Poziţia faţă de Procesul Comunismului, a partidelor care se prezintă la alegerile din 28 noiembrie 2004, reflectată în programele lor politice
1. Subiectul este total absent in urmatoarele programe:
PSD
PUR
Uniunea Nationala PSD-PUR
PD
PNL
Alianta DA
UDMR
PRM
PUNR
PSU
2. Nu am gasit pe internet informatii despre programul:
PER; Partidul Tineretului Democrat;Partidul Pentru Patrie; Partidul
Mileniului III; Partidul Social Decmocrat Roman-Constantin Titel
Petrescu; etc.
3. Am gasit:
In programul PNT-CD
"PNŢCD este un partid anticomunist, în sensul combaterii actualului sistem economico-social al României, dominat de cadrele fostului partid comunist şi ale securităţii.
Astăzi, a fi anticomunist înseamnă a crea noi structuri economico-sociale, deoarece cele existente astăzi în România sunt oligarhice, de sorginte comunistă, adaptate la aparenţe capitaliste şi cu trăsături mafiote.
Corupţia generalizată, administraţia şi justiţia ineficiente, imposibilitatea manifestării unei autentice economii de piaţă, hoţia, populismul - toate acestea conduc societatea românească spre modele sud-americane sau post-sovietice.
De aceea, PNŢCD susţine aplicarea, în spiritul său, a Punctului 8 din „Proclamaţia de la Timişoara" (interzicerea dreptului de a candida la funcţia de parlamentar şi la preşedinţia ţării pentru foştii activişti comunişti şi pentru foştii ofiţeri de Securitate), punct adoptat şi de Partidul Popular European prin Rezoluţia nr. 7 din februarie 2004. PNŢCD va fi intransigent faţă de sistemul actual din România şi va depune toate eforturile pentru a realiza un capitalism autentic şi o societate real democratică."
In programul URR
"Proprietatea privată a primit prin procesul de restituire din anii 90 o puternică lovitură, prin limitarea drastică a proprietăţilor funciare restituite şi prin restituirea lor arbitrară, precum şi prin refuzul de a restitui imobilele confiscate în timpul comunismului.
Practic, în anii 90 a avut loc o nouă naţionalizare, motivată de data asta nu doar de ura ideologică faţă de "chiaburi", ci şi de interesele celor care au profitat de aceste proprietăţi confiscate încă o dată, fie ei politicieni, membri ai administraţiei sau simpli chiriaşi. De aceea restituirea integrală a proprietăţilor confiscate este o datorie morală a societăţii româneşti, ca şi o condiţie pentru dezvoltarea economică şi socială.[..]
Restituirea integrală a proprietăţilor confiscate în timpul comunismului. Restituirea trebuie să se facă în natură. În cazul proprietăţilor industriale, foştii proprietari trebuie despăgubiţi corect, sau trebuie să aibă prima opţiune în privatizare dacă fostele lor firme mai sunt în proprietatea statului.
[..]
Restituirea proprietăţilor bisericilor şi asociaţiilor religioase confiscate în timpul comunismului. Restituirea tuturor bisericilor neortodoxe care au fost confiscate de stat. Până la finalizarea acestui proces, toate bisericile foste greco-catolice aflate acum în folosinţa BOR trebuie date în folosinţă Bisericii Greco-Catolice.
România de azi funcţionează încă prin multe instituţii moştenite din perioadei comuniste. Nu contează prea mult că unele au trecut mai lin peste momentul 1989, sau că altele au fost desfiinţate şi apoi reînfiinţate şi redenumite. Am uitat prea uşor şi ezităm prea mult să spunem că în special Securitatea, dar şi Poliţia şi Armata au fost instituţii opresive în timpul comunismului, că schimbările pe care ele le-au suferit după 1989 sunt departe de a fi satisfăcătoare şi că mare parte din metehnele lor şi oamenii care le aplică s-au păstrat.
Credem că este timpul să eliminăm din aceste instituţii alte interese decât cele ale cetăţeanului din banii căruia sunt finanţate."[..]
In programul FDR
"Petre Roman a încercat sa transforme actul de guvernare într-o
baricada împotriva statului comunist, a valorilor si institutiilor sale.
Guvernul sau a organizat în 1990 a doua revolutie anticomunista,
transformându-i pe români în proprietari.
Oricât de imperfect a fost modul în care
guvernele ulterioare au distribuit pamântul si au gestionat raporturile
dintre proprietari si chiriasi, Petre Roman a definitivat procesul
istoric de delegitimare a comunismului prin impunerea legii rurale si prin
trecerea, prin vânzare simbolica, a fondului de locuinte de stat în
proprietatea a milioane de cetateni.
Amenintati de aceasta pierdere a
bazei lor sociale, legatarii vechiului regim au reactionat violent.
Guvernul Petre Roman a fost înlaturat, în septembrie 1991, de o lovitura de
stat ai carei beneficiari au fost vechiul aparat de partid, birocratia
economico-administrativa a statului comunist si categoriile sociale
privilegiate sub socialism, incitate de catre serviciile secrete.[...]
