Corneliu Coposu
Au
trecut zece ani de când cel mai important om politic al României
postdecembriste a trecut în eternitate. Cu prilejul omagierii marelui dispărut,
sute de români s-au adunat la bustul din faţa Palatului Regal, o mare de flori
şi coroane a vorbit despre cât de preţuit este Corneliu Coposu nu doar de
prieteni şi discipoli, ci chiar şi de adversarii politici, sau de duşmanii pe
care îi provoacă oricând o personalitate politică autentică. Celebre expresii,
precum "sula în coaste", ori "s-au demascat !", au rămas în
anecdotică, şi cei care s-au temut
atunci, în iarna de după căderea lui Ceauşescu, de forţa, inteligenţa şi
talentul lui Corneliu Coposu, acum îşi exprimă jenaţi admiraţia. Neocomunismul
instalat cu atâta forţă atunci ar fi dus ţara spre un "socialism cu
idealurile neîntinate". Am fi fost azi departe de Europa şi de lumea
civilizată, dacă n-ar fi fost opoziţia unor personalităţi precum Corneliu
Coposu, care să dea sens luptei disperate a tinerilor din Piaţa Universităţii,
care să atragă atenţia Occidentului asupra pericolului pe care îl prezintă
chiar pentru securitatea Europei neocomunismul. Mentalitatea totalitară indusă
de Foame, Frig şi Frică i-a făcut pe români să voteze până astăzi cu eşalonul
secund al nomenclaturii. Dacă România s-a schimbat în aceşti cincisprezece ani,
ea s-a schimbat numai la presiunea Occidentului şi un neobosit deschizător de
drumuri spre lumea civilizată a fost Corneliu Coposu. Afiliind partidul
organizat în clandestinitate înainte de 1989 la internaţionala creştin
democrată, el a dovedit o adevărată capacitate vizionară, deoarece aceasta era
doctrina care putea scoate România din abisul comunist. Din păcate n-a avut
colaboratori, discipoli care să lupte până la sacrificiu, cum el însuşi a
luptat, pentru idealul său politic. Fiind preşedintele moral al României, aşa
cum foarte inspirat spune domnul Gheorghe Ciuhandru, Corneliu Coposu admitea în
politică orice compromis, orice se poate negocia, spunea el, cu excepţia
principiilor doctrinare. Verticalitatea sa morală a dus la victoria forţelor de
dreapta unite în CDR după ce el nu mai era să dirijeze construcţia pe care o
imaginase cu un adevărat geniu politic. Urmaşii s-au dovedit epigoni, au uitat
marea lecţie politică despre negociere şi, negociind principiile, au pierdut
totul. Personalitatea lui Corneliu Coposu rămâne în istorie sublimă şi tragică,
izolată oarecum în măreţia ei, deasupra viermuielii politice care macină
România. Asemenea oameni se nasc în istorie o dată la câteva sute de ani. El
trebuie să devină un model pentru tineri, pentru speranţa noastră.
Azi se
împlinesc cincisprezece ani de la cea mai mare demonstraţie anticomunistă
organizată în Bucureşti la 15 noiembrie 1990 de tinerii din Piaţa
Universităţii, de intelectuali şi de populaţia capitalei. Manifestanţii marcau
astfel aniversarea revoltei de la Braşov (15 noiembrie 1987) şi statuau în acelaşi timp ziua de 15 noiembrie ca zi naţională de luptă
împotriva comunismului. Din păcate în şcoli nu se comemorează această zi, deşi
poate cea mai autentică educaţie patriotică este pentru români educaţia
anticomunistă. Este absurd să învăţăm despre holocaust şi să nu învăţăm copiii
despre crimele comise împotriva poporului român de stăpânirea comunistă. Tinerii în care îşi punea atâtea speranţe
Corneliu Coposu trebuie să ştie adevărata noastră istorie, şi de până la 1989,
şi de după. Numai aşa vor putea împlini idealurile patriotice pentru care a ars
până la ultima suflare Corneliu Coposu, luminându-ne calea.
