2
NODUL DIN OBLON
ŞI CRĂCIUNUL
Cititorii
de carte pioasă care-l însoţesc cu inima pe Părintele Nicodim Măndiţă anual, cu
prilejul parastasului slujit în cimitirul Sfântei Mănăstiri Agapia, cunosc,
poate, volumul meu apărut la Editura Agapis, într-a doua ediţie, în anul 2002,
intitulat: “Chemarea lui Dumnezeu în temniţele comuniste”. Cu istorisirea de
faţă reiau mai vechea mea investigare făcută în această direcţie, pentru a o
completa cu ştiri noi adunate de prin amintirile îndelung suferitoarelor victime
de ieri ale tiraniei roşii. Ideea de bază a volumului citat, ca şi a tabletelor
ce urmează să le public aici, este dezvăluirea contactului produs de Chemarea
de Sus cu sufletele deseori golite de orice aspiraţie la a se mai înălţa,
contact readucător de viaţă, brusc sfinţitor, odihnitor, a toate tămăduitor,
uneori mântuitor, când omul o primeşte. Respectiva Chemare se produce în
variate chipuri, prin mijlocirea multor căi osebite, nu totdeauna aşteptate, nu
rareori părând a fi neutre – fără legătură cu dumnezeirea –, dar totdeauna
auzită de cel căruia îi este adresată, că este vorba despre omul în zeghe
vărgată sau caraliul pus să-l căznească.
Pentru
a limpezi conceptul, să luăm un exemplu. Îl
culeg din scrierea memorialistică a lui Dumitru Oniga: “O, brad frumos...” (în
“Memento”, anul XI, nr.15 (72), decembrie 2001). Autorul ne ajută să coborâm în infernul unei celule din
Aiudul iernii 1953-1954. Întâmplarea face să fie prezenţi doi reprezentanţi ai
Sfintei Moldove: profesorul Traian Drăgoi, din Burdujeni, ca şi semnatarul
notei, odinioară elev la Suceava. Fereastra sufocată de un oblon, după obiceiul
temniţelor gătite pentru condamnaţii politici în acel timp, nu îngăduia nici
aerului să primenească atmosfera încăperii, nici cerului să se aştearnă peste
năzuinţe mai mult decât cu o fâşie bolnavă şi zdrenţuită, vizibilă între
scândurile şolocatrei şi zidul umed exterior. Numai că una dintre scândurile
din care era alcătuit paravanul de dimensiunea ferestrei avea un nod. Deţinuţii
băgaseră de seamă că acesta putea fi extras şi pus la loc ca un dop, taman
atunci când apăreau controalele administraţiei.
Astfel,
vicioasa lor singurătate se amăgea cu un minim contact cu exteriorul, ce le
îngăduia să fie preveniţi din celulele alăturate când soseau percheziţiile de
pomină organizate de conducerea gherlei, ei aflând din timp ce anume li se
pregătea. La fel, mai erau informaţi ce deţinuţi noi sosiseră şi cine părăsea
penitenciarul, cu destinaţie necunoscută. Era o neînsemnată aruncare de privire
către libertate, un ochean prin care se strecurau uitături lingave şi mult
nădăjduitoare.
Să nu
creadă careva că deţinuţii şedeau agăţaţi cât era ziulica de lungă de acea
minusculă bortă providenţială. Dimpotrivă, a te sui să pipăi cu vederea curtea
constituia o încălcare a disciplinei interioare, ce te putea costa sănătatea,
mai ales iernile, căci era plătită cu ciomăgeli, ori cu lungi izolări la
‘neagra’, o încăpere de pedeapsă fără de geamuri la fereastră sau lipsită cu
desăvârşire de ferestre, cu hrana primită tot la a treia zi, cu dormitul întins
pe murdărie îngheţată. Va să zică, dacă se încumeta cineva să privească afară,
altul trebuia să-l ocrotească, verificând ‘orizontul’ ca o mangustă, să rămână
pitit lângă uşă, cu urechile ciulite la mişcările de pe coridor, să dea de
veste apropierea orişicui.
Am
insistat atâta asupra acelui nod al lemnului deoarece prin el se vor urmări
cele petrecute în noaptea de Ajun în curtea penitenciarului. Un glas
cutremurător de senin, al tenorului Zaharia Marineasa, se înălţă dintr-o altă
cameră, umplu zarea de plumb, se revărsă iarăşi peste zidurile şi betoanele
penitenciarului, aducând cu el un melancolic omagiu Cerului pentru
binecuvântata Naştere, colindul conceput de Radu Gyr:
“O, brad frumos ce sfânt păreai
În
altă sărbătoare,
Mă văd
copil cu păr bălai
Şi ochi ca de cicoare.
Revăd un alb şi scump cămin
Şi chipul mamei sfinte,
Imagini de Crăciun senin
Mi-apar şi azi’nainte.
Un pom cu daruri şi lumini
În amintiri s-arată,
În vis zâmbeşte ca un crin
Copilul de-altădată.
Copil bălai, Crăciun şi brad
S-au dus cu alte zile,
Acum doar numai lacrimi cad
Pe-ngălbenite
file.
Azi nu mai vine Moş Crăciun
În seara de cenuşă
Ci doar tristeţile s-adun
Să-mi plângă lângă uşă.
În chinul temniţei mă frâng
Sub grele lespezi mute
Şi-nfiorat de doruri plâng
În amintiri pierdute.
Omătul spulberat de vânt
Se cerne prin zăbrele
Şi-mi pare temniţa mormânt
Al
tinereţii mele.”
În continuare, citez de-a dreptul
din amintirile lui Dumitru Oniga, fragmentul fiind prea însemnat întru
susţinerea teoriei mele, pentru a-mi îngădui să-l repovestesc: “Ne-am uitat în
curte şi gardianul care făcea rondul în jurul închisorii împietrise într-un loc
şi asculta ţinând capul aplecat”. Când vocea care amintise de noaptea sfântă
îşi încheie solia, aceea a paznicului, în mod neaşteptat dojenitoare însă fără
ura obişnuită, ceru să înceteze gălăgia şi să se închidă ferestrele de la etaj.
(A le deschide în asemenea
împrejurări era strict interzis...) “Apoi a plecat să facă înconjurul
clădirilor.” Autorul simte fiorul frăţietăţii creştine abătându-se asupra
temniţei ca o aripă de înger: “Probabil a fost un om cu frică de Dumnezeu. /
Noi am închis geamul, am căzut cu toţii în genunchi şi am stat aşa, fără să
scoatem un cuvânt, numai cu zbuciumul lumii noastre interioare. După un timp,
l-am auzit pe profesor: / “Naşterea Ta, Hristoase Dumnezeule...” şi cuvintele
curgeau cu un tremur în glas şi cu lacrimi în ochii tuturora”.
Chemarea
lui Dumnezeu se săvârşise prin stihurile colindei osândite. Ea ştersese vrăjmăşia din sufletul ghintuit al
caraliului şi adusese pe obraji plânsul bucuriei atât de abătute ce cutreiera
inimile celor asemenea fiarelor înlănţuiţi.