Forta Democrata din România îsi însuseste mesajul politic radical al
Revolutiei din Decembrie, pentru ca doreste ca drepturile si libertatile
democratice, fie ele politice, civile sau socio-economice, sa lucreze
la randament maxim în avantajul tuturor cetatenilor si în primul rând al
celor lipsiti de putere si de avere. Ca si în regimul comunist, acestia
sunt primele victime ale unei noi nomenclaturi de partide si de stat.
Prin Revolutia din decembrie 1989 românii si-au dovedit capacitatea de
a învinge sentimentul înfrângerii. La 15 ani de la Revolutie, cetatenii
României traiesc din nou într-o cultura a înfrângerii, a umilintei si a
neputintei. Resemnându-ne sa traim într-o comunitate a lipsurilor
materiale si civile, riscam sa traim într-o comunitate a fricii. Frica este
din nou cultivata – frica de competitie, frica de transparenta, de
descentralizare, de raporturile de respect între institutii si cetateanul
român – tocmai pentru ca marea masa sa ramâna o comunitate saraca si
marginala, pe când un grup privilegiat sa se îmbogateasca fara sa dea
socoteala cuiva. [...]
O transformare radicala, pusa în beneficiul cetatenilor, a
administratiei publice românesti nu poate fi realizata decât printr-o regionalizare
autentica a tarii. Descentralizarea regionala este, în viziunea Fortei
Democrate din România, principalul instrument de deconstructie a unor
aparate de stat ce functioneaza înca în spiritul si dupa normele
regimului comunist."
In programul Actiunii Populare
"La aproape 14 ani de la Revolutie, în ciuda stagnarii generate de
politica partidelor succesoare ale regimului comunist, PSD si PRM, care
n-au încetat sa întârzie progresul si modernizarea României, societatea
româneasca s-a transformat totusi radical.[...]
De asemenea, ACTIUNEA
POPULARA exclude orice colaborare cu PSD, cel putin atâta vreme cât acest
partid nu va izbuti sa se transforme radical, sa renunte sa mai reprezinte
interesele unei oligarhii obtuze si cinice, mostenitoare directa a
aparatului comunist de putere si represiune.[...]
O parte a acestor decalaje
s-au agravat în anii 1990-1996, când o politica reactionara si stagnanta
a impus României ritmurile cele mai lente de dezvoltare din Europa
post-comunista.[...]
Se adauga comportamentul excesiv de tolerant al
cetateanului, care prefera complicitatea cu un sistem corupt confruntarii cu ceea
ce pare un flagel care a traversat nestingherit din comunism în
democratie."
In programul PNG
"PNG considera ca procesele consolidarii democratice si asigurarii
caracterului functional al economiei de piata sînt posibile si au sens doar
prin reconstructia morala crestina a tarii, prin renasterea etica a
natiunii.
Aceasta se impune datorita dezastrului moral în care se afla
România, dupa ce mai bine de sase decenii a trecut prin catastrofele
destramarii teritoriale, celui de-al doilea razboi mondial, totalitarismului
comunist ateu, ale experimentelor politice postcomuniste esuate ale
fesenismului si guvernarilor de coalitie.[...]
În România postcomunista se
discuta mult despre libertate, iar libertatea cuvîntului si libertatea de
asociere au avut parte de realizari palpabile, în timp ce egalitatea în
fata legii este o cvasifictiune. Este suficient a aminti de numeroasele
condamnari primite de oameni care au furat pentru a supravietui, dar si
de numeroasele furturi de milioane de dolari comise de oligarhi si
politicieni, ramase nepedepsite, pentru ca toata lumea sa înteleaga
precaritatea statului de drept. [...]
Într-o natiune distrusa moral de comunism si
profund viciata în postcomunism de anarhie si relativism etic, menirea
crestin-democratiei este cruciala. Una dintre cauzele majore ale
esecului consolidarii democratiei în România postcomunista este lipsa unei
alternative politice si doctrinare crestin-democrate la stînga
demagogica, capitalismul de tip clientelar, liberalismul cinic si oportunist,
populismul care îmbina extremismul de stînga cu cel de dreapta.[...]
În afara de victimele represiunii salbatice, uitate prea repede, instalarea
regimului totalitar comunist în România si în toata regiunea pentru o lunga
perioada de timp a avut consecinte negative atît asupra spiritualitatii
crestinismului oriental, cît si asupra apartenentei culturale si
politice la Europa Occidentala.[...]
Ca si înainte de prabusirea comunismului
totalitar, în postcomunism elita intelectuala (cu mici exceptii) s-a
tinut departe de actiunea politica si de gasirea unor solutii pentru
dilemele morale si nevoile reale ale cetatenilor.[...]
În conditiile în care 98,9% din populatie este crestina declarata, Partidul Noua Generatie
considera drept o anomalie preponderenta socialismului, social-democratiei
si social-liberalismului pe scena politica, a continuatorilor
comunismului ateu în Parlamentul României, precum si inexistenta un partid
crestin-democrat în forumul legislativ al tarii. Formatiunile politice de
stînga (postcomuniste, moderate si extremiste) sînt dominante atît la
putere, cît si în opozitie[...]