15 noiembrie
51
Sună clopoţelul
Profesorii
şi elevii se întorc în sălile de clasă îngheţate, la propriu şi la figurat,
fără să fi obţinut nimic. Această lungă grevă a demonstrat că liderii sindicali
nu-s în stare să negocieze un conflict, că produc pagube, pe care ar trebui să
fie puşi să le plătească ei înşişi, în sfârşit că greva în sectorul bugetar are
sigur conotaţie politică. De ce nu-s greve în sectorul privat, unde ar trebui
ca sindicatele să fie cu adevărat active şi unde sunt cu adevărat conflicte de
muncă de parcă am trăi în zorii capitalismului. De ce apare greva de la metrou
tocmai acum, în condiţiile în care salariile sunt triple faţă de învăţământ ?
De ce se solicită actualului guvern să plătească salarii restante din perioada
2001-2004 ? De ce muncitorii de la "Tractorul" şi minerii se revoltă
tocmai acum ? În sfârşit, de ce doctorii fac întruniri ridicole, în care
solicită ca domnul Sorin Oprescu şi compania să ia în continuare salarii
cumulate, opunându-se din răsputeri unei reforme adevărate a sistemului ?
Eu nu
spun că actualul guvern are o politică fermă şi mai ales clară în domeniul
restructurării sectorului bugetar. Sub presiunea sindicatelor, conduse pe faţă
sau din umbră de oameni ai PSD-ului, guvernul negociază absurd pe bucăţele şi,
precum în povestea cu anteriul lui Arvinte, când cârpeşte într-un loc se rupe
în altul. Soluţia nu poate fi decât una radicală şi anume reforma întregului
sistem bugetar în paralel cu o politică financiară fermă, care să excludă
finanţarea de la buget a economiei, fie prin subvenţii, fie prin anularea unor
datorii mai mult sau mai puţin "istorice". Bugetul este cât este !
Problema care se pune este cum îl împărţim, cu cât plătim un funcţionar public,
un măturător, un mecanic de locomotivă, un profesor, un magistrat, un medic ?
Noi am cerut încă din vremea guvernării Văcăroiu să se elaboreze o lege a
armonizării salariilor bugetarilor. O asemenea lege va nemulţumi pe mulţi, dar
va stinge până la urmă disputele. Mihail Manoilescu povesteşte că atunci când a
iniţiat, pentru prima dată în România, o asemenea lege, a primit zeci de
delegaţii care solicitau poziţii privilegiate în grilă: ofiţerii spuneau că ei
sunt mai importanţi, magistraţii spuneau că ei trebuie să fie plătiţi cel mai
bine, profesorii, medicii, funcţionarii etc., fiecare se dorea mai bine plătit
. Dezbaterile în parlament au durat două săptămâni, dar au adus pacea între
bugetari. Eu am mai spus acest lucru în urmă cu zece ani, îmi place să cred că
am influenţat chiar decizia, deoarece domnul Văcăroiu a dat o asemenea lege,
dar care avea defectul de a se baza pe salariul "secretarei
dactilografe", care era luat ca bază de calcul. Ori acest salariu este
stabilit arbitrar, nu are o bază reală în buget. Parlamentarii primii, apoi şi
alţii, au cerut o bază de calcul proprie. Chiar şi liderii sindicali din
învăţământ cereau acum o lege a salarizării
personalului din învăţământ, diferită de a celorlalţi bugetari. Dacă se
acceptă acest lucru, mereu vor fi nemulţumiri. Baza de calcul a salariilor din
sectorul bugetar poate fi ori salariul minim pe economie, care rezultă din
negocieri, ori salariul mediu, care este un produs obiectiv al economiei.
Această bază însă trebuie să fie luată în calcul şi la parlamentari, şi la
magistraţi, şi la ofiţeri, şi la profesori, medici, funcţionari sau măturători,
fără excepţie. Grilele trebuie publicate la începutul fiecărui an financiar, ba
pot fi puse şi în Legea bugetului, ele funcţionează pe parcursul anului
respectiv şi nu pot fi negociate. Actualele
sindicate îşi cam pierd "obiectul muncii", ele trebuie reorganizate
ca asociaţii profesionale, cum au deja medicii.
