PITEŞTI,
ÎNAINTE ŞI DUPĂ "CUTREMUR" - 2
Dar să revin la viaţa
mea. Am scris cele din aliniatul precedent scârbit de neadevărurile spuse
despre Piteşti şi despre studenţii care au avut neşansa să treacă pe acolo. Noi
stăteam foarte bine la celule (aşa vine vorba) şi nici prin gând nu ne-ar fi
trecut să ne batem unul pe altul, ba unii să fie chiar omorâţi în bătăi, ca
să-i punem Securităţii pe tavă secretele ce le mai aveam, ori să ne
batjocorim singuri, prin transformarea noastră în delatori, mai pe
româneşte, în turnători.
Analizând situaţia
dată, m-am gândit că ce ştie Ilie Ţăranu şi Gheorghe Chirilă despre mine, de la
Oraviţa, nu pot ascunde, căci de bună seamă aceştia au spus-o. De asemenea, ce
ştie Vili Mreneş, am presupus, ca a spus şi el. N-am îndrăznit să aştept să mă demaşte
unul din ei, căci îmi dădeam seama că aş fi fost descoperit ca „nesincer",
ca „bandit" şi consecinţa ar fi fost reluarea „reeducării".
M-am gândit să repet lucruri declarate la Cluj, mai ales că am bănuit că se
întâmpla şi în alte părţi ale închisorii şi cu alţi deţinuţi, cele petrecute cu
noi. Altfel de unde ar fi ajuns Mreneş pe mâna lor, căci doar venise la Piteşti
odată cu mine, ori acum era împreună cu alţii, veniţi aici mai de curând.
Cam a doua, a treia
zi, după ce fusese Ion Soare plecat împreună cu şeful de cameră (Max
Sobolovschi), văd că se deschide uşa şi intră în cameră un tip fălcos, de
statură potrivită, dar lat în spate, ţinându-1 de braţ pe altul aplecat din
mijloc, slab şi palid din cale-afară. Acesta, cel slab, mi se părea îngrozit şi
aproape că tremura tot. Cel vârtos vine la Soare şi-1 pune să repete ce
probabil „demascase" (aşa se spunea la declaraţie-demascare.)
-Cum îi,
banditule? - către cel adus.
-Pe Dumnezeul
meu, domnii' Ţurcanu, că nu mi-am amintit.
-Hm, făcu acesta, pe
Dumnezeul tău. Pe Dumnezeul mă-tii! şi bietul adus la confruntare se frânse
în două, sub greutatea pumnului aplicat în stomac.
Era Ion Angelescu,
şeful lotului din care făcea parte Soare - Mătărângă - Laitin, fusese oprit la cartierul
general de la 4 Spital pentru continuarea chinurilor, căci era bănuit că
ştie mai multe decât declarase. Foştii colaboratori de afară, acum aici, au
spus probabil mai mult şi acum trăgea ponoasele „nesincerităţii". Am
auzit, mai târziu, că s-a prăpădit în închisoare, de bună seamă că în urma
chinurilor.
Iar celalalt, care-1
adusese, era, va-să-zică, Ţurcanu. Nu cel presupus de mine. Ce impresie putea
să-mi fi făcut încă de la prima vedere, decât de om rău. câinos, vulgar, o
brută, şef de reeducare1} Avea mai de grabă apucăturile
anchentatorilor noştri şi aceleaşi metode dure, accentuate însă de dorinţa de
reabilitare întărită de impunitatea garantată ori poate numai asigurată de
şefii lui actuali.
Aveam să văd la el
acte de sălbăticie de neînchipuit: să calci cu picioarele un om şi să-1
frămânţi (cu picioarele), cum fac cărămidarii cu pământul şi să-ţi asmuţi şi
ajutoarele să continuie, ca să-i înveţi cu câinoşenia (bunăoară cum 1-a
continuat odată unul mai tânăr. Victor Gorbatai, care la început ezita să-şi bătătorească
victima). Ţurcanu avea o inteligenţă diabolică, pe care aveam s-o descifreze
apoi şi de la distanţă, prin reţeaua întinsă în jurul nostru, pentru a nu ne
mai scăpa din mână. Era un apostat hulitor de cele sfinte, zelos în a-i
obliga şi pe alţii la apostazie, în numele materialismului filozofic pe
care el 1-a adoptat, zel despre care ştiam că-i caracterizează pe toţi neofiţii.
Peste câteva zile,
după ce am „demascat" şi în faţa camerei ce ne notasem pe săpun,
ne-a luat Sobolevschi cu el pe cei cinci nou veniţi. Ne chemase în prealabil şi
în colţul camerei, unde stătea comitetul şi ne-a pus să-i citim
notiţele, mai bine zis faptele ce aveam să le demascam. Ne-a dus la
etaj, la Secţia Spital. Cheile uşilor de la cameră, de la Secţia
Parter şi de la Secţia Spital erau la gardieni, dar în faţa lui
Ţurcanu şi a oamenilor lui uşile se deschideau ca la un „Sesam,
deschide-te" .
