EPILOG
„Muntele mărturisitor" s-a scris în mine din copilărie
până acum.
Prin '55, '56, anul când ieşea tragic din zarea noastră
terestră mirabilul tânăr
poet Nicolae Labiş, când lumea era bântuită de tentaculara
Fiară a
comunismului acaparator de ţări creştine, în faţa casei
părinteşti de la
Suceviţa, peste pervazul ferestrei la care abia ajungeam,
vedeam pe fâşia
din apropiere, oprind camioane militare, soldaţi şi câini
care, după anumite
comenzi scurte, împânzeau dealurile şi pădurile locului.
Îmi mai amintesc
cum pe seară, patrulele strigau către locuitori: „Stingeţi
luminile! Trageţi
obloanele" şi toţi rămâneam în semi întuneric lângă
lămpile cu fitil
fumigen, vorbind în şoaptă despre ce s-a întâmplat în
munţi, la post, la
casele unor gospodari, chiar şi nesuspectaţi de a întreţine
relaţii cu
partizanii retraşi în sihăstriile verzi.
M-a marcat această „poveste" şi am purtat-o cu mine
din anii de
şcoală primară până acum când, matur, cu experienţa unui
condeier căruia
scrisul i-a dat cea mai bună alternativă existenţială, am
hotărât să pun în
coperte istoriile de atunci. Suceviţa îmi este bine
cunoscută, şi desigur
celelalte zone din Bucovina unde s-au consumat atâtea
incredibile
întâmplări. Dar nu legendele, fabulaţiile m-au preocupat,
ci mărturisirile
autentice. Şi sursa, benefică, norocul providenţial pentru
realizarea acestui
op, e chiar personajul de bază al cărţii, Gavril
Vatamaniuc. Pe Gv.V. l-am
auzit de multe ori povestind, având charismă epică, despre
munţi şi
închisori, în preajma ilăului încins din atelierul de
fierărie al tatălui meu,
loc de unde am cules multe povestiri rostite de către
oamenii abătuţi
pe-acolo - ca în Poiana lui Iocan. Gv.V. este un personaj,
fascinant,
politicos şi manierat, generos, pătruns de duhul
rugăciunii, un om curajos,
nerătăcit de regimul din închisori, nesălbăticit în munţii
care l-au ţinut în
atâţia ani ai tinereţii departe de semeni.
Relatările sale sunt sincere, verificate prin documente
prin metoda
paralelismului; unele afirmaţii însă, presupunând aproape
imposibile
confruntări, au rămas aşa cum au fost rostite, cum le-a
conservat memoria
personajului. Este incredibil de lung „tunelul" acelui
timp şi, se înţelege,
labirintic „salonul" cu arhive - încă inaccesibile -,
pentru descifrarea epocii
trebuind desigur echipe specializate, un Institut cu for ţă
şi programe
pertinente. Eu am auzit şi am imprimat, şi am citit cât
mi-a stat în putere
despre şi dinspre cele aici adunate, conştient că în plan
istoric nu există
opere exhaustive. Gv.V. mi-a fost un om drag, cu el am
urcat deseori în
munţii evocaţi, pe cărările însingurate, până în gura
vizuinilor ancestrale
unde şi-a dus viaţa singur, ca un anahoret, ori în...
chinovie cu alţi dârji
luptători. Când eram copil, împreună cu alţi ştrengari, de
multe ori scăpam
în măguri jucându-ne „de-a partizanii", făcându-ne
colibe, scormonind
muşuroaiele rezemate de copaci în nădejdea că vom găsi...
arme adevărate.
Era atunci un curent ciudat printre copii; moşnegii vorbeau
numai despre
întâmplări din război, părinţii aveau cartele pentru pâine
neagră, puşcăriile
gemeau, mulţi copii nu au crescut sub protecţia cuvenită,
au fost anii
insomniilor hidoase...
Şi iată că într-o zi, acum câţiva ani, propunerea mea
fermă, avându-l
înainte pe Gv.V. la... ultima anchetă în deplină libertate,
a început să devină
„Muntele mărturisitor". Am simţit că eu trebuie să fac
această corvoadă
grea, foarte epuizantă.
