Capitolul XXV
Marturiile Anei, sotia lui Olimpiu Borzea
Motto:
A spune adevarul fara adaugiri e destul
pentru a se cutremura cei care-l vor afla, e
destul pentru a cladi
Virgil Mateias
Gulagul comunist a declansat asupra tuturor celor care
reprezentau o amenintare asupra instaurarii regimului totalitar actiuni
de opresiune, compromitere si asasinat. S-a actionat dupa un plan bine
stabilit, care era coordonat pas cu pas de la centru lor de putere,
Moscova. Exercitiul teroarei era completat zi de zi cu noi metode,
care raspândeau multa durere în rândul oamenilor. Pentru a-si atinge
telul si a domina, comunistii au calcat în picioare totul, uzând de
puterea tuturor aparatelor de stat. Celor asupriti nu le-a mai ramas
decât durerea pe care au alinat-o în lacrimi de umilinta si neputinta.
Masinaria comunista actiona zi si noapte fara încetare, amenintând,
intimidând, lovind, schingiunind si ucigând.
Familia lui Olimpiu Borzea din Vistea de Jos a fost ani în sir
tinta razbunarii comunistilor. Pe lânga suferinta fizica, aceasta
familie
a fost adusa în pragul disperarii. În timp ce Olimpiu Borzea a fost
încarcerat si condamnat la moarte într-un pseudoproces, cei dragi ai
lui au fost la rândul lor anchetati, torturati si umiliti de comunisti.
Ana, sotia lui Olimpiu Borzea, îsi aminteste cu durere de acei ani.
„Eram în vizorul securitatii înca din 1948, dar nu aveau dovezi
sa ne aresteze. Dar au actionat altfel. L-au mutat pe sotul meu de la
scoala din Vistea de Jos la Vistea de Sus si apoi la Dragus. Chiar daca
eram constienti ca suntem urmariti i-am ajutat pe luptatorii din munti
cu tot ceea ce ne-a stat în putinta. Pe lânga relatia sotului meu cu
grupul din munti si fratele meu, Ion Bucelea, parintii mei si întreaga
familie ne-am implicat în Rezistenta. Prima arestare a sotului meu, din
10 martie 1955, nu ne-a îndepartat de luptatori. La putin timp,
respectiv în 11 iunie 1955, i-am adus în casa noastra pe Remus
Sofonea, ranit la picior si pe Laurean Hasu. În urma tragediei ce s-a
petrecut cu cei doi, a urmat înmormântarea lui Remus Sofonea în
spatele casei noastre si îngrijirea medicala, timp de o luna a lui
Laurean Hasu. Atunci speranta luptatorilor era plecarea în Grecia. În
iulie 1955, i-am îmbracat, le-am dat alimente si i-am condus pe
Laurean Hasu si pe Nelu Novac la gara pentru a lua drumul
strainatatii. Atunci l-am cunoscut pe Costica Nicolescu. În 14-15
august 1955 i-am condus pe Ioan Chiujdea, Gheorghe Hasu si Victor
Metea pâna la gara Vistea, iar pe sotul meu pâna în Piatra Olt pentru a
pleca prin filiera Nicolescu - Grovu în Grecia. Îmi amintesc de
profesorul Ioan Grovu, care ne aducea scrisori de la cei plecati în
Grecia. Târziu mi-am dat seama ca erau fictive. În plasa lor a cazut si
sotul meu, care a plecat la Costica Nicolescu la Bucuresti în 8
octombrie 1955, pentru a ajunge în Grecia. S-a dus si fratele meu,
Ioan Bucelea, care era profesor la Rupea, cu Olimpiu. De atunci nu
l-am mai vazut. Începând cu acea perioada eu am fost mereu anchetata
la postul de militie Vistea de securistii din Fagarasi de foarte multe
ori dusa la anchete la sediul Securitatii din Fagaras. În 13 si 14
decembrie 1956, Securitatea din Brasov a venit la noi si a facut o
perchezitie peste tot. Erau foarte multi soldati si securisti, au
înconjurat curtea si gradina, iar în strada au adus multe masini
militare. Procurorii care au venit de la Brasov au început ancheta cu
parintii lui Olimpiu si au continuat apoi cu mine. L-au dezgropat pe
Remus Sofonea din locul în care l-am înmormântat, au scos armele si
munitia din locurile unde au fost ascunse. L-au folosit în acest scop pe
fratele meu mai mic care stia unde erau îngropate armele. Oamenii din
sat ocoleau în acele zile si strada unde locuiam noi. S-a dus vestea
despre ceea ce au gasit la noi în toata zona. Tot în acele zile s-au
facut
arestari în Vistea de Sus, Rucar, Arpas, Cârta. În noiembrie 1956,
mama mea a paralizat din cauza supararilor si terorii si nu dupa mult
timp a murit. În aprilie 1957, Securitatea a venit la tatal meu.
