18
Drepturile omului ?
Am aflat zilele trecute din presă că
gardienii de la închisoare au protestat împotriva faptului că au un regim de
via]ă inferior hoţilor pe care îi păzesc. Într-adevăr, tot felul de organizaţii
care luptă pentru "drepturile omului" nu omit să se preocupe de
confortul necesar celor care au ajuns în pu1cărie. Apare astfel situa]ia
absurdă în care bolnavii dintr-un spital au un tratament inferior criminalilor,
spitalele se dărâmă pe bolnavi, dar în parlament se propunea acum câţiva ani
construirea unei închisori de cinci stele, cu tot confortul necesar, cu
televizor şi aer condiţionat, cu frigider şi telefon, pentru ca pensionarii să
se simtă ca acasă. Dacă până şi gardienii sunt revoltaţi de diferenţa de
tratament faţă de puşcăriaşi, atunci sigur s-a atins un nivel al absurdului
dincolo de care ar trebui să ne întrebăm, totuşi, cine este de vină. Declaraţia
universală a drepturilor omului , adoptată de Adunarea Generală a ONU la 10
decembrie 1948, a fost distribuită în toate statele membre ale organizaţiei
mondiale, pentru a fi cunoscută şi discutată. Ediţia în limba română a fost
distribuită în judeţe, dar n-a ajuns la cititori, probabil în urma unei
"indicaţii". Eu am găsit-o într-un sertar la Comitetul pentru
Cultură, am luat câteva exemplare pe care le-am oferit unor prieteni şi abia
după decembrie '89 am tipărit-o în revista "Catedra", convins fiind
că fac un gest eroic. Acum însă mă gândesc la faptul că această declaraţie ar
face mai mult rău dacă ar fi aplicată, deoarece porneşte de la o premiză falsă:
toţi humanoizii sunt oameni ! Dacă vorbim despre drepturile omului fără să
definim ce este omul, riscăm să aplicăm unor fiinţe eminamente periculoase, cum
sunt criminalii, sau teroriştii, hoţii de tot felul, sau violatorii aceleaşi tratamente
ca oamenilor cinstiţi şi cu frica lui Dumnezeu.
Un oarecare scriitor francez care
semna Vercor a publicat imediat după război un roman plin de ideile
egalitariste la modă în epocă, roman care se numea "Animale
denaturate". Era vorba despre un ziarist
foarte revoltat de tratamentul la care erau supuse nişte fiinţe
exploatate într-o fabrică de confecţii din Polinezia, sub motiv că nu-s oameni,
ci doar maimuţe care au învăţat să coase nasturi şi să tragă tighele. Îmbătat
de ideile comuniste care ameţeau multe capete ale intelectualilor francezi din
epocă, ziaristul nostru i-a făcut unei maimuţe un copil, a omorât copilul şi
s-a autodenunţat. Dacă era condamnat pentru omucidere, însemna că se recunoştea
calitatea de oameni acelor fiinţe şi odiosul exploatator ar fi trebuit să le
trateze ca atare, eventual să aplice declaraţia Naţiunilor Unite...
Mi-am amintit de romanul citit acum
cincizeci de ani şi de gestul meu
donquijotesc din ianuarie '90 zilele astea, când revolta gardienilor de la
închisoarea din Bacău se pierdea în uriaşul val de răpiri, arestări pentru
jafuri imense, reţele ale crimei organizate, în care sunt amestecaţi români,
arabi, spanioli, ţigani, italieni etc. într-o foarte democratică Internaţională
a crimei. M-am întrebat dacă toate aceste fiinţe patibulare pot intra într-o
posibilă definiţie a omului, dacă nu cumva ar trebui mai degrabă să definim ce
nu este omul, cine trebuie exclus de la protecţia legii, de la avantajele
apartenenţei la cetate, de la calitatea de cetăţean. Din păcate sfera acestor
excluderi s-ar mări, cel puţin din punctul meu de vedere, îngrijorător. Ar
intra aici şi politicienii, şi poliţiştii, şi judecătorii care au contribuit, printr-o complicitate
vinovată, la proliferarea crimei. Ar intra şi pseudoartiştii care prin
vulgaritate distrug orice idee de valoare, fac să se aştearnă peste tot un jeg
gros, concurat doar de jegul unor pseudoziarişti care folosesc insulta în loc
de argument, făcându-l pe cititor să nu mai respecte nimic. Când am scris mai
sus cuvântul "excludere", m-am şi gândit cu groază că îmi ridic în
cap o altă categorie de militanţi, cei împotriva discriminării. Dar a defini
înseamnă tocmai a discrimina. Cine are interesul ca totul să fie o apă şi-un
pământ, ca să nu mai deosebim pe cel bun de cel rău, pe cel deştept de prost,
pe harnic de leneş ? Comunismul a răsturnat valorile: cu cât erai mai rău, cu
atât erai mai bun, vorba lui Marin Preda. Am sperat ca după căderea
comunismului, scara valorilor să revină la normal şi hoţul, criminalul, teroristul
să se ruşineze de sine, să aibă conştiinţa faptului că s-a autoexclus dintre
oameni. Din păcate acest lucru nu s-a întâmplat şi tinerii încep să-şi facă
modele de urmat din ce are mai hidos lumea. Drepturile omului... Care om ? Şi
totuşi, precum eroul lui Eugen Ionescu din finalul "Rinocerilor",
înarmaţi cu o puşcă imaginară, cei câţiva oameni care au mai rămas rezistă
eroic în mijlocul tropăitorilor deocamdată victorioşi.
18 apr.