Cât
priveşte "oferta" nouă a guvernului pentru profesori, ea este cel
puţin neserioasă. Lăsând la o parte promisiunea de a elabora până în vară o
lege a salarizării bugetarilor, promisiune pe care eu o salut în mod deosebit
!, celelalte propuneri mi se par ridicole. Salariile neplătite pentru perioada
2001-2004 nu trebuie întinse pe zeci de luni, ele trebuie plătite imediat,
chiar cu dobânda aferentă anilor în care profesorii au "împrumutat"
statul din salariul lor. Salariile pentru perioada grevei trebuie plătite
integral, ţinându-se cont de faptul că în învăţământ salariul este de fapt un
fel de ajutor social de subzistenţă. Sau să ajungem şi noi ca în Republica Moldova,
unde pe perioada unei greve profesorii au fost invitaţi pe rând la masă de
părinţii elevilor, pentru a nu muri de foame ? Banii pot fi luaţi de la liderii
sindicali iresponsabili, asta este o problemă a ministerului. Cât priveşte
recuperarea materiei, ea se poate face prin reorganizarea planificării
materiei, un subiect pentru care programa oferă şase ore poate fi parcurs în
patru. Profesorii nu fac şuruburi, ei nu lucrează contra cronometru. Un
profesor poate sta în clasă zece ore şi să nu facă nimic, altul poate ca într-o
oră să contribuie decisiv la formarea elevilor. Este foarte greu să evaluezi
inefabilul creaţiei, şi munca dascălului este, dintotdeauna, creaţie.
22 noiembrie
52
Complexul lui Faust
Doctorul
Faust, după ce a studiat toate ştiinţele, filosofia şi teologia fără să
găsească secretul fericirii, şi-a vândut sufletul diavolului care i-a dat bani,
beţii, femei, putere, dar nimic nu l-a făcut pe doctor fericit. Abia când
oamenii, pentru care a desecat suprafeţe întinse de mlaştină şi a construit
grădini înfloritoare, au venit să-i mulţumească, abia atunci a spus magica
formulă: "clipă, eşti atâta de frumoasă încât aş dori ca timpul să se
oprească". Mitul lui Faust explică poziţia de neînţeles pentru mulţi a
intelectualului, care creează nu pentru bani, nici pentru plăceri sau putere,
ci pentru stropul de recunoştinţă pe care îl pretinde în schimbul muncii lui.
Domnul Gigi Becali cerea, în stilul său inconfundabil, ca intelectualii să
intre în politică. Sigur că intelectualii din România ar trebui să facă acest
pas, dar când priveşti bălăcăreala şi lipsa de eficienţă a vieţii noastre
politice, înţelegi de ce un intelectual adevărat, care suferă de complexul lui
Faust, nu are ce căuta acolo.
Dar la
noi intelectualii nu doar că nu sunt stimaţi, sunt consideraţi şi proşti de aşa
zişii politicieni. Cum cred ei că profesorii, de la care ei înşişi au învăţat
ceva economie politică, sunt atât de proşti încât cred că cele câteva procente
în plus la salariu vor destabiliza economia, că se va produce o inflaţie
"cu trei cifre" datorită faptului că profesorii vor avea cu ce să-şi
cumpere o carte? M-a mirat mai ales declaraţia domnului Mugur Isărescu, pe care
eu chiar îl credeam un intelectual, mai ales m-a mirat comparaţia cu ...crâşma!
Asta crede domnul guvernator, că banii pentru învăţământ sunt nişte bani daţi
la crâşmă? Nimeni nu a cerut Băncii Naţionale să fabrice hârtii fără acoperire
ca să producă inflaţie, nimeni nu a cerut salarii comparabile cu ale
profesorilor din Occident, ci doar ca bugetul să fie astfel împărţit încât
dascălii să nu fie în coada grilei! Noi nu comparăm salariul unui profesor din
România cu al unui profesor din Germania, nici măcar din Ungaria, ci cu
salariul unui măturător. Când am intrat eu în învăţământ, după o şedinţă cu părinţii,
am fost abordat de un muncitor de la "Letea", tatăl unui elev, care
se vedea că mă respectă, mai mult, mă admiră. Când însă, întrebat fiind, i-am
spus ce salariu am, brusc atitudinea lui a devenit chiar arogantă, deoarece el
în fabrică, unde ducea un cărucior cu hârtie sau mai ştiu eu ce făcea, avea un
salariu mai mare ca al meu. Pentru profesori este şi o obligaţie profesională:
pentru a putea face educaţie ei trebuie să aibă un anumit prestigiu în ochii
părinţilor şi ai elevilor, iar acest prestigiu este dat şi de salariu.
