45
NU EXISTĂ PAS FĂRĂ DUMNEZEU
Scrierile
despre detenţie sunt elocvente cât priveşte intensitatea credinţei autorilor
lor. Într-unele dintre ele, Dumnezeu intră în preocupările permanente ale
mărturisitorului. Ba chiar şi opurile închinate Cerului şi Împărăţiei Domnului.
Într-altele (care îmi vin cu generozitate într-ajutor, când culeg povestiri cu
tema Chemării), din când în când, se pune chiar chestiunea intervenţiei
Creatorului în existenţa duhovnicească, socială sau fizică a naratorului sau a
altcuiva din preajma sa. O a treia categorie nu-L pomeneşte pe Tată, nici pe
Fiul, dar din paginile respective simţi înălţându-se neîncetat buna mireasmă a
prezenţei Lor tacite, calde, ocrotitoare şi îndrumătoare. Mai există şi
celelalte naraţiuni – foarte utile ca document, interesante ca idei, frumoase
ca stil, însă găunoase cât priveşte deschiderea metafizică.
Astăzi
mă voi opri asupra unui memorialist din categoria a treia de mai sus: Filon
Verca, un scriitor prolific al literaturii de detenţie şi al eseului politic,
pe care toţi amatorii de atari mărturii îl urmărim cu interes de mult timp.
Paginile sale se intitulează: “Amintiri –
cu şi despre Nicu Bălănescu” şi au apărut în revista “Memento”
(Timişoara), anul XIV, nr.10 (88), decembrie 2004.
Acţiunea
naraţiunii începe odată cu eliberarea din lagărul nazist de exterminare de la
Buchenwald a legionarilor internaţi de Hitler.
Filon
Verca şi cu Nicu Bălănescu s-au numărat printre elevii radiotelegrafişti ce
urmau să fie trimişi în Patrie, alături de numeroşi alţi combatanţi, pentru a
organiza rezistenţa împotriva invadatorului sovietic şi a guvernului impus de
ruşi. Formarea micilor echipe se bizuia şi pe afinităţile personale dintre
viitorii membri. “Fără să ştiu cu cine voi face parte din echipă, m-am gândit
la Bălănescu, un caracter ferm, decis în hotărârile luate. Nu ne-am cunoscut
prea bine, ne observam, mai degrabă, atitudinea pe care fiecare o manifesta în
cei aproape doi ani în lagăr, supuşi la presiunea germană ‹fără succes› de a ne
aservi naţional-socialismului german.” Se remarcă de pe acum o atitudine a
naratorului, ce depăşeşte planul raţionalităţii pure. Opţiunea făcută de el (de
o gravă importanţă pentru însăşi prezervarea vieţii sale pe viitor şi, oricum,
în vederea încheierii cu succes a misiunii cu care aveau cei doi să plece în
ţară) se bizuie pe o îndelungată observare. Voi menţiona că pe parcursul celor
doi ani de convieţuire între sârmele ghimpate, această observare nu s-a făcut
în mod continuu şi, mai ales, nu cu un scop precis – evident nu cu acela de a cântări caracterul celui observat în
vederea alcătuirii unei echipe de luptă şi cu riscul jertfei maxime. În acest
caz, ce alt element a mai participat la închegarea opţiunii lui Verca?
Raţionalistul va răspunde: intuiţia. Este un termen căruia psihologii nu i-au
găsit o definiţie. Nu e cunoscut motorul ce declanşează acest proces, nici
felul în care e garantată şoapta lui. Pentru mine, cele resimţite de Filon
Verca ţin mai curând de domeniul mistic şi aş numi procesul: un impuls al lui Dumnezeu.
Pentru a vorbi cu cuvintele cu care l-am obişnuit pe
cititor: o Chemare. Se va vedea ulterior de
ce investesc în acest termen atât de mult.
Un şir
de nepotriviri au condus misiunea încredinţată lor la ratare. Au fost
paraşutaţi aiurea decât unde se stabilise din timp; culmea, acolo unde nici
unul dintre luptători nu cunoştea regiunea. Doi dintre dumnealor, aterizând pe
o turlă de biserică, au alertat jandarmeria de la bun începutul acţiunii.
Ceilalţi, au rătăcit un număr de zile de trei ori mai mare decât le erau
pregătite proviziile de hrană rece, după care, dibuiţi, au fost opriţi cu
focuri de armă şi arestaţi. Aceasta avea loc în luna
august. În ajunul Crăciunului, conform unor înţelegeri politice, săvârşite pe
deasupra voinţei lor, au fost eliberaţi.
