În Zarcă
Din nou
acasă, arde-o-ar focul. La început, pe celular, apoi într-o celulă din Zarcă.
Sunt singur. Nu ştiu cine îmi sunt vecinii şi nici nu încerc să aflu. Încă
zece, unsprezece luni şi pedeapsa îmi va fi expirată. Mă voi elibera? Nu cred.
O schimbare, nu neapărat în bine, se va produce totuşi. Până atunci, clipe de
înseninare, cu poezia. Cu poezia şi umbrele. Zarea nu avea încălzire centrală.
Timp de jumătate de oră, flăcările câtorva aşchii de lemn, erau toată căldura.
Numai că nu o strângeam în braţe, ca pe o femeie. E vorba de sobă. Voluptate
molcomă. Amintiri. Altfel spus, tot un fel de poezie, un fel de nălucire, o
variantă de proiect.
Un sentiment
mai vechi, acela al vinovăţiei mele faţă de copiii smulşi de pe băncile
şcolilor şi "târâţi" - expresia nu-mi aparţine - prin închisori, se
cere sublimat. Un model posibil: "Cruciadă copiilor" de Lucian Blaga.
Există şi în această dramă un călugăr care îşi asumă răspunderea antrenării
copiilor pe un drum fără întoarcere, nu însă şi complexul culpei. Or. În ce mă
priveşte, acest complex mi se pare esenţial. Cu ochii închişi, în poziţie
orizontală sau deşirând, în mod mecanic, paşii prin celulă, imaginez fel şi fel
de peisaje şi situaţii. Fiind vorba de o dramă, caut un context: Modern?
Renascentist? Medieval? Un spaţiu geografic: Occident? Orient? Un univers
spiritual: Catolic? Ortodox? îmi par la îndemână doar personajele. Pe scurt: O
cetate oarecare, cu un guvernator atotputernic, un Episcop cărunt, negustori,
ţărani şi soldaţi. Peisaj accidentat. Jocuri de copii. În fruntea grupului,
fiul guvernatorului sau, poate, un tânăr necunoscut. Această opţiune
alterează, întrucâtva analogia. Un drum pietruit ocoleşte un promotoriu
străjuit de o cruce de lemn, de care atârnă un Hrist de tinichea. Pe platoul
din apropiere, un pluton de soldaţi, în repaus. La un moment dat, un soldat se
ridică şi, mai în glumă, mai în serios, trage în obrazul Celui răstignit,
poate cu arcul, poate cu sineaţa. O săgeată, două . . . Şi apoi minunea.
Hristos cel de tablă îşi smulge din cuie palmele, îşi smulge picioarele din
piroane, coboară de pe cruce, tăcut şi prinde să urce culmea dealului
împădurit.
Odată cu coborârea, s-a făcut şi seară.
Soldaţii îşi văd de ale lor, copiii nu se pot desprinde. Privesc fascinaţi omul
Hristos depărtându-se, şi-1 urmează, ca şi cum ceva sau cineva i-ar soma să o
facă. Urmează o cumplită confruntare cu forţe1 potrivnice. Copiii
cad, unul câte unul. Află familiile. Împrejurimile sunt cercetate de soldaţi.
Cercul se strânge. Hristos şi băiatul din fruntea cetei sunt prinşi.
Judecata se
va ţine în Piaţa Mare a cetăţii. Judecător, guvernatorul. Acuzatori, dregătorii
şi mamele copiilor căzuţi. Învinuiţi,
la început tânărul, apoi însuşi Hristos. Capetele de acuză: seducţia şi
ca urmare, pierderile de vieţi omeneşti. Îi şi aud vorbind, noaptea, la lumina
făcliilor, în liziera tainei, pe înţelepţii cetăţii, îmbâcsiţi de concepte, pe
mamele cele îndurerate, pe apărătorii neînduplecaţi ai interesului general,
care de care mai convingător.
Acuzaţii,
fie şi de formă, se cer şi ei apăraţi. Cine să o facă? Fiind vorba de însuşi
Hristos sau şi de Hristos, o va face Arhiereul. Dar cum? Ce argumente se pot
opune lacrimilor de mamă şi ţipătului copiilor din Rama? Dumnezeu îşi salvează
Pruncul, dar nu şi pruncii oamenilor, ucişi de Irod. "Glas în Rama s-a
auzit, plângere şi tânguire multă; Rahela îşi plânge copiii şi nu voieşte să
fie mângâiată pentru că nu sunt." (Mat. 2.18) Gând blestemat, îşi zice
Episcopul. Omeneşte judecând, pruncii au pierit. În plan divin, egoismul
salvării Pruncului, e dragoste supremă, întrucât, prin El e salvată omenirea,
iar pruncii ucişi de Irod, nu sunt morţi, trăiesc în eternitate. Numai că
întreg acest raţionament nu e în măsură să potolească durerea părinţilor şi
nici să clintească împietrirea guvernatorului, îndoindu-se deci, bătrânul
Episcop întâlneşte privirile învinuitului şi se luminează. "Să mi se
aducă o suliţă!" I
se aduce: O ia, se apropie de Hristos, cel care nu a rostit nici un cuvânt,
şi I-o înfige în inimă. Din rană izvorăşte sânge şi apă. "Învinuitul e
mort. Pe cine judecaţi?".