Implicarea
administraţiei era mai mult evidentă şi sub acest aspect. Ne-a băgat în camera
mică din mijlocul scurtei stângi, pe partea dreaptă, unde eu ştiam mai
de mult că era camera destinată băii infirmerii. Acum însă nu mai era baie ca
în 1948, ci o cameră amenajată pentru scris. La mijloc era o masă lungă, de
scânduri, cu bănci pe margini, iar pe masă - călimară şi tocuri de scris, cu
peniţe. Într-un colţ era o măsuţă cu coli de hârtie. Bineînţeles, ca să fiu
ironic, înzestrare făcută din ordinul Mişcării Legionare, care voia să
se autodenunţe, după cum rezultă din explicaţiile
"istoricilor" comunişti asupra fenomenului Piteşti. Unul
dintr-ăştia, nu mai reţin care, Mircea Muşat ori Stelian Neagoe, dar aşa
mi-aduc aminte că a sens după '89, că la Piteşti studenţii s-au bătut între ei.
Aici l-am găsit pe
Ţurcanu, care, de cum am intrat, s-a uitat la mine cu o figură de băgat în
sperieţi:
-Şi tu, mă, şi tu eşti bandit?
Uitasem să spun că pe
Costache Oprişan 1-a mai dus o dată sus, înaintea noastră, şi apoi avea să
meargă multă vreme zilnic, având o biografie mult mai bogată.
- Ia bagă-te
sub masă! Aşa, pentru primul nostru contact personal. E ruşinos pentru
mine, dar am făcut-o. Ştiam că mă umilesc, dar bătăile de jos mă tăcuseră să mă
supun. N-am stat însă acolo, căci el voia doar să vadă că m-a înfrânt şi
probabil să mă umilească încă o dată. M-a scos curând şi m-a pus să scriu ca şi
pe ceilalţi, dându-ne câte o coală de hârtie, şi spunându-ne să scriem tot, să
nu mai încercăm să ascundem ca la Securitate, că el verifică. îmi era
vie în ochi imaginea bietului Angelescu.
Sobolevschi scria la
măsuţa din colţ, unde am spus că erau colile de hârtie, şi aveam să constat că
ori de câte ori mergeam la scris, cei din comitet, care ne însoţeau,
scriau şi ei. De bună seamă că ei îşi făcuseră mai de mult „demascarea".
Acum probabil că scriau cele aflate de la noi, una, ca să compare şi să
verifice cele ce aveam noi să le scriem, ori mai degrabă ca o notă informativă,
prin care se lăudau la Securitate cu cele descoperite de ei. în orice
caz, Securitatea se afla în faţa unei avalanşe de declaraţii, care îi dădea
ocazia să-şi completeze dosarele noastre. Pe Costache Oprişan l-au luat pentru
scurt timp la ei, căci probabil declarase lucruri mai interesante ori chiar cu
caracter de urgenţă (pentru anchetatori). La alţii s-au mulţumit să dea curs
informaţiilor astfel obţinute şi să facă arestări pe baza lor. Un student -
Constantin Vintilescu - declarase lucruri care îl implicau şi pe tatăl său,
fost colonel şi cunoscut pictor de biserici, întâlnit de mine ulterior la
Gherla, de bună seamă că în urma declaraţiilor propriului său fiu. Este numai
un exemplu care îmi vine momentan în minte, despre beneficiarii declaraţiilor
suplimentare care ni s-au smuls nouă prin aşa-numitele „demascări", botezate
şi „reeducarea de la Piteşti". De aplicat întrebarea „cui
prodest?" (cui foloseşte) şi se găseşte cine a fost în spatele lui
Ţurcanu.
Am mai întâlnit aici,
la scris, studenţi din alte camere decât a noastră. Erau victimele de la 4
Spital, unde după cum aveam să reconstitui ulterior, administraţia închisorii,
mai bine zis directorul şi politrucul care se ocupa de problemă, băgau
toate loturile de nou-veniţi, peste echipa de bătăuşi a lui Ţurcanu, întărită
cu neofiţii mai zeloşi, selecţionaţi de el, ori cu proaspeţii înfrânţi,
reţinuţi aici pentru verificare. Verificarea consta atât în confruntarea
diverselor declaraţii cât şi în participarea la chinuirea altor victime. După
ce mai înainte făceau pe oamenii de bună credinţă, să-i păcălească pe noii
sosiţi ca să aibă încredere în ei, să mai obţină ceva informaţii prin
indiscreţii ori manifestări verbale ostile regimului, de afară şi din
închisoare, îi luau apoi la bătaie. N-a fost lot adus la Piteşti după începerea
demascărilor, să nu fi trecut prin acest teribil purgatoriu, dai mai de
grabă prin acest iad. întâi „demascarea" şi apoi „reeducarea",
cu metode din ce în ce mai diabolice, experimentate acolo, la sediul lui
Ţurcanu şi aplicate apoi în restul închisorii, în camerele pregătite pentru
aceasta, în decembrie al aceluiaşi an.