Negasindu-l acasa, i-au lasat vorba prin sotia fratelui meu Vasile sa
scoata armele si arhiva luptatorilor pentru ca în caz contrar îl vor lua
si pe el si nu va mai vedea lumina zilei. A doua zi au venit din nou la
tatal meu. Înfricosat, în momentul în care a auzit masina securistilor
la
poarta s-a dus în sura si s-a spânzurat pentru a nu-si trada ginerele si
copiii. Am ramas singura cu cei doi copii, fara servici, fara nici un
sprijin si privita de vecini si cunoscuti ca sotia unui tradator de
tara.
Copiii mei au fost marginalizati si la scoala, ei nu mai erau acceptati
la serbarile copiilor, nu primeau roluri, lucru ce i-a afectat foarte
mult.
În mai 1959 a murit si socrul meu, tatal lui Olimpiu. Soacra mea s-a
mutat la Vistisoara, unde aveam o gradina si o gospodarie care ne
aducea singurul venit. Securistii mergeau saptamânal acolo în control,
întrebând de Ion Gavrila, conducatorul grupului din munti. Ei îmi
spuneau ca daca vreau sa am servici, sa divortez de Olimpiu. În
continuare copiii au fost respinsi de la liceu. Fetita a reusit cu greu
la
Scoala de Contabilitate din Sibiu si aveam nevoie de adeverinta de la
CAP pentru a fi primita la cursuri. Conducerea din aceea vreme de la
CAP Vistea a refuzat sa-mi elibereze acel act. Am apelat la CAP
Oltet, iar presedintele de atunci Oprea Vasile, a fost îngaduitor si
mi-a
dat actul care-mi trebuia. Fetitei mele i se spunea la scoala:
-Esti fiica unui tradator de tara si din mila noastra vei ajunge o
biata socotitoare.
Pentru a nu fi data afara din scoala, fetita a fost nevoita sa spuna
ca tatal ei este mort. Baiatul a fost dus de un unchi la Scoala de
Meserii Tractorul din Brasov“, povesteste sotia lui Olimpiu Borzea.
Chiar daca aveau venituri foarte mici si se descurcau foarte greu,
conducerea CAP-ului din Vistea de Jos a încercat în multe rânduri sa
le ia recolta de mere si fânul din gradina de la Vistisoara. Mama lui
Olimpiu Borzea s-a dus pâna la Bucuresti la Petru Groza si la
Gheorghe Gheorghiu Dej cu un memoriu privind situatia, atât a
gradinii, care nu era colectivizata, cât si a familiei lor. Dupa putin
timp oficialitatile din Vistea au primit ordin sa înceteze opresiunea
asupra familiei Borzea. În 1962, Ana a fost obligata sa se înscrie în
colectiv, dar ea a refuzat. Amenintata de catre peceristi ca refuzul ei
va aduce suferinta lui Olimpiu Borzea, femeia a cedat. A lucrat în
CAP din 1962 pâna în 1964, când a fost eliberat sotul ei. Anchetele si
perchezitiile securitatii au continuat pâna în 1989. În prezent, familia
Borzea traieste în Vistea de Jos.
Capitolul XXVI
Marturiile lui Ioan Grecu din Soars
Motto:
Trecutul unui luptator nu-i da decât un
singur drept acestuia: sa continue lupta.
