Primul refugiu
În vara
anului 1940 am terminat clasa a V-a primară cu o frecvenţă şcolară foarte
slabă, deoarece tata fusese din nou concentrat primăvara şi mama nu mă lăsa să
merg la şcoală decât odată sau de două ori pe săptămână, fiindcă nu avea cine să
meargă cu vitele la păscut şi să mai aibă grijă de casă, căci ea şi cu fratele
meu nu făceau faţă muncilor agricole.
În luna
iunie 1940 tatăl meu se afla din nou acasă, fiind lăsat la vatră. De fapt,
făcea nişte concentrări scurte de câte o lună de zile, mai stătea o lună sau
două acasă şi era din nou chemat în concentrare. Fiind o perioadă de munci
agricole în toi, lumea de la ţară nu sesiza mersul evenimentelor politice în
toată intensitatea lor şi nici nu era informată, fiindcă în afară de câte un ziar
pe care-l cumpăra câte un ţăran când mergea joia la Herţa, în zi de târg, nu
avea alt mijloc de informare. Aparate de radio la vremea aceea n-aveau decât
învăţătorul din sat şi preotul din satul vecin. Satul meu, în linie dreaptă, se
află la cca. 2 km de Prut, dar ne desparte un deal, aşa că de la mine de acasă
nu se vede în Basarabia decât dacă te urci pe dealul Frunza, dar de multe ori
se auzea trenul din Basarabia când fluiera.
Vara anului
1940 se anunţa a fi frumoasă şi bogată în recolte. Lanurile de porumb şi grâu
se arătau bogate. Mi-aduc aminte că în după-amiaza zilei de 28 iunie 1940 nu se
anunţa nimic rău prevestitor, dar de peste Prut se auzea un huruit de maşini.
Eu veneam cu vitele de la păşunat şi la poarta casei unui unchi de-al meu m-am
întâlnit cu el şi mi-a spus că ruşii au intrat în Basarabia şi că zgomotul care
se aude este făcut de tancurile ruseşti. Eu am refuzat să cred acest lucru,
argumentând că dacă Finlanda cu un popor aşa de mic s-a luptat cu ei şi n-au
fost ocupaţi, atunci noi românii nu trebuie să ne îngrijorăm. Unchiul meu n-a
zis nimic, probabil nici el nu credea ce auzise şi probabil era tot atât de
informat ca şi mine. Am ajuns acasă cu vitele unde părinţii trebăluiau prin
gospodărie. Nici un semn nu arăta că s-ar întâmpla ceva deosebit. Eu nici n-am
spus în casă ceea ce îmi spusese unchiul meu, fie pentru că uitasem luat cu
treburile, fie că n-am dat nici o importanţă zvonului. Am terminat treburile
gospodăreşti, am stat la masă şi apoi ne-am culcat. A doua zi era sărbătoarea
Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel. Aşa că ne-am sculat, ne-am îmbrăcat ca de
sărbătoare. Mama s-a dus la biserică, tata a plecat la stâna din Frunza să
ridice partea de caş ce i se cuvenea de la oile pe care le aveam acolo, fratele
s-a dus cu vitele la păscut, iar eu, mezinul, am rămas acasă să am grijă
printre altele de stupii de albine în eventualitatea unei roiri naturale. Tata
avea o prisacă de 20-25 de stupi, dar majoritatea erau stupi primitivi la care
nu se putea face roirea artificială.
Rămas singur
acasă, mi-am luat o carte, m-am aşezat pe prispa casei în partea dinspre
prisacă şi, fiind soare şi cald, am adormit în scurt timp. Nu cred să fi trecut
două ore de când plecaseră toţi de acasă, şi aud portiţa de la ogradă
trântindu-se şi, când mă ridic, o văd pe mama venind grăbită şi speriată spre
casă. Nu-mi puteam explica venirea ei de la biserică aşa de repede. Când mă
vede mă întreabă unde este tata. Îi spun că a plecat la stână, iar eu la rândul
meu o întreb: “De ce ai venit aşa devreme acasă?” “Au intrat ruşii în Herţa şi
preotul n-a mai făcut slujba la biserică, spunându-le oamenilor că ruşii au
ocupat astănoapte Basarabia şi astăzi sunt în Herţa.” Atunci în mintea mea s-au
răsturnat multe convingeri întemeiate pe nişte informaţii receptate de un copil
de 12 ani.