În ce consta iluzia reeducării
şi reabilitării fluturate pe dinaintea ochilor studenţilor. în
scopul transformării lor în unelte fie de muncă brută, fie de asupritori ai
celorlalţi deţinuţi, în acelaşi obiectiv al sclavizării, ori de delatori ascunşi,
pentru stăpânirea maselor de deţinuţi şi mai târziu a tovarăşilor de muncă,
după eliberare. Căci unii aveau pedepse mici şi se punea atât pentru ei cât mai
ales pentru deţinători, problema reinserţiei lor în noua societate. în Camera 3
Parter, seara, după închidere, observatorii treceau să pândească la uşi,
chipurile, să nu fie surprinşi de gardieni, iar cei de pe paturi, „domnii"
începeau să cânte ca la U.T.C. ori ca la brigăzile de pe şantierele
unde se începuse îndoctrinarea tineretului şi prin cântece, care prin repetarea
unor cuvinte ori idei, aveau să le introducă povestea în suflete. Se cânta şi
în Mişcarea Legionară, se cânta şi la adunările neoprotestante creştine,
aşa că metoda era bună de aplicat. Am auzit aici noul Imn al republicii,
Imnul Sovietelor, Moscova, Marşul U.T.C.-ului, al partizanilor, al
brigadierilor de la Bumbeşti-Livezeni, Salva-Vişeu.
Mă miram cine şi de
unde cunoştea aceste cântece. Dar în afară de Ţurcanu mai fuseseră şi alţii în
taberele din vara 1948 şi mai erau şi studenţii, care, ca şi el, trecuseră la
comunişti şi erau arestaţi nu pentru faptele lor actuale, din momentul
arestării, ci pentru antecedente mai îndepărtate, ori pentru omisiuni de
denunţ. în ţară începuse trecerea unui mare număr de adversari ai comuniştilor
în rândurile lor sau alături de puternicii zilei. Tineretul partidelor
"istorice" şi simpatizanţii acestora, destul de numeroşi până în 1946
- 47, l-am întâlnit în închisori în număr mult mai redus decât noi. încât
adaptarea la noile condiţii era considerată mai degrabă inteligentă decât
oportunism şi scuzată, după eliberarea din 1989, ca o stare necesară de
supravieţuire şi nu carierism. Din rândurile acelui tineret, cinste atâtor eroi
din munţi şi chinuiţi din închisori, pe care i-am cunoscut. Fără a voi să
minimalizez lupta, lupta acestora, dimpotrivă, vreau numai să spun că de
trecerea la comunişti nu pot fi acuzaţi numai foştii legionari (cum se
lansaseră şi glume, imediat după 1945): pe foştii mei colegi de facultate
ţărănişti, căci liberali au fost prea puţini, aveam să-i găsesc după ieşirea
mea din închisoare cu carnet şi căpătuiţi. în închisoare nu am întâlnit nici
unul dintre aceştia.
Revenind la ideia cu „cântăreţii"
noştri, s-a constatat o tactică la comunişti, vădită şi la deportările
făcute în 1951 în Bărăgan, când au fost trimişi acolo şi aderenţi ai regimului,
care au fost apoi puşi primari în noile sate. Deci Securitatea a avut
grijă să aibă oameni şi acolo, cadre de sprijin, chit că sufereau alături de
cei pe care îi încadrau. Tot aşa, comuniştii arestaţi cu noi (la Piteşti), am
spus că pentru nişte vini minore din trecut, au fost printre primii aderenţi ai
reeducării, doară ei făcând parte şi afară din organizaţii roşii în care
se educau. Această categorie a fost repede ataşată de Ţurcanu şi a participat
alături de el în comitetele de demascări. Din lotul nostru de la Cluj a
fost cazul lui Costică Juberian, un student la Drept, în momentul arestării -
februarie 1949 - era în anul III. Fiind înscris la comunişti încă din primul an
de studii, ajunsese îndrumător politic pe Facultate şi împreună cu prof. univ.
