8
FERICIŢI CEI SĂRACI CU DUHUL
Cele de
mai jos vor fi amendate, de către cititorii grăbiţi sau neatenţi, ca dăunătoare
generaţiei celor tineri, într-o epocă a triumfului ştiinţei, când viitorul lor
depinde tocmai de şcoala absolvită.
Dar să
nu ne grăbim a da cu piatra. Pentru că în spatele povestirii de faţă se ascunde
o taină a ştiinţei de alt ordin, ce se cade a fi descifrată înainte de
ridicarea şi azvârlirea pietrei. Aruncarea pietrei, acolo unde cade ea, înalţă
hotar de netrecut între doi oameni, între două grupuri sociale. Or, oamenii
există pentru a se apropia unul de celălalt, nu pentru a se despărţi şi
dispreţui până la ură.
Istoria
noastră debutează cu apariţia într-un sat numit Români, de pe lângă Buhuşi, a
câtorva bărbaţi ce lăsau să le crească barba, care nu lipseau niciodată de la
biserica parohială, duminicile ori de sărbători, care se spovedeau şi
împărtăşeau la preotul local, dar aveau şi încuviinţarea acestuia de a cerceta
un anume monah preţuit de ei, pe nume Nicodim, şi, cu prilejul celor patru mari
posturi, să se şi spovedească, mai temeinic, călugăreşte, la el.
Bărbatul
care mi-a istorisit cele ce urmează era copil în timpurile acelea. Tot
observând purtarea lor deosebit de cuviincioasă, de pioasă, în obştea
credincioşilor, fu, la început, intrigat de ea; pe urmă, atras; mai apoi,
fascinat. Când unul dintre dumnealor îl îmbie să poarte împreună discuţii
despre credinţă, se socoti pornit pe un drum de cunoaştere a lui Dumnezeu, ceea
ce era adevărul adevărat, pentru că,
fără s-o ştie teoretiza, asculta de Chemarea Lui, făcută prin gura
consăteanului cântăreţ la biserică, deşi nu fusese şcolit pentru această
slujire.
Dacă îi
cunoscu puterea cu care se agăţa de noile cunoştinţe religioase dobândite,
adultul îi pomeni despre ucenicii ieromonahului Nicodim Măndiţă, ipodiaconi
ţinând de mănăstirea Neamţului. Ei slujeau lui Dumnezeu bătând potecile, din
cătun în cătun, cu raniţa la spinare, încărcată cu cărţile scrise de călugăr,
sau cu căruţa mergând din loc în loc, oprindu-se la bâlciuri, unde strigau
ţăranilor că marfă mai bună ca a lor nu aveau de unde dobândi, căci din
tipăriturile lor puteau învăţa oamenii cum să se mântuiască...
În cele
din urmă, băietul fu întrebat de poftea a fi condus la mănăstirea cu pricina.
Era o a doua Chemare, resimţită de el ca atare.
Iată
propriile sale cuvinte cât se poate de explicite:
“Până
în acel moment făcusem şapte clase elementare şi aveam liceul început. În acest
prim an de liceu s-a produs ceva neobişnuit: am simţit o Chemare a lui
Dumnezeu, ceva deosebit. M-a atras munca aceasta dedicată cultivării religioase
a poporului: cărţi scrise, editate şi transmise oamenilor.”
Este
foarte interesant de aflat în sufletul cui răsuna această Chemare. Să-i dăm
iarăşi cuvântul celui care preferă să-şi păstreze anonimatul şi ale cărui
legături cu temniţa s-au soldat într-o anchetă urmând unei ascunderi de
securitate:
“Parcă
mă muncea gândul că ar fi fost fără seamăn dacă şi eu aş fi putut participa la
aşa ceva...” îşi spune cuvântul romantismul vârstei şi îndemnul lăuntric pe
care, odată ieşiţi din tinereţe, îl simţim tot mai anevoie poruncind în pieptul
nostru. La ce îndemn gândim? La îndemnul de a proceda astfel încât să
folosească viaţa noastră cuiva; ba la cât mai mulţi; îndemnul de a ne jertfi
pentru o idee, o cauză, pentru semenii noştri, ori, mai presus de orice, pentru
Dumnezeu.
Şi nu
i-a fost destul flăcăului.
