6. PILDA
CREDINTEI UNUI
FOST ATEU
Să continuăm a cerceta ce este Chemarea lui
Dumnezeu la credinţă, folosind mărturiile directe ale acelora care au auzit-o.
Într-o carte: “GHERLA. DIN
MLAŞTINA DISPERĂRII” de Dumitru Gh. Bordeianu, am întâlnit următoarele
privitoare la rechemarea de către Dumnezeu a unui ins care, din spaimă şi
necugetare, se lepădase de Creatorul său; este vorba despre autor însuşi.
Ne aflăm în 1952, în luna de
început a primăverii. Dumitru Bordeianu, încă tânăr ca ani, dar bătrân prin
secătuirea de orice umbră de nădejde ar mai fi adiat prin inima sa, bolnav
într-atâta încât până şi odioşii conducători ai cetăţii Gherla acceptaseră să
nu fie scos în fabrica unde munceau ‘reeducaţii’, sub vechea şi duşmănoasa
supraveghere a ‘reeducatorilor’ lor, Dumitru Bordeianu beneficia, în schimb, de
nesperata îngăduinţă de a fi scos din celulă pentru a mătura prin curte sau,
împreună cu alţi inapţi pentru truda atelierelor, să care tinetele cu murdărie
ori să umple cu apă hârdaiele celularului, ceea ce-i prilejuia să vadă soarele
şi să inspire câteva guri zdravene de aer curat.
Pronia mijloci să fie trimis,
într-o bună zi, în partea de miazăzi a curţii, acolo unde se înălţa luminos un
paraclis dezafectat.
Trecând prin dreptul acestuia,
înţepeni la vederea unui bătrânel căzut în genunchi, înlăuntru, înaintea unei
icoane. Îşi ţinea mâinile împreunate în gestul rugăciunii, la înălţimea
pieptului, şi era adâncit în sine.
Străinul, până să-l vadă,
bocănise din tălpile de lemn ale saboţilor, netemându-se că ar fi turburat
liniştea cuiva. Păcănitul lor îl smulse din contemplare pe vârstnic. Capul îi
jucă încet pe gât şi se uită îndărăt, fără a face vreo altă mişcare ce
să-i trădeze intenţia de a-şi părăsi poziţia. Constată, fără emoţie, că apăruse
un deţinut necunoscut. În loc de fireasca spaimă că acesta l-ar fi putut pârî
pentru ceea ce făcea, lucrul cel mai obişnuit sub domnia ‘reeducatorilor’, din
pieptul îmblânzit de dialogul cu Domnul îi urcă o îmbiere adresată lui
Bordeianu, prin care-l invită să îngenunche alături de el. Era o chemare atât
de naturală şi de prietenească încât celălalt, care demult fusese înghiţit de
beznele fricii, uită de şcoala prudenţei şi, deşi nu mai găsea calea
rugăciunii, deşi se ştia exclus de la agapa spirituală a înălţării în comun a
inimilor spre Dumnezeu, nu se putu opune şi adoptă aceeaşi poziţie şi el,
alături de omul învăluit în pace. Văzându-l lângă sine, murmurul acestuia din
urmă îl lămuri cu cine avea de-a face:
– “Sunt Fluieraş.”
‘Fluieraş?!
Fluieraş? Nu fusese el
comunist?!’, se întrebă Dumitru Bordeianu. ‘Nu. Nu a fost comunist. A fost
social-democrat’. Da. Dumitru Bordeianu nu greşea: un social-democrat de
frunte, membru al Comitetului Internaţionalei Socialiste, secretar al
partidului lui Titel Petrescu.
Odată cu impunerea comuniştilor,
Partidul Social-Democrat s-a scindat, Lothar Rădăceanu (pe numele său adevărat:
Wurtzelbaum), Voitec şi alţii, trecând de partea comuniştilor; pe când oamenii
de caracter au rămas fideli lui Titel Petrescu şi vechilor lor idealuri; dintre
aceştia şi Fluieraş.
