SIHĂSTRIILE
C.H.: Să intrăm în primul
capitol dramatic al temerarului Gavril
Vatamaniuc, în momentul când, ca unul care vrea să
îmbrăţişeze viaţa
monahală, renunţând la lumea comună, v-aţi logodit cu
singurătăţile
primejdioase ale munţilor...
Gv.V.: Cum am spus,
fratele Ion mi-a procurat tot ce îmi trebuia
pentru această alegere. Era ziua de 25 noiembrie - ziua mea
de naştere. Am
hotărât să-mi sărbătoresc ziua în munţi, cu fratele meu
Ion; am luat
rucsacele cu mâncare şi uneltele de săpat bordeie în pământ
şi am ajuns în
munţi. Am ales această zi ca să fiu neîndurător cu mine. Să
nu mă tenteze
ceva, fie zi de naştere, fie Pastile ori Anul Nou. Am
trecut prin „Şoarecul"
şi am ajuns în muntele Vulturul, oprindu-mă pe o pantă
sudică, să am soare
toată iarna. Am făcut un bordei; pământul îngheţat la
suprafaţă ne grăbea.
Ziua săpam şi noaptea coboram după alimente, aşa se
desfăşura vieţuirea
noastră în munţi. La bordeiul nou făcut am transportat de
vreo patru ori
alimente. A început să ningă. Fratele Ion m-a ajutat să
adun câteva lemne,
apoi m-a lăsat singur. „Mă duc să nu mă prindă zăpada, să
nu-ţi las urme",
mi-a zis. Mi-a dat de grijă să-mi procur lemne. Le curmam
noaptea cu un
ferăstrău coadă de vulpe şi le depozitam sub pat. Doi
ţăruşi în faţă şi doi
ţăruşi în spate şi nişte bârne pe care am pus cetină,
acesta era patul.
Bordeiul avea doi metri lungime şi tot atât de lungi erau
lemnele tăiate. În
faţă aveam o sobiţă unde, noaptea, îmi făceam focul. Acolo
am stat toată
iarna, singur, singur...
C.H.: Câţi ani aveaţi
atunci?
Gv.V.: 24 de ani. La 24 de
ani m-au dat afară din armată... Ca să
revenim - când am intrat în primăvară, era gata-gata s-o
încurc: am văzut că
mi se sfârşesc alimentele şi că iarna, aşa cum e în
Bucovina, nu se mai duce
din munţi, în munţi iarna e tare greu, zăpezile-s mari, se
iau târziu. De
Paşti, având aproape fruntea muntelui dezgolită de zăpadă,
căci toată ziua
sta soarele deasupra, mi-am pierdut urma, strecurându-mă în
vale până am
ajuns în casa fratelui meu. Până a mă întoarce cu provizii
înapoi, Ion,
fratele meu, mi-a zis:
- Gavriluţă, am să-ţi fac legătura cu Săvuleţ" (acesta era un fiu de-al
lui Gheorghe a lui Savu, din încrengătura suceviţenilor
Ion, Grigore, Vasile
şi Gin). Săvuleţ era deja în munţi din '44, alegând fuga în
pustietăţile
codrului după momentul evacuării. De el nu ştia nimeni unde
e. În munţi a
intrat în legătură cu unul Ghimici şi altul Flocea, din
Gura Humorului -
activând în jurul mănăstirii Humor. Săvuleţ era rudă
apropiată cu Varvara
Zaremba a lui Ilie a Profirei; tatăl lui şi cu Varvara erau fraţi. Având
această relaţie la îndemână, fratele meu Ion a intuit că
acesta se va abate
numaidecât pe la mătuşa sa. Ion a mers la Varvara să se
informeze, dar ea
l-a repezit arătând că nu ştie nimic. Ion insistă:
- Cum poţi dumneata să spui, lele Varvara!? Uite ce-i: mata
mă
cunoşti destul de bine. Să nu ai frică; acum nici eu n-am
frică de dumneata.
Uite de ce am venit: şi Gavriluţă, fratele, e tot pe aici.
Şi vreau ca să se
întâlnească cu el, că e mai greu singur. Să fie doi. Iar eu
îi voi ajuta pe
amândoi."
Ea stă puţin, se gândeşte...
- Eu te-am înţeles, bade Ionică, dar dacă eu nu ştiu de
el...
- Bine, nu ştii. Uite ce spun eu: să vină Gavriluţă, să
stea vreo
săptămână la dumneata în pod, poate în podul şurii, vine el
şi s-or întâlni...
- Cum să stea Gavriluţă la mine?
- Nici o frică să nu ai, că îl aduc noaptea, vin prin
spate; el e la mine
acum. Îl aduc eu aici, prin livadă, noaptea, şi îi aduc tot
ce îi trebuie,
dumneata nu ai să-i dai nimic. Trebuie să-i mai fac o
pereche de opinci,
trebuie să-i mai aduc ceva...
- Ionică, să nu se întâmple o nenorocire!
- Nici o nenorocire. N-avea grijă, că doar mă cunoşti pe
mine.
Ce-i drept, fratele Ionică avea foarte multă trecere pe la
toţi oamenii,
ca om cinstit, ca om de cuvânt. Era un om foarte respectat,
pentru că el nu a
zis o dată „nu" în faţa unei solicitări. Astfel,
Varvara Zaremba n-a avut ce
face şi a spus:
- Cum crezi dumneata, numai că dumneata o să răspunzi
dacă...
- Eu răspund!, replică ferm fratele Ionică.
Şi am stat o săptămână la Varvara în pod. Şi într-o noapte
aud: scârţ,
scârţ. Uşa din spate, pe unde am intrat eu. Am stat
liniştit; mă temeam să
spun ceva, ca el să nu creadă că este aşteptat de păzitori
şi să nu deschidă
focul. Am stat foarte liniştit la locul meu, încât el n-a
ştiut nimic şi am
simţit că s-a aşezat şi el într-un loc şi a stat nemişcat.
Aşa că stăteam
amândoi în acelaşi pod, fără să ştim unul de altul. Şi
dimineaţa, când a
venit la el Pachiţa, fata cea mare a Varvarei, cu mâncare,
s-a uitat speriată
că nu suntem doi. L-a văzut numai pe el; eu stăteam încă
ferit. Pachiţa se
uită şi întrebă: „Eşti singur?". El spune:
„Singur". Stă, se gândeşte un timp
şi eu răspund de acolo:
- Sunt şi eu aici, Pachiţa!
