PITEŞTI,
ÎNAINTE ŞI DUPĂ "CUTREMUR" - 1
După carantina
prevăzută de regulamentul penitenciar, unde am mai stat cu prietenii mei de la
Cluj, am fost dus în Celularul mare, la secţia celor cu munca silnică.
în celula în care am intrat am întâlnit trei studenţi de la Iaşi. Lotul lor
fusese adus cu puţin înaintea noastră.
Moldova trebuia
cucerită de comunism prima, în vederea apropierii ei imediate de Moscova,
pentru asta fiind prevăzute măsuri speciale de descurajare. Toţi adversarii
activi ai comunismului au fost strânşi la Suceava, unde era cea mai mare
închisoare din Moldova (cum am spus, moştenire cu care ne-a blagoslovit
civilizaţia habsburgică). Au fost aduse aici echipe speciale de anchetatori de
la Bucureşti, au făcut anchetele pe loc în închisoare, au venit aici şi
complete de judecată, în incintă, acordându-se cele mai mari pedepse. în raport
cu alte mari oraşe unde au fost procese. în restul ţării, şefii centrelor
studenţeşti au luat câte 15 ani. La Suceava, 15 ani a fost o nimica la care au
fost condamnaţi mulţi studenţi, iar destui de mulţi au primit până la 25 de
ani, depăşind Tribunalul de la Nurnberg, unde măcar au fost judecate
fapte.
Aşa că, odată cu
aducerea sucevenilor, s-a umplut secţia de muncă silnică. Noii mei
companioni erau Virgil Lungianu, Gheorghe (Gioga) Parizianu şi Gheorghe Costea.
Primul, student anul
V la Medicină, părea un băiat inteligent şi bine pregătit profesional, era fiu
de preot botoşenean, crescut cu prescură românească, pătruns de credinţa
strămoşească. A intrat în luptă şi în închisoare împreună cu fratele său mai
mic, încă elev în ultima clasă de liceu. Tatăl lor murise, iar biata maică
preoteasă îşi plângea feciorii, pe la
Iveşti-Tecuci unde trăia, plângea ca şi mama mea. în închisoare ziua
începe la 5 dimineaţa şi ţine până la 10 seara, când se dă stingerea şi te poţi
culca. Cu ce se pot umple cele 17 ore, când nu ai nimic de făcut? Cu povestiri,
de multe ori cu caracter autobiografic, aşa că am ajuns să ne cunoaştem
familiile reciproc. Mai târziu discuţiile au avut şi caracter profesional, căci
nu ne gândeam nici unul să renunţăm la cariera întreruptă, ori cultural, în
măsura în care beneficiai de prezenţa în celulă a persoanelor cu un bagaj
spiritual mai ales. Deci, la început, cunoaştere reciprocă.
Al doilea student
sucevean era macedoneanul Gioga Parizianu, student în anul II la Medicina
ieşeană. Un băiat scund, fălcos, dârz, perseverent. Născut la Gorna - Djumaia,
făcuse primele clase la liceul românesc din Sofia şi era mândru de şcoala şi de
uniforma lor de acolo, unde se distingeau de bulgari nu numai prin limbă dar şi
prin ţinuta lor. în baza schimbului de populaţie prevăzut în acordul de cedare
a Cadrilaterului, în septembrie 1940, bătrânul Parisof, cum îl chema pe
tatăl său pe atunci, sătul de duşmănia ce-o purtau bulgarii vlahilor aromâni, a
făcut formele cuvenite şi în 1942 s-au strămutat în România, unde pentru
bătrânii familiei limba le era parcă străină, deşi de un neam, dar unde nimeni
nu-i ura pentru legea lor. Au fost repartizaţi la Moineşti-Bacău. Un frate mai
mare al lui Gioga era la Constanţa, un altul era student la Bucureşti şi-1
chema Parizescu, vrând să se integreze românilor nord-dunăreni, iar cel mai
mic. Paris -Pisi- era încă elev la liceu, lângă părinţi şi a păstrat numele
strămoşesc Paris (fără - escu şi fără - anu, cum i-au botezat la
biroul populaţiei, precum făcuseră şi bulgarii când le-au adăugat pe of în
coadă). Gioga avea de făcut 20 sau 25 de ani, nu mai reţin exact, pentru că
fusese implicat într-o echipă care depozitase în munţi armament rămas de la
război. Ghiţă Unguraşu adunase ce găsise risipit prin locurile natale şi a
îngropat „ comoara " într-un adăpost făcut anume în munţii din
preajma stânii tatălui său. Gioga participase la această acţiune de îngropare.
Nu mai reţin de unde s-a dat de fir, dar pe el l-au deznodat în bătăi. L-au
bătut şi l-au înfometat până a înnebunit literalmente. în această stare l-au
dus să dezgroape depozitul şi - după cum povestesc alţi martori -, când a
trecut pe lângă stâna baciului Unguraşu, s-a repezit la trocul câinilor şi a
băut zerul din troc. Nici apă nu-i dăduseră nu ştiu câtă vreme. Era un băiat
cuminte, modest şi dornic să înveţe orice, căci recunoştea că a avut
dificultăţi cu limba. Era primul aromân cu care stăteam mai mult de vorbă şi-mi
plăcea să-1 ascult cum vorbea româneşte - daco-romana - cu gura mai
închisă, cu vorba strecurată -parcă- printre dinţi şi cu litera "r"
pronunţată mai scurt.
Al treilea din cameră
era Ghiţă Costea, student la Geografie, originar din Caşin - Bacău. Ai lui de
acasă, tatăl şi fraţii, erau cărăuşi de mărfuri. Satul lor din apropierea
Pasului Oituz se îndeletnicea, între altele, şi cu cărăuşia. Aveau cai
puternici şi căruţe ferecate, mari, cu coviltire şi duceau în Ardeal ori în
spre câmpie produse petroliere, sare, ori alte mărfuri. Mi-am amintit de
vlahii, chervanagii sud-dunăreni, trecuţi în istoriile bizantine.
De la aceşti
suceveni, cum le spuneam după locul supliciului lor, am aflat despre acţiunea
începută acolo de Ţurcanu. Acesta avusese scurte legături cu organizaţia
legionară de la ei (nu reţin dacă în liceu ori în facultate) şi din proprie
iniţiativă, părăsindu-şi prietenii de scurtă durată, se bagă la comunişti. în
1947 merge în Bulgaria cu o brigadă de „ udarnici" pe un şantier al
tineretului. După cum se ştie, şantierele acestea erau locuri de îndoctrinare.
Când se întoarce, este recrutat pentru o şcoală de diplomaţi a partidului, la
Bucureşti. Cele de mai sus mi le-au povestit cei trei colocatari, înainte de
activitatea lui de la Piteşti. După arestarea sa, furios că a fost declarat de
cei cu care avusese fugarele lui legături, a vrut să dovedească faptul că este
comunist sincer şi a făcut împreună cu alţii care voiau şi ei să se
reabiliteze, Organizaţia Deţinuţilor cu Convingeri Comuniste {ODECACA, după
cum îi poreclise, în derâdere, marea majoritate a deţinuţilor de la Suceava).
Se asociase lui Ţurcanu şi Alexandru-Şura Bogdanovici, student la Drept,
originar de pe la Soroca. Acesta îl atrăsese în scop de reeducare şi
eliberare anticipată pe un alt sorocean. Alexandru Popa (cunoscut sub numele de
Popa Ţanu), student mai mic, în anul I sau II la Agronomie.
