14
RÃSPUNSUL OBŞTEI
Cu
ştiinþă a compunerii, Aristide Lefa, în “Fericiţi cei ce plâng”, îl pomeneşte
pe Traian Merca, elevul care a făcut un pneumotorax spontan la puţin timp după
sosirea la sanatoriul penitenciar Târgu-Ocna. Dotarea medicală locală nu îngăduia
echipei de medici deţinuţi să-l salveze. Natura şi tinereţea au făcut ceea ce
strădania omului învăţat nu a fost în stare şi copilul a fost salvat. Dar nu
pentru mult timp: curând a repauzat. Aceasta constituie, în desfăşurarea
naraţiunii, momentul Chemării lui Dumnezeu.
Răspunsul
omului nu a venit direct şi nici individual. Ci lucrurile s-au petrecut de ca
şi cum gravitatea celor întâmplate ar fi atras atenţia tuturora asupra
pericolului planând peste cei mai bolnavi dintre deplasaţii acolo. Nu numai
asupra pericolului, dar şi asupra rolului pe care l-ar fi putut juca fraţii de
suferinţă în salvarea lor. Sub influenţa şoaptei divine, colectivitatea umană
prezentă atunci izbuti ceva extrem de rar în experienţa umanităţii: consensul
jertfei creştine.
Să dăm
cuvântul memorialistului, preschimbat în istoric al unui loc al suferinţei unic
prin spiritualitatea înaltă ce l-a caracterizat.
“Cei
grav bolnavi nu reuşeau să se refacă mai repede, deoarece inapetenţa specifică
bolii îi împiedica să poată mânca. Atunci s-a hotărât ca cei care erau mai
puţin bolnavi sau chiar sănătoşi, cum era cazul meu, să renunţăm la alimentele
mai consistente, ca untul, marmelada, zahărul, carnea şi altele, în favoarea
lor” (p.67). Spre uzul cititorilor care nu au trecut prin universul de dincolo
de gratii, trebuie ştiut că un atare regim alimentar nu era de conceput în nici
un alt spaţiu punitiv. El era creat anume pentru tuberculoşii care aveau
norocul să fie aduşi la Târgu-Ocna în perioada la care ne referim. Căci binefacerea
aceasta nu a durat mult timp şi de ea nu au beneficiat toţi ftizicii de pe
teritoriul condamnărilor politice, nici pe parcursul întregii dictaturi
comuniste.
“Acest
procedeu s-a menţinut pe toată durata cât au existat deţinuţi politici în acest
sanatoriu. Au fost destui cei care, în acest timp, au gustat cu totul
întâmplător din aceste alimente. Procedeul a fost salutar şi a ajutat mult la
refacerea fizică a celor mai grav bolnavi” (idem).
Să nu
se creadă cumva că acest răspuns dat Chemării provenea numai de la obştea celor
credincioşi, a practicanţilor creştini. Nu.
“Curând,
sanatoriul s-a umplut şi numărul bolnavilor a trecut de 150; se aflau deţinuţi
de toate culorile politice, foşti poliţişti, criminali contra umanităţii, din
toate categoriile sociale: ţărani, muncitori şi intelectuali. Tuturor, fără
excepţie, li s-a aplicat regimul amintit şi aproape toţi şi-au dat obolul cum
au putut” (idem).
Simplitatea
expunerii, determinarea pulsând în adâncul frazelor expozitive, conving de la
bun început. Aşa au stat lucrurile şi altfel nu puteau sta!
“În
sanatoriu, se instaurase o atmosferă deosebită poate şi pentru faptul că, în
permanenţă, ne luptam cu moartea. La un moment dat a trebuit să facem “poliţie”
şi să-i supraveghem pe cei care, fiind destul de bolnavi, renunţau la hrana
consistentă. Era necesar să-i împiedicăm pentru a nu-şi
periclita propria lor sănătate. Această minunată atitudine, împreună cu o
atmosferă de dragoste creştină faţă de semeni, a domnit permanent între
bolnavi” (p.67-68).
Să nu se creadă că “răspunsul” dat
Chemării, în varianta expusă, se mărginea la a rămâne o simplă abţinere
mecanică de la mâncarea ‘mai bună’. El era ‘lucrător’, forma sufletele. Aparent
anodin – constituia o şcoală tainică a duhovniciei. “Aici la Târgu-Ocna au
închis ochii peste 100 bolnavi, care au primit moartea fără să cârtească sau să
regrete viaţa pe care o părăseau, cei mai mulţi, în plină tinereţe. (...) Aici
am avut ocazia să trăiesc clipe de neuitat şi satisfacţii sufleteşti, pe care
nu le-am trăit nici înainte, nici după această perioadă, oricât de paradoxal ar
părea. Am simţit şi m-am convins că dragostea creştină este cea mai puternică
armă în luptă cu răul şi acest lucru ne-a ajutat, atât pe mine, cât şi pe
ceilalţi, să depăşim încercările la care aveam să fim supuşi” (p.68).
Aşa stând lucrurile, autorul simte
nevoia, la încheierea cărţii, să revină cu râvnă la retrăirea bucuriilor
spirituale oferite de coabitarea cu atâţia trăitori creştini. “Dragostea între
oameni şi într-ajutorarea creştină a fost mai prezentă ca nicăieri în altă
parte. (...) Aici m-am convins că sfinţenia nu este o utopie (...), că este
realizabilă de cei ce doresc, cu tărie, s-o atingă” (p.221).