“PROLOG PENTRU CEASUL ACESTA”
de SANDU TUDOR
În
cele ce urmează voi încerca să dau seama de linia directoare propusă de Sandu
Tudor (viitorul Părinte Daniel, stareţul schitului Rarău) colaboratorilor săi,
în revista “Floarea de Foc”, fondată de el în anul 1932.
Primul
număr al publicaţiei apare la 6 ianuarie. Un titlu sugestiv deschide coloanele:
“Prolog pentru ceasul acesta”. Prin ce este grăitor titlul citat? Prin faptul că nu
se grăbeşte a se vădi nici entuziast, nici pesimist, deşi anunţă un început de
drum. În schimb, are o gravitate improprie unui astfel de demers ziaristic, o
gravitate ce ne impune să-i cunoaştem conţinutul. Gândul ni se îndreaptă spre
ce putea însemna “ceasul acesta” în contemporaneitatea periodicului. Nutrim
nădejdea că cele de mai jos ne vor dumiri asupra întrebării stârnite.
În dreapta cununii
articolului de fond, cum s-ar numi astăzi, o imagine a unei ceramici policrome
de Mac Constantinescu: “Cap cu turban”. Ipoteza mea este că tânăra reprezentată
simbolizează însăşi “Floarea de Foc”
(de fapt, este soţia sculptorului, balerina de excepţie Floria Capsali),
altfel, parcă, nu ar avea ce căuta alături de articolul manifest al
redactorului şef. Într-adevăr, emană din trăsăturile personajului o combustie
internă ce, totuşi, nu-i consumă chipul armonios, dar aprig, demn, cu atenţia
concentrată atât în interior cât şi în afară, încondeiată de o sensualitate
rece, în expectativă, o combustie de tipul ”rugului aprins” ce nu se mistuie
niciodată.
Bustul în ceramică are
un ecou în partea inferioară a paginii: articolul “Auguste Rodin”de E. Cioran.
Astfel, bine susţinut, din punct de vedere plastic, într-o armătură dintre cele
mai solide, scrierea lui Sandu Tudor ne trezeşte categoric interesul.
“Ne-a biruit gând
curat, gând bun. Cu ochi mari de vedenie întrezărim şi creştem în noi o icoană
viitoare, un stil arzător cum sunt flăcările. Fiecare inimă a unui om tânăr e,
aevea, o floare de foc, din marele rug înflăcărat şi nemistuit al Vieţii care
aprinde întunerecul. Din pricina aceasta îndrăzneala ne mână spre războire
cruntă. Vlaga pe care o purtăm în mădulare ne îndreptăţeşte şi ne dă temeiul de
la care pornim. Război tuturor acelor ce socotesc viaţa o întâmplare oarbă sau
gluma searbădă a unui demiurg nebun, fiindcă noi înţelegem să întărim şi să
mărturisim că această viaţă are ceva în ea ce duce spre armonie şi un rost
propriu.”
Am fost preocupat de
la vârsta de şaisprezece ani de ideea Rugului Aprins. Aceasta s-a petrecut
datorită unei timpurii întâlniri cu Părintele Daniel, stareţul schitului Rarău,
şi a unei fără precedent influenţe a sale asupra crudului adolescent ce eram.
Mai mult, în cursul detenţiei am avut norocul de a întâlni şi a împărţi viaţa
de lagăr cu o sumă dintre membrii lotului Alexandru Teodorescu (alias Părintele
Daniel, alias Sandu Tudor). După eliberare i-am cunoscut pe alţii dintre
apropiaţii săi. Acest vechi interes m-a determinat ca, după Revoluţia din 1989,
să fac toate eforturile pentru a
redeştepta în conştiinţa contemporanilor amintirea acelui ieroschimonah
înduhovnicit şi scriitor ales. Cu atare scop am publicat cinci cărţi şi o sumă
de articole despre el.