Vlasu, (cel care avea să-ne judece în primăvara aceluiaşi an, în calitate de
colonel magistrat, comandant al Tribunalului Militar Cluj) a participat la
lucrările secrete de reorganizare a Facultăţii de Drept. Juberian a fost legat
de lotul nostru pentru că nu şi-a declarat la autobiografie legăturile
clandestine din timpul liceului, iar în Cluj 1-a găzduit odată pe fostul lui
şef, care ţinuse fără ştirea lui, o întâlnire conspirativă în locuinţa gazdei.
La proces a solicitat înţelegere de la judecătorul căruia îi fusese
colaborator, dar acesta, parcă şi mai punitiv, i-a dat o pedeapsă de 7 ani,
maximul prevăzut de lege pentru nedenunţare, fapt considerat delict de
uneltire. Juberian a ajuns la Piteşti şef de comitet de demascatori într-o
cameră (sucursală), iar la Gherla unul dintre şefii Biroului Organizatoric (deţinuţi)
al fabricii, de unde apoi a fost dus în 1952 ('53) şi inculpat împreună cu
Ţurcanu şi condamnat la moarte ca şi acesta.
Revin la reeducare.
Se făceau şi seminarii de marxism - materialism dialectic şi istoric -
încercându-se convingerea auditoriului de superioritatea noilor metode de
gândire. Metode noi, pentru cei care le ignoraseră până atunci. Se aplica
logica dialectică la tot felul de fenomene spre a i se dovedi superioritatea
universală.
Reeducarea prin muncă
era rezervată numai „ bandiţilor". În ce consta aceasta într-o
încăpere din închisoare, chiar de mărimea camerei în care trăiam aici, unde cea
mai mare parte a spaţiului era ocupată de paturi, priciuri şi preşuri? Era
totuşi loc destul pentru chin. Nu mai foloseam mătura (administraţia închisorii
realiza economie) ci în genunchi, în patru labe, eram puşi să frecăm pardoseala
cu petice rupte din propriile haine. Frecam mozaicul mai mult cu genunchii, cum
ne târâm. Intram pe burtă pe sub paturi şi pe sub priciuri, tot frecând până
ieşea un lustru de să-ţi razi mustaţa oglindindu-te în el. Adesea câte un „domn"
(am mai spus că aşa se numeau toţi cei trecuţi prin demascări şi
consideraţi reeducaţi) se punea în cârca vreunui năpăstuit pentru cine
ştie ce nepotrivire de declaraţii, ori pentru completa descurajare. Din ce
suflete câinoase or fi ieşit toate acestea, că parcă altfel i-am cunoscut eu pe
oameni?
Tinetele fiind
neîncăpătoare pentru câţi eram noi în camera asta, trebuiau golite pentru
noapte. Dar la closet, după închidere, nu te mai scotea. S-a găsit soluţia: „bandiţii"
să arunce conţinutul pe fereastră. Pe lângă un hârdău se mai găsea în
cameră un recipient pentru aceeaşi destinaţie, transformat dintr-un tub
metalic, ca de un extinctor mai mare. Acesta se putea ridica la fereastra, care
era peste înălţimea capului, şi se putea răsturna peste pervaz, nu însă fără a
se mai scurge şi pe „servanţii tunului", cum eram numiţi în
batjocură cei care făceam operaţiunea. Asta dura mai multă vreme, căci se
pritocea şi conţinutul hârdăului. De spălat după asta, nici vorbă, căci doar nu
ne ajungea apa nici pentru băut, încât mâinile şi chiar hainele ni se
îmbălsămau. Cum făceam noi asta într-o seară, m-a prins gardianul pe mine şi pe
necăjitul meu de prieten şi coleg, Vili Mreneş. Gardienii constataseră de mult
murdăria din curtea de plimbare, unde aruncam noi dejectele, dar în loc să ia
măsuri de rezolvare a problemei, a fost mai simplu să-1 bage pe Vili la beci,
unde am mai spus că se făcea izolarea pedepsiţilor. Pe mine nu mă văzuse,
că eram chiar sub geam, acoperit de trupul prietenului. Comitetul nu a
protestat, ori să fi dat vreo explicaţie, căci doar ei ne puseseră să facem
treaba, şi, în continuare, până la plecarea din camera asta, aveam să
îndeplinim operaţiunea de seara.
De regulă, în
închisoare micile treburi gospodăreşti de întreţinere, maturatul, spălatul
duşumelelor, deşertarea dejectelor, adusul apei, se făcea prin rotaţie de toţi
colocatarii, excepţie făcând neputincioşii (bolnavi ori bătrâni). în camerele
de „ reeducare " toate astea reveneau în exclusivitate „bandiţilor".
Conducătorii se îndepărtau ca şi cei de afară de munca de jos. De fapt,
chiar sintagma aceasta este folosită numai în socialism aşa că reeducaţii noştri
dovedeau odată mai mult că au învăţat câte ceva de la noii lor dascăli.