Pe ultimul îl cunoşteam, căci în vara lui 1944 fusese refugiat la Oraviţa, ne
împrietenisem chiar, mă vizita, eu împrumutându-i cărţi. Vorbisem deseori şi
m-a făcut să cunosc o altă faţă a plaiurilor sale natale. După foametea care
bântuise acolo în 1936 rămăsesem cu impresia că Basarabia era un pământ sărac.
El mi-a vorbit mult de frumuseţea şi bogăţia nefericitei lor provincii. Aflând
acum despre dezertarea lui am rămas surprins neplăcut, eu cunoscându-1 cu totul
altfel, cu puternice simţăminte naţionale şi religioase. Am auzit mai târziu că
trecând sincer de partea lui Ţurcanu, i-a divulgat aderarea oportunistă a lui
Bogdanovici la reeducare. Şura voise ca aderenţii lui să-şi însuşească
cunoştinţe de ideologie marxistă, să dea astfel aparenţă trecerii la noua
societate, în scopul eliberării înainte de termen. Divulgarea planului său de
către Popa Ţanu a fost pretextul bătăii cumplite în care s-a sfârşit bietul
Bogdanovici, care a murit implorându-şi călăul: Nu mă omorî, Eugene, nu mă
omorî (asta mai târziu, la Piteşti).
Oamenii lui Ţurcanu
beneficiau de cărţi, în scop de lămurire, dar nu prea multe. îl aveau în schimb
pe şeful lor, deja documentat în perioada pe care o petrecuse de când trecuse
la comunişti. La Suceava nu se întrezărea modelul care avea să se instituie la
Piteşti. Părea o acţiune blândă de informare ideologică în scopul schimbării
opiniilor, dar nici aşa nu a avut prea mulţi aderenţi. Atât am reţinut din
povestirile celor trei noi prieteni ai mei.
Nu am stat prea mult
în formaţia asta şi s-a făcut o redistribuire pe celule. Cum aveam să aflu mai
târziu, aveam un politruc - Marina - care şi-a început activitatea prin
amestecarea în camere în formaţii noi, după un plan al lui. Ştia el de ce. Până
acum nu bănuiam pe nici unul dintre noi că ar fi în stare să ne toarne. Şi nici
nu a făcut-o nimeni, în epoca aia.
Acum am nimerit în
cameră cu nea Aurică Dragodan, care făcea puşcărie din 1941-1942.1 se spunea Magistrul,
căci învăţase pe mulţi la viaţa lui. Era originar din Alexandria, îşi
pierduse libertatea după evenimentele din ianuarie 1941, într-un proces al Frăţiilor
de Cruce. Era un băiat slab, cu figura de ascet, nici nu era mirare după
atâţia ani de subzistenţă la toarta cazanului puşcăriei. Doar şi Arghezi
constatase că „De foame şi chinul răbdării / Lipită li-i burta de şira
spinării". Dar era vânos, optimist, destul de zâmbitor după atâţia ani
sub zăbrele. Se plimba mult prin cameră, tăcut. Nu bănuiam că se ocupa cu
poezia, era modest şi niciodată nu ne-a spus ce-a compus.
Ceilalţi doi erau doi
bucureşteni dintr-o organizaţie naţional-ţărănistă. Despre unul, Ilie
Dumitrescu, reţin că era din Floreasca şi din povestirile lui am cunoscut viaţa
de cartier bucureştean. Cel de al doilea, Tudorel Petreanu era medicinist, mai
mic cu 4 ani decât mine. Avea o fire blândă, tăcută, liniştită, cu foarte mult
bun simţ. Tinerii naţional - ţărănişti fuseseră prinşi voind să arunce în aer
statuia Ostaşului sovietic, de la Şosea. Erau mai mulţi în lot,
majoritatea din acelaşi cartier, Floreasca, dintre ei am cunoscut mai târziu pe
Alexandru Tetler -Toie -, un pătimaş al muzicii de jazz, care m-a uimit prin
cunoştinţele sale în acest domeniu. Erau buni camarazi de cameră, niciodată
n-am avut vreo divergenţă politică, era prea mare şi prea tare duşmanul comun.
Deşi gestul cu statuia nu părea prea serios, era măreţ prin conţinut,
căci exprima ura şi lupta împotriva celor care ne-au adus noua robie.
Ni s-a dat voie să
scriem acasă şi să primim şi noi cei de la munca silnică, un pachet
lunar, de trei kilograme. Cam după o săptămână au început să sosească primele
pachete. Cei mai mulţi beneficiari au fost cei care aveau familiile prin
apropiere, înţelegând aici şi pe cei din Bucureşti, între cei bucuroşi a fost
şi Valeriu Gafencu. Acesta, împreună cu Ion Ianolide făceau şi ei închisoare ca
şi Dragodan, de pe timpul lui Antonescu, ei fiind cunoscuţi de către noi, cei
proaspăt veniţi, ca având o puternică trăire creştină. Se rugau mult şi se
purtau cu blândeţe şi cu dragoste cu cei din jurul lor. Ca şi nea Aurică al
nostru, erau şi slabi şi palizi. Gafencu mergea, când ne scotea la plimbare, cu
paşi gârboviţi, nu de povara anilor, căci doar la arestare era student, ci de-a
lipsurilor îndurate. După atâţia ani de zile de lipsa de contact, a primit şi
el pachet de la o sora a sa din Bucureşti. Şi ne-am trezit, într-o zi când
trecea cu tineta la program, furişându-se de ochiul gardianului,
că ne deschide vizeta (tot vizetă i se spunea şi uşiţii făcute în uşa
celulei, pentru introducerea mâncării) şi ne aruncă un pacheţel, câte o gustare
din cele trei kilograme pe care le-a primit. înainte de a apuca să-1 restituim,
el a murmurat ca o scuză:
- Mai mult ca un
gând frăţesc, plecând repede să ducă şi celor din alte camere, pe lângă
care trecea, darul lui de gând şi de inimă. Acesta era Valeriu Gafencu. în demascările
care au urmat, ce avea el de spus din exterior, căci trecuseră atâţia ani
de când era închis şi nu mai prezenta nici un interes, dar trebuia umilit prin autodemascare,
să dărâme în ochii celor din jur imaginea de model care ne-o formasem
despre el. Ce ar fi avut de spus un sfânt unui tâlhar?
Poate că dacă era un
duhovnic, poate că o fi avut vreun gând vrăjmaş să mărturisească, dar fapte,
nici una. însă gesturi ca cel cu împărţirea pachetului se puteau politiza ca ajutor
legionar. Şi Valeriu, care era printre noi un mărturisitor al dragostei
creştine, urma să fie umilit pentru fapta sa cea bună.
Chilipirul cu
pachetele a ţinut doar câteva zile. Până să ajungă scrisoarea la ai mei şi până
să vină şi ei cu pachetul, dacă au trecut 7 zile. A venit tata (cum mi-a spus
după eliberarea mea) dar de la poartă l-au întors înapoi. Pe 8 iunie s-a
întrerupt ori ce legătură cu familiile. Deci beneficiasem de o carte poştală
trimisă, fără drept de răspuns.
Cum era firesc pentru
el, politrucul îşi continua acţiunea, cu izolarea noastră şi ruperea de
cei dragi. Să nu mai ştie nimeni ce se va întâmpla cu noi. Avea el planurile
lui (ori mai bine zis ale celor de deasupra lui), dar noi nu intuiam ce se va
întâmpla cu noi.