Mesajul meu era
aşteptat, era necesar. Tineretul se confrunta, după Revoluţia sa anticomunistă,
cu o secătuire a tuturor vechilor valori şi tradiţii. Aştepta cu o sete
răvăşitoare să i se deschidă stăvilarul ce împiedica lumina să mai ajungă la
el. Apariţia volumului meu “Rugul Aprins. Duhovnicii Ortodoxiei sub lespezi în
temniţele comuniste” (Bucureşti, Editura Ramida, 1993) a constituit un prim
semn că adevărul nu se pierduse, ucis în camerele de anchetă sau istovit prin
gherle.
“Testament între înger
şi diavol” (Ramida, 1995); “Un viitor călugăr greco-catolic din preajma
“Rugului Aprins: Agenor (Bob) Danciul.” (lucrare în colectiv, realizată
împreună cu Pericle Martinescu şi Mons. Justin Paven; Ramida, 1996); “Rugul
Aprins de la mănăstirea Antim la Aiud” (Ramida, 1998); “”Rugul Aprins”.
Arestare. Condamnare. Achitare” (Bucureşti, Editura Agapis, 2003). Iată etapele
de până astăzi prin care a trecut această reevaluare.
Treziţi din amorţirea
temerii, a smeririi şi a uitării, unii membri întemniţaţi ai lotului Alexandru
Teodorescu (numele laic al Părintelui în cauză care, ca scriitor, a folosit
pseudonimul Sandu Tudor) şi numeroşi aşa-zişi istorici şi comentatori,
răsăriţi, în căutarea succesului facil, ca buruienile după ploaie, au început
să popularizeze figura unică a prelatului poet, fără a fi avut de-a face (cei
din urmă) în nici un fel cu evenimentele de la Antim şi cele posterioare. Prin
acestea înţeleg existenţa neoficială şi involuntară a unui cenaclu literar al
cărui suflet era autorul acatistului închinat Sfântului Dimitrie Basarabov.
Astfel, Rugăciunea Inimii şi aureola de sfinţenie ce înconjoară amintirea
duhovnicului martir Daniel (a adormit în chinuri în temniţa Aiudului) şi-au
făcut drum către sufletele tinerilor doritori de cunoaştere mistică şi de
mântuire.
Mă adresez acestora,
de la începutul evocării literare de faţă, deoarece Sandu Tudor, din primele
rânduri ale Prologului său din “Floarea de Foc”, tot tineretului s-a adresat,
izbutind un tur de forţă neaşteptat (şi, poate, chiar, nebăgat în seamă de
cititorii mei de astăzi). Anume a dat o definiţie a “Rugului Aprins”. O
definiţie ce nu apare în niciuna dintre cărţile scrise pe această temă, la care
am făcut aluzie, şi o definiţie ce ne apropie sufletele nespus de înţelegerea
fenomenului spiritual care a cucerit elita cărturărească şi duhovnicească din
anii premergând comunismului, continuatoarea celei grupate în jurul
“Criterion”-ului.
Iar această lămurire
dată de Sandu Tudor sună extrem de simplu, dacă o descărcăm de sugestiile
legate de trimiterea prea exactă la tânăra generaţie căreia i se adresa
articolul. “Fiecare inimă a unui om tânăr e, aevea, o floare de foc, din marele
rug înflăcărat şi nemistuit al Vieţii care aprinde întunerecul.”
Această frază conţine
materialul ideatic complet necesar unei meditaţii dintre cele mai rodnice
asupra rostului Rugăciunii Inimii. Rugul Aprins este “marele rug înflăcărat şi
nemistuit al Vieţii”. El “aprinde întunerecul”. Întâlnirea cu Viaţa, ca izvor
al luminării haosului îmbeznat, înseamnă întâlnirea cu însuşi Dumnezeu. Iar
această întâlnire nu are loc pe un teren neutru ci în ‘foc’ chiar. Pentru că
“Fiecare inimă (...) e, aevea, o floare de foc, din marele rug înflăcărat şi
nemistuit al Vieţii”. Va să zică, îl invocăm pe Iisus în inimă (“Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul”) deoarece inima
constituie parte din universalul Rug Aprins. Sau, cum o pune în ecuaţie
metaforică Sandu Tudor, inima este “o floare de foc, din marele rug”. De
remarcat faptul că autorul mă cenzurează pe dată, de pe poziţii teologice, mai
precis, ortodoxe: inima e “aevea” parte din focul vieţii şi nu în chip
metaforic, cum greşeam eu...
