Lagărul Luciu – Giurgeni
Prin
luna mai a anului 1962 am fost mutaţi toţi deţinuţii din lagărul Strâmba la
Luciu – Giurgeni. Comandantul lagărului era căpitanul Ioaniţescu, altă bestie
securistă care umbla cu ciomagul în mână pe şantierele unde lucram.
Din
cauza deselor mutări şi schimbări ale punctelor de lucru, încep să nu mai pot
localiza persoanele pe care le-am cunoscut în aceste lagăre şi multora le-am
uitat numele, chiar dacă mi-aduc aminte figurile lor. Toată vara anului 1962 am
lucrat numai în construcţii: grajduri pentru vitele Gospodăriei Agricole de
Stat, o baracă pentru deţinuţii din interiorul coloniei şi locuinţe cu etaj
construite din cărămidă, probabil pentru muncitorii şi funcţionarii GAS.
Un
eveniment deosebit de trist, trăit de toţi deţinuţii din Luciu – Giurgeni, a
fost când doi tineri maghiari au încercat să evadeze de la un punct de lucru la
care eu nu lucram atunci. Din cele povestite de cei care au fost cu ei, am
auzit că atunci când s-a observat lipsa lor s-a dat alarma, i-au adunat pe toţi
deţinuţii, i-au culcat cu burta la pământ sub paza câtorva ostaşi, iar restul
ostaşilor s-a dus să-i caute pe cei doi evadaţi. Nu după mult timp, cei doi
evadaţi fiind pe punctul de a fi prinşi, s-au predat ostaşilor care-i urmăreau,
ridicând mâinile, dar şeful escortei a tras în ei şi i-a împuşcat.
A
doua zi dimineaţă, numărătoarea deţinuţilor a întârziat mult, probabil din
cauza unei şedinţe a conducerii lagărului şi a unităţii militare care asigura
paza deţinuţilor. Pe noi ne-au încolonat pe două rânduri începând de la poartă
până în interiorul platoului şi din corpul de gardă au apărut patru deţinuţi
(mi se pare că erau prieteni cu cei doi evadaţi) cu două tărgi pe care se aflau
cadavrele celor doi tineri în poziţia în care au fost împuşcaţi: unul cu mâna
întinsă sub cap, iar celălalt cu gura deschisă şi plină de sânge. Au fost
plimbaţi de la un capăt la altul al platoului, ca să fie văzuţi de toată lumea
şi pentru a demonstra tuturor ce vor păţi cei ce vor încerca să le urmeze
exemplul. A apărut comandantul lagărului şi ne-a vorbit despre disciplina pe
care trebuie s-o respectăm ca să nu păţim şi noi la fel. Încheierea discursului
său a fost demnă de toată frumuseţea legalităţii şi moralei socialiste şi
proletare, şi suna cam în felul următor: “Noi vă dăm posibilitatea să ieşiţi la
muncă şi să nu vă putrezească oasele în închisori, să profitaţi de aer liber şi
soare, să primiţi scrisori şi pachete, dar voi trebuie să respectaţi
legalitatea noastră populară că de nu, vă… biserica mamei voastre.”
După
discursul comandantului s-a ieşit pe poartă la punctele de lucru unde eram
repartizaţi.
Într-o
seară, când ne întorceam de la lucru, l-am auzit vorbind la telefonul din
corpul de gardă, care era lângă poartă, cum îi făcea observaţie unui diriginte de
şantier civil, reproşându-i că deţinuţii n-au lucrat în ziua aceea. La
respectivul punct de lucru – reparaţia unui cămin cultural din comuna Giurgeni
– probabil că deţinuţii n-au lucrat din lipsă de materiale, iar dirigintele
i-ar fi spus că el va plăti coloniei ziua de muncă nelucrată. Cuvintele
interlocutorului lui Ioaniţescu nu le puteam auzi, dar l-am auzit pe el urlând
în receptor: “Pe mine nu mă interesează banii. Eu vreau ca bandiţii să
muncească, că nu-s aduşi aici pentru îngrăşare.”
