CAMERA
2 SUBSOL - 1
Mobilierul acestei
camere era alcătuit din priciuri aşezate de-a lungul pereţilor şi acoperite cu
preşuri făcute din deşeuri de haine militare, tăiate fâşii şi ţesute ca
rogojinile. Aveam loc pe ele unul lângă altul, chiar să ne întindem pe spate.
De la priciuri se ajungea la ferestre, două ferestre foarte mici, de demisol,
căci deşi Secţiei i se spunea subsol, era de fapt un demisol. De la
ferestre se vedea în curtea de plimbare, dar numai zidul alb din faţă, cerul nu
se mai vedea. Mobilierul acesta era completat cu două tinete mari, una
pentru apă, cealaltă pentru dejecte.
Am descris întâi
camera, pentru că aici aveam să rămân cea mai mare perioadă din detenţie cât am
stat într-un singur loc, mai bine de un an, şi pentru că aici s-a petrecut
prăbuşirea mea.
Îl rog însă pe acel
care a avut răbdare să ajungă până aici cu lectura, să nu o întrerupă decât la
capătul amintirilor.
Dealurile au lângă
ele văi, munţii au prăpăstii, dar rămân tot munţi. Omul are şi el prăbuşirile
lui şi cred că imaginea lui reală nu este numai cea din fundul hăului. Să nu
fie priviţi „piteştenii" numai în prăpastie, să se vadă cine şi cum
i-a aruncat acolo, cum au ieşit din această încercare. De multe ori se iese
târâş, adesea nu mai ai curajul să urci din nou creasta.
Am ajuns în această
cameră în jur de 30 de oameni, toţi cu pedepse de muncă silnică. În
capul coridorului, în prima cameră, precum şi vizavi de noi, era aceeaşi
componenţă. îh aceeaşi zi, au fost mutaţi şi cei de la temniţă grea, în
camerele mari de la parter, tot trei la număr ca şi aici. Celularul mare
se golise, dar acolo avea să bage Ţurcanu pe cei cu demascarea terminată,
cei trecuţi prin mâna lui la 4 Spital, mai ales din loturile sosite în ultimul
timp, ori cei care eventual mai continuau să vină. Dintre cei din celula de
sus, de unde veneam, numai eu am nimerit în această cameră, ceilalţi în altă
parte. Ne împărţise Ţurcanu după socotelile lui, având grijă să aibă în fiecare
cameră un anumit număr din cei trecuţi prin demascări, apoi ca persoanele
mai deosebite, după rolul jucat în organizaţiile din care au făcut parte, să
fie repartizate în cameră cu foştii prieteni în care au avut toată încrederea,
dar acum nu ştiau nimic ce evoluţie au mai urmat între timp. Abia mai târziu,
când am aflat cum sunt alcătuite celelalte camere, am desluşit ţesătura de
oameni, care nu era deloc întâmplătoare.
În camera aceasta am
dat peste Nicu Eşianu, colegul meu de la Cluj. Şase luni de zile, până la 6
decembrie, când am trecut la o nouă fază, nu mi-a spus nimic din cele ce i s-au
întâmplat aici la Piteşti, deşi dormeam alături pe prici şi aveam atâtea
amintiri comune care ne legau destinul. Nici eu lui.
Dincolo de el, pe
prici, stătea Cornel Pop, tot de la Cluj, cunoscut ca un element dârz, bun,
tare în credinţa lui, mai fusese închis pentru asta pe timpul lui Antonescu.
După arestarea noastră, din mai 1948, el a continuat acţiunea, regrupând
rămăşiţele nearestate din Centrul Studenţesc. De la el am aflat de
arestarea - în lot cu el - a lui Ion Gherasim, pe care eu nu-1 declarasem,
fiind unul din cei trei subalterni ai mei scăpaţi nedeclaraţi de mine şi nici
de Florea. Mai bine îl spuneam atunci, acum a venit lângă noi cu o condamnare
de 15 ani, pe care i-a executat. Nici acum, după atâţia ani, nu ştiu dacă nu cumva
acela e supărat pe mine că nu l-am spus, deşi dacă o făceam, poate că m-ar fi
detestat pentru că am făcut-o. Nici Cornel Pop nu mi-a spus nimic din cele ce
le-a păţit aici, dar eram bănuitor şi la prima baie care am făcut-o, când ne-am
dezbrăcat, i-am văzut pe fese cicatricile recente, violacee. Amândouă fesele
erau nu numai vinete-violaceu, dar erau şi retractate, înfundate şi am
reconstituit, fără ca să i-o spun, flegmoanele abcedate, consecinţa unor bătăi
recente şi nemiloase, până la sângerare şi la distrugere de ţesuturi. Deci,
prietenii mei, care miau spus că au venit aici împreună, erau ca şi mine,
trecuţi prin "cutremur". Cum nu mi-au spus ei nimic, aşa am tăcut şi
eu. Probabil că şi ei gândeau la fel despre mine. Reeducarea reuşise să
distrugă prin teamă încrederea noastră reciprocă, pe care o avusesem afară şi
fără de care nici nu este posibilă o societate omenească evoluată. Asocierea
prin teamă, durează doar cât teroarea, când aceasta dispare, societatea
respectivă se prăbuşeşte ca lagărul socialist când a renunţat la dictatură.
Poate că nu am să
reuşesc să-mi amintesc componenţa întregii camere şi întrucât pe parcurs s-au
mai făcut mutări să amestec în efectivul iniţial şi pe cei veniţi mai târziu.
Grupul cel mai
numeros îl formau ieşenii, căci am spus că aceştia fuseseră condamnaţi excesiv,
având calificativ munca silnică, pe când cei din alte centre universitare ar fi
luat până la 7 ani de corecţională. Pentru aceleaşi fapte l-am reîntâlnit pe
Mihai Lungianu, medicinistul cel bine pregătit profesional, care nu mi-a iertat
mai târziu faptul că nu l-am prevenit, dovedind astfel neîncredere în prietenia
lui. Dar nu îndrăznisem nici eu, ca şi alţii, căci niciodată nu erai sigur cât
îl ţin balamalele pe fiecare, doar văzusem atâtea cazuri când s-au călcat
prietenii fie prin frică, fie prin dezertare la inamic. Omul adesea este
imprevizibil.
Alţi ieşeni, Ion
Scutaru, Mircea Macovei, Mircea Bârsan, George Mihuţ, Vasile Ignătescu, Silviu
Sestac, Fănică Sângeap, Mihai Dănilă, (doctorul de mai târziu, cel popularizat
de revista „Flacăra" pentru un medicament miraculos contra
cancerului), vărul său Ion Dănilă, Valentin Blăgescu şi Gheorghe Mărculescu
(aceştia doi cu pedepse mici şi nu reţin exact momentul venirii lor în camera
asta, dar au jucat un rol mai de seamă - poate că au fost aduşi ulterior), Ion
Huţuleac, Petrică Arapu, student la Braşov, şi Nae Purcărea, fost student la Academia
Comercilă din Braşov (cu Arapu).