Horia Sima
Marea prigoana comunista împotriva poporului român începea în
1948, când mii de oameni, bâtrâni, dar mai ales tineri au fost
schingiuiti, arestati si aruncati în închisori si lagare. Începea marele
calvar, care a cuprins cu repeziciune toata tara, durând mai bine de 50
de ani, pentru ca putem spune ca nici astazi nu poate fi vorba de
normalitate în viata publica româneasca. În comunism, minciuna si
reaua credinta se ridicau la rang de politica de partid si de stat. Toti
cei care au servit regimului comunist au fost recompensati cu vârf si
îndesat si, drept urmare, ei au aplicat cu mult zel odioasele metode
bolsevice, asuprindu-si semenii pîna la înfaptuirea de crime sau chiar
de genocid. Cei care s-au împotrivit dictaturii au fost în timp
anihilati,
lupta lor ramânând doar un ideal pe care l-au închis în carapacea
sufletului lor curat de români adevarati. Unul din satele Tarii
Fagarasului care s-a opus în majoritate instaurarii comunismului,
considerându-l o amenintare la însasi puritatea neamului românesc, a
fost Soars. Idealurile de dreptate, adevar si credinta pe care le
respectau opunându-se comunismului, ar explica de ce sorsenii erau
în 1940 în totalitate legionari. Pentru a se cunoaste adevarul despre
actiunile locuitorilor din Soars în acea perioada stau marturiile
fratiilor Ioan si Nicolae Grecu. „ Începând cu 1948, satenii din Soars,
de la tarani si pâna la cei care ocupau functii de conducere în
localitate au respins ideile comu niste. Prin urmare, ei s-au raliat,
fiecare aducându-si contributia la lupta împotriva noului regim si în
sprijinul semenilor lor care luptau deja cu arma în mâna“, spune Ioan
Grecu. Luptatorii din munti aveau în Soars puncte de sprijin în care
aveau încredere si la care puteau apela oricând cu succes. „ Îl
cunosteam pe Gavrila Ogoranu, seful luptatorilor din munti, de când
eram copii. Tatal lui era coleg de munca la drumuri cu tatal meu. De
atunci ne-am câstigat încrederea. Ulterior, când era în formare „Fratia
de Cruce“ Soars, organizatie care cuprindea tinerii din sat si pe care
am condus-o, relatiile mele cu Ogoranu s-au intensificat, având în
vedere si faptul ca el era seful Fratiei de la Liceul Radu Negru. Pe
acelasi sistem colaboram cu Dumitru Comsa, seful Fratiei de Cruce
din Cincu. Faceau parte din organizatia din Soars: Ioan Malene, Ioan
Vâja, alt Ioan Malene, Dumitru Bârsan, Cornelia Oala, Emilia Bârsan,
Gheorghe Puia si altii. Ne desfasuram activitatea dupa Legea Onoarei
care ne-a fost descifrata (si în acelasi timp ne-au ajutat s-o
întelegem)
de învatatorul Danila Pop si de preotul doctorand Petru Bruda care a
fost coleg la Cernauti cu parintele Galeriu. Eram instruiti în spiritul
dreptatii si al credintei. Aveam întâlniri în care subiectele de
discutie
erau axate pe cele mai elementare reguli de buna credinta, pe adevar,
corectitudine, dreptate, cultura generala, istorie si chiar idei
politice.
Realizam marsuri prin sat, când cântam cântece legionare si când ni
se alaturau si vechii legionari, vechea garda din sat. Îmi amintesc cu
placere de acele vremuri. Mergeam regulat la biserica, unde cântam în
corul liturgic existent. Cum puteam sa acceptam ideile comuniste
când noi eram crescuti si cultivati într-o alta lume de idei? Ceea ce a
fost în tara si ceea ce urma reprezentau poli opusi“, relateaza Ioan
Grecu.
