26
DUMINICA FLORIILOR
“Se fac
pregătiri pentru săvârşirea unor ritualuri satanice. Se împart rolurile şi sunt
fericit că am fost ales pentru a fi asinul din Duminica Floriilor, purtător al
celui jertfit pe cruce. Nici nu se putea o pedeapsă mai uşoară. Sunt fericit,
pentru prima oară fericit după cele două luni de la Piteşti şi după cei doi ani
de temniţă. Voi purta pe şale trupul celui care va fi răstignit Vineri. Este
fericirea supremă de a nu fi decât o simplă asină purtătoare de Rege al
Iudeilor, hărăzit crucii şi supliciilor ei. Domnul este cu mine. Binecuvântat
fie numele Lui.
“Am fost sortit să fiu asinul pe care în Duminica Floriilor din 1964,
Iisus Piteşteanul a intrat călare în Ierusalimul din Camera 4 Spital. Am luat
astfel parte, în patru labe, la un desmăţ şi o orgie scârbavnică, la o
litughisire neagră în care şobolanii au chiţăit osanale în cinstea mai marelui
lor, proslăvindu-i pofta de sânge şi de suflete tinere, nevinovate. Nu mai ştiu
dacă, îngenunchiat fiind pentru a fi asinul Domnului, am sărutat falusul de
săpun de la gâtul sacerdotului dement, dar ştiu că am şters cu palmele şi
genunchii balele scuipate pe chipul şi înaintea celui pregătit pentru jertfă.
N-au lipsit nici spinii aduşi de gardieni, nici bâtele care au înlocuit ramurile
înverzite de salcie şi n-a lipsit nici judecata lui Ponţiu Pillat din Piteşti,
care l-a osândit în batjocură pe hârdăul cu excremente. Şi toate acestea pe
fondul înjurăturilor şi cântecelor obscene. Cu scârbă mare s-a urlat “Să se
răstignească!” Fiecare ne-am dorit însă propria răstignire, intrarea în
nefiinţă cu orice preţ, chiar acela, suprem, de pierdere a mântuirii
sufletului” (Mihai Buracu, “Tăbliţele de săpun de la Itşet-Ip”, Craiova,
Editura MJM, 2003, p.51-52).
Până şi această liturghie inversată,
această imitare pe dos a întâmplărilor sfinte, această cercare de jignire a
celor mai dragi şi calde agăţări ale sufletului de învăţătura despre Hristos şi
despre naşterea unei civilizaţii, civilizaţia noastră, civilizaţia iubirii de
semen şi a iertării vrăjmaşilor noştri, până şi ea, în cele din urmă, nu este
altceva decât o readucere în conştiinţă a jertfei lui Hristos pentru omenire,
deci nu este altceva decât o Chemare a lui Dumnezeu. Ateii, după cum am atras
atenţia plecând de la un alt text semnat de Mihai Buracu, au fost totdeauna
orbi la insinuarea celor sfinte, peste voia lor, în cele mai mărunte gesturi
ale lor, născocite tocmai întru distrugerea credinţei. Şi, pentru ca puterea
lui Dumnezeu să nu fie în nici un fel umbrită, aşa vor rămâne lucrurile până în
veac. Repet: ateii vor slugări la
curţile Domnului, oricare le-ar fi biata credinţă.
Cum am spus? Am vorbit oare despre ‘credinţa’ ateilor? Sunt conştient de ce anume am rostit?!
Sunt
foarte conştient. Deoarece, alături de sensul religios al legăturii cu
Dumnezeu, credinţa mai are un înţeles, printre altele. Anume: ştiinţă
şovăitoare, neîntemeiată pe argumente şi logică, va să zică: ‘neştiinţă’ ce ia
chip amăgitor al unei cunoaşteri. Aceasta este credinţa ateilor! Dacă ei ar
protesta că se bizuie pe argumentele oamenilor lor de ştiinţă, le voi replica:
‘Voi nu aţi verificat cu experimente proprii cele afirmate de către aceşti
oameni de ştiinţă. De cele mai multe ori nici măcar nu le-aţi citit opera,
pentru a şti cu exactitate unde vă plasaţi în raport de ea. În cel mai bun caz,
aţi cercetat oglindiri ale gândirii lor, tipărite de către alţi cititori, în
probitatea cărora credeţi (atenţie: altă pâlpâire a credinţei!...). Nu sunteţi
pregătiţi să repetaţi vădiri chimice, fizice, astronomice, biologice, făcute de
alţii. Aţi aflat despre ele din manualele şcolare redactate de către diverşi
inşi care nu au reluat experienţele trecutului, ci au citit ei înşişi în
cursurile profesorilor lor despre probarea inexistenţei lui Dumnezeu, ca pe
urmă să aştearnă pe hârtie impresiile culese din acele lecturi şi să le dea
drept bune.
