15. VISELE ÎNVIERII, DECĂDERII
ŞI ELIBERĂRII
În continuarea discuţiei precedente vă voi
aduce la cunoştinţă visul pe care l-a avut profesorul Onisifor Ghibu în
Săptămâna Patimilor, în lagărul de la Caracal, în 1945, deoarece oglindeşte
tema preponderentă a zilelor precedând Învierea, ce bântuia cugetele
lăgăriştilor internaţi şi bineînţeles pe acela al povestitorului. El
consemnează în “ZIARUL DE LAGĂR. CARACAL - 1945”: “Parcă murise în braţele mele
măicuţa sau Veturia.” A numit-o pe soţia sa. “Se adunase la trup ca un copil
mic. Am rămas uluit de o asemenea întâmplare, cu care nu voiam să mă împac
nicidecum şi, deodată, moarta a început să învie, să se îmbujoreze la faţă şi
să zâmbească. Parcă era, totuşi, Veturia.” Nu este un vis de trecut cu vederea,
ţinând seama de perioada calendaristică (mă refer la calendarul bisericesc)
când a avut loc, cât şi la starea deplorabilă a nădejdilor visătorului, brusc
luminate, prin vis, de apropierea Paştilor.
În cele ce urmează, îl voi ajuta
pe cititor să-i pătrundă înţelesul.
1. La începutul relatării visului
şi în încheierea ei, constatăm confuzia dintre mamă şi soţie, ca personaj
principal; în final, confuzia tinde să se rezolve, fără ca ieşirea din ea să
reprezinte o opţiune definitivă: visătorul se decide pentru soţie, ca personaj
al visului său, rămânând la termenii
nesiguranţei - “parcă ... totuşi”.
2. Visul este clădit pe două
întâmplări antitetice: moarte şi înviere.
3. Ambele sunt însoţite de
anumite fenomene naturale (cel dintâi hiperbolizat): moartea micşorează trupul
(bătrâna mamă redevine copil); înviata se roşeşte iarăşi în obraji şi surâde,
ca pe timpul vieţii.
4. Mai există o trăire vrednică
de menţionat: dacă moarta este mama visătorului, el – fiul – o ţine-n braţe, pe
ea – devenită copil –, ca un părinte pe fiica sa, iar părintele – mama-copil –
se află în poziţia de altcândva a feciorului ei. Adică o inversare de
personalităţi ce, probabil, constituie şi cheia visului.
5. E important de repetat că
visul a avut loc în noaptea precedând Săptămâna Patimilor, săptămână ce
introduce Învierea Domnului.
Acum că am făcut sublinierile
necesare pătrunderii în codul visului, să încercăm să ne apropiem de înţelesul
său, prin decodare şi comentarea celor scoase la iveală.
A. Marea şi pământul sunt receptacolele
vieţii şi simboluri ale uterului matern. Mama, prin inversare, simbolizează
aceste două elemente (nu marea pomenită, ci apa). Gaia, Rhea, Hera, Demeter,
Isis, Ishtar, Astartea, Kâli, sunt simultan zeiţe mume şi ale fertilităţii.
Mama îţi dă viaţa şi-ţi rămâne
adăpost, siguranţă, căldură, odihnă, izvor al hranei, apărător, îndrumător,
prieten. Dar reprezintă şi pericolul ca, prin prelungirea vieţuirii în trupul
ei, să te sufoce îngustimea lui. La fel, a sta agăţat îndelung de fustele sale,
după naştere, sub călăuzirea ei, în umbra voinţei sale, presupune o castrare a
personalităţii copilului, o devorare a vieţii lui de către genitoarea sa. De
aceea, mori pentru mamă (ieşind din trupul ei) şi te naşti pentru pământ,
pentru o viaţă nouă, sub oblăduirea unei mume noi – pământul cu legile sale –,
o mumă potrivită noului stadiu. Moartea finală te oferă hrană acestei mume de
pe urmă, pământul. Relaţia mamă-copil este ambivalentă, iar ‘moartea’ (ruperea
cordonului ombilical) reprezintă o naştere. Apariţia unei mume noi, simbolice –
pământul –, pregăteşte primirea solului ei personificat: femeia iubită – soţia,
în cazul de faţă. Echivalenţa dintre mamă şi soţie este uşor de făcut. De
ambele ne leagă cea mai intensă dragoste posibilă omului pentru vreun semen;
această iubire cuprinde recunoştinţa, admiraţia, mila, dorinţa de ocrotire
(primită şi oferită), înţelegerea şi cerinţa de a fi înţeles, împăcarea
datorată satisfacerii reciproce a tuturor nevoilor; şi toate celelalte
sentimente nobile şi generoase.
