3
ÎMPIETRIREA
Mărturiile
pe care le adun aici, sub acest titlu generic, nu au un rost statistic ci unul
de încurajare, de căutare a unui model, scopul de a-l dumiri pe biet creştinul
care şi-a pierdut busola că nu este niciodată părăsit, ci că grija lui
Dumnezeu, Tatăl nostru al tuturora, îl urmăreşte cu dragoste şi-l cheamă lângă
sine, după cum procedează cloşca atunci când şi-adună puii sub căldura
aripilor.
Astfel,
de pildă, stau lucrurile cu Aurel Suciu, cel de odinioară. Un grup de 22 elevi
au fost introduşi într-o cameră a închisorii Piteşti în anul 1951. Au găsit în
ea 22 foşti studenţi. După cum mărturiseşte Mihai Buracu, atunci “am trăit
poate cea mai frumoasă perioadă din detenţia mea” (“Et in averno ego!”, în
“Memento”, anul XIII, nr.2 (74), aprilie 2002). Această afirmaţie am găsit-o şi
la alţi supravieţuitori ai acelor zile fără precedent. La ce se referă ea?
“Studenţii aflaţi acolo trăiau o viaţă de o frumuseţe extraordinară; îşi făceau
rugăciunile în comun, cântau, sculptau în os medalioane şi cruciuliţe de o
frumuseţe deosebită şi aveam astfel senzaţia că trăiesc într-o altă lume, la
care nu visasem până atunci că se poate trăi.” Şi nu numai atât. I-au adoptat
pe cei mici, i-au format, i-au educat în spiritul Gărzii de Fier, le-au dat un
ţel în viaţă, i-au îndoctrinat asupra scopului ultim al existenţei: mântuirea
prin prietenie, prin dragostea al cărei prototip era Hristos însuşi. Au devenit
centrul aspiraţiilor celor care nu-şi luaseră încă bacalaureatul, li s-au
instituit model îndrăgit şi stimat mai presus de oricine, vrednic de urmat. Şi
aşa mai departe. În taină îi trăgeau de limbă asupra înclinaţiilor, activităţii
şi planurilor lor politice. Victimile nevârstnice nu-şi dădeau seama ce se
petrecea între ele şi cei mai mari. Aceştia din urmă aflau de la cei dintâi
toate faptele lor din libertate şi gândurile de altă dată, dar şi din temniţă,
preferinţele lor, aspiraţiile ce aveau, încurajările ce primeau de la părinţi
la vorbitor, însuşi crezul şi nădejdile politice ale acestor persoane adulte
atât de îndrăgite...
Prin
februarie, la înapoierea de la o plimbare de seară, au găsit în cameră alţi 22
de tineri, toţi înarmaţi cu bâte, bice, curele, bucăţi de fier ş.a.m.d. Cu
stupoare i-au văzut şi pe cei dragi, care îi întâmpinaseră la sosirea lor,
reintraţi odată cu ei de ‘la aer’, cum se numea scurta preumblare unul
îndărătul celuilalt , scoţând de sub saltele alte arme albe asemănătoare. Fură
supuşi la bestiale brutalizări de către unii şi ceilalţi, acuzaţi că deveniseră
legionari, că aveau să sufere noi condamnări, chiar şi la moarte, pentru că se
organizaseră în închisoare în mod ilegal.
Aşa au
început pentru ei ceea ce a rămas, în istoria detenţiei politice din România
comunistă, cunoscut sub numele: “reeducările de la Piteşti”, sistem de
distrugere a noii generaţii de români, prin mijlocirea cozilor de topor din
rândurile lor chiar. Ele constau în căznirea omului până devenea la rândul său
(înnebunit de spaimă) căznitorul aproapelui, până devenea turnător, până era
complet robotizat în mâinile securităţii, organizatoarea acestor odioase
experimente pavloviste ce urmăreau mutaţii ale speciei noastre, crearea unor
complexe psihice ireversibile, de tip provocare-răspuns, întocmai cum se
constatase că funcţiona sistemul în cazul câinilor asupra cărora se
încercaseră, în Rusia, cele dintâi reacţii stabile de acest tip, sub denumirea:
reflexul condiţionat.