Titel Petrescu şi cu ai lui fură
curând zvârliţi în puşcării.
Şeful partidului căzu victima
celui mai bun prieten, un avocat cult, simpatic şi talentat, care o vizita pe
soţia sa şi-i tot cerea bani pentru a-i da mită, ici şi colo, insista, în
vederea eliberării soţului ei. Când rezervele familiei Petrescu se istoviră,
acelaşi presupus om al legii ceru obiecte de artă sau de valoare. Când se
gătară şi ele, îi comunică doamnei că Titel, soţul ei, se prăpădise. Slujbe
bisericeşti peste slujbe bisericeşti, parastase, pomeniri, pomeni. Iar când
dispărutul reveni pe neaşteptate acasă, doamna lui se pare că-şi pierdu
minţile, constatând că cel dus dintre noi era viu ca toţi viii.
Titel Petrescu fu singurul dintre şefii partidelor politice din acele timpuri, care, de mila acoliţilor săi ce putrezeau prin ocne, şi cu o previziune politică valabilă pentru următorul sfert de veac, acceptă să publice o dezicere de propriul trecut, în scopul slobozirii tuturor social-democraţilor de prin gherle. Aceasta se realiză cu adevărat. Doar Fluieraş refuză să contrasemneze dezicerea şi a rămas în detenţie.
Dumitru Gh. Bordeianu, auzind cu cine avea de-a face, se simţea smerit, el care pierduse orice legătură cu Creatorul. Smerenia îl sfia. Cunoştinţele politice despre trecutul lui Fluieraş îi stârneau uluirea, mai ales când le asocia cu priveliştea acelui coleg de închisoare prăbuşit înaintea milei lui Dumnezeu.
Curând bătrânul, care se simţea gazdă în casa părăsită a Domnului, îşi încheie ruga, se închină larg, cu dragoste şi încredere, şi-şi depuse privirile senine şi blajine asupra pupilelor intrusului.
– “Domnule Fluieraş, nu sunteţi celebrul social-democrat?”, zise acesta.
– “Ba da”, i se răspunse cu seninătate.
–
“Nu sunteţi ateu? Cum
de vă rugaţi? Cui?”, ţâşniră ca din puşcă întrebările lui Dumitru, care văzuse
diavolul triumfând asupra binelui şi pătrunzând în sufletele atâtor tineri,
preschimbându-i în fiare de neînchipuit.
Pentru el, strădania de a mai rosti o rugăciune, când apărea, rareori, nevoia s-o facă, se solda numai cu pronunţarea mecanică a cuvintelor, lipsită de orice conţinut afectiv, de orice adăugire sufletească, de orice înduioşare a iubirii: era damnat; o ştia; era convins de asta. Poate mai mult: era un îndrăcit. Celălalt îi răspunse, blajin:
–
“Am fost ateu: în tinereţe. Tare demult. Am crezut în înşelăciunea cu ateismul.
Prostii! Totul e
minciună, în afară de icoană, ascultă-mă pe mine. Nu mi-a mai rămas decât să mă
rog lui Dumnezeu de iertare pentru cele ce am crezut.”
Dumitru Bordeianu îşi lăsă
uitătura să se plimbe, odihnită, peste trăsăturile lui calde. Simţea că omul
acela respira într-o Împărăţie de Sus, unde el, Dumitru, nu mai avea acces, ale
cărei porţi se închiseseră pentru tânărul ‘reeducat’. Nu se mai ştia desprinde
dintr-acea sorbire din irisuri a pioşeniei cuminţi şi plină de iubire, ce-l
ameţea. Stătu cât stătu astfel, cu ochii-n ochii împăcatului cu Domnul,
aşteptând, poate, să picure şi-n el puterea credinţei. Încă o dată se convinse
că îi erau tăiate aripile şi că îngerul fugise departe. Atunci se dezmetici. Nu
putea face altceva, pentru a rămâne om, dacă dragoste creştină nu mai avea,
decât să-i şoptească:
– “Fiţi prudent. Pe aici mişună
ciripitorii puzderie. Dacă vă vinde vrun ticălos, vă costă viaţa...”