Nu mai reţin numele
celor mai mulţi din camera asta. Pe câţiva doar, pe Gicu Mătase, parcă student
la Chimie la Iaşi, pe Aurelian Nemţeanu, tot de la Iaşi, apoi un băiat deosebit
de cumsecade, mic, slăbuţ, palid, timid ori speriat, nu-mi dădeam seama, Vlad
Dragoescu, de la Craiova, condamnat mi se pare pentru participare la o
organizaţie monarhistă.
Am trecut fără să
vreau, peste un amănunt important al demascărilor. "Bandiţii" erau
puşi pe rând să se spovedească în faţa camerei, mărturisind toate câte le-au
făcut şi nu le-au declarat. Aici însă nu a fost vorba de demascarea intimă. Le-au
trebuit numai datele care le deţineam. Perfectarea metodei de distrugere
sufletească prin divulgarea unor intimităţi personale ori inventarea unor fapte
intime de natură să te discrediteze în faţa propriei persoane şi a celor din
jurul tău a apărut la ultimele serii de victime.
Când ne scotea la
plimbare, reeducaţii făceau un lanţ de-a lungul coridorului, să nu putem
fugi, tot aşa când eram scoşi la program. în curte eram instruiţi să
mergem numai cu capul în jos, atât ca să nu vedem, cât şi ca să nu fim văzuţi
de la ferestre de alţii. Deci, aplecaţi până aproape de mijloc şi bineînţeles,
cu mâinile la spate. „Domnii" se plimbau liberi fără supraveghere
şi supraveghindu-ne ei pe noi. Pe platforma din capul scărilor de la parter
(curtea era la nivelul demisolului) făceau paza foarte riguroasă, nu cumva să
sară vreunul. Curtea de plimbare era împrejmuită cu un zid de 4 metri, dincolo
de care era grădina închisorii, de asemenea prevăzută cu gard înalt de zid, cu
sârmă ghimpată deasupra şi cu prepeleacuri pentru soldaţi, cum le spuneam noi
foişoarelor de pază.
Din când în când câte
unul dintre noi era prins cu lucruri pe care nu le-a declarat, dar s-au
descoperit de la alţii. Atunci i se aplica o nouă şedinţă de demascare, căci
nu a dat dovadă de sinceritate. Dacă la prima demascare ţi s-a arătat un
credit, acum erai socotit mai „bandit" ca la început şi torţionarea
era mai mare. Mai participau acum la ea şi „ bandiţii" de lângă
tine. Cădeau una câte una redutele tale, încrederea în tine, încrederea în cel
de lângă tine. Până la urmă oamenii se predau. Demonică metoda aceasta
dialectică de prăbuşire a fenomenelor -oameni din interior. Prin apropierea Paştelui
ne-a luat pe o parte din cei de pe preş, unde am spus la început că stăteam cei
în curs de demascare - şi ne-au suit iarăşi la etajul I, unde era secţia
de muncă silnică şi de unde ne luase. Au umplut mai multe celule cu noi,
câte patru în cameră, eu nimerind cu Mircea Mihai Iosub, Mitică Bordeianu (cei
cu care coborâsem în februarie) şi cu Petre Cojocaru, bănăţeanul de care am mai
pomenit. Erau ocupate acum cu de-al-de noi vreo 4 -5 celule, în partea de către
sud, având dedesubt Camera 3 Parter iar la stânga, pe scurta Celularului, celebra
4 Spital.
Escortarea au făcut-o
gardienii, cel de la part» ne-a predat celui de la etaj, dar repartizarea a
făcut-o Ţurcanu, care a intrat după noi în celulă, avertizându-ne să nu
care-cumva să spunem oricui cele petrecute cu noi, că vom avea iarăşi de-a face
cu el. Să nu luăm legătura cu vecinii, chiar de ne-ar chema ei, nici dacă am
vedea că sunt veniţi de jos, de unde venim şi noi.
Camera 3 Parter nu
fusese desfiinţată, ne-a luat numai pe noi, de care deocamdată nu mai avea
nevoie şi ne anihilase.
Rămaşi singuri nu am
îndrăznit să comentăm în nici un fel cele ce se întâmplaseră, de părea că nici
nu am trecut prin demascările acelea. Ne-a fost frică, ne-a fost ruşine,
ne-am pierdut încrederea unul în altul? Toate la un loc. Ne-am reeducat. Nici
mai târziu, când am fost duşi în alte camere, nimeni nu a suflat o vorbă, deşi
am întâlnit mai apoi şi foşti prieteni de afară. Exact cum procedaseră cu noi
foştii prieteni întâlniţi la 3 Parter.