El a tresărit grozav. Şi Pachiţa a râs la el când a văzut
că a pus mâna
pe automat; avea şi el un pistol-mitralieră rusesc. Pachiţa
a spus:
- Nu-ţi fie frică, e Gavriluţă, şi el e ca tine.
Iată aşa a avut loc întâlnirea mea cu Săvuleţ, în pod la
Varvara! Am
stat de vorbă cu Săvuleţ, deşi nu prea era dispus. Dar am
stat acolo trei
nopţi cu el şi trei zile. Şi într-una din nopţi a mers
Pachiţa la Ionică şi l-a
anunţat să vină la noi. Să vină ziua, să nu vină noaptea.
Şi într-una din zile,
Ionică a venit pe uliţă, obişnuit, a intrat în casă, din
casă a trecut printr-o
uşă secretă în grajd şi s-a urcat la noi în pod, cu
Pachiţa. Ionică a dat mâna
cu el. Săvuleţ era un băiat tânăr, avea 19 ani. I-a vorbit:
- Măi Săvuleţ, uite ce e, eu am aranjat cu Varvara ca şi
fratele meu să
fie cu tine. De un an de zile e şi el pribeag prin munţi.
Şi-i mai greu să fiţi
singuri. Eu am să vă ajut. Vă voi duce mâncare, fratele tău
mă cunoaşte
bine şi tu mă cunoşti destul de bine. E mai bine să fiţi
amândoi şi zic să
rămâneţi împreună..."
După un timp de discuţii în taină, cu fratele meu şi cu
mine, Săvuleţ,
pentru că ştia că am fost militar, m-a suspectat din umbră.
Se temea să nu
fac jocul Securităţii. Ion, fratele meu, l-a încredinţat că
nu am nici un scop
dubios, că am fost aruncat din armată. Greu, foarte greu
s-a lăsat convins,
în a treia noapte, cu alimente aduse de Ion pentru mine şi
cu un rucsac adus
pentru Săvuleţ de către gazda Varvara, am ieşit şi am
plecat pe drumurile
noastre. Am urcat în drumul Ursoaiei, la Poiana Micului, am
trecut dincolo
până am ajuns la ceilalţi fraţi de pustietate...
Cei din bordei s-au speriat când în loc de unul au văzut
doi, adică pe
Săvuleţ, cel aşteptat, împreună cu mine. Săvuleţ i-a
asigurat râzând: „Să nu
vă fie frică, e un consătean de-al meu, e ca şi noi."
Eu aveam o pereche de
pantaloni militari şi asta i-a derutat şi m-au suspectat
multă vreme.
După aceea am vorbit eu cu ei, am făcut planuri - eu eram
iniţiatorul
planurilor. S-au liniştit. Aşa că am rămas toţi patru
acolo. Deci asta se
întâmpla în '50 deja, că eu în '49 am plecat în munţi, în
'50, primăvara. Am
venit de Paşti, în primăvara lui '50. Făceam planuri pentru
anumite acţiuni.
N-am să pomenesc însă planurile lor şi sistemul lor de
acţiune. Lucru cu
care, nefiind de acord, am preferat mai bine să rămân
singur, decât să iau
parte la acţiunile acelea (...). Dar cum să scap? într-o
noapte n-am dormit
deloc, m-am frământat cum să procedez să ies dintre ei. A
doua zi am venit
cu o propunere:
- Măi fraţilor, eu am un plan. Acuma dumneavoastră îl
aprobaţi, ori
nu... Noi vom acţiona aici cum aţi spus dumneavoastră. Dar
trebuie să ne
gândim. Eu am fost militar, v-a spus Săvuleţ, nu-i nici un
secret. Eu
stăpânesc planurile foarte bine, după strategia militară,
eu cunosc sistemul
de acţiune, cum aş proceda eu dacă aş fi în locul celor
care ne urmăresc.
Noi acţionăm aici, facem şi dregem, dar imediat le atragem
atenţia şi ei
năvălesc aici. Nu-i normal ca noi să părăsim zona şi să
mergem în zona
mea spre Rădăuţi? Părăsim Gura Humorului, mergem la
Suceviţa, acolo ne
aranjăm condiţiile de alimentare, pentru că noi vom sta
două, trei luni de
zile acolo, sigur. Vom fi liniştiţi, iar ei, înnebuniţi, ne
vor căuta aici. După
aceea, noi vom da o lovitură acolo şi ne vom retrage aici
sau în altă parte,
încât ei să nu ştie de unde să ne ia. Că dacă noi rămânem
aici suntem
expuşi oricând să cădem într-o cursă. E bine?"
Le-a plăcut planul.
Am zis: „Atunci eu mă duc să aranjez cu vreo două gazde, că
eu am
rude foarte multe, şi cu fratele meu Ionică, cel care e
principala călăuză a
mea. El a fost partizan în '44, Săvuleţ ştie. Şi să aranjez
şi locul unde ne
vom stabili. Vin înapoi. Peste o săptămână vin înapoi şi
acţionăm aici două,
trei săptămâni şi după aceea plecăm acolo..."
Am dat mâna cu el, cu ei şi am plecat şi bun plecat; la ei
nu m-am
mai întors niciodată.
C.H.: Nu erau parteneri
compatibili...
Gv.V.: Mie nu mi-a plăcut
modul lor de a activa, ceea ce făceau ei
era haiducie de joasă speţă, pseudohaiducie, ca să zic aşa,
departe de
idealurile partizanilor. Le-am propus de câteva ori să
renunţe la practicile
lor neoneste, dar nu au acceptat. Când am văzut poziţia
lor, nu i-am
contrazis, căci eram ultimul venit în grupul lor, dar nici
nu am continuat să
le fiu aliat. Ca dovadă că acţiunile lor au fost întru
totul greşite, n-au
rezistat decât doi ani şi au căzut toţi trei sub ascuţişul
gloanţelor.
Plutonierul securist Olaru, în urma acestei bravuri, a fost
avansat
locotenent...
C.H.: E lucru de înţeles
că membrii respectivului grup, profitând de
atmosfera aşa-zisă haiducească, făceau abuzuri...