19
Piaţa Universităţii
Au început, după cincisprezece ani, audierile în legătură
cu mineriada care a înăbuşit în sânge Piaţa Universităţii, adevărata revoluţie
anticomunistă din România. Printr-o stranie coincidenţă, aceste audieri coincid
cu congresul PSD, urmaş al FSN-ului din anii '90, continuator "neabătut"
al partidului comunist. Procurorii vor să facă acum ce n-au făcut acum
cincisprezece ani: să afle cine sunt vinovaţii, să încadreze în articole de
lege fărădelegile strigătoare la cer care au transformat Piaţa Universităţii
într-un simbol al terorii sălbatice, atât de caracteristice dictaturilor
comuniste. Dar acum evenimentele care au înmărmurit o lume întreagă sunt
istorie, poate doar istoricii ar trebui să se mai aplece asupra lor. Am pe
birou Raportul alcătuit de GDS şi de APADOR-CH . Este atât de complet, este
atât de cutremurător şi exact în acelaşi timp, încât el putea fi, dacă ar fi
existat voinţă politică, un rechizitoriu suficient pentru a stabili vinovăţiile
imediat. Un proces corect şi rapid ar fi făcut ca alta să fi fost istoria
ultimilor cincisprezece ani. Criptocomunismul în care ne-am zbătut în tot acest timp, responsabil de ruinarea
economiei, de proliferarea mafiilor de tot felul, de distrugerea fibrei morale
a poporului putea fi anihilat în acei ani, cum bine spunea domnul Corneliu Coposu.
Acum este prea târziu. Acum o lege a lustraţiei, chiar un
proces al comunismului, cerute cu vehemenţă de societatea civilă în anii '90, sunt tardive. Cei cincisprezece
ani de criptocomunism au intrat în istorie şi doar istoricii vor putea judeca ce
rol a interpretat domnul Ion Iliescu, ce rol au jucat alţi oameni politici,
care a fost jocul securităţii în această crimă orchestrată la adresa poporului
român. Mafia formată din activişti, securişti, directori şi gestionari, aşa cum
foarte bine o analizează domnul preşedinte Emil Constantinescu, a distrus ţara
pentru câteva decenii de aici înainte. Suntem singura ]ară din lagărul
socialist care încă nu a scăpat de coşmar. Oare am ajuns la capătul tunelului,
oare vom trăi în aceşti ani victoria Pieţei Universităţii ? Am mai avut iluzia
că ieşim din subterana roşie acum opt ani, dar a fost doar o iluzie. Să fie
acum victoria portocalie, redeschiderea dosarului mineriadei, congresul PSD
semne că iluzia se va transforma în realitate ? Cine ştie...
Stabilirea
vinovăţiilor în sens juridic nu mai contează. Pentru istorie, însă, va trebui
să evocăm nu doar crimele, ci şi eroismul unor oameni care , adunaţi în Alianţa
Civică, au luptat cu mâinile goale împotriva balaurului criptocomunist ce avea,
în toţi aceşti ani, şi puterea politică, şi economia, şi armata, şi serviciile
secrete şi care pârjolea totul în calea lui. Îmi amintesc de inginerul Ioan
Mănucu, cel care a tăiat curentul pe regionala CFR Craiova, pentru a împiedeca
trenurile cu mineri din Valea Jiului să ajungă în Bucureşti. Mai mulţi
directori din Ministerul Transporturilor, terorizaţi de frică, sau având în
sânge complicitatea criminală tipică nomenclaturii, l-au dat afară, l-au
condamnat pentru fapta sa eroică. Cine să se fi solidarizat cu singuratecul
inginer ? Ce rost mai are acum, după cincisprezece ani, un proces ? Dar istoria
trebuie să consemneze fapta sa eroică. Un alt erou al acestei lupte care încă
nu s-a terminat este George Şerban, unul dintre autorii Proclama]iei de la
Timişoara, care a murit de inimă rea, văzând că legea lustra]iei, pe care o
redactase pornind de la Proclamaţia de la Timişoara, este sistematic respinsă
de parlament. Acum şi această lege este tardivă, iar de va fi ca, la presiunea
Uniunii Europene, să fie adoptată, vajnicii noştri parlamentari vor avea grijă
ca articolele să fie formulate astfel încât să nu poată fi aplicată, sau să
aibă efecte contrarii, cum s-a întâmplat cu legea deconspirării securităţii ca
poli]ie politică.
De ce i-am evocat pe cei doi eroi ? Deoarece cred că
istoria trebuie să reţină mai bine numele eroilor, decât pe cele ale
criminalilor. Sigur, cu doar câţiva idealişti nu se duce o luptă. Poporul, el
este alături de cine? Poporul român este format din lucrătoarele de la APACA,
strigând "noi muncim nu gândim" şi "moarte
intelectualilor", ori din hoardele de mineri veniţi să devasteze
Bucureştii ? Sau este format din miile de tineri care au declarat Piaţa
Universităţii "zonă liberă de comunism", sau din sutele de mii de
oameni care au participat la cea mai mare demonstraţie anticomunistă din
istorie, la 15 noiembrie 1990, demonstra]ie care a prefaţat apariţia Alianţei
Civice, singura forţă consecvent anticomunistă din aceşti ani ?
Din păcate, românii au devenit blazaţi. De fapt nu au
devenit, ci continuă să fie. Este cunoscut bancul despre imnul
"Deşteaptă-te, române": românii s-au deşteptat, dar încă nu s-au
sculat din pat...Un fatalism multisecular îi face să dea neputincioşi din umeri
şi să accepte toată liota care îi asupreşte convinşi că nimic nu este de făcut.
Întrebat fiind de către un ziarist de ce nu avem şi noi un Havel, Gabriel
Liiceanu a spus că am avea chiar vreo cinci - şase, dar nu avem popor pentru un
Havel...
25 apr.
20
CATEDRALA PATRIARHALĂ
Discuţiile despre amplasarea "Catedralei
Neamului" au ajuns în Parlament. Politicieni şi ziarişti, preoţi şi
mireni, oameni de pe stradă şi personalităţi îşi dau cu părerea despre
construirea Catedralei. Un ziarist despre care aveam o părere bună, titular de
talk-show, s-a trezit spunând cu un aer justiţiar că mai bine s-ar face un
cămin pentru copii şi unul pentru bătrâni cu banii care s-ar cheltui, inutil,
pe construcţia catedralei. Asemenea enormităţi sânt debitate zilnic, într-o
absurdă democraţie a părerilor, pe o temă pe care cei mai mulţi nu numai că
nu-s capabili să o abordeze, dar nici nu pot să o înţeleagă! Biserica Ortodoxă Română este a doua ca
mărime printre bisericile ortodoxe, după cea rusă. Poporul nostru este printre
puţinele popoare din lume care nu au fost creştinate, ci s-au născut creştine,
graţie Sfântului Apostol Andrei. Patriarhia Română, care a apărut ca o
instituţie a statului naţional unitar,
este în primul rând o expresie a recunoaşterii, de către celelalte biserici
surori, a valorii bisericii noastre. Nu voi mai vorbi despre autoritatea şi
încrederea de care se bucură biserica în rândul românilor, nu voi mai vorbi
despre iniţiativele bisericii noastre
în dialogul ecumenic actual, nu voi mai vorbi despre înmulţirea lăcaşurilor de
cult, sau despre înmulţirea credincioşilor care însă găsesc în biserică
vindecarea sufletului. Este inutil să demonstrăm o evidenţă. Şi totuşi de trei
sferturi de veac, Patriarhia Română nu are o Catedrală, este găzduită de
Mitropolia Bucureştilor. Este ruşine că un popor ca al nostru nu este în
stare să-şi ridice un Templu, o
Catedrală a Neamului.