Erau oameni din
diverse loturi de la Bucureşti: Octavian Voinea, Costache Oprişan, Dragoş
Hoinic, Costache Vasiliu, Ion Păunescu, George Chivulescu, Alexandru (Puiu)
Chivulescu, Voicu Andreescu, Mircea Crăciunescu, un arădean - Gheorghiţă
Viorel, un craiovean - Ion (Nelu) Popescu, toţi până aici foşti în diverse
organizaţii legionare, precum şi Virgil Bordeianu, un naţionalist-ţărănist -
Alexandru Tetler-Toe, un monarhist (?) ori în legătură cu o ambasadă străină,
nu mai ştiu exact -Alexandru Ghica şi Fag Negrescu, dintr-o organizaţie
necolorată decât de poziţia antirosu. Cam aceasta era de fapt structura
închisorii de studenţi Piteşti în 1950, la secţia de muncă silnică, celelalte
camere fiind asemănătoare. Poate am uitat vreo doi-trei, dar asta era trupa
care avea să joace drama montată de Ţurcanu şi jucată simultan pe cele şase
scene din cele şase camere câte mai rămăseseră de rezolvat. Şi cu 4 Spital,
şapte, căci acolo ardea focul continuu al cazanului marelui tartor.
Virgil Bordeianu nu
era de pe secţia de muncă silnică şi asta m-a făcut să bănui că are un
rol deosebit. După vreo lună de zile, a fost luat de gardian. Tot atunci a mai
fost luat de pe Secţie Gheorghe Zaharia, din camera de vizavi - 3 Subsol
- şi (Alexandru?) Mătinuş de la Camera 1. Cei trei aveau să se întoarcă pe Secţie
la 6 decembrie, cu un rol important, de şefi ai comitetului de demascare
din camera respectivă. Am bănuit că acum au fost luaţi pentru că probabil
Ţurcanu a vrut sa vadă cum merge treaba şi dacă nu cumva a răsuflat ceva de la
noi. Oare câţi eram şi care anume? Căci de purtat se purtau toţi ca şi cum nu
ni se întâmplase nimic, doar aşa a fost consemnul.
Cel puţin eu aşa m-am
comportat. De telul meu eram o fire deschisă, sociabil şi volubil. Octavian
Voinea, acum student la Politehnică, dar fost ofiţer activ de geniu, în grad de
căpitan, om curajos şi perspicace, m-a luat într-o zi, de-o parte, curând după
ce venisem aici, şi mi-a zis:
- Domnu' Munteanu,
dumneata ori nu ştii ce se întâmplă în închisoare, ori ai spatele acoperit,
altfel nu ai vorbi asa deschis.
A fost suficient ca
să mă retrag, nu cumva să mi se reproşeze de către Ţurcanu că am făcut-o
dinadins, ca să-mi pun clopoţei, Fără să ştie, Voinea mi-a făcut un mare bine,
căci nu m-am angajat după aceea în nici o discuţie politică şi nu am mai avut
astfel ocazia să mai fac nimănui rău prin asta. Căci toate se puneau la
socoteală, cum mi se puseseră şi mie când am intrat la 3 Parter.
În schimb, Costache
Oprişan şi mai ales Cornel Pop toată ziua stăteau de vorbă cu alde Hoinic- şi
Voinea, care fuseseră mai importanţi dintre noi, şi prin activitatea lor de
afară ştiau mai multe şi trebuiau mai bine descusuţi. Nu ştiu dacă au avut
ordin anume să o facă, sau au făcut-o de la sine, dar mie mi s-a părut zel.
Dumnezeu să mă ierte dacă am gândit rău despre ei, săracii, căci s-au angajat
fără voia lor într-o acţiune de unde li s-a tras moartea. Pop avea să fie
implicat în procesul lui Ţurcanu, condamnat la moarte şi executat, iar Costache
s-a îmbolnăvit de tuberculoză la Gherla, după izolări repetate şi prelungite, a
fost dus pentru anchete la Bucureşti, în acelaşi caz Ţurcanu, şi ţinut în
condiţii care i-au grăbit sfârşitul.
La rugăciunea mea de
seară am adăugat şi pe toţi camarazii mei de aici. Până acum spuneam în gând,
în fiecare seară rugăciunea învăţată în liceu: „Doamne, dacă trebuie să mor,
dă-mi moartea; dacă trebuie să putrezesc în temniţă, dă-mi temniţa; iar dacă Tu
crezi că este bine să fiu liber, luminează-mi mintea şi paşii si ajută-mă să
fac voia Ta"... Am adăugat rugăciunea pentru fraţii mei de aici, să
nu-i ducă Dumnezeu în încercarea în care m-a dus pe mine, să le întărească
sufletele şi trupurile pentru toate necazurile, iar mie să-mi dea tărie să nu
fac nimănui rău.
Tot trăgeam nădejde
că nu se va mai abate nici-un "cutremur".
Viaţa în cameră se
desfăşura liniştit, în discuţii neprogramate, libere, pe grupuri de prieteni,
cu caracter mai mult biografic. Cel puţin aşa a fost pentru mine şi pentru cei
de lângă mine, cu care vorbeam mai mult. Nicu Eşianu, după ce ne-am despărţit
în duminica aceea din iunie 1948, când mi-a spus că pleacă din Cluj, aşa a făcut.
S-a dus mai întâi acasă, la Sibiu, apoi la Bucureşti, unde din întâmplare a dat
peste fratele meu ; Nicu, în căutarea unei legături care să-1 treacă graniţa,
iar fratele meu pe atunci făcând legătura între organizaţia din Bucureşti şi
oamenii noştri de pe frontieră. A venit cu un grup până la gara Racăşdia, pe
linia Oraviţa-Iam. Fratele meu a plecat să caute legătura şi nu s-a mai întors,
chiar de curând căzuse punctul de trecere, călăuza fusese arestată. Nicu s-a
întors pe jos până la Oraviţa, iar de aici apoi a revenit cu trenul la
Bucureşti, de unde a fost arestat în primăvara anului 1949. A fost adus la
Cluj, dar la câteva zile după procesul nostru. Judecat în contumacie, luase 15
ani de muncă silnică iar la rejudecare, numai 3 ani de închisoare corecţională
plus 2 ani pentru tentativă de trecere frauduloasă a frontierei. Pedepsele
contopindu-se, a rămas la o condamnare definitivă de 3 ani. Nu la 15, cât îi
dase în lotul nostru unde s-au dat pedepse cu caracter exemplar, de intimidarea
studenţimii române. Asta însă nu ne-a împiedicat să executăm toată condamnarea,
căci deţinerea noastră în continuare, tot caracter de exemplu avea, era pielea
ursului cu care erau speriaţi ceilalţi români. M-am bucurat pentru Nicu. Am
retrăit împreună aici nişte amintiri de la mănăstirea Sâmbăta, din Făgăraş, din
vara lui 1947.
