În loc de
încheiere
Păcat
că evenimentele din decembrie 1989 n-au adus suficiente lumini care să
lămurească profunzimea şi întinderea fenomenului comunist, în ce priveşte
depravarea lui în toate domeniile vieţii. Principiul de bază al comunismului
era acela că, tot ce este util partidului şi oamenilor săi este moral. Toţi cei
ce gândeau altfel decât cei cu carnetul roşu, nu puteau fi promovaţi pe scara
socială, oricât de merituoşi ar fi fost ei.
Duşmanul
de clasă, chiar dacă era marginalizat când interesul partidului o cerea, era
obligat să supravieţuiască servind în ultimă instanţă ţelurile aceluiaşi
partid. Preoţii erau puşi să se roage în biserici să se roage pentru
conducătorii atei ai ţării, chiar dacă religia era “opiumul popoarelor”. Nimeni
dintre victimele comunismului şi cu atât mai puţin cei persecutaţi de comunişti
nu aveau voie să se plângă de nedreptatea care li se făcea; din contra, ei
trebuia să salute orice măsură luată chiar împotriva lor şi să şi-o însuşească[lcb1]. Când un om cu “bube-n cap” comitea
o greşeală, era cercetat până în pânzele albe, pentru a vedea dacă nu cumva la
mijloc era o intenţie de sabotaj, sau chiar una criminală. Când greşea un
“tovarăş” se motiva altfel: “Ce vrei măi tovarăşe, mai greşeşte omul, că şi
tov. Stalin a spus că numai cine nu munceşte nu greşeşte.”
Gândirea
logică şi corectă nu încăpea în capul unui comunist. Totul se judeca prin
prisma luptei de clasă. Când se iscau certuri între deţinuţii dintr-o celulă,
iar Goiciu, comandantul închisorii Gherla, afla şi trebuia să facă “dreptate”,
avea dreptate numai muncitorul; dacă cei angajaţi într-o controversă sau ceartă
erau amândoi muncitori, i se dădea dreptate muncitorului ceferist. Justiţia
comunistă pusă în “slujba poporului şi a clasei muncitoare” şi nu în slujba
dreptăţii, fiindcă dreptatea are caracter de clasă conform dialecticii
materialiste.
Cât
priveşte istoria, aceasta n-a fost niciodată mai răstălmăcită şi răsturnată
decât în perioada comunistă. Toate cotropirile ruseşti erau “eliberări” de sub
jugul otoman, tătar, burghezo-moşieresc sau, mai nou, fascist. În 1940
Basarabia şi nordul Bucovinei au fost eliberate de sub jugul burghezo-moşieresc
român, iar în 1944 de sub jugul fascist şi imperialist românesc, fiindcă
România Mare se formase, ziceau ei, însuşindu-şi teritorii străine în urma unui
război imperialist.
În
realitate, întreaga istorie comunismului care a acaparat aproape o pătrime a
plenetei nu este altceva decât încălcarea grosolană şi brutală prin violenţă a
celor trei drepturi fundamentale ale omului, care sunt imprescriptibile:
dreptul la viaţă, la libertate şi la proprietate. Comuniştii au omorît, au
închis şi deportat şi au confiscat proprietăţi şi adăposturi ale unor oameni
pentru care ei nu aveau nici o motivare “revoluţionară”. Nu mai vorbesc de
motivări morale sau juridice. Singura motivare era ura împotriva celor ce aveau
o proprietate câştigată prin muncă proprie. Comuniştii nu-i iubesc pe cei ce
n-au, ci îi urăsc pe cei ce au.
O
altă aberaţie comunistă de tip rusesc este aserţiunea că moldovenii nu sunt
români, iar limba vorbită de ei este limba moldovenească şi nu românească.
Interesele ruseşti cereau în 1812 ca teritoriul Moldovei lui Alexandru cel Bun
şi Ştefan cel Mare, cuprins între Prut şi Nistru să se numească Basarabia, cu
scopul vădit de a delimita teritorial şi etnic acea parte a Moldovei istorice,
iar după primul război mondial au revenit la Moldova înfiinţând o “Republică
Moldovenească” cu capitala la Balta, în Transnistria. Acest lucru s-a făcut cu
scopul de a satisface lăcomia rusească, care voia ca într-un moment istoric
care le-ar fi fost favorabil. să cuprindă întreaga Moldovă istorică până la
Carpaţi între graniţele ruseşti.
Ruşii
se oferă cu mare generozitate să scrie istoria altor popoare. Cel mai recent
gest al lor a fost crearea “Republicii Moldoveneşti Nistrene”, declarată “zonă
de interes strategic” Au găsit şi un preşedinte pe măsură, un “moldovean
get-beget” în persoana lui Smirnov din Kamceatka care, la data proclamării
republicii, avea o vechime de “moldovean” trăitor pe meleagurile Transnistriei
de patru ani. Logica rusească admite orice lipsă de logică. Vorba părintelui
Amălinei: “Ce, pe ruşi îi pui în rând cu lumea?”[lcb2] Acest lucru l-au demonstrat de
atâtea ori în istorie. Un exemplu recent şi vizibil pentru noi românii este că
nordul Bucovinei şi Ţinutul Herţa au fost anexate de ei ca o dobândă pentru
administrarea românească a Basarabiei între anii 1918-1940, în urma unei
hotărâri liber consimţite a Sfatului Basarabiei. Dacă s-ar pune problema
invers, ruşilor le-ar trebui o altă planetă ca să-şi poată plăti toate
dobânzile pentru teritoriile şi popoarele ocupate de ei în mod samavolnic în
decursul istoriei.