Reacţia
Guvernatorului, reacţia acuzatorilor, reacţia mulţimii a fost neaşteptată.
Mulţi nu înţelegeau ce se petrece. Altora li s-a făcut frică şi s-au retras. În
cele din urmă, S-a retras şi Hristos şi S-a urcat la locul Lui, pe cruce. S-a
retras şi Arhiereul. Rămas singur, plângând, tânărul a intrat în biserica
aflată în piaţă, a îngenunchiat şi a închis ochii. L-au trezit clopotele şi un
cor de copii ce cânta "Hristos a înviat." A înviat şi s-a reîntors
printre noi, şi oamenii, prin chiar slujitorii Bisericii, îl vor răstigni din
nou, ca jertfa, şi a lui şi a oamenilor, să nu aibă sfârşit.
După câteva
săptămâni, nu voi mai fi singur. Noul camarad, Ciaca Liviu, mai tânăr decât
mine, e un ardelean aşezat, puţin comunicativ, nu însă şi rece. Stă multă
vreme nemişcat şi îşi rosteşte, în gând, rozarul. E greco-catolic. Nu angajez
discuţii având caracter confesional şi nici discuţii politice. A fost agent la
poliţia de moravuri din Cluj. Ar avea ce să povestească. E, însă, prea sobru,
ca să o facă, aşa că ne petrecem timpul mai mult în tăcere. E bine şi aşa, mult
mai bine decât singur. Simpla prezenţă a unui om bun, e pentru mine benefică. O
nouă perioadă de singurătate. Pe Ciaca Liviu l-au scos. Îl vor aduce, după
câteva săptămâni pe Popşor, nume cunoscut mie, de la Piteşti. Şef al Frăţiilor
de Cruce, aparţinând dizidentei, slab reprezentată la nivel de ţară.
Temeiurile, educaţia, erau aceleaşi. Singura deosebire, rezervele faţă de Horia
Sima. Cum o asemenea problemă nu era în nici un fel de competenţa noastră, a
celor din Frăţiile de Cruce, am ignorat-o cu bună ştiinţă. Dealtfel, nici timp
să ne cunoaştem, să ne apropiem, nu prea am avut, întrucât, un al treilea sosit
a tulburat totul.
În general
vorbind, eu nu am suferit de pe urma informatorilor, nu sunt suspicios, nu mă
revoltă, îi accept ca pe un dat, ca să nu spun, ca pe un rău inevitabil. Cu
omul acesta - nici măcar nu-i reţin numele - lucrurile stau altfel. Omul
acesta, mai exact neomul acesta, provoca, neomul acesta teroriza, neomul
acesta, marcat lombrozian, remarcă făcută până şi de sergentul de pe sală, e în
stare să ucidă. A fost introdus, nu pentru a spiona, nu avea cum să o facă, ci
pentru a ne face viaţa imposibilă. Din
momentul sosirii lui am renunţat, nu doar la încercarea de a intra în
legătură cu vecinii, ci şi la comunicarea dintre noi. Faptul îl enerva la
culme. Lichea de mahala, nu suporta tăcerea. Socotea că în spatele ei se
ascundea nu ştiu ce conspiraţie, evident, împotrivă-i, şi reacţiona, de foarte
multe ori, violent. Gardianul, presupun, ştia că e un psihopat. Ne supraveghea,
oricum, cu mult mai susţinută insistenţă decât până la venirea lui, intervenind
nu o dată. După atari
intervenţii, omul se mai liniştea. Încerca
să fie chiar sociabil. Se oferea să povestească întâmplări, şi chiar romane. Şi
nu aş zice că o făcea fără talent. Evident, nu lipseau obsesiile sexuale,
insinuările, impertinenţa esccrocului de duzină. Pretindea că a ajuns printre
condamnaţii politici dintr-o eroare, a cărei corectare aştepta să o obţină. Era
susceptibil şi greţos. Cum să comunici cu un asemenea neom? Intuia repulsia şi
reacţiona violent. Mă aşteptam, aşa, din senin, într-un moment de criză, să ne
sară în gât. Preferatul era Popşor. Ajunsese să nu se mai stăpânească. În cele
din urmă, cere paznicului să fie scos la raport. Zadarnic, mi-am zis. Dar nu a
fost aşa. La ora prânzului, Koller ne aştepta în cabinetul medical. Primul
chemat a fost împricinatul. Al doilea, reclamantul Popşor. Ultimul am fost eu,
în calitate de martor, aşa socoteam. Koller, pe scaun, picior peste picior.
