CAPITOLUL 4
Motto: „Am jurat în faţa altarului
lui Dumnezeu duşmănie veşnică oricărui fel de tiranie asupra spiritului
oamenilor".
(Thomas Jefferson)
Pe la începutul lunii martie,
majoritatea Românilor au fost trimişi la lucru fără escortă.
Mai rămăseserăm numai zece tineri care
mergeam cu escortă.
U.D.B. spunea:
— Dacă nu va fugi nimeni, vom ridica
şi escorta acestor tineri!
Făcând această afirmaţie perfidă,
U.D.B. era convinsă că nici un Român nu va încerca să fugă, pentru a nu
periclita situaţia celor zece ostatici.
Dar nu era suficient că lucram sub
escortă, pe noi ne puneau şi Ia muncile cele mai grele.
Din această cauză, am hotărît să
declarăm greva lucrului. Se pare, însă, că U.D.B. a prins de veste.
Inainte de a începe greva, într'una
din zile când făceam săpături de pământ, U.D.B.-istul Petrovici, un tânăr
foarte înapoiat, cu o privire care parcă împungea şi care ura mult pe Români,
m'a ridicat din mijlocul tinerilor şi mi-a spus să mergem la baracă. El stătea
cu pistolul mitralieră în spatele meu.
e la mijlocul drumului, din senin, a
început să mă lovească puternic cu ţeava pistolului mitralieră în coloana
vertebrală. Loviturile de fier pe vertebre provoacă dureri insuportabile.
în acel moment a apărut un fost
prizonier german, care lucra acum cu contract la mină. In mod evident, pentru
a-1 împiedica pe Petrovici să mă mai lovească, Germanul i-a strigat că nu are
voie să stea aproape de cel escortat. Petrovici a rămas la o distanţă mai mare
de mine, încetând să mă lovească.
Ajunşi la baracă, m'a predat
comandantului gărzii, spunându-i că „am vrut să fug". Comandantul nu părea
surprins.
Înscenarea era grosolană şi ea a
revoltat pe toţi Românii, care au înţeles că U.D.B. îmi plătea o poliţă mai
veche.
Durerile mari de coloană vertebrală nu
mi-au permis să mai ies la lucru.
După câteva zile, trei tineri, Ion
Pârvulescu, Dan Căpşuneanu şi cu mine am fost ridicaţi şi îmbarcaţi în tren.
Pe drum ne-am înţeles ca imediat ce
vom ajunge la destinaţie să declarăm greva foamei, în semn de protest împotriva
tratamentului inuman la care fuseserăm supuşi.
Ajunşi în oraşul Tuzla, am fost
conduşi la U.D.B., unde ne-au despărţit şi ne-au repartizat în celule cu
Jugoslavii. Conform înţelegerii, eu am declarat imediat greva foamei. Colegii
jugoslavi au fost foarte impresionaţi. Ei nu mai văzuseră o astfel de grevă şi
în fiecare zi când se trezeau se întrebau cu voce tare dacă mai trăiesc.
In celula mea se afla şi un tânăr
învăţător jugoslav, Dedici, care mi-a spus:
— Remus, faci greva foamei în faţa
unor oameni de o cruzime rară!
Securitatea lui Tito nu cunoaşte mila!
După cinci zile de grevă, unul dintre Jugoslavi m'a rugat
să vin repede la uşă. Sprijinit de Dedici, am mers la uşă, de unde, printr'o
crăpătură, Jugoslavul mi-a a-rătat că Dan Căpşuneanu primea mâncare.
Atunci am încetat greva foamei, prima
din viaţa mea, care a fost şi o grevă a setei, fiindcă timp de cinci zile nu am
băut nici un strop de apă. în această perioadă de tăcere şi meditaţie am
adoptat ca maximă esenţială a vieţii mele un citat din Thomas Jefferson: „Am
jurat în faţa altarului lui Dumnezeu duşmănie veşnică oricărui fel de tiranie
asupra spiritului oamenilor".
Greva foamei marcase tocmai un protest
împotriva tiraniei.
Jugoslavii din celula mea erau oameni
foarte prietenoşi. Cu învăţătorul Dedici m'am împrietenit mai mult.
Fiindcă fusesem pedagog la Şcoala
normală de învăţători, i-am vorbit despre Pestalozzi şi despre luminosul său
exemplu. Apoi i-am citat faimosul epitaf, cu mişcătorul său
final: „Om, creştin, cetăţean.
Totul pentru alţii,
pentru sine nimic. Binecuvântat numele lui!"
I-am amintit de Leibniz care credea că
o educare temeinică a tineretului ar putea schimba faţa lumii.
Dar pentru aceasta ar fi nevoie de mai
mulţi „Pestalozzi".
De nişte „creştini adevăraţi", era
de părere musulmanul Dedici.
în celulă am mai luat şi lecţii de
limba sârbo-croată, de la Dedici şi de la Kubinek Alois, fost şef de gară în
Croaţia, care era foarte timorat.