Dovada
cea mai bună că un comunist nu se poate despărţi de minciuna cu care a fost
hrănit toată viaţa, o observăm şi la cei ce şi-au schimbat firma devenind
democraţi. Petre Roman, fiu de comunist sadea, a declarat la TVR că Basarabia a
fost dată ruşilor de comunişti, iar Ardealul a fost dat de legionari, încercând
să insinueze că au fost şi alte partide care au militat pentru dezmembrarea
ţării şi nu numai cel comunist, în care tatăl său l-a crescut şi l-a “botezat”
cu aghiazmă de la Moscova, sfinţită de PC(b) al URSS.
Prea
bun este Dumnezeu că rabdă atâta minciună şi impertinenţă. L-aş invita pe P.
Roman să aducă semnătura celui mai modest şi umil legionar care a consimţit
cedarea Ardealului. Este calomnia unui om care [lcb3]ştie că nu poate fi tras la
răspundere, dar convins de un lucru: că dacă un singur telespectator şi-a
însuşit minciuna, el a câştigat ceva. Personal l-am auzit făcând aceste
afirmaţii la TVR în ianuarie 1990 şi n-a venit cu nici o dezminţire până acum.
La
fel, “marele istoric” cu limbajul lui graseiat, Răzvan Teodorescu, care şi-a
dat cuvântul lui de “onoahre” că televiziunea română a fost atacată în 1990 de
“legionahri”. Nici până azi nu şi-a dat foc la diploma de istoric, cu toate că
nu-l costa decât un “chibhrit”. Iertarea din partea poporului român ar fi fost
totală, dacă şi-ar fi ars-o în faţa camerelor de luat vederi, de unde a făcut şi
afirmaţia calomnioasă.
Declaraţii
mincinoase şi lipsite de răspundere după decembrie ’89 au mai făcut şi alţi
comunişti cu părul schimbat, dar năravul ba. Ion Iliescu a venit la televizor
cu o revistă legionară din America, pe care o arăta telespectatorilor pentru
a-i speria cu marota legionară, iar Silviu Brucan a spus despre teroriştii
pentru care televiziunea a chemat lumea la Bucureşti s-o apere, că sunt un fel
de legionari care au depus şi ei un jurământ asemănător.
După
decembrie ’89 s-a vorbit mai mult de legionari decât de comunişti, fiindcă aşa
era dirijată politica de cei ce au ajuns sus aduşi de valul evenimentelor, de
parcă legionarii ar fi guvernat 45 de ani, nu comuniştii.
Minciuni
grosolane, cum numai comuniştii au putut să debiteze, am auzit şi în
închisoare, când ni se spunea de către securişti că avem noroc că suntem
izolaţi de societate, că dacă am fi liberi, clasa muncitoare ne-ar linşa, dar
aşa suntem salvaţi. Mă mir că nu ne-au obligat la eliberare să semnăm câte o
hârtie în care să mulţumim partidului că ne-a păzit de furia celor din afara
zidurilor şi a sârmei ghimpate. Probabil că din această cauză nu se face
procesul comunismului, fiindcă toţi cei oprimaţi de securitate se arată
îndatoraţi faţă de binefăcătorii lor, care i-au apărat.
Cred
totuşi că procesul comunismului în România şi în celelalte ţări nu se face
pentru simplul motiv că cei care l-au transplantat şi impus în această parte a
Europei au constatat că acest mare experiment social n-a dat rezultatele
scontate, fiind un mare eşec şi totodată n-au interesul să se ajungă la
originea răului şi la vinovaţii reali care l-au creat, dintre care câţiva mai
sunt în viaţă şi cu firma schimbată şi care nici usturoi n-au mâncat, nici gura
nu le pute. Dar mai ales vor să nu ştie lumea care era intenţia celor ce l-au
creat, fiindcă nici într-un caz nu li se pot atribui intenţii bune, deoarece
era vizată dominaţia mondială.
Comunismul,
fiind rezultatul altoiului marxist pe sufletul slav combinat cu sălbăticia
asiatică, a dat naştere monstrului cu cele trei capete: expansiune, dominaţie
şi cruzime.
În
decursul istoriei, ruşii au îmbrăcat trei măşti sub care şi-au ascuns
intenţiile, cel puţin pentru noi românii: masca antiotomană, masca ortodoxiei
şi masca bolşevică a co[lcb4]munismului, toate având la bază
doctrina panslavismului[lcb5]. Ba au încercat să demonstreze
că şi românii ar fi slavi.
Privit
retrospectiv, comunismul nu poate fi definit decât aşa cum foarte bine l-a
caracterizat tot un comunist, Djilas: “o nouă şi depravată clasă exploatatoare.”
El n-are nimic comun cu cavalerismul şi cuvântul de onoare. Adversarul politic
n-are nici o valoare morală în faţa lui, dar îşi însuşeşte cu mare uşurinţă
toate meritele adversarului, fără să clipească din ochi.
Comuniştii
au căutat tot timpul să-l umilească şi să-l degradeze pe adversarul lor politic
prin cele mai josnice mijloace. Având toată economia în mâna lor şi cetăţeanul
de rând neavând altă supapă de supravieţuire, ei dispuneau integral de viaţa
omului. Astfel au obligat soţiile deţinuţilor să divorţeze şantajându-le cu
primirea sau menţinerea într-un serviciu pentru câştigarea existenţei.
Foştii
deţinuţi, când ne chemau la ei la securitate să vadă ce mai gândim şi să vedem
şi noi că ei nu ne slăbesc din vedere, eram întrebaţi dacă şi de ce ne mai
întâlnim cu foştii camarazi de detenţie şi eventual ce mai spun şi gândesc ei.
Erau foarte nemulţumiţi şi chiar iritaţi când primeau răspunsuri normale şi
motivate de faptul că am împărţit aceeaşi celulă şi acelaşi pat. Le-ar fi făcut
plăcere să ne scuipăm între ochi unii pe alţii. În felul acesta ne-am fi
încadrat în mersul victorios spre societatea socialistă multilateral
dezvoltată, care, susţin ei, este forma supremă de organizare socială.[lcb6] Ei trec[lcb7] cu mare uşurinţă în barca ce nu
se scufundă. Apar la televiziune înconjuraţi de icoane spre a fi filmaţi; se
refugiază în orice doctrină politică şi în orice religie, îmbrăţişând orice
ideologie.
