13. AUZIM CHEMAREA,
DAR N-O ÎNŢELEGEM
TOTDEAUNA
Ceea ce admir la Vladimir Volkoff, autorul romanului “STRUŢOCĂMILA”, este răbdarea cu care urmăreşte alternarea unei categorice opoziţii raţionale şi politice a lui Grigori, personajul principal, faţă de Biserică, opoziţie grevându-i aproape întreaga existenţă, cu străfulgerări ale unei credinţe şi religiozităţi intrate prin efracţie în afectele, cugetul sau comportamentul său; iar când spun ‘străfulgerări’ aş vrea – dacă ar fi cu putinţă – să şterg cu buretele tot ce ţine de luminescenţă în această noţiune şi să înlocuiesc orbitorul cu orbul, cu ternul, cu adâncatul în ceaţă.
Ascultătorii
care m-au urmărit în ultimile două emisiuni sunt în temă asupra faptului că mă
străduiesc să descifrez modul în care este recepţionată Chemarea lui Dumnezeu
de către ateu, de către acela care a făcut pactul cu diavolul, în ignoranţa
unei lumi a Binelui. Personajul
urmărit de mine este un ofiţer de securitate sovietic, Grigori. Misiunea ce i-a
fost încredinţată este să facă studii teologice pentru ca, ulterior, să se
strecoare în ierarhia Bisericii, să o dinamiteze pe cea din urmă din interior.
Numai că, de la poarta
seminarului, el a fost întâmpinat de Chemare, ascunsă printre notele unor
cântări psaltice ce-i aminteau de religiozitatea mamei sale şi de propria-i
copilărie, cu o tentă de nostalgie binecuvântată. La aceasta s-au adăugat
chemările purtărilor smerite şi pline de iubire creştinească ale profesorilor
şi colegilor. Tardiv, Grigori a avut revelaţia că vibra la unison cu lumea
închisă între zidurile mănăstirii unde învăţa, până la a-şi trăda faţă de
cekişti situarea, într-o izbucnire de furie împotriva lor; aceasta l-a costat
arestarea şi cazna anchetelor.
Anchetator îi era însuşi acela
care-i încredinţase misiunea, un înţelept în felul său, bun cunoscător al
oamenilor, ca şi al pericolelor aduse de o misiune atât de hazardată, de
neobişnuită, care îl trimite iarăşi pe Grigori la aceeaşi muncă, oricât ar vrea
cel din urmă să scape de ea. Călugărirea i se refuză – or, ea era singura cale
către episcopat. Nu-i rămâne decât să se căsătorească şi să fie hirotonit preot
de mir, urmând ca ulterior să-i moară nevasta şi să poată fi uns epicop. Ideea
pleacă de la Grigori însuşi, conştient că moartea obligatorie a nevestei sale
nu avea să fie una naturală.
Pentru a nu risca să-şi dea în
vileag subterfugiul, Grigori susţine întreg programul de rugăciuni şi posturi
la care este dator preotul, cu atât mai mult cu cât, în noile împrejurări, el
nu are o clipă de izolare, convieţuind cu o soţie ce oricând poate fi martora,
în faţa parohiei, a credincioşiei lui sau, dimpotrivă, a necredinţei. Iată cum
şi-a trăit ultimile saptămâni dinainte de hirotonire.
“Grigori s-a pregătit pentru
preoţie cum ar fi făcut orice diacon. În timpul slujbelor religioase sau în
singurătatea chiliei care i se rezervase, el se ruga cu aceeaşi grijă, cu
aceeaşi conştiinţă profesională, unui Dumnezeu în care nu credea. Pe de o
parte, voia să joace după regula jocului, să nu neglijeze nimic din exigenţele misiunii
sale. Pe de altă parte, gândul său aţipit, deprins cu exerciţiile de pietate,
înainta cu uşurinţă pe cărările rugăciunii; îi era tot mai uşor să se roage,
mult mai uşor decât să se gândească la altceva, cu condiţia să se fi aflat
într-un loc convenabil, să facă gesturile consacrate, să-şi fixeze ochii pe
câte un obiect de cult. Nu avea credinţa, dar deprinsese tehnica, şi – aşa cum o dovedeşte experienţa misticilor
– tehnica are în problemele spirituale o la fel de mare importanţă ca şi în
cele trupeşti, acrobaţie, virtuozitate sau meşteşug de orice fel. Anumite
rugăciuni, cum ar fi rugăciunea domnească, funcţionau fără ca el să fi fost
conştient că pornise mecanismul repetiţiilor. Se rugau de la sine rugăciunile
acestea. Se surprindea asupra faptului, din când în când.