Ei bine, revista
“Floarea de Foc” intenţiona să apere poziţia creştină faţă de categoria vieţii
(armonică şi cu “un rost propriu”). Deloc împăciuitorist, Sandu Tudor
făgăduieşte război (cu vârful ascuţit al cugetărilor şi cu catapultări de
cuvinte necruţătoare) acelora ce refuză a recunoaşte rolul Creatorului în
existenţă şi se hazardează să numească Întâmplarea, la originea ei, ori, mai
grav, reduc imensitatea fără margine a gândirii divine la accesul accidental al
“unui demiurg nebun”.
Urmează o prezentare a grupului reunit de poetul ziarist
în jurul “Florii de Foc”. Nu ideile comune oţelesc strânsoarea dintre membrii
mănunchiului. “Nu dispreţuim prin aceasta gândul, acest polen zămislitor de
lumi; dimpotrivă.” Definiţia dată gândului este dintre cele mai generoase cu
putinţă, de unde deducem dragostea scriitorului pentru el. Conştienţi că “nu se
poate merge la întâmplare, nu se poate vieţui, nu se poate înfăptui nimic fără
o pornire şi o cârmă”, toate acestea însumându-se (pentru ceilalţi) sub
acoperământul principiilor sau concepţiilor. Ei, cei care-l împresoară cu
iubire şi încredere pe redactorul şef, presimt că mai există ceva impunându-le
să-i urmeze dâra solară lăsată în suflete. “Ele [principiile, concepţiile]
trăiesc în om înaintea oricărei formulări. / Ele sunt funcţiunea unui Adevăr
căruia nu i-a trebuit să aştepte venirea noastră pentru a fi. Acest adevăr ne-a
înfăptuit pe noi, nu noi pe el. Prin urmare pornim pe temelia că viaţa poartă
în sine un înţeles acoperit care trebuieşte ghicit, desvăluit.” Iar această
dezvăluire nu stă la îndemâna unui singur ins. Fiecare iluminând o fărâmă şi
punând-o laolaltă cu a celorlalţi, grupul îşi găseşte fericirea şi
semnificaţia.
În citatul precedent
ne aflăm iarăşi faţă-n faţă cu tema Rugului Aprins, a Rugăciunii Inimii prin
care ne întâlnim cu Adevărul, cu Creatorul nostru, îl înţelegem, îl desvăluim.
Nu este o tehnică sau o ştiinţă a contactului cu Divinul. Ci este o artă.”
Pentru fiecare din noi viaţa ni se deschide ca o pricină de proprie măestrire.
O artă de ghicire de sine.” Va să zică, în Adevărul care ne-a făcut pe noi,
forma noastră iniţială subzistă. Întâlnirea ei ne îndrituieşte să afirmăm că am
pornit pe drumul cunoaşterii de sine.
Revenind, liantul
dintre colaboratorii la revista sa este “puterea firească ce ţi-o dă
înţelegerea şi hotărârea obştească a luptei pentru o viaţă nouă.”
Poate că miră
afirmarea caracterului ‘artistic’ al descoperirii de sine. Şi mai de mirare
reprezintă următoarea dezvoltare: “Fiinţa noastră dacă nu are conştiinţa clară
a cauzei pentru care trebuie să se dăruie aspru, are în schimb simţământul unei
puteri creatoare care se naşte în noi şi ne poartă. / Suntem bântuiţi de patima
de foc a Duhului înnoitor.” Imaginea veterotestamentară adoptată pentru a
înlesni înţelegerea celor pe care ni le transmite textul său este: “Vedenia de
foc care ne merge înainte prin pustiu”.