Dacă
un preot ar spune că nu există Dumnezeu, nu s-ar spăla de critica comuniştilor
cu toate apele pământului toată viaţa. Un comunist care toată viaţa a dat cu
barda în Dumnezeu, când i s-au închis toate cărările se face şi creştin: “Ce
vrei domnule? L-am descoperit pe Dumnezeu.” Nu poţi să-i negi acest drept.
Dialectica permite orice exhibiţie.
Trebuie
să recunosc şi un merit comunismului: a realizat cel mai perfect stat poliţist
din lume prin “violenţa nelimitată de lege” pusă în practică prin tortură ,
foame şi crime, duse până la dezumanizare, reuşind să semene neîncrederea între
oameni, atât de tare, încât nu puteai deosebi pe omul de bună credinţă de
agentul provocator. Acest lucru le dădea lor siguranţa că niciodată comunismul
nu va cădea de la putere; erau convinşi de veşnicia lui, iar mare parte din
lume era cuprinsă de deznădejdea de a nu-i vedea sfârşitul.
Un
singur lucru n-au gândit comuniştii, că această concepţie este împotriva firii
omeneşti şi tot ce-i împotriva firii nu poate dăinui la infinit. Evoluţia
societăţii însăşi cerea acest lucru. Comunismul se considera mai mult decât o
concepţie politică, se considera o religie politică a lumii, dar nu de esenţă
spirituală, ci materialistă. Omul nu este un produs standardizat al naturii, că
de aceea este om, dar nici nu poate fi constrâns la infinit să-şi însuşească un
punct de vedere care este în flagrantă contradicţie cu natura lui. Cu alte
cuvinte, omul poate fi educat, dar nu şi dresat. Educaţia îşi are originea în
spirit, nu în animalism. Constrângerea se aplică şi omului, dar numai aceluia
ce încalcă un principiu moral pe care societatea îl respinge. Aceştia formează
abaterile de la regulă.
Nici
un răufăcător nu lucrează la lumina zilei, fiindcă răul nu se susţine prin el
însuşi, pe când binele trăieşte prin el însuşi, făcut fie la lumina zilei, fie
nu, aşa cum ne învaţă biserica.
Chiar
dacă am abandonat casa şi satul natal, fugind din calea puhoiului bolşevic, am
avut neşansa să-l cunosc sub toate aspectele în timpul de aproape o jumătate de
secol cât a durat, iar aproape o treime din comunism am trăit-o în spatele
zăvorului şi sârmei ghimpate, acolo unde răul şi ura au luat forme abjecte şi
inumane, urmărindu-se dacă nu exterminarea totală, ceea ce ar fi fost o a doua
Cambogie, dar exterminarea morală sau dezumanizarea s-au practicat metodic de
la cele mai înalte niveluri.
Nu
ştiu cât ar rezista în condiţii similare cu cele ale foştilor deţinuţi politici
reprezentanţii “eroicei clase muncitoare” şi ai “harnicei ţărănimi
colectiviste” care se îmbolnăvesc pe capete atunci când trebuie să se prezinte
în faţa justiţiei sau să-şi execute pedeapsa, chiar dacă au mâncare pe
săturate, televizor în culori, legătură cu familia, asistenţă medicală ca şi a
celor liberi etc şi sunt apoi eliberaţi înainte de termen, fiindcă nu pot
suporta detenţia. Boala lor se cheamă “îmburghezire proletară” şi este tratată
cu “miopie burgheză”, ceea ce îi face impertinenţi.
Nu
degeaba generalul Petrescu, marele inchizitor comunist care dădea pedepse grele
în dreapta şi-n stânga, a spus că preferă să facă puşcărie sub americani decât
sub comunişti. Ştia el ce ştia. Din această încleştare inegală, securiştii n-au
reuşit să distrugă solidaritatea dintre deţinuţi, chiar dacă au reuşit să-şi
infiltreze informatori printre ei, recrutaţi dintre oamenii fără caracter, dar
care erau depistaţi şi izolaţi. Până şi cei trecuţi prin moara Piteştiului şi
Gherlei, când au prins un moment de destindere şi-au revenit din satanizare,
rămânând numai cei care au iniţiat acţiunea la îndemnul şi promisiunile
securiştilor, nu cei care au consimţit prin tortură, de unde se vede clar că
dresajul la omul normal nu dă rezultate, nu se poate aplica.
Din
autobiografia mea penitenciară am încercat să redau amintirile, întâmplările şi
persoanele care s-au fixat mai puternic pe pelicula memoriei mele şi care au
lăsat urme mai adânci în sufletul meu. Cu majoritatea celor aduşi la suprafaţă
din adâncul uitării, am legat prietenii şi am stabilit ataşamente sufleteşti
care nu se vor şterge niciodată din amintire, dar de la o vreme memoria începe
să nu mai fie fidelă, ba mai şi încurcă lucrurile, aşa că rămâne fiecare cu
ceea ce ştie după ce-a uitat tot ce-a învăţat sau ştiut. Pe parcursul
povestirii, mi s-a mai ridicat ceaţa uitării
de pe amintiri şi mi-au apărut în minte şi alţi prieteni şi camarazi pe
care chiar dacă-i pomenesc în final, figurile lor merită a fi puse în chenar
pentru caracterul şi atitudinea lor. Printre cei puţini aduşi la suprafaţă,
faţă de cei mulţi pe care i-am uitat, figurează următorii:
Asandei
Ion, elev la liceul industrial din Dorohoi, care în tot timpul detenţiei a avut
o atitudine demnă şi corectă.