Este evident pentru
oricine că o asemenea instituţie nu-i un cămin de bătrâni, că Biserica este
înainte de toate un simbol, un semn al legăturii dintre noi şi Dumnezeu. Un
asemenea simbol trebuie scris şi citit altfel decât oricare altul. Numai câţiva
aleşi, luminaţi de harul Duhului Sfânt, pot spune unde să se aleagă "loc
pentru zidire", când este vorba de o Casă a Domnului. Discuţiile duse în
parcuri sau pe străzi, chiar mitingurile organizate de oameni fără Dumnezeu,
mediatizate iresponsabil de presă, sunt penibile. Nici Parlamentul nu cred că
este mai autorizat decât Sfântul Sinod
să ia o hotărâre. Cum să amplasezi Catedrala, un simbol al Luminii, lângă Casa
Parlamentului ? Cel puţin din punct de vedere estetic, este o absurditate:
masivitatea celei mai mari clădiri din Europa ar strivi măreţia spirituală a
Catedralei. Asta îmi aduce aminte de epoca în care se construiau blocuri cu
zece etaje lângă biserici, pentru a le anula ca semn arhitectonic. Vezi hotelul
Moldova, lângă Catedrala din Bacău.
Catedrala Patriarhală ca simbol al Cerului pe pământ îşi
avea însă un loc binecuvântat lângă Mormântul Eroului Necunoscut, un alt simbol
sacru al poporului nostru, cu care însă ar fi realizat un dialog
duhovnicesc atât de necesar, care să
înlocuiască actuala blasfemie: Mormântul Eroului Neamului, în dialog cu
monumentul diavolului, care este mausoleul comunist. Argumentul potrivit căruia
semnul crimei este o valoroasă operă de artă cade. Chiar de s-ar număra printre
cele şapte minuni ale lumii, tot ar fi trebui demolat, deoarece Dumnezeu nu ne
poate izbăvi de cel rău, cât timp noi îi cioplim templu diavolului. Câte
monumente dedicate lui Hitler au păstrat germanii, câte monumente dedicate lui
Musolini au conservat italienii ? Cum poate să vorbească doamna ministru Mona
Muscă, intelectual adevărat, despre "valoarea artistică" a unui
simbol al celei mai atroce crime la adresa poporului român ? De-ar fi cioplit
de Michelangelo, sau Brâncuşi, tot ar trebui să fie dărâmat !
Sunt domenii ale deciziei în care democraţia nu-i deloc
indicată. Domeniul sacrului este prin excelenţă interzis specialiştilor în
datul cu părerea. Cea mai înţeleaptă decizie a Parlamentului ar fi aceea ca să
ceară, cu umilinţă, Sfântului Sinod să hotărască "locul de zidire",
pentru a spăla ruşinea de a nu avea şi noi, românii, o Catedrală pentru
Patriarhie. Şi cum va zice Sfântul Sinod, luminat de Duhul Sfânt, aşa să fie !
2 mai
21
VALOAREA EVALUĂRII
Apropierea
sfârşitului de an şcolar amplifică până la isterie comentariile pe marginea
examenelor. Elevii care au luat note mici la simularea capacităţii, sau a
bacalaureatului sunt făcuţi "loaze", comentatori care au trecut ei
înşişi cu greu bacul dau note proaste profesorilor şi discută cu superioritate
despre "asigurarea calităţii în educaţie", ca şi cum ar fi vorba de
producţia de salam, ziariştii care se pricep la toate, deci şi la învăţământ,
profetizează academic faptul că "dacă nu se dau pe brazdă, şcolile vor
rămâne pustii". Acest atac concertat al incompetenţei este favorizat şi de
minister, care în loc să continue opera de modernizare a învăţământului
inaugurată de domnul Andrei Marga, începe cu sfârşitul: cu evaluarea procesului
instructiv şi educativ. Mania concursurilor şi proliferarea testelor de tot
felul capătă în învăţământ dimensiunea tipic românească a formei fără fond. La
urma urmei, ce evaluăm ? Care este scopul evaluării ? Profesorii sunt
obişnuiţi, încă din "epoca de aur", să fie beşteliţi de activişti
agramaţi, care confundă procesul de învăţământ cu procesul de producţie. Dacă
şcoala devine "furnizoare" de servicii, ca o frizerie, iar elevul,
părintele şi "comunitatea"(!) sunt beneficiari, atunci toată legea
învăţământului trebuie schimbată, trebuie să nu mai vorbim de "ideal
educaţional", de formarea elevului ca rezultat al unui lung proces
instructiv-educativ, ci de scopuri imediate. Are nevoie Europa de culegători de
căpşuni, sau de servitoare, ori gunoieri ? Şcoala este gata să "furnizeze
specialişti" în domeniu ! Un liceu cunoscut pentru calitatea claselor de
elevi viitori electronişti se mândreşte acum că pregăteşte... croitorese ! Filosoful Constantin Noica spunea că noi,
românii, avem mentalitate de slugi, nu ştim să ne comportăm ca stăpâni ! În tot
secolul trecut am avut un învăţământ superior multor ţări din Europa, de ce
trebuie să-l abandonăm, maimuţărindu-i pe occidentali, de ce să nu ne impunem
valorile noastre ? De ce o repetiţie a examenelor din vară, foarte necesară
atât pentru profesori, cât mai ales pentru elevi, să devină prilej pentru a ne
manifesta paranoic, culpabilizând şcoala, pentru care ar trebui să avem tot
atât respect cât pentru biserică ?