Complexul lui Faust funcţionează chiar
şi în cazul actualei greve din învăţământ. Profesorul din Slobozia care a făcut
greva foamei spunea la un moment dat că nu-l interesează atât salariul, cât
faptul că se simte insultat, jignit de guvernanţi. Când i-a "reperat"
onoarea domnul preşedinte, a încetat greva! Cum să facă un profesor grevă? Eu
nu mi-l pot imagina pe domnul profesor Al. Dima, pe "magistru", cum
îi spuneam noi cu admiraţie, îmbrăcat cu vestă galbenă, cu şapcă sindicalistă şi cu un fluier în gură! Intelectualul
adevărat are "complexul lui Faust", dar are şi orgoliul de a nu cere
admiraţie şi respect de la cine nu-l înţelege. G. Călinescu spunea:
"intelectualul adevărat nu-i decât un muncitor calificat, care are această
slăbiciune, de a voi să fie respectat ca un frate mai mare". Oare după ce
a discutat cu profesorul din Slobozia, domnul Traian Băsescu i-a dat acestuia
impresia că îl consideră "un frate mai mare"?... Eu cred mai degrabă
că putem face comparaţie cu secretarul de partid despre care am mai povestit că
spunea cu un ton arţăgos: "Tovarăşe profesor, eu vă stimez foarte mult, vă
rog să treceţi la cules cartofi!".
29 noiembrie
53
Nevoia de identitate
Ca în
fiecare an, Ziua Naţională a dat şi acum prilej la multe controverse. Faptul că
anul acesta românii sunt pentru prima dată uniţi de 1 Decembrie nu-l crede nici
măcar cine l-a spus. Două sunt, însă, temele pe care toată lumea le discută cu
acest prilej: dacă este potrivită ca zi naţională ziua de 1 Decembrie şi dacă
este potrivit ca de Ziua Naţională să subliniezi mai ales defectele,
neîmplinirile poporului român.
În
legătură cu data la care ar trebui sărbătorită ziua naţională, eu de mai bine
de un deceniu pledez pentru 10 Mai. Făuritorii României moderne au ales această
zi deoarece, aşa cum spune Vasile Alecsandri, "Zece Mai va fi de-a pururi
sfântă zi căci ea ne-a dat/ Domn puternic ţării noastre, libertate şi
regat". Cine ştie puţină istorie, ştie că principele Carol I a venit în
România mult înainte de 10 Mai, iar
războiul cu turcii era început de câteva săptămâni când s-a proclamat
Independenţa. Ziua s-a păstrat şi la proclamarea Regatului, tocmai pentru a se
crea o zi cu care românii să se identifice, o zi a lor în calendar, aşa cum au
sfinţii. S-a ales o zi de la începutul lunii mai, pentru că atunci toată natura
este în sărbătoare; bucuria românilor să coincidă cu bucuria naturii renăscute.
Asta nu ar însemna o trecere pe plan secund a zile de 1 Decembrie. Pentru
români Unirea este la fel de importantă ca Independenţa. Aşa cum americanii au
o zi a Independenţei în iulie, dar şi o zi a Recunoştinţei în iarnă, aşa am
putea avea şi noi o zi a Independenţei
la 10 Mai şi o zi a Unirii la 1 Decembrie. Prima ar trebui sărbătorită cu
paradă militară, cu petreceri câmpeneşti, cu muzici şi întreceri sportive, cu
focuri de artificii şi tot ce exprimă bucuria de a trăi, a doua ar trebui
sărbătorită cu ceremonii şi slujbe religioase, cu atât mai mult cu cât este a
doua zi după Sfântul Andrei, ar trebui să exprime cu adevărat mândria de a fi român. Aşa cum orice om are o zi
aniversară şi o zi onomastică, orice popor are o zi în care-şi sărbătoreşte
naşterea şi o zi în care-şi sărbătoreşte împlinirea ca fiinţă naţională. Într-o
zi se bucură de faptul că există liber şi independent, într-o zi meditează la
locul lui pe acest pământ, la rostul lui. Aceste zile trebuie să fie sacre, ele
ne dau nouă conştiinţa propriei noastre identităţi, a locului nostru în lume.
