17. CUVÂNTUL
PREOTULUI
PAVEL FLORENSKI
DESPRE VISE
În această a patra convorbire despre Chemarea
la Credinţă prin vise, mă voi opri mai întâi asupra personalităţii preotului
rus Pavel Florenski, unul dintre marii mucenici ai Bisericii căzute sub tragica
stăpânire bolşevică, din pricina nebuniei criminale a lui Lenin şi Stalin.
Născut în 1882, ca fiu al unor intelectuali de viţă (mama îi era armeancă), el
însuşi le urmează pilda studiind matematicile, filologia, istoria şi teologia.
În anul 1906 a fost închis din pricina unui cuvânt rostit la Academia Teologică
prin care se ridica împotriva execuţiei unui ofiţer; fu eliberat peste puţin
timp.
Florenski a fost hirotonit preot
în 1911; ulterior, a predat la Academia Teologică, iar mai târziu a fost profesor
în domeniul tehnic. În 1928 s-a trezit deportat la Nijni-Novgorod, dar
surghiunul său nu dură decât un an, deoarece, intervenind soţia lui Maxim
Gorki, fu eliberat şi primi un post important în domeniul cercetării, acela de
director adjunct la Institutul unional de Electrotehnică. Peste cinci ani,
adică la 25 februarie 1933, este arestat din nou şi i se dă o condamnare de
zece ani de lagăr. Refuză emigrarea în Cehoslovacia, unde este invitat. Ca
deţinut, va duce o intensă muncă ştiinţifică, în domenii variate precum:
refrigeraţia, transmisiunile, chimia marină, aceea a algelor. La 25 noiembrie
1937 este condamnat la moarte şi, la 8 decembrie, executat prin împuşcare, la
Leningrad, după petrecerea unor lungi ani în insula siberiană Solovki. Ultimile
sale cuvinte au fost: - “Este foarte greu, dar facă-se voia Domnului!”.
Chipul său firav, cum este evocat
de prietenul lui de o viaţă Protoiereul Serghei Bulgacov, era modelat întru
armonie, din interior, printr-o mare asceză – se lungea să se culce abia la ceasurile
trei sau patru în zori, până atunci muncind fără întrerupere, într-o încordare
a voinţei şi a iubirii de ştiinţă rar întâlnită. Citând din acelaşi mare teolog
rus stabilit în Franţa: “Chipul său, profilul, aspectul feţei, conformaţia
buzelor şi a nasului aveau ceva din înfăţişarea lui Leonardo da Vinci, ceva ce
sărea în ochi întotdeauna, dar, în acelaşi timp, şi ceva din ...Gogol.”
Acelaşi, scrie despre glasul lui Florenski: “o voce delicată şi dulce, de un
farmec deosebit (...). În această voce vibra însă şi tăria metalului, atunci
când trebuia.”
Biograful menţionat încearcă o
definire a lui Pavel Florenski, în calitatea sa de preot:
“El rămânea mereu liber faţă de
stat, de la care n-a aşteptat nimic, nici înainte, nici după revoluţie, străin
fiind de orice slugărnicie, atât de jos în sus, în faţa stăpânirii, cât şi de
sus în jos. Se poate spune, oricât de paradoxal ar părea, că părintele Pavel a
trecut prin întreaga, catastrofala noastră epocă, de parcă, sufleteşte, nici
n-ar fi luat-o în seamă, ignorând aparenţele ei revoluţionare. (...) Atunci
când spunem acest lucru, trebuie să luăm în considerare măsura dragostei de
libertate a celui care ştia, în chip inteligent, nu doar să ‘asculte’ de
stăpânire, dar şi să nu i se ‘supună’ în ceea ce considera a fi esenţial şi de
maximă importanţă.
“Devenit preot şi asumându-şi cu
toată răspunderea disciplina ierarhică şi canonică, părintele Pavel a rămas
liber şi străin faţă de supunerea oarbă, care nu presupunea vreo îndatorire de
conştiinţă, ca şi faţă de considerarea autorităţii ca infailibilă. Şi-a păstrat
această libertate şi în teologhisirea sa, impregnată organic de duh bisericesc,
sorbindu-şi inspiraţia din Altar.”