Este
absurd ca elevii şi profesorii să fie insultaţi pentru nişte note care de fapt
nu evaluează nimic. Sunt elevi care s-au prezentat la "simulare" la
obiectul pe care-l stăpânesc cel mai bine şi ei au luat note mari. Sunt însă
unii care s-au prezentat la obiectul la care se simt nesiguri, tocmai pentru a
vedea ce mai au de făcut. O elevă foarte bună a făcut doar un subiect, pentru
că doar asta o interesa. A luat patru
puncte, dar asta nu înseamnă că este de
nota patru ! Scopul acestei testări nu
a fost evaluarea, ci o repetiţie generală pentru ce va fi la vară. A-i face
„loaze” pe elevii care au folosit inteligent prilejul oferit de minister mi se
pare cel puţin jenant.
Pentru
că tot veni vorba , şi examenele din vară sunt comentate în fiecare an absurd,
cei care-şi dau cu părerea apreciind în
procente o muncă de creaţie care nu prea poate fi măsurată. Fiecare generaţie
îşi are premianţii ei, dar şi repetenţii ei. Profesorul lucrează „cu materialul
clientului” şi acelaşi profesor l-a învăţat şi pe premiant, şi pe repetent.
Adevărata evaluare a muncii unui profesor nu poate fi făcută decât de el
însuşi, de propria sa conştiinţă şi de Dumnezeu. Este absurd să încerci să
cântăreşti imponderabilul pe care îl presupune modelarea minţii şi a sufletului
unui copil.
9 mai
22
Găştile politice
Mai multe partide s-au întrecut în ultimele sãptãmâni în
a-şi demonstra disponibilităţile doctrinare creştine şi democratice, populare
şi conservatoare, într-un spectacol penibil al demagogiei transformatã în
principiu politic. Scopul lor este să ajungă în familia partidelor populare,
care dominã parlamentul european. Aparent este vorba de o strategie politicã,
bunã în mãsura în care serveşte scopului propus. Dar care este acest scop ?
Şcolăreşte vorbind, un partid este o organizaţie în care
oamenii se adună pentru a cuceri puterea politicã. Scopul nu este puterea în
sine, ci punerea în operă a unei doctrine politice, care după credinţa lor va
aduce fericirea oamenilor, va îmbunătăţi sub raport economic, social, cultural,
al securităţii etc. viaţa alegătorilor. Socialiştii cred că statul trebuie sã
dirijeze totul, liberalii cred, dimpotrivã, în eficienţa statului minimal,
creştin-democraţii cred cã soluţia stã în subsidiaritate, conservatorii cred cã
ierarhia şi cultul valorilor reprezintã cheia succesului etc. Evident, am
simplificat mult, dar nu mi-am propus aici sã fac un curs de politologie. Am
vrut sã spun cã un politician, atunci când alege un partid în care sã militeze,
o face convins fiind cã doctrina partidului sãu este infailibilã. La fel
procedeazã şi alegãtorul, care voteazã un partid convins fiind cã acel partid
are soluţiile cele mai bune pentru problemele lui. Ideea votului uninominal trebuie discutatã cu
foarte mare atenţie, deoarece riscãm sã avem un parlament format din...
independenţi, dacã nu ţinem seama de importanţa doctrinelor politice în
democraţie. Educaţia politicã a alegãtorului, încã de pe bãncile şcolii, este
de asemenea foarte importantã, pentru cã la urne trebuie sã meargã alegãtori
care ştiu ce fac, nu "cetãţeni turmentaţi".
Aceastã micã utopie descrisã de mine mai sus poate
funcţiona la noi ? Avem noi partide politice cu adevãrat, avem noi politicieni
adevãraţi, sau doar maimuţãrim pluripartitismul, iar celor care ajung la putere
nici prin cap nu le trece cã au ajuns acolo pentru a elabora şi
"implementa" politici care decurg din doctrina partidului lor ?
Întrebarea este, evident, retoricã. Diferenţa dintre politicã şi politicianism
stã în faptul cã politica ţinteşte spe nişte idealuri, urmãrind binele oamenilor,
pe când politicianismul urmãreşte scopuri imediate, urmãrind mai ales binele
politicianului. Are nevoie PPE de parlamentari şi în România singurul partid
creştin-democrat , PPCD, este extraparlamentar ? Se gãsesc o mulţime de
oportunişi dispuşi sã-şi vopseascã partidele în culorile democraţiei creştine
cu scopul declarat de a ajunge astfel...europarlamentari! Îmi amintesc cu tristeţe de domnul Vintilã
Brãtianu, care a venit de la Paris în ţarã, deşi era foarte în vârstã, crezând
cã va putea învia Partidul Naţional Liberal, a cãrui istorie se confundã cu
istoria familiei Brãtianu. În scurta conversaţie pe care am avut-o, i-am citit
în ochi disperarea. Înţelesese cã nimic nu era de fãcut. A plecat la Paris şi a
murit la scurt timp, de inimã rea. Acelaşi lucru s-a întâmplat cu domnul
Corneliu Coposu, care a reuşit sã construiascã şi sã impunã CDR ca singurã
alternativã la criptocomunism, cum numea el gãştile politice încropite de
nomenclaturã pentru a jefui ţara, dar un partid nu se poate face doar cu o mânã
de oameni fideli înconjuraţi de o droaie de oportunişti. A plecat şi el în
eternitate, fãrã sã lase urmaşi.
Eşichierul politicii româneşti nu poate fi conceput fãrã o
adevãratã forţã conservatoare, creştin-democratã, care sã vinã cu oferta
politicã pe care o aşteaptã electoratul. Cine sã construiascã un asemenea
partid ? Daţi-mi mãcar trei nume! PPCD existã ca o uriaşã, tristã formã fãrã
fond. Partidul domnului Voiculescu, partidul domnului Corneliu Vadim Tudor, sau
chiar partidul domnului preşedinte Trãian Bãsescu ? Se rãsucesc în morminte
toţi marii bãrbaţi care au servit ideea conservatoare, de la Titu Maiorescu, la
Corneliu Coposu !
