5.
CHEMAREA LA PREOŢIE
A STUDENTULUI
DEŢINUT
CONSTANTIN
VOICESCU
Frumoasă preocupare ne-am ales cu prilejul
acestor emisiuni: să ne oprim asupra
Chemării la credinţă, pe care ne-o face Dumnezeu! Şi se cuvine să întârziem
mult asupra acestei chestiuni, să ne pregătim a auzi Chemarea, când ne va veni,
a o înţelege, a fi suficient de căliţi pentru a-i da ascultare. Să nu creadă
careva că lui nu i se va face Chemarea! Cum pe toţi ne iubeşte Dumnezeu, pe
toţi fiii Săi ne vrea lângă El, şi de aceea ne cheamă. Iar dacă nu-L auzim, ori
dacă nu ne socotim vrednici şi zicem: ‘Nu, nu sunt eu acela chemat... Mă-nşeală
auzul...’, să nu ne-nchipuim că nu se va repeta Chemarea – se va tot repeta
până ce-i vom da în cele din urmă ascultare. Nu-i vom da ascultare întocmai cum
este de aşteptat: cu entuziasm, cu jertfire de sine, cu dorinţa de foc de a
pune umărul la împlinirea voii Domnului. Îi vom da ascultare fiecare după
puteri şi înţelepciune sau chiar împotriva puterilor şi a voinţei noastre,
pentru că buni şi iubitori ni se cade să fim!
Va să zică, în vederea
recunoaşterii Chemării acesteia neobişnuite, datorăm a ne pregăti, să aflăm cât
mai multe despre cum s-a manifestat şi se manifestă ea în vieţile celorlalţi,
ale acelora care au auzit-o şi şi-au plecat grumajii sub dulcele Ei jug.
Urmaţi-mă într-un penitenciar
destinat condamnaţilor politici de către ateii comunişti. Am scris despre cele
de mai departe în povestirea: “LOTUL TUBERCULOŞILOR”, din volumul: “RUGUL
APRINS. DUHOVNICII ORTODOXIEI, SUB LESPEZI, IN GHERLELE COMUNISTE”, citat şi în
meditaţia anterioară.
În anul 1950, Ministerul de
Interne a luat o hotărâre umanitară, ceea ce constituia o excepţie de
neînţeles: a decis reactivarea unei închisori cu caracter de sanatoriu T.B.C.,
în localitatea Târgu-Ocna. Părintele Constantin Voicescu, revenit din morţi, cu
care stau de vorbă acum, de faţă fiind şi dumneavoastră, îşi aminteşte:
– “Pentru că mi s-a redeşteptat o
tuberculoză mai veche, am scăpat de iadul de la Piteşti.”
Sfinţia Sa face aluzie la aşa-zisele
reeducări, nume dat unor torturi inimaginabile, la care erau supuşi acolo
studenţii arestaţi în 1948.
– “Şi i-am mulţumit lui Dumnezeu
că sufeream de T.B.C. Astfel, am ajuns în primăvara lui ‘50, în mai, la
Târgu-Ocna. La început am avut un regim mai bun, mai blând. Faptul că puteam să
circulăm prin curte, că iniţial nu erau gratii la ferestre, că ni se dădea o
mâncare mai consistentă, asistenţă medicală, că doctorii noştri deţinuţi s-au
putut organiza oficial, că a apărut o asistenţă medicală” – insistă părintele –
“şi un ajutor medical, cu ştiinţa oficialităţilor” – repetă el, să înţelegem şi
eu şi dumneavoastră că această ‘minune’ s-a petrecut cu adevăratelea. Iar nouă
ne place să-l auzim repetând, de ca şi cum ar fi cel mai frumos basm despre puşcării
–, “un ajutor medical ce consta în a avea noi înşine grijă de bolnavii mai
grav, a-i sluji conform necesităţii, aşa cum puteam, a avut o mare importanţă
asupra stării noastre de spirit.”
Nu-mi vine să-mi cred urechilor.
