[De ce faptele trebuiau încadrate la
genocid]
Prin actele succesive de
sesizare a instanţei cei mai mulţi dintre inculpaţi au fost trimişi în judecată
ca participanţi ori ca favorizatori ai infracţiunii de genocid, încadrare
juridică a cărei schimbare a fost solicitată cu ocazia dezbaterilor în fond, nu
numai de inculpaţi şi apărătorii lor, dar şi de către procuror.
Aceste ultime cereri au fost în
opinia mea neargumentate, ori s-au bazat de regulă pe o argumentare sumară,
apreciindu-se ca un fapt de la sine înţeles că prin caracterul său
"infamant" acuzaţia de genocid este incompatibilă cu cetăţenia română.
O abordare teoretică, fie şi
succintă, a infracţiunii de genocid devine într-un asemenea context absolut
necesară, cu atît mai mult cu cît doctrina juridică română a înregistrat
relativ recent o încercare notabilă de reformulare a punctelor de vedere
exprimate în lucrări ştiinţifice mai vechi (a se vedea monografia
"Genocidul" de dr. Gheorghe Diaconescu cu o prefaţă de prof. dr. doc.
Tudor R. Popescu - Editura Militară, Bucureşti 1991).
Referindu-ne mai întîi la
subiectele şi conţinutul genocidului, în analiza de faţă ne vom concentra doar
în partea finală asupra obiectului juridic generic al aceleiaşi infracţiuni,
deoarece punctele de vedere ireconciliabile exprimate cu privire la acest ultim
aspect se află în mare măsură la originea tuturor controverselor în materie.
Raţiunea unui asemenea demers
teoretic este de a argumenta opţiunea pentru unul sau altul dintre punctele de
vedere analizate care se reflectă hotărîtor şi în modul concret de soluţionare
a cauzei de faţă.
x
§A. Este de observat în
primul rînd că, faţă de prevederile art. 357 C. pen., cvasiunanimitatea
doctrinei a conchis că "subiectul activ nemijlocit (autor) al
infracţiunii de genocid poate fi orice persoană, cetăţean român, străin sau
persoană fără cetăţenie, aparţinînd sau nu grupului ori colectivităţii
împotriva cărora este îndreptată activitatea infracţională" şi că
"infracţiunea este susceptibilă de a fi săvîrşită în participaţie în
oricare din formele acesteia (coautorat, instigare, complicitate)" (pag.
928 din "Explicaţii teoretice ale Codului penal român" - Vintilă
Dongoroz şi colectiv, Editura Academiei Bucureşti 1972).
Este deci cu totul nouă opinia,
exprimată recent în literatura de specialitate, care contestă că subiectul
activ al infracţiunii ar fi o persoană "nedeterminată în nici un
mod". Se afirmă că din contră, respectivul subiect "este o persoană
chiar calificată prin apartenenţa nemijlocită sau prin subordonarea ei unei
puteri statale, că acea persoană este deci membru al elitei puterii
ori dependentă, şi de aceea obedientă pînă dincolo de gradul crimei faţă
de aceasta" (subl. ns. pag. 108, dr. Gh. Diaconescu - Op. cit.).
Avînd drept premiză
"înţelegerea genocidului ca o crimă oficială a elitei puterii"
acelaşi autor apreciază că săvîrşirea infracţiunii poate avea loc doar în
situaţia cînd "membrii facţiunii guvernamentale vor adopta în consens
hotărîrea criminală şi o vor transpune într-un plan - cu prevederi referitoare
la acţiuni şi efectele acestora, la indivizii care îl vor face operaţional, şi
la mijloacele materiale necesare, la timpul şi locul consumării acestora etc. -
în sfîrşit, vor urmări derularea programului în vederea realizării scopului
propus".
În continuarea aceleiaşi linii
de gîndire se susţine că săvîrşirea genocidului sub forma participaţiei nu este
o simplă posibilitate abstractă, aleatorie, pluralitatea subiecţilor activi
fiind în mod necesar una "constituită", de tipul celei pe care legea
o prevede, de exemplu, în cazul infracţiunii de complot (Gh. Diaconescu, Op.
cit., pag. 109).
Şi această concluzie este
inedită în raport cu doctrina anterioară.
În ceea ce o priveşte, practica
judecătorească nu a avut prilejul să statueze dacă persoana care nu face parte
din elita puterii şi nici nu este subordonată acesteia poate fi ori nu un
subiect activ al infracţiunii deoarece toţi cei trimişi pînă în prezent în
judecată în faţa instanţelor române sub acuzaţia de participare la genocid au
aparţinut uneia din aceste două categorii.
O analiză critică a acestei
probleme nu este totuşi lipsită de interes deoarece autorul opiniei citate
leagă chestiunea "calificării" subiecţilor activi ai infracţiunii de
aceea a "pluralităţilor constituite", ultimul aspect putînd avea
relevanţă şi în cauza de faţă.
Prima observaţie ce se impune
este însă aceea a existenţei în lumea contemporană a unor fenomene devenite
notorii şi care infirmă cu forţa faptelor opinia singulară supusă analizei.
Un asemenea fenomen îl
reprezintă de pildă activitatea desfăşurată în anumite state de unele forţe
care nu deţin puterea dar tind să acceadă la ea prin violenţă dispunînd de o
organizare corespunzătoare ca şi de mijloace specifice (de exemplu armament). Indiferent
de titulatura ce li se atribuie (mişcări de eliberare, organizaţii teroriste
etc.) unele dintre aceste forţe se pot afla la un moment dat în situaţia de a
desfăşura acţiuni specifice genocidului, deşi ele nu aparţin "elitei
puterii" statale şi nici nu sînt dependente de aceasta.
Se poate imagina, pe de altă
parte, situaţia în care un lider, nu neapărat statal, ci al unei structuri
avînd la dispoziţie mijloace adecvate, hotărăşte, plănuieşte, ordonă şi
controlează singur desfăşurarea acţiunilor de distrugere totală sau parţială a
colectivităţii sau grupului uman vizat. Dacă cei aflaţi în subordinea sa vor
comite anumite acte criminale (de ex. omor, vătămări corporale) acţionînd
separat şi fără a avea reprezentarea că faptele lor se înscriu într-o campanie
sistematică de exterminare, ei vor fi susceptibili de a răspunde pentru faptele
săvîrşite, însă includerea lor într-o "pluralitate constituită de
făptuitori" ai genocidului ar fi cel puţin discutabilă.
În fine, dezvoltarea fără
precedent a tehnologiei armelor şi mijloacelor de distrugere în masă a făcut pe
deplin posibilă situaţia în care - profitînd de exemplu de izolarea geografică
ori de dimensiunile reduse ale colectivităţii sau grupului vizate - o persoană
să poată plănui şi comite acte tipice de genocid chiar acţionînd solitar.
În altă ordine de idei rămîne o
certitudine faptul că textul art. 357 C. pen. nu oferă nici un element care să
ateste că deţinerea calităţii de subiect activ al infracţiunii de genocid ar fi
apanajul exclusiv al "elitei puterii" statale şi al executanţilor
aflaţi în subordinea ei. Chiar mai tranşant decît în legea internă română o
asemenea interpretare restrictivă este expres infirmată de "Convenţia
pentru prevenirea şi reprimarea crimei de genocid" la care este parte şi
statul român. Astfel art. IV al Convenţiei, enumerînd posibilii subiecţi activi
ai infracţiunii îi include pe exponenţii "elitei puterii" şi pe cei
aflaţi în subordinea lor alături de persoane care nu au o asemenea calificare
juridică: "Persoanele care au comis genocid sau unul din actele enumerate
la art. III vor fi pedepsite indiferent dacă sînt conducători, funcţionari sau particulari"
(subl. ns.).
§B. O anumită
convergenţă a teoriei şi practicii judiciare se evidenţiază în definirea ca subiecte
pasive ale infracţiunii de genocid a colectivităţilor sau grupurilor umane
calificate, ca şi în considerarea membrilor acestora drept "subiecţi
pasivi secundari".
Este demnă de subliniat în acest
context observaţia făcută recent de doctrină în sensul că pluralitatea
victimelor ca subiecţi pasivi secundari nu constituie o condiţie obligatorie
pentru existenţa infracţiunii de genocid (Gh. Diaconescu - Op. cit., pag. 112).
Această afirmaţie se bazează pe
ideea că atîta vreme cît subiectul activ al infracţiunii a acţionat cu intenţia
şi în scopul distrugerii totale sau parţiale a colectivităţii ori grupului
naţional, etnic, rasial sau religios, infracţiunea este consumată dacă din
rîndul acestora a rezultat fie chiar şi o singură victimă. Constatarea nu
necesită alte comentarii, ea găsindu-şi deplin suport în textul art. 357 C.
pen.; fără suport ştiinţific şi moral rămîne doar campania presei mercenare de
susţinere a ideii că represiunea desfăşurată la Timişoara în perioada 16-22
decembrie 1989 nu ar putea fi considerată drept genocid, deoarece numărul
morţilor - cîteva zeci - şi al răniţilor - cîteva sute - este "prea
mic".