Eu mersesem acolo în
pelerinaj şi reculegere, adus de fratele meu, care ştia lăcaşul de la o
făgărăşeancă din Cincu, ce-i vorbise mult de frumuseţea locului şi mai ales de
atracţia unui mare duhovnic de acolo, părintele Arsenie Boca.
Acesta era un om
învăţat şi pe lângă darul duhovnicesc era înzestrat de o fire de artist care
sfinţeşte locul. Mănăstirea cea veche, a lui Brâncoveanu, fusese părăginită, şi
din iniţiativa Mitropolitului Nicolaie Bălan se restaurase. Părintele Arsenie,
chiar el, dacă îmi amintesc eu bine şi n-oi greşi, pictase în pronaos chipurile
în picioare ale noilor ctitori, de-o parte Mitropolitul, de cealaltă Regele
Mihai. Din pârâul Sâmbăta erau trase nişte pârâiaşe mici prin grădina cu
chiliile călugărilor şi cu reşedinţa de vară a mitropolitului. Fiecare podeţ,
fiecare bancă din această grădină plină de pomi încărcaţi de roade, erau altfel
făcute, după imaginaţia şi cu munca personală a părintelui pomenit, ba din
crengi de mesteacăn, ori de stejar, ori din pietre prăvălite din munte, toate
lucrate cu un gust artistic desăvârşit. Livada era atât de frumoasă, cu pomii
în pârgă şi cu împodobirile făcute, încât Nicu Eşeanu, care venise şi el singur
aici, să petreacă o parte din vacanţă şi să se reculeagă, mi-a zis odată
încântat:
- Ioane, dacă o fi
Rai pe lumea ailaltă, eu cred că aşa trebuie să fie, ca aici.
În apropierea
mănăstirii erau două cabane, una - Casa Fraţilor- unde se adăposteau
membrii Oastei Domnului, când veneau în pelerinaj şi cealaltă Casa
închinătorilor pentru cei veniţi ocazional, ca noi.
Era venită aici
mulţime mare de oameni, de peste tot din ţară, ca noi din fundul Banatului ori
ca alţii, din Bucureşti, ori din Moldova. Se apropiase praznicul Sfintei Marii,
venise şi mitropolitul şi un profesor universitar de la Academia Andreiană din
Sibiu, Nicolaie Mladin, pe care îl mai auzisem predicând din amvonul Catedralei
mitropolitane şi îmi plăcuse să-1 ascult. Acum venise aici în rugăciune şi
profundă meditaţie, căci aveam să asist aici la slujba de intrarea sa în viaţa
monahală. Noul călugăr, cu faţa şi trupul de ascet, dar cu verbul răspicat şi
înaripat, fost mai în urmă cu anii instructor legionar, a ajuns după săvârşirea
din viaţă a Mitropolitului Nicolaie, să ţină el cârja de mare păstor. Tot
atunci şi aici mai erau alţi doi teologi, cu faima în următorii ani, Leonida
Plămădeală, iarăşi viitor mitropolit, şi Silviu Iovan, viitorul renumit părinte
Ioan, de la Vladimireştii Tecuciului.
Biserica mănăstirii
era mică şi neîncăpătoare. Se făcuse un altar frumos printre arborii din
păduricea ce înconjura mănăstirea şi aici se făceau slujbele, mai ales cea de
seară, vecernia. Sub bolta copacilor mi se părea atmosfera mai copleşitoare. La
meditaţii vorbea când stareţul, un alt învăţat cu studii desăvârşite prin
străinătăţi, când părintele Arsenie. Acesta ne acorda şi lămuriri la diferitele
teme ridicate de ascultători. Avea o figură de ascet şi vorba lui mi se părea
luminată de o puternică flacără interioară.
Am auzit mai târziu că
a fost batjocorit, umilit şi zvârlit în temniţă. Dar nu făcuse nimănui rău,
lumina însă prea puternic şi trebuia să se înstăpânească întunericul peste
ţară.
Cu Nicu nu le-am mai
vorbit pe toate cum le ştiam pe cele de mai sus, dar amintindu-ni-le ne-am mai
limpezit sufletele, de pâcla noilor vremi.
Lângă Nicu Eşeanu
stătea Ion (Nelu) Popescu. Acesta nimerise printre studenţi dintr-o greşeală.
Nu mi-a spus niciodată că nu are decât 7 clase primare, dar nici eu nu am
observat. Vorbea numai ce ştia, adică nu se băga în alte subiecte, în general
vorbea puţin. Era tare la literatura română, cunoştea clasicii noştri şi îi
plăcea să spună versuri din Coşbuc şi Eminescu. Era retras, nu lega vorba cu
mulţi. Bunul lui simţ ţărănesc 1-a călăuzit şi în situaţia în care se găsea, nu
mi-a vorbit nici el niciodată despre faptul că trecuse prin demascări, dar
ataşarea lui de Eşeanu şi de Pop, m-a făcut să presupun că au avut aceeaşi
soartă.
Îmi povestea cu mult
drag despre un nepoţel al lui, din spre o soră. (despre sine mi-a mărturisit că
încă nu şi-a închegat o familie, fusese la război, era ceva mai bătrân decât
noi, apoi după război vremurile încă nu s-au limpezit şi am mai aflat mai
târziu de la alţii că Nelu Popescu fusese un devotat al luptei noastre, trecând
peste interesele sale personale, ocupându-se mult de regionala Oltenia). Reţin
despre înfocarea oltenaşului - era de pe lângă Craiova - după un meci de fotbal
pe care l-au pierdut cei din satul lor, iar nepoţelul îi zise:
- Neică, ştii de
ce pierdură ai noştri? .
-Decernă?
- Fiindcă nu ştiură să se bage orbeşte. La
fotbal totu-i să te bagi orbeşte.
Ştia el puiul de
craiovean că acolo trebuie să lupţi şi probabil că din de-al de el au ieşit
fotbaliştii de azi din Bănie. Nu se bagă orbeşte, căci au crescut, dar cu
tot sufletul.
Şi tot aşa îmi
amintesc altă vorbă a precocelui nepot. într-o seară a venit la casa bunicii,
unde stătea şi unchiul Nelu. După ce i-au dat de cinat, a zis că el vrea să se
culce la ei. L-au mirosit că a făcut o poznă şi l-au întrebat ce anume:
- O bătui pe Mili (sora
sa mai mică).
- Păi de ce-o
bătuşi, mă călăule?
- Aşa. Ce
caută ea, fată, acum seara pe uliţă. Olteanul avea 6 ani, iar sora lui
numai 4 ani şi fratele veghea la bunele purtări ale sorei. Ascultam bucuros
astfel de. povestiri, căci ştiam că dintr-astea nu poate ieşi nimic rău. Căutăm
anecdota şi fiindcă ea se potrivea firii mele.