Nu
aceasta este credinţa? Îl crezi pe profesor, îl crezi pe omul de ştiinţă, îl
crezi pe propagandist (în cazul regimului comunist) şi niciodată nu ajungi la
adevăr prin mijloace proprii; în schimb, te închini la ceea ce îţi vând ei
drept adevăr imuabil....
– ‘Dar
ce, tu poţi ajunge la adevăr prin mijloace proprii?’, m-ar putea întreba unul
dintre ateii cu care mă cert. – ‘Desigur’, i-aş răspunde. – ‘Cum asta?’, ar
hohoti dispreţuitor. – ‘Simplu: unul dintre mijloacele mele de cunoaştere este
tocmai credinţa infirmată de stupiditatea ta. Cine leapădă credinţa, îşi
ştirbeşte şansa de a cunoaşte. Pentru că ea constituie summumul cunoaşterii.’ –
‘Prostii! Cum să constituie credinţa un mijloc de cunoaştere?! Ea reprezintă
opiumul cu care sunt înşelate masele de către clasele asupritoare...’ cum sună
lozinca marxistă. – ‘Fără credinţă’, ar veni răspunsul meu simplu ca viaţa,
‘n-am putea trăi dincolo de cea mai fragedă copilărie. Crezând că mama ne vrea
binele, o ascultăm şi nu punem mâna pe uşa încinsă a sobei; mâncăm tot ce ne
dă, crezând că nu ne va dăuna, că nu ne va otrăvi; ne îmbrăcăm călduros când ne
pregătim să alergăm la săniuş; ne ducem la şcoală să învăţăm carte; ne ferim de
tovărăşiile rele; şi aşa mai departe. Iar dacă nu credem în mama şi nu facem
toate acestea, ne învaţă viaţa că necredinţa se plăteşte. Ce părere ai?!’ – ‘Înţeleg; cât timp n-am ieşit din copilărie, ai
dreptate... Însă, când mi se dezvoltă mintea, e o ruşine să mai admit a făptui
în temeiul credinţei!’ – ‘Vrei să spui că, ajuns la anii şcolarizării, nu mai
ai nevoie de credinţă, da?’ – ‘Întocmai!’ – ‘Păi, despre ce am vorbit
adineaori? Nu despre credinţa în profesori şi manuale neverificate de tine,
necesară progresului tău pe calea... ateismului? Quod erat demonstrandum!’ –
‘În timpul şcolii tot copil eşti, însă mai târziu, la maturitate...’, se
încăpăţânează replicantul meu necredincios. – ‘La maturitate?! Dacă n-ai crede
că soţia te iubeşte, te respectă, te urmează în toate, nu aleargă ca o
uşernică, prin casele prietenilor tăi, nu ţi-aruncă banii în buzunarele
ibovnicilor, să petreacă din truda ta, unde ai ajunge? Ai mai putea munci, te-ai mai putea bucura de viaţă? Ai
mai putea privi, de atâtea dezamăgiri, soarele-n faţă? Fără credinţă, n-ai
putea scurma neantul după bani. Ba nici măcar n-ai putea respira (pentru că şi
pentru aceasta trebuie să crezi că nu eşti otrăvit de emanaţiile civilizaţiei
antiumane în care trăim, adică să ai încrederea că Dumnezeu te va apăra, chiar
dacă nu crezi în Dumnezeu... nici în intervenţia Lui în traiul nostru...).’ Am
tăcut. Apoi: ‘Ce să mai vorbim? Ateii trăiesc într-o ignoranţă prostească fără
margini. Am pierdut destul timp. Dacă nici aceste
argumente nu-ţi dau de gândit, măcar fii consecvent ateismului: trăieşte
împotriva tuturor regulilor civilizaţiei noastre. La capăt de drum ce crezi că te pândeşte?’ Cum n-are
răspuns, deoarece ateii n-au cum avea răspuns, adaug fără a-i mai aştepta
replica: ‘Nu ştii? Să-ţi spun tot eu. Te pândeşte sinuciderea, deoarece exişti,
nu din voia lui Dumnezeu, socoţi, nici dintr-a ta, ci dintr-a nu ştii cui,
într-o lume fără sens, nici temelie, pe unde îţi dai seama că nu merită să
continui a bântui!’
Mai are
rost să insist că atunci când Ţurcanu şi acoliţii săi îşi băteau joc de Iisus,
în ‘comediodrame’ ca cele de la începutul acestui text, ei nu făceau decât să
confirme că Dumnezeu se afla printre ei. Şi tot Dumnezeu îi chema pe cei
chinuiţi de ei să îi aducă şi pe calea aceea cumplită prinosul dragostei lor.