Revenind la subiect, judicioasă
apare şi aprecierea că, în practică, stabilirea apartenenţei unor victime la
grupul naţional, etnic, rasial sau religios ridică probleme de altă natură
decît cazul analizării apartenenţei lor la o colectivitate, după cum este real
că în acest ultim caz dificultăţile încep chiar de la definirea, inclusiv din
punct de vedere lingvistic, a noţiunii de colectivitate. Respectivele
dificultăţi nu sînt totuşi insurmontabile, iar depăşirea lor nu va putea fi în
nici un caz în sensul înfrîngerii intenţiei şi voinţei legiuitorului.
Aşa cum s-a mai subliniat,
controversele în materie evidenţiate recent de către o parte a doctrinei îşi au
în realitate sorgintea într-o viziune diferită asupra obiectului juridic
specific al infracţiunii de genocid astfel încît analiza lor îşi va găsi locul
în cursul abordării acestui din urmă aspect (a se vedea §E - §J).
§C. În ceea ce priveşte
însă conţinutul constructiv al aceleiaşi infracţiuni nu se evidenţiază
divergenţe notabile în lucrările de specialitate aparţinînd diverşilor
teoreticieni şi nici între aceştia şi practica judecătorească.
S-a admis astfel unanim că elementul
material al laturii obiective a infracţiunii cuprinde acţiunile
enumerate limitativ de art. 357 alin. 1 C. pen., după cum urmează:
"a) uciderea membrilor
colectivităţii sau grupului;
b) vătămarea gravă a
integrităţii fizice sau mintale a membrilor colectivităţii sau grupului;
c) supunerea colectivităţii ori
grupului la condiţii de existenţă sau tratament de natură să ducă la
distrugerea fizică;
d) luarea de măsuri tinzînd la
împiedicarea naşterilor în sînul colectivităţii sau grupului;
e) transferarea forţată a
copiilor aparţinînd unei colectivităţi sau unui grup, în altă colectivitate sau
în alt grup".
Analiza teoretică a acestor
acţiuni a relevat că fiecare dintre ele reprezintă "elementul material al
unei variante de specie a infracţiunii de genocid" (pag. 930 V. Dongoroz -
Op. cit.).
Diverşii autori au remarcat şi
similitudinile existente - cît priveşte elementul material - între respectivele
"variante" ale genocidului şi alte categorii de infracţiuni (de
exemplu între varianta prevăzută de art. 357 alin. 1 lit. a C. pen. şi omorul
simplu, cel calificat şi cel deosebit de grav prevăzute de art. 174-176 C.
pen.; între variantele prevăzute de art. 357 alin. 1 lit. b şi d C. pen. şi
vătămare corporală gravă prevăzută de art. 182 C. pen. ori între varianta
prevăzută de art. 357 alin. 1 lit. e şi infracţiunea de sclavie prevăzută de
art. 190 C. pen.) (pag. 541 - Teodor Vasiliu şi colectiv - Codul penal comentat
şi adnotat, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti 1977; pag. 115-117 Gh.
Diaconescu - Op. cit.).
În acelaşi timp a fost subliniat
şi specificul elementului material al infracţiunii de genocid, constînd în
caracterul planificat şi sistematic al acţiunilor de exterminare la care se
adaugă cerinţa esenţială ca acele acţiuni să fie îndreptate împotriva
colectivităţii ori grupului uman legal caracterizat.
Nu există divergenţe notabile în
literatura de specialitate şi în practica judecătorească nici în ceea ce
priveşte abordarea legăturii de cauzalitate între elementul material şi
urmarea imediată.
În fine, se admite unanim că urmarea
imediată constă, în cazul infracţiunii de genocid, în periclitarea
existenţei colectivităţii ori grupului legal caracterizat, incluzînd însă şi
vătămarea ori uciderea victimelor.
§D. Referindu-ne în
continuare tot la conţinutul constitutiv al infracţiunii de genocid se poate
evidenţia că, şi în ceea ce priveşte latura subiectivă, s-a conturat o
convergenţă a punctelor de vedere teoretice exprimate.
S-a admis de exemplu, fără
rezerve, că activitatea infracţională a participanţilor la genocid are loc,
"întotdeauna cu intenţie, adică cu ştiinţa că acţiunea pe care o
efectuează este îndreptată contra membrilor unei colectivităţi sau grup
naţional, etnic, rasial sau religios".
S-a subliniat de asemenea că
asupra acestui element subiectiv, care este intenţia, grevează şi o cerinţă
esenţială constînd în "scopul urmărit de făptuitor şi anume de a
distruge în întregime sau în parte" colectivitatea ori grupul vizate de
el.
În fine, s-a conchis că este
exclusă săvîrşirea infracţiunii de genocid cu intenţie indirectă sau din culpă
şi că, în toate cazurile, "intenţia este caracterizată" ori
"calificată" (pag. 932 V. Dongoroz, Op. cit.).
Recenta luare de poziţie în plan
teoretic reproşează totuşi acestor constatări şi concluzii o pretinsă
inconsecvenţă şi lipsă de rigurozitate. Se afirmă astfel că intenţia este
"caracterizată" sau "calificată" numai dacă subiectul pasiv
al infracţiunii este un grup naţional, etnic, rasial ori religios,
argumentîndu-se că "apare imposibil de a se pretinde că scopul subiecţilor
activi ai genocidului a fost de a distruge orice colectivitate pentru că
orice nu poate constitui în nici un caz un criteriu, o modalitate de
deosebire, de departajare faţă de altceva, faţă de altă colectivitate"
(sublinierile aparţin autorului).
Susţinînd că intenţia este nu
numai "caracterizată" ori "calificată" ci chiar "unică
tuturor subiectelor variantelor în care se manifestă elementul material al
infracţiunii de genocid" acelaşi autor a găsit explicaţia acestei
unicităţi în existenţa unui "mobil-tip" al infracţiunii analizate.
Deşi nu suficient de explicit
respectivul autor, pare a susţine că sentimentele ori resentimentele (ură,
ostilitate ş.a.) generate de adversităţi naţionale, etnice, rasiale sau
religioase reprezintă o componentă obligatorie a acelui mobil-tip (pag. 119-121
Gh. Diaconescu, Op. cit.).
Nici aceste puncte de vedere -
singulare în doctrină - nu îşi găsesc confirmarea în prevederile legii române.
Art. 357 C. pen. nu face
referire la "orice colectivitate" ci la "colectivitate" pur
şi simplu, iar gradul de abstractizare a formulării lui este acelaşi cu al
oricărei norme juridice destinate a se aplica unei multitudini de situaţii
concrete, foarte diverse.
Este evident că, în ceea ce îl
priveşte, prezumtivul autor al genocidului va avea în vedere o anumită
colectivitate în raport cu care va opera reprezentarea scopului său distructiv
şi se va manifesta intenţia sa infracţională.
De altfel, sintagma grup
naţional, etnic, rasial sau religios nu este decît aparent mai puţin
abstractă decît noţiunea de colectivitate.
Sub acest aspect semantic,
aceasta din urmă este chiar mai aptă să caracterizeze intenţia calificată a
făptuitorului, deoarece colectivitatea reprezintă înainte de toate o
concentrare fizică a membrilor săi dintr-un spaţiu dat, existenţa ei fiind deci
accesibilă celor mai simple percepţii.
Dimpotrivă, relaţiile ce
caracterizează grupul naţional, etnic, rasial sau religios sînt mult mai
profunde şi mai subtile incluzînd mai ales componente spirituale, etice,
culturale a căror determinare presupune un proces complex senzorial, intuitiv,
raţional, iar uneori chiar afectiv.
Este de amintit pe de altă parte
că, şi în cazul infracţiunii prevăzute de art. 161 C. pen. (atentatul contra
unei colectivităţi), subiectul pasiv a fost desemnat prin aceeaşi noţiune
"abstractă" de colectivitate. Reducînd la absurd ar însemna ca, în
conformitate cu opinia analizată, acest text de lege să fi fost inaplicabil
încă de la adoptarea lui.
În altă ordine de idei este
într-adevăr nu numai util ci chiar obligatoriu pentru instanţa de judecată ca
în soluţionarea cauzelor penale să analizeze şi mobilul sau motivul
infracţiunilor.
Este însă unanim admis de către
literatura de specialitate că prin "mobil sau motiv al infracţiunii se
înţelege impulsul intern al făptuitorului la săvîrşirea infracţiunii, adică
acea dorinţă, tendinţă, pasiune, acel sentiment care a făcut să se nască în
mintea făptuitorului ideea săvîrşirii unei anumite activităţi conştiente
orientată într-o anumită direcţie, în vederea satisfacerii acelei dorinţe,
tendinţe, pasiuni etc." (pag. 69 C. Bulai, Drept penal - Partea Generală,
vol. II; Universitatea din Bucureşti; a se vedea şi "Dicţionar juridic
penal" pag. 196, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti 1976).