– “De-acum nu mă mai tem. Cum mă
scot, la bucătărie, la curăţat cartofi, vin aici şi mă rog. Eşti ortodox?”, îl
întrebă, de parcă i-ar fi simţit răceala.
– “Da.”
– “Crezi în Dumnezeu?”, insistă
social-democratul iubitor de Hristos.
‘Dumnezeu se simte cu inima şi nu
cu buzele. Raţiunea rece nu-l poate simţi pe Dumnezeu; numai inima curată,
caldă şi plină de dragoste Îl poate simţi, pentru că El e dragoste. Buzele mele
rostesc rugăciunea, dar inima mea e rece şi goală...’, îi trecu prin minte
conlocutorului înspăimântat; dar nu deschise gura, ci plecă.
S-au întâlnit acolo de mai multe
ori. Şedeau îngenunchiaţi, umăr la umăr, şi spuneau rugăciuni.
“În întâlnirile noastre în acea
capelă, eu îl simţeam pe bătrânul Fluieraş atât de aproape şi atât de cald
lângă mine, parcă-l simţeam pe tata cu barba albă lângă mine”, scrie Dumitru
Gh. Bordeianu. şi adaugă: “Fluieraş era fierbinte şi aştepta să plece din lumea
asta”.
Ultima oară când l-a întâlnit şi
au mai stat de vorbă, înainte ca Bordeianu să fie scos în fabrică, Fluieraş i-a
zis:
– “Fătul meu, toate sunt
minciuni. Să nu-L pierzi pe Dumnezeu, că atunci ai pierdut totul.”
Pe urmă, în drum spre locul de
muncă sau la revenirea de la atelier, când îl zărea departe, se pleca adânc.”Îl
salutam cu o umilă veneraţie pe acest ateu revenit la dreapta credinţă”,
mărturiseşte memorialistul.
Într-o dimineaţă, când se apropie
de masa lui de lucru, Dumitru Bordeianu găsi pe aceasta un bilet caligrafiat cu
litere de tipar, anume distorsionate, să nu fie recunoscută mâna ce le trasase:
“CRIMINALII DE REK şI JUBERIAN L-AU UCIS PE FLUIERAŞ”. Bordeianu îngheţă.
Nu putu crede vestea sinistră.
Acceptarea adevărului nu veni decât printr-aceea că nu l-a mai zărit prin curte
pe cel numit, nici în ziua respectivă, nici în următoarele.
Ce îl făcea să se îndoiască de
ştire? Nu că Fluieraş fusese omorât. Era cel mai simplu lucru, în perioada
‘reeducărilor’, ca un deţinut investit de Ministerul de Interne cu acest drept
asupra colegilor săi, să le ia viaţa, la porunca lui Nicolski. Ţurcanu, şeful
acestei acţiuni de distrugere a studenţimii în închisoarea de la Piteşti,
continuată în cea de la Gherla, o făcuse cu cel mai bun prieten al lui: Şura
Bogdanovici, care iniţiase ‘reeducările’, însă refuza calea violenţelor, preconizând-o
pe aceea a convingerii, informării şi învăţăturii. Înnebuniseră atâţia inşi
bătuţi şi umiliţi fără precedent. Se îmbolnăviseră pentru a-şi da sufletul ca
urmare a minării organismului şi a lipsei de îngrijire medicală şi hrană. De
câte ori deţinuţii scăpau o miime de secundă de vigilenţa reprezentanţilor din
gherle ai clasei muncitoare, ei încercau să se sinucidă.