Nevoia de identitate este exprimată, la nivelul unui popor, de simboluri ca
stema ţării, steagul, imnul, conducătorul ţării, ziua naţională. Aceste
simboluri sunt sfinte, este o blasfemie
chiar să le pui la îndoială. Istoria noastră modernă cunoaşte patru regi
şi patru preşedinţi, cinci imnuri şi patru steme, chiar steagul a suferit
modificări, ba unii pretindeau să-i schimbăm şi culorile. Această instabilitate
pe plan simbolic este de natură să ne dea şi o continuă nevoie de identitate.
Cine suntem, de unde venim, unde ne ducem ? Răspunsul la aceste întrebări grave
nu-l vom obţine exhibând - mai ales cu ocazia Zilei Naţionale - ce-i mai
sordid. Nici pe cel din urmă om nu-l beşteleşti chiar de ziua lui ! Posturile
noastre de televiziune se întrec în a insulta poporul român în Ziua Naţională.
A filma un boschetar care se bucură şi el şi joacă în noroi, sau mâna unui
bătrân care tremură şi varsă toată ţuica din pahar până să ajungă să o bea, ca
o sinecdocă a poporului român este mai mult decât o blasfemie, este o crimă. A
te mândri că PROsteşti proştii, chiar în ziua de 1 Decembrie este mai mult
decât o blasfemie, este o crimă. A cânta imnul ţării pe ritm de manele sau
lăutăreşti este mai mult decât o blasfemie, este o crimă. A coborî Majestatea
prezidenţială la nivelul unui ripăr (!) care face semne deocheate fanilor de pe
scena improvizată în piaţă este mai mult decât o blasfemie, este o crimă. Spun
că toate acestea sunt crime, deoarece nevoia de identitate a unui popor se
cultivă prin revelarea trăsăturilor pozitive, nu a defectelor pe care fiecare
popor le are alături de calităţi. Cum ne percepem noi ca identitate naţională,
aşa ne percep şi alţii. Cum ne cultivăm noi valorile, aşa le avem. Ne plângem
mereu de imaginea proastă pe care o are ţara noastră în lume. Cum să ne
respecte lumea, dacă noi înşine nu ne respectăm ?
Deşteaptă-te, române !
6 dec.
54
În
derivă
Acum
paisprezece ani, când au fost nişte inundaţii mari şi veneau de peste tot
ajutoare, am însoţit două camioane care duceau îmbrăcăminte şi hrană din partea
Alianţei Civice, la Berzunţi. Ne-am oprit în mijlocul satului, unde am fost
înconjuraţi de sinistraţi care ne rugau să nu ne ducem la Primărie, să-i ajutăm
cu ce aveam acolo, pe loc. Voluntarii noştri au început distribuirea
ajutoarelor, în timp ce eu m-am înconjurat de câţiva săteni şi am încercat să
înţeleg ce se întâmplă. Un bătrân a început să-mi spună că toate camioanele
care vin cu ajutoare trag în curtea primăriei, primarul şi neamurile lui iau
tot ce este mai bun, apoi le dă şi celorlalţi ce mai rămâne. Ultimul camion
venise tocmai din Olanda şi străinii, de bună credinţă, au apelat la primar
să-i ajute să distribuie ce-au adus. "Bine, am replicat eu, dar primarul
nu este unul nou şi cinstit, ajuns acolo după "revoluţie" ? "Ba
da, a venit răspunsul, dar este tot atât de rău şi hapsân, nu-i mai
ajunge"." Nu-i nimic, vin alegerile şi îl veţi schimba. Găsiţi în
toată comuna măcar un om cinstit, în care să aveţi încredere ?" Bătrânul s-a uitat lung în gol, parcă
socotea ceva, apoi a ridicat spre mine nişte ochi în care era o imensă tristeţe,
a oftat şi a spus apăsat: "Nu!" Mi-am amintit de această întâmplare
tristă zilele astea, când criza prelungită provocată de demisia viceprimarului
de Bacău şi de demiterea subprefectului a arătat cât de gravă este lipsa de
cadre a partidelor aflate la putere. După ce criterii îşi aleg ei liderii ?
Cum s-au pregătit de guvernare, dacă
într-un judeţ întreg nu găsesc un profesor de liceu care să gestioneze
învăţământul ? Nu zic, actualul general o fi bun, deşi n-a arătat nimic
deocamdată, dar dacă are veleităţi manageriale, n-are decât să se facă rector.