Citindu-l cândva pe Kazantzachis, m-am oprit la acest
fragment, în
care G.V. e de regăsit ca într-o fotografie: „Câtă luptă,
câtă nelinişte, ce
hărţuire a fiarei nevăzute, mâncătoare de oameni, ce forţe
primejdioase,
cereşti şi diavoleşti sunt în bulgărele ăsta de
ţărână!"
La Suceviţa trăind, de unde omul hăituit a trebuit să plece
curând
după eliberare, am cunoscut pe mulţi din cei care sunt subliniaţi
aici, pe Ion
Vatamaniuc, de taifasul căruia m-am bucurat, pe Vasile
Marciuc pe care-l
vedeam seara cu trompeta la subsuoară, cântând până noaptea
târziu aşezat
pe un trunchi în marginea codrului, pe energica Paraschiva
şi bătrânul
sculptor în lemn Dumitru Bocicu, pe Nataliţa care e tot mai
rezervată, pe
vânătorul Ion Husarciuc, la zarea lămpii căruia am auzit
multe istorii
cinegetice, bucurându-mă de ospitalitatea nevestei
Paraschiva, nelipsită din
bucătăria nunţilor; despre apropierea de părintele Casian
Bucescu nici nu
am loc pentru a scrie destul aici. L-am cunoscut şi pe
Constantin Ţinu
Mihailescu, chiar când voia să doneze o bucată de pământ
pentru ctitorirea
unui schit, şi pe Constantin Roteliuc, braconier, cântăreţ
la armonică, pe
Avram, Glicheria şi Traian, pe Vasile Zaremba şi pe
omonimul său,
paznicul Traian, pe Nicolae Bodnărescu, mare meşter, cantor
şi neîntrecut
în măscări, o bucurie a copilăriei mele; şi pe Ioniţă, un
om statornic în
convingeri, distrus de comunism, adânc marcat, cu chip de
călugăr rătăcit,
şi pe „savantul" I. Chiraş, şi pe Nicu Senegeac, şi pe
Toader Mihailescu,
veşnic zâmbitor, pe Nicolae Bujanovschi şi pe Toader
Chiraş, şi pe Traian
Brăilean, un om distins, cu chip de icoană. Dar şi din
familiile altor
„haiduci" mi-am apropiat prieteneşte pe Vladimir
Macoveiciuc şi pe Elena,
sora sa, pe Gheorghe Motrescu, fratele celebrului Vasile
Motrescu, pe
rudele lui Constantin Cenuşă ori ale lui Cosma Pătrăuceanu.
L-am cunoscut
şi pe... gazetarul Gv. Bujdei, pe căpitanul jurist Ioan D.
Popescu şi pe mulţi
alţii care se ivesc pe parcursul acestui volum de
spovedanii.
Am inserat în cuprinsul fluxului epic şi nume
reprezentative din viaţa
culturală şi eclesială, personalităţi excepţionale care au
îndurat suferinţe
fără precedent în închisorile noastre deschisa generos
pentru a decima
credinţa şi mintea, fiinţa românească.
„Omul, acest golf al întâlnirilor
între cer şi mormânt, această
speranţă a eternităţii, acest cuib cosmic al dragostei
eterne, această nuntă
între eternitate şi efemer" (Ioan Alexandru), în
spaţiul românesc nu a avut
de suferit mai puţin decât în alte puncte ale planetei. „O,
oameni ai
adevărului superb! O, eroi ai sacrificiului anonim!",
exclamă academicianul
prelat Anania, rostind sentenţios: „Pe cei care au murit în
închisori trebuie
să-i ştim pe toţi şi de ei va trebui să ne aducem
aminte.", bine cunoscând
toţi că „în spatele fiecărui lacăt sălăşluieşte
frica".
Cartea nu beneficiază de o bibliografie; pentru demersul
propus,
excesul de trimiteri părându-mi-se incomod, dacă nu snob;
textul, nu de
puţine ori pândit de incoerenţă ori prolixitate nu ar fi
suportat numeroase
titluri revelatoare pentru epoca evocată, care ar fi
însemnat o mică
bibliotecă.