Dar ‘reeducările’ intraseră într-un colaps misterios. Ţurcanu, Popa Ţanu, Mărtinuş, Livinschi, Prisăcaru, Caba, Dan Dumitrescu, Aristide Popescu, Nutti Pătrăşcanu, Lică Păvăloaia, în sfârşit vreo treizeci şi şase de criminali şi ‘demascatori’ notorii, dintre care primii şase citaţi au acceptat să intre în jocul Securităţii fără a primi o palmă măcar, numai în speranţa că vor fi eliberaţi înainte de termen şi investiţi ofiţeri anchetatori, să conducă, mai departe, provocările şi turnătoriile, ‘demascările’, la nivelul ţării întregi, pe când ceilalţi deveniseră bestiali în urma unor torturi ce-i dezumanizaseră total, treizeci şi şase, deci, fuseseră scoşi din Gherla. Nu se ştia unde ajunseseră. Bizuindu-se pe propria lăudăroşenie anterioară a torţionarilor, victimele credeau că fuseseră eliberaţi. Doar sistarea ‘demascărilor’ în camerele de tortură le lumină treptat-treptat minţile, că dacă ‘demascările’ conduceau efectiv la răsplata ‘demascatorilor’, nu era firesc să înceteze; normal era să devină şi mai sângeroase. Dar iată că ordinul suna altfel.
Plecând
comitetul organizatoric iniţial, puterea a trecut în mâinile lui Rek şi
Juberian. Pe cel dintâi îl regăsim, la Jilava, dacă urcăm de-a-ndaratelea în
timp, la începutul sistemului în baza căruia un deţinut politic urma să bată un
alt deţinut politic, în cadrul unei anchete în toată puterea cuvântului. Se
pare, cum spuneam, că era un vechi comunist, căruia îi scăpaseră, în propria-i
anchetă, numele unor tovarăşi. Condamnat înainte de 1944, nu fusese eliberat când au venit la putere
foştii săi colegi de crez. În schimb, i s-a oferit posibilitatea de a-şi arăta
ataşamentul faţă de ideile marxiste prin torturarea noilor camarazi de
puşcărie. Ceea ce a acceptat de bună voie, crezând că avea să fie
reabilitat.
Cât despre Juberian, situaţia sa
era dramatică, după cum era a tuturor schingiuitorilor care trecuseră iniţial
prin torturi, în calitate de victimă. Ba chiar se aude că a fost unul dintre
cei mai chinuiţi studenţi. Bordeianu a asistat la aducerea lui în camera 2
parter, de la Piteşti, complet desfigurat, în nesimţire, şi la azvârlirea lui
pe ciment în imediata vecinătate a naratorului, neprimind mâncare timp de
câteva zile la rând, hrană pe care nici n-ar fi putut-o înghiţi, datorită
mutilărilor, ceea ce n-a însemnat că, orbit de spaimă, n-a ajuns un criminal
notoriu şi că n-a fost, în cele din urmă, împuşcat.
Deoarece îl cunoştea din acele
condiţii strigătoare la cer, Dumitru Bordeianu se îndoieşte că, după încetarea
bătăilor, şi-ar fi asumat uciderea lui Fluieraş. Părerea sa este că Goiciu,
bestialul comandant al Gherlei, a făptuit-o, fie personal, fie ordonând-o unui
subordonat, în urma poruncii primite de la Interne. Memorialistul îşi
întemeiază această presupunere pe trecutul lui Goiciu de director al
penitenciarului din Galaţi, unde îngrozise condamnaţii care-şi executau
pedepsele. “Avea anumite predispoziţii de a ucide preoţi sau fii de preoţi.
Puţini dintre aceştia, care au trecut prin închisoarea din Galaţi, au scăpat cu
viaţă din mâna acestui călău. Sunt martori oculari care au stat în celulă cu un
fiu de preot, când acesta a fost surprins de Goiciu, prin vizeta porţii, în
momentul când îşi făcea rugăciunea. Acesta a intrat în celulă, l-a lungit pe
fiul de preot pe duşumea şi l-a zdrobit cu picioarele până l-a lăsat mort”,
scrie Bordeianu.