Partidele din coaliţie sunt ca bătrânul din Berzunţi, nu găsesc pe cine să pună
în frunte. Nu avem elite, iar încercarea domnului Tatulici de a creiona o elită
prin chestionare sociologice este absurdă. În materie de competenţă nu se
aplică votul universal, vorba lui Călinescu, iar dacă ar fi să umble cu
microfonul pe stradă să întrebe cine trebuie primit în Academie, de exemplu, ar
ieşi o catastrofă. Abia aştept, amuzat dar şi trist, rezultatul experimentului
iniţiat de domnul Tatulici. Parcă văd că în fruntea celor mai valoroşi români
va fi... domnul Guţă !
In urmă
cu peste treizeci de ani, la Bacău a funcţionat câteva luni un club al
ziariştilor, în salonul verde al restaurantului "Decebal". Feriţi de
ochii lumii şi probabil supravegheaţi bine, aici se întâlneau la o cafea şi un
pahar de vorbă scriitori, actori, ziarişti, oameni de cultură, oaspeţi veniţi
la Bacău cu diferite prilejuri. Am cunoscut aici un scriitor albanez, care ne
povestea că în Albania, dacă un scriitor voia să scrie o carte despre ţărani,
era obligat să se ducă într-un sat, să muncească într-o brigadă agricolă câteva
luni, cot la cot cu ţăranii, să scrie cartea, să o multiplice în câteva
exemplare, care apoi să fie citite de ţărani şi, într-o dezbatere publică la
Căminul Cultural ţăranii să spună dacă acea carte "merită" să fie
tipărită sau nu. Ascultam siderat şi mă
bucuram că în România nu era, totuşi, chiar aşa ! Acum sânt şi mai uimit când
văd că o televiziune care pare serioasă, institute de sociologie şi chiar unii
dintre cei vizaţi de "cercetare" au o mentalitate criptocomunistă
asemănătoare cu a şefilor Albaniei de acum treizeci de ani. Să mai spun că
"rezultatele cercetării" vor fi publicate de ..."Humanitas"
!
Elita
nu se construieşte prin vot plebiscitar. În România vidul de putere
postdecembrist s-a agravat printr-un vid de competenţă şi a dus la vidul de
autoritate pe care-l constatăm acum. O ierarhie mereu contestată deoarece nu se
bazează pe o elită adevărată nu poate construi nimic nici în economic, nici în
social, nici în politic. Ea doar parazitează o societate în derivă.
14 decembrie
55
Poliţiştii miliţieni
Tocmai
când, revoltat de valul de violenţă din şcoli, mă gândeam la faptul că sunt
necesare nişte măsuri punitive ferme care să descurajeze astfel de
comportamente, citesc pe internet următoarea ştire: "Un elev din Marea
Britanie a primit o amenda de 75 de euro pentru că în timp ce alerga spre casă
a scăpat din greşeală un cotor de măr pe stradă. David Dyas, în vârstă de 11
ani, a fost amendat de către un gardian, chiar dacă s-a oprit şi a ridicat
cotorul de măr de pe jos. "Este revoltător! A mâncat un măr, iar apoi a
pus cotorul în buzunarul de la pantaloni, şi, în timp ce alerga, cotorul de măr
a scăpat pe jos", a declarat mama băiatului". Au deci şi britanicii
miliţienii lor, adică oameni care îşi arată muşchii, în loc să facă ordine
astfel încât să-l servească, nu să-l streseze pe cetăţean.
Totuşi
nu vom ajunge la un comportament civilizat până nu se vor stabili şi la noi
amenzi sau alte pedepse pentru faptul că cineva aruncă un cotor de măr pe
stradă, sau chiar un capăt de ţigară, sau chiar pentru faptul că fumează pe
stradă. Municipalitatea a cheltuit o groază de bani pentru nişte coşuri de
gunoi care-s împodobite cu scrumiere din inox. Trecând peste faptul că-s
inestetice şi invită la fumat, aceste scrumiere n-au fost folosite de nimeni.