Tudose
Dumitru din Hilişău-Dorohoi, fost coleg de clasă în primii ani de liceu
Teodoru
Romică din Bucureşti
Cazacu
Marcel din Rădăuţi-Bucovina, de care mă leagă amintiri frumoase
Râmboiu
Septimiu din Cluj
Jucan
Simion din Mănăstirea Humorului
Obreja
Octav din Botoşani
Hotea
Ion din Maramureş
Câmpeanu
Titi din Prahova
Cârdu
Eugen din Oraviţa
Voloşniuc
Constantin (Nică) din Huşi
Ganez
Dumitru din jud. Botoşani
Măntăluţă
Gheorghe din Săveni-Dorohoi
Dumitraş
Constantin din Păltiniş-Dorohoi
Nu
cunosc situaţia lui Cârdu Eugen, care era mai în vârstă decât mine şi care mă
alinta cu apelativul “ţâncule”, când eram în aceeaşi brigadă pe Canal, eu fiind
printre cei mai tineri de acolo. Despre Tudose Dumitru şi Jucan Simion ştiu că
nu mai sunt în viaţă. Nică Voloşniuc, un caracter deosebit şi un bun camarad, a
avut ghinionul să moară departe de-ai lui şi de ţară.
“Dintre sute de catarge,
Care lasă malurile,
Câte oare le vor sparge
Vânturile, valurile?”
Ieşit
afară din ultima închisoare, mi-am câştigat pâinea ca achizitor de materiale
pentru întreprindere. Pe lângă neplăcerile meseriei, care nu-ţi dădea niciodată
satisfacţie, fiindcă întotdeauna după ce rezolvai o cerinţă, apăreau altele
două-trei nerezolvate, mai aveai şi ghinionul să ai nişte şefi, care oricât de
comunişti erau şi de îndoctrinaţi cu
economia planificată, nu recunoşteau că materialele solicitate nu se găsesc la
prăvălia de la colţul străzii, ci depindeai de “sfânta repartiţie socialistă”.
Cu
toate neplăcerile meseriei, totdeauna trebuie să descoperi şi o parte bună a
lucrurilor. Eu, care n-am reuşit să cunosc ţara decât din vagonul dubă, am avut
prilejul să văd foarte multe locuri şi localităţi, pe care cu greu le-aş fi
putut vedea pe banii mei şi nu pot spune că acest lucru mi-a displăcut, ci din
contra. Marea problemă era aceea a cazării. Rar când puteai să găseşti o cameră
liberă la hotel, mai ales la Bucureşti unde se găseau majoritatea bazelor de
aprovizionare ale ministerelor şi unde toţi merceologii şi delegaţii din toată
ţara căutau locuri de cazare.
Desele
mele deplasări prin ţară mi-au oferit prilejul de a mai întâlni prin diverse
întreprinderi şi mulţi prieteni din închisoare, iar pe unii, a căror adresă o
ţineam minte, i-am căutat pe acasă, bineînţeles dintre cei care eram sigur că
au rămas aşa cum îi cunoscusem şi că nu vor manifesta vreo reticenţă. Tuturor
acestor oameni le voi dedica câteva rânduri, menţionându-i în mod special,
fiindcă le recunosc încrederea ce mi-au acordat-o şi ne-am păstrat-o reciproc.
Îi voi enumera aproximativ în ordinea cronologică a întâlnirii:
Ghiţă
Bursuc, coleg de liceu şi de închisoare, iar din 1945, după repatrierea mamei
şi stabilirea ei în România, am devenit consăteni. Aşa cum am spus şi mai
înainte, el s-a ocupat de cele necesare la înmormântarea mamei mele. El a fost
primul cu care m-am întâlnit după eliberare, dar a plecat prea devreme dintre
noi.
Curpănaru
Gheorghe, care a devenit concitadin cu mine, stabilindu-se după eliberare în
Piatra Neamţ, unde soţia lui avea domiciliul. Cu el îmi împărtăşeam impresiile
reciproc, mai ales când securitatea ne dădea târcoale, şi am rămas prieten în
continuare.
Ioanid
Ion, a cărui adresă, deşi o ştiam foarte bine, l-am întâlnit într-o împrejurare
rarisimă. Fiind într-o delegaţie de vreo două-trei zile la Bucureşti, după ce
mi-am terminat treburile în prima zi, am hotărât să-l caut la adresa ştiută,
unde se afla mama lui – Intrarea Romană nr. 4. Nu cunoşteam Bucureştiul mai
deloc, dar mi-am început investigaţiile din Piaţa Romană, bănuind că respectiva
adresă nu putea fi departe. Pe câţi i-am întrebat, nici unul nu cunoştea
această străduţă, inclusiv un miliţian pe care l-am întâlnit. Toţi spuneau că
trebuie să fie pe lângă P-ţa Romană sau pe strada Romană, dar nimeni nu putea
preciza. Când m-am hotărât să abandonez căutarea străzii şi să-l întreb pe
ultimul pieton, un copil de vreo zece ani, auzind întrebarea, îmi spune: “Hai
nene, că ţi-o arăt eu.” şi mă duce pe o fundătură care pleca din strada Romană
şi care avea câte două case pe fiecare parte. I-am mulţumit copilului şi am
sunat la uşă, dar n-a răspuns nimeni. Doamna Elena Ioanid nu era acasă. Am
plecat dezamăgit, urmând să revin a doua zi. Mi-am dat seama că eu trecusem pe
acolo, dar nu crezusem că această străduţă nu face parte din strada Romană.
