17
DACĂ N-A FOST CHEMAREA,
CE A FOST?
O
dispoziţie specială a camerei unde nimeriseră deţinuţii cu prilejul unei noi
pritociri organizatorice le impuse o stare de spirit sumbră. Nimeriseră alături
de morga penitenciarului. Zi de zi, scârţâitul unui cărucior le sfâşia atenţia,
orice preocupare ar fi avut. În el, părăseau încăperea alăturată câte două
cosciuge. Asta timp de trei-patru luni. Nu este de mirare că începură
condamnaţii să se considere a se găsi într-o “anticameră a morţii”.
Gabriel
Bălănescu (“Din împărăţia morţii”, Timişoara, Editura Gordian, 1994) are darul
de a surprinde cu fidelitate orice mutaţie psihologică a personajelor sale.
Socotesc “Din împărăţia morţii” – amintirile sale din detenţie – un model de
scriere asupra penitenciarelor din România comunistă, care produs intelectual –
alături de atâtea altele – dă măsura calităţii umane ce a fost victimizată în
penitenciarele bolşevismului. Într-o patrie decapitată de securitate, cum este
aceea în care ne zvârcolim după Revoluţia din 1989, este util păstrării
dreptului nostru la demnitate să ne cunoaştem antecesorii măcar, dacă nu mai
avem cine să ne conducă, ori să ne indice un drum de ieşire la lumină de sub
poverile de beznă aruncate asupră-ne de către o nouă generaţie de lipitori promovate
de stăpânitorii de ieri ai ţării. A-i cunoaşte pe cei dispăruţi ne oferă modele
umane, deci pilde de urmat, ori cu cari, cei hotărâţi a nu-şi părăsi ţara şi
neamul de izbelişte să se străduiască a semăna, pentru a nu se pierde sămânţa
cea bună a românimii.
Memorialistul
constată restrângerea procupărilor celor închişi în acele condiţii improprii
unei vieţi senine. Priveliştea perechii de sicrie cotidiene impuse o altă
orientare a convorbirilor zilnice. “Problemele politice au ieşit din interesul
şi atenţia noastră. Rugăciunile preoţilor erau repetate de două-trei ori pe zi,
iar problemele abordate erau exclusiv de ordin religios sau medical” (p.124).
După cum se va vedea imediat mai departe, este de bănuit că, aidoma
concentrării atenţiei asupra sănătăţii personale, şi tematica religioasă ce-i
atrăgea pe convorbitori se limita la aspectele funerare ale legăturii cu
Dumnezeu. “Suferinţa noastră morală începea să ia proporţii, şi, odată cu
această suferinţă morală, şi cea fizică. Ficatul, dinţii, stomacul sau
urechile, rând pe rând ne-au încercat pe toţi” (idem). Caracterul asociativ al
gândirii asculta de legea dominantei, cea din urmă impunând ‘culoarea’ tuturor
operaţiilor cerebrale aflate sub imperiul umbrei sale. De pe acum întrezărim o
vagă prezenţă a Chemării.
“Un
ploieştean (...) avea, în timpul crizelor de ficat, spasme atât de violente
încât trebuia să-l ţinem de mâini şi de picioare să nu se lovească. Am cerut să
fie dus la vizita medicală, de nenumărate ori, fără nici un rezultat. Am
protestat la apariţia ofiţerului. Am cerut să ni se permită să scriem acasă
pentru medicamente... “ca să nu cheltuiţi dumneavoastră cu noi”. A doua zi mâncarea noastră a fost redusă la jumătate, sub raportul
caloriilor, din cauza acestor cereri. Adică
ni s-au dat nişte lături, care proveneau cu siguranţă de la spălarea vaselor şi
a ciuberelor” (idem).
Chemarea
aceasta neprecizată este aceea care susţine tăria bărbaţilor martori ai
suferinţei umane. Ei se simt răspunzători pentru viaţa dăruită de Dumnezeu, în
calitate de confraţi, dar şi de fii. Ne surprinde atitudinea lor omenoasă cu
atât mai mult cu cât se scufundau văzând cu ochii în marasmul morţii induse de
vecinătatea menţionată. Pe neaşteptate, ei parcurg toate etapele ajutorării
semenului, câte se aflau înaintea lor. Deodată,
Chemarea devine asurzitoare. Însăşi apărarea propriei fiinţe este părăsită
într-un colţ, în favoarea jertfei pentru aproapele, care-i face să-şi uite de
spaimele bolilor personale. Cine
le-a dat forţa unirii întru depăşiea într-ajutorării fireşti? Cine i-a făcut să
sară în braţele morţii ce-i pândea pe fereastră, din căruciorul pomenit? Cine
i-a determinat să-şi uite fragilitatea din naştere în favoarea salvării
semenului? Cine i-a îndemnat să aleagă, între opţiunea prezervării unui echilibru
precar al persoanei şi sprijinirea celui de alături, să aleagă, ziceam, pe cea
din urmă?
“Am
mers mai departe şi i-am prevenit că în cazul în care bolnavul va continua să
fie lipsit de îngrijire medicală, vom declara greva foamei, în semn de protest.
–
Declaraţi!, ne spune plutonierul.
Şi am declarat.
Trei zile am refuzat mâncarea,
pentru ca a patra zi să-şi facă apariţia în pragul celulei un ofiţer îmbrăcat
în alb, care era un plutonier din paza penitenciarului, şi nu de la infirmerie.
Acesta era însoţit de alţi
plutonieri, dintre cei mai voinici. Plutonierul care simula a fi agent sanitar,
avea un clistir, aproape plin cu o soluţie care se lăsa ghicită a fi lapte cu
ou. Ne-a luat unul câte unul într-o celulă alăturată şi, împotriva voinţei
noastre, într-o luptă dramatică, a noastră a celor nehrăniţi (şi după trei zile
de grevă a foamei!), cu câţiva gealaţi, am fost aşezaţi unul câte unul pe
ciment, ni s-a deschis forţat gura şi, cu o canulă care mirosea puternic a
fecale, ne-a fost turnată pe gât soluţia din clistir. A fost scutit bolnavul de
ficat, care era atât de epuizat de boală, încât nu se mai putea scula din pat.
(...)
După jumătate de oră, a fost luat pe targă bolnavul şi dus într-o celulă
vecină, singur.
După
câteva zile, am auzit prin planton că a murit” (124-125).
Ce a
conferit vlagă acestor morţi-vii să lupte până la capăt întru apărarea vieţii,
când ei vegetau de pe atunci în umbra morţii? Dacă nu a fost Chemarea lui
Dumnezeu, atunci ce a fost?