Petre Cojocaru era
mai mult tăcut, ori că aşa îi era firea, ori că devenise aşa după puternicul
"cutremur" sufletesc pe care îl străbătuse. El venise la Piteşti cu o
parte din lotul lui de elevi şi foşti elevi de la Timişoara, subalterni, şi a
fost pus să-şi facă demascarea în faţa lor. Metoda asta a terfelirii
şefilor în faţa celor din subordine avea un efect moral scontat dialectic. Se
forma o contradicţie între acele categorii, cu efect de destrămare a coeziunii
şi mai ales de prăbuşire a încrederii în cei mai mari, în ierarhie.
Aveam să mai regăsesc
metoda şi în aşa numitele desolidarizări care au precedat amnistierea şi
graţierea deţinuţilor poltici din 1964, dar atunci aplicate chiar de cadrele
M.I. Nu cred să le fi învăţat ei de la Ţurcanu, mai degrabă era expresia
aceleiaşi concepţii represive, marxismul aplicat în lupta de clasa. Voi reveni
despre aceasta la sfârşitul memoriilor.
Mircea Mihai Iosub nu
era nici el prea vorbăreţ. Nu-i vorbă că nici nu era momentul de vorbărie, dar
aşa cum era acuma, era parcă mai tăcut decât îl ştiam eu. Fiecare îşi trăia în
felul său drama. Cât am stat împreună, nu ne-am mărturisit unul altuia şi nici
nu ne-am sfătuit între noi despre cele ce mai urmau. Fără s-o mărturisim,
trăiam încă sub frică şi mai ales într-o stare de neîncredere reciprocă izvorâtă
din cele văzute. Nu mai era prietenie, camaraderie, solidaritate umană, nu
ştiai când te poate pocni cel de lângă tine, într-un fel sau altul. Dar dacă
celălalt s-a convins, ca cei de lângă Ţurcanu şi (în mod surprinzător) chiar ca
victimele lui. Mai poţi să ştii cine-i convins, cine te bate ori te toarnă -
cum îi zice acum, cine te demască? începeam să trăim într-o lume altfel
ticluită decât cea din care veneam şi trăisem până atunci. La Camera 3 Parter delaţiunea
a fost propovăduită ca sinceritate şi dovadă de ataşament la „noua
lume" de afară, apostazia şi hulirea celor sfinte drept o nouă
credinţă, iar brutalitatea ca o expresie a luptei de clasă pe care o
constatasem întâi la anchetatorii noştri de la început. Au fost suficiente două
luni de zile ca să renunţăm la noi înşine, la credinţele noastre, la lupta
noastră? Deocamdată tăceam.
Dar Mircea tăcea şi
din alt motiv. Începuse să-1 doară capul tot mai des. Era un băiat molcom,
frumos la figură, cu un ten mai mult palid, cu o privire blândă. O faţă care
trăda bunătate şi cuminţenie, şi o sfiiciune ca de fată mare de pe atunci.
Îmi ceruse să-i spun
ce ştiu despre tuberculoză, îl rodea o bănuială. După puţine zile cefaleea
devenise persistentă. Am pus-o pe seama traumatismelor suferite, căci am spus cum
ne trataseră la primul asalt. Dar el, neliniştit şi trist, îmi spune:
-Doctore, eu
cred că am ca mama şi ca fratele meu care a murit. Amândoi s-au prăpădit de
tuberculoză.
Nu-mi spusese până
atunci despre asta. Ştiam numai că mama i-a murit în copilărie şi că de
treburile casei se ocupa sora sa Sofica, logodnica lui Mitică Bordeianu, cel de
lângă d şi împreună cu noi în celula. Dar nu-mi povestise motivul decesului
mamei şi nici al fratelui mai mic. Acum aflam că unul făcuse meningită iar
celălalt peritonită bacilară. Dacă făceam o anamneză corectă şi investigam
antecedentele heredo-colaterale, mă orientam în diagnostic. Aşa mă orientasem
doar la traumatismul cranian suferit. Dimineaţa la deschidere i-am spus să
ceară gardianului scoaterea la vizita medicală. L-am liniştit spunându-i că nu
cred că abia după atâţia ani de atunci să-i apară boala. În sinea mea mi-am dat
seama că bătaia, plus mizeria îndurată, cu lustruitul pardoselii cu genunchii,
câteva ore pe zi, cu mâncarea slabă redusă şi prin gamelele ce şi le împărţeau reeducaţii,
cu deprimarea morală provocată de noua noastră stare, toate au făcut să i
se redeschidă focarul închistat, pe care îl avea de bună seamă de când cu
prăpădirea celor dragi din copilărie. Dar nici el nu mai credea. Şi ca un regret
după viaţă care vedea că i se ducea, pe atunci tuberculoza, mai ales cea
meningeală, avea un pronostic sumbru, aproape implacabil, şi el era oricum
medicinist, chiar dacă în an mai mic, ca un regret, zic, îmi spune:
-Doctore,
nici nu mi-am început viaţa.