"Noa, cum a fost?" Am prezentat, stând în picioare, întreaga
situaţie, obiectiv şi fără dramatizări. Părea că mă ascultă. Era pentru prima
dată când îl vedeam de aproape: negru, strâmb, cu priviri tulburi,
asemănătoare celor ale delatorului. Nu a reacţionat în nici un fel la cele
spuse, "Poţi să pleci." Nu exagerez. Aveam impresia ca mă alungă, din
urmă, scârba. Eram din nou, toţi trei, împreună. Muţi. Aşteptam verdictul Câta
naivitate! Inadmisibilă, după aproape zece ani de temniţă. Cu privirile
acoperite de mantale, Popşor şi cu mine am fost duşi la izolare, bine că
împreună, într-o celulă de la subsolul celularului. Zarea nu avea subsol. Am
fost percheziţionaţi la piele. Ni s-au luat centurile, ni s-au luat
şireturile, ni s-au luat puloverele şi am fost zăvorâţi în spatele unei uşi din
metal. Cu excepţia unei tinete pentru urină, şi aceea fără capac, în interior,
nici un obiect. Camera, boltită, nu avea ferestre. Un bec anemic risipea,
dintr-o nişă, o lumină mai palidă decât feţele noastre. Igrasie, mucegai, mici
gângănii miriapode, specifice haznalelor. La ora stingerii, ni se aducea câte
un pat de fier, fără saltea, fără rogojină, fără scânduri, doar plasa metalică,
şi aceea rară. La deşteptare, paturile, devenite obiecte de tortură nocturnă,
erau scoase. Hrana, o dată la trei zile. Până şi obligatoria apă caldă ne era
interzisă. Încerc să înţeleg ce se petrece. Pentru ce suntem pedepsiţi.
"Va spus ceva Koller, domnule Popşor?" "Nimic. Absolut
nimic." "Nici mie." Şi pentru că era imposibil de găsit un
răspuns, am renunţat, nu fără a reţine concluzia că, la judecata duşmanului
tău, e un nonsens să recurgi. Nu îţi va face niciodată dreptate. Protecţia lui
oprimă.
Greu. După
câteva zile, picioarele: îmi erau ca butucii. Nu mai simţeam foamea. Aşteptam
doar patul, obiect de tortură, aşa cum era. Ca să treacă timpul, aş fi vrut să
întreprind ceva, să întreb, să ascult, doar eram doi. Degeaba. Tăceam din lipsă
de resurse fizice. Până şi rugăciunile, rostite în gând, curgeau poticnit.
Asistam la propria noastră stingere, lentă, fără sincope fără convulsii, la
propria noastră topire, nedisperată, asemeni lumânării. Şi, ceea ce mi se pare
ciudat, e faptul că nu ceream Dumnezeului meu, nici putere, ca să înfrunt, nici
dezlegare, ca totul să se sfârşească. În schimb, îmi repetam poeziile. De ce?
După trei sau patru săptămâni de izolare, barba ne crescuse ca blana pe jivine,
o vizită simandicoasă. Singura de altfel în tot acest interval. În pragul uşii,
doi colonei. Koller, ceva mai la o parte. "De câte zile sunteţi
aici?" "Nu ştiu." "Pentru ce?" "Nu ştiu nici
aceasta. Am fost aduşi, fără să ni se spună de ce." Koller se apropie,
şuşoteşte ceva la urechea celui ce pare că e superiorul, acesta aprobă şi uşa e
zăvorâtă din nou.
În total, am
socotit ulterior, am stat la izolare patruzeci de zile. Când am fost scoşi, ne
ridicam anevoie butucii. Mă obosea aerul, mă descumpănea lumina. Ne-au fost
restituite puloverele. Centura, o aveam de la tata, mi-a dispărut. Deşi eram
legat afectiv de ea, nu am insistat să fie căutată. Mi s-ar fi răspuns sec:
"Ce centură, bă? Nu ai avut nici o centură." În celula de la Zarcă,
unde am fost readuşi, delatorul nu mai era. Ar fi trebuit să facem o baie.
Miroseam a stârv. De bărbierit, ne-au bărbierit. Ni s-a dat şi ceva de mâncare,
fiertura obişnuită, dar de spus, nu ne-a spus nimeni de ce am fost pedepsiţi,
nici chiar sergentul Alexa, omul lui Dumnezeu, căruia ar trebui să i se ridice
statuie, pentru cât bine a făcut, pentru cât a suferit el însuşi ca om
condamnat pentru încălcare de consemn -cine vor fi fost martorii? - şi, nu în
ultimul rând, pentru felul ieşit din comun, cum ştia să doinească.
După câteva
zile sunt anunţat că voi părăsi Aiudul. Pedeapsa îmi era expirată şi au primit
dispoziţie să mă trimită, via Jilava, în lagărul dobrogean 9 Culmea.