40
ŢANDĂRA
“–
Domnule Aurel Obreja, am înţeles din discuţiile noastre că nici unul dintre cei
cinci care aţi fost torturaţi de-a valma n-a bătut la rândul său, cum vi se
cerea. Am priceput bine? Acesta este adevărul?”
Fragmentul ce urmează, din cartea mea:
“Casa lacrimilor neplânse. Martor al acuzării în procesul reeducatorilor”, se
referă la căznirea în temniţa Gherlei a cinci foşti elevi. Torţionari erau alţi
deţinuţi, momiţi de Securitate să-şi chinuiască colegii de detenţie în vederea
preschimbării lor în unelte ale Ministerului de Interne, provocatori,
turnători, depăşitori de normă, slugi robotizate ale voinţei partidului
bolşevic ce pusese stăpânire pe neamul nostru şi pe ţară, chiar şi criminali.
Acea cumplită perioadă s-a numit “reeducarea”, a debutat la Suceava, a înflorit
pe deplin la Piteşti , s-a extins la Gherla, la Canalul Dunăre – Marea Neagră
şi în alte părţi.
“– Nici unul dintre cei cinci care am fost acolo. Nici
unul. Am această satisfacţie. Nu că am fost erou - sau că am fost noi eroi. Nu pentru
asta. Dacă mai continua în ritmul ăla, ca la Piteşti sau cum a fost la început
şi pentru noi, nu ştiu ce se-ntâmpla. Probabil că găseau o metodă de
schingiuire pentru a ne impune să batem la rândul nostru. Ar fi folosit toate
tehnicile care s-au aplicat la Piteşti. Le studiaseră. Fiecare om are o
sensibilitate; la strânsul degetelor până ţi le striveau; la picioare; mă rog,
bătut la gât; bătut cu cantul scândurii pe cap; la tălpi. Undeva trebuia să-ţi
prindă o slăbiciune.
– Este
posibil ca prin bătaia în cap să fie distrus acel centru al inhibiţiei aflat pe
scoarţa cerebrală şi, odată distrus acela, oamenii să devină nişte animale care
nu mai judecă, nişte bestii?
– Cred.
Pentru că unii înnebuneau. S-a întâmplat şi cu Titi Stoica, unul dintre noi.
Nici acuma nu şi-a revenit. Un băiat extraordinar de bun. A fost internat şi în
timpul lui Antonescu: în lagăr în Transnistria, lângă un lagăr de evrei. Fiind
bătut la cap, a avut un şoc din asta. Ne-au îmbrăcat într-o noapte cu tot ce
aveam pe noi. Au luat şi de la alţii. Ne-au pus să tragem pe noi câte
trei-patru perechi de pantaloni, cojoace şi nu mai ştiu câte. Faceam ‘manejul’, adică ne roteam în jurul camerei aşa. „Hai, gata! Pregătiţi-vă să plecaţi la
Piteşti!" – ne-au spus. Umblam unul după altul. Transpiraseram de nu mai
puteam. Şi nu mai eram în stare să mergem. Ei, cu parii în jurul nostru. Dă-i, şi dă-i! Şi acest Titi Stoica a avut o criză nervoasă. A început să râdă; şi-mi zicea: „Mai, Aurele,
uite, Maica Domnului ne zâmbeşte…" M-a impresionat atât de mult această
ieşire de nebunie a colegului meu… Şi am strigat:
„Bestiilor, îl omorâţi! Uitaţi-vă, a înnebunit!" – „Dumnezeu' mă-ti!"
– zic ăia. „Îi iei apărarea
camaradului tău?! Lasă, că-ţi scoatem noi din cap
'camaraderia'!" După
această criză, l-au iertat pe Titi de ‘manej’, să se liniştească. Dar bătăile
n-au încetat. Ne-am întâlnit cu toţii după aia. Şi-n fabrică. Rămăsese cu
această… – ştiu eu cum să-i spun?… Probabil că i-a atins vreun centru nervos,
că altfel nu se explica. Şi după eliberare, tot timpul se simţea urmărit. Am
auzit despre el că cerşeşte la Iaşi. E speriat că-l duce cineva să-l bată. Nu
şi-a făcut nici actele. Întinde mâna să primească pomana; pe unde găseşte câte
ceva, mănâncă. Aşa am auzit…
– Dar n-a ajuns sa bată pe alţii… –
constat interogativ şi abia mai îndrăznind să nădăjduiesc în conservarea
omeniei acelui bântuit de halucinaţii datorate neputinţei de a mai răbda.
Dar halucinaţii să fi fost? Îmi
amintesc că naratorul mi-a arătat într-una dintre aceste zile de când îl
frecventez, o bucată de lemn de vreo doisprezece centimetri lungime, o aşchie
găsită prin ruinele bisericii Sfânta Vineri, demolată de Ceauşescu. Un prieten de-al sculptorului Obreja s-a dus la
locul dezastrului, în căutare de relicve sfinte. I-a
adus-o. „Uite, să ai o fărâmă din ce a fost sfinţit de slujbe, iar acum de
înverşunarea distrugătoare a necredinţei…" Amfitrionul meu a ţinut-o câtva
timp. Într-o bună zi, ce s-a gândit? A sculptat-o, pe fondul ei, pe Maica
Domnului, aureolată şi cu mâinile împreunate-n rugăciune, cu cearcane adânci ca
două orbite pustiite de organele vederii.
– M-am gândit să nu ţin ţandăra aşa,
ci să-i dau o valoare. Şi atunci, am sculptat-o.
De ce m-o fi podidit aceasta rememorare? Nu cumva şi
Maica Domnului îsi va fi spus, pe când privea la Titi Stoica: „M-am gândit să
nu las ţandăra asta de om aşa, ci să dau suferinţei sale o valoare…" Şi i s-a sculptat în inimă pe totdeauna… Şi de asta Titi Stoica nu mai poate reveni între cei
asemenea lui.
De
aceea n-a ajuns să bată pe alţii…