Dogma creştină insistă asupra
fecioriei Mariei; prin aceasta încurajează dezvăluirea că ea, fiind fiica lui
Dumnezeu – ca noi toţi –, este şi mama lui Dumnezeu, în calitate de mamă a Pruncului Dumnezeu, deoarece Iisus este
Dumnezeu, deci părintele tuturora, dar şi Fiul lui Dumnezeu. Primind conceperea
prin Duhul Sfânt, ea este Maica lui Iisus, aceea care a fost fecundată,
spiritual vorbind, de Dumnezeu. Pe atari adevăruri revelate se bizuie
construcţiile onirice în care inversarea de personalităţi (mamă şi soţie), în
sensul arătat, este posibilă. În calitate de fecioară, Maria întruneşte
întreaga potenţialitate a lumii; în calitate de mamă, ea devine mijlocul direct
al Creaţiei. Cele două reprezentări nu se opun între ele, ci se continuă,
mijlocind intervenţia principiului creator.
Mama reprezintă un arhetip; cel
mai însemnat. El este asimilat inconştientului, lui ‘anima’, din care urcăm
spre conştiinţă.
B. Moartea constituie pieirea
absolută a ceva viu şi pozitiv. Ea repetă naşterea (în măsura în care aceasta
constituie moartea stării fetale); însă, după cum naşterea-moarte desemnează
trecerea într-o nouă formă a vieţii, la fel, moartea presupune o nouă mutaţie
într-un alt stadiu, necunoscut anterior, deci o altă naştere. Moartea este
legată de simbolica pământului, din care face parte şi simbolizarea
maternităţii. E ineluctabil legată de conceptul mamei, deci al naşterii; este
un alt aspect al naşterii. După cum fătul nu se poate îndrepta decât spre
naştere (‘moarte’ – în raport de stadiul de făt), la fel omul nu se poate
îndrepta decât către moarte, un alt fel de naştere. Ce stadiu inedit pregăteşte
apropierea de moarte? Iadul sau Raiul. Acestea sunt numele stărilor viitoare şi
s-ar spune că liberul arbitru îngăduie opţiunea între o stare şi cealaltă, încă
din cursul existenţei terestre. Aceste stări coexistă în noi înainte de moarte
(în cursul vieţii); moartea face posibilă disjungerea lor, alege binele de rău,
alege viul de forma lui viitoare, căci moartea coexistă în noi cu viaţa, după
cum viaţa extrauterină coexistă cu viaţa intrauterină, ca destin inevitabil.
Orice iniţiere presupune moartea omului vechi.
Toate acestea înlesnesc ajungerea
la acceptarea raţională a învierii, ca posibilitate postumă, deşi nefirească,
adică potrivnică legilor naturii, cum le cunoaştem azi – şi direcţiei impuse de
acestea, dar nu şi legilor duhovniceşti.
Învierea este un dat al
Creştinismului. Speranţa credinciosului este învierea în trup, confirmată de
Hristos apostolului Toma, prin existenţa reală a rănii Sale.
Atari cunoaşteri îngăduie
scenarizarea din visul de la care plec.
C. Există o altă inversare de
personalităţi în acest vis, ce trebuie menţionată. Este cunoscut că în vis, cel
mai adesea, vedem ca în oglindă, adică invers decât în diurn. În acest caz,
trebuie considerat că personajul ce a murit şi a înviat nu este nici mama, nici
Veturia, ci este visătorul însuşi, visătorul care a trecut, la naşterea sa,
prin moartea ca făt şi învierea sub soare, când a fost luat în braţe şi legănat
de mama, înlocuită mai târziu de soţia sa, visătorul care trăieşte cu atâta
intensitate Săptămâna Patimilor ce pregăteşte moartea şi învierea ‘nădejdii’
noastre, Iisus Hristos, deci a tuturor speranţelor noastre, mai ales acelea ale
eliberării.
Va să zică, ne amintim că visul a
avut loc în săptămâna precedând Învierea, când ideea Învierii frământa
sufletele celor din lagăr. E limpede că subconştientul visătorului a înlocuit
propria persoană cu un alter ego: mama sau soţia (neclar definite deoarece ele,
împreună, simbolizează Muma primordială, matricea Vieţii), care alter ego se
împuţina de la o clipă la alta, după cum profesorului Ghibu, în realitatea
diurnă, i se reducea personalitatea datorită limitărilor aduse de condiţiile
privării de libertate.