Mircea Bârsan era
student în anul III la Medicina ieşeană, originar din părţile Botoşanilor, de
altfel ca şapte băieţi din această cameră: Lungeanu, Scutaru, Vasiliu, Mihai şi
Ion Dănilă, Petru Arapu. Avea şi el un umor moldovenesc, rustic şi sănătos.
Părea bine pregătit şi îi plăcea să mai întrebe pe mediciniştii mai mari
chestiuni de-ale noastre, profesionale, doar eram aici 9 învăţăcei de-ai lui Aesculap.
Din glumele povestite de Mircea ţin minte o întâmplare cu un vecin
Haralambie. Când a umblat popa satului cu Icoana de Naşterea Domnului pe
la casele credincioşilor, vecinul Haralambie tocmai tăia porcul. Popa, lăsător,
zice:
- Ştii, Haralambie, eu nu am tăiat încă
porcul. N-ai vrea să-mi împrumuţi şi mie un cârnate? Gospodarul s-a simţit
şi i-a trimis preotului printr-un copil, pofta. A trecut vremea şi împrumutul
nu mai venea înapoi. Ţăranul, ori şugubăţ din fire, ori ca să-1 pună la
încercare, ori păgubos şi-i părea rău de cârnat, destul că a trimis iar
pruncul, dar de data asta ca să ceară „împrumutul" înapoi, dar nu
la căpătat. La prima întâlnire cu preotul, tot acesta a deschis vorba:
- Ştii,
Haralambie, s-a împu[it cantatele ăla care mi l-ai dat tu.
Am reţinut anecdota
pentru că, atunci când au început şi în această cameră demascările, am
avut răutatea să-i spun lui Mircea că „s-a împuţit cantatele".
George Chivulescu
făcea puşcărie de pe timpul lui Antonescu. Era un om de statură potrivită, fusese
robust şi se mai cunoştea încă alura sportivă pe care a avut-o la arestarea de
acum 8-9 ani, când, tânăr student la Drept în Bucureşti, înfruntase ambiţia
Generalului (ajuns apoi mareşal). Pe George îl rodea însă foamea. Doar mai
târziu, când m-am mai învechit şi eu între ziduri, am înţeles că deţinutul se
culca întotdeauna cu gândul la eliberare şi la masa următoare. Amândouă erau
expresia speranţei şi ale instinctului de conservare. Bietul George, de când nu
s-o mai fi săturat?
Se începuse o
practică în camera asta. Seara, după închidere, se deschide o adevărată bursă
de schimb a meselor. Cei mai mulţi ar fi mâncat mai mult decât porţia ce ni se
da şi atunci adunau una sau mai multe porţii de la cei care se în voiau să
rabde într-o zi, căci şi aşa dacă-şi mâncau porţia, tot flămânzi rămâneau. Dar
măcar ştiau că odată mâncau pe săturate. Numai eu şi cu Jorj Mihuţ nu am făcut
niciodată schimbul, păstrându-mi bioritmul.
Aşa s-a făcut că
într-o zi Chivulescu a adunat 26 de porţii de terci, de câte 250 de grame
fiecare, din care o componentă era de 200 gr. de apă şi 50 grame de mălai
fiert, plus 6 porţii de fasole (şi aici apa era partea precumpănitoare, boabele
reprezentând o parte înspăimântător de mică). Bietul om! Ce destin! Am auzit că
după eliberare nu a primit servici decât la un şantier de construcţii din
Capitală. Odinioară era în anul IV la Drept. A murit accidentat de o
greutate căzută de la schelă. Oare accident să fi fost? Căci exista şi o astfel
de metodă pentru îndepărtarea indezirabililor. Probabil că i-a jenat în vreun
fel. George Chivulescu a fost un om integru, tare în credinţa lui şi curajos.
Tot ros de foame, mai
mult decât alţii, era Fănică Sângeap. Acesta la arestare era student la Drept
la Iaşi. în timpul războiului fusese la o şcoală de ofiţeri activi în Germania
şi acolo 1-a prins sfârşitul ostilităţilor.
A rămas o vreme în
ţară străină, pe lângă Hamburg, împreună cu alt român, fost camarad de şcoală.
S-au aciuit la ferma unui neamţ, care avea tot felul de utilaje agricole. De la
el am auzit eu mai întâi cum este o fermă nemţească. Şi mai avea gospodarul şi
două fete. Românii erau sportivi, jucau fotbal amândoi într-o echipă mai mică
din Hamburg. Fuseseră ofiţeri, erau feciori harnici, de la ţară, deprinşi cu
munca agricolă şi gazda s-ar fi bucurat să-i ia de gineri, căci şi aşa nemţii
tineri se răriseră, risipiţi în morminte semănate de-a lungul şi de-a latul
Europei şi Germaniei.
Dar Fănică avea acasă
pe Leana lui, o fată care acum începuse să-i scrie, era deja şi ea studentă, la
Iaşi. A lăsat nemţii şi nemţoaicele cu toate ale lor şi s-a întors spre casă,
furişându-se printre americani şi ruşi. Nişte peripeţii care ar forma numai
acestea un subiect de bogat reportaj. A venit la Leana şi s-a înscris şi el la
facultate. Acum era cu noi, având o condamnare de 7 ani. Şi el fire robustă, cu
un corp mai bine clădit, era chinuit de foame, dar parcă mai în alt fel decât
Chivulescu, la care foamea devenise organică. Pe Fănică îl chinuia şi gândul
foamei.
El a dorit să aibă
numai pentru sine o pâine întreagă. Aşa mare lucru? Uite că omul nostru ar fi
fost fericit să aibă o pâine. În ce consta şi fericirea? Pe la ora 11 ni se
dădea pentru ziua întreagă - pâinea. Erau pâini de 2 kilograme şi pe atunci
trebuiau împărţite fiecare la 8 oameni. Cu riscul de a li se confisca la
percheziţii, unii îşi ascuţeau coada lingurii, încât aveau cu ce tăia. Se
făcuseră şi nişte balanţe, dintr-un băţ adus de la baie, unde se făcea focul cu
lemne şi nişte aţe (deşirate din ciorapi vechi şi răsucite), căutându-se ca porţiile
să fie cât mai apropiate una de alta. Pâinile intrate în cameră se alegeau pe
rând de către grupele de 8 cărora le reveneau. Când a fost rândul grupei lui
Sângeap să aleagă prima pâine din cele patru, a ales-o el pe cea mai rumenă şi
cu coaja mai multă, căci doar la greutate egală coaja are mai multe calorii
decât miezul. Sunt ridicole şi par meschine aceste calcule, dar omul e om,
speră că şi astfel poate supravieţui. N-am să uit satisfacţia din ochii lui, în
sfârşit avea o pâine. S-a dus la locul său pe prici, a pus-o pe prosop lângă
gamelă, în aşteptarea mesei şi se uita din când în când la pâinea lui. Ceilalţi
7 din grupă renunţaseră în ziua aceea să mănânce cu pâine, urmând ca fiecare pe
rând să-şi primească în zilele următoare datoria.