Iar dacă din analiza fiecărei
infracţiuni săvîrşite poate fi decelat un anumit mobil, existenţa unui
mobil-tip al faptelor de genocid nu îşi găseşte confirmarea în prevederile art.
357 C. pen. Mai precis, în raport cu redactarea acestui text legal,
sentimentele şi resentimentele generate de adversităţi naţionale, etnice,
rasiale ori religioase nu constituie un mobil-tip, obligatoriu al faptelor de
genocid comise împotriva unei colectivităţi.
În ultimă instanţă şi aceste
controverse sînt reductibile la viziunea proprie pe care autorul ce le-a pus în
discuţie o are asupra obiectului juridic specific infracţiunii de genocid. (a
se vedea §E
-§J).
Fapt notabil însă, chiar şi în
concepţia autorului citat se admite că "un anumit interes (economic,
politic, cultural, militar etc.)" se poate constitui la un moment dat în
mobil al infracţiunii de genocid (pag. 121 Gh. Diaconescu - Op. cit.).
§E. Aşa cum s-a mai
arătat, în esenţa lor, divergenţele exprimate recent în literatura juridică îşi
au sorgintea într-o viziune nouă, absolut inedită pe care exponentul ei a
încercat să o impună cu privire la obiectul infracţiunii de genocid.
Controversele nu vizează obiectul
material al genocidului, despre care literatura de specialitate, ca şi
practica, au stabilit, fără rezerve, că include "oamenii, luaţi însă nu în
individualitatea lor, ci ca membri ai grupului sau colectivităţii împotriva
cărora se îndreaptă activitatea infracţională".
Nici cu privire la obiectul
juridic generic nu au fost exprimate opinii contradictorii. Fiind comun
întregului titlu al XI-lea din Partea specială a Codului penal acesta cuprinde,
potrivit unei definiţii "relaţiile sociale a căror normală formare,
desfăşurare şi dezvoltare sînt determinate de asigurarea unei convieţuiri
paşnice între popoare şi între oameni" (pag. 914 - V. Dongoroz şi
colectiv, Op. cit.).
Chiar şi asupra obiectului
juridic special sau specific există un consens parţial al
specialiştilor care admit că el însumează un mănunchi de relaţii sociale
formate atît în interiorul entităţilor vizate de acţiunea distructivă
(colectivităţi sau grupuri) cît şi în afara lor, dar în legătură cu ele.
Prin urmare, este vorba despre
relaţii care se structurează în jurul unor valori sociale, cum ar fi existenţa,
conservarea, supravieţuirea grupurilor sau colectivităţilor aflate în pericol
de exterminare, valori de a căror ocrotire depind în ultimă instanţă
securitatea omenirii în ansamblul ei ca şi în menţinerea păcii.
Controversele de care s-a
amintit se concentrează tocmai asupra definirii acestor valori.
Astfel, pînă la un anumit
moment, concepţia prevalentă în literatura de specialitate a fost că protecţia
instituită prin art. 357 C. pen. este bivalentă, adresîndu-se pe de o parte
grupurilor naţionale, etnice, rasiale sau religioase, iar pe de alta, colectivităţilor
umane, acestea din urmă nebeneficiind de determinări legale, suplimentare.
Ca urmare a evenimentelor
produse în luna decembrie 1989 şi a investirii instanţelor judecătoreşti române
cu primele cauze avînd ca obiect acuzaţia de genocid comis împotriva unor
colectivităţi, problema analizată a căpătat o relevanţă practică.
În acest context, în literatura
de specialitate s-a repus în discuţie vechea concepţie consacrată în doctrină,
susţinîndu-se în esenţă că cele două noţiuni - "colectivitate" şi
"grup" - sînt foarte apropiate ca semnificaţie ori chiar se suprapun
şi că, în intenţia legiuitorului, ambelor li se aplică determinarea naţională,
etnică, rasială ori religioasă.
Argumentele în favoarea noii
abordări teoretice au fost căutate în interpretarea textuală (gramaticală),
istorică, sistematică şi logico-juridică a normelor incidente în materia
genocidului. Aşa fiind, rediscutarea acestor interpretări devine absolut necesară.
§F. O interpretare
textuală presupune înainte de orice analizarea art. 357 C. pen. din
punct de vedere gramatical, pe baza datelor oferite de lucrările
ştiinţifice de referinţă în materie (a se vedea de exemplu tratatul
"Gramatica limbii române" 2 vol., elaborat de un colectiv condus de
acad. Al. Graur şi editat sub egida Academiei Române în anul 1966).
O asemenea analiză evidenţiază
că cele 4 adjective - "naţional, etnic, rasial sau religios" - au
funcţia sintactică de atribute adjectivale. Aşa fiind, ele "se acordă cu
substantivul determinat în gen, număr şi caz", existînd şi posibilitatea
de a determina nu numai unul ci şi "două sau mai multe substantive".
Întrucît în textul art. 357 C.
pen. aceste patru adjective au forma specifică genului masculin singular, este
cert că acordul a fost făcut numai cu substantivul "grup" de unde
s-ar putea deduce că între ele şi substantivul "colectivitate" nu
există nici raporturi de determinare.
Concluzia nu poate fi totuşi
chiar atît de tranşantă.
Specialiştii în studiul
gramaticii, autori ai lucrării menţionate, au evidenţiat existenţa unor
situaţii de excepţie în care normele amintite se aplică nuanţat: "Cînd ...
un singur atribut adjectival determină mai multe substantive se pune problema
numărului care se va da atributului, iar dacă substantivele sînt de genuri
diferite se ridică şi problema genului". Cu referire la o asemenea
situaţie s-a arătat că "există şi posibilitatea de a face acordul numai
cu ultimul substantiv, lăsînd atributul la singular dacă ultimul substantiv
este la singular".
Pe de altă parte s-a menţionat
şi împrejurarea că "în limba contemporană aceste construcţii încep să fie
evitate, deoarece din ele nu rezultă clar că atributul se referă şi la
primul substantiv" (subl. ns. - Op. cit. vol. 2 pag. 145-146).
Fiind vorba de un tip de
construcţie lingvistică a cărei lipsă de claritate fusese evidenţiată
ştiinţific într-o lucrare de referinţă publicată încă din anul 1966 se poate
presupune că în anul 1968 legiuitorul ar fi evitat utilizarea ei dacă ar fi
dorit să indice fără echivoc că şi substantivul "colectivitate" este
determinat de cele patru atribute adjectivale.
Fără a supralicita acest
argument este de observat că oricum o interpretare textuală, făcută exclusiv
din punct de vedere gramatical a art. 357 C. pen. nu este suficientă pentru a
defini cu exactitate obiectul juridic specific al infracţiunii de genocid.
Se impune deci extinderea
acestei interpretări textuale şi în raport cu criteriul semantic.
În literatura juridică s-a
susţinut recent că cele două noţiuni - "colectivitate" şi
"grup" - sînt perfect sinonime, argumentîndu-se că aceasta rezultă la
"o simplă lectură a unui dicţionar serios". În acest context a fost
citat însă dicţionarul Larousse care nu are ca obiect definirea unor cuvinte
româneşti (pag. 7 - Prof. dr. doc. Tudor R. Popescu - Prefaţă la
lucrarea "Genocidul" publicată de dr. Gh. Diaconescu în Ed. Militară,
Bucureşti 1991).
Este adevărat că numărul
românilor cunoscători ai limbii franceze este suficient de mare pentru a
argumenta existenţa în ţara noastră a unui adevărat fenomen de
"francofonie". Dacă însă afinităţile personale faţă de cei inculpaţi
pentru genocid sînt mascate prin supralicitarea afinităţilor culturale şi
lingvistice româno-franceze raţionamentul juridic nu poate fi decît unul
distorsionat.
Chiar dacă îşi are originea în
împrumutul lingvistic (conf. fr. collectivité) în limba română
substantivul colectivitate a fost asimilat, modificîndu-şi parţial
sensul iniţial.
În urma acestei evoluţii, el nu
mai desemnează orice grup uman ci doar anumite grupuri caracterizate prin
relaţii sociale specifice.
Faptul rezultă din definiţiile
date "colectivităţii" în dicţionare româneşti a căror seriozitate şi
rigurozitate ştiinţifică nu poate fi pusă la îndoială (a se vedea de exemplu
Dicţionarul limbii române moderne - Ed. Academiei 1958 şi Dicţionarul
explicativ al limbii române - Ed. Academiei 1975).
Potrivit acestor dicţionare ea
reprezintă "un grup de oameni care duc o viaţă colectivă" sau, în
altă formulare "un grup de oameni care trăiesc şi muncesc în comun",
între cele două variante neexistînd diferenţe notabile.