Apoi venea încurajarea, cu
caracter, oarecum profetic: VEI ÎNVIA! Căci pluteau în aer, pentru toţi,
miresmele resurecţiei din morţi.
Acest vis cu care am început, în
ordinea transcrierii este precedat de un altul, mai puţin limpede la lectură.
L-am citat pe precedentul mai întâi deoarece el aruncă o lumină foarte bogată
asupra stării de spirit a memorialistului, în cursul detenţiei din 1945.
Acestălalt vis (din noaptea
anterioară) sună după cum urmează:
“Am ajuns cu trenul în gara
Stana, dar trebuia să continui drumul. M-am dat puţin jos din tren, să-mi văd
casa şi grădina. În faţa casei era un car-platformă, din care soldaţii aruncau
cu furcile cucuruz în pod. Am strigat de departe la ei. Casa era destul de
schimbată. Grădina răsturnată. Pe unde fuseseră cărările cele frumoase, erau
numai râpi uriaşe.”
Visul este unul al călătoriei,
dar nu al uneia iniţiatice, ci doar de îndepărtare de destinul personajului,
aşa cum l-a cunoscut el până atunci, realizată de vieţuirea în lagăr. Un popas
îi îngăduie o privire asupra trecutului său cel mai luminos, adică o privire
aruncată asupra proprietăţii sale de la Stana, ce simbolizează întreaga
fericire a existenţei de până atunci a familiei lui Onisifor Ghibu. El constată
trei modificări ale trecutului de care s-a despărţit prin absenţă: schimbări
survenite în înfăţişarea clădirii (nemenţionate în amănunte, deoarece nici
visătorul nu era conştient ce modificări anume în viaţa sa aducea detenţia; nu
ştia nici măcar, la ora visului, dacă era definitiv epurat din învăţământul
superior sau nu); distrugerea cărărilor, preschimbate în râpe (simbolizând
neputinţa visătorului de a se mai folosi de drumurile prin zile, cunoscute şi
îndrăgite); şi stricarea gospodăriei de către oameni în uniformă care se purtau
fără grijă, nici precauţie, cu bunurile sale, iar aceasta o făceau pe picior de
plecare, adică din mers, dintr-un timp ce a năvălit asupra sa şi aflat în plină
curgere (carul-platformă). Nu este dificil să citesc în aceste personaje o
simbolizare a soldaţilor de pază a lagărului, pe mâna cărora încăpuse Onisifor
Ghibu şi, mai ales, a ceea ce reprezentau ei: Forţa politică opresivă. Ruperea
de trecut este explicată prin prezenţa uniformelor, oarecum înstăpânite asupra
domeniului paradisiac ce-i aparţinuse până la arestare, ca şi de prezenţa
trenului (trenul vieţii) a cărui oprire în dreptul Stanei este de scurtă
durată. Ele – simbolizând deci irumperea în existenţa visătorului a coerciţiei,
luarea în stăpânire a soartei sale viitoare – umplu podul casei cu cucuruz adus
de tren. Adică pregătesc hrana zilelor, anilor ce vor urma, o hrană după
alegerea soldaţilor, după hotărârea Puterii. Podul simbolizează cu claritate
mintea visătorului: în ea se depozitează cele din cari se va clădi viitorul
lui, atunci când fericirea trecută se află într-o vădită decădere.
Mult mai târziu, Onisifor Ghibu
are un alt vis de care-şi aminteşte şi-l socoteşte foarte caracteristic, din
păcate nemotivându-şi această opinie (caracteristic pentru ce?).
“Eram cu Procopovici undeva, unde
aveam de urcat o pantă, din cale afară de ridicată. Era ca peretele unei
clădiri, cu o înclinaţie de circa 85%. Panta era albă ca laptele, ca praful de
zahăr sau ca zăpada cea măruntă. Urcam, ţinându-ne de mână, cu imense greutăţi
şi obsedaţi mereu de teama că ne vom rostogoli. Când eram aproape de sfârşit,
ne-au părăsit puterile, încât era să cădem în neant. Totuşi, ne-am opintit din
nou şi am ajuns în vârful dealului, respectiv al pantei, de unde mai aveam să
mai facem un înconjur la fel de periculos. O nouă teamă ne-a cuprins, dar, după
noi opintiri, am trecut şi peste acest obstacol şi am ajuns la liman. Mai
departe nu-mi mai amintesc visul. Nu pare un vis fără vreo explicaţie, pe care
nu încerc s-o dau aici”, ceea ce este regretabil căci contactul unui pedagog de
talia sa cu propriul subconştient ar fi plin de învăţătură pentru noi.