Credeţi că Fănică a
mâncat-o toată în ziua aia, precum Chivulescu? Aş! A mâncat o coajă reţinută
din ziua precedentă cu ochii însă pe rumena din faţa, apoi după mâncare a
tăiat-o felii - felii şi a înşirat-o pe o sfoară, atârnând-o la fereastră să se
usuce. Doar 7 zile până restituia datoria celorlalţi nu mai primea nimic, şi
trebuia şi atunci să mănânce, nu? A dorit numai să aibă o pâine întreagă şi
şi-a săturat numai gândul.
Fireşte că cele de
mai sus nu constituie nota caracteristică, dominantă, a oamenilor şi zilelor de
aici, ilustrează poate numai deformarea la care a fost supusă biată fire
omenească.
Am mai spus că în
cameră se povestea pe grupuri de prietenii ori preocupări apropiate ori comune.
Eu însă nu mă mai implicam şi în discuţii de alt gen. Mi-era frică să aud
lucruri pe care la o altă demascare să fiu nevoit să le spun. Timpul
trecea şi se părea că nimic nu ne mai tulbură existenţa. Şi seara, când
închideam ferestrele dinspre sat şi rămâneam numai cu mine însumi, mă rugam şi
mă rugam, poate-poate o da Dumnezeu şi să trecem peste alt pahar, fără a-i mai
sorbi amărăciunea. Eram slab şi copleşit de înfrângerea şi neputinţa mea. Prin
vară 1-a luat şi pe Octavian Voinea de aici. Am presupus că 1-a dus Ţurcanu la
el, căci şi din camera vecină a luat tot atunci pe unul. Uşile camerelor de la
secţia asta, ca şi cele de la Parter, aveau geam vopsit pe dinafară cu alb.
Cele două secţii aveau în concepţia constructorului altă funcţionalitate,
cameră de lectură, de paraclis, de mese, de magazie, dar acum deveniseră spaţii
de locuit. Uşile erau obişnuite, nu speciale, groase, ca cele de puşcărie şi
erau prevăzute cu geamuri transparente, despre care am scris mai sus că acum
erau vopsite. Când am ieşit la program, careva zgâriase „ vopseaua
" la un colţ de geam şi se puteau vedea astfel mişcările de pe sală.
Fireşte că asta n-am făcut-o noi, cei „ reeducaţi", căci ştiam că
nimicul acesta se tălmăceşte ca o acţiune duşmănoasă contra regimului şi
etichetată ca act de "banditism". Văzusem asta la 3 Parter.
Dar profitam şi noi de cele aflate de alţii, având mai multe elemente de
interpretare. Aşadar, a plecat întâi Virgil Bordeianu şi câte unul, din cele
două camere. Acum iar au plecat din fiecare cameră câte unul, de data asta
dintre cei netrecuţi prin demascări. Şi nu unul oarecare, Voinea, prin
funcţia care a avut-o în organizaţie a avut acces la mai multe secrete, apoi
fiind element de vârf şi devotat, era de presupus că dacă vreunul dintre cei
trecuţi prin demascări ar fi făcut vreo confidenţă, apoi de bună seamă
că unuia ca el i-ar fi făcut-o. Cel care a fost luat din camera vecină era de
calibru asemănător, Ţurcanu desigur că verifica prin sondaje dinainte calculate
atmosfera din camerele noastre. Juca simultan cu cele şase camere, câte îi mai
rămăseseră de cucerit, în acţiunea lui. Juca singur? Nu se vedea nimeni altul,
dar am desluşit din celelalte mişcări pe care le-am redat, că nu este de capul
lui, are mentori şi colaboratori externi.
Sar peste câteva luni
şi spun că - fiindcă vorbeam de Voinea -, atunci când 1-a readus în camera, se
începuse deja demascarea şi aici. Voinea se întorcea de la Securitate,
unde fusese dus în urma celor demascate de el sau de alţii. După el a
intrat în cameră Ţurcanu şi 1-a luat la bătaie într-un mod îngrozitor:
- Banditule, de ce
ai spus la Securitate ce se întâmplă aici şi de ce ai declarat că tot ce ai
spus, ai spus şi ai declarat sub bătaie?
Pentru mine era clar
că Voinea a trecut prin demascări în altă cameră aşa cum bănuisem că se
va întâmpla, de cum 1-a luat dintre noi şi că apoi a fost dus la Securitate ca
şi Costache Oprişan, căci prea ştia lucruri importante. Stăpânii, Securitatea,
nemulţumiţi că deţinutul spune cauza declaraţiilor - teroarea lui
Ţurcanu - i-a făcut observaţii acestuia cum de nu şi-a zdrobit omul, încât
să aibă frică a mai spune câte i s-au întâmplat, în orice caz, se vedea clar
legătura dintre ei, căci Ţurcanu nu a păţit nimic pentru câte le făcea,
continuându-şi acţiunea. Vor trece ani de la această întâmplare până când Securitatea
îşi va lua mâna de deasupra lui şi îl va judeca, dar n-au făcut-o atunci
când au aflat că terorizează pe alţi deţinuţi, ci când cârdăşia lor a
devenit prea compromiţătoare.
Cu deţinuţii din alte
camere, de la alte caturi, se lua legătura cu „cioara". Aşa i se
spunea unei sfori cu ajutorul căreia se transmiteau în camerele de pe verticală
obiecte sau înscrisuri făcute cu bruma de capete de creion, bucăţele de hârtie,
cine ştie cum rămase după percheziţiile destul de dese care ni se făceau. Ca să
coboare o sfoară trebuia atârnată o greutate la capăt. Ca să facă zgomot la
atingerea betonului din curte, camera noastră având un geam la nivelul solului,
cei de deasupra noastră au legat de sfoară o periuţă de dinţi. Cei din Camera 4
Spital aveau şi ei ferestre către această curte, dar perpendicular pe zidul
nostru. încât cred că numai lor li se datoreşte faptul că, la una din
percheziţiile uzuale, am rămas foarte surprins că ni se confiscă toate
periuţele de dinţi din cameră, ca de altfel şi din restul închisorii. Unii însă
presupuneau că se găseau printre noi talente artistice, care cu migală, cu
ajutorul unei dăltiţe făcută dintr-un ac frânt şi apoi ascuţit pe mozaic, au
reuşit să realizeze frumoase cruciuliţe din cozile periuţelor. Indiferent care
a fost motivul real, am rămas până la capătul puşcăriei fără periuţe de dinţi.
Acestea ni s-au confiscat aici, pachete nu am mai primit, în următorii 13 ani
de detenţie, încât lipsa de igienă dentară, suprapusă peste carenţele
alimentare, a făcut ca la eliberare să fiu un flăcău de 40 de ani ştirb, cu 14
dinţi lipsă, din aparatul meu masticator.