Mă izbeşte faptul că părintele
Dumitru Stăniloae, într-un interviu pe care mi l-a dat asupra condamnării
sfinţiei sale în lotul “Rugul Aprins”, a adoptat, pentru a se explica pe sine,
o formulă pe care Bulgakov a enunţat-o pentru explicarea refuzului lui
Florenski de a se exila: “Voia să împărtăşească până la capăt destinul
poporului său.” Sau poate că teologul român n-a întâlnit-o cu prilejul
lecturilor, ci, prin propriile-i trăiri şi experienţe a ajuns la profundul şi
strălucitul adevăr explodând în ea.
Printre alte scrieri ale
preotului Pavel Florenski, se impune eseul “ICONOSTASUL”, de la care volumul
antologic românesc, alcătuit şi tradus de Boris Buzilă, şi-a luat titlul. Or,
această scriere ne poate sluji temeinic la formara unei opinii creştin ortodoxe
asupra viselor.
Pentru autor, frontiera unde se
intersectează “cele văzute şi cele nevăzute” create de Dumnezeu este somnul,
care “le desparte, dar le şi uneşte”, foloseşte el o formulare
dihotomică-antonimică, conform cu denumirea introdusă de mine în studiile de
antropologie stilistică, adică o formulare ce scoate în evidenţă, într-o
unitate, două aspecte simultan opuse. Florenski constată că “în noi înşine
viaţa, în aspectele ei văzute, alternează cu aspectele ei nevăzute” şi că, în
anumite momente, “extrem de comprimate, (...) învelişul văzutului pare a se
destrăma în noi într-o clipită şi, printr-însul, prin ruptura produsă, începe
să adie “nevăzutul”.”
Apoi urmează o punere în temă mai
exactă: somnul “este prima şi cea mai simplă treaptă a vieţii în nevăzut. (...)
El dă sufletului o stare extatică, făcându-l să trăiască în nevăzut” şi ne
oferă “presentimentul existenţei unei alte vieţi decât cea pe care înclinăm să
o considerăm singura.” Acest presentiment este sugerat de viziunile onirice ce
cuprind sufletul la frontiera dintre somn şi veghe, lămureşte Pavel Florenski.
Cred că, pentru moment, s-a spus
destul ca să se motiveze considerarea de către mine a visului drept o formă a
Chemării la Credinţă, căci ce altceva reprezintă acest presentiment al unei
alte vieţi decât o invitaţie la a cerceta acea altă viaţă, iar numele mijlocului
prin care cercetarea se poate întocmi este Credinţa. Va să zică, o Chemare
tainică şi eminamente lăuntrică.
Rămâne ca, sub îndrumarea
preotului profesor Pavel Florenski, să revenim la exemplele de vise date în
întâlnirile noastre anterioare, pentru a le descifra în modalitatea lor de
Chemare individuală, ţinând seama de explicaţiile sale suplimentare: “Visele
sunt (...) acele imagini care despart lumea văzută de cea nevăzută, separă şi,
în acelaşi timp, unesc aceste lumi. (...) [Visul] este impregnat de sensul
altei lumi, nevăzute, imateriale, non-tranzitorie, deşi manifestată vizibil şi,
în aparenţă, material. (...) Viziunea onirică este hotarul comun al unui şir de
stări ce ţin de lumea de-aici şi de emoţii care ţin de lumea de dincolo,
hotarul prin care se fixează ceea ce este aici şi prin care prinde contur ceea
ce este dincolo. (...) Visul poate apărea atunci când conştiinţa accede la
ambele maluri ale vieţii, deşi aflate fiecare pe trepte diferite de
perceptibilitate.”