Pe la începutul
verii, ne-a chemat unul câte unul, să stăm de vorbă cu el, să ne cunoască. Ori
poate era o metodă prin care se întâlnea cu oamenii pe care de bună seamă că îi
avea, dar noi încă nu-i descoperisem. Până la urmă nu a ajuns să-i cheme pe
toţi din Celular.
Când mi-a venit
rândul, după identificarea de rigoare, numele, locul naşterii, condamnarea, m-a
întrebat şi data arestării. îi spun eu 8 iunie 1948 (data reală şi nu cea de 5
iunie, care este trecută în mandat) la care el întinde plasa, să mă agate în
discuţie cu subiect politic.
-Aaa, importantă zi, ce s-a mai întâmplat
atunci ?
-Am dat bacalaureatul, în 1942, răspund eu
ricoşând (răspunsul), căci el se referea mai mult ca sigur la Restauraţia lui
Carol al H-lea, singurul eveniment istoric mai recent petrecut la data cu
pricina. Cum Carol nu fusese agreat de noi, ba dimpotrivă, ne făcuse mult rău,
ucigând prin oamenii lui -Armând Călinescu, g-ralii Gheorghe Argeşeanu, Gavrilă
Marinescu şi toată liota Frontului Renaşterii Naţionale -toată elita
noastră, voia să mă angajeze în discuţie pe această temă.
- Nu, altceva, insista
el. Mi-aduc aminte şi eu şi atac la rândul meu:
- Ne-aţi luat
pachetele, anul acesta, pe 8 iunie.
S-a stăpânit şi m-a
trimis la cameră, căci probabil i-a fost suficient, m-a cunoscut.
Nu mai ştiu care şi
când au plecat din cameră. Mai ştiu însă pe cine a mai venit, păstrându-se
întotdeauna compoziţia de patru deţinuţi.
Paul Iordăchescu,
licenţiat în Istorie, dar şi student în anul al doilea la Italiană, pentru care
se nimerise printre noi, cei neisprăviţi. Era un bărbat înalt, slab din
constituţie, puţin aplecat din mijloc şi cu picioare atâta de subţiri că te
mirai cum îl poartă şi nu se frâng. Era bun povestitor, mi se părea că până la
confabulaţie, dar şi cu bogate cunoştinţe în domeniul în care se pregătise, din
care ne împărtăşea cu largheţe şi nouă. Ne delecta şi cu amintiri nostime din
copilăria sa îndestulată (tatăl său fusese directorul culturilor de sfeclă de
zahăr, din Ministerul Agriculturii, cu specializare în străinătate, iar fraţii
tatălui au fost celebri teologi, unul profesor, la Teologia din Cernăuţi, iar
celălalt directorul Seminarului Veniamin Costachi, din Iaşi). Povestea
odată, cu umor, dar parcă şi cu o umbră de nelinişte, cum - student fiind - a
făcut cu un grup de studenţi de la Istorie o excursie cu caracter de studiu
prin Ardeal. La Alba Iulia, o ţigancă ghicitoare, văzând grupul de tineri şi
tinere, s-a luat după ei, ca să le ghicească norocul în palmă. Fetele s-au
prins, ţiganca -pricepută -le spunea numai de bine şi de dragoste şi toţi
râdeau. Când i-a întins şi Paul mâna, ghicitoarea s-a uitat şi i-a împins-o
înapoi: Du-te de-aici, că ţie nu-ţi ghicesc. Paul a insistat, căci îl
făcuse curios, şi în cele din urmă i-a spus, speriindu-i şi pe ceilalţi:
-Văd lacrimi,
lanţuri şi sânge.
Paul povestea şi mi
s-a părut că în ciuda nepăsării aparente, îl stăpânea parcă şi o îndoială
asupra viitorului, căci prezentul era aşa precum îl ghicise ţiganca, lacrimi
pentru cei de acasă şi lanţuri pentru el. Si non e vero, e ben trovato, mi-am
zis eu, fiind vorba de un student la Italiană. Dar n -a fost aşa, urma să fie
totul adevărat, chiar dacă numai din coincidenţă.
Era pe atunci, pe
secţia noastră, un gardian rău, Georgescu, care era foarte zelos, slugarnic cu
cei mari dar zbir cu cei fără apărare, înjura, brusca şi pentru fleacuri băga
oamenii la izolare, la „Apărarea Pasivă" cum zicea el. Izolarea
se făcea într-un beci situat sub demisolul clădirii, probabil fostul
adăpost prevăzut pentru Apărarea Pasivă din timpul războiului, adaptat
pentru noua funcţie. Avea o uşă scundă, de trebuia să intri încovoiat. în
interior era ciment pe jos şi nici un mobilier, nici măcar tineta pentru
necesităţi, încât era plin de murdărie şi de miros acid de urină şi de fecale.
Lumină nu era deloc, întunericul cel mai negru. Cel izolat vedea doar cât apuca
până nu se închidea uşa după el. Dacă îi dădea în gând, dormea stând pe gamela
întoarsă cu fundul în sus, altfel decât pe cimentul ud şi murdar. Paul a găsit
şi el soluţia. Nici nu mai ştiu pentru ce 1-a izolat, s-a uitat la geam, care
era situat mai sus decât capul, încât trebuia să te sui pe patul de deasupra
pentru a privi afară, ori poate că i s-a părut că i-a răspuns obraznic, destul
că Georgescu i-a făcut-o. Când s-a întors era şi mai slab şi tremura de frigul
din beci. După vreo săptămână s-a văitat că l-au luat nişte friguri de-i
clănţăneau dinţii din gură. După trei zile, iară. A pus-o pe seama turtoiului.
Pe atunci, de două ori pe săptămână ne dădeau în loc de pâine, mălai. Se
nimerise chiar în zilele anterioare frisoanelor să ne dea nişte turtoi (aşa
îi ziceam în puşcărie turtei de mălai) acru, cu gust de fermentaţie de am şi
râs că-i făcut cu lapte acru, dar era stricat de-a binelea. L-am mâncat toţi,
căci altceva nu aveam şi Paul a crezut că din asta i se trage. Dar era malarie,
căci beciul în care stătuse era plin de apă şi de ţânţari. A fost dus la
infirmerie de unde apoi a fost dus cu duba. Am auzit două variante ale morţii
sale: în bătăi, sau după o hemoptizie. în oricare dintre ele, apare cea de-a
treia prezicere, sângele, care a urmat lacrimilor şi lanţurilor pe care i le-au
pus la plecarea din Piteşti (avea şi el 15 ani de condamnare), încheindu-se
astfel destinul tragic al tânărului profesor.
Un alt prieten din
celula asta a fost Anghel Avram (Avrămuţ, dezmierdat atât de ardeleneşte de ai lui).
Era din Balomirul de Câmp, din Alba şi studia la Bucureşti Artele
Frumoase - coleg de an şi prieten cu Popescu - Gopo, pe care el mi-1
descria încă de pe atunci ca foarte înzestrat. Anghel scăpase de arestările din
15 mai şi a plecat în Alba să achiziţioneze merinde, făină, slănină şi ce-o mai
fi, pentru Rezistenţa din Muntele Mare, unde se strânseseră luptători
din mai multe partide. împreună cu Puiu Obreja, cel condamnat la moarte şi
executat prin 1949, mai fusese şi altădată acasă, la Balomirul de Câmp, unde pe
timpul războiului fusese un aeroport de campanie al armatei germane. Aici mai
rămăseseră netransportate şi nedezamorsate multe bombe nefolosite în război. Pe
furiş, căci erau păzite de ostaşi, le-au demontat şi au scos explozibilul din
ele, tot pentru lupta celor din munţi. De aceea acum avea două condamnări, una
mare, politică, iar alta mai mică de drept comun, derizorie din
toate punctele de vedere, trei ani de zile pentru furt calificat (de bombe).