Gv.V.: Făceau abuzuri şi
acţiuni nepermise, acţiunile lor făceau
aventură, nu istorie. Fratele meu Ion mi-a spus oarecând,
scurt, ca la
Constituţie, când am luat hotărârea de a mă duce în munţi:
- Măi, Gavriluţă, tu ai luat această hotărâre. Eu voi fi
alături de tine,
dar să ştii un lucru: cuvântul partizan este un cuvânt
sfânt. Căci îţi spun, în
primul rând eşti tânăr, ferească Dumnezeu, să nu aud o
prostie despre tine;
pădurile sunt pline de femei, umblă după bureţi, după
zmeură, fragi, mure,
cu vitele, trec dintr-o comună în alta peste munte, să ştii
că eu cu mâna mea
te împuşc. Tu dacă ai venit şi
eşti hotărât să fii partizan, trebuie să ştii că
partizanul trebuie să fie un om care luptă pentru o cauză
sfântă şi nu are
voie să facă compromisuri. Că atunci eşti un hoţ, un tâlhar, un om care
niciodată nu poate să fie iubit de popor. Că organele de
Securitate te vor
urî, te vor face bandit, trădător, asta-i altceva, dar tu
eşti înscris într-o
misiune scumpă, să lupţi împotriva minciunii, împotriva
necredincio şilor,
să fii cinstit, corect, devotat până la pierderea propriei
vieţi...
C.H. Era o lecţie severă
care nu permitea nici o concesie, cam în
termenii „învăţăturii lui Neagoe către fiul său
Teodosie"... sau în spiritul
„Operelor morale" ale sfântului Martinus de Bracara:
„Fii rezervat cu nobleţe, povăţuieşte cu plăcere, dojeneşte
cu răbdare.
Dacă cineva te va mustra pe merit, să ştii că ţi-a adus un
mare folos, iar
dacă te-a mustrat pe nedrept, consideră că a voit să-ţi
facă un bine. Să nu te
temi de vorbele aspre, ci din contră, de cele blânde."
„Fii cât mai puţin răutăcios şi încrezător în tot felul de
zvonuri, în
acuzaţii şi bănuieli, dar să fii foarte pornit împotriva
acelora care, printr-un
aer de nevinovăţie, se sustrag atenţiei altora numai spre a
face rău
semenilor lor."
„Când nu cunoşti ceva, cere să fii învăţat fără să-ţi
ascunzi neştiinţa."
„Fii zăbavnic la mânie, înclinat spre milă, tare în
momentele de grea
cumpănă, prudent în clipele de prosperitate."
„Să-ţi ascunzi virtuţile aşa cum ar trebui să ascunzi
viciile altuia. Fii
dispreţuitor de glorie deşartă şi un supraveghetor sever al
celor în lumea
cărora ai fost pus."
(Sf. Martinus de Bracara)
G.V.: Ionică, fratele
meu, ştia despre abuzurile celor amintiţi, le
cunoştea planurile, cum procedează. Nu putea fi de acord cu
teroarea; ei
opreau autobuze şi cereau actele la control, erau gata să-i
împuşte pe cei
care aveau carnete de partid... Asta nu era misiune de
partizan. Noi ştiam
cine e în sat membru de partid, cine sunt comunişti. Dar
ştiam prea bine că
unii, cei mai mulţi, erau numai formal, pentru că nu puteau
avea serviciu
fără a deţine carnet de partid, nu puteau fi nici paznici,
nici portari şi, iată
că nu convingerile îi făceau membri de partid, ci nevoile.
Nu li se admiteau
copiii în şcoli, în licee şi, mai ales, în facultăţi, ori
pe aceşti bieţi oameni,
bine intenţionaţi, trebuia să-i pedepsim? Nu mai spun că
unii dintre
membrii de partid, deloc convinşi de doctrina ipocrită a
Răsăritului, m-au
alimentat în zile rele şi mi-au salvat viaţa şi, deşi aş
putea să-i nominalizez,
le arăt doar recunoştinţă. Şi nu numai pentru hrana dată,
ci şi pentru
informaţiile preţioase. Noi, cei retraşi în munţi, eram împotriva unei
filosofii, împotriva unei dictaturi care era copiată fidel
după modelul
Moscovei şi aplicată în mod sălbatic poporului român. Acestei doctrine îi
stăm noi împotrivă şi nu bieţii oameni pe care îi întâlneam
în autobuz şi
care aveau carnet trebuiau pedepsiţi şi jefuiţi. Nu,
aceasta nu era misiunea
noastră. Noi, în cei şase ani cât am stat în munţi, nu am
făcut aşa ceva, ci
din contră. Am tipărit manifeste şi le-am răspândit în
popor, am arătat cine
sunt bolşevicii, am rugat poporul să nu se înscrie în
partid, să aştepte încă
un pic deoarece comunismul este Anticristul pe pământ, să nu părăsească
Biserica. Am arătat că doar
creştinismul este ancora omenirii şi îi sfătuiam
să nu se înscrie în colectiv pentru că acest colectivul nu
ne poate aduce
decât sărăcie. Ceea ce a şi fost. În sfârşit... Vorbeam de
la om la om. Ne
întâlneam cu oamenii pe munţi, cu muncitorii, stăm de vorbă
cu ei şi le
spuneam acelaşi lucru. Oamenii, chiar fără să le spunem
noi, erau bine
informaţi, pentru că trăiau deja nenorocirea şi presiunea
comunismului.
Erau la modă cotele. Ei ni se plângeau şi spuneau:
„Fraţilor, cum scăpăm, că trebuie să
muncim cu ţapina şi să
cumpărăm carne şi să le dăm lor? Să cumpărăm cartofi, să le
dăm lor.
Ne-au luat pământul şi trebuie să le dăm şi cote, să le dăm
din ce nu avem...
Cum vine asta?", întrebau ei necăjiţi. „Noi nu ne-am
înscris în colectiv",
spuneau oamenii din Suceviţa, „pământul însă ni s-a
luat."
într-adevăr, nu s-au înscris şi pământul le-a fost luat şi
dat la alţii. La
cei din Rădăuţi, la cei din Horodnic, care s-au înscris în
colectiv; cei din
Suceviţa erau chiar condamnaţi, pedepsiţi şi aveau impuse
cote mai mari şi
se exercita asupra lor o presiune extraordinară. Să dea
carne, lapte, ouă,
lână, brânză, tot. „Dacă ai o oaie, eşti obligat să o
înscrii la cooperativă şi
să dai două kilograme de brânză pe ea. Şi să dai lână, să
contractezi un
porc, un viţel", spuneau localnicii arătând cum
hotărau irevocabil tovarăşii
primari. Omul nu putea să taie, să mănânce, să crească
pentru el nimic;
aceste lucruri oamenii le simţeau pe spinarea lor, ca pe o
grea povară. Şi
când se întâlneau cu noi erau bucuroşi, deosebit de
bucuroşi că există
oameni care luptă împotriva acestor dictatori, duşmani ai
poporului. Ştiau
prea bine că acestea toate vin de la Moscova.
