CAPITOLUL 12
Motto: „Va veni seara şi fiecare va fi judecat după dragoste. "
(Sfântul Ioan al Crucii)
Am fost dus la securitatea din
Timişoara, unde am intrat în conflict cu anchetatorul, care nu voia să includă
în declaraţie anumite acuzaţii aduse de mine regimului. Eu am refuzat cu
hotărîre să semnez declaraţia şi i-am spus că nu o voi semna, cu riscul de a fi
ucis.
Anchetatorul a chemat pe procuror,
care mi-a propus să ataşez un memoriu la declaraţie. Am acceptat această
soluţie. Voi da un citat exact din acest memoriu:
„Guvernul actual din R.P.R. afirmă că
am trecut fraudulos frontiera. El vede paiul din ochiul meu, dar nu vede bârna
din ochiul său.
El uită ceea ce poporul român nu a
uitat: că s'a instaurat în mod fraudulos la conducere, falsificând pe faţă
rezultatul alegerilor din 19 Noiembrie 1946, iar de atunci răpind poporului
român dreptul de a-şi alege forma de guvernământ şi sistemul economic care-i
convin, în lumina acestui simplu şi crud adevăr, este evident pentru oricine
că legile actuale din R.P.R. nu au autoritatea morală necesară pentru a fi respectate".
La proces, la ultimul cuvânt, am
acuzat regimul că nu respectă drepturile omului. Mi s'a dat pe loc pedeapsa
maximă: zece ani.
Avocatul angajat de familie a făcut
recurs şi s'au mai redus patru ani.
La penitenciar am fost repartizat în
celula mare dinspre oraş.
A venit săptămâna mare, cu post şi
rugăciune. în noaptea învierii, am adormit. Am avut atunci un vis minunat. Se
făcea că mă aflu în mijlocul unei fâşii de frontieră, o fâşie lată de pământ
arat, greblat şi ud. Mă simţeam în mare primejdie şi nu ştiam încotro să mai
merg. Deodată a coborît un înger, care m'a apucat de mână şi m'a scos afară din
fâşia udă.
În acel moment, m'a trezit cineva. Era
vecinul meu de pat, un tânăr, Rău, din comuna Vaideeni, jud. Vâlcea, care mi-a
spus:
— Treziţi-vă, să auziţi ce mândru bat
clopotele învierii!
Nu crezusem niciodată în vise, dar
visul acesta mi-a format convingerea fermă că nu voi muri în închisoare, deşi
prietenii mi-au făcut şi epitaful.
În ziua de Paşti, zeci de oameni din
celula mea au cântat „Cristos a înviat!" Ofiţerul de serviciu şi gardienii
au năvălit în celulă, urlând la noi.
L-am întrebat pe ofiţerul de serviciu
de ce în Polonia se respectă Crăciunul şi Pastile.
Am fost dus la izolare, iar de aici
m'au dus în camera condamnaţilor la moarte, după ce mi-au bătut lanţuri la
picioare.
Am cunoscut doi condamnaţi la moarte,
din Măge-rat, judeţul Arad: Adrian Mihuţ, student la Politehnica din Timişoara
şi Suciu, ţăran, fost prizonier în U.R.S.S.
Ei trăseseră cu armele în lucrătorii din securitate.
Au fost executaţi la Jilava.
Din Timişoara am înaintat un memoriu către
procuratura generală, prin care ceream introducerea de Biblii în închisori.
Reproduc un citat exact: „Isus Cristos a spus: iubiţi pe vrăjmaşii voştri,
binecuvântaţi pe cei ce vă blestemă, faceţi bine celor ce vă urăsc şi rugaţi-vă
pentru cei ce vă asupresc şi vă prigonesc." Apoi întrebam pe procuror:
„Cum pot prejudicia aceste cuvinte guvernanţilor actuali?"
Ştiind că aceasta este voia lui
Dumnezeu, noi ne rugam pentru vrăjmaşii noştri. Mie o singură dată în
închisoare, în timpul unor torturi şi umilinţe pe care nu mai am timpul să le
povestesc, mi-a încolţit gândul sinuciderii. Dar am aflat o linişte deplină,
după ce am spus o rugăciune a bisericii ortodoxe, pentru vrăjmaşi: „Doamne,
Isuse Cristoase, primeşte smerita mea rugăciune şi iertându-mi toate
greşelile, adu-ţi aminte de toţi vrăjmaşii mei, cei ce mă urăsc şi mă asupresc.
Nu le răsplăti după faptele lor, ci, după mare mila Ta, întoarce-i pe dânşii,
ca nici unul din ei să nu fie osândit înaintea Ta. Iar pe mine, nevrednicul
robul Tău, mă păzeşte cu milostivirea Ta, de tot răul şi strâmtoarea. Acum şi
pururea şi în vecii vecilor, amin!"
