22
CHEMAREA
LUI NICHIFOR CRAINIC
LA SMERIRE
Drept
urmare a ieşirii cu bine din operaţiile suferite, rezerva din sanatoriu ce
adăpostea disperările şi nădejdile poetului începu să se umple cu nenumăraţi
vizitatori, mulţi dintre aceştia deschizându-şi, larg şi pe neaşteptate,
baierele pungilor, pentru a suplini banii lipsă familiei, necesari acoperirii
cheltuielilor de spitalizare şi tratament, care depăşeau cu mult salariul
modest al unui profesor universitar. Iată cum se oglindeşte în conştiinţa memorialistului
noua situaţie.
“Când
rămâneam singur în cameră, cu cartea de rugăciuni pe piept, mă gândeam la toate
aceste lucruri. Dumnezeu lucrează prin oameni, îmi ziceam. El a îndemnat pe
toţi medicii aceştia să-şi pună toată ştiinţa la contribuţie. (...) El insuflă
personalul acesta al sanatoriului, care caută de mine nu ca de un client, ci ca
de o rudă apropiată. El a şoptit acestor oameni să-şi deschidă dărnicia. Cu ce
m-am învrednicit eu, păcătorul, de toate aceste semne ale bunătăţii cereşti?”
(“Zile albe, zile negre”, Casa Editorială Gândirea, Septembrie 1991, Bucureşti,
România, p. 360-361).
Toate
pretenţiile la experienţe ieşite din comun – aparent fireşti pentru un
intelectual, pentru un teolog, pentru sensibilitatea unui poet de talia lui –
se năruie cu prilejul depăşirii momentului critic. Specialistul în mistică
pricepe că cele mai înalte şi cele mai abisale trăiri ale sihăstriilor se pot
reduce la viaţa noastră de zi cu zi, pentru acela care ştie să o citescă în
lumina iubirii de Dumnezeu.
“N-am
văzut nici raiul şi nici iadul în călătoria mea prin bezna de dincolo, dar El
mi-a făcut parte să încerc iadul în suferinţele îndurate şi să gust raiul în
năvala de bunătate a sufletului omenesc. Înainte de boală am trecut prin
încercări zguduitoare, care mă făcuseră să văd că meritul nu e considerat, că
renumele e o deşertăciune goală, că veninul aproapelui nimiceşte tot binele pe
care vrei să-l faci. Cu inima rănită şi cu puţinătatea mea de om, mă
dezgustasem de viaţă, de lume şi de tot” (p. 361).
Nichifor
Crainic îşi pune o întrebare simplă, dar de aur. O întrebare pe care toţi
suntem datori să ne-o adresăm, când se iveşte prilejul, şi nu numai să ne-o
adresăm, ci să-i şi găsim răspunsul potrivit propriei noastre înălţări.
“Ce
sens poate să aibă boala prin care am trecut? Dumnezeu mi-a dat-o la timp, m-a
trecut o clipă prin neantul morţii, m-a purtat până la marginea misterului de
dincolo, ca să-l compar cu mâhnirile mele de mai înainte şi să văd că, faţă de
nemărginirea lui, ele sunt nimicuri pământeşti. Grozava suferinţă prin care am
trecut le-a ars şi m-a purificat de ele” (idem).
Răspunsul
stă la îndemână, aşa cum e pregătit de memorialist: sensul oricărei întreruperi
a fluxului vieţii fireşti, va să zică, printre altele, a sănătăţii, despre care
este vorba aici, nu e decât atenţionarea noastră că ne-am rătăcit, că ne-am
depărtat de Făcătorul şi de legile Sale. Boala este o Chemare. Iată cuvintele
lui Nichifor Crainic:
“Mă
reîntorc din moarte din mila nesfârşită a lui Dumnezeu” şi nu prin vreun merit
deosebit al meu... “Zilele pe care le voi mai trăi de acum încolo sunt un dar
de la El, peste soroc, ca zilele lui Lazăt cel ridicat din mormânt. Am rămas cu
sentimentul profund şi neclătinat că atât cât voi mai trăi e un plus
dumnezeiesc peste cât aş fi avut de trăit” (idem).
Noi
toţi cei care am fost dăruiţi de Domnul cu eliberarea din temniţe, cu cât mai
mult suntem datori să gândim după acest tipar? Nu există niciunul dintre noi
(în afară de cei înrăiţi fără tămadă) care să nu fi simţit moartea spirituală
adulmecându-le stârvul la care i-a redus gherla. Întreruperea fluxului vieţii
fireşti a fost, pentru noi, aruncarea dincolo de gratii şi, cu acel prilej, am
simţit, fără înşelare, gustul morţii. Clipa morţii ne-a părut atât de evidentă
încât de la ea înainte, indiferent de lungimea pedepsei ce ni s-a comunicat,
ne-a revenit să reînvăţăm a trăi. Dacă fătul deprinde tehnica supravieţuirii
sub soare, după naştere, în 9 luni de la concepere, noi am cucerit această
tehnică în ani grei (pentru unii număraţi chiar peste douăzeci!)
Nichifor
Crainic surprinde (continuând a trimite cititorul la bolnavul care şi-a învins
neputinţele) deosebit de limpede şi reînvăţarea lumii, la care am fost toţi
supuşi. De asemenea, el constată deosebirea dintre ‘înviaţi’ şi cei care nu-şi
cunosc bucuria de a trăi, pentru că nu au fost jefuiţi de viaţă nici măcar o zi
(sau dacă au fost, nu au devenit conştienţi a fi înotat prin apele morţii şi
ei!)
“Mugurii
castanilor se umflau cât nucile, roşcaţi-verzui, gata să plesnească. Nu puteam
încă să mă ţin pe picioare: sora mă sprijinea în drumul până la geam. Pe
bulevard vedeam trecători mişcându-se liberi în lumina soarelui, dar să ştii că
mergi, să guşti bucuria fiecărui pas pe care îl faci! Viaţa constă din mii şi
mii de astfel de bucurii mărunte, pe care le uităm din obişnuinţă. Numai cine
le-a pierdut o dată poate să le descopere din nou în toată frăgezimea lor
primordială. Boala, suferinţa până în vecinătatea morţii e o nouă revelaţie a
vieţii proaspete de parcă acum a ieşit din mâna Creatorului” (idem).
Iar
pentru nesmeriţii care îşi închipuie că sunt şi ei suferitori, deci au dreptul
la înviere din această viaţă, ca cei morţi de vii pomeniţi, memorialistul trage
concluzii aspre, pentru că luciditatea împiedică acoperirea adevărului cumplit:
“S-a zis că suferinţa purifică. Dar suferinţa în doze mici şi repetate mai mult
înveninează decât purifică. Numai suferinţa covârşitoare e un dar dumnezeiesc,
care înnoieşte făptura. Numai străbătând prin dogoarea ei te apropii din nou de
taina vieţii şi a lui Dumnezeu” (p. 361-362).