Mulţi fiind în război, au văzut cu ochii lor până la
Stalingrad şi
înapoi aceleaşi suferinţe la poporul sovietic. Autorităţile
române copiau
fidel aceeaşi stare de lucruri. De aceea partizanii din '44
au luptat împotriva
ocupantului sovietic, iar mai târziu, în '44-'49, până-n
'56 şi chiar în '57,
când a căzut ultimul erou, Vasile Motrescu, partizanii
bucovineni au luptat
împotriva autorităţilor instalate de trupele sovietice,
care erau slugi docile,
instalând în ţară exact metodele din Uniunea Sovietică,
împotriva acestor
autorităţi comuniste, fidele Moscovei, împotriva acestor
trădători au luat
fiinţă grupurile de partizani. Ba mai mult, îi durea pe
toţi, ca şi astăzi, şi pe
cei din Oltenia, şi pe cei din Muntenia ori din Banat
înstrăinarea Basarabiei
şi a Bucovinei de Nord; şi sigur mulţi ştiau că şi Insula
Şerpilor a fost dată
simplu, cu un proces verbal, de către servitorii Moscovei
instalaţi atunci la
conducerea României de către trupele sovietice, de nişte
oameni care nu
aveau nimic cu patriotismul, cu naţionalismul, cu România,
cu poporul
român. Cine a fost Gheorghiu-Dej? Un ciocănar de la Iaşi,
care ciocănea la
vagoane..., asta era meseria lui. Foarte frumoasă, dacă
rămânea acolo! Dar
a putut el să conducă o Românie, în alt fel decât îi
spuneau consilierii
sovietici care erau de la regiment până la înaltul
comandament, de la judeţ
până la minister? El a executat exact ce-i spuneau
consilierii sovietici.
Ei, împotriva acestei stări de lucruri luptam...
C.H.: Să conturăm cele
două personaje care v-au fost în apropiere,
fraţii Chiraş.
Gv.V.: Aşa. După ce am
venit eu şi am stat de vorbă cu Ionică şi
i-am spus de ce am plecat de la cei trei, Ionică mi-a spus:
- Măi băiete, ai noroc. Au fugit în munţi doi oameni bravi,
pentru
care garantez eu, deosebit de bine intenţionaţi, oameni de
nădejde: fraţii Ion
şi Gheorghe
Chiraş, Chirăşenii sau Mateienii cum li se
spune.
Mateienii erau patru fraţi: Ion, Gheorghe - care au fugit
în munţi -,
Neculai şi Vasile. Cu Neculai, fratele meu Ionică a fost
foarte bun prieten,
dar şi cu Ion. Ion avea 52 de ani când a plecat în munţi. A
fost prizonier în
Rusia, a suferit îngrozitor, a muncit în minele de la
Dombas. Întorcându -se
de acolo, a refuzat să vină cu diviziile „Tudor
Vladimirescu" şi „Horea,
Cloşca şi Crişan", şi pentru aceasta a suferit foarte
mult; toţi acei ce-au
refuzat au fost băgaţi în mine şi bătuţi în barăci umede şi
friguroase unde
mureau cu grămada. Acest om nu putea să-i sufere pe
comunişti pentru
nimic în lume; a pătimit extrem de mult de la aceşti
nemernici care acum
conduceau propriu-zis România din umbră.
Ion Chiraş a fugit de acasă când a auzit că fratele lui,
Gheorghe, a
fost arestat la locul de muncă, el fiind mecanic în
serviciu la moara lui
Toader Chiraş. Proprietarul morii, Chiraş, nu era rudă cu
el. S-a pomenit cu
doi civili care l-au legitimat şi au spus: mergi cu noi. A
oprit moara şi l-au
luat. L-au dus la postul de jandarmi. Aceşti oameni,
Mateienii, vorbeau
răspicat împotriva comunismului. Spuneau ce-au văzut în
Rusia, căci
amândoi au fost pe front, care-i realitatea, ce ne poate
aduce comunismul şi
ce ne-a adus până la ora aceea. Autorităţilor, Securităţii,
nu-i convenea să
aibă oameni în popor care să le dejoace planurile şi să le
combată teoria şi
propaganda lor. Aşa că, Gheorghe a fost arestat acolo. Cum
a auzit Ion, a
încuiat uşa şi a început să-şi facă bagajul pentru a pleca
în codri, să nu fie şi
el arestat. Spre seară, Gheorghe a cerut învoire la WC; a
fost introdus la
WC de către un miliţian şi a văzut un gemuleţ deschis.
(Miliţia avea sediul
atunci în zona unde acum sunt casele lui Marcel Popa şi
prof. Geta
Vatamaniuc, fiica lui Nicolae, a unui nepot al celui care
relatează - n.m.).
S-a urcat pe WC, s-a aruncat prin geam, a sărit în spate,
de acolo pe o
colibă, pe o şandrama unde ţineau lemnele cei de la post,
şi din uliţă a fugit
în pădure. Miliţianul, când a deschis uşa, nu l-a mai găsit
pe arestat! A ieşit
afară, însă el nu mai putea fi văzut, pentru că pădurea era
la trei sute de
metri. Gheorghe era deja ajuns în codru. A mers la un nepot
al său, la Ioniţă
Procopciuc, un om extraordinar, de nădejde, o gazdă a
noastră în toţi cei
şase ani. S-a dus acolo şi a luat îmbrăcăminte şi
încălţăminte. De acolo s-a
urcat în munte, unde-şi avea ascunsă puşca şi cartuşele şi
a rămas în pădure
cu mâncare luată de la nepotul lui. După ce a fugit
Gheorghe de la post, doi
securişti, îmbrăcaţi civil, poate tot cei doi care l-au
arestat pe Gheorghe de
la locul de muncă, au venit la Ion acasă. Uşa era încuiată.