În aceste definiţii, categoria
generică (genul proxim) este desemnată prin expresia "grup de
oameni", colectivitatea nefiind decît unul dintre diversele tipuri de grup
posibile.
Scoasă din contextul art. 357 C.
pen. formularea "o colectivitate sau un grup" ar constitui deci un
pleonasm şi tot aşa ar fi dacă s-ar considera că cele două substantive pe care
le conţine sînt determinate în egală măsură prin atributele "naţional,
etnic, rasial sau religios".
Există însă şi o a treia ipoteză
posibilă, anume aceea că legiuitorul a avut în vedere ca respectivele
determinări să nu vizeze decît substantivul "grup". Din prisma ei,
textul art. 357 C. pen. are o deplină coerenţă, atît gramaticală cît şi logică,
obiectul protecţiei legale astfel instituite fiind structurat în jurul anumitor
grupuri caracterizate suplimentar prin cîte un element, care le asigură
individualitatea, fie că este vorba de relaţiile de convieţuire ale mebrilor
săi (ca în cazul colectivităţii) fie de apartenenţa lor naţională, etnică sau
rasială comună ori de convingerile religioase identice.
Consacrată fiind şi în
majoritatea lucrărilor de specialitate, ultima variantă se evidenţiază drept
singura cu adevărat ştiinţifică, deoarece interpretarea riguroasă a unui act
normativ nu se poate construi pornind de la premisa unor deficienţe de exprimare
a legiuitorului.
Faptul că analiza textuală -
gramaticală şi semantică - a art. 357 C. pen. confirmă indubitabil această
variantă i-a şi determinat pe adversarii ei să se concentreze asupra altor
modalităţi de interpretare a actelor normative aplicabile în materia
genocidului, modalităţi care urmează a fi abordate în continuare.
x
Înainte de a încheia analiza
textuală a art. 357 C. pen., o clarificare se impune cu privire la semnificaţia
exactă ce se poate atribui formulării "... în scopul de a distruge în
întregime sau în parte o colectivitate ...".
Problema este dacă hotărîrea de
utilizare a armelor de foc şi a muniţiei de război împotriva unei mase de
demonstranţi este aptă să ducă la atingerea scopului astfel formulat.
Precizarea este necesară,
deoarece în apărarea unora dintre inculpaţi s-a invocat şi faptul că o masă de
demonstranţi nu prezintă elementele de coeziune şi stabilitate care dau
individualitate unei colectivităţi, ca de exemplu cadrul geografic, social şi
istoric în care vieţuiesc în comun membri acesteia.
Este evidentă în aceste
afirmaţii o tendinţă de a da elementului stabilitate o pondere pe care
definiţiile de dicţionar ale "colectivităţii" nu o menţionează.
Potrivit acelor definiţii nu ar fi exclusă posibilitatea existenţei unei
colectivităţi în care elementul de coeziune să fie convingerile politice ori
interesele economice sau sociale.
Admiţînd totuşi că acest punct
de vedee are un anumit temei, faptul rămîne lipsit de relevanţă practică
deoarece chiar dacă mulţimile de demonstranţi la care ne referim în speţă nu au
coeziunea unei colectivităţi structurate pe criteriul geografic, ele s-au
manifestat în orice caz ca părţi importante ale unor asemenea
colectivităţi.
Este de amintit că acţiunea de
contestare a fostului regim politic declanşată în România în luna decembrie
1989 s-a caracterizat în primele etape prin forme de protest colective iniţiate
succesiv de cetăţeni ai mai multor localităţi. Trebuie de asemenea subliniat
că, în momentul declanşării protestelor, activităţile politice erau interzise
prin norme legale, inclusiv de nivel constituţional, excepţie făcînd cele
iniţiate de o singură asemenea organizaţie. Atribuindu-şi rolul de "centru
vital al întregii naţiuni" respectiva formaţiune deţine deci un monopol
absolut asupra vieţii politice la care se adaugă şi "rolul
conducător" pe care în mod programatic îl exercita asupra întregii vieţi
economice şi sociale, inclusiv asupra formelor de organizare obştească sau
profesională, de tip sindical.
Prin urmare, o reală mişcare
contestatară nu se putea produce decît în afara acestor structuri. Din acest
punct de vedere acţiunea în cadrul colectivităţilor structurate geografic în
care trăiau a reprezentat la momentul la care ne referim singura alternativă
aflată la dispoziţia celor care au decis să-şi facă publice şi să îşi susţină
convingerile contrare fostului regim politic.
Ieşirea succesivă a maselor de
demonstranţi pe străzile mai multor localităţi este ilustrativă pentru acest
fenomen.
Iar dacă, raportat la întreaga
populaţie a acelor localităţi, ponderea protestatarilor nu a fost aceeaşi,
cunoscînd în general o creştere progresivă o dată cu evoluţia evenimentelor,
este cert că aceia care nu s-au alăturat acţiunilor de protest nici nu le-au
dezaprobat într-o formă cît de cît sesizabilă. Aşadar, masele de manifestanţi
constituiau cu certitudine o parte - şi anume o parte reprezentativă
- a acelor colectivităţi, iar riposta dată lor ca urmare a hotărîrii de
utilizare a armelor de foc şi a muniţiei de război depăşea vizibil proporţiile
unei simple reprimări a demonstraţiei constituindu-se într-o acţiune aptă de a
atinge scopul distructiv prevăzut de art. 357 C. pen.
§G. Definirea
restrictivă a obiectului juridic specific infracţiunii de genocid nu îşi
găseşte cu adevărat confirmarea nici dacă se apelează la interpretarea
istorică a normelor legale.
O asemenea interpretare este de
natură a evidenţia că, dimpotrivă, în mod constant s-a manifestat tendinţa
legiuitorului român de a extinde incidenţa reglementărilor instituite în
materia genocidului.
De exemplu, una dintre cele două
rezerve care au însoţit, conform Decretului nr. 236 din 11 octombrie 1950,
aderarea României la "Convenţia pentru prevenirea şi reprimarea crimei de
genocid" se referea la art. XII şi constă într-o declaraţie prin care
statul român exprima punctul de vedere potrivit căruia efectele Convenţiei se
aplicau necondiţionat şi "teritoriilor neautonome, inclusiv teritoriile
sub tutelă". Întrucît articolul menţionat lasă şi în prezent această
aplicare la latitudinea statului care "conduce relaţiile externe" ale
fiecărui teritoriu dependent este evident că viziunea oficială românească
privitoare la domeniul reglementării genocidului a fost de la început una extensivă,
cel puţin cît priveşte aspectul menţionat.
O orientare similară se
regăseşte însă şi în continuare în modul de redactare al textului art. 231/2
din vechiul Cod penal român aflat în vigoare pînă la 1 ianuarie 1969 şi prin
care genocidul a fost incriminat pentru prima oară în dreptul intern român.
Acest text enumera acţiunile
care formau obiectul material al infracţiunii - într-un mod asemănător celui
prevăzut de art. 357 din actualul cod penal - existenţa genocidului fiind
condiţionată de săvîrşirea lor "în scopul de a distruge, în întregime sau
în parte, un grup sau o colectivitate omenească, din motive de
rasă, naţionalitate sau religie" (subl. ns.).
Este amintit că la rîndul său
art. II al Convenţiei pentru prevenirea şi reprimarea crimei de genocid
condiţiona existenţa acestei infracţiuni de "intenţia de a distruge în
totalitate, sau numai în parte un grup naţional, etnic, rasial sau
religios" (subl. ns.).
Alăturarea noţiunii de colectivitate
omenească celei de grup este deci creaţia legiuitorului român şi datează
din anul 1960. Întrucît cele două noţiuni nu sînt - aşa cum s-a demonstrat -
sinonime, se remarcă şi în acest caz tendinţa ca în planul dreptului intern să
se adopte o reglementare avînd un domeniu de aplicare mai largă decît cel preconizat
prin Convenţie.
Nu mai puţin adevărat este şi
faptul - de asemenea demonstrat - că, sub aspect semantic noţiunea de
colectivitate se subsumează celei de grup astfel încît alăturarea lor în textul
de lege citat, fără nici o altă precizare sau diferenţiere constituia un
pleonasm.
Aceeaşi lipsă de rigurozitate se
regăsea şi în descrierea acţiunilor care - conform art. 231/2 din fostul Cod
penal - formau elementul material al infracţiunii de genocid, descriere în care
noţiunea de colectivitate nu a mai fost reluată, iar referirile s-au făcut
exclusiv la aceea de grup: a) uciderea membrilor grupului; b) vătămarea gravă a
integrităţii fizice sau mentale a membrilor grupului ş.a.m.d.
Nu s-ar putea susţine deci cu
temei că art. 231/2 din vechiul Cod penal exprima voinţa legiuitorului mai
corect decît art. 357 din actualul Cod penal în a cărui redactare nu se mai
regăsesc asemenea inadvertenţe.