Dar dumneavoastră, ce părere aveţi? Vreau să ne lămurim. Îl întreb:
– “Era chiar rugămintea medicului
închisorii de a fi ajutat de colegii de breaslă număraţi printre condamnaţi?”
Povestitorul răspunde:
– “Da. Şi nu numai a medicului
oficial, ci a însăşi conducerii puşcăriei.”
Sunt absolut năucit, deoarece, în
perioada când am fost eu deţinut, la cele mai grave boli primeai lovituri de
bâtă în loc de tratament (pe poetul D. Iov l-au dus la moarte pe calea
aceasta), iar într-ajutorarea dintre deţinuţii sănătoşi şi aceia bolnavi era crâncen
pedepsită. Eh, dar câte anotimpuri ale durerii n-au cunoscut temniţele
comuniste pentru politici şi cât de deosebite erau între ele...
– “În legătură cu respectivul
medic al penitenciarului, doamna doctor Margareta Danielescu, femeia aceasta
care era un fel de înger păzitor pentru noi, a fost un om extraordinar!”, se
încălzeşte părintele Constantin. “Şi-a riscat situaţia profesională! S-a purtat
uluitor de bine cu noi! Ne-a ocrotit. Ne-a ajutat. Ne spunea vorbe bune. Ne
mângâia. Acum, când ne-am întâlnit noi, foştii puşcăriaşi, la Târgu-Ocna, după
Revoluţia din Decembrie ‘89, am invitat-o şi pe ea, şi-ţi dai seama ce
satisfacţii a avut această doctoriţă că toată lumea era gata, pur şi simplu,
s-o ridice pe braţe, ce mai...!”
– “Spui că într-ajutorarea dintre
bolnavi era cunoscută conducerii...”, insist eu, să-l readuc la cele ce ne
interesază: Chemarea lui Dumnezeu; căci era un soi de Chemare, recunoaşteţi:
să-i vizitezi pe bolnavi! O Chemare făcută taman prin securişti...
– “Absolut, absolut! Sigur că
făceam unele lucruri pentru care nu ne feream de ei, dar nici nu ni le
sugeraseră ei. Erau acolo bolnavi mai grav, ţi-am spus. Nu puteau mânca hrana
obişnuită care, la început era bună, subliniez. De pildă: o bucată de unt, o
bucată de marmeladă. Unii dintre bolnavi, care erau mai zdraveni, o duceau pe
picioare, îşi cedau aceste suplimente, bucata de carne: le dădeau celor mai
suferinzi. Cum s-a întâmplat şi-n alte părţi, când era vorba despre astfel de
cazuri. Au fost tineri care n-au gustat aproape tot timpul din bucata lor de
unt sau din celelalte. Suportau să mănânce arpacaş mult, fasolea din cazanul
comun. Nu erau nehrăniţi; de aceea s-au lipsit de aceste lucruri bune: să le
ofere celor ce aveau mai multă nevoie de ele. Aşadar s-a desfăşurat o lucrare
dintr-acestea de într-ajutorare.”
Care va să zică, în sanatoriu s-a
organizat, cu ştirea, deci încuviinţarea, comenduirii, ajutorul medical. Pe
lângă el, exista un firesc ajutor dat de la om la om.
– “Am înţeles că pe lângă
într-ajutorarea despre care mi-ai vorbit, bolnavii îşi găseau odihna şi într-o
viaţă religioasă disciplinată”, mă interesez.
– “Da. Figura centrală care a dat
nota acestei vieţi spirituale din întreg sanatoriul a fost Valeriu Gafencu. El
era unul dintre cei mai grav bolnavi. Nu părăsea patul, încă de pe când fusese
la penitenciarul Piteşti de unde fusese adus. El a fost centrul vieţii
duhovniceşti din Târgu-Ocna. Ducea o viaţă creştină de adâncime, ce ne atrăgea
pe toţi. Se născuse un curent spiritual, în puşcării, încă din ‘41-’42, curent
condus şi întreţinut de doi deţinuţi, un avocat şi un medic: Trifan şi Marian.