Ion avea un câine
vânător de urşi, foarte mare, voinic, alb, la care Ion a
ţinut extrem de mult
şi despre care deseori ne vorbea. I-a făcut mâncare şi i-a
întins-o prietenos,
zicându-i îndurerat: „Cine îţi va da ţie să mănânci?".
L-a legat lângă uşă,
intuind că va fi vizitat de către servitorii
„eliberatorilor". I-a spus mamei să
le răspundă celor care vor întreba de el că nu-i acasă,
că-i în ţară, la lucru.
Câinele a început să se agite, se smulgea din lanţ, simţea
iz străin în
preajma casei. Mama lui Ion auzi lătrăturile furioase şi-şi
făcu potecă prin
livada unde-şi avea căsuţa. „Fii cuminte, fii cuminte, o
să-ţi dea mama
mâncare, leule", îi vorbea câinelui. Musafirii
nepoftiţi au intrat în vorbă:
- Bună ziua.
- Bună ziua", răspunse bătrâna sosită de peste livada
unde-şi avea
căsuţa.
- Pe cine căutaţi dumneavoastră?
- Pe Ion Chiraş. Nu locuieşte aici?
- Ba da, eu sunt mama lui.
- Vedem că uşa-i încuiată", constată «civilii».
- El nu-i acasă, că-i singur...
- Dar văd că-i mâncarea caldă la câine, i-a dat-o
acuma", adăugă
unul.
- Dar el de când nu are femeie..., o fi dat mâncare la
câine, a încuiat
uşa şi o fi plecat undeva. Aşa că dumneavoastră mai
aşteptaţi dacă vreţi, că
vine el. Eu nu ştiu unde-i plecat; câteodată nu vine toată
noaptea. Merge pe
la prieteni. Ce să facă acasă dacă-i singur? Dar dacă vine
ce să-i spun?
- Are o problemă la Fabrica de cherestea, el ştiţi că a
fost bucătar
acolo, are nişte nereguli..."
Fac aici o precizare: mama acestor fraţi, cunoscută în sat
cu numele
de Mateiasa, era văduvă de război, după primul război
mondial; a crescut
patru feciori şi o fată în spiritul curat creştin, în
iubire de Dumnezeu şi
iubire de Ţară.
Ea ştia despre ce vine vorba. Ion era în casă, cu mâna pe
topor,
hotărât să izbească dacă i se forţează uşa. Sigur ar fi
lovit, căci era de
neclintit în hotărâri.
Domnii au plecat. S-a lăsat întunericul. Ion a rugat-o pe
mama să
aibă grijă de câine, ieşind precaut pe uşa din spate care
dădea în curte; a
încuiat uşile şi a luat-o spre munţi. Aproape că a repetat
aceeaşi regie ca şi
fratele Gheorghe. Şi-a luat arma din munţi, a făcut popas
la acelaşi om de
încredere, Ioniţă Procopciuc...
Trebuie ştiut: toţi care fugeau aveau arme ascunse în
păduri. Mai
mult de jumătate din ţăranii Bucovinei aveau arme,
pregătite pentru
acţiune, în speranţa începerii unui război între americani
şi ruşi. Ştiut este
că după 23 august trupele sovietice au intrat în ţară şi,
odată cu acestea, a
intrat suferinţa peste români. Oamenii şi-au păstrat
armele, şi nu numai
locuitorii Bucovinei, ci şi - am aflat în închisorile prin
care am trecut - din
Banat, Ardeal, Neamţ şi multe alte zone. Când au început
arestările, primul
gând al celor nesupuşi, al fugarilor, era să-şi găsească
armele. Preferau să
moară în munţi, cu mâna pe armă, decât în închisorile
comuniste inumane.
Sigur, momentul oportun, aşteptat, a întârziat. S-au făcut
greşeli de neiertat,
erori oribile. Un moment de neatenţie a costat libertatea a
sute de oameni în
Vrancea - satele răsculate au fost doborâte de batalioanele
de securitate...
Ioniţă Procopciuc i-a spus lui Ion că şi Gheorghe a fost
găzduit la el
şi că îl va putea întâlni, căci va veni, pentru că
alimentele pe care le-a luat
nu-i vor ajunge mai mult de o săptămână. Ion a aşteptat,
Gheorghe a sosit.
S-au întâlnit, au luat alimente şi au plecat în munţi. Acum
eu trebuia să mă
întâlnesc cu ei. Dar cum? Deoarece eu nu ştiam unde sunt.
Munţii sunt
mari. De la Putna până la apa Moldovei, o sută kilometri,
de la noi de la
Suceviţa până la Câmpulung, alţi şaizeci-optzeci kilometri.
Apoi tot numai
munţi şi păduri. Unde să-i cauţi? Şi atunci, fratele meu
Ion a vorbit cu
Vasile, cu unul din fraţii Mateienilor, din cei rămaşi
acasă. Cu Neculai era
mai greu, căci acesta stătea mai mult prin păduri, cu doi
boi şi două vaci la
păscut, unde mai făcea şi cărbuni. Vasile a spus:
- Ionică, eu nu ştiu de ei. Ce să-ţi spun? Nu ştiu unde
sunt.
Ionică i-a răspuns:
- Eu te întreb pentru că, trebuie să ştii, şi fratele meu
Gavriluţă e pe
aici. Şi tare aş vrea să se întâlnească. Singurătatea e
aspră în munţi. Eu îi
voi ajuta pe toţi, trebuie să-i ajut...
Vasile a rămas uluit.
- Cum, Gavriluţă e pe aici?
- Da.
- Măi, atunci cum să... Eu o să mă întâlnesc cu fratele
Neculai şi,
dacă află el ceva, eu am să-ţi spun. Dar cum să-ţi spun? Că
noi trebuie să
fim deosebit de atenţi. Dacă fratele tău Gavriluţă e aici
şi fraţii Chiraş sunt
plecaţi, noi toţi suntem suspectaţi! Şi dacă ne observă
cineva că noi ne
întâlnim şi discutăm, suntem bănuiţi şi urmăriţi..."
- „Dar eu ştiu cum", zice fratele Ionică. „Eu am pe
cumnatul factor,
pe Vasile Cazacu. La factor vine toată lumea. Peste cinci
zile am să fiu
acolo, unde locuieşte şi mama. În timpulăsta, dumneata caută
şi află de ei,
şi vino la factor, chipurile, să trimiţi o scrisoare sau să
iei vreo
informaţie..."