Voi
încerca să scot în relief câteva figuri de deţinuţi care îmi vin în memorie,
însă nu în ordinea cronologică, ci aşa cum mi-i amintesc.
Unul
era un ţăran din Ivăneşti-Vaslui. Se numea Huzum şi era şeful meu la echipa de
dulgheri cu care am construit şarpanta unui grajd. M-am înţeles foarte bine cu
el. Era un om extrem de respectuos şi niciodată nu pretindea deţinuţilor cu
care lucra să muncească mai mult decât puteau, preferând să muncească el în
locul lor.
Buteanu
Mircea, un tehnician minier de prin Baia Mare, era foarte credincios şi ţinea
post negru în fiecare vineri, dând mâncarea de prânz altora. Mânca numai seara,
chiar în condiţiile de puşcărie în care se afla, deşi, fiind un om foarte
corpolent, în mod indiscutabil avea nevoie de mai multă hrană decât alţii. Era
greco-catolic şi strănepot al memorandistului Buteanu.
Ofrim
Vasile, tractorist din Dragomireşti-Maramureş, vecin de pat cu mine, îmi oferea
de multe ori câte o lingură de zahăr din pachetul pe care-l primea, ca să-mi
îndulcesc arpacaşul. Şi el era tot greco-catolic.
Pisică
Marin, un muncitor din Bucureşti, era un om foarte vesel şi mereu cu ironia pe
buze. Într-una din zilele iernii 1962-63, când nu ieşeam la lucru şi mă plimbam
prin baracă, el mă opreşte şi mă face atent că-n dormitorul nostru sunt trei
feluri de grupări religioase. Arătându-mi cu mâna spre un grup care se
contrazicea pe teme de dogme religioase, mi-a spus că aceştia sunt pocăiţi. În
altă parte era un preot catolic având în jurul lui câţiva deţinuţi şi
arătându-mi-i, a spus că aceştia sunt catolici. În fundul dormitorului era un
alt grup de oameni mai tineri care jucau şeptic sau popa-prostu’ cu nişte cărţi
improvizate şi i-a arătat şi a spus că aceştia sunt ortodocşi.
De
asemenea, îmi mai amintesc de deţinuţii: Ispas Alexandru, inginer din Buzău,
Zamfiroiu Mărgărit, student din Bucureşti, Puiu Bălan, student din Teiuş şi
Săbăuneanu Saul, avocat evreu din Roman.
În
vara lui 1962, când a început procesul de reeducare organizat de MAI în toate
închisorile din ţară, au început să ne aducă ziare care se afişau pe un panou
din curtea coloniei ca să poată fi citite de toată lumea. În primele săptămâni
ziarele erau expuse în aşa fel încât să fie evitate ştirile politice. Între
microbiştii deţinuţi se iscau discuţii pe tema meciurilor de fotbal. Îmi aduc
aminte de un student din Bucureşti, fiu de profesor universitar, care se numea
Corlea Paul şi care s-a adresat unui grup de susţinători ai echipei Dinamo
spunându-le: “Dinamo este echipa celor care ne ţin pe noi aici. Cu Dinamo nu
trebuie să ţinem niciodată, indiferent cu cine joacă. Cu Dinamo trebuie să
ţinem numai când joacă cu URSS-ul.”