Aveau o linie filocalică de vieţuire. Li se raliaseră şi Valeriu Gafencu, Ion
Ianolide, studenţi pe atuncia, şi Marin Naidin, Virgil Maxim. Această direcţie
spirituală s-a accentuat în perioada ‘44-’47, când deţinuţii au avut o viaţă
mai liberă. Au fost vizitaţi de familii; lucrau în aer liber, la Galda, la vie.
Aveau dreptul la cărţi religioase, cum este “PATERICUL”. S-a format un curent
de rugăciune intensă. Aşadar, când am ajuns la Târgu-Ocna, eram încunoştinţat
că Valeriu Gafencu reprezenta acel grup de ‘trăitori’ de la Aiud. El a fost
bucuros că eu îi cunoscusem pe monahii Benedict Ghiuş, Daniel (pe numele de
poet şi publicist: Sandu Tudor), pe Sofian. În ‘46-’47, la mănăstirea Antim se
desfăşura lucrarea “Rugului Aprins”. Iar noi, studenţii, ne mai duceam pe
acolo, mai ascultam conferinţe. Deci mai ştiam, de pe afară, câte ceva despre
Rugăciunea Inimii. Personal, avusesem norocul să am şi un duhovnic bun, pe
părintele Toma Chiricuţă. Mi-a fost duhovnic de când eram elev. În închisoare
stătusem cu Roman Braga, pe atunci student la Teologie; ba nu, o terminase.
Căzuse cu grupul de 10-12 studenţi apropiaţi de “Rugul Aprins”, în ‘49.
“Cu alte cuvinte, Valeriu Gafencu
era şi el interesat de cele ce mai aflasem de pe la părintele Daniel, de acolo,
din clopotniţa mănăstirii Antim. Aşa s-a format între noi o legătură
sufletească. Eram foarte ataşat de el. Sentimentul cu care te apropiai de el
era simultan de bucurie şi de sfială. Avea nişte ochi mari albaştri care parcă
zâmbeau: râdea permanent. Într-un fel, nu îndrăzneai să i te uiţi în pupile. Nu
ştiu cum, era de o fineţe şi de o delicateţe extraordinare. Nu deranja pe
alţii; nu cerea ajutor. Erai dator să-i ghiceşti nevoile şi gândurile. şi,
neîncetat, cu surâsul pe buze, indiferent de durerile pe care le avea. Era luat
din ‘41. Fusese student la Drept, la Iaşi. Chiar conducea tineretul de acolo,
cu Paul Miron, pe care-l ştii. Au căzut împreună.
“Toată lumea era de acord că Gafencu
cunoştea extraordinar de bine doctrina ortodoxă, dogmatica. Pe de altă parte,
cunoştea bine tehnica Rugăciunii Inimii, pe care o aplica şi o preda şi altora.
Mai toţi cei cu care a intrat în contact au fost iluminaţi de lumina aceasta pe
care o răspândea. Nu i-a putut rezista nici o minte, cât ar fi fost ea de
isteaţă. De pildă, pastorul Wurmbrandt a stat în aceeaşi cameră cu Valeriu
Gafencu şi în urma unor discuţii ce durau ore întregi, pastorul a trebuit să
cedeze. Or, acest pastor – evreu
botezat – a fost la un moment dat
într-o situaţie foarte grea. Atunci a spus: – “Aş vrea să intru în Împărăţia
lui Dumnezeu pe aceaşi poartă pe care intră Valeriu Gafencu”.
“Nu a existat acolo să apară
aversiuni politice între noi. Îmi dădeam seama ce însemna prezenţa Bisericii şi
a unor sărbători creştine, în vederea acestei împăcări. Astea ne uneau pe toţi.
Când era Crăciunul, Paştele, ne simţeam atât de bine unii cu ceilalţi!”
– “Atunci ţi-a venit ideea să
urmezi cursurile facultăţii de Teologie, pe când te pregăteai de eliberare?”
– “Da. M-am gândit chiar la
călugărie.”
– “Datorită atmosferei de acolo?”