După scurgerea timpului stabilit, Vasile îi spune:
- Ionică, eu am venit, dar fără rezultat. Nu am aflat
nimic. Ei au luat
alimente de la nepotul lor şi s-au dus; nici Neculai, nici
eu nu ştim unde
stau. Dar stabilim o nouă întâlnire peste vreo săptămână,
căci l-am rugat pe
nepotul să lase vorbă unde sunt, pentru ca să ştim şi noi.
Vom afla
într-acest timp. Ne întâlnim aici.
- Ne întâlnim la primărie, spune fratele Ion. Dumneata vii
pentru o
problemă...
- Da, eu şi aşa trebuie să merg să iau înştiinţarea ce cote
am de dat",
răspunde Vasile.
- Şi eu am de mers, să plătesc impozitul. Ne întâlnim la
primărie,
acolo nu putem fi suspectaţi, adăugă Ion.
Au stabilit o anumită oră şi s-au întâlnit la primărie.
Acolo erau
destui alţi cetăţeni cu diverse probleme. Cei doi au stat
pe veranda din fa ţa
primăriei, singuri, la vorbă. „La Chinul Mare sunt ai
noştri", atât şi-au spus.
Chinul Mare şi Chinul Mic sunt denumirile a două vârfuri
populate cu pini,
cu răşinoase din această specie, în limbajul comun, pinului
i se zice chin,
dar nu este vorba aici de chinuri, de suferinţă. Zona
respectivă este în
apropiere de Pietrele Muierii, are locuri foarte tainice.
Informaţia că Mateienii sunt acolo mi-a fost suficientă.
Fiind om al
măgurilor, nu-mi venea greu să-i reperez în teren. Ion,
fratele, mi-a pus
pentru drum mâncare, să mă descurc o săptămână: fasole,
cartofi, mălai. Pe
lângă acestea, strict prezente erau în rucsacul nostru un
topor mic, un
ferăstrău coadă de vulpe, o gamelă germană de campanie şi
un ceaunaş de
aluminiu pentru mămăligă. Nelipsită era şi Biblia lângă
arma cu muniţiile.
Am plecat în sectorul indicat, o zi, două, trei; mă opream
sub brazi şi
ascultam, când se înnopta mâncăm. Ziua circulam, făceam
cercuri pe zona
bănuită. Ştiam să folosesc terenul şi, având experienţă,
intuiam că şi cei
retraşi sunt într-un spaţiu pe care şi eu l-aş fi ales.
Înspre a cincea zi, când
proviziile mă lăsau şi mă obligau să fac un nou transport,
am coborât pe un
pârâu acoperit cu frunze, pe care nu erau urme nici de
sălbăticiune, nici de
om; am sărit pârâul cu apă din apropiere şi, trecând în
cealaltă parte, în
desiş, am hotărât să înnoptez acolo, să mă instalez în
pândă, convins că
dacă cei căutaţi sunt în zonă, cu siguranţă în pacea nopţii
vor face cât de cât
zgomot. A trecut noaptea, am aţipit de câteva ori;
dimineaţa, când mi-am
continuat mişcarea circulară în teren, în apropiere de
pârâul cu apă am
observat o urmă de om, de picior desculţ. Deodată mi-am
zis: „Aici sunt".
Ei coborau atenţi, i-am zărit şi m-am bucurat, în aval,
într-o gropiţă, aveau
camuflată colibiţa. Coborau pe pârâul sterp, acoperit de
frunze, spre pârâul
cu apă de unde se aprovizionau şi se întorceau la vizuină. M-am
oprit, am
văzut în partea dreaptă două capete bărboase şi armele pe
un parapet în faţa
colibei. Ei nu mă cunoşteau, plecasem de mulţi ani din sat.
Stăteau foarte
atenţi, circumspecţi. Nu s-au grăbit să tragă. Când i-am
văzut, am ridicat
mâna şi le-am făcut un semn, cu automatul pe umăr. I-am
semnalizat:
- Măi, fraţilor...
Au sărit imediat, au pus mâna pe arme. Eu am ridicat
mâinile şi am
zis scurt:
- Nu trageţi, eu sunt Gavriluţă, frate cu Ionică!"
S-au uitat unul la altul, nedumeriţi. Era un moment tensionat,
periculos. Priveau speriaţi. Am înaintat câţiva paşi cu
mâinile sus. Mă
priveau insistent. Au auzit că le-am spus că sunt frate cu
Ionică şi au lăsat
armele jos. Au zâmbit destinşi, şi-au amintit de zilele
când cu Ionică plecau
la braconaj. Le-am întins mâna, ne-am sărutat. Am pus
înainte, şi eu şi ei,
bruma de hrană pe care o mai aveam. Am stat de vorbă cu ei
până în târziul
nopţii. Am aprins focul, am fiert mălai. Le-am spus cum am
descoperit
locul lor, prin fratele Ion, cum s-a întâlnit el la primărie
cu fratele lor, cum
s-au folosit de factorul postal din sat, cumnatul meu
Vasile Cazacu,
căsătorit cu sora mea Avramia...
Apoi i-am încredinţat că îmi este bine cunoscută zona şi că
ştiu ieşiri
mai lesnicioase spre sat, după alimente. Eram de-acum trei.
Aşa a fost
întâlnirea mea cu fraţii Chiraş, Mateienii...
Am fost împreună cinci ani de zile. Ei, în 1955, au căzut
sub gloanţe.
Voi evoca pe larg acest moment dramatic şi voi aminti multe
fapte
cutezătoare împlinite cu aceşti doi excepţionali oameni, faţă
de care sunt
de-a pururi îndatorat. Am legat o prietenie sfântă, am
amintiri care nu se
pot stinge până la moarte; nimeni nu-şi poate închipui cum
ne-am asigurat
reciproc viaţa în momente de cumpănă grea!
C.H.: Cred că aici ar
trebui să vorbim câte ceva şi despre fratele
Dvs., Ion Vatamaniuc, care a avut o personalitate
puternică.