Ca pictor, era un
admirator al peisajului şi a bogăţiei de culori. Ne-am vorbit despre curentele
din arta plastică, fiind un bun cunoscător al istoriei artelor.
Pe toamnă, cum noi ne
sculam după clopot la ora 5, el se ridica la fereastră, cu tot riscul de a fi
pedepsit şi nu se mai sătura să privească zorile. într-adevăr, niciodată nu am
văzut un tablou mai frumos, sau mai bine zis, tablouri mai frumoase. Pe cerul
toamnei norii se schimbau din clipă în clipă şi razele ivite la orizont le
luminau conţinutul zdrenţuit, cu intensităţi de culoare diferind după grosimea
norului. Avrămuţ nu se mai sătura:
- Minunat,
minunat!
Şi avea dreptate,
căci dacă zăboveai un pic, imaginile se schimbau ca într-un caleidoscop
miraculos. Merita riscul de a fi prins. Georgescu nu ar fi fost receptiv la
motivaţiile noastre estetice, iar ridicarea pe patul de sus, după ora
deşteptării, era privită ca o luare de contact cu camera învecinată, ferestrele
fiind apropiate una de alta. Contactul cu camerele vecine era interzis şi
vigilenţa izvorâtă din lupta de clasă se traducea cu zile de beci, cum o păţise
bietul Iordăchescu.
Avrămuţ mai povestise
cum la un Paşti, neavând bani să meargă acasă la părinţi, un coleg cu care
împărţea o mansardă din cartierul Tei, a prins motanul gras al proprietăresei
şi 1-a sacrificat pe post de miel. El susţinea că nu s-a înfruptat, ţinând post
în continuare, dar de Revelion, care a venit, deşi nu am avut plăcinte, l-am
tratat numai cu un răvaş: Mâine dimineaţă-n zori/ Să-ţi aducă Noul
An/Bogăţie de culori/Şi un...minunat motan.
Pe lângă noi a mai
fost adus Ioan Godea, un student în anul V la
Politehnica din Timişoara. Era şi el tot ardelean, ca şi Avrămuţ, dar de pe
versantul vestic al Munţilor Apuseni, din plasa Beliu, Bihor. Era mai scund de
stat, dar mi se părea bine legat, un băiat mai tăcut, meticulos şi manierat,
cunoscător şi al limbii maghiare şi mă apucasem cu el să rup câteva cuvinte
ungureşti. Se apropia Crăciunul şi ne cântam în surdină colindele, cum se
obişnuieşte a primi Naşterea Domnului. Ionică Godea ne-a învăţat un
colind de prin părţile lui: Linu-i lin si iarăşi lin/ Bate vântul frunza
lin. Mi-a plăcut foarte mult melodia, aducea parcă atâta pace în sufletele
noastre. I-am făcut, după ea, alt text, de circumstanţă, dar în gând numai,
căci hârtie şi instrumente de scris nu aveam, dorind ca în Seara Sfântă să
le fac surpriza şi să li-1 cânt. îl mai reţin după cei 42 de ani care au trecut,
deşi nu l-am scris niciodată: Călătoare logostea/ Locului rămâi/ Să cobori
pe-un fulg de nea/ Să te prind în mâini/ Să te port cu glas plăpând/ Binevestitor/ Peste pârtiile din gând/ Prin ogrăzi de
dor/ Tu să arzi, eu să colind/ Peste ani şi zări/ Amintiri de mult s-aprind,/
Albe lumânări. Refrenul: Unu-i Seara Sfântă, lin,/
Glas de îngeri cântă lin/Robilor alin/ Linu-i cer de stele plin/ Raze prin
zăbrele vin/ Robilor alin.
Dar nu am mai apucat să le cânt versiunea mea. în Seara de Ajun, nici
nu se amurgise bine că şi s-a dat stingerea, pe la ora 17 şi ceva. Gardienii de
pe sală, ca niciodată până atunci, treceau într-una pe la vizete, poruncindu-ne
să ne culcăm şi să nu audă nici o vorbă. Ne-am cântat fiecare în gând colindele
dragi, cu repertoriul îmbogăţit de nea Aurică Dragodan, de la care am învăţat
nişte cuvinte noi pentru colinda O ce veste minunată. Pe unele le-a pus
pe seama lui Radu Gyr, dar multe erau ale sale, într-un stil care nu era
pastişă, căci izvora din aceleaşi suferinţe şi se înscriau în canonul melodiei.
Noi eram în Celularul mare, pe Nord, încât nu aflasem încă ce se
petrecuse la Sfântul Nicolae la Camera 4 Spital. Cum gardienii, în frunte cu
directorul Dumitrescu, au pândit la uşă, înarmaţi cu ciomege şi curele, până a
dat Ţurcanu chemarea că este atacat de bandiţi. O înscenare care justifică
amestecul administraţiei, dar care a marcat declanşarea demascărilor, aşa
numita până azi - de comunişti şi neocomunişti -reeducarea de la
Piteşti. Ciomagul a rămas în mod oficial în mâna lui Ţurcanu şi a cetei lui de reeducaţi
din ODECACA-ul de la Suceava. Dar noi nu ştiam pe atunci încă nimic
despre "cutremur".
În prima zi de Crăciun, în mod intenţionat şi provocator, ni s-a dat la
amiază o ciorbă de fasole, în care înotau, ca nişte peştişori în acvariu,
câteva boabe. în celula vecină, din stânga noastră, era Ghiţă Costea, cel cu
care stătusem mai înainte şi un consătean de-al său, Nica Cojocaru, student la
Franceză la Iaşi. L-am auzit pe acesta din urmă cum 1-a întrebat, cu
consternare şi chiar cu reproş în glas, pe gardian:
- Păi bine, domnu' Dina (îl
chema pe acela Florea Dina şi a ajuns ulterior ofiţer, distingându-se prin
brutalitate), ne daţi fasole în ziua de Crăciun ?
- Măi Cojocarule, spune tu drept, ai mai mâncat tu fasole
în ziua de Crăciun?
- N-am mâncat, domnule, niciodată.
- Vezi, mă, noi
îţi dăm să mănânci ce n-ai mâncat nici acas'la tat-tu. Şi a plecat râzând batjocoritor.