Pe data de 10 Mai 1949, împreună cu
Pârvulescu şi Căpşuneanu am fost transferat la Zrenianin, în Voievodina, unde
fuseseră aduşi şi Românii din Banovici.
Lagărul fusese înfiinţat de Germani,
pentru prizonierii jugoslavi. Sub stratul de var alb, se mai putea citi şi
acum faimoasa lozincă „Wirzimmerneine neue Welt." („Noi construim o lume
nouă").
Şi aceasta era tot un fel de revoluţie mondială.
Apoi Jugoslavii au închis aici pe
prizonierii germani, iar acum pe refugiaţii români şi unguri.
Cruzimea U.D.B.-ei s'a făcut simţită
şi în acest lagăr. La începutul anului 1949 a fost ucis aici căpitanul de
marină Negoescu, pentru tentativă de evadare.
La scurt timp după sosirea mea în
lagăr, toţi Românii am fost îmbarcaţi în trenuri şi duşi pe frontiera
româno-jugoslavă, pentru a fi extrădaţi. Nu ştiu datorită cărui fapt am fost
luaţi de lângă frontieră şi aduşi înapoi în lagăr. Aceste manevre întreţineau o
stare permanentă de nesiguranţă şi tensiune. Toţi ne simţeam umiliţi.
Prin luna Iunie, mai mulţi Români şi
Unguri din lagăr am fost duşi la munci agricole în comuna Cnicianin, lângă Titel,
la confluenţa Tisei cu Dunărea.
Populaţia acestei comune era de
origine etnică germană şi ne spunea că Jugoslavii, din răzbunare, omorîseră pe
toţi bărbaţii din comună şi acum nu mai avea cine să lucreze pământul.
Noi lucram în condiţii foarte grele şi
mulţi aveau afecţiuni intestinale.
Din cauza recentei tentative a U.D.B.
de a ne extrăda, am luat hotărîrea să încerc o evadare pentru a merge la
ambasada americană din Belgrad şi a discuta problema refugiaţilor.
Şansele de reuşită erau foarte mici. Într'o zi foarte
caldă de Iunie, ne aflam la prăşitul porumbului. La ora prânzului, am fost
adunaţi toţi la un loc şi s'a format un cordon de securitate în jurul nostru.
Prin porumbul înalt de aproxomativ 70 de cm., târîş, am ieşit din cordon şi
m'am îndreptat spre desele canale de irigaţie, care începeau la câteva sute de
metri de noi. în aceste canale mă puteam ascunde perfect şi mă puteam
îndepărta fără a fi observat.
Mai aveam
numai 20 de metri până la primul canal, când am auzit glasuri agitate, în urma mea.
U.D.B.-iştii, cu armele în mâini, veneau în goană spre mine. Au început să mă
lovească cu furie. Unul m'a lovit cu patul armei în cap. Altul m'a lovit peste
muşchiul mâinii drepte cu atâta putere, încât a ţâşnit sângele. Loviturile
curgeau ca ploaia.
Apoi m'au legat cu mâinile la spate şi
m'au dus la locul unde se servea masa. Comandantul gărzii a scos pistolul şi mi
1-a pus, demonstrativ, în frunte. M'au urcat într'o căruţă. în momentul când a
pornit căruţa, un U.D.B.-ist a luat un bulgăre mare şi mi 1-a aruncat cu putere
în spate.
Pe drum, cămaşa a căzut peste mâinile
legate, rămânând jumătate gol.
Femeile şi copiii din comună mă
priveau, speriaţi, ca pe un condamnat la moarte dus la ghilotină. Pe faţă şi pe
corp eram murdar de noroi şi de sânge.
Ajuns la şcoala unde eram cazaţi, toţi
U.D.B.-iştii au început să mă lovească.
Unul s'a repezit cu nişte cuie mari
să-mi scoată ochii. Altul a început să mă înjure şi să mă lovească, spunându-mi
că mi-am bătut joc de 1 700 000 de jertfe ale Jugoslaviei, din cel de-al
doilea război mondial. De parcă eu eram vinovat că Jugoslavii, pe lângă faptul
că au luptat cu Germanii, s'au omorît şi între ei! Cetnicii, comuniştii şi
ustaşii se omorîseră unii pe alţii, fără milă!
După cum spunea P.P.Negulescu, în
„Destinul omenirii", „ura ideilor muşcă mai rău decât ura naţionalităţilor".
Imediat am fost transferat în lagărul
de la Zrenianin. Acolo am fost prezentat lui Fortunici, comandantul lagărului,
care vorbea rămâneşte. Fortunici ne mărturisise că în timpul ocupaţiei
germane, partizanii lui Tito treceau în Banatul românesc, unde Românii îi ascundeau
şi le dădeau mâncare.
Fortunici, cu o privire plină de ură, m'a întrebat:
—Ai fost ofiţer de marină?
—Nu, de cavalerie!, i-am răspuns.
— Aici
îţi vor rămâne oasele, în cimitirul din Zrenianin, lângă căpitanul Negoescu!