Am înţeles că îşi
mărturisea astfel fecioria. Şi era un student bun, mi-am dat seama după câte
ştia!
A venit şi Ţurcanu,
înainte de scoaterea la infirmerie. Gardianul pesemne că îi raporta şi lui
despre noi.
- Ce-i cu tine,
mă?
Eu nu am avut curajul
să-1 susţin, căci am văzut la demascări că aşa ceva se interpretează ca ajutor
legionar, dar Mircea a vorbit destul de convingător şi a fost dus apoi la
infirmerie. I s-a aprobat internarea, căci acum nu mai era „bandit", îşi
făcuse doar demascarea.
Bandiţii erau ei,
care l-au omorât, căci în puţine zile a şi murit. Ca şi mama şi ca şi fratele
său. Numai că el scăpase atunci şi doar chinurile din urmă l-au doborât. Şi
vorba lui, potrivită pentru toţi tinerii sfârşiţi aici fără vreme, „Doctore,
nici nu mi-am început viaţa".
Mitică Bordeianu avea
altfel de fire. Era mic de stat, cu o mustaţă lungă, de unchieş, şi sfătos la
vorbă ca un moldovean din cei ai lui Creangă şi Sadoveanu. încet, încet s-a
lăsat la vorbă şi ne umplea zilele cu povestirile lui. Era mai în vârstă decât
cumnatul său (căci aşa se socotea Mircea), deşi la facultate erau colegi de an.
Cauza întârzierii şcolare a fost războiul. Mitică făcuse şapte clase primare şi
apoi a mers la liceu. Cum amânarea de studii nu se da decât pentru clasele a
7-a şi a 8-a (ultimele două, din liceul de pe atunci), 1-a luat la armată şi a
mers până la Cotul Donului ca soldat.
Şi ce frumos povestea
el, nu ca alţi foşti combatanţi, care te omorau cu geografia, redându-ţi sat cu
sta. tot itinerarul străbătut. Mitică povestea numai episoade umane, în care
omul era numai om. Şi acum, după mai bine de 40 de ani, ţin minte cele
petrecute de el, de parcă eu le-aş fi trăit.
Cum în retragerea
aceea, în fuga de la Cotul Donului, se furişa spre casă, pe întinderile
îngheţate şi fără de sfârşit ale Ucrainei. Se nimerise în anul acela o iarnă
aspră, cum n-a mai fost de mult. Flămând şi obosit, a întâlnit un alt soldat,
mergând şi acesta către ţară. Se vedea că soldatul are sacul de merinde plin şi
a bănuit că are pâine. Era mai mare de stat şi mai voinic, mai spătos, şi
Mitică s-a ţinut după el, chipurile, ca să taie mai uşor vântul îngheţat, la
adăpostul aceluia. Şi a mers, tot a mers până a reuşit să-i desfacă sacul şi să
scoată una din cele două pâini. Foamea şi dorinţa de supravieţuire l-au făcut
să calce camaraderia, dar îi era frică să ceară celuilalt, căci şi acela voia
să supravieţuiască şi poate că nu i-ar fi dat. Şi a ales mai bine prima cale,
cea nedreaptă. În primul sat s-au despărţit, soldatul neobservând până atunci
lipsa pâinii.
Apoi s-a însoţit cu
alt soldat, continuându-şi drumul către soare apune, prin stepa îngheţată şi
vrăjmaşă. N-aveau hartă, n-aveau busolă, singuri în imensitatea albă, au ajuns
pe noapte în alt sat. Unde să tragă pentru mas? S-au oprit la o clădire mai
mare, şcoala.
Unul dintre ei a
intrat tiptil în casă, apoi a ieşit şi 1-a chemat să vină şi celălalt, că
înăuntru sunt soldaţi care dorm pe jos. Când s-a făcut ziuă, să îngheţe şi ei,
dar de frică, aşa ca soldatul îngheţat şi mort de lângă ei. încăperea era plină
de trupuri îngheţate de soldaţi morţi, stivuiţi ca lemnele dintr-un depozit.
Numai unul, cel pe care îl pipăiseră ei pe întuneric, era singur lângă stivă,
de i-a făcut să creadă că înăuntru dorm de-ai noştri. Dormeau, săracii de ei,
căci ceilalţi, în retragerea grăbită, nu i-au putut îngropa, pământul fiind
îngheţat adânc, nepermiţând săparea gropilor până la dezgheţul din primăvară.