Îl mai reţin din celula asta pe Vasile Colotelo, bucovinean, fost
funcţionar la Regionala C.F.R. Iaşi şi student la Drept, în acelaşi
oraş. Avea o condamnare de 25 de ani. îmi povestea ce ghinion 1-a urmărit şi
când a terminat liceul şi anul trecut, când era să termine facultatea. Era în
1938 la Cernăuţi, când Siguranţa 1-a luat de pe banca examenului de
bacalaureat, neînduplecându-se la insistenţa comisiei de examinare să-1 lase să
termine examenul şi apoi, gata, pot să-1 ridice. Tatăl său - era un învăţător
sever şi corect, de formaţie austriacă - 1-a renegat, nevoind să se recunoască
tată de puşcăriaş. A urmat dezastrul naţional din 1940, când în urma politicii
oficiale româneşti, ruşii ne-au luat Bucovina. Tatăl a recunoscut că fiul
avusese dreptate şi s-au împăcat. A plecat apoi la armată şi la război, tatăl
se prăpădise pe drumurile băjeniei, când s-a reîntors din Cehoslovacia, nu 1-a
mai regăsit. S-a stabilit la Iaşi, a intrat funcţionar, pentru a-şi câştiga
existenţa, căci acum nu mai avea şi alte surse, familiare de trai, dar nu a
părăsit nici visul tatălui său, de a-1 şti cu facultatea terminată. Iar în iunie
1948, în ultima sesiune ce o mai avea de dat, iarăşi l-au închis. Dar acuma
alţii.
Am mai auzit apoi despre el la Aiud, în urma tuturor prăbuşirilor, trecând
şi prin demascări, a găsit alinare în credinţă şi în rugăciune, devenind
un mistic profund şi practicant, cu ore întregi de rugăciune pe zi. Ofiţerul
politic, într-o discuţie cu deţinutul, vrând să-1 lovească sufleteşte, i-a spus
că logodnica 1-a părăsit (era după vreo 12 ani de închisoare şi securiştii
găseau o plăcere diabolică în a anunţa divorţurile ca semn că toată lumea ne-a
părăsit.) Dar Vasile, tare sufleteşte, îi răspunse că îi pare bine că măcar ea
să fie fericită. Politrucul continua însă atacul:
- Dar ştii cu cine, mă? Cu un popa.
Dar Vasile, senin, îi răspunde că îi pare bine că măcar a dat de un om cu
frica lui Dumnezeu. Bunătatea serafică a lui Colotelo a învins perfidia politrucului.
Despre „Cazul Piteşti" au scris mulţi, cel mai adesea din
auzite. Cei care au trăit drama, aşa cum se mira dr. Banu Rădulescu în revista „Memoria
", se feresc să vorbească public. Cei care o fac, au avut o şansă şi
nu s-au compromis prea mult, fie acolo, fie mai târziu. Dar în afara morţilor
martirizaţi, care ne-au spălat onoarea tuturor, ceilalţi toţi care au trecut
prin sinistru, au devenit ori torţionari ori delatori, atât cât i
s-a cerut fiecăruia, bineînţeles că sub teroare. Unii au plusat şi au făcut mai
mult decât era necesar ca să supravieţuiască. Unii s-au redresat mai devreme,
alţii mai târziu şi foarte puţini au fost consecvenţi cu mârşăvia în care au
intrat fără voia lor.
Faptele sunt adesea
răstălmăcite, din interese care vor să disculpe fie victimele, fie călăii şi
stăpânii acestora. Nimeni nu poate să reconstituie Piteştiul, decât dacă
se vor aduna episoadele din fiecare cameră de supliciu şi din toate perioadele.
Au fost trăsături comune, dar şi particularităţi legate de cinismul personal al
torţionarului. Mozaicul se compune din plăcuţe şi eu nu am pretenţia să fiu
decât o plăcuţă. Cine poate, să le adune şi pe celelalte.
Banu Rădulescu vorbeşte
de călăi, de victime, de călăi-victime şi aşa mai departe,
dar precum am spus mai sus şi se va vedea mai la vale, nu toţi au avut
nefericita ocazie de a deveni torţionari. Au fost cei trecuţi la urmă
prin demascări. Aceştia n-au mai avut pe cine bate şi li s-a cerut doar
să devină turnători. Şi s-au supus. Deprecierea morală, până la
devalorizarea totală a studenţimii, care reprezenta partea cea mai dinamică a
rezistenţei, a fost realizată.
Eu de fapt nu fac
descrierea generală a fenomenului ci doar atât cât face parte din biografia
mea.
Spovedania aşteptată
de directorul revistei „Memoria" este foarte greu de făcut publică.
Duhovnicul îl ascultă în taină pe cel îngenunchiat, căci taina este spovedania.
Cu riscul de a fi dizgraţiat, continui să povestesc cel mai sumbru episod din
viaţa mea.
Aşadar, am ajuns cam
prin luna martie 1950. Vecinii din dreapta noastră ne-au comunicat că Gioga
Parizianu, care stătea în celula lor, fusese luat cu bagajul, fără să se ştie
unde. în acesta celulă mai erau doi colegi de an de-ai lui, Mitică Bordeianu şi
cumnatul acestuia, Mircea Mihai Iosub, amândoi din Drăguşeni-Baia, precum şi
Costache Oprişan, fostul comandant pe ţară al Frăţiilor de Cruce.
Cam după două
săptămâni, mă scoate şi pe mine cu bagajul pe coridor, unde fuseseră deja scoşi
toţi cei trei rămaşi după plecarea lui Gioga, precum şi Ieronim Comşa (Nimu),
medicinist în anul III la Bucureşti, care stătuse în camera de dincolo de cei
trei. Celulele noastre erau înspre capătul cu luminatorul Celularului, de
unde pleca spre parter o scară, împins într-acolo de Georgescu şi Dina, acesta
din urmă ne-a profeţit încurajându-ne: Lasă că o să vedeţi voi pe dracu.
Nu ştiam încotro ne
duc, dar n-am mers decât până la prima uşă, cea de lângă scara care cobora în
curtea de plimbare. Era Camera 3 Parter prin care mai trecusem până a nu pleca
la proces.
Înăuntru mişuna de
deţinuţi. Mobilierul era altfel amenajat: pe stânga, de cum intrai, era un
prici, în fund şi la mijloc erau paturi suprapuse, în dreapta uşii erau nişte
preşuri, ca să le zic aşa, ţesute ca rogojinile din fâşii de deşeuri de haine
militare, groase cam cât un lat de deget. Am început cu descrierea mobilierului
pentru că are legătură - ca un cadru topografic - cu întâmplările ce aveau să
urmeze.
Cei găsiţi aici ne-au
înconjurat, cum se obişnuieşte în astfel de ocazii cu noii veniţi, şi a
început, conform uzanţelor, prezentarea reciprocă.
Erau studenţi din
diferite loturi şi cu diferite pedepse, cele mai multe mici, în raport cu ale
noastre, până la 10 ani. Printre cei de aici am dat şi de cunoştinţe, dar nu am
dat prea mare importanţă faptului că nu s-au apropiat de la început de mine.
Parcă îmi luase Dumnezeu minţile, eu care de obicei eram foarte circumspect cu
oamenii şi atent la cele din jurul meu, nu am realizat de ce ne-au băgat pe
noi, cu pedepse mari de muncă silnică, împreună cu alte categorii, deşi
ştiusem cum era împărţită închisoarea.
Cei care mă
înconjurau nu mai pridideau cu întrebările, ba cum e mâncarea, ba cum se poartă
gardienii, ba ce se mai aude de-afară, ba cum ne ducem viaţa în celulă. Luat
repede, că doar şi ei erau deţinuţi ca mine şi mă înţelegeau, că masa era
proastă şi nu ne asigura necesarul de calorii pentru existenţă, că gardienii
erau răi şi brutali, cu referire la Georgescu şi la Dina, că de afară nu ştiam
nimic (încă nu începuse sistemul de intoxicare politică cu informaţii false, de
mai târziu) că la celulă trăiam frăţeşte, în colectiv mic şi ne petreceam viaţa
în povestiri cu caracter autobiografic ori schimburi reciproce de cunoştinţe profesionale.