Anul 1948 l-a gasit pe Ioan Grecu la conducerea
cinematografului din Soars, iar pe fratele lui, Nicolae Grecu în CAP,
unde a fost numit presedinte, acc eptând sfatul lui Gavrila, Hasu si
Gelu Novac, care erau ascunsi la el acasa. Prin prisma posturilor pe
care le ocupau si cu ajutorul si altor sateni care detineau functii în
sat,
precum brigadier, contabil, director de banca, secretar de partid au
reusit sa sustina miscarea anticomunista. „Primul contact al meu cu
grupul lui Gavrila Ogoranu a fost în toamna lui 1948, când luptatorii,
mai precis Gavrila, Nelu Novac si Hasu erau în zona Rotbav, ascunsi
la o femeie, ruda cu Gavrila. Initial au venit la Nicolae Puia (fiul lui
era contabil la CAP), nasul meu de botez. Acesta a venit la mine sa-mi
ceara sfatul în privinta sigurantei celor trei. Puia fusese închis în
1947
pentru un an la închisoarea Pitesti împreuna cu Coposu. I-am ascuns
în sopron 1-2 zile. De atunci vizitele lor au devenit din ce în ce mai
dese. În iarna aceluiasi an m-a vizitat notarul Câltea sa ma întrebe
despre fiul sau, Cornel Câltea. Atunci, acesta nu era la mine. Timp de
doua saptamâni i-am gazduit pe Cornel, fiul notarului si pe un coleg
de al lui, Ilie, în grajd. Ulterior am aflat ca ei s-au predat sub
îndrumarea notarului, care a fost apoi pedepsit cu trei ani de
închisoare. Pentru grupul lui Gavrila am amenajat un buncar în fân
deasupra grajdului, încapator pentru trei persoane, la casa fratelui
meu, Nicolae, care se afla atunci la o scoala de presedinti de CAP în
Alba. De acolo, fugarii puteau observa cu binoclu toata miscarea din
strada. Îi alimentam eu si sotia lui Nicolae. Au ramas în buncar pâna
primavara, când au plecat spre munte. Erau dotati cu arme si le-am
procurat si eu un pistol. În acea perioada securitatea împânzise toata
zona, dat fiind faptul ca în acea vara fugarii au actionat la Cincu.
Acolo au blocat ferma de porci de la Piscu Morii, au facut taieri si
carnea au depozitat-o la Toarcla. Securitatea a pus paza la toate
fermele din zona pentru a preveni astfel de actiuni si totodata a marit
numarul de gardieni de peste tot. La Soars erau atunci 60 de soldati
care patrulau si supravegheau fiecare casa din sat. Eu eram singurul
din Soars care aveam aparat de radio si veneau la mine inclusiv
securistii sa asculte Vocea Americii. Era de fapt un pretext, pentru ca,
în realitate, doreau sa afle informatii despre luptatori. De multe ori
îmi spuneau sa devin „om nou“ si sa fiu de partea lor. Nu puteam face
asa ceva“, marturiseste Ioan Grecu.
Ioan Grecu avea posibilitatea sa contacteze oameni din toata
Tara Fagarasului si sa vada pe viu ceea ce presupunea aderarea la
comunism, El era mecanic la o batoza cu care treiera grâul în mai
toate satele. Era omul care afla multe informatii absolut necesare
pentru luptatori si un pion de baza al acestora. „Comunicam cu
luptatorii codificat. Când erau în sat veneau la mine acasa, bateau la
geamul unei camere aflate în spatele curtii si suierau, un zgomot ca de
sarpe. Ne lasam bilete într-o sticla la o salcie si la un anume stejar,
în
câmp, unde scriam noutatile si eventual locul viitoarei întâlniri. M-au
rugat o data sa le pregatesc carteruirea la Grânari. Am pregatit totul
la
un anume Renciu din Grânari, dar problema nu a mai ramas valabila
atunci. Erau de partea noastra Ioan Roman, directorul bancii din sat,
care a spus ca îi poate ajuta cu bani din banca pe care îi va acoperi
înscenând un furt. Întorsatura pe care o luasera lucrurile a facut sa nu
mai fie valabil acel „împrumut “. Mai aveau ajutorul sincer al
conducerii CAP-ului, respectiv pe fratele meu, pe secretarul de partid,
Ioan Puscasu. Au fost însa tradati de un brigadier de CAP, Gheorghe
Kraus, dar din fericire nu au fost prinsi atunci, ci doar ne-au fost
supravegheate actiunile si au fost descoperite legaturile lor în sat.