– “Datorită ei. Şi datorită lui
Valeriu Gafencu şi lui Ion Ianolide. Şi mai e ceva.
“Circulau printre noi nişte file
din “SFÂNTA SCRIPTURĂ”. Ba chiar două ediţii am văzut. Ne-am pus pe copiatul lor. Şi le-am
învăţat de dinafară. Iniţial m-am întrebat: ‘Cum să–nvăţ eu proză?’. Întâi am
învăţat capitolul al treisprezecelea, despre dragoste, din Epistolă. Dacă am
văzut că mergea şi proza, am mai învăţat şi altele, şi altele. Până la urmă am
ştiut “EVANGHELIA LUI IOAN” complet; mai toată a lui MATEI; câte ceva din alte
Evanghelii; “FAPTELE APOSTOLILOR” aproape în întregime; fragmente din câteva
“Epistole”. Le repetam în fiecare zi. Eu i-am dat pastorului Wurmbrandt
“EVANGHELIA LUI IOAN”. De la mine a învăţat-o. Deci,
atmosfera trăită m-a îndemnat spre preoţie. În plus, spuneam rugăciuni; învăţasem pe de
rost paraclise, acatiste... Acum nu mai ştiu atâtea pe deasupra. Parcă era
mintea strâmtorată anume ca să putem învăţa. Sigur, avea importanţă şi
alimentaţia. Eram hrăniţi mai bine. Ceea ce memorasem la Piteşti, nimic nu mai
ştiam; mde, perioada de devitaminizare! Normal că stând astfel lucrurile, mă
gândeam la călugărie...”
– “Existau printre voi monahi,
preoţi, care întreţineau acest ritm de viaţă?”
– “Categoric! De pildă, părintele
Gherasim Iscu, dintre figurile mari! N-a trăit, săracul! A murit conştient de
ce i se întâmpla. A zis: – “În noaptea asta o să mă duc...”. Nu mă aflam în
cameră cu el. Fusese stareţul mănăstirii Tismana. Ultimile lui cuvinte au fost: – “În
noaptea asta trec dincolo. Te rog, spală-mă un pic pe faţă şi, dacă ai cu ce,
taie-mi şi unghiile. Nu vreau să las aici un corp neîngrijit. Auzi? Cântă
îngerii...” Aşa s-a dus. Însoţit de glasurile îngereşti.”
Privesc
în gol, pe gânduri. Îmi trece prin minte ceva stupid: ‘Dacă mi-e foame, mi-a
mai fost foame şi deaceea recunosc senzaţia cu uşurinţă. Dacă mi-e sete, nu mi-e sete pentru
prima oară; recunosc şi setea. Dacă ieri am şchiopătat, pentru că m-a durut
piciorul, azi, la deşteptare, mişc puţin laba; remarc că mă mai doare niţel;
bănuiesc că voi şchiopăta şi astăzi. Dar de unde recunosc că voi muri în cursul
acestei nopţi? doar mor pentru prima oară, nu ?’. Mă scutur de ideea
năstruşnică. Îmi rămâne în inimă numai cutremurul de adineaori: ‘Pe părintele
Iscu l-au însoţit îngerii o bucată de drum...’.
Părintele Constantin Voicescu
reia povestirea:
– “Cuvintele lui Valeriu Gafencu,
adresate paznicilor, când au intrat pentru numărătoarea de seară, în ultima zi
a vieţii lui, au fost: “Domnilor, în noaptea asta ne despărţim. Eu vă părăsesc.
Dumnezeu să vă ajute şi dumneavoastră să vă puteţi mântui sufletele”.”
După o pauză a amintirii pioase,
conlocutorul nostru, al meu şi al dumneavoastră, îşi aminteşte:
– “L-am mai avut pe părintele
Viorel Todea, din Munţii Apuseni, din Arieşel. El avea asupra sa Sfânta
Împărtăşanie. Făceam spovedania, împărtăşania, ca-n catacombe, într-o baie,
undeva. Sau ne plimbam şi ne spovedeam; şi-ntr-un colţ ne împărtăşeam. Sfintele
erau uscate.”