Poate gãştile politice care ţin loc de partide vor accede
în parlamentul european, poate vor servi, de voie, de nevoie, şi interesele
României, dar un partid popular,
creştin şi democrat, conservator în cea mai înaltã accepţie a cuvântului, nu va
ajunge mulţi ani de acum înainte sã-i reprezinte pe români nici în Europa, nici
în România. El încã nici nu s-a nãscut !
16 mai
23
Bogăţia nu-i un viciu
Declaraţiile de avere ale parlamentarilor şi ale altor
demnitari au stârnit un val de indignare, alimentat de o presã care face din
orice banalitate o ştire senzaţională. Demonizarea bogăţiei este de cea mai
clar facturã comunistã, dar cei ce comenteazã "averile aleşilor" nici
nu-şi dau seama ce fac. Nu-i deloc o virtute sã fii sãrac, este mai degrabã o dovadã de ineficienţã, ca sã nu zic
incompetenţã. Un parlamentar care câştigã 22 milioane lei pe lunã, deci mai
puţin decât un profesor din Ungaria, nu are cu ce se lãuda. Soţia domnului
deputat Valeriu Gheorghe are la bancã 200 de milioane, adicã echivalentul a
douã salarii lunare ale unui director de la cea mai hulitã întreprindere din
Bacãu ! Demnitarii noştri se mai duc prin strãinãtate, mai vãd cum trãiesc
colegii lor din alte ţãri şi pe bunã dreptate ar trebui sã fie nemulţumiţi. Sã
ai o casã de reşedinţã, una de serviciu, una la mare şi una la munte nu-i chiar
un lux, dar nici unul dintre aleşii bãcãuanilor nu se poate lãuda cu aşa ceva.
Sã conduci o maşinã care nu se înscrie în categoria "rable" iar nu mi
se pare un lux exagerat. Scandalul declaraţiilor de avere apare pe fondul
sãrãciei majoritãţii românilor; comparaţia fiecare o face cu sãrãcia lui, nu cu
traiul normal din Europa. Sensul acestor declaraţii nu este demonizarea
bogãţiei, ci monitorizarea felului în care aleşii românilor se feresc de
câştiguri ilicite. Problema apare abia atunci când diferenţa de avere dintre
cea declaratã la începutul mandatului şi cea rezultatã la sfârşitul lui este
mult mai mare decât câştigul legal din aceastã perioadã. Atunci când un
secretar de primãrie adunã o avere de multe ori mai mare decât salariul sãu,
prezumţia de avere licitã, pe care o invocã toţi cei care se simt cu musca pe
cãciulã, cade. Atunci când un primar ţipã sus şi tare cã el acţioneazã legal,
nu moral, iar când este întrebat cum a fãcut avere, spune cinic privindu-l în
ochi pe interlocutor cã a gãsit un sac cu bani pe şanţ, primarul respectiv nu
mai beneficiazã de nici o prezumţie şi trebuie anchetat de PNA. Problema
noastrã nu este bogãţia. O ţarã este cu atât mai bogatã, cu cât are mai mulţi
oameni bogaţi. Problema noastrã este hoţia, este corupţia generalizatã, care
duce la îmbogãţirea ilicitã a unor hoţi în dauna milioanelor de oameni
cinstiţi. Pentru ca pacea socialã sã coboare peste România, ar trebui nu
declaraţii de avere, ci declaraţii de provenienţã a acestora. Oamenii cinstiţi
sunt indignaţi nu de faptul cã mulţi români s-au îmbogãţit, ci de faptul cã
hoţi notorii, care chiar se mândresc cu aceastã calitate, sunt trataţi ca şi
cum ar fi oameni cinstiţi de o justiţie cel puţin oarbã...
Declaraţiile de avere au stârnit controverse şi în
Parlament. Înverşunarea cu care senatorii au vrut sã modifice aceste
declaraţii, fãcându-le vagi şi ineficiente, mã face sã cred cã aveau ceva de
ascuns. Probabil nu doar cele câteva milioane depuse la bancã, sau douã-trei
hectare moştenire de la bunici pe cine ştie ce coclauri îi îngrijoreazã pe demnitari,
probabil prezumţia de corectitudine în declaraţii pe care am aplicat-o eu în
acest comentariu nu se susţine. Oricum, a-l condamna pe cineva cã este bogat mi
se pare o foarte mare prostie, împotriva tuturor valorilor pe care le
împãrtãşim de cincisprezece ani. Dac-ar fi sã condamnãm pe cineva, aceia sînt
poliţia şi justiţia, care au datoria sã confişte averile dobândite ilicit şi
sã-i bage pe hoţi la puşcãrie. Scurt, fãrã chichiţe juridice, fãrã vãicãreli şi
justificãri.
O avere dobânditã prin înşelãciune este nocivã deoarece îl
descurajeazã pe omul cinstit; el trage concluzia falsã cã doar furând te poţi
îmbogãţi. O avere dobânditã cinstit, dimpotrivã, stimuleazã omul arãtându-i cã
şi el poate deveni bogat dacã munceşte. Mai mult decât de bani, infrastructurã,
industrie şi agriculturã moderne, societatea româneascã are nevoie acum de o
infuzie masivã de moralitate.
23 mai
24
Şoarecele şi pisica
Îmi amintesc de uimirea cu care priveam, copil fiind, la
plãcerea pisicii noastre care se juca,
printre florile din grãdinã, cu câte un amãrât de şoarece pe care-l atingea cu
lãbuţa, fãcându-l sã fugã, pentru ca mai apoi, cu un salt spectaculos, sã-l
prindã ferm dar fãrã brutalitate, sã
nu-l omoare, ca jocul sã poatã continua. Uneori şoarecele reuşea sã fugã pe sub
tufele de trandafiri şi atunci pisica mai pândea o vreme, în speranţa cã-l va
surprinde pe undeva, apoi se lãsa pãgubaşã. Alteori pisica apãsa mai tare
lãbuţa, sau scotea din greşealã o ghearã şi atunci şoarecele murea, spre
dezamãgirea vânãtorului, care se consola pânã la urmã, ronţãindu-l tacticos.