Dimpotrivă, ţine de logica
elementară că abandonarea unei formulări legale şi înlocuirea ei cu o alta s-a
datorat tocmai faptului că noul text exprimă mai fidel voinţa şi intenţiile
legiuitorului.
În altă ordine de idei este de
remarcat, tot sub aspect istoric, că în cele peste două decenii de la intrarea
în vigoare a art. 357 C. pen., majoritatea studiilor teoretice au considerat că
obiectul reglementării sale este mai larg decît acela preconizat prin Convenţia
pentru prevenirea şi reprimarea crimei de genocid.
Acest fapt nu a fost apreciat
totuşi de nici unul dintre autorii studiilor menţionate drept o încălcare a
Convenţiei, iar punctul lor de vedere nu a fost infirmat în plan legislativ de
vreme ce de la adoptarea sa şi pînă în prezent art. 357 C. pen. nu a suferit
modificări de redactare.
Or, este neîndoielnic că, după
evenimentele din luna decembrie 1989 a existat o preocupare declarată a
legiuitorului de reconsiderare a actelor normative care contraveneau
obligaţiilor asumate de România pe plan internaţional.
Aceste preocupări nu au ocolit
nici legislaţia în materia genocidului aşa cum rezultă cu certitudine din
faptul că prin Decretul nr. 225 din 14 mai 1990, statul român a renunţat la
prima rezervă făcută în anul 1950 cu ocazia aderării la Convenţia pentru prevenirea
şi reprimarea crimei de genocid. Pînă la înlăturarea ei, acea rezervă permitea
României ca, în cazul implicării sale într-un diferend interstatal relativ la
aplicarea, interpretarea sau executarea Convenţiei să încalce prevederile art.
IX al acesteia refuzînd jurisdicţia Curţii Internaţionale de Justiţie.
O măsură legislativă similară nu
a fost luată însă cît priveşte textul art. 357 C. pen., deşi la data emiterii
decretului menţionat problema raportului dintre textul Convenţiei şi cel al
legii penale interne depăşise planul strict teoretic, interesînd şi activitatea
practică a instanţelor de judecată investite cu primele cauze avînd ca obiect
acuzaţia de participare la infracţiunea de genocid.
§H. În sprijinul
afirmaţiei că, potrivit art. 357 C. pen. noţiunea de "colectivitate"
ar fi supusă aceloraşi determinări ca aceea de "grup" s-au invocat şi
argumente ţinînd de interpretarea sistematică a textelor de lege.
S-a susţinut astfel, că cele
cinci infracţiuni grupate sub titlul al XI-lea - "Infracţiuni contra păcii
şi omenirii" - au în sistemul Codului penal o existenţă distinctă,
asemănările dintre ele ţinînd de obiectul juridic comun ca şi de împrejurarea
că încriminarea respectivelor fapte a avut loc ca urmare a unor obligaţii
asumate de statul român prin convenţii internaţionale. A fost subliniat şi
faptul că în Codul penal anterior ele au fost introduse în bloc prin Decretul
nr. 212/1960 sub forma articolelor 231/1 - 231/5, iar la elaborarea Codului
penal din anul 1968 ele au fost transpuse tot împreună în articolele 356-360.
S-a susţinut că, dacă în cazul celorlalte patru infracţiuni transpunerea
dintr-o lege în alta a fost efectuată menţinîndu-se "exact conţinutul
încriminării lor primare" şi operîndu-se doar modificări de ordin
stilistic ale textelor, în acelaşi sens trebuie interpretată şi reformularea
conţinută în art. 357 C. pen. (pag. 86-89; Gh. Diaconescu; Op. cit.).
Pornind tot de la sistematizarea
actualului Cod penal s-a afirmat că dacă art. 357 C. pen. protejează împotriva
exterminării orice colectivităţi, deci şi pe cele formate din convingeri
politice comune, atunci componenta politică a încriminării ar fi impus
includerea acelui text de lege în Titlul I al părţii speciale a Codului penal,
alături de infracţiunile contra securităţii statului. S-a argumentat că în
sistemul actualului Cod penal (partea specială) "succesiunea încriminărilor
a fost gîndită şi ordonată pe criteriul importanţei relaţiilor sociale care fac
obiectul ocrotirii penale, respectiv pe o scară descrescătoare de la cel mai
important, de la cel mai grav, spre o gravitate redusă".
Ar rezulta deci că "faptele
ilegale prin care erau vizate structurile politice şi statale" - grupate
fiind sub Titlul I - prezentau în concepţia legiuitorului român cel mai mare
grad de periculozitate şi că nici o asemenea faptă nu era susceptibilă a fi
încriminată în alt titlu al Codului penal.
Concluzia acestui raţionament
este că, nefiind inclusă în Titlul I al părţii speciale, infracţiunea de
genocid nu ar putea avea în nici un caz determinări politice (pag. 98-99 - Gh.
Diaconescu, Op. cit.).
Deşi paralela dintre genocid şi
infracţiunile contra securităţii statului este în mod evident forţată este demn
de semnalat faptul că posibilitatea existenţei unor colectivităţi "formate
din convingeri politice comune" este acceptată chiar şi de autorul acestui
ultim raţionament.
Cealaltă premisă - aceea că
sistematizarea faptelor încriminate de Codul penal urmează o ordine
descrescătoare de la cea mai gravă la cea mai puţin gravă - este doar relativ
adevărată, iar în cazul infracţiunilor contra păcii şi omenirii ea este în
orice caz falsă, căci altfel nu s-ar justifica regimul lor sancţionator, mult
mai sever decît acela preconizat în majoritatea articolelor care în sistemul
Codului penal preced Titlul al XI-lea al părţii speciale.
Într-un anume sens se poate
afirma că dimpotrivă, aceste infracţiuni sînt cele mai grave, deoarece ele
vizează pacea şi omenirea care, pe scara valorilor protejate de legea penală,
se situează la cel mai înalt nivel; existenţa şi apărarea lor constituie condiţii
prealabile salvgardării tuturor celorlalte valori sociale indiferent că este
vorba de fiinţa umană, cu toate atributele ei sau despre proprietate, despre
ordinea socială ori despre structurile politice şi statale ş.a.m.d.
Iar dacă prin Convenţia din anul
1948 s-a afirmat axiomatic că exterminarea unui grup naţional, etnic, rasial
sau religios periclitează pacea şi omenirea, nu există argumente pentru a se
susţine că un asemenea pericol nu subzistă şi în cazul distrugerii totale sau
parţiale - de exemplu din considerente politice - a unei colectivităţi. Prin
urmare, nu constituie o inadvertenţă a legiuitorului faptul că şi în noua
redactare adoptată în anul 1968, încriminarea genocidului a fost inclusă tot în
categoria infracţiunilor împotriva păcii şi omenirii.
În acelaşi timp nu se poate
susţine că obiectul juridic generic al infracţiunilor grupate sub unul sau
altul dintre titlurile Codului penal determină o asemenea integrare a textelor
încriminatorii încît modificarea esenţială a unuia dintre ele să fie de neconceput
fără reconsiderarea corespunzătoare a celorlalte.
Dimpotrivă, se constată că, de
pildă, modificările legislative intervenite după anul 1969, precum cele
prevăzute de Legea nr. 6/1976 şi de Decretul nr. 365/1976, au vizat anumite
infracţiuni privite individual şi niciodată întregul titlu sub care acestea
erau grupate în partea specială a Codului penal.
Cu atît mai puţin se poate
afirma existenţa unei asemenea interdependenţe în cazul infracţiunilor grupate
sub Titlul al XI-lea. Deşi obiectul lor juridic generic este comun, acestea
sînt foarte diferite din punctul de vedere al obiectului juridic specific,
subiectelor şi conţinutului.
Încriminarea lor ca urmare a
unor obligaţii internaţionale nu atenuează ci, mai degrabă, accentuează
caracterul eterogen al Titlului al XI-lea, deoarece respectivele obligaţii au
fost asumate de statul român prin mai multe tratate sau convenţii internaţionale,
la date şi din considerente foarte diferite.
Nu există deci nici o raţiune
pentru a se aprecia că, dacă între vechiul şi actualul cod penal nu există
deosebiri de substanţă în încriminarea celorlalte patru infracţiuni prevăzute
în Titlul al XI-lea, o asemenea deosebire este exclusă în cazul reformulării
aduse prin art. 357 C. pen.
§I. Pe baza a ceea ce
s-a numit o interpretare logico-juridică s-a susţinut că ar fi
incredibil ca, la nivelul anului 1968, exponenţii puterii din România să fi
acceptat intrarea şi menţinerea în vigoare a unui text de lege care ar fi
permis pedepsirea faptelor săvîrşite de ei şi de aparatul de stat aflat în
subordinea lor împotriva eventualilor opozanţi politici. S-a argumentat că o
asemenea măsură legislativă venea în vădită contradicţie cu prevederile art.