“Ia te uită, mă rog. Ce idiot.
Când oi fi început?”
“Şi nu numai că repeta astfel
cuvintele în sine. Cuvintele acestea duceau cu ele frânturi de gând, frânturi
de atenţie, ca şi o cârpă agăţată de spiţa unei roţi şi care e dusă de rotirea
roţii. O parte din eul lui repeta neobosit “Ai milă, Iisuse”. Ca şi cum Iisus
ar fi putut să-l audă.
“Uneori Grigori se surprindea neliniştit. “S-ar zice că popii ăştia, cu manevrele lor, sunt pe cale să-mi grefeze o bucată de piele de la ei; piele de creştin pe un petic al trupului meu... Doar n-o să mă apuc să cred...”.”
Ba, credea! Credea fără s-o ştie! Şi nu numai că ajunsese să creadă, dar mai şi practica, în aceeaşi totală neştiinţă, rugăciunea neîncetată, la care mulţi sihaştri aspiră, fără s-o atingă întotdeauna.
Să
nu uităm că, după preoţire, Grigori a slujit Altarului douăzeci de ani, cu
seriozitate, ca nu cumva să i se ghicească năravul de a consemna, în greceşte,
informările lui cu privire la enoriaşi, superiori pe linie bisericească, închinători
întâmplători. A slujit neîngăduindu-şi nici o greşeală, nici o scăpare, nici o
lenevire, nici o abatere. A fost preotul desăvârşit, doar că nu voia să-şi
recunoască faptul că devenise credincios. Pupilele înţelegerii i se deschiseseră mai mult
sau mai puţin. “– Firea omenească nu s-a schimbat de la instaurarea
socialismului mai mult decât de la venirea lui Iisus, spune Grigori, nu fără
sarcasm.”
Explicaţia sarcasmului său stă în
defrişarea realităţii pentru prima oară fără ochelarii de cal ai propagandei; o
face cu propria-i minte. Ea apare detaliată în cele ce urmează:
“A îndurat toate decepţiile tot
mai amare ale preotului şi ale agentului în misiune, ceea ce e mult pentru un
singur om. A îmbătrânit. Începe să sufere de reumatism şi devine mizantrop.
Degeaba îşi spune că odată ce-şi va rade barba va redeveni locotenentul de
viitor care era acum douăzeci de ani, asta nici măcar nu-l mai face să
rânjească.”
Noua sa stare de spirit îi
înăcreşte toată răsuflarea, îi îndurerează toată mişcarea.
Vladimir Volkoff surprinde
personajul atunci când nu se mai poate suporta din pricina duplicităţii, când,
din disperarea adusă de împărţirea inimii sale în două, ajunge să trăiască pe
hotarul dintre continuarea tot mai sufocantă a falsului şi autodenunţare:
“Copiii,
cu încrederea lor indiscretă, îl fac să-i fie frică. Nu-i plac copiii; nu-i
place să-i înşele pe copii. Când dă împărtăşania şi când linguriţa de aur intră
în gura fără dinţi a unui ţânc cu ochi misterioşi, Grigori simte totdeauna o
senzaţie de enervare extrem de violentă. Aproape că-i ia la insulte pe părinţi:
”– Ştiţi ce faceţi? De ce vă
lăsaţi progenitura pe mâna minciunii? Eu sunt minciuna, se gândeşte el de multe
ori, cu la fel de multă solemnitate ca şi Hristos spunând: “Eu sunt adevărul”.
“Îi vine uneori să urle în
biserică (...):
“– Nu lăsaţi copiii să vină la
mine!
“Nu urlă şi dă mai departe
împărtăşania, şi murmură uneori la urechea unei mame sfâşiate care face parte
din tineretul comunist:
“– Adu-l pe micul Vasia mai des.