Cei înzestraţi cu
talent de plastician îşi mai încercau şi îşi desăvârşeau talentul pe alte
materii prime, brute, cum erau oasele de vacă ce se nimereau în mâncare când
primeam carne. Cu multă răbdare se freca osul, după ce era spart, până rămânea
plăcuţă. Crucifixe miniaturale şi iconiţe în basorelief, adevărate bijuterii
artistice, care se ascundeau în săpun. Asta până la noul "cutremur",
când aveau să fie scoase toate, batjocorite şi aruncate de apostaţi în tinetele
cu dejecte. Iar pentru sculptori nu a fost numai durerea pierderii
obiectelor migălite pentru cei dragi de acasă, să întărească momentul
revederii, ci şi durerea fizică, pentru obiectele acestea subversive fiind
prevăzute de asemenea canoane sub forma de ciomag (doară arta are
canoanele ei).
Când am trecut în
revistă efectivul camerei, mi-am amintit de doi macedoromâni care erau cu noi.
Ca o scuză pentru memoria aceasta care îmi face feste, mă explic totuşi că
efectivul s-a mai schimbat în timpul cât am stat în această cameră, mai ales
după începerea demascărilor, când interesele acţiunii l-au făcut pe
Ţurcanu să ne mai amestece.
Gheorghe (Gula)
Cucoli din Constanţa, mai vârstnic decât noi, întârziat în facultate (fusese
înscris la Drept) din motive de război, lagăre şi închisori. Gula era tăcut, nu
prea lega vorba cu mulţi, intrase în colimatorul lui Cornel Pop. O fi fost
urmărit anume, căci la arestarea acestuia Securitatea nu a prins multe
fire de la el, dar după începerea demascărilor a fost luat repede la
Ţurcanu, şi apoi dus din închisoare, destul ca macedonenii arestaţi mai târziu
să-i reproşeze atitudinea, fără să ştie măcinarea de oase care 1-a făcut cârpă.
Cel de al doilea
aromân a venit în ţară după război, prin 1945. Era student la Drept la
Bucureşti şi îl chema Anagnoste (Tega) Stere (toţi macedoneni au diminutive
deosebite de ale noastre). El stătuse în timpul ocupaţiei italiene, la Atena,
nu din motive de colaboraţionism ci din motive naţionale. Grecii îi asupriseră
pe românii macedoneni. La Salonic, capitala Macedoniei greceşti, fusese prefect
un colonel, Zervas, care era şi căpetenia antariţilor, cum se chemau
trupele de luptători munteni alcătuite din greci. Lor li se opuneau haiducii
aromâni, numiţi armatoli. Fireşte că sprijinul prefectului era hotărâtor
în lupta de supunere a vlahilor noştri. Grecii voiau să facă loc în Thesalia şi
în Macedonia pentru cei un milion de conaţionali de-ai lor alungaţi din
Anatolia în urma războiului ce l-au avut cu turcii, la încheierea primului
război mondial. Românii macedoneni acolo locuiau şi locurile lor trebuiau
ocupate de cei alunga\i de Atatiirk. Deci vlahii noştri erau în legitimă
apărare şi pentru asta s-ar fi aliat cu oricare duşman al duşmanilor lor. Deci
şi cu italienii.
Ei ne mai reproşau,
celor din Dacia, că i-am trădat începând cu Pacea de la Bucureşti, care a
încheiat războiul balcanic din 1913, purtat pentru Macedonia de către ţările
balcanice. România a declarat atunci că nu are probleme teritoriale în Balcani,
mulţumindu-se să ia Cadrilaterul, unde ar fi loc să aducă Fârşeroţii şi
Gramoştenii, cum se chemau două ramuri mari ale românilor macedoneni.
Colonizarea asta s-a făcut în parte până în preajma celui de al doilea război,
noii colonişti fiind măcelăriţi în Cadrilater de către bandele de comitagii
bulgari, venite adesea de peste frontieră. Şi aromânii ne reproşau acum, cu
ce drept am venit noi şi fără să-i întrebăm, am negociat patria lor străbună,
în care s-au format ca popor, pe care au apărat-o un mileniu şi jumătate, şi pe
care n-ar fi părăsit-o de bună voie niciodată. Am vândut ce nu ne aparţinea şi
pentru care nici nu ne dase nimeni mandat, ni l-am arogat singuri.
Drept aceea, acum
când le-a venit ocazia cu italienii, unii dintre ei au început să susţină că nu
sunt ramură a poporului român, ci a celui italian, căci doar de acolo ne
rupsesem cu toţii, de la Roma. Italienilor le convenea să aibă sprijin local şi
s-au format chiar două organizaţii recunoscute de ei: Lupoanea (cum încă
mai zic şi bănăţenii la Lupoaică) şi Legiunea a V-a Macedonica, după
numele primilor luptători şi coloni romani de pe plaiurile lor străvechi.
Fireşte că după alungarea italienilor, care pentru românii macedoneni nu
fuseseră fascişti cifraţi de sânge, indiferent de culoarea lor politică,
s-a terminat şi cu visul de libertate al vlahilor. Cine îşi mai aduce aminte de
răscoala comunistă a generalului Marcos, din 1947-1948, nu poate să fi uitat şi
figura sinistră pentru romani a generalului Zervas - aceeaşi persoană cu fostul
colonel prefect de Salonic. Acesta acum a potolit răscoala comuniştilor, dar
luptele s-au dus în munţii Gramos şi Rodopi, unde erau şi statele cu duşmanii
etnici ai lui Zervas. Şi s-a răfuit sub alt pretext. Anagnoste (Tega) Stere
suferea pentru neamul lui cel urgisit, dar care a dat mulţi oameni mari ţărilor
în care trăiau. Macedonenii povesteau că odată Nicolae Iorga a mers în calitate
oficială la Atena şi i-a spus primului ministru de acolo că este mândru că
poartă nume şi are pe de departe sânge grecesc în vine, la care grecul i-a răspuns
nu cu mai puţină emfază că el este mândru că în vinele lui curge sânge românesc
(căci la origine era aromân). Nu ştiu câtă autenticitate are întâmplarea, poate
că este numai o gasconadă de-a fraţilor de acolo, dar se cunosc atâţia
oameni pe care i-a pierdut etnia noastră ca să nu-1 citez decât pe
„grecul" Averoff.
Astea mi-au venit în
minte, legate de micul, dar pe atunci devotatul aromân Anagnoste Stere, de
discuţiile purtate pe un prici de închisoare românească (de cea grecească el
scăpase). Iar soarta vlahilor ademeniţi la noi a fost mult mai ingrată: când
s-a cedat Cadrilaterul, în 1940, au fost duşi în Ialomiţa. De aici au
fost duşi în Basarabia, unde li s-a dat pământ - numai nemţii plecaseră de
acolo în jur de 100.000; de acolo s-au refugiat în Banat, tot în locul
nemţilor, iar de aici, aveam să aflu după ce m-am eliberat, duşi iar în
Bărăgan, de data asta ca deportaţi.