Mi-a venit în minte aceastã poveste de demult acum, când
toate posturile de televiziune, toatã presa discutã aventura celor trei
ziarişti români rãpiţi în Irak nu se ştie de cine şi nici în ce scop. Toatã
povestea este ca jocul pisicii cu şoarecele, doar cã este mai puţin nevinovatã
şi are mult mai multe necunoscute. O pisicã mai feroce şi mult mai
profesionistã s-a jucat cu mai mulţi şoareci dupã nişte reguli şi într-un scop
pe care le vom afla peste cincizeci de ani. În ecuaţie au intrat, pe lângã cei
trei ziarişti, preşedintele României, celula de crizã de la Cotroceni,
serviciile secrete, doi sirieni din România şi familia lor din Bagdad,
rãpitorii, cãrora unii le spun terorişti, comunitatea musulmanilor din România,
ambasadori şi experţi, familiile
ziariştilor , serviciile secrete americane, luptãtori antitero, o armatã de
ziarişti, analişti politici, militari, psihologi, paranormali şi ghicitori în
stele, milioane de telespectatori care au consumat sute de milioane de ore
stând cu ochii lipiţi de ecranele televizoarelor etc. Dintre cei enumeraţi mai sus, la care mai adãugaţi şi
dumneavoastrã pe cei pe care îi voi fi uitat, care-i pisica ? Unii spun cã
teroriştii, alţii spun cã sirianul din Bagdad, alţii spun cã sirianul închis în
România, ba chiar sunt voci care spun cã pisica ar fi domnul preşedinte. Care-i
adevãrul ? Nu vã faceţi probleme, îl vom afla sigur peste cincizeci de ani !
Orice scenariu este posibil, chiar şi acela încã nediscutat, potrivit cãruia
emisarii musulmani din România i-au avertizat pe terorişti cã, dacã nu-i
elibereazã pe ostateci, se ling pe bot de finanţarea pe care o primesc de la
fraţii lor de aici !...
Manipularea emoţionalã a opiniei publice, zecile de
comentarii fãrã cap şi coadã trec peste singura şi cruda realitate, aceea cã
suntem în rãzboi informaţional, global dar nedeclarat, în care mediile de
informare sunt armele, iar informaţiile reprezintã muniţia. Amintiţi-vã de victoria fulgerãtoare din
Irak, transformatã într-un rãzboi fãrã linie de front, fãrã inamic şi fãrã
sfîrşit, amintiţi-vã de atacul asupra Americii, apoi de Spania şi veţi vedea cã
rãzboiul se duce acum pretutindeni, iar scopul unor lovituri dure este tot
informaţional. Cele douã turnuri din New-York au fost lovite la o distanţã de
suficiente minute pentru ca a doua loviturã sã fie transmisã în direct.
Evenimentele din decembrie de la noi au fost create în bunã parte pentru a fi
mediatizate, ne putem mândri cu prima revoluţie transmisã la televizor în
direct! Ziariştii români au fost ţinuţi
în captivitate cât timp mass-media din toate ţãrile au mediatizat gruparea
respectivã. Atunci când, pentru o nouã loviturã de imagine, a fost necesarã eliberarea lor, au fost eliberaţi
- asta ar fi o altã ipotezã ! Dar şi în România sosirea ziariştilor a fost
exploatatã pentru imagine, iar analiştii au tãiat firul în patru, socotind cine
a cîşigat în imagine, cât este câştig spontan şi cât este regizat, dacã
ziarişii trebuia sã se bucure, sau dimpotrivã, dacã este sau nu este necesarã o
conferinţã de presã etc.
Lupta se dã acum nu cu pistoale şi grenade, ci cu
informaţii şi imagine. Este un rãzboi nou, în care suntem cu toţii angajaţi,
fie cã vrem, fie cã nu.
Şi, totuşi, cine este pisica ?
30 mai
25
ROSTUL ŞCOLII (I)
În urmã cu câteva sãptãmâni o tragedie îngrozitoare a
zguduit Bacãul: doi tineri au fost striviţi de roţile unei maşini pe asfaltul
din faţa discotecii de la Bogdan Vodã. Reporterul care povestea de la faţa
locului, spunea cã prietenii celor care au crezut cã pot face dragoste pe
asfaltul şoselei erau ameţiţi de alcool. Este vorba de elevi, care la ora aceea
ar fi trebuit sã fie acasã, sub supravegherea iubitoare a pãrinţilor, sã
citeascã, sã înveţe sau mãcar sã doarmã. Prezenţa lor la discotecã, tragedia
care a urmat nu-s, din pãcate, excepţii. Comportamentul deviant al tinerilor
tinde sã devinã regulã, iar şcoala este adeseori încriminatã. Ce poate face
însã şcoala în cele şase ore pe care un elev le petrece în clasã, atunci cînd
pãrinţii, primii interesaţi în educaţia copiilor, poliţia, televiziunea,
producãtorii de aşa zise distracţii, societatea în general creeazã un mediu
profund imoral în care tinerii cresc şi îşi dezvoltã comportamente pe mãsurã.
Barmanul care, la discoteca de la Bogdan Vodã, le-a dat copiilor alcool este în
puşcãrie ? Cîţi vânzãtori vând alcool şi ţigãri tinerilor sub 18 ani, sfidând
legea ? Câte amenzi a dat poliţia tinerilor care tulburã liniştea locuitorilor
prin gãlãgia pe care o fac în faţa blocurilor, prin comportamentul vulgar pe
care-l afişeazã spre indignarea vecinilor ? Aş zice cã tinerii care se comportã necivilizat, ba chiar profund imoral,
nu sunt vinovaţi deoarece ei nici nu au conştiinţa faptului cã greşesc. Nu au
"cei şapte ani de-acasã", în care pãrinţii sã le fi cultivat
respectul faţã de un set de valori. Lãsaţi pradã vulgaritãţilor de pe ecranele
televizoarelor, lãsaţi pradã tentaţiilor de tot felul ei ajung în şcoalã fãrã
nici un respect pentru actul
educaţional. Devin astfel, din start, refractari la orice tentativă a şcolii de
a-i modela. Îmi povestea un profesor cã atunci când i-a cerut unui elev neatent
sã scrie pe caiet problema pe care o rezolva la tablã, elevul i-a rãspuns,
scurt: "Nu vreau!" Profesorul a rãmas interzis. Cum sã reacţionezi ?
