27
GLASUL IUBIRII
Mă
aflam într-o sală de conferinţe aglomerată, din Piteşti, oraşul ororilor
reeducării. Un simpozion ai căror invitaţi eram evoca, în lacrimi, acel trecut
rămas căscat – prăpastie fără fund.
Un nou
vorbitor aduse în sală, pe calea magiei literare, aburul iubirii sale de o
viaţă. Se numea: Mihai Buracu. Ascultându-l, mi-am spus: ‘Iată că există la
nesfârşit materie pentru analiza ‘Chemării lui Dumnezeu în temniţele
comuniste’. Trebuie să continui a scrie pe această temă [publicasem un prim
volum cu titlul de mai sus], să nu las nebăgate în seamă aceste apariţii
fulgurante ale dumnezeirii îndărătul gratiilor, apariţii ce ne-au întărit,
ne-au îndrumat, ne-au salvat vieţile şi sufletele din iadurile pământeşti...’.
Cele auzite la difuzor sunau precum urmează:
“Prin
zidul de gemete şi urletele torţionarilor pătrund de afară pe fereastra larg
deschisă strigătele vesele ale unor copii care se joacă pe un tăpşan din
apropierea închisorii. În raiul de afară răsună deodată o voce de copil, glasul
unei fetiţe: “Mihai!... Mihai!...” Pe neaşteptate se deschid porţile unei alte
lumi şi vin către mine rugăciunile copilăriei şi imnurile dragostei
neîmplinite.
“Trece
prin hoitul meu încă viu, venind de nu ştiu unde, o voce nemaiauzită,
înfiorată, mângâietoare, dictându-mi versurile unei poezii, spusă de la început
şi până la sfârşit fără nici o ezitare, o poezie pe care nu am gândit-o, dar
care s-a revărsat în mine ca un balsam dumnezeiesc:
“Cine mă strigă: – “Mihai!...” şi îmi bate
La porţile inimii mari şi-ntristate;
De-mi farmec auzul cu strigătul ei?”
– “Sunt eu, prea
iubite, ţi-aduc ghiocei,
Ţi-aduc primăvara şi dorul să vii.
Sunt Paştile azi, iar tu întârzii
Sunt tristă, cu noaptea, te-aştept în veghere.
Grăbeşte e timpul să mergi la-Nviere!”
– “Ce stranie jale chemarea-ţi mi-aduce.
Nu-i
timpul, iubito, sunt încă pe cruce.
Ia-ţi
dorul de mână şi pleacă-ndărăt,
Căci
scris este ceasul când am să m-arăt
Cu
răni încă vii la mâini şi picioare.
Să-ţi spun: – Pune mâna şi vezi de mai doare,
Dar
râzi fericită, deşi-s sângerat,
Căci
scris e că astăzi din morţi m-am sculat!”
Poezia a trecut prin mine, de parcă
ar fi fost zămislită de mult, învăţată pe de rost şi imprimată definitiv pe
banda magnetică a memoriei, deşi nu mă gândisem niciodată la ea şi nici starea
în care mă aflam nu era favorabilă inspiraţiei poetice. Totuşi ea a venit, m-a
cutremurat şi mi-a dat speranţa revenirii, cândva, după Învierea din morţi,
lângă fiinţa iubită. Dictată
de un autor necunoscut, poezia a avut totuşi un destinatar: Marga, fata pe care
o iubeam şi care m-a aşteptat timp de cinci ani, devenindu-mi soţie după
ieşirea din captivitate.”
Cheia
enigmei din acele clipe providenţiale ale victimei reeducărilor nu am găsit-o
nici astăzi, după, cred, doi ani de la primul contact cu aceste versuri.
Nu este
întâiaşi dată când mi se împărtăşeşte faptul că un necunoscut invizibil şi
neaşteptat, mai curând: un necunoscut imposibil, a comunicat o poezie prin
mijlocirea unui ins supus torturii, înscriind-o în memoria acestuia de parcă ar
fi fost cunoscută de demult. În cartea: “Sânge pe râul Doamnei. Până când atâta
suferinţă?” tratând despre rezistenţa în munţi a celor adunaţi în jurul
fraţilor Arnăuţoiu, am pomenit despre vizualizarea unei mâini ce a scris în
aerul celulei o poezie percepută de către o tânără însărcinată, fiică a
preotului Constantinescu, care nu scrisese în viaţa ei un vers cum, spre
deosebire de dumneaei, este cazul lui Mihai Buracu, poet dinainte de arestare.
Dacă în două rânduri fenomenul a avut loc, sunt singur că el s-a mai ivit şi în
alte situaţii care, din păcate, nu mi-au ajuns încă la cunoştinţă.
Am
preluat ideea unui autor necunoscut din ultimul paragraf citat de mine anterior
din “Tăbliţele de săpun de la Itşet-Ip” (Craiova, MJM, 2003, p.53-54), care
idee ascunde o întrebare neprecizată: cine este acel autor? Un prim răspuns nu
explică nimic: autorul căutat se numeşte: subconştientul.
Dacă am
ajuns la această noţiune, cercetăm ce e subconştientul. Vom constata că nu avem
datele ce să ne lămurească actul creerii subconştiente a unei poezii cu ritm şi
rimă, împărţită în strofe, cu unitate ideatică şi un mesaj nu numai percutant
din punctul de vedere al sensibilităţii, ci şi deosebit de clar. Iar în acesta,
personal, eu citesc, după interesul investigaţiei mele, o Chemare a lui
Dumnezeu.
Un al
doilea răspuns (pentru mine, în mod special, el vine ca de la sine) este:
autorul e Dumnezeu, răspuns ce se acordă cu concluzia mea. Dumnezeu ni se
adresează în chip figurat, adoptând o persoană sau alta ca mască, pentru că ar
fi foarte periculos pentru sănătatea noastră psihică şi, în consecinţă, pentru
mântuirea noastră, să ni se arate sau să ne vorbească de-a dreptul, noi nefiind
pregătiţi să-L vedem, să stăm de vorbă cu El, printr-o îndelungată şi aspră
asceză şi curăţire prin rugăciune, cum nici Moise nu a fost pregătit pentru
întâlnirea cu necunoscutul de pe munte. Totuşi, aici se vădeşte o crăpătură în
poarta ce ne desparte de Ceruri, îngăduind o infirmare parţială a afirmaţiei
precedente. Condiţiile speciale ale victimei reeducărilor sau ale anchetelor,
cum era aceea prin care trecuse conlocutoarea mea, fiică a părintelui
Constantinescu, ori Mihai Buracu, autorul adoptiv al versurilor de Paşti, pot
fi echivalate, într-o sferă din care lipseşte opţiunea pentru asceză, cu asceza
impusă de anchetatorii călăi. Ne mulţumeşte asta? O
asceză impusă dă oare aceleaşi roade ca una aleasă? Probabil că da, dacă cel supus ei o acceptă în spirit
creştin, ca venind de la Dumnezeu şi nu de la ticăloşii ce te chinuie, şi o
însoţeşte de toate caracteristicile exterioare ale ascezei autentice, dintre
care cea mai de seamă este rugăciunea neîncetată.
Aşadar,
socotesc că am întâlnit în memoriile din temniţă ale lui Mihai Buracu o nouă
Chemare a lui Dumnezeu, una foarte personală, o Chemare la Învierea din moartea
fizică şi sufletească în care se lăsa să alunece victima de la Piteşti, o
Chemare la iubirea – cale către Înviere, o Chemare la nădejdea Învierii din
morţi, adică a ieşirii în libertate şi, finalmente, o Chemare la Credinţă, iară
şi iară.