Fosta nomenclatura comunista, fostele cadre de
securitate, fostele cadre din conducerea economiei de stat socialiste
alcatuiesc acum „burghezia rosie,” o casta oligarhica de tip clientelar,
cinica si imorala, cu bogatii fabuloase adunate prin jefuirea
patrimoniului national si a avutului public, la care s-au adaugat toti aceia
care au speculat carentele legislative, democratice, institutionale ale
tranzitiei, pentru a se îmbogati prin mijloace nu tocmai ortodoxe, dar nu
neaparat ilegale. S-a format un fel de varianta autohtona a modelului
numit în literatura tranzitiei „capitalisti fara capitalism.[...]
" Pentru decaderea morala a societatii politice, dar si a societatii
civile din România sta marturie situatia precara, umilitoare în care
traiesc bunicii si parintii nostri, care dupa ce au fost victime ale
experimentului social al comunismului totalitar, au devenit victime
neputincioase ale nedreptatii sociale cauzate de o tranzitie defectuoasa catre
democratie. Liderii cinici si imorali care au condus pîna acum România
au urmarit sa transforme pensionarii din mediul urban si rural, parintii
si bunicii acestei tari, mamele si sotiile, într-o simpla masa de
manevra, care voteaza doar cu speranta în ajutoarele si protectia sociala
oferite ca mita în anii electorali [...]
PNG considera ca o parte din explicatie pentru semiesecul consolidarii democratiei din România este legata
de natura actorilor politici care au initiat si controlat tranzitia de
la comunism la democratie.[...]
Ca partid de dreapta, PNG trebuie sa lupte pentru afirmarea
spiritului national, compromis pe vremea internationalismului proletar comunist.
Înversunarea cu care astazi fostii secretari PCR vorbesc despre
necesitatea de a abandona o parte din atributiile suveranitatii nationale în
procesul integrarii în UE si NATO este suspecta si reaminteste de
înversunarea cu care aceiasi activisti îndeplineau directive asemanatoare ale
Moscovei, Pactului de la Varsovia si CAER-ului.[...]
Stînga comunista (ca ideologie sovietica, de import, impusa cu forta armelor în România, la
sfîrsitul celui de-al doilea razboi mondial) a initiat o persecutie
sistematica a tot ceea ce a însemnat demnitate nationala si simbol al
românismului, iar apoi comunistii au încercat perfid sa cîstige
legitimitate jucînd pe cartea nationalista. Dar regimul comunist internationalist
nu a aparat niciodata interesele nationale ale României, ci numai
partidul totalitar aflat la putere.[...]
Aceasta nu înseamna ca trebuie sa uitam vreun singur moment despre
politica de genocid dusa de fanaticii comunisti si complicii lor sovietici
împotriva natiunii române, a elitelor politice, militare, intelectuale,
bisericesti. Nu a existat niciodata în istoria poporului român vreo
catastrofa mai mare decît comunismul, care nu a reprezentat niciodata
aspiratiile poporului crestin român sau interesele nationale. Urmele
deceniilor de comunism nu s-au sters nici prin caderea regimului ateu, nici o
data cu trecerea anilor. Fibra morala a natiunii a fost afectata
profund de comunism, iar capacitatea morala de rezistenta fata de
consecintele anarhice ale liberalizarii a fost slabita. PNG considera drept o
eroare politica si etica majora atitudinea celor care cred ca refugiul în
nostalgia dupa comunism si Ceausescu este remediul împotriva
consecintelor negative ale unei tranzitii prost administrate catre democratie si
capitalism de catre actori politici imorali, incompetenti, corupti si
cinici. Doar prin reîntoarcerea la credinta în Dumnezeu si în valorile
crestine pot fi combatute efectele negative ale comunismului si perioadei
de tranzitie – ateismul, relativismul etic, consumerismul, cinismul
politic, lacomia oligarhica. Renasterea crestina, morala si spirituala a
natiunii nu se poate petrece însa într-un climat dominat de lideri
politici a caror formatie morala si profesionala s-a facut exclusiv în scoli
comuniste sau bolsevice. "
...dar tot aici gasim:
"Acest model nici nu mai trebuie contestat, din moment ce noii
îmbogatiti nu au încalcat legile existente la vremea cînd se faceau acele
averi, din moment ce poate reprezenta o baza economica a capitalismului
postcomunist, care trebuie continuat doar în limitele legalitatii. Mai
degraba trebuie respinsa formarea clientelei politice si economice, complet
dependenta de partidul hegemonic sau de coalitiile conjuncturale, dar
care este o piedica atît pentru dezvoltarea capitalismului, cît si a
democratiei consolidate. Paradoxal si contra oricarei logici, oligarhia
este sprijinita la putere de un electorat saracit si derutat, caruia nu i
s-a explicat prin argumente si nici nu i s-a demonstrat prin fapte ce
înseamna democratia si capitalismul, si care, prin urmare, nu mai
întelege nici care sînt avantajele democratiei, nici care sînt avantajele
capitalismului.[...]
PNG considera ca mostenirea comunismului totalitar si
ateu nu trebuie atacata doar din perspectiva anticomunismului feroce,
care este o atitudine necrestina. "
|