47
UN NECUNOSCUT IVIT DIN NOAPTE
Răsărirea
ajutorului lui Dumnezeu pe neaşteptatelea, în existenţa lui Chirilă Ciuntu,
atunci când intervenţia miraculoasă era mai urgentă pentru a-l salva de la
necazuri foarte mari sau chiar de la condamnarea la moarte, avu loc în două
ocazii asemănătoare, dintre care una am relatat-o în capitolul precedent, iar
cealălaltă urmează a fi expusă aici. Când fac socoteala acestor intervenţii, mă
bizui numai pe mărturisirile din cartea sa de memorialistică: “Din Bucovina pe Oder”
(Constanţa, Metafora, 2004). Iar aceste intervenţii salvatoare au caracter de
Chemare a lui Dumnezeu, ele venind în clipe când se juca viitorul său după
sistemul cap sau pajură.
Iată
întâmplarea la care mă refer de data aceasta.
Naratorul
urma să părăsească România foarte curând. Îl despărţeau de acele momente doar
câteva zile. Pentru a-şi uşura contactul cu cei care trebuiau să-l treacă
graniţa, decise să elimine orice risc posibil. Drept care, aranjă să-şi
petreacă ultima noapte înainte de marea
aventură la un cunoscut binevoitor, comisarul de poliţie Bozdoc. Încărcat cu
bagaje, se ferea de orice întâlnire periculoasă, mai ales pentru că, într-un
asemenea prilej, în eventualitatea unei percheziţii, s-ar fi putut descoperi
asupra sa scrisori ale familiilor altor fugari, destinate celor din
străinătate. Or, ele deveneau grav incriminatorii într-o asemenea situaţie.
Îl
însoţea un coleg pentru a-i uşura transportarea geamantanelor.
“Când
ne suim în tramvai, dăm peste un sergent care mă întreabă unde mă duc la miezul
nopţii cu bagajele. I-am răspuns că mă mut la o nouă locuinţă şi că în timpul
zilei nu am avut timp să fac acest lucru. Sergentul de stradă nu a fost
încântat de explicaţia mea şi mi-a atras atenţia că ne vom coborî la Patriarhie
sau în Piaţa Naţiunii şi că acolo voi da socoteală la circumscripţia de
poliţie. Când am văzut cum stau lucrurile, m-am hotărât s-o şterg în orice caz,
profitând de întunericul ce se lăsase peste oraş şi lăsând la nevoie bagajele
în plata Domnului.” (p.35).
Noul plan
nu miră pe nimeni: ce era să facă bietul om în condiţii atât de neprielnice?
Există, parcă, o specie de şopârle (dacă nu cumva au această caracteristică
toate) care, dacă le apuci de coadă, ţi-o leapădă în mână pentru a scăpa cu
viaţă. Şi de n-ar fi adevărată amintirea mea din viaţa naturii, tot este
elocventă în situaţia creată. În vederea plecării peste hotare, în noile
condiţii merita ca Ciuntu să lase tot şi să dispară cât mai curând, pentru a
evita orice neajuns. La aceasta purcese. Îi şopti însoţitorului său schimbarea
de plan şi-l pregăti să fie gata pentru o dispariţie neaşteptată în noapte.
“Ajunşi
în piaţa cu pricina, poliţistul ne somează să coborâm, pune fluierătoarea la
buze şi dă semnalul gardianului de serviciu din regiune să vie să ne ducă la
circumscripţie. Între timp începeau să cadă picuri de ploaie, iar gardianul,
care din întâmplare nu era prin apropiere, nu se arăta” (p.35-36).
Desigur
că întârzierea acestuia era propice viitorului memorialist, dar nu se vădea a
fi fost salvatoare încă. Pentru definitiva ieşire din cumpănă, era necesară o
intervenţie mai puternică. După cum nici rămânerea ascunsă a agentului nu părea
datorată unor împrejurări omeneşti legate de ceea ce se petrecea în acel grup
tensionat, la fel nici ceea ce succedă şuieratului insistent şi fără ecou nu
părea a se datora vreunui factor uman implicat în povestea aceea.
“În
acest moment se apropie un civil care observase că ceva nu era în ordine,
deoarece noi vociferam cam tare, şi ne întreabă ce s-a întâmplat; zic: “Ce să
fie, domnule, trebuie să mă mut acuma, pentru că n-am avut timp ziua, şi domnul
sergent vrea să mă aresteze fără nici un motiv.” “Ia-i, domnule sergent, adresa
unde se mută şi dă-i drumul, căci lucrul acesta se poate întâmpla oricui!” La
întrebarea sergentului, îi dau adresa (...). Cu aceasta am fost lăsaţi să ne
continuăm drumul. Nu ştiu cine a fost civilul acela, dar trimis a fost dânsul
de Dumnezeu, ca să se mai întâmple o minune cerească” (p.36).
Nu
socotesc că sunt necesare completări sau comentarii suplimentare pentru a se
evidenţia că povestitorul nu era părăsit de Dumnezeu, că nu era lăsat să se
descurce singur din atari noduri ale destinului, ce se strângeau tot mai tare
în jurul gâtului său. Dimpotrivă, Părintele Ceresc îi trimite semne că îi veghează
paşii, prin aceasta chemându-l către El.