Fortunici a dat dispoziţie să fiu închis în
„bunker". Mi-au legat mâinile la spate, cu cătuşele. Apoi m'au dus lângă
bunker şi un U.D.B.-ist, cu o lovitură puternică, m'a prăvălit pe scara de
beton. Doamna Timofte, care a văzut scena, a scos un ţipăt de groază. (Mă
întreb dacă acelaşi ţipăt 1-a scos doamna Timofte şi în momentul când a fost
asasinată de U.D.B.)
Bunkerul era un beci de beton,
construit de Germani, cu opt carcere tot de beton, înalte de aproximativ Im,
fără acoperiş.
Intrai în carceră pe deasupra, apoi te legau
cu mâinile la spate, să nu poţi ieşi.
In carceră nu te puteai nici aşeza,
fiindcă jos era un strat de urină şi fecale.
In noaptea aceea am aşteptat sub o
tensiune maximă să fiu omorît. Bunkerul era aşezat între două garduri de sârmă
ghimpată, unde era zonă interzisă şi unde te puteau uşor omorî. Aci fusese
omorît şi căpitanul Negoescu, în aceleaşi împrejurări. Din cauza aşteptării
morţii, nu mai simţeam durerile pricinuite de loviturile primite. Dar s'a
întâmplat un nou eveniment: în bunker au fost aduşi noaptea câţiva Unguri, care
provocaseră un scandal. Acum, când eram mai mulţi în bunker, ştiam că e mai
greu să mă omoare. A doua zi ne-au scos pe toţi din bunker. Românii s'au
bucurat mult că nu am fost asasinat.
Auziseră de la un prieten că
intenţionasem să merg la ambasada americană din Belgrad. Toţi aşteptau o
salvare de undeva. Românii mi-au spus că un Ungur a atras atenţia gărzii, când
am evadat. Probabil, el mă văzuse din momentul plecării.
Peste câteva zile, împreună cu alţi zece Români, am fost transferat la
U.D.B. din Vârşet, lângă frontiera românească, cu scopul vădit de a fi
extrădat. Aci era un regim alimentar de exterminare. Dimineaţa, o apă colorată
cu zahăr ars se numea ceai. La prânz şi seara, invariabil, primeam o lingură de
arpacaş fiert în apă, fără pic de legume, grăsime sau sare. Jugoslavii afirmau
că nu au sare, iar Românii nu le mai dau.
La prânz mai primeam şi 100 de grame
de pâine sau turtoi.
Pentru a servi această „mâncare", eram scoşi în
curte, de trei ori pe zi. Apa cu arpacaş ni se servea în cutii de conserve,
fără linguri, şi deşi era foarte fierbinte, nu ne lăsau decât 2-3 minute să o
sorbim. Aveam de ales între a ne frige buzele, gura şi stomacul sau a nu bea
nimic.
Am văzut Români şi Jugoslavi din
Banatul sârbesc cărora după trei luni de astfel de regim alimentar li se mişcau
dinţii ca mărgelele.
Nu voi uita niciodată pe Drăgan, un
ţăran din Banat, care, de foame, îşi înghiţea unghiile!
Românii erau supuşi la torturi
diabolice. Unui Român din Marcovăţ i-au legat mâinile la spate, astfel încât
coatele se alipiseră între ele. Apoi a fost dus în carceră, în beciul U.D.B.
După două ore, omul a avut senzaţia că i se desface toracele.
In celula mea a fost adus un fost
ofiţer jugoslav, adversar al lui Tito. A fost legat cu mâinile la spate şi
obligat să stea toată noaptea aplecat deasupra hârdă-ului de fecale descoperit.
Pe un alt fost ofiţer jugoslav, tot
adversar al lui Tito, îl torturau în fiecare noapte, apoi îl duceau dezbrăcat
într'un beci rece şi puneau un câine să-1 fugărească.
Intr'o noapte, acest fost ofiţer s'a
spânzurat în celulă, cu cureaua lui Victor Hărdălău, din Orăştie, fost student
la Facultatea de drept.
Naum Neagoe, din Cetate, judeţul Dolj,
fost asistent la Facultatea de agronomie din Cluj, îmi povestea că şi în ţară
se întrebuinţau acum astfel de metode. La siguranţă, el fusese fugărit cu
câini. La Constanţa, l-au introdus noaptea într'un sac, au legat sacul la gură
şi l-au aruncat în mare, lăsându-1 aproape să se înece. El făcuse parte din
Partidul naţional-liberal.
Pe data de 30 August 1949, am fost dus
la frontiera româno-jugoslavă, împreună cu alţi zece Români, printre care trei
femei şi o fetiţă.
Spre ziuă, ne-au înşirat pe frontieră,
ne-au pus puştile mitralieră în spate şi ne-au spus să trecem în România. Ne-au
mai spus că dacă vreunul se va întoarce în Jugoslavia, va fi împuşcat. M'am
închinat şi am pornit spre frontieră.