Gv.V.: Fratele meu Ion Vatamaniuc, în timpul despre care vorbim,
era acasă, liber. A fost şi el plecat în munţi, în '44; a
fost arestat în munţi şi
împuşcat în cap. S-a dus cu glonţul rusesc în cimitirul din
pământul
Suceviţei, în anul 1992, în martie. Noroc de gulerul
sumanului că, de altfel,
glonţul, dacă nu ar fi întâmpinat rezistenţă, sigur l-ar fi
ucis. S-a născut la 9
noiembrie 1903, a fost al treilea fiu din cei zece ai
părinţilor noştri. La
eliberarea din armată, la jandarmi, era sergent, calificat,
cu diplomă, drept
cel mai bun trăgător pe toate legiunile de jandarmi din
Basarabia. Când
trupele sovietice au intrat în Bucovina, în martie '44, s-a
refugiat în munţi,
activând în zona Ursoaia. Din grupul său au făcut parte
Constantin
Brăileanu, Constantin Mirăuţă, Ion şi Vasile Brăileanu,
Vasile Cazacu a
Margaretei, Gheorghe Ivaşcu, Ferdinand Stadler, Constantin
Roteliuc a
Avram ş.a. Şi-a sacrificat un copil, o fiică în faşă,
pentru ca urmăritorii să
nu descopere, la ţipătul copilului, cuibul partizanilor.
Pruncul a fost
îngropat în locul numit Tăpşan... După ce a fost împuşcat
şi îngrijit de
populaţia maghiară şi română, în timpul unei misiuni, s-a
întors pe jos
acasă, în Suceviţa natală. În 1953 a fost arestat şi
anchetat la Suceava de
către căpitanul Feller şi condamnat de către Tribunalul
Militar Iaşi, în
deplasare la Suceava. A primit opt ani de temniţă grea,
cunoscând ororile
închisorii de la Piteşti. A fost eliberat în '55 şi iarăşi
arestat în '56, anchetat
de acelaşi Feller, acum maior, condamnat la şapte ani de
muncă silnică şi
confiscarea averii pentru „crima de favorizare a
infractorului". A su ferit în
închisorile din Suceava, Jilava şi Gherla. În 1990 a sosit
acasă, dar
Securitatea i-a tulburat liniştea până în 1989...
Deşi, tangenţial, voi mai da relief
acestui personaj, aici să am
îngăduinţa de a mai spune câteva cuvinte referitoare la
contextul istoric.
După ce în '44 trupele sovietice au trecut Nistrul şi Prutul,
invadând
pământul românesc, Cernăuţii, Rădăuţii, Botoşanii şi
Paşcanii, grupurile de
voluntari constituite, înscriind acţiuni independente în anumite zone, erau
singurele nuclee care opuneau rezistenţă, definindu-se
dintru început ca
focare exponenţiale ale mulţimii subjugate de teroarea
stalinistă. Astfel
apare grupul constituit de fratele meu Ion Vatamaniuc (28
aprilie 1944),
grupul lui Vladimir Macoveiciuc, în zona Vicov-Putna (mai
1944) şi grupul
mixt, româno-ucrainean, din Ulma-Brodina, condus de Petre
Maruseac.
Valul nou ridicat a avut caracter anticomunist. Pe scurt,
ca să fixăm câteva
date concrete necesare, grupul lui Macoveiciuc a fost
lichidat în 1951,
grupul lui Grigore Sandu din Dorna Candreni a fost lichidat
în 1950, grupul
meu, al lui Gavrilă Vatamaniuc, cu o activitate din '49
până în '55, s-a
distrus prin arestarea mea iar în 1958, în noaptea de 13/14
ianuarie, Vasile
Motrescu, ultimul brav partizan din Bucovina, prin
mişeleasca împuşcare
care s-a întâmplat la Botoşani, a încheiat Istoria Munţilor.
C.H.: Desigur, această
întoarcere în timp era necesară. Precizările
Dvs. vor lumina şi mai bine istorisirile care urmează...
Gv.V.: Extraordinar om de
legătură a fost Ion Vatamaniuc, deosebit
de curajos şi înverşunat luptător împotriva despoţilor din
stepă! Deşi era
liber când noi am ales osânda vieţii de partizan şi ar fi
putut să-şi vadă
de-ale casei, Ion nu şi-a călcat jurământul faţă de sine, a
activat prin noi, a
fost cu noi, ne-a ajutat, ne-a ţinut verticali...
îmi amintesc nenumărate episoade din vremea aceea, mai ales
cum
acest om ştia să treacă nevătămat prin locuri primejdioase.
Mult m-am
gândit la faptele lui când, odată, am făcut un popas în
„Tăietura rusească",
într-un loc numit aşa pentru că prin zona respectivă trecea
linia de
demarcaţie stabilită de ruşi, în faţa căreia, furios,
pădurea a fost complet
tăiată pe o suprafaţă de câţiva kilometri. Suprafaţa
respectivă era
încrucişată de tot felul de obstacole şi instalaţii
strategice din care, se
înţelege, nu lipseau minele. Fratele meu Ion Vatamaniuc era
expert în acest
spaţiu - trecea peste toate instalaţiile, extrem de
prudent, cunoscând unde
firele erau conectate la mine; sub arborii încrucişaţi care
mascau instalaţiile
primejdioase, fratele meu şi-a făcut o potecă de câţiva
zeci de metri pe care,
când se furişa, întrerupea firul - mai ales când era cu
alţi însoţitori - ori
deplasarea trebuia să se întâmple noaptea. De fiecare dată,
spre seară,
repera mai întâi firul, apoi, după ce avea loc trecerea, îl
înnoda din nou. În
felul acesta intra în desiş şi urmărea orice mişcare, cu
degetul pe trăgaci;
ştia la orice oră din noapte unde e cuibul mitralierei,
unde-s ascunse armele.
Pentru aceste acţiuni, de regulă, era preferat timpul de
noapte, cu ploi şi
tunete. Cum am spus, activitatea sa se desfăşura mai cu
seamă în spatele
frontului.
Cu fraţii Chiraş am fost într-o activitate deosebită, după
cum se
evidenţiază din sublinieri, timp de cinci ani; în tot acest
timp, gazd ele
noastre erau păstrate în secret - nu ştiam unii de alţii,
aşa am hotărât, să ne
rezolvăm problemele individual. Ştiam, şi ei, şi eu, în
chip deosebit gazda
noastră comună, a omului nostru de legătură Ion Vatamaniuc.
