19
ÎMPĂCAREA CU DUMNEZEU
Ion
Gavrilă Ogoranu se afla de multişor timp fugit în munţi, dimpreună cu alţi
tineri urmăriţi sau sătui de a juca după cum le cânta partidul comunist. Tatăl
său îi trimisese vorbă că tare îi era dor să-l vadă înainte de a muri. Aceeaşi
sete îi ardea şi feciorului său sufletul.
Pentru
a evita să fie surprins de trupele securităţii, puse întâlnirea la cale cu
unchiul său Vasile. Se piti în nişte glugi de coceni. Aceştia fură încărcaţi
într-o căruţă de gunoi adusă de nen-su, povestitorul izbutind, în pofida
informatorilor ce pândeau pretutindeni, să se caţere şi să-şi facă loc printre
ei în car. Socotise că va petrece cu tatâne-su preţ de un ceas.
Simplitatea
întâlnirii lor te cutremură. Nici o efuziune; doar străpungerea căutăturilor
arzătoare.
“Tata
mi-a prins mâinile în mâinile lui uscate şi mă privea în ochi. Totdeauna am
avut o sfială faţă de el. Făcuse atâtea sacrificii pentru mine şi eu, de când
mă ridicasem, nu i-am adus decât necazuri. Şi-mi
părea rău. Nu i-am respectat nici dorinţa de a mă face preot (...). Şi el nu-mi
reproşa nimic. Am îndrăznit să-i spun:
– Dacă aş fi fost preot, tată, tot
aici eram” (“Brazii se frâng, dar nu se îndoiesc. Rezistenţa în Munţii
Făgăraşului”, Timişoara, Editura Marineasa, 2001, vol.1, p.116). Adică tot
fugar şi fără căpătâi, deoarece mulţi preoţi trebuiseră să-şi ia lumea-n cap,
de teama aceleiaşi securităţi aflată în necontenită luptă şi cu creştinismul.
Vorbise fără multă judecată. Pentru că situaţia sa se deosebea de a preotului
fugar ca pământul de cer. Iar tatăl lui o ştia.
“– Da,
dar atunci n-aveai puşcă! N-ai avut nici tu nici un noroc în lume. A rămas cu
ochii pironiţi la mine.”
Va să
zică norocul i-l umbrea puşca de care nu se despărţea, că pe gura ei ar fi
putut lua viaţă de om...
“Când am plecat mi-a şoptit:
– Fii mereu împăcat cu Dumnezeu! [adică nu folosi arma
dacă poţi, pentru că ea te ceartă cu Ăl de Sus...; n.n.]
L-am sărutat şi am ieşit” (idem).
Numai cu câteva pagini mai înainte,
eroul preot este descris în misiune, pentru ca să nu rămână literă moartă
nădejdea tatălui.
Pentru nevoile sufleteşti, luptătorii căutau mai ales
slujitori ai altarului fugari. Soarta acestora se asemăna cu a lor, deci erau
pregătiţi a-i înţelege mai curând decât aceia care nu se despărţiseră de
familii şi tabieturile vieţii dusă între ai săi. Cei dintâi “sufereau pentru
Hristos şi, suferind, ne-nţelegeau şi suferinţele noastre. Îmi aduc aminte de o
mărturisire făcută de părintele Moldovan, la marginea satului, în timp ce
reflectoarele maşinii securităţii măturau câmpul. Tremura patrafirul preotului,
dar nu a plecat până ce nu ne-a dat
dezlegarea şi nu ne-a împărtăşit” (p.108).
Părintele
David se alipi grupului lor pentru o bucată de timp. Le aduse cu sine smerenia
cu care se ruga de parcă s-ar fi aflat în biserică, optimismul său şi împăcarea
cu Dumnezeu. “Era îndurerat de uşurinţa cu care unii preoţi şi credincioşi
şi-au lăsat legea unită” (p.118). Memorialistul încercă să-i amintească faptul
că ei trecuseră la o biserică soră, ceea ce le înlesnise mutarea.
Cu
înţeleaptă judecată, preotul scoase în evidenţă că nu biserica la care
trecuseră avea însemnătate, ci motivele ce operaseră fapta. El constată că prea
mică însemnătate avea credinţa pentru neamul nostru. “Mă tem că avem să-l vindem
pe Dumnezeu cu bucăţica, fie uniţi, fie neuniţi. Dacă s-ar fi făcut presiuni să
treacă ei la noi [adică ortodocşii la greco-catolici], lucrurile s-ar fi
întâmplat la fel. Dacă Ana Pauker i-ar fi silit sau numai le-ar fi promis
avantaje materiale, mă tem că şi împrejur s-ar tăia. (...) Nu ateismul îi
periculos. Că a fi ateu înseamnă totuşi o problemă de conştiinţă, ci o credinţă
numai de formă, redusă la câteva obiceiuri exterioare, fără conţinut. (...) Ne
lăudăm că poporul nostru s-a născut creştin; nu ştiu dacă cu asta îl vom
impresiona pe Isus, dar aşa cum practicăm noi creştinismul dovedeşte că parcă
nu ne-am încreştinat încă” (p.118-119).
Şi un
atare neam cum să izbutească a găsi împăcarea cu Dumnezeu?