Pentru a înţelege visul lui
Arthur Koestler, în care ziaristul britanic s-a văzut executat, vom ţine seama
de remarca preotului Pavel: “Pare deci corectă acea explicaţie dată viselor,
după care ele se suprapun, în sensul cel mai exact al cuvântului, trecerii
instantanee dintr-o sferă a vieţii psihice în alta şi abia mai târziu, când
trec în amintire, adică atunci când are loc transpunerea lor în conştiinţa
diurnă, încep să se deruleze într-o ordine temporală proprie lumii noastre
văzute, deşi continuă să aibă propria lor măsură cronologică,
“transcendentală”, care nu poate fi comparată cu cea diurnă.”
În cadrul dezvoltării, Florenski
recurge la exemplificarea cu unele vise produse, ca şi cel prezentat de mine,
de cauze exterioare. În privinţa visului în discuţie, cauza exterioară fusese
prăbuşirea patului lui Koestler în timpul somnului acestuia. Florenski arată că
această cauză exterioară “devine un impuls pentru declanşarea plăsmuirilor
fanteziei”, în termenii săi. Acelaşi lucru dedusese însuşi Arthur Koestler, cu
o foarte precisă diagnosticare a celor petrecute în mintea lui, anume execuţia
sa, prin împuşcare, visată. Ceea ce aduce nou logica lui Florenski, faţă de
deducţiile autorului, şi ceea ce îmbogăţeşte mult analiza, este faptul că
această cauză externă, prăbuşirea patului, prilejuind o echivalenţă imaginară,
împuşcarea, determină un întreg şir cauzal de evenimente imaginare,
conştientizate în vis, ce culminează cu echivalenţa imaginară de la care s-a
plecat în compoziţia visului.
Drept care el trage concluzia:
“Unul şi acelaşi eveniment real este perceput prin două conştiinţe: conştiinţa
diurnă şi cea nocturnă.” Deci efectul
unei cauze externe este un eveniment imaginar ce nu are nimic comun cu ea, care
efect imaginar, în modul cel mai curios, este şi efectul unui întreg lanţ de
cauze şi efecte tot imaginare. De unde, explică Pavel Florenski: “visul
este structurat teleologic; toate
evenimentele sale se derulează în pregătirea deznodământului, astfel ca acesta
(...) să aibă o profundă motivaţie pragmatică.”
Mai departe, Pavel Florenski
pătrunde şi mai adânc în structura conştiinţei. El spune: “În vis, timpul
“fuge”, şi încă într-un ritm foarte rapid, în întâmpinarea prezentului, în
direcţia opusă mişcării temporale a conştiinţei în stare de veghe (lucide). El
este întors spre sine şi aceasta înseamnă că, odată cu el, sunt întoarse toate
imaginile sale concrete. Şi mai înseamnă că am trecut în domeniul spaţiului
imaginar. Atunci acelaşi fenomen perceput aici, în spaţiul imaginar, ca un
fenomen real, apare văzut de dincolo, dinspre spaţiul real, ca unul imaginar,
adică desfăşurându-se într-un timp teleologic, ca un scop, ca un obiect către care se tinde.”
Socotesc suficiente acestea
pentru demonstraţia pe care şi-o oferă raţiunea analistului – prin ‘analist’ îl
înţeleg pe oricare dintre noi doritor să-şi priceapă structura minţii şi a
conştiinţei – demonstraţia cu privire la straturile de percepere a realităţii
puse la dispoziţia noastră şi de care, în diurn, nu suntem conştienţi. Mai
mult, în cele pomenite, găsim şi dovezi asupra structurii universului, a
spaţiului şi timpului, mult mai complexe decât le înţelegem cu raţiunea.