Trebuie ca mirosul de tămâie să-i fie cunoscut înainte de cel al binelui şi al
răului.
“Astfel că joacă şi rolul lui
Hristos şi pe cel al serviciilor secrete în acelaşi timp.(...)
“– Eu merg pe sârma întinsă aşa
cum Hristos mergea pe ape...”
Pricepe, da, pricepe. Dar nu-i trece prin cuget că ar putea schimba foaia. Nu: este comunist; e agent; are o
misiune. Suferă tot mai mult datorită sfâşierii sufletului. Nehotărârea se
plăteşte. Cel incapabil să aleagă binele primeşte pedepse de neînchipuit. Cea
mai grea palmă ce i-a mânjit faţa vreodată i-o va da un muribund, cu ultimile
sale puteri. Dureroasă lovitura, cu atât mai mult cu cât Grigori este conştient
că “un preot bun nu se limitează la a face nişte servicii mărunte aproapelui
său. Un preot bun nu e un cercetaş. Un preot bun e un sfânt.”
Printre cei mai docţi enoriaşi,
cât priveşte religia, se număra şi un bătrân, pe nume Ambrozie. Avea doar
calităţi; activa ca un ferment printre ceilalţi credincioşi, om de omenie şi de
prea puţină încredere în politică. Părintele Grigori îl preţuia şi se sprijinea
pe ajutorul său. Ambrozie se îmbolnăvi de cancer. Preotul îl vizita, neluând
seama la duhorile pestilenţiale degajate de amărât; ba îl deranja părerea că
rudele bătrânului s-ar fi zis că-i aşteptau moartea ca pe o uşurare. Spovedania
lui Ambrozie decurse astfel încât preotul fu uluit şi enervat peste poate de
încrederea moşului în înţelegerea lui Dumnezeu faţă de faptele sale. Sfânta
Împărtăşanie trecu cu bine. Urmă un Sfânt Maslu. După acesta, cu o ultimă
revenire a vlagăi, bolnavul ceru să se deschidă fereastra.
“– Am deschis, spuse Grigori.
Probabil că nu mai poţi să simţi şi să vezi. Mă auzi?
“Ambrozie clipi. Buzele îi
tremurau: mai era în stare să surâdă? Dacă surâdea într-adevăr, era cu fatalism
amuzat. După câteva încercări nereuşite, îşi recăpătă suflarea şi spuse:
“– Cu atât mai rău.
“Grigori ar fi suportat
resemnarea, dar umorul sau ceea ce se părea a fi umor îl exaspera. Se aşeză pe
marginea patului, se aplecă cât mai aproape de omul de alături, având pe buze o
întrebare scandaloasă:
“– Ambrozie! Ambrozie! Chiar nu
ţi-e frică de moarte?
“Ochii lui Ambrozie, până atunci
ţintuiţi pe un punct de pe tavan, se rotiră cu greutate spre Grigori şi i se
opriră pe tâmpla lui stângă.
“– De ce frică, întrebă într-o
şoaptă care mai putea fi încă înţeleasă uşor. Le e frică celor care nu ştiu.
Dar eu ştiu. L-am citit pe Sfântul Macarie, Sfântul Macarie din Alexandria.
Acum îngerul meu are să vină să mă mângâie. Trei zile. Pe urmă mă duc în cer.
Îl salut pe Domnul Dumnezeu. Vizitez Paradisul. Îl laud pe Domnul şase zile.
Îmi uit tristeţea. Dar mă chinuie greşelile. Mă întorc la Domnul. Îl salut.
Cobor iar. Vizitez infernul. Îi plâng pe cei blestemaţi. Treizeci de zile. În a
patruzecea mă întorc sus. Domnul mă recunoaşte pentru totdeauna după drepturile
mele. Asta e.
“Grigori nu mai suportă. Se
apleacă şi mai mult, nasul lui aproape îl atinge pe cel al muribundului pe
care-l scutură:
“– Idiotule, nu există nici
Paradis, nici Infern, nici Dumnezeu. Astea-s poveşti pentru
babe. În câteva minute
ai să fii mort. Ai să putrezeşti şi nu are să mai fie nimic. N-ai să simţi
nimic, n-ai să mai gândeşti, n-ai să mai fii. Eu nu sunt preot, sunt agent al
guvernului plătit ca să vă pun pe fişe. Mă auzi? Mă auzi?