Habar
n-aveam de pactul Ribbentrop-Molotov (la vremea aceea nu cred că ştiau nici cei
mari din capul ţării conţinutul acestui pact), de lipsa de garanţii ale
Occidentului, de izolarea noastră europeană. La vremea amiezii, vine şi fratele
meu cu vitele de la păscut; numai tata întârzia. Într-un târziu apare şi tata.
El ne-a povestit că, stâna fiind pe malul Prutului, a văzut cu mai mulţi oameni
din Frunza şi Oroftiana cum soldaţii români, dezarmaţi, se rugau de pe malul
stâng al Prutului de cei de dincoace, de pe malul drept, să-i ajute să treacă
Prutul în România micşorată. Dintre locuitorii din Oroftiana câţiva aveau
bărci, mai ales proprietarii de mori de apă de pe Prut, dar nici unul din ei nu
se încumeta să-i ajute de frica de a nu se îneca, gândindu-se că se vor îmbulzi
spre barcă mai mulţi decât putea barca să ţină. N-am mai aflat ce s-a întâmplat
cu acei oameni.
După masă,
fiind zi de sărbătoare, dar mai ales datorită evenimentelor care se derulau,
toată lumea a ieşit în centrul satului “pe toloacă” cum se spunea, să afle ce
se mai ştia şi ce se mai zvonea. Câţiva oameni din sat, care fuseseră dimineaţă
în Herţa, povesteau cum a fost împuşcat căpitanul Boroş, comandantul bateriei a
II-a din Regimentul 16 artilerie, împreună cu aghiotantul şi ordonanţa sa,
fiindcă a refuzat să se dezarmeze în faţa ruşilor. Toată lumea era complet
năucită. Nimeni nu ştia, n-avea de unde să afle sau să citească până unde ocupă
ruşii teritoriul românesc. Se zvonea că tancuri ruseşti au plecat din Herţa
spre Pomârla şi Dorohoi. Alţii spuneau că au auzit că vor fi ocupate trei
judeţe: Dorohoi, Botoşani şi Iaşi, iar alţii spuneau că ruşii au trecut Prutul
pe la Iaşi. Spre seară a apărut preotul din Lunca, care era paroh pe două sate
– Lunca şi Pilipăuţi – cu două care trase de boi, încărcate cu lucrurile mai de
preţ în ele, îndreptându-se spre Fundu-Herţei, pentru a ocoli Herţa unde ruşii
erau deja veniţi.
După cele
câteva minute cât a stat de vorbă cu oamenii, neştiind nici el să le spună până
unde vor ocupa ruşii, dar spunându-ne că el nu poate să rămână pe loc, deoarece
bolşevicii au omorât preoţi în Rusia, a plecat mai departe spre a nu-l apuca
noaptea în sat. Atunci au început femeile să bocească ca după mort şi toţi
locuitorii satului ne-am simţit mai singuri şi părăsiţi. Nu cunosc
împrejurările în care a plecat învăţătorul din sat. Aşa s-au petrecut lucrurile
în satul meu în ziua de 29 iunie 1940, ziua Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel.
Seara, când
stăteam la masă la lumina lămpii, am auzit ciocănituri în uşa de afară a casei.
Toţi am tresărit. S-a dus tata să vadă: la uşă erau doi soldaţi români din
regimentul 16 artilerie care fuseseră iarna cazaţi în satul nostru. Ei au
întrebat ce mai este prin sat. Tata a stat în uşa casei de vorbă cu ei şi noi toţi
îi priveam cu speranţa că sunt salvatorii noştri şi că probabil ruşii nu vor
ocupa satul nostru. Unele zvonuri care circulau spuneau că graniţa se va
stabili pe pârâul Herţuşca, un mic afluent al Prutului, dar nimeni nu ştia
nimic. Tata i-a invitat pe cei doi ostaşi să vină să ia masa cu noi, dar ei
n-au stat, ci au pornit spre pădure. Nu mai ţin minte dacă a doua sau a treia
zi am văzut primul ofiţer rus grănicer care venise până la poarta casei noastre
cu încă un soldat şi am înţeles din ce spuneau cei bătrâni, care mai rupeau
câte o vorbă rusească învăţată în primul război mondial, că întreabă ale cui
sunt casele din ograda noastră. În curtea noastră erau două case, una a
bunicilor care muriseră cu câţiva ani mai înainte şi una a noastră precum şi două
grajduri. Aflând că toate sunt ale unui singur om, a spus că acolo trebuia să
locuiască patru familii şi nu una. Privite din drum, ofiţerului rus i se păreau
şi grajdurile tot case de locuit.