Nici măcar nu ai cum sã-l pedepseşti, deoarece importul de falsã democraţie de
tip american a distrus bruma de autoritate a profesorului. Pedagogii americani
îşi pun abia acum problema pedepsei în actul educativ, dupã ce timp de câteva
decenii au cultivat, sub pretextul unui comportament nonaversiv, relaţia cea
mai laxã între profesor şi elev. Ar fi absurd ca noi sã repetãm greşelile lor
de acum o jumãtate de secol, pentru a avea ce repara mai tîrziu!
Speriaţi de ideea cã ar putea sã parã demodaţi, unii
profesori importã în şcoalã vulgaritatea cu care elevii sînt obişnuiţi. La
staţiile de radio ale şcolilor auzi manele pe texte uneori pornografice, li se
permite ca în şcoalã sã fumeze, ba chiar un liceu de prestigiu se lãuda cu
faptul cã a fãcut un loc pentru fumat
destinat elevilor, la şcoalã vin îmbrãcaţi mai mult decât indecent, deşi
se presupune cã pãrinţii i-au vãzut cum aratã când au plecat de acasã. Se produce
un fenomen absurd: şcoala importã imoralitate în dorinţa de a fi pe placul
elevilor, în loc sã fie, dimpotrivã, o creatoare de comportament moral, în loc
sã dea societãţii nişte oameni înzestraţi cu un set de valori morale care sã-i
ajute sã se integreze cu succes în societate, la locul ales de Dumnezeu pentru
fiecare dintre ei.
Este evident, deci, faptul cã problema numãrul unu a şcolii
este acum mutarea accentului de pe instrucţie, pe educaţie. Factorii de decizie
ar trebui sã elaboreze un întreg program, o suitã de proiecte care sã redreseze
şcoala din acest punct de vedere. Fiecare profesor ar trebui sã conducã cel
puţin un proiect educativ pe semestru. Prezenţa actualului consilier educativ
în şcoalã este ineficientã, este un fel de "îndrumãtor utc" de pe
vremuri, cu funcţii mai mult birocratice, care mai mult îi încurcã pe colegii
cu iniţiativã.
Chiar instrucţia trebuie regânditã. Trebuie sã fim mai
puţin obedienţi faţã de modelele apusene, nu totdeauna eficiente, ar trebui sã
ne întrebãm dacã este normal sã predãm limba românã, de exemplu, cu accent pe
vocabular, ca şi cum ar fi o limbã strãinã, o "limbã ţintã", dacã
este eficient sã pãrãsim caracterul sistematic al predãrii, în ideea falsã cã
astfel dezvoltãm creativitatea. Abraham Moles observa cã, din cauza exploziei
informaţionale, caracterul sistematic al setului de cunoştinţe pe care îl
dobândeşte cineva dispare, este înlocuit cu o "pâslã" informaţionalã.
Savantul american are dreptate dacã se referă la cunoştinţele dobândite
întâmplãtor, de-a lungul vieţii. Şcoala, însã, nu trebuie sã copie viaţa din
acest punct de vedere. Instrucţia poate fi şi ea educativã, cu o condiţie: sã
câştige respectul, chiar admiraţia elevilor pentru ceea ce învaţã.
Rostul şcolii este imens. Ea trebuie sã iasã din
expectativa somnoroasã în care se complace, sã aibã iniţiativa activãrii
tuturor celor care trebuie sã contribuie la educaţie: pãrinţii, comunitãţile
locale, Biserica, Armata, Academia, instituţiile culturale, mass-media etc. ,
sã gândeascã strategia acestei bãtãlii pentru sãnãtatea spiritualã a neamului
şi asta repede, cât mai e timp, altfel riscãm sã ne pierdem identitatea, sã ne
pierdem însãşi fiinţa noastrã naţionalã.
Un pas important pe
acest drum dificil ar fi dezvoltarea asociativitãţii în rândul pãrinţilor, al
elevilor şi chiar al educatorilor. Din pãcate acest proces este frânat de
factorii de decizie, mai ales de directori, pentru nişte cauze pe care le voi
analiza sãptãmâna viitoare.
6 iun
26
ROSTUL ŞCOLII (II)
Şcoala nu mai este, în societatea actualã, un templu spre
care elevii şi pãrinţii sã priveascã respectuoşi. Ea este conceputã din ce în
ce mai mult de cãtre toţi actorii implicaţi în procesul educaţional pragmatic,
drept parte a unei strategii de integrare a individului în comunitate, spre
binele lui, dar şi spre binele celorlalţi. În aceste condiţii apare ca obligatorie dezvoltarea
asociativitãţii, atât ca mijloc de educare a capacitãţii de integrare, cât şi
ca formã de organizare a elevilor, pãrinţilor şi profesorilor în scopul
derulãrii unor proiecte în parteneriat public/ privat. Din pãcate acest proces
este frânat de factorii de decizie, mai ales de directori, dar şi de
inspectori, sau de aşa zişii lideri de sindicat, care nu-s interesaţi sã
împartã decizia cu nimeni. Existã, evident, prezumţia de vizare a unor
câştiguri ilicite, deoarece o confuzie instituţionalã duce la o confuzie
contabilã şi de aici pânã la însuşirea ilicitã a unor bunuri sau valori nu este
decât un pas.