De unde să ştiu eu că mi se puneau toate la catastif şi aveau să fie curând
răstălmăcite toate.
Cei cunoscuţi nu s-au
apropiat imediat şi nici nu mi-am dat seama de rezerva lor, am interpretat-o ca
datorată stării de detenţie. Dar nu era aşa, ulterior mi-am dat seama că au
făcut-o din jena pentru situaţia lor în care au fost aduşi şi poate şi din
dorinţa intimă de a nu-mi face şi ei rău, ştiind ce avea să se întâmple, căci
trecuseră şi ei de curând prin "cutremur", ba unii se mai găseau încă
sub moloz. Toţi fuseseră băieţi buni şi se vede treaba că le-a mai rămas din
fondul lor sufletesc destul, nu apucaseră încă să se pervertească.
Primul pe care l-am
remarcat a fost Vasile Mătărângă, mai mic decât mine cu un an, fiul unui medic
de la noi din Caras, de la Moldova Nouă. Acesta mai avea doi fraţi, tot
medicinişti, şi două surori, dintre care una căsătorită în Oraviţa, unde Vasile
venea adesea în vacanţe. Ne cunoşteam destul de bine. Era un bărbat înalt,
frumos, blond şi cu multă fineţe.
Nu-l ştiam să se fi
manifestat politic. Acum intrase într-o organizaţie
naţional-creştină-promonarhistă de la Timişoara şi în camera asta mai erau doi
din lotul lor. Soare Ion, coleg de an cu Vasile, şi Laitin Dănilă, din anul III
al Medicinii timişorene, originar din apropiere de Caransebeş. Şeful lor era
Ion Angelescu, fost ofiţer ca şi Soare şi coleg de an cu ei, la Medicină,
originar de la Vlăduleni, de lângă Olt, rămăsese în altă cameră. Nu spusese
unde şi nu mă interesa, ulterior aveam să reconstitui motivul separării, care
nu se datora numai cuantumului pedepsei. Vasile nu m-a întrebat, ca şi
ceilalţi, şi mi s-a părut că are o privire schimbată, dar aşa cum am mai spus,
o credeam datorită detenţiei.
Alt cunoscut, care
s-a apropiat târziu şi cu aceeaşi mină jenată şi parcă mai tristă, a fost Ilie
Ţăranu, pe care îl avusesem subaltern la o unitate de Frăţiori de la
liceul din Oraviţa, unde a fost şi el elev. Acum fusese student în anul II la
Litere şi Filozofie Bucureşti. Era dintr-o familie cu vreo 7 fraţi, toţi băieţi.
Doi fuseseră cu o clasă înaintea mea în liceu şi unul dintre aceştia, plecat
azi în străinătate, mi-a făcut pe atunci pregătirea pentru a intra în
organizaţie. Eram prieteni, mi-a spus că a fost condamnat într-un lot cu Ghiţă
Chirilă, tot de la Oraviţa, acum student şi acesta la Litere la Bucureşti. Am
auzit că mai târziu Ilie a făcut o stare depresivă, datorită frământărilor
sufleteşti pe care i le-a provocat demascarea. După eliberare, s-a
retras modest muncitor la mina din satul său, Dognecea, de lângă Reşiţa. Aripi
frânte, vise nerealizate ca ale atâtor alţi tineri din generaţia noastră. Nici
el nu a fost prea vorbăreţ cu mine.
Târziu l-am observat
în puzderia de oameni pe colegul şi prietenul meu Gavrilă Mreneş (Vili).
Rezerva lui, faptul că nu s-a apropiat de la început de mine ca alţii, am pus-o
pe seama înfrângerii noastre şi a intrării lui în închisoare, căci aşa cum am
mai spus, el fusese ultimul încadrat în unitatea şi mi-am zis că poate a fost
mai puţin pregătit sufleteşte în a ne înfrunta soarta. Dar nu, aveam să-mi dau
seama mai apoi, m-a menajat şi tristeţea lui, ca şi cea a lui Iliuţă Ţăranu şi
a lui Vasile Mătărângă, se datora faptului că nu mă poate ajuta, deşi ştia ce-o
să mi se întâmple.
Nici unul, deci,
dintre aceşti vechi cunoscuţi nu mi-a şoptit nimic. S-a apropiat însă discret
de mine bunul Mircea Iosub, cel care venise aici odată cu mine şi mi-a spus că W
găsit în camera asta pe Gioga, zăcând într-un pat că nu se simte bine, dar
fără să spună ce are. Şi pe furiş, ca să nu-1 audă alţii, mi-a şoptit: Doctore,
ai grijă ce vorbeşti că aici sunt din cei cu reeducarea de la Suceava. Şi
nici atunci nu am intuit ce o să se întâmple. Nu-i nimic, îmi zic, ei cu ale
lor, eu cu ale mele, ce importanţă ar avea faptul că alţi oameni au altă părere.
Structura mea intimă era dispusă la dialog, niciodată nu am fost exclusivist,
deşi eram acuzaţi de totalitarism. Nu eram aşa ceva.
Ni s-a servit masa,
hârdăul cu mâncare a fost băgat în cameră şi nu ni s-a servit din uşă de către
plantoanele de drept comun, sub supravegherea gardianului. Polonicar (un
cuvânt de asemenea netrecut în dicţionare, dar de circulaţie la românii din
gulaguri, numea pe omul care împărţea mâncarea cu polonicul) era unul, Virgil
Bordeianu, care se apropiase printre primii de mine şi trecuse cu tot felul de
întrebări pe la toţi cei nou-veniţi. Porţiile rămase le-a împărţit celor din
fundul camerei, fără să-mi dau seama atunci că ar avea şi asta vreo
semnificaţie, credeam că acolo ajunsese rândul la „supliment".
Nouă, ca proaspăt sosiţi,
ni se făcuse loc pe preşurile din dreapta uşii. Dar nu mi-a făcut loc lângă el
Vili Mreneş, ca altădată la Cluj, ci un coleg de promoţie cu noi de la
Bucureşti, Ion Struţeanu, condamnat cu tineretul universitar naţional-ţărănist.
Acesta era nepotul de fiică al lui Ion Slavici, tatăl său fiind renumitul
profesor de la Liceul Lazăr, Scarlat Struţeanu (la origine german, cu
numele de Strauss românizat).
A urmat scoaterea la program,
cum se numea scoaterea tinetelor pentru deşertarea celor cu dejecte
şi pentru umplerea celor cu apă. Am crezut că scoaterea aceasta la o oră aşa de
devreme s-a datorat înţelegerii faptului că fiind mulţi, tinetele erau
neîncăpătoare. De fapt şi timpul cât ne-a ţinut a fost mare, îngăduindu-ţi să
foloseşti chiar closetul existent, nu ca la celulă.
Gioga a ieşit
susţinut de doi, căci nu putea merge ca lumea, şi Iosub m-a întrebat cum de s-o
fi dărâmat într-atât, căci doar din celulă plecase teafăr. Aveam să ne lămurim
curând, să vedem cu ochii şi pe spinarea şi oasele noastre ce nu a îndrăznit el
să ne spună.