Atunci oamenii nu erau fricosi, aveau curaj sa înfrunte situatiile
dificile“. Ioan Grecu a riscat foarte mult ajutându-i pe luptatori, mai
ales ca avea familie si copii. Fugarii poposeau prin sate, în general în
grupuri de câte trei sau doi. Perchezitiile securistilor s-au
intensificat
si mai mult dupa ce Ion Ilioiu a cazut în lupta directa cu armata. „În
perioada 1948-1955, fugarii au tot venit la Soars. Le procuram
alimente si piatra acra si îi gazduiam. O data erau în sop. Baiatul meu,
care avea 4 anisori, s-a urcat la ei si le-a vazut armele. Îmi amintesc
cum mi-a descris copilul intâlnirea lui cu baietii: „sunt trei oameni cu
vorvecel“. Era mic si nu vorbea destul de bine. Timp de o luna l-am
supravegheat pe micut si nu l-am lasat pe strada pentru a nu povesti si
altora întâmplarea lui. Dupa prinderea lui Ilioiu a venit într-o seara
la
una din întâlnirile programate un securist care s-a prezentat Victor
Metea. Mi-am dat seama ca nu este Metea pentru ca nu a vrut sa vina
în casa chiar daca am insistat si în al doilea rând m-a întrebat daca
inginerul a mai venit, referindu-se la Gavrila. Noi toti îi spuneam lui
Gavrila, Mosul, amanunt pe care securistii l-au scapat din vedere sau
nu-l stiau atunci. Mi-am dat seama ca eram vizat si ca va urma
arestarea mea. Mi-am pregatit o s uba cu care sa plec în munti cu
prima ocazie când Gavrila va reveni la mine la Soars. Planul mi-a fost
dat peste cap, pentru ca securistii m-au chemat la Brasov. Dupa doua
saptamâni de la vizita acelui pretins Metea, seful meu de la Cinema
Brasov m-a chemat sa-mi predea un film. M-am dus, cum era si firesc.
La plecare m-a luat un ARO. Dupa ce am urcat în masina mi s-a spus
ca sunt în masina Securitatii. M-au dus la sediul Securitatii din Brasov
unde m-au tinut doua zile în anchete. Mi-au dat drumul acasa cu
conditia sa-i anunt daca Gavrila sau alti fugari mai vin la mine.
Printre
altele mi-au sugerat sa le pun otrava în mâncare. Era în sat un inginer
agricol care era securist si care ma supraveghea. Colonelul Craciun a
încercat prin diverse metode sa ma determine sa fiu colaboratorul
securitatii. „Îti dau 30.000 de lei daca îl denunti pe Ogoranu“, îmi
spunea Craciun. Ma gândeam ca atât a luat Iuda pentru vânzarea lui
Iisus. Nici prin gând nu-mi trecea sa fac asa ceva. În acea perioada
faceam drumuri la Bucuresti. Le-am spus securistilor, prin omul lor de
legatura, Dascalul, ca l-am vazut pe Gavrila în Bucuresti, în tramvaiul
nr. 17 pe strada Serban Voda. M-au trimis la Bucuresti sa aflu alte
date despre Gavrila. Bineînteles ca nu aveam ce sa aflu, pentru ca era
o minciuna. Am persistat în ideea mea timp de un an, când si-au dat
seama cu adevarat ca i-am înselat. M-au dus la Securitate în Brasov
unde era col. Craciun, Col. Mezei si un rus. Nu au avut ce sa-mi faca.
Dupa un timp col. Alexandrescu mi-a zis: ne-ai trântit o minciuna
dupa care am facut investigatii timp de un an. Am pierdut un an dupa
vorba ta. A fost perioada când Gavrila plecase la Alba. Eu banuiam
atunci ca el fugise din tara“, îsi aminteste Ioan Grecu.