“Asta e marea ispită, şi Grigori
i-a cedat! Cea mai mare dintre ispitele lui ca preot, cea mai mare dintre
ispitele lui ca agent, aceeaşi. Într-o clipă de slăbiciune şi-a trădat amândouă
misiunile în acelaşi timp. Se trage îndărăt; îl priveşte pe Ambrozie cu dorinţa
mai plină de furie ca acesta să-l fi înţeles şi speranţa cea mai fierbinte ca
el să nu fi înţeles nimic. Ambrozie nu pare să reacţioneze. Pare doar mai
crispat decât adineaori. E o iluzie? Nu, toţi muşchii i se încordează, trupul
începe să i se arcuiască, nu mai respiră, strânge aer în piept. E agonia?
Grigori se trage şi mai mult îndărăt. A înţeles oare
Ambrozie? Frica de
moarte l-a înţepenit astfel deodată? Dintr-o dată ochii i se opresc asupra lui
Grigori; scoate un strigăt răguşit, dar răsunător.
“– Fiule! Fiule! Nu crede asta! E
o minciună! E o...
“Nu ajunge mai departe. Grigori
apucă una din perne şi o aşează cu amândouă mâinile peste faţa care urlă acum a
lui Ambrozie aşa cum adineaori pe fruntea lui liniştită aşeza o clipă Cartea
Sfântă.
“Câteva secunde, două tresăriri,
trei secunde încă, siguranţa. Grigori se ridică, ţinând în mână perna cu care
şi-a îndreptat greşeala.
“Câteva bale pe albul pernei.
Încet, preotul le şterge cu mâneca sutanei uzate.”
Grigori nu se mai ştie împăca
nici măcar cu sine însuşi – sau: mai ales. Glasul conştiinţei îl chinuie
neîncetat: ‘Eşti un om cu două feţe! Eşti şi îndrumătorul credincioşilor,
nădejdea lor, stânca de care se agaţă ei; dar eşti şi vânzătorul lor, o iudă,
ce este mai abominabil pe pământ, o otreapă în care nimeni nu poate avea
încredere; un preot de nimic, fără nimic sfânt!’. Pe terenul minat de glasul
conştiinţei, diavolul strecoară o ispită: ‘Divulgă-te, prin asta dezvăluindu-i
nenorocitului ăstuia ce trage să moară că trăieşte o minciună, crezând spusele Bisericii!
Doar astfel îţi vei dobândi liniştea. Răpindu-i-o pe a lui! Demască-te!’.
Simţea că dacă dădea ascultare vocii insinuante, împingând spre adevăr pe
comatic, stingându-i ceea ce lui i se părea ‘orgoliul’ credinciosului – îl
numea ‘orgoliu’ deoarece numai un orgolios putea crede că exclusiv creştinii
cunoşteau adevărul, când era evident pentru Grigori că adevărul sta în ştiinţă
– scăpa de obsesia că nu era chiar exclus să stăpânească adevărul până şi unul
ca Ambrozie; iar el, Grigori să se fi înşelat... După mărturisire, Ambrozie era
un pericol: să moară!
În cuvintele autorului, cele
gândite de Grigori pe tot parcursul existenţei sale duble sunau astfel:
“Un agent de informaţii deghizat
în preot. Spune-i cuvintele astea înfricoşătoare,
satanice, oricărui credincios. Ce-şi va închipui imediat? O fiinţă sordidă, lipicioasă, demnă de
dispreţ, un prefăcut, un laş, un taler cu două feţe, respingător şi josnic până
dincolo de puterea de a ţi-l închipui. Sunt eu acest personaj? Nu. Eu sunt un
ofiţer, care ar fi putut să facă în armata regulată o carieră strălucită, sunt
un om care gândeşte, capabil să ia hotărâri, să ţină piept, să modifice mersul
lucrurilor. Pot să par odios dar nu sunt josnic.