Oricine este acela
care visează la o omenire din viitor, “fie laică, fie sfântă (...) înţelege
nevoia poruncitoare a unei adevărate dogmatice universale, în care nu
prejudecăţile şi patimile, nici obiceiurile sau abstracţiile uscate, trebuiesc
întrebate, ci tragica realitate a vieţii totale care poartă Adevărul viu în
miezul ei şi depăşeşte insul luat singur.” Nu. Categoric nu avem de-a face cu
un manifest cultural, aşa cum suntem înclinaţi a bănui, datorită prezenţei pe
prima pagină a unei reviste culturale noi a acestor idei.
Este vorba despre o
iniţiere spirituală, despre o direcţionare a propriilor emuli către căile
încurcate ale Căutării lui Dumnezeu. Sandu Tudor pune temeliile unei mănăstiri
intelectual virtuale, aspiraţie ce îl va obseda întreaga viaţă şi pe care numai
în parte a izbutit să o clădească în sufletele acelora care-l urmau.
În continuare, voi
cita din relatarea unui membru al “Rugului Aprins”, condamnat alături de
ceilalţi, privitoare la eforturile depuse de Părintele Daniel pentru a pune
(mult mai tîrziu) bazele unei mănăstiri de acest fel. Regret că frustrez
cititorul de numele călugărului care se confesează, dar îi respect dorinţa de a-şi
păstra anonimatul.
“Sandu Tudor a fost
directorul ziarului ”Credinţa”, cum ştie toată lumea. El se folosea de ideea
credinţei numai în sens comercial, ca să câştige bani. Scria articole atât de
frumoase, avea un talent atât de minunat încât Mitropolitul Firmilian,
Mitropolitul Olteniei, l-a chemat la Craiova şi-l ţinea nopţi de-a rândul acolo
să-i înfrumuseţeze cele scrise de sine însuşi, deşi şi el era un om foarte
cult. În tinereţe, fusese profesor de seminar şi avea şi el talent la scris.
Dar i se părea că frazelor lui, rescrise de Sandu Tudor, datorită stilului
acestuia, le creştea valoarea.
“Am stat şi eu câteva
nopţi la Craiova, la Palatul Metropolitan, şi-i vedeam cum lucrau noaptea, şi
Mitropolitul şi el. Începură cu cărţile de rugăciuni şi continuară cu tot ce
scria Mitropolitul. Sandu Tudor încă nu se călugărise pe timpul acela.
“Mai târziu, părintele
Daniel, fostul Sandu Tudor, m-a ales pe mine dintre toţi cei de la “Rugul
Aprins”, ca să mă ocup de organizarea de retrageri duhovniceşti. Întâi m-a pus
să pregătesc la Mănăstirea Govora o astfel de retragere, unde să se practice
rugăciunile luându-se ca model Athosul. Mai târziu, Mitropolitul Firmilian şi cu
Părintele Daniel m-au pus să pregătesc la Crasna – Gorj mai multe
chilii, cu tot ce e necesar, pentru ca să adune din toată ţara călugări cu
studii, ca să formeze o singură rânduială monahală. Un program la fel ca la
Athos.
“Atunci Părintele
Daniel mi-a mărturisit că el, pe vremuri, a pornit la Sfântul Munte cu gând
viclean ca, folosindu-se de talentul pe care-l avea de la Dumnezeu să scrie
cărţi ca să-i întreacă pe Pitigrili şi pe mizerabilul Damian Stănoiu. Acolo,
însă, a dat de călugări adevăraţi şi, deşi pornise cu gând murdar ca să facă
instigaţie să-i ridice pe călugării de la Athos împotriva stareţilor, când a
văzut câtă smerenie, câtă supunere, câtă ascultare, câtă sinceritate, câtă
dragoste aveau, s-a convertit şi acuma devenise cu el însuşi şi cu alţii mult
mai aspru, mult mai riguros.