Ne
despărţeam şi ne întâlneam după ce, de comun acord,
stabileam un anume
loc şi o anume zi. Un loc de întâlnire, îmi amintesc, l-am
botezat „A treia
groapă", în capătul „Tăieturii ruseşti"; ora nu
era stabilită niciodată, nimeni
nu-şi putea închipui câte peripeţii pot fi până la momentul
întâlnirii. Aveam
semnale de recunoaştere - imitam păsările de noapte, mai
ales huhurezul,
sau căpriorul când brăhneşte. Nu aveam ceas nici unul, ne
orientam după
„orologiile" naturii, după astre, păsări, melci,
broaşte, fenomene
meteorologice. După ce ne regăseam, primul lucru care ne
concentra atenţia
erau informaţiile. Fiecare spunea ce este în teren, ce a
auzit, ce a văzut, ce
situaţie e în localitate, între oameni. Informaţiile ne
consolidau planurile ori
ni le modificau, după caz, ne făceau să fim stăpâni pe
situaţie, să dominăm
atmosfera, să o avem sub control. Informaţiile erau tot
atât de importante,
ba uneori chiar şi mai mult, decât alimentaţia, în perioada
la care fac aici
referire, am stat cam o lună numai în ascunzători, neavând
contacte cu
comunitatea din localitate; era o situaţie critică şi orice
pas greşit putea fi
fatal; am trăit greu, cu pâine şi cartofi, din provizia
care ne era asigurată,
foarte discret, de un prieten care ne aducea alimente într
-un loc dinainte
stabilit. Primăvara, ca să amintesc un amănunt...
alimentar, consumam
foarte multă frunză fragedă de fag, cu conţinut de vitamina
C, şi podbal,
vegetaţie ce creşte pe marginea pâraielor, foarte bună
pentru deficienţe
gastrice, care vindecă chiar şi ulcerul. Am consumat şi
urzică crudă, cam
aspră la limbă, dar bună pentru conţinutul de fier. Jirul
nu e bun, seminţele
de fag cunoscute sub acest nume, cu care se îngraşă
mistreţii, conţin tanin
şi provoacă urâte dureri de cap. Consumam în schimb,
ademeniţi de
dulceaţa bobitelor, vâsc. Nu departe ne-a fost moartea!
Vâscul era prezent
mai ales în zonele cu păduri tăiate, în cantităţi
deosebite. Consumam mult
această vegetaţie, până când, într-o zi, am simţit o stare
de ameţeală pe
care, la început, o pusesem pe seama alimentaţiei slabe.
Căci anii de codru
au însemnat foame, multă, multă foame.
Nu ştiu dacă nu-i prea multă vorbărie aici...
C.H.: Nu-i vorbărie
deloc, e viaţă, viaţă inedită.
Gv.V.: Voi vorbi în altă
parte - adăugând câte ceva nou la cele deja
consemnate, despre semnele naturii, despre „aparatele de
măsură" după
care ne orientam în diferitele etape ale timpului. Aici mai
adaug ce -am păţit
cu vâscul. Simţind simptome deosebite, ameţeli, oboseală
excesivă, am
apelat la o rudă din sat să mă vadă un medic. Casandra Zaremba, o cuscră
a mamei mele - fratele meu era căsătorit cu fiica ei
Macrina -, soţia
vechiului primar Grigore Zaremba, avea o anume relaţie cu
doctorul Dediu
Petrescu, adus la Suceviţa cu domiciliu forţat. L-a rugat să mă primească
într-o seară, motivând că sunt sărac şi lucrez până târziu
şi nu pot veni la
consultaţie decât seara. Am mers la medic, mi-am lăsat
automatul sub
verandă. L-am găsit singur, l-am salutat politicos.
- A vorbit doamna Zaremba cu dumneavoastră", zic,
„sunt un
muncitor bolnav..."
Mi-a luat tensiunea mai întâi, ca orice medic. M-a privit
mirat şi mi-a
zis:
- Domnule, ce-i cu dumneata? Dumneata ai tensiunea foarte
mică; de
aceea te doare capul, de aceea ameţeşti... Ce mănânci
dumneata?
- Ca orice muncitor, domnule doctor, ca la pădure, ce
avem...
- Ai tensiunea 7 cu 4, de asta ameţeşti..."
I-am mulţumit medicului, m-am scuzat
că nu am de unde să-l
plătesc. M-a înţeles şi am plecat la ai mei. Le-am spus
rezultatul
consultaţiei şi fiecare dintre noi ne-am dat seama că o
singură cauză există:
bobitele de vâsc şi nu altceva. Nu fructele de pădure,
frunza de fag,
măcrişul iepurelui, podbalul, mălaiul cucului sau
ciupercile de toate
felurile, pe care le consumam de cum se făcea primăvară
până la căderea
zăpezii...
Doctorul Dediu Petrescu era printre alte familii aduse aici
prin
presiune politică. Mai era aici o familie Cocoş, unii din
Giurgiu, unii lucrau
la fabrica de cherestea, locuind în Voievodeasa şi
Suceviţa.
Greu mă strecuram în sat, cu multă precauţie. Toate rudele
mele erau
vizate. Nu ştiai în ce livadă, după.care poartă, din ce
unghi eşti urmărit,
aşteptat. Ne foloseam de diferite semne pentru a evita
cursele. Veneam
uneori până la marginea pădurii, la vreo trei sute de metri
de casa în care
trebuia să primesc provizii ori ştiri, de cele mai multe
ori această casă era
chiar a fratelui Ion. Dacă veneam până a se însera, semnalul
de avertizare
era o cămaşă de pânză albă lăsată pe sfoară; dacă era pe
sfoară, ne vorbea
despre pericol. Noaptea însă, când nu se vedea acest semnal
de la mare
distanţă, mă foloseam de un mărăcine lung pe care, dacă îl
găseam într-un
anumit loc, în gardul din fundul livezii, nu intram; când
acesta era culcat
jos, ne da ştire că nu suntem în pericol. Semnul acesta era
pus de
ospitalierii noştri noaptea, căci ziua putea ori să
dispară, ori să fie mutat la
întâmplare în locuri aiurea, ceea ce ne-ar fi derutat,
între indicatoarele din
teren, preţioase erau urmele cerbilor, mistreţilor ori
pânzele de păianjen.
Eram atât de atenţi, încât ştiam locul acestora în orice
potecă. Nu rupeam
niciodată pânzele de păianjen, le ocoleam şi, când nu erau
la locul lor, ne
puneau în gardă vigilenţa. Nu puteam supravieţui atâţia ani
în sihăstriile
munţilor dacă nu respectam cu maximă rigoare măsurile de siguranţă.