Reflexul de a arunca pe stradă, sau pe gazonul din jurul blocurilor, sticle de
plastic, hârtii, pachete goale de ţigări etc. nu poate fi anulat decât printr-o
amplă campanie de educaţie, dar şi prin amenzi de 75 de euro.
Vorba
este, cine trebuie să participe la această campanie? Şcoala este depăşită
datorită mentalităţii potrivit căreia profesorii sunt obligaţi să suporte orice
comportament grobian în numele "drepturilor copilului", dar şi al
unei culpabilizări generale a şcolii, moştenire din "epoca de aur".
Televiziunea incită la comportament antisocial, de la îndemnul de a depăşi
viteza pe drumurile publice, la sloganuri violent antisociale, asociate unei
foarte primitive înţelegeri a ideii de libertate. Am văzut recent cum erau
arătaţi lumii un grup de tineri care atârnau de cablurile dintre blocuri
pantofi uzaţi şi cutii de cola, în semn de protest pentru faptul că poliţia şi
vecinii nu-i mai lasă în stradă după ora nouă, să se hârjonească. În loc să fie
ţinuţi la răcoare măcar o zi pentru comportamentul lor violent antisocial,
aceşti băieţi de cartier sunt daţi cu admiraţie ca exemplu !
Rămâne
ca poliţia, care-i plătită din bani publici tocmai să facă ordine publică,
să-şi intre serios în atribuţii. Poliţia Primăriei Bacău a fost abia
înfiinţată. L-am cunoscut pe domnul Ionel Rusu, directorul executiv al acestei
nou înfiinţate instituţii şi mi-a făcut o impresie foarte bună, deoarece
gândeşte eliberat de reflexele birocratice ale funcţionarului român, o
instituţie flexibilă, eficientă şi chiar rentabilă, dar sunt sceptic în
legătură cu posibilitatea de a fi puse în practică ideile sale. Din păcate
trebuie să lucreze cu oamenii care-i are, majoritatea cu mentalitate de
miliţieni. Nu va face în veci muncă de prevenţie şi de educaţie civică un om
fără prea multă instrucţie, care ştie însă că are puterea de a da amenzi sau chiar de a folosi forţa. Cine-l
controlează, în faţa cui răspunde pentru actele sale ? Când toţi funcţionarii
publici din România, de la prim ministru la portar, vor avea, potrivit legii,
răspundere administrativă, atunci lucrurile se vor schimba. Abuzul, care vedem
că-i prezent şi în Anglia, ( doar că miliţienii noştri sunt mai violenţi,
precum cei din comuna Ţibana de lângă Iaşi, care-i băteau pe oamenii din sat ca
să se distreze!) trebuie drastic stopat dacă vrem ca poliţia să devină cu
adevărat credibilă ca apărătoare a
ordinii şi liniştii publice. Poliţiştii cu mentalitate de miliţieni, care cred
că au doar rolul de a se răsti la oameni, cum este cel care păzeşte Casa de
Pensii, trebuie trimişi să păzească rampa de gunoi, sau mai ştiu eu ce
"obiectiv", iar la interfaţa cu publicul de la intrările în
instituţii, şcoli, spitale, până la patrularea străzilor, trebuie găsiţi
poliţişti politicoşi, gata să ajute, capabili să educe, tot timpul cu zâmbetul
pe buze. Nu-i vorba aici de SF, eu chiar am văzut un asemenea poliţist la
poarta primăriei, deci se poate!
20 decembrie
56
Europa
din noi
Domnul
prim ministru Călin Popescu Tăriceanu a prezentat în Parlament un raport în
care s-a ocupat mai ales de integrarea României în Europa. S-au obţinut succese
mari în 2005, dar anul care vine este hotărâtor. Probabil se vor securiza
frontierele, probabil se vor construi mai mulţi kilometri de autostradă decât
în toţi anii postdecembrişti, probabil vor ajunge câţiva hoţi botezaţi
"corupţi" la puşcărie, probabil sistemul judecătoresc va începe să
funcţioneze normal. Probabil se va mai vinde ce a rămas nevândut până acum, dar
cu asta ce-am făcut, vorba lui Constantin Tănase ? Vor ajunge românii să
trăiască mai bine?