166 C. pen. potrivit cărora simpla exprimare a "unei alte ideologii decît
a celei oficiale" constituia infracţiune, putînd atrage o pedeapsă între 5
şi 15 ani închisoare.
Acest raţionament omite faptul
esenţial că, pentru exponenţii regimului amintit, deţinerea monopolului puterii
constituia la acea dată o garanţie absolută a exonerării lor de orice
răspundere pentru reprimarea chiar în condiţii ilegale - a opozanţilor
politici.
Ilustrativă pentru concepţia
oficială a vremii este comunicarea adresată de guvernul român la 27 februarie
1973 Comisiei ONU pentru drepturile omului: "... Garanţiile
constituţionale, cum ar fi cele precizate mai sus, născute din însăşi natura
regimului social şi politic al R.S.R. fac practic imposibilă comiterea crimei
de genocid. În aceste condiţii, - sancţionarea acestei infracţiuni grave
prevăzute de Codul penal a fost determinată într-o manieră preponderentă
de necesitatea de a colabora pe plan internaţional pentru prevenirea şi
reprimarea genocidului, avînd în vedere dispoziţiile Convenţiei privind crima
de genocid din cadrul ONU - cît şi de necesitatea de a asigura cadrul juridic
care să permită pedepsirea acelor infractori care se refugiază sau sînt
arestaţi pe teritoriul românesc" (subl. ns.).
Rezumînd acest comunicat,
rezultă că obligaţiile asumate de statul român pe plan internaţional au
influenţat procesul intern de legiferare "într-o măsură preponderentă",
deci nu în exclusivitate.
Textul oficial citat, oferă şi
un posibil indiciu că raţiunile care au determinat legiuitorul să scoată
noţiunea de "colectivitate" de sub incidenţa condiţionării naţionale,
etnice, rasiale ori religioase trebuie căutate mai degrabă în domeniul
relaţiilor internaţionale decît în interiorul societăţii româneşti.
Episodul acţiunilor desfăşurate
în Indonezia în perioada 1965-1966 este concludent din acest punct de vedere de
vreme ce victimele - al căror număr este estimat la 500-1000 de persoane - erau
caracterizate prin apartenenţa etnică (chinezi) dar şi prin orientarea politică
(comunişti) (pag. 163; Gh. Diaconescu; Op. cit.).
Afinităţile regimului politic
din România cu acele victime nu mai trebuie dovedite, ele constituind o
explicaţie plauzibilă a motivelor pentru care, doi ani mai tîrziu acest regim a
considerat util să extindă domeniul protecţiei legislative contra genocidului
şi asupra altor colectivităţi decît cele naţionale, etnice, rasiale sau
religioase.
Cu tot conţinutul ipotetic al
acestui raţionament este cert că amintitul episod infirmă susţinerile potrivit
cărora între anii 1960-1968 pe plan mondial nu s-au produs evenimente de natură
a afecta interese politice ori statale româneşti într-un asemenea mod încît să
explice noua opţiune a legiuitorului.
x
Tot în numele interpretării
logico-juridice s-a susţinut că respectiva opţiune legislativă reprezintă o
încălcare a obligaţiilor asumate de către statul român prin Convenţia pentru
prevenirea şi reprimarea crimei de genocid.
S-a subliniat că normele
internaţionale astfel instituite au un caracter imperativ (jus cogens) chiar şi
pentru statele care nu au aderat la convenţie, că de la ele nu se poate deroga
prin reglementări de drept intern şi că, modificarea lor este de conceput doar
sub forma unor tratate internaţionale, avînd o forţă juridică similară
Convenţiei. Au fost citate în acest sens diverse lucrări ştiinţifice,
preambulul Convenţiei, Avizul consultativ în materie emis la 28 mai 1951 de
către Curtea Internaţională de Justiţie şi documentele Conferinţei de la Viena
pentru codificarea dreptului tratatelor (pag. 94-97; Gh. Diaconescu; Op. cit.).
În realitate, nici una dintre
sursele documentare citate nu se referă însă la situaţia - existentă în
legislaţia română - cînd norma internă este mai exigentă sau are un domeniu de
aplicare mai larg decît aceea internaţională instituită prin Convenţie.
Este într-adevăr neîndoielnic
caracterul imperativ al Convenţiei pentru raporturile interstatale însă actuala
lege română nu derogă în nici un fel de la cerinţele ei.
Noţiunea de derogare sau
cea de excepţie de la prevederile unui act normativ are un conţinut
relativ care depinde de obiectul reglementării.
Dacă raportarea se face la
prevederile Convenţiei din anul 1948 trebuie ţinut seamă că obiectul acesteia
constă în stabilirea unor standarde minime cît priveşte apărarea, în
planul dreptului intern, a grupurilor naţionale, etnice, rasiale sau
religioase.
Pin urmare, legislaţia internă
va fi derogatorie numai în măsura în care nu se va conforma acestor cerinţe
minime.
Faptul că, de exemplu între 1950
şi 1960, timp de 10 ani de la aderarea la Convenţie, statul român nu s-a
conformat obligaţiei asumate potrivit art. V de a-şi adapta în mod
corespunzător legislaţia internă a constituit o derogare, adică o
încălcare a normei imperative citate. La fel poate fi calificat şi textul art.
231/2 din vechiul Cod penal care încălca art. II al Convenţiei, încriminînd
genocidul săvîrşit "din motive de rasă, naţionalitate sau religie",
dar nu şi pe cel comis din considerente etnice[1].
Cu totul alta este situaţia art.
357 din actualul Cod penal care asigură fără nici o derogare protecţia
împotriva genocidului a grupurilor naţionale, etnice, rasiale sau religioase,
preluînd ca atare şi formulările cuprinse în Convenţie.
Într-un asemenea context, faptul
că această protecţie se extinde şi asupra altor colectivităţi nu constituie o
încălcare a uneia sau alteia din normele Convenţiei. Este şi firesc pentru că,
deşi prin Convenţie nu s-a urmărit protejarea oricăror colectivităţi,
împotriva acţiunilor de exterminare a acestora, scopul ei nu a fost nici de a
crea o imunitate pentru cei care promovează asemenea acţiuni.
Cu alte cuvinte, sub aspectul
analizat, legea română nu este nici conformă nici contrară Convenţiei
ci doar neutră în raport cu prevederile acesteia.
Este pe deplin posibil deci ca,
de exemplu, un alt stat să refuze extrădarea unei persoane acuzate în România
de infracţiunea de genocid comisă împotriva unei colectivităţi. Un asemenea
refuz nu se va datora însă unei "încălcări" de către statul român a
obligaţiilor internaţionale asumate ci împrejurării că respectiva cerere excede
domeniul de reglementare al Convenţiei şi este prin urmare, inopozabilă
semnatarilor acesteia.
x
Potrivit art. 20 alin. 2 din
Constituţia României "Dacă există neconcordanţe între pactele şi tratatele
privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care România este parte,
şi legile interne, au prioritate reglementările internaţionale".
Deşi principiul astfel enunţat
marchează în esenţă un evident progres în protejarea drepturilor umane,
referirea la "neconcordanţele" dintre dreptul internaţional şi cel
intern este într-o anumită măsură echivocă.
Interpretat extensiv acest text
constituţional ar impune legii române conformarea pînă în cele mai mici
amănunte cu convenţiile internaţionale. Pe lîngă alinierea la standardele
internaţionale în materie s-ar ajunge într-o asemenea situaţie la transformarea
acestor standarde în adevărate bariere în calea progresului dreptului intern.
De pildă, rezerva făcută de
statul român şi menţinută şi în prezent cu privire la aplicarea condiţionată a
Convenţiei şi în teritoriile dependente este în mod paradoxal mai apropiată de
tendinţa actuală de dezvoltare a dreptului internaţional decît textul
corespunzător al Convenţiei.
Din acest punct de vedere legea
internă română nu "concordă" cu dreptul internaţional.
Nu la asemenea neconcordanţe
face deci referire art. 20 alin. 2 din Constituţie. Sensul exact al acestui text
constituţional nu poate fi decît acela că reglementările internaţionale devin
aplicabile în măsura în care standardele minime instituite de ele nu au fost
respectate de legea internă română.
S-a argumentat mai sus însă că
art. 357 C. pen. nu contravine cerinţelor Convenţiei pentru prevenirea şi
reprimarea crimei de genocid - pe care le respectă cu rigurozitate - ci doar
crează un regim sancţionar similar şi pentru alte fapte decît cele prevăzute de
tratatul internaţional.