– “Vinul de unde îl aveaţi?”
– “Îl fabricam noi din marmeladă sau foloseam vinul tonic primit între medicamente. Mai târziu, la Aiud, a fost cineva care a avut Sfinte Moaşte la el. S-a putut săvârşi Sfânta Liturghie!”
– “Şi alte figuri preoţeşti au mai
fost?”
– “Da. Părintele Sinesie Ioja,
care era un mare rugător. Varlaam Lica, un alt monah. Au venit la un moment dat
– uite, le-am uitat numele... – doi preoţi: socrul cu ginerele său; dar n-au
stat mult pe la noi.”
Urmează cea mai stranie întâmplare, poate, din întreaga existenţă a părintelui Constantin Voicescu. Pentru ea v-am reţinut atenţia până acum.
Să-l ascultăm istorisind-o.
– “A avut loc un lucru ce ne-a
impresionat pe toţi în chip deosebit. A fost dezafectată capela care făcea
parte din vechea închisoare, clădită de un domnitor, pe vremuri. Acela,
descinzând într-o vizită, a fost îndurerat să constate că ocnaşii nu vedeau
soarele niciodată, munceau sub pământ, mâncau sub pământ, dormeau sub pământ.
Şi le-a construit o gherlă la suprafaţă, la distanţă bunicică de ocnă, să facă
două plimbări pe zi sub cerul liber. O numeam: La
Castel. Din acel timp se credea că data şi capela. Ei bine, când a fost aceasta dezafectată, ne-am
pomenit că ni s-au adus cârpe de şters pe jos. Ele constituiau fragmente din
veşminte preoţeşti, de patrafir, de steaguri, de antimise şi aşa mai departe.
Dându-ne noi seama de aceasta, am căutat – cu mare grijă, de teama turnătorilor
– să le recuperăm, să le ascundem. Mi-aduc aminte că am cusut o Sfântă Faţă de
Masă într-o saltea, nu mai ştiu nici eu unde. În sfârşit, am făcut tot ce era
cu putinţă să nu se ajungă a se spăla pe jos cu ele, ceea ce deţinuţii de la
dreptul comun au şi făcut-o, neştiind, sărmanii, despre ce era vorba.”
Fericirea bolnavilor de la
Târgu-Ocna era că se nimeriseră în mâinile lor acele fragmente ce simbolizau
Eternitatea. Orice risc merita asumat pentru păzirea lor.
– “Eu am luat un patrafir pe care
mi l-am cusut în căptuşeala paltonului. Paltonul mi-l lăsaseră; se îngăduiau
haine groase acolo. Cu el m-am învelit toată perioada
detenţiei, până la eliberare. M-am tot întrebat: ‘Nu cumva este o legătură
între asta şi opţiunea mea pentru preoţie?’. Anume faptul că-mi păzea umerii un patrafir?
Dealtfel gândul de a mă dedica vieţii bisericeşti s-a tot accentuat la
Târgu-Ocna.”
– “Părinte, dacă-mi aduc bine
aminte”, îl întrerup pe vorbitor, “patrafirul simbolizează jugul lui Hristos.
Acest jug îşi şi găsise locul potrivit pe umerii aceluia chemat să devină
preot, nu? pe umerii Sfinţiei Tale. Aceasta a fost o Chemare sub jugul lui
Hristos.”
– “Cam aşa. Când m-am eliberat,
primul drum l-am făcut la biserica Zlătari, unde slujea duhovnicul meu,
părintele Toma Chiricuţă. Tocmai isprăvise slujba de
seară. Îmi amintesc că i-am răspuns: – “Sunt fericit că am fost acolo...”. Aşa simţeam. Şi acum simt la fel: nu
regret nimica. Îi mulţumesc lui Dumnezeu că am fost acolo. De acolo am ieşit cu
dorinţa de a mă preoţi.”
Acolo, adică în temniţă, tânărul
Constantin Voicescu a auzit Chemarea la credinţa jertfitorului de sine,
Chemarea lui Dumnezeu.