“Această rigoare a
aplicat-o şi la Mănăstirea Antim, unde am fost tot timpul de faţă, prezent la
conferinţele care se ţineau de către el, de către Părintele Benedict Ghiuş,
Părintele Sofian Boghiu, de către Vasile Voiculescu şi de mulţi, mulţi, şi
poeţi, şi prozatori, şi oameni de cultură.
“Fostul Sandu Tudor,
convertit nu numai de Părintele Firmilian, ci mai ales de Tit Simedrea,
Mitropolitul Bucovinei, nu permitea doamnelor să vorbească în public. În
schimb, el vorbea foarte mult. Odată mi-am permis şi eu, cam cu obrăznicie, să
fac o glumă, la care nu a ripostat cu răutate. Am spus că pe vremuri, în decurs
de sute de ani, schimnicii nu aveau voie să vorbească decât şapte cuvinte. Iar
unii dintre ei nu vorbeau nici două pe zi. Aşadar s-a acumulat o comoară de
cuvinte nespuse, neexprimate. Toate acestea le debitează Părintele Daniel,
acuma la Antim. A râs toată lumea, iar el nu s-a supărat. Şi am devenit
prieteni. Avea încredere în mine şi m-a pus să pregătesc la Crasna – Gorj
astfel încât să se adune acolo cel puţin patruzeci de călugări, din cei mai bine
pregătiţi din punct de vedere duhovnicesc şi să formeze un regulament al
monahismului românesc.
“Acest lucru nu s-a
mai realizat, pentru că el a fost arestat. Şi a rămas să slujesc şi să conduc
eu acest schit Crasna – Gorj. Şi am fost şi eu arestat în noaptea de Ajun de
către miliţia din Novaci, ceea ce ei nu vor să recunoască în acte, să nu se
vadă că am fost luat de la uşa bisericii, când mă duceam să-ncep slujba de
Ajun.”
Cititorul se cuvine să
mai afle că, în colaborare cu arhitectul Constantin Joja, despre care am mai
scris în “Permanenţe”, Sandu Tudor a întocmit planurile unei mănăstiri – şi a
bisericii corespunzătoare –, dedicate unei astfel de obşti de monahi
intelectuali.
În 1932, Sandu Tudor
ştie că “au venit zilele când o foame ciudată s-a întins asupra acestui pământ.
Nu foamete de pâine, nici sete de apă, ci de auzirea cuvântului statornic,
cuvântului liber, cuvântului hrănitor”, o mărturiseşte în articolul de fond
despre care vorbim. Aştept de mult timp acest răspuns la o întrebare ce mi-am
pus-o la începutul lecturii mele. Anume cum arăta “ceasul acesta”. Iar
înfăţişarea lui este, cu drept cuvânt, răscolitoare. “Din pricina acestei
arşiţe care ne bântue, ne-am strâns şi noi laolaltă.”
Românul are nevoie de
şcoala lui Sandu Tudor. A greşit că nu a cunoscut-o ieri, când spera la
ajutorul străin pentru mântuirea neamului, pentru slobozire. La ajutor străin
aspiră şi astăzi. Pe biet românul, aflat mereu sub cizma vecinilor, nimeni nu
l-a învăţat să se bizuie mai înainte de orice pe sine însuşi. Nimeni nu l-a
învăţat, fiindcă suntem o ţară aflată încă în copilărie. Abia ne-am născut ca
România Mare. Şi abia am fost iarăşi sfâşiaţi şi jefuiţi de pământ şi de
suflete. “Nu de aiurea ne va veni mântuirea, ci din ceea ce ni s-a dat să avem
sub tălpi, să păstrăm în inimi, să purtăm deasupra creştetului, din aceasta vom
putea scoate îndreptarul de viaţă”, ne învaţă duhovnicul neamului, Părintele
Daniel. Nedesăvârşiţi dacă suntem şi ne ştim, nu înseamnă că e lipsită de preţ
“flacăra înflorită pe care o aducem pe palma întinsă”. În continuare, ni se
explică de ce se face o astfel de afirmaţie. “Această îmbobocire de vâlvătae
(...) are ceva din miezul acelui Adevăr (...) în stare să ne deschidă o
nevăzută fereastră prin care ochiul să privească în noapte. / În licărirea ei
prietenească nădăjduim să ne călăuzim.” Pentru întărirea credinţei, Sandu Tudor
aminteşte spusele lui Iisus: “Foc am venit să svârl pe pământ şi cât aş vrea să
fie acum aprins!Nu pacea am venit să aduc, ci sabie!”