§J. Într-un raţionament
juridic "argumentul autorităţii" are doar o valoare limitată. Această
valoare nu poate fi totuşi ignorată cu desăvîrşire, mai ales dacă în discuţie,
este repusă o problemă asupra căreia, pînă la un anumit moment, s-a manifestat
o unanimitate a punctelor de vedere exprimate de autorii lucrărilor de
referinţă ale ştiinţei dreptului penal. Acesta este şi cazul studiilor dedicate
infracţiunii de genocid pînă în anul 1989 (a se vedea "Explicaţii
teoretice ale Codului penal român", V. Dongoroz şi colectiv, Ed. Academiei
- Bucureşti 1972; "Codul penal - comentat şi adnotat", T. Vasiliu şi
colectiv, Ed. Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti 1977; "Drept penal -
parte specială", Oliviu Augustin Stoica, Ed. Didactică şi Pedagogică,
Bucureşti 1976; "Codul penal pe înţelesul tuturor", George Antoniu,
Marin Popa şi St. Daneş, Ediţia a IV-a, Ed. Politică, Bucureşti 1988).
Orientările teoretice
sintetizate în aceste lucrări, au fost ulterior însuşite de practica
judecătorească, iar faptul nu se datorează în primul rînd prestigiului
ştiinţific - de altfel incontestabil - al autorilor citaţi, cît mai ales
obiectivităţii şi consecvenţei studiilor efectuate de ei.
Rămîne de stabilit în ce măsură
aceste două caracteristici se regăsesc şi în recenta încercare de remodelare a
doctrinei, atîta timp cît principalul său promotor[2]
s-a aflat în luna decembrie 1989 în imediata apropiere a celor care, la
Timişoara, conduceau acţiunile represive, iar ulterior a contribuit direct la
fundamentarea acuzaţiei publice de participare la genocid împotriva mai multor
inculpaţi.
x
Îndoieli cît priveşte
oportunitatea calificării juridice date unor fapte de genocid comise de
cetăţeni români au fost formulate şi în raport cu aşa numitul "caracter
infamant" al acestei infracţiuni, despre care se susţine că s-ar răsfrînge
şi asupra poporului căruia îi aparţin făptuitorii.
Această discuţie vizează două
aspecte:
Ca argumentaţie împotriva
aplicării art. 357 C. pen. ea este pe cît de străină domeniului raţionamentelor
juridice, pe atît de falsă.
În realitate, orice infracţiune
are într-o annumită măsură caracter infamant pentru făptuitorul ei. A susţine
însă că acest caracter s-ar răsfrînge asupra întregului popor căruia îi aparţin
făptuitorii, echivalează cu exacerbarea nejustificată a unei pretinse culpe
colective care ar face ca orice represiune penală să pară imorală şi inutilă.
Absurdul afirmaţiei analizate
este şi mai clar evidenţiat dacă se are în vedere situaţia victimelor care,
aparţinînd şi ele aceluiaşi popor, s-ar afla - conform liniei de gîndire
menţionate - tot într-o situaţie "infamantă".
În realitate însă, în urma
evenimentelor din luna decembrie 1989, reacţia prevalentă pe plan mondial a
fost nu de oprobiu ci de compasiune faţă de poporul român, fapt explicabil faţă
de numărul considerabil al victimelor, morţi şi răniţi, înregistrate cu acel
prilej.
În altă ordine de idei este real
însă că "în conştiinţa comună" noţiunea de genocid este de regulă
asociată cu activităţile desfăşurate în Germania în perioada regimului nazist
în scopul exterminării unor întregi populaţii.
Este de asemenea o certitudine
că actele criminale săvîrşite în România în luna decembrie 1989 nu au cunoscut
nici pe departe asemenea dimensiuni şi nici nu s-au soldat cu zeci de mii, sute
de mii ori milioane de victime.
Aşa cum s-a argumentat deja, în
raport cu cerinţele Convenţiei din anul 1984 [1948 - greşeală de
dactilografiere în text - n.n.] şi cele ale art. 357 C. pen., numărul
victimelor rezultate nu are însă nici o relevanţă pentru calificarea unei fapte
ca genocid.
Iar dacă semnificaţia exactă a
noţiunii de genocid nu este decît parţial receptată de către conştiinţa
publică, faptul este lipsit de relevanţă juridică şi oricum remediabil în
măsura în care hotărîrile pronunţate de instanţele româneşti vor face o corectă
aplicare a prevederilor art. 357 C. pen.
x
Încheind această analiză
teoretică urmează a conchide că hotărîrea de utilizare a armelor de foc şi a
muniţiei de război împotriva unor mase de manifestanţi este aptă de a conduce
la distrugerea parţială sau totală a unei colectivităţi putînd fi calificată -
în funcţie de aspectele concrete ale cauzei - drept infracţiune de genocid în
sensul prevăzut de art. 357 C. pen.
O a doua concluzie este că prin
obiectul reglementării sale, acest text de lege nu contravine obligaţiilor
asumate de statul român prin Convenţia pentru prevenirea şi reprimarea crimei
de genocid.
x
Tranşarea acestor chestiuni de
principiu răspunde numai unora dintre argumentele invocate în apărarea
inculpaţilor. Alte apărări vizează însă aspecte mai mult sau mai puţin concrete
ale evenimentelor desfăşurate în perioada 15-22 decembrie 1989.
De exemplu:
În combaterea acuzaţiei de
genocid s-a susţinut printre altele că scopul utilizării armelor de foc şi al
muniţiei de război nu a fost cel de distrugere totală ori parţială a unei
colectivităţi aşa cum prevede art. 357 C. pen. În context, s-a avansat ideea că
scopul acestei măsuri a fost de a conserva puterea de stat în mîinile celor
care o exercitau la acea dată. Este de observat însă că, scopul propriei
autoconservări este unul generic care guvernează practic întreaga funcţionare a
oricăror sisteme politice şi cu atît mai mult a celor nedemocratice.
Acestui scop esenţial îi erau
subordonate de exemplu organizarea "centralist-democratică" a
societăţii şi economiei, impunerea unei "scări de valori" proprii,
promovarea nelimitată a cultului personalităţii, dar şi acţiuni de mică anvergură
ca de pildă hotărîrea anunţată în disperare de cauză la 21 decembrie 1989
privind majorarea alocaţiei de stat pentru copii.
Scopul generic astfel definit nu
exclude şi existenţa simultană a unor scopuri imediate ale respectivelor
acţiuni. De altfel, tot în apărarea inculpaţilor, s-a menţionat şi un asemenea
scop imediat, care ar fi fost cel de intimidare a protestatarilor.
Această ultimă susţinere face
abstracţie de dinamica evenimentelor desfăşurate iniţial la Timişoara şi în
cursul cărora au fost întreprinse într-adevăr o multitudine de activităţi
urmărind intimidarea participanţilor la acţiunile de protest. Utilizarea masivă
a activului partidului comunist pentru a desfăşura "muncă de
lămurire" în marile unităţi economice, dublată de prezenţa ostentativă a
ofiţerilor de securitate, erau de natură a intimida pe cei dispuşi să extindă
şi în acel cadru organizatoric protestele care cuprinseseră strada. Numărul
mare de arestări din noaptea de 16/17 decembrie 1989, folosirea de către
forţele de represiune a tehnicii din dotarea formaţiunilor de pompieri militari
ca şi a unor mijloace contondente pentru împrăştierea demonstraţiilor produse
în acea noapte şi pe 17 decembrie 1989 la amiază, simpla deplasare prin zona
centrală a oraşului a unor forţe - inclusiv vehicule blindate ale Ministerului
Apărării Naţionale - şi chiar utilizarea muniţiei de manevră au fost acţiuni care,
de asemenea, se subordonau pînă la un punct scopului de intimidare a
protestatarilor.
Trecerea de la utilizarea
muniţiei de manevră la cea de război a marcat însă tocmai eşecul încercărilor
de intimidare. Prin construcţie, armele de foc, în măsura în care utilizează
muniţia de război, sînt destinate uciderii sau vătămării fizice a adversarului.
Ţine deci de logica elementară,
că utilizarea lor ca atare viza acest scop imediat, iar efectul de intimidare a
celor care scăpau neatinşi de gloanţe era doar unul subsecvent, condiţionat
fiind de apariţia victimelor, morţi şi răniţi.
x
Dacă deschiderea focului viza
într-adevăr, aşa cum s-a arătat, omorîrea şi rănirea unui număr de persoane, în
conştiinţa celor care au hotărît, au ordonat şi apoi au sprijinit executarea
respectivului ordin, victimele nu au fost şi nu aveau cum să fie reprezentate
ca individualităţi, ci doar ca elemente componente ale populaţiei Timişoarei
destinate sacrificării.
Că este aşa, rezultă şi din
faptul că nu a existat practic nici un criteriu cît de cît unitar al selectării
victimelor, fiind ucise sau rănite multe persoane care nici măcar nu participau
la acţiunile de protest, unele aflate chiar în propria locuinţă.
Cu alte cuvinte ordinul a fost
emis şi executat pur şi simplu pentru distrugerea unei părţi a colectivităţii
umane a Timişoarei, prin uciderea ori rănirea de locuitori ai oraşului.
Deşi prezintă, potrivit art. 176
C. pen. o anumită complexitate, omorul deosebit de grav, în tentativă sau în
formă consumată, nu oferă o încadrare juridică satisfăcătoare pentru aceste
activităţi infracţionale.