Or, reacţia disperată a
cancerosului, care voia cu ultimul său strigăt să-l ajute pe preotul său să se
mântuiască şi el prin credinţă, îl năuci: în loc să ucidă credinţa – aşa cum
îşi făcuse socotelile că va izbuti cu câteva cuvinte doar, credinţa triumfa
şi-n moarte împotriva necredinţei sale, întărită în iertare şi bunătate
împotriva lui, împotriva a tot ce făcuse îndoctrinarea comunistă din el. Palmă
ca aceasta nu mai primise Grigori niciodată în viaţă. Prin ea, celălalt îl
reducea la zero. Iar în spatele celuilalt izbândea Hristos. Ura împotriva celui
puternic, ca şi precauţia de a face pierdută spovedania sa, să nu se afle că
s-a trădat, îl determinară să treacă la sufocarea bolnavului. Grigori a
săvârşit o nouă crimă, ca pe timpuri...
Nu era singura ce-l ispitise.
Întreaga-i viaţa era o ispită – cum dealtfel, stau lucrurile cu toţi oamenii.
Dar cu Grigori, mai presus de toţi. Din însăşi opţiunea sa iniţială de a sluji
trădarea de semen, activând pentru serviciile speciale, survenea cumplita sa
dezumanizare:
“Sunt preot, se gândeşte el, şi
asta implică o serie de funcţii distincte. Am să am, începând din acest moment,
relaţii speciale cu Dumnezeu, cu superiorii mei, cu tovarăşii mei, cu enoriaşii
mei. Va trebui să dau ascultare, să celebrez, să dau învăţături şi ajutor. Va
trebui de asemenea să rezist pasiv regimului. Nu mai am voie să dau pumni acum
când sunt sfinţit. Am să îndur toate umilinţele cu supunerea care i se cuvine
agentului în misiune. Am să-mi primesc răsplata mai târziu (...). Regimul are vreme. În ce-i priveşte pe superiorii mei, disciplina militară e totul; ei n-au
să se plângă de mine. Eu sunt obişnuit. Asta n-are să mă împiedice să-mi ţin
fişele la zi.(...) În ceea ce priveşte legătura cu Dumnezeu, cu ce numesc ei a
fi Dumnezeu, n-am decât să mă refer la instrucţiile privind antrenamentul pentru
falsele legături telefonice. Formezi un număr inexistent, asculţi discul
care-ţi repetă la nesfârşit: “Nu există numărul pe care l-aţi format”, şi tu
vorbeşti închipuindu-ţi de fiecare dată că celălalt îţi răspunde şi tu dându-i
replica pe cât se poate mai puţin precis. Am să stau la capătul de aici al
firului. La celalalt capăt, nimeni. Am să vorbesc în microfon şi am să-mi aud
propria răsuflare în membrana receptorului. (...) Asta-i tot.”
Un program de viaţă pentru cel
căruia nu-i parvine vederii nici un petic, cât de mic, de cer albastru şi
liber. Omul în peşteră, aşa cum ne-a grăit Platon despre el. Numai că spre
deosebire de omul filosofului elin, acesta al lui Vladimir Volkoff intră în
peşteră de bună voie şi din convingere; intră în iad, din convingere. Poate fi
născocit ceva mai cumplit?
Ei bine, o a doua mare revoltă
survine în sufletul său, în urma unei noi arestări şi a unei neîntrerupte
anchetări cu curentul electric. De data aceasta Grigori s-a desprins... Este
pentru întâia oară slobod cu adevărat faţă de comunişti şi gata să se predea
Domnului Dumnezeu răbdătorul.
În ultima clipă, când să fie
eliberat, este vestit că în aceeaşi dimineaţă, soţia lui a suferit un accident
rutier şi că a murit.
Superiorii îi deschiseseră calea spre episcopat.
În concluzie, mă veţi întreba, Chemarea auzită în atâtea rânduri de locotenentul ucigaş Grigori va da roade?
Vă voi răspunde: roadele le cunoaşte
numai Dumnezeu. În cazul acesta precis, al personajului unui roman, roadele le
cunoaşte autorul care şi-a încheiat cartea aici.
Ceea ce am câştigat noi este
conştiinţa că până şi un ticălos ca Grigori are dreptul la Chemarea lui
Dumnezeu; ba o şi înţelege. Cu cât mai mult cei drepţi...?