Ajungând, în sfârşit,
la lămurirea necesară asupra celor ce revin prietenilor de condei implicaţi în
publicaţia sa, redactorul şef scrie: “Vâlvătaia spiritului, patima Duhului din
nou înviată în noi norodul acestui pământ atât de roditor, cu un trecut atât de
vorbitor, trebuie crescută să strălucească depărtărilor. / Numai pasiunile
puternice, desăvârşite, aduc rodnicie şi fapte cu adevărat trainice. / Cine se
va împotrivi talazului sufletesc al unui întreg tineret? (...) / Această
revărsare a spiritului trebuie să urce, să ne cuprindă, să ne spele, să ne
cureţe cu binecuvântatul ei botez de foc.”
Restul e faptă, pentru
a ne aminti de cedarea coborâtoare în lumea necuvântării pe care o îmbrăţişase
Hamlet în incapacitatea sa de a tăia nodul gordian al îndoielilor.
Mihai Rădulescu
P.S. Aduc în continuare o mărturie a unui sociolog de origine română,
vieţuind în Finlanda, fiică duhovnicească a Părintelui Adrian Făgeţeanu
(arestat în lotul reunindu-i pe foştii participanţi la întrunirile “Rugului
Aprins”). Îi mulţumesc, cu acest prilej, dnei Andra Aldea-Partanen, pentru
îngăduinţa ce mi-a dat-o de a-i publica fragmente din corespondenţa privitoare
la site-ul meu “Literatura de detenţie” şi la editarea a două variante ale
scrierii mele despre “Rugul Aprins”.
“Trăiesc
în Finlanda. Comunitatea Orthodox Spirituality are membri din toată lumea:
Europa (Grecia, Danemarca, Romania, Finlanda, UK etc), America (Canada, SUA,
Argentina etc.), Australia, Africa (Egipt), Orient (Irak). Pe mine personal,
activitatea în diverse forumuri şi comunităţi mă ajută sufleteşte şi...
practic. Trăiesc în Finlanda, o ţară majoritar protestantă, cu o comunitate
ortodoxă recunoscută oficial, cu rang de a doua biserică oficială, dar... de 1
% (dintr-o populaţie de 5 milioane). În mod utopic şi idealist lupt să fac
cunoscute şi alte versiuni de ortodoxie decât cea rusească sau finlandeză, în
Finlanda şi ortodoxia finlandeză în comunităţile internaţionale sau în cele de
limbă română. Ortodoxia finlandeză are rădăcinile în ortodoxia Careliei, un fel
de Basarabie a Finlandei, unde spiritualitatea are tradiţii adânci, intemeiate
pe malurile Lacului Ladoga, in Valamo. Încerc să citesc zilnic câte ceva pe
teme ortodoxe fără a reuşi mereu. Încerc să ofer zilnic altora ocazia de a
cunoaşte aspecte mai puţin"publice" ale credinţei noastre.”
“Activez
în acest grup
(http://groups.msn.com/OrthodoxSpirituality)
şi as
dori să traduc în engleză secţiuni despre Rugul Aprins (din
http://www.litdedetentie.as.ro/carte3.php)
şi să
le afişez în comunitatea Orthodox Spirituality.