Filon Verca îl invită pe Nicu
Bălănescu să petreacă împreună cu el sărbătorile Crăciunului, ba chiar să-şi
clădească o casă în satul său. Numai
că acela sosi cu o zi după arestarea celui dintâi. Îi
făgădui mamei disperate să-i afle urma.
În perioada de tortură de negrăit,
cu cămaşa şi indispensabilii muiate în sânge, abia trezit dintr-un leşin
prelung, Filon auzi comisarul de servici apostrofându-l: “Verca! (...) Vărul tău aşteaptă la poartă, dacă ai
schimburi de dat. Grăbeşte”. Şi-i scutura prin faţa nasului o trăistuţă, să-şi
depună în ea rufele murdare.
Arestatul
îşi dădu seama că aci se ascundea un semn ce lăsa de înţeles că ai săi îi
descoperiseră ascunzătoarea nevoită. Pentru a le transmite că se mai găsea în
viaţă, trebuia să le trimită ceva pe care să-l recunoască a-i aparţine.
Singurul obiect spălat de sânge îi era batista.
Cel din
faţa clădirii era Nicu Bălănescu. Făgăduindu-i mamei lui Filon că avea să
dibuie urmele feciorului, “a plecat să mă caute. Mai întâi la Securitatea din
Caransebeş, apoi la cea din Lugoj, şi în urmă, la Timişoara. El se prezenta
întotdeauna la ora prânzului, când toţi erau plecaţi la masă, rămânând doar
comisarul de servici, care nu cunoştea dosarele. Cu toate că era şi el căutat,
s-a întors la Petroşniţa şi a liniştit-o pe mama, ducându-i traista cu batista
pe care mama a recunoscut-o”.
Finalmente,
a fost şi el aruncat în celula alăturată chinurilor camaradului său. “Când mi-a povestit, mi-a scăpat o lacrimă. Ce l-a mânat în gura lupului, ştiind bine ce îl aştepta?”
Răspunsul
mi se pare limpede şi uşor de ghicit şi-l voi da sub forma unei alte întrebări:
nu era Chemarea lui Dumnezeu la plinirea poruncii dragostei dintre semeni?
Această
Chemare se va face auzită şi mai puternic, răscolind atât sufletele participanţilor
la următoarea evadare, cât şi ale noastre, cărora ne este încredinţată
relatarea ei.
Filon
Verca ocupa poziţia de furier pe lângă un plutonier.
“Seara,
înainte ca plutonierul să plece, mi-a dat voie să aduc din închisoare un
electrician. În timp ce trupa era la masă, l-am luat pe Brindescu şi l-am dus
în curte în spre zidul unde erau vreo 20 de steri de lemne, pe care urcându-se,
a sărit zidul. Cu Nicu am făcut la fel. Mai rămânea să fac şi eu la fel. La
companie era un căpitan, făcut din soldat [să fie iertate repetiţiile
necenzurate din scurtul fragment, M.R.], pentru ‘educaţia politică’, care venea
adesea în birou să mai stea de vorbă cu mine, întrucât mă ocupam şi de
alfabetizarea trupei. Vizita lui a durat mai bine de jumătate de oră. După plecarea
lui, mă îndrept spre zid, urc pe lemne şi, deodată, aud un sâsâit de dincolo de
zid. M-a cuprins un tremur la gândul că am fost descoperiţi. Aud vocea lui Nicu
şi îmi vin în fire: – Ce-i cu tine? ai înnebunit, ţi s-a urât cu binele? Nicu
îmi răspunde calm: – Văzând că nu mai vii, m-am decis să mă întorc. De ce să
plăteşti numai tu? Am vrut să fiu cu tine... În clipa următoare,
cădeam unul în braţele celuilalt. Apoi am plecat fiecare spre destinaţia
noastră.”
Preocupat, ca şi noi, să rezolve
enigma psihologică propusă de aventura de mai sus, autorul adaugă: “După cele
întâmplate, m-am întrebat: Ce forţă leagă pe unii oameni că nici primejduirea
vieţii nu-i desparte?... Prietenia, credinţa în Dumnezeu sau conştiinţa
misiunii? Poate că în toate acestea rezidă secretul dăruirii de sine”. E
posibil ca explicaţia să fie ceva mai simplă şi să nu amestece, ca mai sus,
planul uman cu acela divin: era doar Chemarea lui Dumnezeu la dragoste.