Procopovici este un fost coleg de
la Universitate din Cluj, înfiinţată de Onisifor Ghibu, amestecat în epurarea
celui din urmă, apoi căzut la rândul lui printre indezirabili, ajuns coleg de
lagăr şi cabană cu autorul “ZIARULUI”; în principiu, era cel mai apropiat
dintre codeţinuţi. Destinul le era comun, ambii, intelectuali din acelaşi mediu
şi cu aceleaşi preocupări, din acelaşi oraş, zăcând în lagăr pentru pricini
similare.
Veştile privitoare la tot mai
apropiata eliberare, după trecerea prin sita unor comisii de triere, despre ale
căror criterii nu se bănuia nimic şi ce aveau misiunea de a elibera pe unii,
iar pe alţii de a-i înainta justiţiei, creau în lagăr o tensiune greu de
suportat. Pentru a li se conferi libertatea, cei doi trebuiau să-şi dovedească
nevinovăţia în faţa comisiilor ministerului de Interne, trebuiau să arate că nu
erau pângăriţi cu nici una dintre acuzaţiile, rămase necunoscute lor, ce li se
puteau aduce, că nu erau murdari, că nu erau negri, că nu erau fascişti. De
aici, albul imaculat al pantei extrem de abrupte ce aveau de cucerit cei doi în
vis. De remarcat cele trei comparaţii făcute de Ghibu când îşi transcrie visul:
laptele, praful de zahăr, zăpada cea măruntă. Aşa era urcuşul lor aproape
imposibil de efectuat şi plin de peripeţii de speriat. Sub ei, hăul, prăbuşirea
care era echivalentă cu pierderea vieţii. Dar au izbândit asupra tuturor
dificultăţilor şi s-au mântuit, adică se simbolizează că se vor elibera, ceea
ce nu mai consemnează Onisifor Ghibu, pentru a nu cădea în umbra superstiţiilor
ce-i pândesc lesnicios pe deţinuţii lipsiţi de orice alte nădejdi decât acelea
oferite de vise şi ce nu i-ar fi stat bine.
Cu o săptămână în urmă am
înfăţişat judecăţii dumneavoastră două vise ale lui Arthur Koestler, unul din
detenţie, altul (de fapt o categorie întreagă) din libertatea de după
eliberare. Cel dintâi aducea moartea prin împuşcare; celălalt, revenirea în
detenţie în vederea recuperării sentimentului libertăţii lăuntrice.
Astăzi am examinat trei vise noi:
două ale certitudinii că toate greutăţile prezentului vor fi învinse, greutăţi
echivalente cu năruirea întregii clădiri a fericirii pământeşti de până la
arestare, iar al treilea dând seama de acea năruire ce ameninţa cu
preponderenţă viitorul.
Remarcăm că, fără vreo invocare
anume a unor veşti despre viitor, subconştientul prezintă conştiinţei, în toate
cele cinci cazuri, nişte dezvăluiri ale viitorului imediat sau mai depărtat, pe
care le propune ca certitudini.
Să încercăm traducerea într-o singură frază a respectivelor mesaje.
În cazul viselor lui Koestler: a) vei muri împuşcat şi b) dacă mai vrei să fii cu adevărat liber, caută în tine libertatea ce ai descoperit-o în temniţă ca aparţinând duhului tău. În cazul lui Ghibu: a) Vei învia din această moarte a detenţiei; b) Ţi se pregăteşte o existenţă dependentă, de acum înainte, de forţa represivă; şi c) Te aşteaptă o foarte grea strădanie pentru a-ţi redobândi libertatea, dar vei învinge.
Categoric
sunt nişte mesaje; adevărat că sunt contradictorii. Ele sunt dependente de împrejurările sociale,
mentale, sentimentale şi volitive ale visătorului din perioada când au avut loc
visele şi concretizează preocupările cele mai intense, mai apăsătoare ale
momentului.
Neoprindu-ne la această treaptă a
descifrării fenomenului psihic adus în faţa dumneavoastră, sper să putem
identifica şi o Chemare la Credinţă, cu prilejul acestor vise şi al altora pe
care le vom analiza împreună săptămâna viitoare.