Oamenii din
sat începeau să plece. Ruşii nu şi-au instalat din primele zile grănicerii. Pe
mine tata m-a trimis cu cele şase vite (doi boi, două vaci şi doi viţei) la
pădure să le păşunez şi mi-a spus să nu vin seara acasă, ci să merg în satul
Oroftiana la nişte rude. Tata, mama şi fratele meu au mai rămas acasă. Nu se
ştia sigur unde se va fixa graniţa. Circulau zvonuri de tot felul: că ruşii se
vor retrage la Mamorniţa, la vechea graniţă cu Austro-Ungaria, că se vor
retrage peste Prut, că se vor retrage după strângerea recoltei ş.a.m.d. Eu nu
mai mergeam acasă, ci locuiam la Oroftiana şi toată ziua eram cu vitele la
păşunat. De pe dealul Basculei din pădurea Frunza, vedeam satul şi casa
părintească ca în palmă. Au început să apară grăniceri români şi grăniceri
ruşi. Ruşii au fixat câteva semne făcute din nişte nuiele sau prăjini de lemn,
ca viitor hotar la marginea satului, pe nişte dâmburi mai înalte la distanţă de
două-trei sute de metri. Noi, copiii din sat, care acum eram refugiaţi în
România, urmăream zilnic aceste evenimente. Într-una din zile, am văzut ostaşi
români şi ruşi împreună cum mergeau prin grâu sau alte semănături şi fâneţe şi
au înfipt în pământ prăjini la distanţă mai mică. Atunci ne-am dat seama că
graniţa se fixase definitiv. Eu rămăsesem în România, iar părinţii şi fratele
în U.R.S.S. În sat la mine oamenii începuseră secerişul grâului. Cei ce s-au
oferit să colaboreze cu noile autorităţi au început să care în curţile lor
grâul secerat de pe ogoarele celor care se refugiaseră în România.
Începuse să
se afirme noua clasă socială care se îmbogăţea cu munca altora. Pleava satului
se ridica deasupra. Tatăl meu făcuse armata ca soldat în termen la jandarmi,
iar grănicerii ruşi începuseră să-l întrebe dacă a fost jandarm şi dacă a
exploatat muncitori sau ţărani. Aceste lucruri ei le ştiau de la lichelele
satului, care-i informau pe ruşi.
După ce s-a
stabilit graniţa provizorie la marginea satului, satul rămânând în întregime
sub ocupaţie rusească, grănicerii ruşi, în fiecare noapte, mutau aceste
aşa-zise borne (pari de lemn sau prăjini) cu câte 20-30 m înspre teritoriul
românesc. Acestea se petreceau pe la începutul lunii august 1940. Grănicerii
ruşi se instalaseră de-a binelea pe noua frontieră, având posturi fixe şi
patrule. Grănicerii români erau încă într-o formă mai de provizorat decât
ruşii; atunci se instalau, făcându-şi bordeie prin pădure. Noi, copiii care
păşteam vitele prin apropiere precum şi oamenii mai în vârstă care observam
cele ce se petreceau acolo şi cum evolua noua frontieră, ne întrebam cum de
românii nu reacţionează la aceste abuzuri ruseşti.