Abia am intrat în
cameră, ne-am aşezat pe preşuri, când unul din cei din fundul camerei, mai
înalt, blond, cu ochelari cu rama albă, metalică, a venit până în mijlocul
camerei şi ni s-a adresat nouă, noilor veniţi:
-Ia ascultaţi
aici, noi ăştia de aici ne-am hotărât să ne schimbăm, să pornim pe alt drum, să
ne reeducăm. Voi ce părere aveţi ? Se făcuse linişte, toţi stăteau parcă
în aşteptare. Oare chiar aşa de curioşi să ne afle părerea? Mă gândii repede,
treaba lor pe ce drum au luat-o, eu tot nu-i mai pot opri, căci merg pe calea
asta de mult mai bine de un an. Şi apoi credeam că sunt numai câţiva, cum
fuseseră la Suceava.
-Hai, bădia
Costache, se adresa acelaş, cu ton batjocoritor, lui Costache
Oprişan, ce părere ai?
-N-am nimic
împotrivă, răspunse acesta.
-Dar voi,
ceilalţi?
-Nici eu n-am
nimic împotrivă, răspunsei şi eu, socotind răspunsul compatibil cu
coexistenţa, prin neamestec în treburile lor. Dintre paturile din fund mai
ieşiseră şi alţii, din acelaşi grup cu primul, care uitându-se roată peste
toată camera, îi asmuţi: I-auziţi, măi!
Şi ca la un semnal,
de fapt acesta şi era semnalul convenit, căci ne aşteptau de mai înainte,
venirea noastră era pregătită, au sărit din toate părţile asupra noastră.
Dădeau care cum puteau şi unde apucau, cu palmele, cu pumnii, cu picioarele. Se
făcuseră cinci grămezi, în jurul fiecăruia dintre cei cinci care am venit. Nu
mai puteai opune nici-o rezistenţă, decât să te îndoi şi să-ţi pui mâinile
deasupra capului, dar curând totul a fost inutil, căci ne-am prăbuşit şi nu
s-au mai aplecat asupra noastră, ci au sărit cu picioarele, şutând şi
călcându-ne.
Acelaşi dirijor, pe
care l-am crezut atunci a fi Ţurcanu, iar pe cel de lângă el Bogdanovici (cum
auzisem că-i chema pe şefii reeducării sucevene) a intervenit,
apărându-ne:
-Lăsaţi-i,
măi, că-i omorâţi!
Şi ne-a trimis pe
toţi la loc. Camerele astea de la parter aveau către sală uşi cu geamuri
vopsite şi la fiecare uşă stătea câte unul de-ai comitetului existent
aici şi pândea să nu vină gardianul. Chipurile, căci gardianul ştia tot. Oare
nu ne spusese Dina când ne-a adus că o să vedem pe dracu' ?
Bătaia asta a fost
doar aperitivul, faţă de cea care aveam s-o mâncăm în continuare. Dar a fost
suficientă ca să răstoarne multe în mine. Acum nu mă bătuseră duşmanii, pe care
i-am înţeles de ce o făceau. Dar aceştia de lângă mine, care crezuseră toţi ca
mine, care fuseseră toţi oameni cu frica lui Dumnezeu şi cu dragoste de oameni,
cum se poate să se fi schimbat aşa? Şi Vili, şi Ilie şi Vasile, prietenii mei
de până mai ieri, urlau cu lupii împreună. Şi de ce mă băteau toţi, căci nu
le-am stat în cale cu nimic, chiar dacă şi-au luat o altă orientare, nu-i
impiedicam noi, care stătuserăm până atunci la celule şi nici nu-i ştiam, nici
nu-i vedeam ce fac. A urmat imediat lămurirea.
Şeful, cel pe care îl
crezusem Ţurcanu, se chema de fapt Max Sobolevschi, iar ajutorul lui (de-1
credeam Bogdanovici) era Adrian Prisecaru. Târziu aveam să aflu identitatea
lor, căci de-acum nimeni nu mai vorbea cu noi, iar bietul Mircea Iosub, cu
Mitică Bordeianu, nu au cutezat să-mi mai spună, deşi ei îi cunoşteau. De
altfel, curând avea să ni se interzică a mai vorbi unul cu altul.
Abia ne aşezasem pe
preş, că presupusul de mine Ţurcanu (Sobolevschi) începe iar vorba:
-Noi suntem
hotărâţi să distrugem pe toţi bandiţii, să distrugem Mişcarea Legionară. Hai
bădie Costache (moldovenii obişnuiseră să spună la şefii legionari
„bădie"), i se adresa iar lui Oprişan, cu acelaşi ton batjocoritor, dublat
însă acum şi de ură, parcă, spune, din câte banditisme ai făcut tu, le-ai
spus pe toate la anchetă?
-Da, tot, zise cel
întrebat.
Iarăşi: Ia auziţi,
măi!, ca mai înainte şi sar o mulţime pe bietul om, îl imobilizează
apucându-1 de mâini şi de picioare, îl apleacă pe priciul din stânga uşii, îi
trag pantalonii jos şi cu curelele ce le aveau, mai înguste şi mai late, încep
să-i tragă nenumărat. Zbaterea e imposibilă şi ţipătul astupat de căluşul din
gură, ca la Securitate. Numai gemetele ne măreau fiorul, căci noi,
ceilalţi patru, priveam îngroziţi scena. Când s-au săturat, l-au lăsat.
Şi aşa, pe motiv că
nu am spus tot la anchetă şi că trebuie distrusă Mişcarea Legionară, ne-au
luat pe rând şi pe ceilalţi patru. Bătăuşii se înghesuiau care mai de care, dar
am remarcat pe unii care dădeau cu mai multă sete şi cu mai multă ură. între
ei, Virgil Bordeianu, cel care venise cu ispititul când am intrat (era fiu de
învăţător din Boroaia-Baia), Ion Soare, din lotul de la Timişoara, Dănilă
Laitin, tot de acolo (asta a ajuns apoi la Canal brigadier la brigada de
preoţi) Victor Gorbatai şi alţii pe care nu-i mai reţin.
Au urmat alte motive,
din interior, că ducem viaţă legionară la celulă, că insultăm gardienii, că
criticăm administraţia, noi, nişte bandiţi. îmi dădeam abia acum seama de ce
întrebaseră atâtea când am intrat aici. Şi pentru toate ne-au pus pe prici ca
prima oară, dar locul aplicării loviturilor avea să se schimbe pe rând, până nu
a mai rămas loc netocat de curele: la tălpi, la palme, pe spinare şi când mă
gândeam că am scăpat, am văzut că mai există şi pulpele picioarelor.
La urmă, când ne-au
îngrozit cu bătaia, ne-au pus să ne batem şi noi, unul pe celălalt. L-au adus,
rezemându-se de paturi, pe Gioga, să-1 bată, mai bine zis să dea şi el în
Costache Oprişan, în cel pe care îl stimase şi îl iubise ca pe un om superior
din toate punctele de vedere. Bietul Costache devenise mijloc de verificare a
desolidarizării tuturor celorlalţi de Mişcarea Legionară. Devenise numai
o rană. Peste câteva luni, când aveam să ne reîntâlnim, încă se mai vedeau pe
spate şi pe fese cicatricile liniare cauzate de loviturile de curea aplicate de
ai săi. Dar el le-a spus celor care l-au întrebat şi nu fuseseră cu noi, ca să
ştie cauza, că sunt urme de la Securitate. Iar acolo te băteau să spui
ce-i interesa pe ei, iar aici ni se cerea să spunem tot şi pentru asta se
aplica altă metodă, teroarea permanentă, după cum aveam să constatăm în
continuare, pierderea totală a încrederii în oameni, începând cu cel de lângă
tine. Mai târziu s-a adăugat şi reducerea propriei personalităţi prin
destrămarea vieţii intime şi autoinculpare cu monstuozităţi şi aberaţii pe care
nu le-ai săvârşit.