Data fiind activitatea lui, nu dupa mult timp, Ioan Grecu a fost
arestat. În 23 aprilie 1947, de Sfântul Gheorghe l-au ridicat de acasa
de lânga familie. În luna august au fost arestati si Nicolae Grecu,
fratele sau, Nicolae Puia si Ion Puscasu. Au fost depusi la Securitate
în Brasov, când au început anchetele. „Locotenentul Popeia le spunea
consatenilor mei ca daca eu eram baiat destept nu sufereau atîta. Voia
sa-i determine sa ma urasca, ceea ce nu s-a întâmplat“. În toamna lui
1958 a avut loc procesul la Brasov, unde ne-a judecat Tribunalul
Militar Cluj. Pâna la proces cei patru sorseni au stat încarcerati la
Codlea. Sentintele au fost dure. „Desi faptele se încadreaza la
pedeapsa cu moartea, propunem munca silnica pe viata“, asa suna
pledoaria avocatului dat din oficiu, spune Grecu. Chiar daca exista
sentinta, ei au fost tinuti la Codlea pâna dupa Boboteaza, ianuarie
1949. Au fost încarcati apoi în duba cu lanturi la mâini si la picioare
si depusi la Aiud. „Lui Puia i s-au umflat picioarele foarte tare încât
lanturile îl strângeau provocându-i dureri groaznice. A tras foarte
mult, tipa de durere. La Aiud am ramas timp de o luna împreuna într-o
celula. M-au mutat apoi într-o camera cu alte 42 de persoane. Printre
noi erau si informatori. Ne-au tratat dur si ne-au aplicat metoda
înfometarii. Timp de cinci ani m-au tinut în celula. Beneficiam doar
de putin timp de plimbare prin curtea închisorii. Am fost obligat sa
gasesc ceva care sa ma ajute sa-mi pastrez mintea întreaga. Nevoia,
însa, te învata. Erau în penitenciar încarcerati si Radu Gyr, Nichifor
Crainic si multi alti oameni de onoare ai vremii, legionari. Am învatat
atunci sute de versuri. De folos mi-a fost alfabetul morse. Erau
studenti care stiau morse. Din celula în celula ne transmiteam
versurile marelui poet Radu Gyr, care compusese acolo, în gând, sute
de versuri. Sa pot repeta versurile trimise prin morse mi le scriam pe
talpa ghetelor cu o sârma. Rezistau înscrisurile pâna la prima plimbare
în curtea închisorii. Asa am învatat cele 146 de strofe ale Baladei
Codrului fara Haiduc si multe alte poezii pe care le pot reproduce
integral si acum. Radu Gyr avea un regim special. Era scos la
plimbare singur, foarte rar si doar câteva minute. I-am întâlnit acolo
pe Virgil Mateias, pe Emil Tokaci (era sef de camera), pe Costica
Cismasu din Porumbacul de Sus, pe Olimpiu Borzea, care era foarte
bolnav si se chinuia mult. În ultimii doi ani am fost scos la munca.
Faceam sobe, tuburi si tot felul de obiecte. Aveam în subordine o
echipa de 12 preoti. M-au pus sef de echipa, pentru ca m-au vazut bun
meserias. Am învatat multe în închisoare de la ingineri renumiti,
precum Gavrilescu. Am facut multe inovatii, am copiat o masina de
ouat a englezilor, acumulatoare care reduceau consumurile cu 300%
etc. Degeaba ne straduiam, însa, ca tot banditi ne numeau“, relateaza
Ioan Grecu.
Suferintele celor întemnitati la Aiud (si nu numai) nu pot fi
descrise în cuvinte. Cred ca nici unii dintre cei care le auzim astazi
nu
putem întelege pe deplin ceea ce a fost cu adevarat în sufletul acelor
oameni. Nu putem constientiza comportamentul malefic al slugailor
comunisti si nici gândirea lor bolnava si satanica. Daca minutele de
plimbare prin curtea unui penitenciar însemnau pentru detinutii
politici o oaza de fericire, o lumina în viata lor zilnic întunecata ne
poate pune doar pe gânduri, dar nu ne poate identifica cu trairile lor
timp de ani. Ne putem oare imagina cum poate ferici pe cineva un
dialog imaginar cu o creanga de bozie ce creste pe zidul unei
închisori? Nu cred, dar a existat asa ceva. Fostii detinuti politici
s-au
încurajat si au gasit resursele fizice si psihice necesare sa faca fata
cu
fruntea sus la toate metodele inumane la care au fost supusi de catre
reprezentantii ciumei rosii. Cum au reusit? Printr-o educatie de durata,
în timpul Miscarii Legionare, pe care si-au însusit-o si care s-a
dovedit a fi un succes. Ioan Grecu este o dovata a acestor afirmatii. Ca
si Nea’ Grecu mai sunt multi care ne pot convinge nu doar povestind
si derulând firul istoriei acelei vremi, ci doar privindu-le fata,
mâinile
si ochii care exprima durere si dezamagire. În interiorul sufletului
lor,
acesti oameni care au trecut prin tavalugul comunist spun cu tarie si
cu convingere ca oricând ar lua de la capat lupta împotriva a tot ceea
ce nu este drept si cinstit pentru poporul român.