Antecedentele lui
Anagnoste Stere erau cunoscute şi mărturisirile lui nu l-au inculpat încă o
dată. Colaborarea lui cu italienii era o culpă mai mică decât uneltirea
împotriva ordinii sociale de la noi, pentru care a fost condamnat acum la 25 de
ani. După demascări nu l-am mai întâlnit pe acest macedonean, dar am
auzit despre el că nu s-a mai remontat. A găsit noi stăpâni cu care a colaborat
ca şi cu italienii, de astă dată însă fără a mai avea motivaţia naţională...
Avându-se în vedere
că românul e născut poet, noi fiind sută la sută români, iată deci încă o
preocupare care ne umplea timpul.
Am pomenit că se
găsea printre noi un student din Arad, de la Teologia de acolo, Gheorghiţă
Viorel. Acesta era înscris şi la Cluj, la Litere şi Filozofie, fiind apreciat
de D.D. Roşea şi de Lucian Blaga, la ale căror seminarii se distinsese. Avea şi
talent literar pe care 1-a transpus în câteva poezii. în închisoare poeziile se
scriu în minte, hârtie nu ne-a dat nimeni decât pentru scrierea demascărilor".
Deşi viaţa de claustrare la care eram supuşi ar fi presupus mai degrabă
abordarea lirismului, majoritatea celor care şi-au încercat muza au recurs la
epic, balada fiind o specie la care se apela adesea pentru manifestarea
sentimentelor. în eroii aleşi se transpunea de multe ori firea poetului şi
uneori idealurile nerealizate.
Gheorghiţă mi-a
recitat câteva realizări de acest fel: Ciuta, Brâncoveanu ş. a. Ţin
minte că la o remarcă făcută de mine asupra faptului că eroii lui - în balada
aceea {Fata din Turn), nişte nordici - nu realizează nimic, el mi-a
răspuns că tocmai asta a vrut el să exprime, eterna dorinţă de care trebuie să
fie cuprins sufletul omenesc. Scria în versuri scurte, în metrica populară a Luceafărului
şi abunda în metafore, ca Radu Gyr. Se realiza în forma clasică, respectând
ritmul, rima şi măsura, majoritatea poeţilor din închisoare rămânând la această
modalitate de exprimare. Avea talent remarcabil şi am regretat, după eliberare,
că nu l-am regăsit publicat. Merita. Până la data când scriu, nici nu am mai
auzit dacă mai trăieşte.
Pe Cornel Pop nu l-am
cunoscut ca având preocupări literare. De aceea am rămas surprins când odată mi-a
recitat, nu mai ştiu dacă numai pentru mine, Balada mistreţului cu colţii de
argint, a lui Ştefan Augustin Doinaş (colegul meu din primii doi ani de
Medicină). Până atunci eu nu cunoşteam această alegorie a prinţului din Levant,
care cade răpus de propriul său ideal. M-au încântat gradaţiile folosite de
poet pentru exprimarea ascensiunii în goana după „eterna dorinţă" (vorba
lui Gheorghiţă de mai înainte). Şi m-a mulţumit finalul ambiguu, cu ultima
poruncă a prinţului: „Mai bine ia cornul şi suflă într-una/ Să suni până
mor, către cerul senin ". Ce-o fi vrut să zică însângeratul prinţ? Că
lupta lui continuă, la chemarea neogoită a cornului? Ori vrea să spună cerului
biruinţa sa, căci a ajuns chiar sfârtecat să-şi vadă idealul, pe care omul de
rând, sluga, nici măcar nu-1 întrezărea. ,, Atunci asfinţea peste creştete
luna/şi cornu-a sunat, însă foarte puţin". Apus de lună, apoteoza de
erou, care puţin şi-a văzut idealul, iar omul de rând, sluga sa nu i-a înţeles
niciodată lupta, dar s-o mai continue...
Aşa cum nu l-am
înţeles nici eu atunci, de ce mi-a spus balada aceasta. Am crezut că doar supus
de frumuseţea ei. Abia mai târziu am înţeles că a ales alegoria, ca să-mi spună
propria lui durere. Altfel nu mai avea curajul. Nu cred că a fost o întâmplare
şi că era singura poezie care o ştia, căci alta nu mi-a mai spus. Numai că
mistreţul care 1-a răpus era un porc de rând, adevăratul mistreţ gonind mai
departe prin codrii de aramă. Când am ajuns să citesc poeziile lui Doinaş, am
zăbovit adesea la balada aceasta, până am învăţat-o, tot recitind-o. Şi a
îndrăgit-o şi fiica mea, căreia i-am tălmăcit conţinutul alegoric. Ea i-a făcut
o melodie, pe care mi-o cânta uneori la chitară, aducându-mi în minte tânărul
prinţ, ca un simbol al tinereţii noastre sfâşiate.
Cu Alexandru (Sandu)
Ghica am avut multe discuţii pe teme profesionale. Era şi el medicinist, cu un
an mai mic decât mine. Era bine pregătit profesional. Se cunoştea, pe
atitudinea şi vorba lui, educaţia aleasă care a primit-o, fiind dintr-una din
ramurile fostei familii domnitoare. Certificat de origine era şi fizionomia
lui, cu un nas puţin acvilin, de rasă dinarică, aşa ca la „arnăuţi" (ştiut
fiind ca la origine familia Ghica a fost albaneză, fapt care nu i-a împiedicat
să se sacrifice pentru neamul nostru - vezi pe Grigore Ghica-Vodă). Sandu era
un băiat fin, se retrăgea elegant din discuţiile care nu-i conveneau,
menţinându-şi punctul de vedere fără să jignească pe altul. Tatăl său fusese
colonel şi prefect al Poliţiei Capitalei pe timpul lui Rădescu. Nu făcea
niciodată caz de ascendenţa sa. Un gentilom.
Era bun prieten în
cameră cu un alt medicinist bucureştean. Ion Păunescu. Şi acesta căuta să nu
uite profesia întreruptă, angajând dese discuţii pe teme medicale. îmi
conveneau. Tatăl său era preot în Daia-Giurgiu. Ion fusese sportiv, participant
la naţionalele de bob. de unde s-a ales cu o fractură de bază de craniu, gata
să-1 coste viaţa. A rămas cu uşoare sechele pseudo-comiţiale (Făcea scurte
crize de absenţă, ca la o epilepsie).