Dar a venit
şi ziua de 7 august 1940 când o echipă de grăniceri români, în plină zi, cam pe
la orele 14, au început să smulgă toate bornele de pe imaşul satului pe la
jumătatea căruia trecea acum frontiera, să le rupă şi să le arunce. Grănicerii
ruşi aveau un post fix în podul unei case mai izolate din marginea satului şi
mai aproape de frontieră, casă pe care proprietarii o părăsiseră plecând în
România. Din acea casă observau tot ce se petrece pe graniţă, printr-o spărtură
făcută în acoperişul casei. Ţin minte şi acum numele proprietarului casei:
Dumitru Zamfirache Apetroaie. Când românii au parcurs 1 km smulgând bornele şi
au ajuns în bătaia puştilor ruseşti din postul fix din podul casei, ruşii au
tras şi au împuşcat mortal un soldat român. În acelaşi timp o altă echipă de
grăniceri români care-i acopereau pe cei ce smulgeau bornele, au început şi ei
să tragă în postul fix rusesc. În urma acestui schimb de focuri, destul de
intens, toate patrulele ruseşti s-au adunat la locul cu pricina, graniţa
rămânând practic nepăzită. Lumea din sat din apropierea graniţei şi mai ales
cei de pe ogoare, care secerau grâul, au observat acţiunea. Părinţii mei se
aflau în ziua aceea la seceriş pe ogor. Au lăsat totul baltă şi-au luat tot ce
au putut în spate şi au trecut în România. Între marginea satului meu unde era
graniţa la cca. 100 m de ultima casă şi pădurea rămasă în România, mai erau
cca. 100-150 m şi, profitând de schimbul de focuri de la graniţă, multă lume a
fugit în România. Ţin minte că îmi povestea fratele meu, că cineva a trecut cu
carul cu boi încărcat în România după
amiaza acelei zile. Ziua de 7 august 1940 a însemnat întregirea familiei mele
prin venirea părinţilor şi fratelui în Oroftiana, unde mă aflam eu refugiat de
mai bine de o lună, cu cele şase vite. De la această dată ne-am desprins
definitiv de casă, iar grănicerii ruşi n-au mai mutat graniţa.
Părinţilor
mei le-a rămas în România după stabilirea graniţei, un ogor prin care trecea
graniţa la jumătate, un ogor întreg şi 1 ha de pădure, restul pământului şi
casa au rămas sub ocupaţie rusească. Ne-am instalat în satul Oroftiana de Sus
la un văr de-al tatei, Petrache Iacob.
Vara anului
1940 a însemnat pentru mine sfârşitul copilăriei. De aici înainte voi începe o
viaţă diferită. Seara nu mă mai întorceam la casa părinţilor, chiar dacă pentru
puţină vreme voi mai fi împreună cu ei; începeau lipsurile şi viaţa printre
străini.
În satul
Oroftiana eram acum în locul cel mai izolat, satul fiind departe de oraşul
Dorohoi, reşedinţa judeţului şi era mărginit la nord şi vest de frontiera cu
URSS, adică Prutul şi graniţa de uscat. Câte o veste se mai afla de la cei ce
mergeau pe jos la Dorohoi, parcurgând o distanţă de 30 km pe jos, sau, dacă era
vreo ocazie, cu căruţa cu cai. De asemenea, mai aflam câte ceva de la diverşi
cetăţeni care erau chemaţi la concentrare sau veneau de acolo. Guvernul
României începuse să organizeze tabere pentru copiii refugiaţi din Basarabia şi
Nordul Bucovinei, care plecau în interiorul ţării. Unii din copii se mai întorceau
după câteva săptămâni şi eu aflam de la ei sau de la părinţii lor ceea ce
povesteau, văzând locuri şi lucruri noi. Părinţii mei sau nu aflaseră, dar mai
degrabă cred că n-au vrut să mă trimită acolo, ţinându-mă lângă ei ca să nu fiu
singur printre străini, dar şi pentru faptul că noi ne refugiaserăm cu şase
vite care trebuiau păzite şi păşunate. Ei împreună cu fratele munceau puţinul
pământ ce rămăsese neocupat de ruşi, lucrând şi ca zilieri pe la diverşi oameni
de la care câştigau bani sau produse agricole şi furaje pentru vite.
La data
refugiului eu absolvisem cinci clase primare în satul natal. Eram un elev
destul de bun la carte şi tata voia să termin cele şapte clase primare care se
făceau atunci şi pe urmă să hotărască ce va mai face cu mine.