Resemnat, am plecat către prima staţie de tramvai şi aşteptam unul cu care să
plec către Cişmigiu, să văd şi eu grădina de care auzisem şi pe care n-o
văzusem niciodată. A sosit un tramvai cu altă destinaţie şi, după ce a pornit
din staţie, observ că încetineşte şi din el coboară Ion care mă observase în
staţie, care a coborât, bineînţeles după ce vatmanul l-a cam “boscorodit” puţin
din cauză că a întârziat la coborâre. Ne-am îmbrăţişat şi ne-am povestit
întâmplarea, după care am plecat la gazda lui, el stând în altă stradă – Hagi
Maria Moscu, unde i-am băut toată apa din frigider, atât eram de însetat după
atâta umblătură. Întâmplarea s-a petrecut cam la câteva luni după eliberare.
Cu
Ion Ioanid mă voi întâlni de mai multe ori în Bucureşti, înainte de plecarea
lui din ţară, când mă mai aproviziona cu câte o revistă franţuzească şi aflam
lucruri pe care nu le găseam în presa românească. Aşa, de exemplu, m-a delectat
mult o revistă în care un număr întreg a fost dedicat plecării fiicei lui Stalin,
Svetlana, în occident, unde aflam cu lux de amănunte multe din tainele
Kremlinului şi ale familiei lui Stalin, precum şi câteva fotografii pe care nu
le puteam găsi în presa noastră. Întâlnirile mele cu Ioanid erau scurte,
fiindcă mă întâlneam doar atunci când prindeam câte-un interval de timp liber.
După
1989, când l-am vizitat la München de două ori, ca urmare a invitaţiei lui şi
pe cheltuiala lui, am avut timp suficient să ne spunem de toate, dar de această
dată evenimente de actualitate, când l-am descusut de tot ce eram eu curios să
aflu.
În
prezent menţinem legătura prin scrisori, convorbiri telefonice şi schimburi de
cărţi şi publicaţii. În anii de după 1990, când a vizitat Bucureştiul, am
reconstituit pentru două zile tripleta de ală dată în casa doctorului Emil
Căpraru la care au mai fost şi soţia lui şi a mea. Cu această ocazie l-am
însoţit şi în satul lui natal, Ilovăţ – Mehedinţi, pe care l-a revăzut după
cincizeci de ani şi unde consătenii care-l mai ţineau minte i-au făcut o
primire călduroasă.
Pe
Copaciu Stere l-am întâlnit întâmplător la întreprinderea Policolor Bucureşti,
de unde procuram vopsele pentru întreprinderea mea. M-a invitat la el acasă
unde am dormit o noapte. Nu l-am mai întâlnit de-atunci, dar sper să-l
reîntâlnesc de-acum.
Pe
doctorul Emil Căpraru l-am căutat atunci când am avut nevoie să-mi recomande un
medic cardiolog la o policlinică din Bucureşti. Eram obsedat de gândul că sunt
bolnav de inimă, fiindcă aveam dureri în partea stângă a pieptului. Mi-a
recomandat un medic de la o policlinică cu plată, dar înainte de asta m-a
consultat şi el, chiar dacă nu era cardiolog, ci pediatru. Nici unul din cei
doi medici care m-au consultat nu m-a găsit bolnav de inimă, boala mea fiind de
natură reumatică. Durerile mele se menţin şi-acum şi mă deranjează mai mult
când se schimbă vremea.
Cu
ocazia peregrinărilor mele prin Bucureşti ca merceolog, l-am mai vizitat pe
doctorul Căpraru şi la locul lui de muncă şi mai schmimbam impresii şi ne
informam reciproc despre viaţa noastră pentru a ne reîncărca “bateriile”. După
1990 avem legături strânse şi vizite reciproce între Bucureşti şi Piatra Neamţ.
Trecând
odată pe strada Prof. Ion Ursu, mi-am amintit că aici locuieşte Carol Papanace.
N-am îndrăznit să merg să-l deranjez cu vizita mea, nici să-i dau eventual un
telefon, ştiind că el era în vizorul securităţii şi că cel puţin unul din
vecini era cu ochii pe familia lui şi pe cei ce-l vizitează. M-am îndreptat
spre casa lui să văd dacă nu cumva îl observ prin curte şi am fost bine inspirat.
L-am zărit şi l-am strigat din stradă. A venit repede, mi-a deschis poarta şi
am intrat în casă, unde am stat cca. două ore de vorbă. Atunci l-am cunoscut şi
pe fratele lui, Atanasie, care şi el fusese multă vreme clientul închisorilor
comuniste şi despre care toţi deţinuţii vorbeau la modul superlativ. Între timp
Atanasie a murit. Din când în când, mă mai întâlnesc cu Carol.
Altădată
într-o delegaţie la Sibiu, l-am vizitat pe Balaban Octavian şi cu el i-am
vizitat pe Popa Ilie şi Fulea Ion, preot din Răşinari. Seara târziu m-au condus
la staţia de tramvai, de unde trebuia să plec spre Dumbrava Sibiului unde aveam
cameră, fiindcă nu cunoşteam oraşul şi nu-mi dădeam seama pe unde pot ajunge la
hotel. Din nenorocire, nici Popa Ilie, nici preotul Fulea Ion n-au mai apucat
să vadă sfârşitul erei comuniste.
De
Popovici Gheorghe (Gelu) am aflat, când am fost la tratament în staţiunea
Amara-Ialomiţa, că se găseşte la CAP Slobozia Veche, pe post de inginer şef. El
şi cu Tavi Balaban sunt printre puţinii deţinuţi care, deşi au făcut de două
ori închisoare, au avut voinţa şi energia să urmeze cursuri universitare. Gelu
Popovici este unul din prietenii mei care mi-a cunoscut mai în amănunt viaţa.
De aceea, după decembrie ’89, mi-a sugerat să-mi scriu memoriile, fiindcă viaţa
mea, a spus el, prezintă unele particularităţi care merită cunoscute şi de
alţii. De asemenea, şi Ion Ioanid m-a îndemnat să fac acelaşi lucru. [lcb8]
În
oraşul Bistriţa am avut un singur prilej de a merge în delegaţie şi n-am
pierdut ocazia să-l caut la telefon pe Iulian Bălan, cu care am stat împreună
în DO şi am fost judecat şi condamnat în acelaşi lot. A venit la mine la hotel,
unde aveam o cameră şi am stat de vorbă depănând amintiri.