Goiciu ducea până la ultima
consecinţă atitudinea generală a organelor de conducere din lagăre şi
penitenciare faţă de slujitorii lui Dumnezeu. Voi recurge la memoriile
arheologului Vladimir Dumitrescu, pentru a exemplifica această afirmaţie. Scena
s-a desfăşurat în lagărul de la Galeş (Canalul Dunăre-Marea Neagră). Săpătorii
cu pedepse administrative, adică nejudecaţi, ci cărora doar li se comunicase
câţi ani le revenea să efectueze munca forţată, n-aveau voie să doarmă altfel
îmbrăcaţi decât cu chiloţii şi cămaşa pe ei. “Într-o noapte am fost trezit din
somn de nişte răcnete fioroase şi, deschizând ochii, am văzut pe
brigadierul-şef însoţit de un securist cum răcneau la preotul Florea. L-au pus
să se dezbrace şi apoi cu propria-i curea a fost bătut până tot spatele i s-a
făcut numai vânătăi.” Era vinovat de a
fi dormit cu pantalonii pe sine, să se apere de frigul nopţilor dobrogene.
Ceea ce mă miră este că Dumitru
Bordeianu, informându-ne asupra faptului că Goiciu se lăuda cu prietenia ce-l
lega de Gheorghiu-Dej (toţi deţinuţii auziseră despre această cârdăşie ce-i
adusese lui Goiciu mărirea), nu bănuieşte că ordonarea morţii lui Fluieraş a
provenit de la omul nr. 1 al regimului. Personal, fac această presupunere
pentru că muncitorul Fluieraş, social-democrat notoriu în ţară şi peste hotare,
ameninţa propria popularitate a secretarului general numit. Şi ştim prea bine
că preluarea de către Dej a funcţiei acesteia se făcuse prin eliminarea
fostului secretar în ilegalitate, Foriş, pe care am dezvăluit-o în: “TRAGEDIA
LUI LUCREŢIU PĂTRĂŞCANU. CONVORBIRI CU OMUL POLITIC CORNELIU COPOSU”, publicată
în editura mea RAMIDA. Era firesc ca, după aceleaşi canoane, să continue a se
debarasa de orice prezumptiv contracandidat la cinstirea populară. Doar astfel
au căzut pradă orgoliului său, Lucreţiu Pătrăşcanu, singurul intelectual ce-l
umbrea, ca şi îndrăgiţii de Stalin Ana Pauker, Vasile Luca, precum şi Teohari
Georgescu, însăşi mână sa dreaptă în asasinate.
Lăsând de-o parte aspectul
politic al acestei crime, să revenim la o afirmaţie a lui Dumitru Bordeianu,
elocventă în definirea portretului lui Fluieraş: “Fluieraş era fierbinte şi
aştepta să plece din lumea asta”. Ni se comunică oare o presimţire a ce urma să
se petreacă cu el? Era doar o dorinţă a întâlnirii cu Dumnezeu, faţă către
faţă?
Fluieraş se despărţise de lume şi
de suferinţele ei. Sufletul său era Dincolo, înainte de i l-au smuls din piept
ucigaşii. A suferit durerea; poate că una fără margini. Dar nici o mutilare
sufletească nu i s-a mai putut aduce: Fluieraş găsise calea adevărului,
dreptăţii şi iubirii.
Cât de bine i se potriveşte un
cuvânt al unui bătrân puşcăriaş, întâlnit de Al. Mihalcea în celulă, reprodus
în amintirile acestuia, intitulate: “JURNAL DE OCNĂ”: “Nu mă interesează ce fac
alţii cu trupul meu, mă interesează ce fac eu cu sufletul meu”.
Trupul lui Fluieraş a fost ucis.
Sufletul său, cu geamantanul plin de iubire, aştepta trenul vieţii celei noi.
Iar înainte de trecerea dintre
vii, el s-a făcut unealta lui Dumnezeu, ca prin el, Creatorul să-l cheme iarăşi
la credinţă pe autorul memoriilor, pe Dumitru Bordeianu, care se lepădase de
ea.