Într-una
din zilele toamnei lui 1940, când am venit acasă cu vitele de la păscut, am
asistat la o discuţie între părinţii mei şi familia la care stăteam, de unde am
aflat că regele Carol II a abdicat şi a plecat din ţară. Era un lucru nou
pentru noi toţi, dar care se consumase cu vreo săptămână mai înainte, însă în
condiţiile de comunicare şi informare de atunci, vestea era proaspătă. Atunci
am auzit că ţara era condusă de legionari, iar noul rege al României este
Mihai, fiul lui Carol. Copil fiind, nu prea ştiam multe din culisele politice,
ci numai ce învăţam la şcoală, unde ni se spunea că regele este comandantul
străjerilor din România, a căror uniformă am purtat-o şi eu, uniformă pentru
care am plâns foarte mult, fiindcă mama se cam zgârcea la bani ca să mi-o
cumpere. Până la urmă însă, mi-a confecţionat-o din pânză albă de bumbac ţesută
în casă, din care mi-a făcut bluza şi tot din pânză de bumbac cu cânepă,
vopsită albastru, mi-a făcut pantaloni scurţi de străjer. Două lucruri trebuia
însă cumpărate din oraş: cravata de străjer şi centura pentru pantaloni. Aceste
două lucruri mi le-a cumpărat mama de la Herţa de la un negustor evreu. Cu
cravata a mers cum a mers, s-au înţeles la preţ mai repede, dar când a ajuns la
centură, aici a fost mai greu. Mama spunea că nu dă preţul cerut de negustor,
iar mie îmi spunea să mă încing cu cureaua pe care o aveam la pantalonii ce-i
purtam şi că mă pot lipsi de centură. A ieşit din prăvălie cu toate
insistenţele mele de a o cumpăra. Negustorul a observat că eu insistam să mi-o
cumpere şi de aceea ţinea la preţ, dar nici mama nu ceda. Văzând evreul că mama
ţinea la preţul ei, ne-a chemat din stradă şi ne-a dat centura cu preţul ce i-l
oferea mama, zicându-i: “Zgârcită mai eşti!” Nu cred că negustorul a vândut-o
cu pierdere, dar ştiu că am plecat acasă foarte mulţumit că în ziua de 10 mai
voi defila în uniformă de străjer.
Mi-amintesc
că la noi în casă hambarul era plin cu porumb şi podurile celor două case erau
pline de grâu, dar lipsa banilor era mare. De multe ori nu aveam bani în casă
să cumpărăm un litru de petrol lampant (gaz cum îi spuneau ţăranii de la mine
din sat) şi mergeam la vecini şi împrumutam puţin gaz pe care îl măsuram cu
cutia de chibrituri, culcată sau în picioare. Altădată era invers, veneau
vecinii la noi să împrumute petrol în acelaşi mod şi cu aceleaşi măsuri. De
multe ori din lipsă de chibrituri, tot din cauza lipsei banilor, când veneam
seara de la munca câmpului şi pregăteam mâncarea, mergeam la vecinii care aveau
focul făcut şi luam câţiva cărbuni aprinşi ca să aprindem focul şi la soba
noastră. O superstiţie pe care o ţin bine minte, era aceea ca după ce luam din
foc cărbunii pe care-i puneam într-o strachină de lut veche, trebuia să pun
câţiva cărbuni înapoi în focul de unde-i luasem, pentru a nu lua somnul
copiilor. Tot aşa făceau şi ei când veneau la noi acasă sau la alţi vecini.
Erau lucruri cunoscute, acceptate şi considerate normale.
Altă
amintire care m-a urmărit mai ales în timpul foametei din 1947 şi-n tot timpul
cât ţara a fost sub regim comunist, când belşugul de alimente dispăruse şi pe
care l-am înţeles mult mai târziu, este aceea că prin toamna anului 1935 sau
1936, copil mic fiind, tata a încărcat cu grâu carul tras de doi boi şi a
plecat la Herţa să-l vândă. După amiază, mai spre seară, eu mă jucam prin casă,
iar mama trebăluia pe la bucătărie. Deodată o aud cum scoate un ţipăt de spaimă
privind spre geam către poarta casei. Pe moment m-am speriat şi am crezut că
vreun copil a căzut în fântână, fiindcă de multe ori părinţii ne certau, atât
pe mine cât şi pe ceilalţi copii din vecini, când vedeau că ne jucăm prin jurul
fântânii. Când m-am ridicat şi eu la geam să văd ce s-a întâmplat, îl văd pe
tata cu carul cu boi oprit la poartă, plin cu grâul cu care plecase dimineaţă.
Ştiu că de supărare şi oboseală nu l-a mai descărcat în seara aceea, ci a doua
zi. Seara la masă ne-a povestit că preţul grâului era foarte mic şi n-a putut
să-l vândă fiindcă târgul era plin de ţărani cu grâu de vânzare, iar negustorul
de cereale evreu spunea că nici nu mai are loc în depozit.