In această fază a demascărilor,
la Camera 3 Perter, prima sucursală a celebrei 4 Spital, nu ni s-a cerut
decât atât:
-Să vă faceţi demascarea, bandiţilor!
Cu aceste cuvinte,
definitorii pentru acţiunea lor, ne-au trimis la locul nostru de pe preş,
spunându-ne să ne luăm săpunul pe care-1 aveam şi să notăm pe el cu un ac tot
ce n-am spus la Securitate precum şi ce am aflat de la alţii, oameni, materiale
interzise - cărţi, arme, - acţiuni atât din afară cât şi din închisoarea de
aici ori din cele prin care am trecut. Nu mai aveam voie să vorbim cu nimeni,
să stăm turceşte pe preş, nu ne puteam ridica decât învoiţi. Dacă vine cineva,
să ne ridicăm înainte în picioare, de cum se deschide uşa şi să nu spunem nimic
despre cele întâmplate cu noi.
Acum am văzut că cei
mai mulţi de pe preş, chiar dacă dăduseră în noi, stăteau ca noi, în poziţia
statuilor lui Buda, ori mai bine zis în cea a Scribului egiptean, căci
aveau unelte de scris în mână, ceva mai "moderne" decât cele ale
egipteanului, săpun şi ac. Deci şi Mătărângă împreună cu camarazii lui de la
Timişoara, Soare şi Laitin, cei doi care mi se păruse că dădeau mai cu sete în
Oprişan, precum şi Ionică Struţeanu şi Vili Mreneş, avuseseră parte de
tratamentul ce ni se aplicase acum nouă. Dintre cei asemena, nu-1 mai reţin
decât pe Petre Cojocaru, de pe la Teregova, student la Politehnica timişoreană,
pe Mimi Ştefănescu (prenumele oficial nu l-am reţinut) un student, absolvent al
Politehnicii de la Bucureşti, care trecuse Dunărea înot ca să ajungă la soţia
sa la Paris, iar sârbii l-au prins şi l-au pus pe frontieră, obligându-1 să
treacă înapoi în România. Aici a fost prins şi condamnat nu pentru frontieră ci
pentru spionaj.
Am dat o parte din
povestea sa, pentru a arăta că în această fază a demascărilor, am fost
puşi, nu mai reţin după câtă vreme de la venire, să ne facem public
autobiografia, intitulată acum autodemascare. Ceilalţi îl ascultau pe
vorbitor şi interveneau unde li se părea că acesta nu este destul de clar ori
că ar mai ascunde ceva. Cine citeşte vreo carte care descrie autodemascarile
de la Aiud, din anii 1962 - 1964, nu va găsi decât o singură deosebire: pe
bătrâni nu i-a bătut nimeni, i-a înfrânt numai mizeria îndurată în anii lungi
de închisoare şi soarta camarazilor lor care au murit între timp.
Ilie Ţăranu stătea pe
unul din paturile din spre peretele cu ferestre, adică opus uşii şi priciului
cu supliciul. El nu scria, semn că şi-a terminat demascarea. Toţi, în
afara celor de pe preş, nu mai scriau, mai bine zis nu stăteau ca noi, căci,
după cum aveam să aflu mai târziu, teoria demascării, aceasta este un
fenomen continuu, deoarece fie că nu ţi-ai adus aminte totul de la început, fie
că nu te-ai hotărât să spui totul, trebuie în permanenţă să completezi cele
declarate. Pe paturile din fund stăteau şefii, care alcătuiseră un comitet zis
de reeducare, pe lângă cei doi amintiţi, Sobolevschi şi Prisecaru, mai
erau şi Octavian Zbranca - tot dintre ieşenii veniţi de la Suceava - şi un
tânăr liberal, Burculeţ, din părţile Mehedinţilor. De-asta, îmi explicam acum,
Virgil Bordeianu - polonicarul - împărţise „suplimentul" - resturile
de mâncare care rămâneau după împărţirea polonicului oficial - numai înspre
partea aia, la „domni" cum trebuia să spunem celor reeducaţi, spre
deosebire de noi cei de pe preş, care eram toţi nişte „bandiţi".
Max Sobolevschi era
scos ziua din cameră de către gardianul de pe sală, ori altul venit anume după
el. împreună cu el mai mergeau şi alţii, pe care îi indica el. încă nu ştiam
unde şi pentru ce Nu mai reţin exact dacă la prima bătaie, din prima zi, ori
când a revenit în cameră în altă zi de unde fusese plecat, 1-a luat iar pe
Costache Oprişan la rost:
-Să scoţi,
banditule, instrucţiunile care le ai de la Vică Negulescu pentru reeducare.
Oprişan a negat că ar
avea aşa ceva. A urmat „poceala " convingătoare şi Costache a spus
apoi că la Jilava, venind odată vorba de reeducare cineva - nu mai
reţine cine - 1-a întrebat pe Vică Negulescu, din Comandamentul pe ţară - ce să
facem în această situaţie. Acesta i-a răspuns acelui terţ, s-o accepte. Nu i-a
dat însă lui nici o instrucţiune.
De aici apoi vorba
scoasă de Ministerul de Interne, după compromiterea acţiunii Piteşti prin
răsuflarea în exterior a ororilor petrecute acolo, că totul se datoreşte lui
Vică Negulescu. Oprişan avea să fie dus de la Gherla la anchete, prin 1953 şi
în continuare, ca să-1 implice ca şef moral al lui Ţurcanu. Cei aproape 80 de
oameni de la Camera 3 Parter au fost martorii discuţiei de mai sus.
De altfel, o
dovedeşte şi tactica urmată cu luarea lui Costache la demascări, tactică
în urma căreia am fost şi eu luat în seria asta. Întâi fusese luat din celula
13 Gioga Parizianu. L-au deznodat, de nici în 2 săptămâni n-a putut umbla. Apoi
au luat întreaga celulă, plus câte unul din celulele învecinate, pe mine de la
12 şi pe Nimu Comşa de la 14, dovada că îi interesau legăturile eventuale ale
lui Oprişan, care nu se puteau face decât în mod obligatoriu prin vecinii
imediaţi.
Cine avea
repartiţia pe camere a deţinuţilor? Ţurcanu? Cum de a ajuns la ea? Cine i-a
dat-o? Cu a cui aprobare? Căci doar un simplu ofiţer politic, cu grad de
locotenent, cum era Marina, nu putea să calce până într-atât regulamentul închisorii
acesteia politice, doar cu de la sine putere. Mai sunt în viaţă destui foşti politruci
şi nu cred că unul şi-ar lua răspunderea faptelor petrecute sub ei ca fiind
din proprie iniţiativă. Ancheta ulterioară asupra lui Ţurcanu s-a oprit la
directorii Piteştiului şi Gherlei, căpitanul Dumitrescu şi
maiorul Gheorghiu. Oare să fi fost o simplă coincidenţă faptul că oriunde
mergeau oamenii lui Ţurcanu au avut mână liberă din partea comandanţilor
închisorilor respective (Canal, Tg.Ocna, Ocnele Mari, Gherla). Mie mi se
pare că este o dovadă certă a implicării Bucureştiului în toate cele petrecute.