29
CHEMAREA LA VIAŢĂ
Naratorul,
Puiu Năstase (“Temerarii”, Editura Metafora, 2004), evocă perioada cumplită a
reeducărilor suferite. Starea de spirit, în acele condiţii, friza permanent
gândul sinuciderii (vezi a treia propoziţie de mai jos, aceea neisprăvită).
“Aşteptam
zorile cu resemnare. Şi mă rugam fie să fiu omorât în bătaie, fie... Nu
îndrăzneam să mă gândesc la a doua soluţie. (...) Eram resemnat dar zdrobit
sufleteşte şi aşteptam reînceperea bătăii. Priveam la figurile celor din jur;
nici o rază de cer pe ele” Cititorul a înregistrat această secătuire a
izvoarelor sacrului în acea cameră şi în acea dimineaţă ostenită de existenţă.
“Figuri obosite, deprimate, întunecate şi câteva luminate parcă de o bucurie
satanică; bucuria de a avea puterea de a chinui pe alţii, după ce ei înşişi
fuseseră chinuiţi” (p.236-237).
Deşi
încă naratorul se abţinea de a gândi la provocarea propriei morţi, felul în
care evoluau lucrurile într-acolo l-ar fi condus. Dar Dumnezeu nu voia să se
înfăptuiască un atare păcat.
Drept
pentru care, uşa celulei fu deschisă şi gardianul strigă o sumă de deţinuţi
după o listă pregătită dinainte. Ajunseră în cabinetul medical, unde fură
datori să se dezbrace pentru un control general. Starea memorialistului era
foarte gravă: nici măcar nu putu să-şi scoată singur hainele. După ce-i privi
sângele închegat pe corp şi vânătăile, medicul îi spuse: “Nu poţi merge la
lucru în halul acesta! Eşti respins!” Disperat de faptul că rămânea în
continuare la dispoziţia bătăuşilor a căror victimă fusese şi până atunci,
deţinutul respins căzu în genunchi şi se adresă reprezentantului administraţiei
cu termenii: “Domnule doctor, trimiteţi-mă la lucru. Dacă mă trimiteţi îndărăt
voi fi ucis şi mă veţi avea pe conştiinţă. Vă
implor, vă implor!” Tonul, curajul de a dezvălui cele petrecute în reeducări,
implorarea, atât de rară în discursul penitenciarelor şi apelul la conştiinţă,
schimbară decizia medicului şi îl înscrise pentru a pleca şi el. Acestea să-l
fi influenţat pe doctor în scurta sa deliberare cu sine însuşi sau Dumnezeu se
folosise de buzele sale pentru a-l chema pe Grigore Năstase iarăşi în sânul
creştinătăţii, din care fusese ispitit să se smulgă?
După încheierea formalităţilor,
povestitorul a fost condus, dimpreună cu ceilalţi desemnaţi să plece la muncă,
într-o altă cameră. De aici se vedea o
biserică din Gherla.
Fericit
de cele ce se petreceau cu el, se interesă ce dată era.
“‘27
octombrie’, mi se răspunde. Şi atunci deodată se face parcă lumină în sufletul
meu. 27 octombrie, ziua Sfântului DIMITRIE BASARABOV, patronul Bucureştilor, în
Biserica Ortodoxă. (...) Pe ziua de 26 Octombrie (Sfântul mare martir şi patron
al Cruciaţilor: Sfântul Dimitrie Thesaloniceanul), moaştele Sf. Dimitrie
Basarabov (fiindcă trupul lui a rămas incoruptibil) sunt scoase în curtea
Patriarhiei şi tot creştinul bucureştean merge să se închine Sfântului, să-i
sărute mâna şi să-i aprindă o lumânare” (p.238). Mari rugătoare pe lângă
Sfântul Dimitrie Basarabov erau mama şi bunica naratorului. De aceea socoteşte
el că a meritat intervenţia Proniei pentru a fi scos din flăcările torturilor
şi această re-Chemare la nădejdea creştină.