Revenind
la şcolarul de la care am plecat, acelaşi Mihai Buracu, care, într-o lună-două,
a albit la 21 ani, din a cărui relatare ne-am informat pentru cele de mai sus,
scrie: “Am văzut cum Suciu Aurel de la Arad a fost luat de gât şi izbit de
perete cu atâta brutalitate, încât în momentul în care i s-a dat drumul, s-a
prelins ca o cârpă, lăsând imprimată pe zid o dâră mare de sânge. Am fost convins
că (...) a fost ucis”.
Dacă
torturile s-ar fi oprit aici şi tot ar fi fost bine. Însă, cum este de bănuit,
ele au crescut în intensitate, în inventivitate, în cerinţe, în dezumanizare,
până ce Aurel Suciu şi-a pierdut credinţa şi nădejdea. Şi nu numai el. “În
primul rând s-a căutat uciderea valorilor morale, a dragostei şi, prin aceasta,
depărtarea de Dumnezeu; ştiut fiind că Dumnezeu este dragoste”, scrie, la
rândul său Aurel Suciu în aceeaşi revistă, sub titlul: “Satanizarea”. “Celor
care au conceput, iniţiat şi aprobat această satanizare, le era teamă că în
sufletul vreunuia ar mai fi loc pentru valori morale, pentru dragoste. Nu a
fost nici măcar o încercare a ceea ce se numeşte educare sau reeducare, ci, sub
această marcă a fost cultul nonvalorii, al urii, a fost satanizarea. Dacă ar fi
fost dorinţă de educare, de înnobilare sufletească, trebuia să fie prezentă
omenia, dragostea. Era primul pas spre satanizarea generală.”
Nu a urmări suferinţele fizice şi morale în continuarea
aşa-ziselor ‘reeducări’ ale lui Aurel Suciu este important aci. Socotesc că
descifrarea evoluţiei pierderii credinţei sale este mult mai însemnată pentru
noi.
“După
ce am părăsit Piteşti şi Gherla [un alt loc al aceloraşi suplicii unde cei
nereeducaţi în primul penitenciar au fost conduşi pentru a-şi ‘desăvârşi’
deformarea!], am trecut printr-o stare de golire, de împietrire sufletească.
Spaimele mă urmăreau. Nu mă puteam ruga, nu puteam intra în biserică”, adaugă
privitor la perioada de libertate ce a urmat.
Veni şi
timpul căsătoriei. De data aceasta înfăţişarera înaintea altarului deveni
obligatorie. Reacţia mirelui fu paradoxală: “Cât a ţinut slujba religioasă,
curgeau lacrimile pe faţa mea.” Aceasta credem că a fost cea dintâi formă a
Chemării, deoarece chipul lui, aşa cum ni-l prezintă, seamănă cu înfăţişarea
înlăcrimată a atâtor bătrâni citaţi în “Pateric”, care, arătându-se Domnului,
în înstrăinarea lor totală, l-au întâmpinat pe hotarul inimii cu lacrimile
curate ale părerilor de rău pentru viaţa dusă până atunci.
Şi
cuvintele Chemării s-au făcut, la rândul lor, şi ele auzite. Mama sa i-a lăsat
moştenire, ca tămadă a tuturor stărilor de spirit ale nesiguranţei,
neîncrederii, vecine cu alte posibile căderi, i-a lăsat moştenire o rugăciune,
spuneam, cu un anume ritm de rostire. Aurel Suciu puse în practică cele
învăţate de la maica sa ocrotitoare (ca totdeauna mamele constituie primul
nostru îndrumător pe calea rugăciunii) şi rezultatul îl poate oricine citi în
convorbirile cu el, căci Aurel Suciu a devenit unul dintre cei mai smeriţi
propovăduitori ai iertării şi ai dragostei de vrăjmaşi din câţi am întâlnit, în
urma acelei Chemări ce i-a fost făcută prin aceea care i-a dat naştere.