Dar ce înseamnă să trăieşti mai bine? Dincolo de confortul material, indiscutabil important, este necesar
un confort spiritual, mult mai greu de obţinut. România va fi membră a
Comunităţii Europene pentru raţiuni pe care analiştii politici le întorc pe
toate feţele, nu vreau să reiau discuţia. De la revelionul viitor, toţi românii
vor avea paşaport european. Ei, şi? Vom da toţi buluc în Spania să culegem
căpşuni, sau ne vom petrece vacanţa obligatoriu pe Coasta de Azur? Vom avea
salariile aliniate la cele din Europa, iar funcţionarii noştri vor deveni brusc
politicoşi, prevenitori cu publicul?
România
va intra în Europa la 1 ianuarie 2007, dar românii când vor intra? Mai mult
decât autostrăzi şi frontiere securizate, avem nevoie de propria noastră
evoluţie, a fiecăruia dintre noi, spre lumea civilizată. Pe drumul spre Europa
au plecat cu mult timp în urmă treizeci de milioane de români, dar fiecare
merge pe culoarul lui. Nu contează faptul că unii s-au stabilit în Australia,
alţii în Canada, sau în toată Europa. Jumătate dintre ei au ajuns de mult în
Europa. Sunt însă câteva milioane bune care nu vor ajunge nici peste zece ani!
Problema lor nu este nici autostrăzile, nici frontierele, nici chiar justiţia
sau salariile. Problema lor este mentalitatea formată de-a lungul a zeci de ani
de domnie a bunului plac, formată de-a lungul a zeci de ani de umilinţe, care
strâmbă sufletul şi-l înstrăinează pe om de sine şi de Dumnezeu. Gropile din
şosele pot fi reparate, dar ce ne facem cu gropile din suflete? Este necesar ca
oamenii politici cu adevărat patrioţi, dar mai ales societatea civilă să-i
ajute pe românii rămaşi în urmă, deoarece riscăm să avem imigranţi din propria
ţară, incapabili să se integreze. Este necesară mai ales o stimulare puternică
a iniţiativei personale, în bună tradiţie liberală. Statul să elaboreze doar
cadrul şi să fie un arbitru drept, aşa cum încearcă, în ciuda tuturor
opoziţiilor, actualul guvern. Cel mai greu lucru va fi o reformă reală a
administraţiei publice. Cu mulţi funcţionari de pe vremea tovarăşilor,
"învechiţi în rele", cu tineri care se grăbesc să înveţe comportamentul
levantin de la veterani, este greu, dacă nu imposibil să construieşti o
administraţie funcţională, transparentă şi permisivă pentru iniţiativa
particulară. Îmi amintesc de o vacanţă la mare, petrecută împreună cu Iulian
Antonescu. În prima zi de sejur, de frică să nu rămânem fără bilet de tren
pentru întors acasă, am plecat la Mangalia, la agenţia CFR, să luăm bilete.
Aici era o coadă mare, iar funcţionarii de la ghişeu nu se grăbeau deloc,
vorbeau între ei, vorbeau la telefon, mai plecau la o ţigară. Oamenii aşteptau
cuminţi, obişnuiţi cu acest comportament. Marele istoric ajuns acum nume de
muzeu, cu histrionismul atât de cunoscut care-l caracteriza, a făcut un pas în
mijlocul sălii de aşteptare, a luat un aer marţial şi a început să vitupereze,
spre uimirea celor de la coadă: "Aşa a fost şi este funcţionarul balcanic:
leneş, prost şi indolent!" De câte ori ajung în faţa unui ghişeu, îmi
amintesc această scenă: nimic nu s-a schimbat în comportamentul funcţionarului
român.
Fiecare
dintre români înaintează pe culoarul său spre Europa. Mai repede sau mai încet,
cu entuziasm sau cu părere de rău, dar înaintează. Important este ca pe drum să
lase obiceiurile levantine, dar să nu părăsească propriile noastre valori.
Ajuns în Europa, românul nu trebuie să fie un cetăţean de nicăieri, un apatrid,
ci trebuie să fie recunoscut ca purtător al unei culturi care a dat lumii
valori fără de care însăşi Europa nu ar putea fi definită.
Peste
un an România va fi parte integrantă a Uniunii Europene. Dincolo de dimensiunea
economică, politică, chiar militară, mai importantă este adeziunea fiecărui
român la Europa. Pentru asta, fiecare trebuie să descoperim Europa din noi...
27 decembrie