Boghiţoi
Teodor, coleg de clasă de liceu şi de puşcărie, l-am întâlnit la Moineşti la o
întreprindere de utilaje de construcţii, unde era tehnician.
Tot
în felul acesta l-am întâlnit la o întreprindere din Bacău şi pe Mântulescu
Gheorghe şi ne-am recunoscut imediat. N-am stat prea mult de vorbă, fiindcă
aveam de umblat şi alte întreprinderi în aceeaşi zi şi eram în criză de timp,
dar suficient să mai schimbăm câteva impresii şi să mai aflăm câte ceva despre
cunoştinţele noastre comune şi felul în care ne-am gospodărit după eliberare.
Acum ne mai vedem uneori la întâlnirile anuale ale foştilor locatari ai
Târgşorului.
Merită
o menţiune deosebită în această enumerare doamna Elena Ciorănescu, fosta gazdă
a lui Ion Ioanid cu care mai ţineam legătura după ce el a plecat în Occident.
Fiindcă ea mai pleca în Germania unde avea fraţi şi se mai întâlnea şi cu Ion,
mă informa şi pe mine când mai aveam drum spre Bucureşti, despre familia lui şi
despre cei cu care colabora la radio Europa Liberă. Tot prin mijlocirea doamnei
Ciorănescu am primit de la Ion Ioanid şi nişte daruri şi bani.
Tuturor
celor menţionaţi le dedic un gând de prietenie şi recunoştinţă şi le păstrez o
frumoasă amintire, fiindcă atunci când ne-am întâlnit nu mi-au întors spatele
şi nici nu s-au prefăcut a nu mă cunoaşte, chiar dacă timpurile erau potrivnice
şi riscante. Am cunoscut oameni care au trăit decepţia unor întâlniri pe care
le-au regretat. Probabil că unii au greşit în alegerea materialului atunci când
au legat aceste prietenii. Prietenii mei din închisoare m-au scutit de asemenea
decepţii. Nu acelaşi lucru pot să-l spun despre unii, destul de puţini, dintre
cei de afară, dinaintea detenţiei, care nu se arătau bucuroşi de o întâlnire cu
mine de teama de a nu-şi periclita situaţia. Preferam eu să-i evit pentru a nu
le crea neplăceri.
Gustul
amar al decepţiilor mi l-au provocat majoritatea celor care după decembrie 1989
au fost aduşi de valurile evenimentelor pe scaunele din faţă ale societăţii
neavând alte merite decât veleitarismul lor bolnăvicios şi neobrăzarea. Când
spun acest lucru mă refer atât la clasa politică a ţării cât şi la unii foşti
deţinuţi politici. Prima categorie este infiltrată de foşti comunişti instalaţi
de puterea sovietică şi de urmaşii lor, iar a doua categorie este reprezentată
de oameni lipsiţi total de principialitate. Aceştia se ghidează după principiul
“dacă voi nu mă vreţi eu vă vreau.” C.T. Dumitrescu se erijează în singurul
reprezentant al foştilor deţinuţi politici care trebuie să-l menţină în postul
pe care şi l-a arogat şi pe care-l păstrează cu concursul complicilor săi, pe
care-i atrage prin promisiuni de posturi politice şi cu sperietoarea că fără el
se vor pierde toate drepturile obţinute de foştii deţinuţi.
După
ce a anulat pe motive imaginare mai multe alegeri desfăşurate la filiala
Bucureşti, a recurs la tot felul de şolticării, ţinând congresele AFDPR şi
comitetele directoare în oraşele unde avea complici care să-l susţină. Abuzând
de imunitatea parlamentară solicita poliţiei din oraşul respectiv câţiva
poliţişti care să-i asigure securitatea personală şi pe care-i folosea ca
paznici la uşa clădirii unde avea loc adunarea respectivă, nepermiţând intrarea
celor pe care el îi considera indezirabili. Eu personal am fost oprit de a
intra în clădirea prefecturii din Tg. Jiu, unde se ţinea Comitetul Director.
Odată cu mine au fost opriţi şi delegaţii de la Dolj şi Bucureşti. Toţi cei
opriţi făceau parte dintre cei care l-ar fi criticat în şedinţă sau ar fi votat
împotriva lui.
Alte
metode de a asigura permanentizarea în funcţie, căutând să-şi asigure
majoritatea alegătorilor: pe complicii lui îi invita cu toată familia la votare
şi le acorda drept de vot, ceea ce este contrar statutului. După ţinerea
congresului şi după ce se mai scurgea ceva timp, ca lumea să uite, modifica
statutul acasă la el, introducând articole ce-i dau dreptul de a valida sau
invalida alegerile de la filialele judeţene, articole pe care le prezintă apoi
ca modificări votate la congresul anterior. În judeţele unde n-a reuşit să-şi
impună oamenii lui, a înfiinţat filiale paralele, dacă şi-a găsit complici care
să-i dea concursul, ca de pildă în judeţul Galaţi, unde a creat o filială la
Tecuci.
După
epuizarea tuturor şolticăriilor, recurge la ultima soluţie: anularea alegerilor
în filialele care-l contestă. Aceasta este democraţia lui Ticu Dumitrescu.
Bravos naţiune! Halal să-ţi fie!
Marea
majoritate a deţinuţilor politici din România şi nu a delincvenţilor sau
asimilaţilor politici, trăiesc din plin această decepţie.
Chiar
filiala AFDPR Prahova, de sub conducerea lui Costel Popilian, care-i cunoaşte
mai bine faptele, i-a evidenţiat necinstea şi manevrele dezonorante la care s-a
dedat în cadrul judeţului.