În
toamna lui 1962, în lagărul de la Luciu – Giurgeni a apărut o epidemie de
leptospiroză, o boală luată din apa Dunării. După apariţia primelor cazuri de
boală constatate de medicii deţinuţi şi de medicul civil, care venea mai rar,
el având mai multe lagăre de care răspundea, s-a sesizat şi MAI-ul. Au apărut
în lagăr comisii de doctori din MAI şi au făcut analize ale apei consumate de
noi, apă din Dunăre. Au ajuns la concluzia că apele Dunării sunt focarul de
infecţie. Imediat s-au luat măsuri de izolare a celor bolnavi, eliberându-se
două dormitoare în care erau cazaţi cei suspecţi de boală. Toţi deţinuţii am
dat la infirmeria lagărului probe de urină şi cei ce erau suspectaţi de boală
sau deja bolnavi erau izolaţi. Un neamţ de prin Banat, care era cu mine în
brigadă, arestat fiindcă încercase să treacă frontiera, s-a furişat printre
gardieni şi a intrat în barăcile bolnavilor izolaţi ca să ia urina de la un
bolnav şi s-o dea la analiză ca fiind a lui. El avea încredere în mine şi mi-a
mărturisit acest secret. L-am întrebat
pe Kramer de ce face acest lucru şi mi-a răspuns că vrea să scape de muncă şi
să treacă în barăcile cu bolnavi ca să se odihnească. L-am sfătuit că nu-i bine
ce face, că se poate îmbolnăvi cu adevărat, dar el a ţinut-o pe-a lui şi i-a
reuşit figura. A scăpat de muncă şi nici nu s-a îmbolnăvit, chiar dacă hrana
era pentru regim penitenciar.
După
câteva săptămâni, epidemia a fost stopată şi mulţi bolnavi s-au vindecat. Toamna era pe terminate şi
se apropia iarna. Pentru că lucrările agricole se încheiau şi multe din cele de
construcţie erau pe sfârşite, conducerea lagărului a mai redus numărul celor
care ieşeau la lucru, trecându-ne la regim de penitenciar cu hrană redusă. La
lucru mai ieşeau pentru muncile interioare, de regie, şi în exterior la
finalizarea unor lucrări neîncheiate. Datorită faptului că mai erau încă
bolnavi de leptospiroză la izolare, noi ceilalţi eram lăsaţi să ne odihnim. În
acest timp, ştiu că mai bine de o săptămână am dormit zi şi noapte. Cei din
jurul meu bănuiau că probabil sunt şi eu bolnav, cum dealtfel credeam şi eu la
un moment dat. Din fericire n-a fost aşa, fiindcă odihna aceasta m-a refăcut şi mi s-a normalizat somnul şi starea sănătăţii.
Sărbătorile
Crăciunului şi Anul Nou 1963 le-am petrecut în aceste condiţii. Nu eram scoşi
la muncă, ci numai la corvezi interioare, la curăţenie prin curte, curăţat
cartofii la bucătărie, la descărcat câte un camion cu materiale, dacă venea,
etc.
De
Anul Nou, nişte tineri de prin Bucovina (Şarul Dornei) au compus versurile unui
pluguşor ce l-au citit în dormitor şi în care au evocat dorul de libertate, cu
urări de sănătate pentru toţi cei ce-l ascultau. Calul de bătaie al
pluguşorului a fost Saul Săbăuneanu, care-şi luase numele de la satul Săbăoani
unde părinţii lui aveau o cârciumă. El a fost ironizat tot timpul cât s-a spus
pluguşorul cu aluzii foarte transparente la calităţile lui de negustor, care
primind un pachet de ţigări şi nefiind fumător, le vindea pe raţia de pâine a
deţinuţilor care nu se puteau abţine în faţa unui chiştoc de ţigară pe care-l
culegeau de pe jos. În pluguşorul recitat de ei s-a confirmat ceea ce deţinuţii
vorbeau între ei mai demult, că lui Saul Săbăuneanu i s-au furat alimente
cumpărate pe ţigări, precum pâine şi un borcan de untură. Cei cu pluguşorul
mi-au făcut impresia că nu erau străini de cele povestite în versurile lor.
Îmi
amintesc de aceste zile de iarnă din preajma Anului Nou, că erau zile
friguroase, dar nu geroase, cu zăpadă puţină care totuşi acoperea pământul cu
un veşmânt alb.