Dar cele expuse ne îngăduie să
purcedem şi spre o lămurire asupra calităţii profetice a stării onirice sau a
celei atât de intrigante a perceperii la distanţă sau în timpi deosebiţi şi, în
cadrul unui scenariu simbolic, a receptării acestor mesaje – neraţionale – de
către conştiinţă. Gândul mă duce la visul Agafiei Bogdanovici – ultimul! –,
acela când şi-a văzut fiul prunc, bolnav de diaree, afirmând, ca un adult, că
s-a născut pentru a fi cuminte (o formă de denumire a stării decedatului), pe
când arăta ca un mort viu; visul, o reamintesc, avea loc la aproximativ doi ani
de când feciorul, despre care mama nu ştia decât că era închis, era mort din
pricina dizenteriei şi a torturilor perpetue, deoarece – pentru a rămâne în
limbajul visului – ‘nu fusese cuminte şi ascultător’, după ce-i făgăduise mamei
sale, revenind din detenţia precedentă, că nu se va mai ocupa în veci de
politică... Subconştientul Agafiei Bogdanovici, folosindu-se de
reversibilitatea timpului, pătrunzând în alt spaţiu decât cel diurn, cu
mijloace posibile dar neînţelese de raţiune, ajunsese până la situaţia, până la
scena morţii fiului şi o înfăţişase conştiinţei într-un limbaj stilistic.
Aceeaşi alergare cu viteze
inimaginabile de-a lungul vectorului reversibil al timpului (ceea ce fizica
refuză) a îngăduit visul lui Liviu Băruţă, privitor la mutarea lui Eugen
Măgirescu într-o celulă unde cel din urmă avea să fie torturat de moarte, ceea ce
s-a şi petrecut în reeducările despre care cei doi nu aveau cunoştinţă că se
desfăşurau, în acele momente, în penitenciarul unde se aflau. Iar alergarea cu
viteze inimaginabile pe vectorul reversibil al spaţiului a îngăduit visul
comunicat de Ioan Munteanu, de care probabil vă amintiţi, visul unei mame care
şi-a văzut feciorul de pe front “adunându-şi maţele şi băgându-şi-le în burtă”,
ceea ce urma să-i fie confirmat ca adevărul-adevărat asupra morţii lui, de
către un camarad de luptă venit mult mai târziu să-i povestească respectivei
mame despre împrejurările dispariţiei fiului ei.
Va să zică, fără a mai insista
nici asupra viselor pe care vi le-am comunicat cu prilejul convorbirilor
noastre anterioare, nici asupra teoriei preotului Pavel Florenski, acceptăm că
mulţi dintre semenii noştri recunosc în visele lor, fie vestiri ale viitorului
personal, ori ale altei persoane, cunoscută de ei sau nu, fie ale unui grup
uman.
În alt tip de vise, ei atestă a
cunoaşte, pe această cale, evenimente petrecute la distanţă, despre care,
altfel, nu ar fi putut avea cunoştinţă.
Există şi o altă categorie de
vise: acelea în care problematica perioadei când are loc visul este
metamorfozată într-o structură ce o simbolizează şi primeşte, în cadrul ei, o
rezolvare pragmatică indicând o cale de ieşire din dilemă sau doar sentimentul
că ea poate fi rezolvată. Cel din urmă simţământ se degajă din acel vis al lui
Onisifor Ghibu, în care alături de fostul său coleg universitar, cu care se
afla închis la Caracal, escalada o pantă foarte abruptă, dispusă aproape pe
verticală, cum ar sta un zid. Totul era de un alb orbitor. Visătorul şi
tovarăşul său urcau, ţinându-se de mână, cuprinşi de groaza pericolului de a
cădea şi abia făcând faţă dificultăţilor căţărării. Aproape de culme, lipsindu-le
puterile de a mai continua, fură pe punctul să se prăbuşească. Reînnoindu-şi
forţele, printr-un efort ultim al încordării, au atins vârful, ce trebuia
înconjurat, pentru a fi cucerit definitiv, ceea ce nu micşora vrăjmăşia
terenului. Depăşiră şi ultima încercare. Cu ce a rămas visătorul, în urma
visului său? El a rămas cu siguranţa că, oricât de grea era proba la care
existenţa îl supunea, exista o ieşire din acel impas, ce se dovedea a fi numai
momentan.
Unele vise au o structură extrem
de complicată. La clădirea ei participă atât preştiinţa, cât şi clarviziunea,
cât şi simbolizarea, precum şi rezolvarea evenimentelor din vis, care constă,
de fapt, în rezolvarea realităţii intuite cu prilejul visului, cu alte cuvinte
e vorba despre puterea de a influenţa viaţa însăşi, prin cele visate. Ne
amintim de visul lui Ioan Munteanu al cărui frate era şi el arestat, ba
fuseseră în acelaşi penitenciar dar, de o bucată de vreme, dispăruse de acolo.