Era un om liniştit,
rar se exterioriza. Odată însă nu şi-a mai putut reţine sentimentele, se
apropiase ziua nunţii lui. Fusese căsătorit când îl arestase şi acum aniversa
fericirea sa întreruptă şi pierdută. Voia să dea un curs festiv aniversării. A
pregătit pentru asta şi o masă din m'ai multe feluri. Ei, veţi zice, cum se
putea alcătui aşa ceva în închisoare? Ion a găsit cum. Terciul de dimineaţă (am
mai spus, cele 50 de grame de mălai fierte în 250 gr. apă) ţinut până la prânz
în gamelă se îngroşa, devenea oarecum gelatinos şi dacă răsturnai gamela,
păstra forma acesteia. Constituia desertul. Felul unic de la prânz, prin
decantare dădea o ciorbă - e drept, cam chioară - iar rezidu-ul solid, dacă era
de fasole se preta la prelucrare: cu un pisălog de lemn, ori cu lingura - de altfel
singurul tacâm al deţinutului - se zdrobea, rezultând o pastă, din care rezultă
o parte pentru tartine şi alta pentru amestecarea cu pâine fărâmiţată. Timp
era, imaginaţie, de asemenea, şi la alcătuirea meniului şi la îngurgitarea lui.
Aşa că bietul Păunescu a întins la prânz, pe prosopul aşternut pe prici, drept
masă tot felul de „bunătăţi" din cele de mai sus, pe care însă le-a mâncat
în tăcere, probabil copleşit de aducerile aminte ale căminului său drag. Deh,
aveam şi noi deţinuţii felul nostru de a ne închipui, ne mai trăiam viaţa, pe
deasupra atâtor regrete nemărturisite.
Că veni vorba de
regrete, iată îmi aduc aminte şi de ceva nostim. N-am vorbit până acum nimic
despre etajul III al Celularului mare. Acolo era un depozit al
5.5./.-ului, în 1949 fiind închişi aici social-democraţii independenţi ai lui
Titel Petrescu, Anton Dumitriu, reşiţenii lui Eftimie Gherman -Hromatka şi
Cercega - cu state vechi de luptă socialistă. îi păzea un gardian civil. Ţapu,
care la distribuirea mesei era ajutat de o deţinută - tot din depozitul 5.5./.,
domnişoara Cartojan, fiica academicianului. La acest etaj au mai fost aduşi,
tot în depozit, deţinuţi de-ai Securităţii din Piteşti. Aceştia
erau scoşi la plimbare de unul singur. Pe unul dintre ei l-am văzut de pe
fereastră, când urca scara care se făcea chiar pe lângă geamul nostru. Era
îmbrăcat într-un pardesiu din a cărui stofă era confecţionată şi şapca
proletară pe care o purta pe cap. Probabil că deţinuse vreo funcţie căreia i se
potrivea ţinuta conformistă. Când a ajuns pe platforma din capul scărilor s-a
oprit să admire zăvoiul Argeşului, care era aproape, se vedea peste zid şi ne
ispitea şi nouă privirea şi sufletul, şi nu şi-a putut abţine un oftat, pe care
îl redau cu toată vulgaritatea lui, care desigur ne caracterizează şi
personajul şi situaţia lui:
- Heee, He! Asta-i
viaţa, f...-o 'n c...r. Regrete proletare...
Se auzise că a
început şantierul de la Canal şi unora ni s-a părut scoaterea la muncă
drept un liman. Mai ales mie, care mă gândeam la eventualitatea reînceperii demascărilor.
Dar şi alţii vedeau plecarea de aici ca o ieşire din situaţia nesigură în
care ne aflam, căci parcă totuşi se clocea ceva. Nu ştiam că hidra demascărilor
îşi întinsese tentaculele ori unde mergeau studenţii plecaţi de la Piteşti.
Apoi celor trecuţi prin "foc" şi prin "cutremur" ni se
fluturase pe la ochi şi idea muncii purificatoare. Cultul muncii îl aveam noi,
altfel sădit însă, şi a fost uşor de obţinut deplasarea de obiectiv. Odată demascarea
personală terminată, nu ne închipuiam că ar mai avea cineva ceva cu noi.
Mergeam la muncă şi gata. Vorba gardianului Georgescu: Asta s-o crezi tu,
banditule! Avea acela stereotipiile lui, dar uite, că unele ni s-au
potrivit. Apoi, presupuneam coloniile de muncă aşa ca şantierele tineretului şi
nu ca o metodă stalinistă de exterminare a adversarului. De la distanţă, de
după zăbrele, fără antecedente cunoscute, păreau, totuşi, un liman.
Ne apropiasem de
toamna anului 1950, dacă nu chiar începuse toamna.
Brusc, se deschide
uşa camerei şi ne trezim cu mulţime de gardieni în frunte cu directorul,
de-acum căpitan Dumitrescu şi cu un colonel albastru, deci de la
miliţie, după câte am aflat ulterior, colonelul Zeller de la Direcţia Lagăre
şi Colonii. S-a încins o percheziţie, mamă, mamă, ca de cunoscător, din
partea colonelului şi cu un zel din partea gardienilor, care se vedeau
observaţi. între altele au găsit o „neagră" care scăpase de multe
ori. Ce era aceasta? într-o cutie goală de cremă de ghete, se aprindea când
mergeam la baie, de la focul de acolo, o cârpă de bumbac curat. Când era
aproape arsă, se înăbuşea cu capacul. Aceasta servea de iască, în loc de amnar
se folosea un nasture mai mare de sidef ori de porţelan, cum se găseau pe
atunci la indispensabili. Prin două găuri ale nasturelui se petrecea o sfoară
obţinută prin răsucirea mai multor fire de aţă de cusut, legată la capete. Se
apuca sfoara între degetele mari ale mâinilor, se dădea nasturele peste cap
sucind astfel sfoara de câteva ori, iar când se îndepărtau sau se apropiau cele
două degete, nasturele se învârtea când într-o parte, când în alta, cu o viteză
ca de polizor. Apropiat de marginea cutiei deschise,
care conţinea cârpa arsă, neagră, scânteile obţinute aprindeau, sub suflul
buzelor, cârpa si iată focul bun de aprins eventualele ţigări ori chiştoace de
la care fumătorii pătimaşi nu se puteau abţine să nu le ridice dacă le găseau
şi nu erau observaţi.
S-a găsit întâi numai
nasturele şi cu sfoara. Dumitrescu nu mai văzuse drăcia şi nu i-a dat
importanţă, dar Zeller, probabil că a fost deţinut, i-a arătat cum funcţionează
„polizorul" reproşându-i: Se vede că nu ai fost -deţinut
si mi ştii ce-i asta (a cobit, căci peste puţini ani căpitanul a schimbat
şi el tunica pe zeghe, pentru crimele care le-a patronat aici). Apoi
colonelul ne-a cerut şi „neagra", doar nu era s-o lase „bandiţilor",
să se bucure de eventualele chiştoace. Doar asta era interzis de
regulament, nu?
Dar percheziţia a
fost doar un divertisment. Nu pentru asta venise Zeller. Lucrurile s-au legat
numai după plecarea acestuia, după doar câteva zile. într-o seară a venit
primul gardian şi a citit o listă cu unii dintre noi care aveau pedepse sub
zece ani de zile, printre care îi reţin pe Macovei şi pe Sângeap.
Au plecat la Canal.
Totuşi.