La
câteva zile după Anul Nou, conform tradiţiei vieţii de închisoare din România,
în fiecare an se făcea recensământul deţinuţilor din toate închisorile şi
lagărele. La Luciu – Giurgeni recensământul s-a făcut în felul următor:
dimineaţa, după ce ni s-a servit cafeaua, am fost scoşi pe platou cu toţii, s-a făcut numărătoarea, s-au încuiat
uşile barăcilor şi miliţienii supravegheau intrările. Au rămas neadunaţi pe
platou numai cei care lucrau la bucătărie şi cei de la munci interioare. S-au
adus două mese lungi, iar miliţienii au adus câteva teancuri de dosare. Au
venit 2-3 ofiţeri cu ofiţerul politic în frunte, îmbrăcaţi în şube şi căciuli
şi au început să ne identifice după dosar. Strigarea se făcea în ordinea
dosarului ridicat de ofiţerul politic şi fiecare se prezenta la masa respectivă
în faţa acestei comisii, unde repetam ca un automat datele care ni se cereau:
tata, mama şi baraca (în limbajul zeflemist al deţinuţilor). După identificare
aveam voie să intrăm în dormitor. Eu am fost strigat cam pe la jumătate şi,
zgribulit de frig şi bucuros c-am terminat cu aşteptarea, am intrat în
dormitor. La câte 2-3 minute veneau ceilalţi, în ordinea strigării. În general
nu apăreau probleme de nepotrivire de nume sau de date personale. Pentru cei
care nu răspundeau la chemare, li se punea dosarul deoparte, urmând a fi
căutaţi printre cei de la muncile interioare.
După
o bucată de timp vine în baracă un tânăr cu care mă simpatizam reciproc, chiar
dacă el era condamnat pentru gruparea religioasă “Martorii lui Iehova” şi-mi
spune că dosarul meu, când a fost aşezat în teancul celor identificate, a fost
tras în afară vreo 5 cm. Toţi cei din brigadă şi dormitor ştiau că eu sunt
venit în Balta Brăilei de la Aiud. Cred că eram printre puţinii deţinuţi, dacă
nu singurul, între cei veniţi de la Aiud, în colonia Luciu – Giurgeni. Atunci
le-am spus că e foarte posibil ca în curând să plec din colonie, lucru ce s-a
întâmplat peste cca. 2-3 săptămâni, când mai mulţi deţinuţi (în jur de 15) am
fost duşi la gara Giurgeni unde ne aştepta duba CFR. După ce am fost îmbarcaţi
în dubă, am fost plimbaţi timp de vreo trei zile prin Dobrogea. Printre
jaluzelele geamului de la dubă am văzut numele gărilor Babadag şi Constanţa.
Probabil că au fost „colectaţi”
deţinuţi şi de pe aceste linii, dar nu i-am putut întâlni, ei fiind
izolaţi de noi, cei care ne aflam în compartimentul mare al dubei. În dubă
frigul era mare, fiindcă nu se dădea căldură. Atunci am auzit pe unul dintre
deţinuţi spunând că “pentru ăştia care conduc ţara ar trebui o guvernare de 6
luni cu becurile stinse, ca să-i învăţăm omenie.”
Peste
trei zile de la plecare am ajuns la Jilava, unde am stat mai puţin de o săptămână.
Nu ştiu nimic de ceilalţi deţinuţi care au plecat odată cu mine din Luciu –
Giurgeni, fiindcă din duba CFR am fost transbordaţi în autodubă. Am fost singur
în celula dubei şi nu m-am mai întâlnit cu nici unul din ei. În Jilava am mai
stat într-o celulă cu încă trei sau patru deţinuţi care, tot ca şi mine, erau
în tranzit; unul mergea la o anchetă suplimentară, altul venea de la un proces
unde fusese dus ca martor şi altul pleca spre securitatea regională de care
aparţinea. Le-am uitat numele.... După aproximativ o săptămână am fost
îmbarcaţi mai mulţi deţinuţi şi transportaţi iar la vagonul dubă CFR. Eu am
fost plasat tot singur într-o celulă a dubei şi, până aproape de Braşov, n-am
avut din nou căldură, cu toate că am bătut în uşa celulei să raportez şefului
de dubă, miliţianul supraveghetor, dar nu m-am ales decât cu înjurături. În
aceste condiţii am ajuns…