Naratorul nu aflase că frăţâne-su fusese condus la Bucureşti pentru o nouă
anchetă. L-a văzut în vis cum străbătea un cimitir, pe când visătorul păşea
dincolo de incinta lui, pe lângă gard. La un moment dat Ioan Munteanu a auzit
un glas strigându-l pe fratele său. Încercă să-l acopere cu propriu-i răgnet,
prin care-i cerea fratelui să nu se lase amăgit de asemănarea vocii apărute din
senin cu aceea a mamei lor şi să nu-i răspundă. Îi ceru să o ţină drept
înainte, pentru a se întâlni împreună când se va isprăvi gardul ce-i despărţea.
Istorisitorul comentează: “Era de fapt povestea noastră, dacă răspundea la
ancheta aceea era implicat pe nedrept într-o cauză grea. (...) şi ne-am
întâlnit dincolo de gardul închisorii, când ne-am eliberat, în 1963”. Ioan
Munteanu l-a considerat un vis premonitor. Străbaterea cimitirului simboliza
ancheta fratelui său, al cărei presentiment l-a avut visătorul. A avut şi
ştiinţa conţinutului anchetei, dar ea nu s-a manifestat în vis. În schimb, a
intervenit – în temeiul acestei ştiinţe – în anchetă, cerându-i fratelui său să
nu răspundă. Asemănarea cu glasul mamei a vocii care punea întrebări zugrăveşte
situaţia anchetatului, transformat de condiţiile speciale ale anchetelor
într-un copil dator să răspundă la orice întrebare, după cum la fel de dator te
simţi să dai răspuns întrebărilor părinţilor. Gardul ce-i despărţea unul de
celălalt, simboliza metonimic temniţa, situaţia unor oameni lipsiţi de
libertatea de a se mişca după cum voiau.
Alteori visele dau satisfacţie
nevoilor sufleteşti, având în acest caz, un rol mângâietor. Astfel au fost
majoritatea viselor Agafiei Bogdanovici, ce nu mai putea suporta să nu-i fie
permis să-şi vadă fiul, să-l sărute, să vorbească cu el; inima ei, luându-şi
acest drept în vis, izbutea să continue a bate cât de cât normal şi de a nu se
opri, din prea multă şi de nesuferit durere.
Aceste trăsături ale viselor,
faptul că sunt mângâietoare, că îţi dau preştiinţă, vedere la distanţă,
participare la existenţa ce-ţi este interzisă de împrejurări, că îţi explică,
într-un mod pararaţional, viaţa şi te explică şi pe tine ţie însuţi, le
recomandă drept nişte porţi spre o altă lume, hotarul dintre două lumi, cum
le-a numit Pavel Florenski. Iată un argument suficient ca să le considerăm
drept o Chemare, măcar formală, a lui Dumnezeu.
Când, la sfârşitul iernii, vântul
aspru şi îngheţat se schimbă, peste noapte, într-o boare, pătrunsă de o
umezeala plăcută, de temperatură mai ridicată, aducând aminte de zări mai
calde, ştim că Terra ne conduce către ţinuturile peste cari împărăţeşte
primăvara. La fel, sunt unele vise de pe gurile cărora respirăm adieri din
cealaltă lume; ele ne amintesc că ea există şi prin aceasta ne cheamă către un
alt fel de trăire, în consonanţă cu legile ei. În urma unor atari întâmplări de
noapte, la deşteptare, rămânem cu obrajii arşi de străluminarea unui soare
necunoscut, mai bun, mai luminător decât steaua ce ne priveghează zilele
imparţial, mai străpungător prin ceţurile încâlcelilor diurne dureroase, mai
generos; rămânem cu obrajii arşi de străluminarea unui soare de rai, ce ne-a
îndemnat paşii cale doar de un vis.