Am fost transferat la Jilava, unde în
ziua de 23 August 1957, Iamandi, care era călăul închisorii, mi-a pus lanţuri
la picioare, pe care le-am ţinut 53 de zile.
Aceasta pentru că am refuzat să car
hârdaiele cu murdărie din toată închisoarea. Şapte zile am fost închis în
„turela" reduitului, o încăpere fără lumină. în jurul meu zburau în
permanenţă lilieci.
în luna Octombrie am fost transferat
la Gherla, unde domnea asasinul Goiciu, originar din Galaţi, de origine
etnică „Găgăuţ".
Am fost repartizat în celula mare,
unde în anii 1950 avusese loc faimoasa „reeducare".
în celulă cu mine zăcea profesorul
Bobei, din Turnu Severin, în vârstă de peste 80 de ani. înainte de moarte, el
mi-a repetat cuvintele apostolului Pavel: „Si deus pro nobis, quis contra
nos?" („Dacă Dumnezeu e cu noi, cine poate fi împotriva noastră?"). A
fost scos din celulă cu puţin înainte de moarte.
Intr'o seară, turnătorul Cocheci fost
şofer al lui Doncea, a atacat pe părintele Bochiş, din Dej, închis pentru vina
de a fi refuzat trecerea la ortodoxism, după
interzicerea bisericii greco-catolice, în anul 1948.
I-am luat apărarea părintelui, apoi m'am adresat celor
peste o sută de colegi:
— Scândurile
acestei celule sunt stropite cu sângele martirilor care au fost torturaţi în
timpul „reeducării". Să nu mai permitem niciodată turnătorilor să comită
asemenea crime!
Toată lumea s'a revoltat împotriva
turnătorilor. Am asistat atunci la o scenă rară: turnătorii cunoscuţi, printre
care şi Cocheci, plângeau şi-şi cereau iertare de la ceilalţi deţinuţi.
Dar pe Cocheci aceste regrete nu l-au
ţinut mult. Noaptea a pândit când se deschide vizeta şi a cerut gardianului
să-1 scoată urgent la Goiciu.
Dimineaţa, studentului Vulpe, din
Târgu Jiu, studentului Gheorghe Păcuraru, din Agnita, şi mie ni s'au bătut
lanţuri la picioare, pentru o lună. Am fost dus la comandantul Goiciu, care
mi-a tras o bătaie şi mi-a spus că ar fi fost bine să mă fi lichidat la
frontieră.
Am fost izolat într'o celulă, fără
saltea şi pătură, în luna Decembrie. La prânz am primit o mâncare cu gust amar.
Am crezut că turtoiul e făcut din mălai alterat, doar ni se dăduse şi turtoi
care mirosea a petrol. Dar noaptea am început să vomez violent, iar a doua zi
un gardian mi-a spus că am ochii galbeni. Convingerea mea fermă este că Goiciu,
cu ajutorul sanitarului, mi-a pus otravă în mâncare. Timp de şapte zile nu am
putut mânca absolut nimic. După o lună, am fost dus într'o celulă mai mică,
împreună cu studenţii Vulpe şi Păcuraru. Ei făceau parte dintr'un grup de 30
de studenţi din Timişoara, arestaţi după evenimentele din Ungaria, din 1956.
Studentul Stanciu, dintr'o familie
modestă, a întrebat la proces:
— Cum
puteţi simţi pulsul poporului român, când mâinile-i sunt legate în lanţuri?
Pop, un tânăr minunat, fusese profesor
de marxism la politehnică. Ajuns în închisoare (această şcoală a suferinţei),
în sufletul lui, Isus Cristos îl prăvălise pe Marx. El se ruga zilnic,
îndelung. După convingerea mea, rugăciunea este una din marile minuni ale
lumii.
In noua celulă am cunoscut pe ţăranul
Mermeza, închis pentru mişcările ţărăneşti din judeţul Bihor. El a scăpat ca
prin minune de la moarte, mulţi cunoscuţi ai lui fiind executaţi.
Radu Gyr îndemna pe ţărani să se
ridice pentru libertate :
Nu pentru bucata de rumenă pâine,
Nu pentru pătule, nu pentru pogoane,
Ci pentru văzduhul tău liber de
mâine,
Ridică-te, Gheorghe! Ridică-te,
Ioane!
Dar acest ţăran simplu avea un ţel mai
sfânt. El a ridicat ţăranii cu cuvintele: „Comuniştii ne fură mântuirea
copiilor!"