“Din cărţi furate lămpilor de ieri
ai strâns zădărnicie şi-ndoială.
Din vis, de unde vii cu mâna goală,
n-ai scos decât înfrângeri şi căderi.
Din aripi vechi-un pumn de rumeguş,
din anii stinşi – seminţe de cucută.
Şi totuşi, pui pe umbra ta pierdută
o dulce moliciune de arcuş
şi prefăcând în clipe de parfum
şi anii stinşi şi lacrima uitată,
tot ce-a fost ieri, cu-n zâmbet ierţi acum
şi parc-ai vrea să fie înc-odată.”
Radu Gyr
Cei
care l-au văzut pe CTD la televizor, cum îşi bagă capul cu disperare printre
personalităţile politice ale ţării, numai să nu piardă ocazia de a fi prins în
obiectivul aparatului de filmat, îşi vor da seama de veleităţile lui de a fi
mereu în faţă şi, dacă se poate, printre personalităţi de prim rang.
Marea
realizare a lui CTD este că a dezbinat AFDPR-ul. Dacă s-ar fi retras onorabil
atunci când a fost sancţionat prin vot, rămânea un om stimat de toţi şi AFDPR
rămânea o instanţă morală respectată de lumea politică din România şi nu
“circul CTD”.
Dacă
misiunea lui CTD a fost aceea de a dezbina AFDPR-ul, atunci el a înregistrat un
mare succes, folosind promisiuni fără acoperire (ca postul de prefect sau
ambasador), şantajul, ameninţările şi diversiunea. Românii, “neamul nevoii”,
cum i-a caracterizat Eminescu, după ce s-au tulburat apele, au lăsat gunoaiele
să iasă deasupra, aşteptând ca ele să se lase la fund, dar gunoaiele s-au
cocoţat şi mai sus pozând în instanţe morale. De pe poziţia de preşedinte pe
ţară a AFDPR şi de senator, a reuşit să abată atenţia chiar şi a unor
personalităţi din lumea politică şi intelectuală şi chiar a presei, că el este
cel mai în drept să reprezinte pe deţinuţii politici, acuzând pe cine trebuie
şi mai ales pe cine nu trebuie, chiar dacă aceştia erau de o valoare morală,
intelectuală şi profesională superioară lui. Aceasta este teama şi obsesia lui
CTD şi de aceea dă din mâini şi din coate (ghinionul lui că are numai câte două)
ca să rămână cât mai în faţă şi cât mai sus.
CTD,
dispunând de aceste pârghii şi având acces la dosarele securităţii, a căutat
să-şi cosmetizeze propriul dosar şi pe
care nici aşa cosmetizat nu-l face cunoscut celor pe care-i reprezintă. În
acelaşi timp urmăreşte să intre în posesia unor informaţii despre potenţialii
lui adversari, pe care să-i şantajeze. De pe această trambulină de preşedinte
AFDPR, el a ţintit foarte sus, chiar şi preşedenţia PNŢCD, considerându-se
urmaşul lui Coposu, dar n-a avut succes, fiindcă întrecuse măsura.
Şi
presa democrată post-comunistă, dar cu sentimente stângiste, ca să nu zic
procomuniste, i-a dat concursul. Principalele ziare centrale i-au publicat
totdeauna tot ce vroia el să publice, dar niciodată n-au publicat dreptul la
replică sau articole în care CTD era criticat. Personal am scris la şase ziare
centrale şi n-am primit nici un răspuns prin presă.
Dacă
prezentul lui CTD este mai mult sau mai puţin cunoscut, despre trecutul lui se
cunoaşte foarte puţin. Personal nu cunosc nici un deţinut care a fost cu el în
închisoare sau care i-a văzut dosarul lui de deţinut, chiar cosmetizat. De
asemenea, nu cunosc un al doilea deţinut politic decorat de Ceauşescu cu
Ordinul Muncii.
Oamenii
de bună credinţă şi corecţi, mai ales dacă sunt neinformaţi, pierd adesea în
confruntarea cu cei de rea credinţă. Ştiut fiind faptul că fiecare om judecă
după structura lui sufletească pe semenul lui, considerându-l pe cel de-alături
cu acelaşi caracter, dar se convinge de contrariu abia după ce a fost tras pe
sfoară, şi atunci e prea târziu.
CTD
vrea să devină şantajistul numărul unu al tuturor deţinuţilor şi să le arate
tuturor ce poate el dacă cineva îl contestă ca “erou naţional”. Iată cine vrea
să ne reprezinte cu orice preţ, chiar cu cel al impertinenţei.
Oamenii
sunt de trei feluri: incapabili, capabili şi capabili de orice. El face parte
din ultima categorie. E bine că parlamentul nu l-a consacrat pe viaţă în
Comisia de cercetare a arhivelor securităţii, în care el să dea certificate de
bună-purtare deţinuţilor care nu-l recunosc pe el ca fiind deţinutul politic
numărul unu al României, aşa cum şi-a dorit el cu ardoare.
Dezbinarea
din cadrul AFDPR Bucureşti s-a extins în toată ţara, iar acolo unde CTD era
singur a găsit prin metodele arătate mai sus măcar un om care să-l reprezinte
şi cu care să înjghebeze o filială paralelă. Astfel de oameni au fost recrutaţi
dintre aceia care au dat crezare ameninţării lui că vor pierde drepturile
acordate de DL 118/90, dacă nu-l recunosc pe el ca preşedinte.
La
filiala AFDPR Neamţ, după alegerile din 1997, când Al. Lăzărescu n-a mai fost
reales preşedinte, recunoscând că a pierdut şi predând cheile de la sediu, CTD
l-a determinat să se alăture manevrelor sale şi să nu mai recunoască nici el
rezultatul alegerilor, cu toate că noua conducere aleasă a filialei l-a
declarat preşedinte de onoare şi el a acceptat funcţia onorifică.