“Am
pornit la şcoală cu alte aspiraţii. Nu aveam în vedere o profesie anume, ci mă
îndemna o sete mare de cunoaştere, cu înclinaţia spre literatură: tot ce
înseamnă literatură, fie istorică, fie beletristică, cu alte cuvinte literatura
propriu-zisă, pură. Citeam mult la vremea respectivă şi doream să mă consacru,
în cele din urmă, literaturii.”
Însă o
voce necunoscută din sine îi şopti despre alte căi posibile...
“Se
deschisese în sufletul meu ceva deosebit pentru Dumnezeu şi cele sfinte, o
sete, un dor care mă determinau să cer de la Dumnezeu un sprijin, un ajutor din
partea cuiva care să-mi orienteze paşii în viaţă. Aspiram să-l cunosc pe Dumnezeu, să cunosc voia Lui.“
Trăirile
sale secrete se concretizează, se lămuresc treptat, până ajunge să numească
singur cele resimţite, conform canonului urmărit de noi:
“La
vârsta pe care o aveam – fără ca să fie o alegere superficială, datorită tinereţii
mele, – eram frământat. Am trecut ca printr-un fel de probă, fără s-o vreau,
fără s-o ştiu... Insist: era o alegere în urma unei Chemări.”
Iar
Chemarea nu se mulţumeşte a se face auzită, ci devine lucrătoare în clipa când
a fost condus să-l cunoască pe Părintele Nicodim, autorul cărţilor ce-l
încălziseră. “Când am ajuns la poartă şi dânsul ne-a întâmpinat, a făcut-o ca
întotdeauna cu un zâmbet pe faţa lui care era atât de minunată: o figură de om
duhovnicesc, de om al lui Dumnezeu... M-a impresionat. M-au
cucerit blândeţea şi dragostea şi bunătatea lui.
“M-am spovedit. Printre altele am avut o întrebare: dacă era de
acord ca eu să mai fi continuat şcoala sau socotea că îmi era de folos să
renunţ la cursuri. Asta deoarece simţeam o Chemare care-mi cerea o dedicare de
alte dimensiuni. Exista o bucurie, o apropiere, o prezenţă a lui Dumnezeu,
căruia simţeam că trebuia să-I răspund şi eu într-un mod cu totul deosebit.”
Resimţim aici, deşi nu o numeşte, apărând la copil nevoia de a părăsi tot ce a
fost el până la acel prag, pentru a deveni un om nou, nevoia de a rupe cu
trecutul, chiar dacă, din punctul de vedere al omului de lume, acel trecut era
foarte onorabil şi în spiritul celei mai pioase construiri de sine cu putinţă
unui tânăr care-şi formează viitorul.
Băiatul
se îndrepta către poarta cea îngustă, fără să ştie bine ce făcea. Şi cum calea
nouă i se părea că ar fi contrazis tot ce intuia el că nădăjduiau părinţii şi
doreau profesorii pentru el, avea şi o oarecare teamă de a nu greşi. Dar
chemarea către sărăcirea duhului era prea puternică pentru a nu-l fi adoptat
urgent aliat şi sfetnic pe duhovnic, o sărăcire a duhului predicată în
“Fericiri”, deci reflectând cugetarea creştină, chiar dacă băietanul nu era
prea conştient, la ceasul acela, de perfecta sa strecurare în pielea
creştinului începător.
Voi mai
zăbovi o clipă încă alături de textul precedent, pentru că pomenirea Chemării,
pentru mine, are o deosebită însemnătate şi doresc să atrag şi atenţia
cititorului asupra acestei idei atât de importante în contextul abia părăsit.
În definitiv, un copil, în temeiul Chemării, renunţă la şcoală, la o şcoală de
care ar fi depins realizarea sa ca literat (după cum îi era nădejdea). Bine a făcut să socotească aceasta o Chemare divină? Acum că am
perspectiva întregului vieţii sale, pot afirma că a făcut bine. Căci timpul ce
l-ar fi închinat studiilor laice dintr-o şcoală comunistă el l-a dedicat
deprinderii abeceului creştin. Or, aceasta avea să-i folosească peste zeci de
ani, după ce Părintele şi ucenicii săi au trecut prin flăcările martirajului,
după ce el însuşi a fost anchetat cu duritate, atunci când şi-a închinat
integral maturitatea editării operelor Părintelui Nicodim, după Revoluţia din
‘89, când a înfiinţat o editură anume cu ţelul acesta... Există Chemări ce ne vin de la Dumnezeu iar cea
despre care a fost vorba este una dintre ele.