În multe şcoli, mai ales în Transilvania, locul vechilor
comitete ale pãrinţilor a fost luat de asociaţii ale pãrinţilor elevilor
dintr-o anumitã şcoalã. Aceste asociaţii sunt persoane juridice, ele au cod
fiscal şi cont bancar, ele pot primi, conform legii, finanţãri atât de la
eventualii sponsori din comunitatea localã, cât şi de la consiliile locale, sau
de la organizaţiile europene. Existã chiar o cerinţã a organizaţiilor europene,
ca programele finanţate sã fie derulate în parteneriat public-privat. Programul
"1% din impozit pentru ONG-uri" ar fi adus sume substanţiale cu care
se puteau derula proiecte importante, dacã aceste ONG-uri ar fi existat. De ce
nu se fac? Eu cred cã sunt peste zece ani de când cer acest lucru la liceul
meu, dar vorbesc în zadar. Cine se opune ? Evident, cine are de pierdut de pe
urma unui asemenea proiect: în primul rând directorii de şcoli. Ei doresc, în
bunã tradiţie comunistã, sã controleze tot ce mişcã în şcoalã. O iniţiativã a
unui profesor, oricât de mãruntã, dacã nu-i controlatã de director, este
dezavuatã. Am încercat sã înţeleg de ce se întâmplã aşa. Pe lângã faptul cã
acest comportament este caracteristic mai ales celor care au avut funcţii de
decizie înainte de 1989, ei îşi pun încã douã întrebãri: ce se poate câştiga,
material vorbind, de pe urma unui proiect, dar şi ce se poate câştiga atât ca experienţã
managerialã, cât şi ca stimã. Profesorii care deruleazã proiecte devin, pentru
viitor, nişte concurenţi la "funcţie"! Pãrinţii care ar conduce un
ONG al lor şi ar participa, din aceastã poziţie, la luarea unor decizii ar
putea deveni incomozi atunci când este vorba de cheltuit banii asociaţiei.
Dar şi elevii ar trebui sã se organizeze în asociaţii
neguvernamentale. Cu cât mai multe asemenea asociaţii, cu atât mai bine.
Partidul comunist a avut grijã sã facã educaţie comunistã prin organizaţii de pionieri
şi de u.t.c. bine puse la punct şi mai ales bine finanţate. Ele rãspundeau unei
comenzi politice, profesorii care le îndrumau erau doar executanţi. Deşi acum
educaţia ridicã mult mai multe probleme, ne ferim cât putem de realizarea unor
structuri organizaţionale care sã preia activitatea extraşcolarã a elevilor.
Cluburi şi cenacluri, societãţi corale, societãţi culturale sau de protecţie a
mediului, de turism etc. etc. ar trebui sã fie cu sutele. În Bacãu sunt câteva,
"Inter-Mediu" a doamnei profesoare Cristina Ichimaş, "Veniţi cu
noi" de la Colegiul Ferdinand, celebrul Club de Debate de la Buhuşi,
Societatea Culturalã a Elevilor şi Profesorilor din Liceul "Mihai
Eminescu", dar le numeri pe degete şi trãiesc doar datoritã entuziasmului
unor profesori şi al unor elevi, cãci nu-s sprijinite; finanţarea, când apare,
este jenantã, membrii lor au tot timpul sentimentul cã fac ceva ilegal. De
exemplu societatea culturalã "Mihai Eminescu", în al zecelea an de
existenţã, nu numai cã nu a fost ajutatã - prin cooperare - de conducerea
liceului în acest an, dar a fost chiar sabotatã în cele câteva proiecte pe care
le-a derulat. Elevii şi profesorii implicaţi în proiecte şi-au fãcut, spre
onoarea lor, treaba şi cu toate reproşurile, chiar interdicţiile dictate de
cele douã directoare au obţinut rezultate bune. Un proiect de acum patru ani,
"Forum-ul ONG-urilor şcolare", derulat la Valea Budului, care s-a
bucurat de un mare succes, a murit în anul urmãtor, deoarece a fost mereu
amânat de inspectorul şcolar general, duşman al organizãrii ONG-urilor şcolare.
Nu-i de mirare cã şi directorii se uitã urât la aceste organizaţii. Şi totuşi
profesorii cu iniţiativã, care vor sã deruleze proiecte ambiţioase, cu
parteneri din toatã Europa, ar trebui sã treacã peste piedicile puse de
directori şi sã înfiinţeze cât mai multe ONG-uri şcolare. Casa Corpului
Didactic ar putea oferi consultanţã în acest sens, poate ar fi oportun un curs
de iniţiere în aspectele juridice, contabile şi manageriale pe care le implicã
un asemenea proiect.
Asociativitatea ca
mod de existenţã a societãţii civile trebuie învãţatã în şcoalã. Existenţa unor
asemenea organizaţii nu are doar un rol pragmatic, ci este şi educativã. Chiar
educatorii ar trebui sã renunţe la sindicatele create acum cincisprezece ani,
când o organizaţie sindicalã "liberã" ni se pãrea o culme a
libertãţii de asociere, deoarece dascãlii nu sunt "clasã muncitoare".
Educatorii, ca şi medicii, juriştii, artiştii trebuie sã-şi facã propriile
structuri organizaţionale care sã le apere drepturile, inclusiv drepturile
sindicale, dar ţinând cont de specificul creativ al activitãţii lor. Atunci
când domnul Ion Caramitru a iniţiat UNITER au fost sute de voci care au strigat
împotrivã, dar acum vedem în organizaţia artiştilor un model. Medicii sunt
organizaţi într-o Camerã Federativã, care adunã specialişti din toate domeniile
medicinii. Dacã dascãlii ar revitaliza Societãţile de Ştiinţe, cu un statut
care sã cuprindã şi capitole referitoare la drepturile lor, inclusiv cele
sindicale, apoi aceste societãţi ar forma, asemenea medicilor, o structurã
federativã, am scãpa de sindicate şi de Codul Muncii, am înţelege cã specificul
şi importanţa activitãţii dascãlilor trebuie sã le confere un statut deosebit.
Rezumând, trebuie sã constat cã problema numãrul unu a
şcolii este acum nu compatibilitatea cu Europa, ci mutarea accentului pe
educaţie. Cât priveşte instrucţia, este necesarã o revenire la caracterul
sistematic al predãrii, dacã nu vrem sã atingem gradul de incompetenţã al
multor sisteme de învãţãmânt occidentale. A treia problemã pe care eu o vãd ca
fiind prioritarã în şcoala româneascã este dezvoltarea gradului de
asociativitate, atât la pãrinţi, cât şi la elevi şi profesori. Aceste trei
direcţii fundamentale ar trebui puse în discuţia unui Forum Naţional al
Educaţiei deoarece şcoala este - nu-i aşa ? - prioritate naţionalã ! Fie ca
acest sfârşit de an şcolar sã ne facã mai înţelepţi, iar anul şcolar viitor sã
devinã cu adevãrat un nou început.
13 iun