Desigur, o lucrare de acest fel, dincolo de nenumăratele
nopţi şi zile
de travaliu, pe care numai autorul le va şti, nu putea
intra în tipar decât prin
sprijinul unor generoşi oameni pentru care Cartea a rămas
încă în rosturile
ei sublime. Solidaritatea unor tineri din străinătate,
trăind şi muncind acolo
pentru o vreme, m-a emoţionat peste puterea cuvintelor;
pilduitoare
înţelegere am avut şi din partea unor slujitori ai
Bisericii, a unor intelectuali
verticali, a unor persoane care mi-au demonstrat că
magnetismul prieteniei
funcţionează şi în acest timp al discreditărilor şi
vanităţilor de toate
nuanţele.
„între iadul deznădejdii şi iadul resemnării"
(Siluan), când „violetul
şi albastrul sunt culorile vidului absolut"
(Florenski), zic împreună cu
Savatie Baştovoi: „e timpul să ne înomenim şi noi, cum a
făcut-o odinioară
Dumnezeu, şi să pornim în căutarea aproapelui
pierdut", căci „nu-i nici un
eroism în a mărturisi atunci când nu există pericolul
morţii", în neştiinţă,
fără a gândi că „nostalgia lumii e nostalgia
conştiinţei". (C. G. Jung).
Iată o carte încheiată. „Anii tuturor drumeţiilor fără
întoarcere" (G.
Uscătescu) pentru cei evocaţi au intrat aici, „până la
strigarea trâmbiţelor de
apoi, pe somnul oaselor" (B. V. Anania), până când
voalul morţii va fi dat
deoparte de pe chipul lumii (Iez. 33.14). Ce mai avem?
Amintirile! Cei mai
mulţi, după o expresie din Anatolie Paniş, „avem la
dispoziţie lagărul cel
intim. Nu mai mâncăm bătaie, dar ne bate soarta".
Afirmaţia este
îndreptăţită desigur în bună parte, pentru că încă şi acum
prea mulţi nu au
rezolvată dilema lui Leon Bloy: „Nu se ştie cine dă şi cine
primeşte", „între
munţii de orgoliu" (Leon Dănăilă) ai veacului
dezumanizat prin
desacralizare. Mulţi nu ştiu nimic despre acele vremuri,
ignorându-le,
neprezentând interes, după cum nu prezintă interes nici
pentru prezentul
imediat; pentru mulţi Istoria este doar un relicvariu
închis între pereţii
intangibili ai unui muzeu, un cimitir cu inscripţii şterse,
bun doar pentru cei
care, altceva bun nu ştiu să facă decât să-şi schimbe
dioptriile în asceza
bibliotecilor.
în acest timp al secularizărilor şi al pierderii
identităţilor, nu sunt
prea multe minţi să spună şi să aibă convingeri ca Unamuno:
„Eclesiastul
este punctul maxim la care poate ajunge raţiunea. El este
prin urmare una
dintre cele mai bune pregătiri pentru a primi
credinţa" şi nici dispuşi la
experienţa golgotică a Iubirii în care doar „Creştinismul
este o şcoală a
fericirii" (Steinhardt), căci, „a te bucura este cel
mai greu lucru din lume",
cum aprecia poetul imnelor, Ioan Alexandru.
Ştiu că nu vor fi mulţi cei cuceriţi de vetustele „poveşti
cu haiduci" şi
puşcăriaşi de elită şi că celor care au întreţinut
suferinţa - vai cât de mulţi
încă printre noi! - le face bine această indiferenţă,
protejându-i, liniştindu-le
minţile bolnave, subconştientul răvăşit de coşmaruri, dacă
nu zilnic, sigur
în ceasul morţii. Aceştia ar dori ca jumătate din lume să
sufere de cumplită
uitare, de boala Alzheimer, supăraţi pe Fullton şi Monitz
că experimentele
lor nu au continuat în închisori, prin lobotomie ajungându
-se la paralizia
amintirilor, adică ceva mai departe decât prin „încercarea
de a schimba
codul etnogenetic." (Petre Ţuţea) prin tortură şi
reeducare.
„Statuile, monumentele şi lăcaşurile
de odihnă ale eroilor şi
martirilor neamului sunt pentru trupul ţării ca şi icoanele
în casele noastre",
scria Nicolae lorga.
Nimic nu ne cer aceştia, dar nu înseamnă că necerându-ne,
nimic
nu-i de făcut pentru Luptători; să le arătăm recunoştinţă,
să le atingem
îndureratele armuri cu inimă luminată şi îndatorată, e un
semn necesar,
unificator, obligatoriu.
Constantin Hrehor