Propunerea procurorului de
schimbare a încadrării juridice a faptelor unor inculpaţi din autorat la
genocid în instigare la omor deosebit de grav, omite împrejurarea că
prezumtivii instigatori nu au avut decît reprezentarea generică a viitoarelor
victime, morţi şi răniţi.
Este greu de admis de exemplu,
că inculpatul Bălan Radu ar fi instigat pur şi simplu la omorîrea victimei
Ianoş Paris, atîta vreme cît nu a ştiut nimic despre această persoană şi nu a
cunoscut împrejurările concrete în care ea avea să fie omorîtă de inculpatul
Veverca Iosif.
Pe de altă parte, calificarea
dată persoanelor care au plănuit, ordonat şi controlat executarea focului
împotriva populaţiei ca fiind doar instigatori, tinde la o inechitabilă
transferare a responsabilităţilor acelor fapte asupra simplilor executanţi
aflaţi oricum în subordine militară şi supuşi conducerii factorilor politici.
Soluţia adoptată în majoritate
de completul de judecată, în sensul schimbării încadrării juridice a faptelor
unor inculpaţi în autorat la infracţiunea de omor deosebit de grav, nu răspunde
nici ea decît parţial acestor obiecţiuni.
Pe această linie de gîndire ar
însemna ca de pildă, în cazul amintit, al victimei Ianoş Paris, să existe un
autor direct al omorului, Veverca Iosif, precum şi cel puţin alţi patru autori
morali dintre inculpaţii trimişi în judecată în cauza de faţă: Coman Ion, Bălan
Radu, Deheleanu Ion şi Corpodeanu Ioan.
Acestora li s-ar putea adăuga o
întreagă listă cu numele celor care au emis ori au transmis pe cale ierarhică,
pînă la făptuitorul Veverca Iosif, ordinul de utilizare a armelor de foc şi a
muniţiei de război: Nicolae şi Elena Ceauşescu, Tudor Postelnicu, generalii
Nuţă Constantin şi Mihalea Velicu etc.
Iar dacă, redusă astfel la
absurd, ideea de autorat moral la infracţiunea de omor apare ca discutabilă în
raport cu fiecare victimă în parte, cu atît mai puţin ar putea ea reflecta
gradul de responsabilitate al inculpaţilor faţă de ansamblul acestor victime
între care se numără nu numai cei ucişi dar şi cei răniţi.
x
Asemenea impedimente nu mai
subzistă însă, dacă încadrarea juridică de bază este aceea de genocid în sensul
art. 357 alin. 1 lit. a şi b C. pen., deoarece responsabilitatea în acest din urmă
caz revine în mod preponderent celui care iniţiază, organizează şi coordonează
acţiunile criminale menţionate în textul citat.
Argumentul hotărîtor în favoarea
acestei încadrări constă însă, desigur, în aceea că situaţia de fapt astfel cum
a fost ea reţinută în considerentele sentinţei oferă suficiente temeiuri pentru
aplicarea în cauză a prevederilor art. 357 alin. 1 lit. a şi b C. pen.
Probele privind desfăşurarea
şedinţei Comitetului Politic Executiv de la 17 decembrie 1989 atestă că acesta
a fost momentul crucial în care hotărîrea de utilizare a armelor de foc şi
muniţiei de război a căpătat o consacrare "oficială" fiind acceptată
fără rezerve de către principalii factori centrali de decizie politică şi
militară.
Dinamica desfăşurării
respectivei şedinţe, demonstrează că în noaptea de 16/17 decembrie 1989,
conducerile Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului de Interne şi
Departamentului Securităţii Statului au receptat cu circumspecţie ordinele date
telefonic, în repetate rînduri, de către Nicolae Ceauşescu pentru amplificarea
măsurilor de reprimare a manifestaţiilor Aceeaşi reticenţă faţă de ideea
deschiderii focului s-a manifestat şi cu ocazia evenimentelor de stradă produse
în data de 17 decembrie 1989 la amiază, care au culminat cu ocuparea sediului
organului judeţean de partid.
Obstinaţia cu care, în timpul
şedinţei Comitetului Politic Executiv, s-a revenit de mai multe ori asupra
acestei "nesupuneri" a celor 3 miniştri cărora li s-a reproşat chiar
şi faptul că în timpul evenimentelor menţionate s-au consultat între ei, atestă
că Nicolae Ceauşescu a considerat atitudinea respectivilor demnitari drept o
încercare de subminare a propriei autorităţi de comandant suprem.
Convocarea Comitetului Politic
Executiv constituie deci, printre altele, şi o modalitate prin care Nicolae şi
Elena Ceauşescu, mizînd pe obedienţa membrilor acestui organ politic central au
dorit să îşi întărească autoritatea în faţa conducătorilor forţelor armate.
Analiza stenogramei permite
evidenţierea şi delimitarea clară a trei categorii de protagonişti: prima
categorie este reprezentată de soţii Ceauşescu, care, în general, au dominat
discuţiile; o a doua au constituit-o cei 3 miniştri, iar cea de a 3-a au
format-o ceilalţi participanţi la şedinţă.
Scena isterică a prezentării
demisiei de către Nicolae Ceauşescu demonstrează că şedinţa nu s-a desfăşurat
chiar în sensul dorit de el, opunerea unor componenţi ai Comitetului Politic
Executiv la propunerea de destituire a celor 3 miniştri, indicînd că, cei
astfel convocaţi, nu erau dispuşi în totalitatea lor să accepte rolul de simplă
masă de manevră.
Acceptarea de către soţii
Ceauşescu a menţinerii în funcţie a celor 3 miniştri nu poate fi interpretată
decît ca pe o soluţie de compromis major, de vreme ce în timpul şedinţei,
aceştia fuseseră acuzaţi de trădare şi ameninţaţi cu trimiterea în faţa plutonului
de execuţie.
Cealaltă latură a compromisului
a fost însă aceea că miniştrii, sub influenţa poziţiei manifestate de membrii
Comitetului Politic Executiv au acceptat ca, în continuare, să acţioneze
conform ordinelor date de soţii Ceauşescu, inclusiv prin utilizarea armelor de
foc şi a muniţiei de război împotriva demonstranţilor.
Este motivul pentru care, dacă
pentru soţii Ceauşescu, ca iniţiatori ai măsurii şi pentru ceilalţi conducători
militari ca primi executanţi se poate reţine calitatea de autori ai
infracţiunii de genocid, pentru membrii Comitetului Politic Executiv participanţi
la respectiva şedinţă, calificarea juridică a faptei este de instigatori la
infracţiunea de genocid.
Această calificare îl priveşte
şi pe inculpatul Pacoste Cornel.
x
Pe lîngă autorii mai sus
amintiţi şi care au dirijat din Capitala ţării represiunea desfăşurată nu numai
la Timişoara ci şi în alte localităţi, punerea în aplicare a măsurilor
criminale impunea şi o coordonare pe plan local.
Analiza probelor, astfel cum
apare ea în considerentele hotărîrii, demonstrează că inculpaţii Coman Ion şi
Bălan Radu au asigurat o asemenea coordonare, exercitînd un control specific pe
linie politică asupra măsurilor de lichidare a fenomenului protestatar de la
Timişoara.
Pentru aceşti doi inculpaţi,
încadrarea juridică corectă este aceea de autori ai infracţiunii de genocid.
Acestora li se adaugă inculpaţii
Popescu Ion, Sima Traian, Deheleanu Ion şi Corpodeanu Ioan care, prin funcţiile
deţinute, au fost la curent cu măsurile criminale transmise de la Bucureşti şi
puse în executare la Timişoara, au cunoscut amploarea masacrului şi au
sprijinit în mod specific comiterea lui, motiv pentru care se fac vinovaţi de
complicitate la infracţiunea de genocid.
În fine, întreaga operaţiune de
sustragere de la morga Spitalului judeţean a cadavrelor, de transportare a lor
la Bucureşti şi de incinerare, constituie forme de favorizare a autorilor
infracţiunii de genocid. Acestei din urmă calificări i se subordonează şi
activitatea inculpatului Ghircoiaş Nicolae, de sustragere a mai multor acte
medicale, cuprinzînd situaţia celor răniţi şi a celor decedaţi.
x
[1] totuşi, în limba română "naţionalitate" şi "etnie" sînt sinonime. În limbile franceză şi engleză, "naţionalitate" este folosit cu înţelesul de "cetăţenie". Folosirea în româneşte a cuvîntului "naţionalitate" cu înţelesul de cetăţenie, după model anglo-francez, este un lucru recent.
[2] Gh. Diaconescu, autorul lucrării "Genocidul", era procuror general adjunct al României în 1989 şi a fost prezent la Timişoara în timpul revoluţiei. Unii dintre inculpaţi şi-au justificat acţiunile spunînd că nu puteau pune la îndoială legalitatea lor cîtă vreme procurorul general adjunct era prezent.