Ajuns aproape de
ţară, a dormit la o bătrână rusoaică, bătrână ca mama lui de acasă. Avea şi
aceasta un fiu plecat tot la război, dar la ruşi. Se apropiau partizanii de sat
şi bătrâna 1-a condus pe cărări ferite până la marginea satului şi i-a arătat
drumul către casă. Mitică a sărutat cu respect de fiu mâna bătrânei, iar
aceasta, mama soldatului advers, a lăcrimat poate gândindu-se la copilul ei,
poate la mama soldatului acestuia, căruia i-a însoţit multă vreme calea, cu
privirea. Doi duşmani...
În primăvara '44
moldovenii fugeau din calea ruşilor, de la casele lor, ca de atâtea ori în
zbuciumata noastră istorie. Mai cu seamă tineretul. Mitică i-a găsit pe ai lui
adăpostiţi într-un sat din Olt. Cum scăpase pentru un timp de armată, nu reţin
din ce motiv, ca să-şi câştige traiul s-a băgat slugă la curtea unui boier. Mai
era în curte cu el încă un flăcău. Acela era mai şugubăţ. Cum bătătura era
plină de orătănii, iar ei se ţineau numai cu mămăligă şi cu ciorbă, îi zice
hâtrul:
-Ia să vezi
tu, măi Mitică, ce de came o să mai mâncăm şi noi.
Şi nici una, nici
două, îi dă unei păsări din ogradă, pâine înmuiată în rachiu. Curca a mâncat şi
s-a îmbătat ca un gospodar, apoi s-a pleoştit ca de boală. I-a arătat-o
bucătăresei şi aceasta a dat fuga la stăpână, mama boierului:
- Sai, coană mare,
cred că dă boleşniţa în orătănii.
Iar aceea, rea de
pagubă din fire, i-a zis s-o taie, până nu se întinde molima. A doua zi altă
pasăre s-a îmbătat. Azi aşa, mâine aşa, ba curci, ba găini grase, ba gâşte,
până când făcându-li-se lehamite la boieri de atâta carne de pasăre, le-a ajuns
carnea şi slugilor.
S-a împăcat Mitică la
o astfel de slujbă, de voie, dar mai abitir de nevoie, dar una i-a căzut mai
greu. Avea boierul tânăr, venit şi el la moşie, o boieroaică tânără pe care o
iubea, în satul vecin. Pe înserat îl punea pe argatul de Mitică să înhame caii
la faeton şi să-1 ducă la dragostea lui. Apoi să-i plimbe aşa pe lună,
printre lanuri, până noaptea târziu. Ei se iubeau, iar argatul mâna caii. Cum
să nu ţi se facă rău, când aveai şi tu 23 de ani, chiar dacă erai la stăpân.
Când eram în Săptămâna
Mare, pe prietenul meu 1-a năpădit nostalgia pentru cele din sat,
amintindu-şi de pregătirile ce le fac moldovenii pentru praznicul Paştelui.
Ne-a povestit acum nouă, celor doi bănăţeni din celulă, cum se fac renumiţii şi
delicioşii cozonaci moldoveneşti. Când a ajuns cu reţeta la frământat, s-a aprins,
de parcă-1 vedeam suflecat şi, dăi:
- Îl frămânţi, măi
doctore, îl frămânţi, îl frămânţi, înţelegi? şi iar dăi cu frământatul, cu
glas din ce în ce mai tare, de s-a auzit şi la vecinii de alături, pe fereastra
deschisă. Când ne-am întâlnit cu aceia, ne-au întrebat:
- Măi, ce cozonaci
a tot frământat Bordeianu de Paşti, de ne-a lăsat şi nouă gura apă? Dară-mi-te
lui, săracul, că veneau Pastile.
Şi când aproape că ne
împăcasem cu soarta, ce-a fost, a fost, deşi nu uitam, dar speram că atâta să
fi fost tot, ne pomenim într-o zi că se deschide uşa şi intră în celulă
Ţurcanu:
- Măi, voi mai
sunteţi legionari?
Cum era să răspundem
unui astfel de om la o astfel de întrebare?
-Nu.
- Ei atunci
vă faceţi bagajul. Veţi merge în altă cameră. Nu spuneţi nimic din ce-aţi văzut
şi aţi petrecut. Vă purtaţi ca şi mai înainte, ca şi cum aţi rămas
"bandiţi". Căutaţi să vedeţi şi de la alţii cum gândesc, ce ştiu şi
ce fac. Ştiţi voi. Dar vă ia marna dracului dacă suflaţi o vorbă., A plecat,
singur cum venise fără gardian. S-a auzit deschizându-se uşa şi la celula
vecină. Curând a venit gardianul şi ne-a scos din cameră, în faţa noastră erau
alţii, din alte celule, în spate, iarăşi alţii. Eu am fost dat într-un grup,
Bordeianu şi Cojocaru în altele. Ne-au coborât la subsol şi am mers până la
ultima uşă de pe stânga.