Personal,
am colaborat normal şi satisfăcător în cadrul filialei AFDPR Neamţ şi în cadrul
comisiei de aplicare a DL 118, până în momentul când s-a dezis de a recunoaşte
rezultatul alegerilor din 1997.
De
atunci a început să fluture insinuarea din ce în ce mai puţin voalată că
nerecunoaşterea lui CTD ca preşedinte pe ţară va aduce după sine anularea
drepturilor acordate deţinuţilor care-l contestă.
Gestul
care m-a dezgustat şi care a făcut ca paharul să se reverse a fost atunci când
a pus în mod retoric şi provocator întrebarea: “V-ar plăcea ca părintele
Grebenea, după 22 de ani de puşcărie şi la vârsta de peste 90 de ani, să nu mai
primească drepturile ce i le acordă legea?” La câteva zile, după ce mi-am pus
eu însumi întrebarea de când DL 118 este proprietatea lui CTD şi a lui
Lăzărescu şi de când se poate aplica diferenţiat şi individualizat după bunul
lor plac, i-am dat răspunsul care-l merita. Cred că numai în capul unor oameni
obsedaţi de gândul parvenirii cu orice preţ, pot lua naştere astfel de
întrebări.
Mă
opresc aici cu aprecierile, fiindcă vreau să mă apăr cu meritele mele, în
măsura în care le am şi nu cu păcatele altora, cum se apără el în dosarul de
judecată de mai bine de trei ani, în care m-a implicat acuzându-mă de disidenţă
şi excluzându-mă din filiala Neamţ, împreună cu alţi membri: Popa Neculai,
Curpănaru Gheorghe, Lorenţ Andrei, Popovici Laurenţiu, Fetcu Alexandru, Ionescu
Paul şi alţii.
AFDPR
nu este un partid politic cu o disciplină de partid prevăzută în statut, ci o
asociaţie apartinică şi apolitică în interiorul ei, formată din foşti deţinnuţi
cu diferite convingeri şi atitudini sau pe motive de conştiinţă, trăsătura lor
generală fiind aceea că au fost persecutaţi de regimul comunist. Disidenţa mea
constă în aceea că nu mi se permite dreptul la opinie diferită de a clanului
Dumitrescu-Lăzărescu, care sunt nesătui de şefie şi după trei-patru legislaturi
consecutive. Ei trebuie să moară preşedinţi. CTD a refuzat să limiteze la numai
două mandate preşedinţia AFDPR. Din punctul lor de vedere cine nu-i recunoaşte
este disident şi în consecinţă trebuie exclus.
Constat
că nici justiţia, după mai bine de trei ani, nu reuşeşte să stabilească cine
trebuie să fie preşedintele filialei Neamţ, cel ales de adunarea generală sau
cel numit de CTD.
Logica
şi norma de drept e foarte simplă şi se impune de la sine, dacă nu sunt cumva
şi alte criterii de apreciere pe care eu nu le cunosc.
Dacă
vremurile de după 1989 n-au reuşit să limpezească apele şi toată lumea pluteşte
în confuzie, cine se face vinovat? Omul sau vremurile? Cronicarul spunea că “nu
vremurile sunt sub om, ci bietul om sub vremi”, dar mă-ntreb, vremurile cine le
face, cine le imprimă impulsul, cine le pune pecetea, nu oamenii, nu omul? Nu
ştiu ce să răspund, dar mă satisface răspunsul geniului nostru naţional, Mihai
Eminescu:
“De-i goni fie norocul,
Fie idealurile,
Te urmează în tot locul
Vânturile, valurile.
Ne-nţeles
rămâne gândul
Ce-ţi
străbate cânturile,
Zboară
veşnic, îngânându-l
Valurile,
vânturile.”
*****
[lcb1] Iarăşi confuz pentru un cititor nefamiliarizat cu viaţa în „societatea socialistă, bla, bla…” trăitor departe în spaţiu ori timp de binefacerile ei…
[lcb2] Cunoaşte părintele Amălinei evanghelia din duminica a 17-a, a Cananeencei? (Matei, 15, 21-28)
[lcb3] Nu risca un proces de calomnie folosind – fie şi cu dreptate – epitetul „ticălos” când nu te referi la un fapt concret de ticăloşie. Pentru că afirmaţia lui Petre Neulender-Roman, este calomnie şi minciună dar termenul „ticăloşie” are alte conotaţii!
[lcb4] Evită cacofoniile. S-ar putea: masca bolşevică a comunismului
[lcb5] Panslavismul nu este scop ci „doctrină”. Scopul ultim este cel amintit de dta. Mai sus: „dominaţia mondială” realizată într-o primă etapă ca o unficare euro-asiatică a popoarelor slave…
[lcb6] Polemică de cafenea… Şi-ar avea locul într-un articol pamflet, eventual, dar nu într-o carte serioasă.
[lcb7] Cine „trec”? Persoana a 3-a plural? Întâia singular? Neclar…. Cine? Probabil foştii activişti şi securişti – dacă citim textul mai în sus cu câteva rânduri. Subiectul este prea departe de predicatul „trec” pentru a nu fi preciyat, reluat…
[lcb8] Repetarea unor lucruri scrise la început! De altfel tot capitolul acesta final ar trebui rescris. Aşa cum este acum seamănă a scrisoare, cu pasaje de locuri comune, mai ales când se face „istorie politică”, cu altele ţinând de povestire la o cafea, cu prieteni pe care nu i-ai întâlnit de multă vreme. Chiar şi pomenirea unor nume este pornită, întreruptă, reluată… Se sare de la o idee la alta, se revine, iarăşi părăseşti ideea (drumurile prin ţară, dar şi altele), iarăşi se reia…