Printre ţărani au existat figuri
legendare. Este cunoscut cazul unui ţăran din Făgăraş, care a cerut unui medic
să-i otrăvească fiul. Copilul fusese partizan şi căzuse rănit în mâinile
securităţii, iar tatăl lui voia să-1 otrăvească, pentru a nu trăda pe ceilalţi
partizani.
Se apropiau Sfintele Paşti 1958.
Deasupra mea se aflau doi prieteni:
Mitru Moldoveanu din comuna Lisa, judeţul Făgăraş şi Dionisie, din Moldova.
Ei mi-au trimis prin alfabetul Morse
binecuvântarea episcopului greco-catolic Rusu. Apoi ne-au transmis şi sfânta
împărtăşanie.
In luna Mai am fost mutat în camera
mare de deasupra bucătăriei, unde mai erau peste o sută de frontierişti.
La începutul lunii Iunie, plutonierul
Şomlea (supranumit „Vacă"), unul din cei mai mari torsionări din
închisorile staliniste, a venit în celula noastră şi a comandat „Culcat!"
Cum procedasem cu comandantul Lazăr
Tiberiu, la canal, aşa am procedat şi cu Şomlea: nu m'am culcat.
Şomlea m'a dus la raportul lui Goiciu,
care mi-a tras o bătaie şi m'a închis în morgă. Am declarat imediat greva
foamei, „până la moarte sau până la venirea procurorului."
Cu o zi înainte învăţasem poezia lui
Nichifor Crainic „Unde sânt cei care nu mai sânt?" în morgă am repetat
această poezie, pentru a o fixa. Redau ultima strofă:
Întrebat-am bufniţa cu ochiul sferic,
Oarba care vede'n întuneric
Tainele neprinse de cuvânt:
— Unde sânt cei care nu mai sânt?
Zis-a bufniţa: — Când va cădea
Marele 'ntuneric, vei vedea!
Martirii din Gherla trecuseră prin morga în care mă aflam acum.
Tânărul ţăran moţ Onac a fost omorât de Goiciu, în torturi.
Dar a fost închis în morgă înainte de moarte.
Reflectând la grozăviile prin care a
trecut generaţia mea, m'am întrebat care va fi soarta generaţiilor viitoare.
Din morga închisorii Gherla, aş fi dorit să le las un scurt testament:
Omul nu-şi va putea găsi salvarea
decât în împlinirea poruncilor lui Isus Cristos: „Să iubeşti pe Domnul,
Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău, cu tot cugetul tău şi cu
toată puterea ta şi „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi."
Din iubirea lui Dumnezeu şi a
aproapelui rezultă cele şapte năzuinţe
formulate de deţinuţii politici români:
1. Năzuim spre
înviere.
2. Luptăm pentru împlinirea împărăţiei lui Dumnezeu pe
pământ.
3. Vrem să aducem neamurile la biserică, pentru a le împăca
cu Dumnezeu.
4. Vrem să creăm o şcoală de înaltă cultură şi educaţie
creştină, care să canalizeze toate energiile creatoare omeneşti.
5. Vrem să creăm un om nou, născut din nou din Dumnezeu şi
din strădania lui personală.
Prin acest om nou, vrem să dăm expresie în
con ţinut şi în formă tuturor problemelor omeneşti, existente în toate
timpurile.
7. Vrem să smulgem pe om din suferinţa
fizică şi morală.
După o altă poruncă a lui Isus
Cristos, generaţiile viitoare trebuie să dea şi „cezarului ce este al
cezarului".
Dumnezeu 1-a făcut pe om liber, El i-a permis să-şi nege
creatorul. Atunci ce drept au oamenii să fure libertatea semenilor lor?
Oamenii nu-şi vor putea asigura
libertatea decât prin democraţia pluralistă.
Nimeni nu a înţeles mai bine ca Thomas
Masaryk că „din punct de vedere moral, democraţia apare ca aplicarea politică a
iubirii aproapelui" şi că „o adevărată democraţie, întemeiată pe caritate
şi pe respectul aproapelui, oricare ar fi el, ar fi realizarea în lumea aceasta
a ordinii divine."
Democraţie pe plan extern însemnează
independenţă şi egalitate şi ea se va putea realiza prin perfecţionarea
Organizaţiei Naţiunilor Unite".
Iată succintul meu testament pentru
generaţiile viitoare, aşa cum l-am văzut în morgă şi aşa cum îl văd şi azi!
Deţinuţii politici care au trăit după
aceste principii au reuşit să treacă prin moarte, fără a trăda pe nimeni.
Fără Dumnezeu nu am fi putut rezista. Tinerilor, luaţi aminte!
După cum spune Sfântul Ioan al Crucii,
„va veni seara şi fiecare va fi judecat după dragoste"!