Se
poate?”
“Stimate
Domnule Mihai Rădulescu, Trebuie să recunosc că citesc în paralel cel puţin
două dintre cărţile Dumneavoastră: Istoria literaturii de detenţie la români
(Partea 1: Memorialistica reeducării) şi Rugul. (Mai am momente de lectură
fragmentară, furată şi altor secţiuni
ale paginii Dumneavoastră). Mă fascinează recrearea sensibilă a lumii de
atunci, chiar dacă ea interpune antagonic modele hidoase verticalităţii umane.
Dureros este faptul că nu avem de-a face cu ficţiuni ci cu realităţi eventual
vag voalate de subiectivitatea inerentă trăitorului... Un sfârşit de săptămână
bun şi rodnic! Calde şi respectoase salutări din Finlanda, Andra
Aldea-Partanen”
Iar
pentru că trimit cititorul interesat la site-ul meu menţionat, îi atrag atenţia
şi asupra unei cărţi de mici dimensiuni pe care o va găsi tot acolo, privitoare
la cea mai lungă rezistenţă armată împotriva comunismului, din ţările dominate
de U.R.S:S., din sud-estul Europei, rezistenţa grupului “Fraţii Arnăuţoiu”,
pentru care Elisabeta Rozea a suferit enorm. De asemenea mulţumesc dlui
Cristin-Ion Tomeci pentru dreptul pe care mi l-a dat de a republica
următoarele.
Apăsaţi aici http://www.litdedetentie.as.ro
“Domnule Rădulescu,
În urmă cu aproape 10 ani am parasit definitiv România şi m-am stabilit
cu familia în Belgia, dezamăgit de mersul "democratic" în Romania. La
plecare am primit de la tata, (în Câmpulung-Muscel, unde m-am născut) o carte
micuţă "Sânge pe râul Doamnei". Am ţinut-o tot timpul alături de mine
şi am recitit-o de multe ori. Înainte să plec din ROMÂNIA, bunicul meu m-a
chemat la Pietroşani, împreună cu copiii mei şi m-a luat de gât... “ Vezi tată,
am primit ceva din pământ înapoi, şi conacul vechi al "maicii
Pietroşanca"... dar la cine va rămâne? Tu pleci în Belgia, Bogdan
(celălalt nepot) s-a căsătorit în Canada, o să le rămână toate tot lor...” şi a
oftat cu năduf... Între timp au murit toţi, şi tata şi bunicii şi eu sunt tot
mai departe.
Am aflat cu durere că o fermă şi parte din pământul
"Arnăuţoilor" aparţine cuiva din partidul România Mare din Câmpulung.
Nu ştiu dacă este adevărat, dar dacă e aşa... Am căutat să mă rup definitiv de
România, dar uneori singur, ghemuit in aşternut, visez la "munţii mei
frumoşi, văd "Piatra Craiului", văd muntenii liberi, verticali, şi
apoi totul învăluit în ceaţă.. Cu multă prietenie şi respect,
Cristin-Ion Tomeci
Oudenaarde, Belgia”
“Site-ul dumneavoastră l-am găsit ieri din întâmplare. Băiatul meu cel
mic ,Emanuel, care ca şi mine este foarte mândru de originea lui, deşi e
crescut în Belgia de la vârsta de 4 ani (vedeţi că se moşteneşte genetic ?...)
m-a rugat să caut pe http://www.google.be/
numele Tomeci să vedem câţi mai sunt prin lume înregistraţi pe vre-un site. Nu
mică mi-a fost surprinderea să găsesc site-ul cărţii mele preferate. Nu vă spun
că fiind în format mic o port uşor după mine. Prietenul meu Niculae Geamanu,
care locuieşte la vreo 5 km de mine (născut în România, astăzi poliţist în
Gent) a citit-o cu sufletul la gură şi abia i-am lăsat-o de frică să nu o
pierd, aşa că am să-i comunic acum site-ul să citească.”