Pentru Ioan Grecu si pentru toti detinutii politici, botezati de
comunisti -banditi- decretul din 1964 a însemnat eliberarea din
închisori. Ca o ultima umilinta în Aiud a fost „spovedania“ în fata
tuturor colegilor de suferinta si a conducerii penitenciarului. Trebuia
sa spuna cu voce tare ca regreta ceea ce au facut, ca nu se vor mai
împotrivi partidului si sa ponegresca Miscarea Legionara si pe
conducatorul ei. Ioan Grecu a participat la acea analiza, dar
spovedania lui a fost cu totul altfel decât s-au asteptat sefii
închisorii.
„Nu puteam sa urlu în gura mare în fata tuturor ceea ce-mi pretindeau
ei. Am refuzat. Am spus în schimb ca as lupta împotriva comunistilor
indiferent unde m-as afla, pentru ca stiam de ce sunt în stare. Am
vazut cum toata munca omului de un an era luata de catre ei. Eram cu
batoza la treierat în Ileni. Metea trebuia sa dea dare 100 de saci de
grâu pentru ca era considerat chiabur. Nu ramasese cu nimic din
recolta acelui an. Cum puteam sa-i laud pe nemernici dupa astfel de
acte si sa defaimez Miscarea care lupta pentru binele nostru al tuturor.
Reactia mea m-a costat înca 3 luni de închisoare dupa eliberarea
tuturor detinutilor. M-am întors acasa abia în august 1964, dupa 7 ani
de detentie“, spune Ioan Grecu.
Dupa arestarea lui Ioan Grecu, familia a ramas fara nici un
sprijin. Eugenia, sotia lui, trebuia sa îngrijeasca cei 5 copii minori,
cel
mai mare având doar12 ani. I-a fost confiscata toata averea, toate
bunurile si casa. Singura sursa de venit era munca în colectiv. Eugenia
muncea zi lumina la câmp si abia reusea sa câstige mâncarea pentru
pruncii ei. Copiii nu au fost primiti în scoala pentru ca erau fii de
„bandit“. Au fost acceptati la cursuri în Felmer si Calbor abia dupa ce
Eugenia a divortat de sotul ei. Un alt divort fortat, de data aceasta
pus
la cale de un anume Filip, slugoi al securitatii.
Dupa eliberarea din închisoare cei doi soti divortati s-au
recasatorit si traiesc si astazi fericiti alaturi de copiii si nepotii
lor.
„M-am angajat la ferma din sat. Dupa putin timp a venit un ordin sa
ma prezint la Centrul Cinematografic Brasov. Am semnat cu ei
contractul de munca si mi-am reluat lucrul dar la Cinema Fagaras.
Acolo m-au supravegheat tot timpul. Comandantul Bâlba al Securitatii
m-a abordat deseori pentru a ma convinge sa devin informator. Nu
renuntasera la practicile lor. I-am refuzat de fiecare data. Am lucrat
20
de ani acolo. În paralel am pus în practica ceea ce am învatat în timpul
detentiei. Am confectionat aparate de sudura. M-am pensionat în
1982. Traiesc dintr-o pensie de vechime si cea de fost detinut politic
si de veteran de razboi. Sotia mea, dupa zeci de ani de munca la CAP,
are doar o pensie de 80.000 de lei pe luna. Noul regim instaurat dupa
’89 mi-a dat sperate, dar acestea s-au spulberat. Nici acum dupa 10
ani de democratie nu pot sa-mi recapat casa confiscata în anii
prigoanei comuniste. Daca ma gândesc si la haosul din tara pot spune
ca nu s-a realizat nimic din ceea ce se astepta. Toti au fost si sunt o
apa si un pamânt. Pacat de neam si tara. Cred ca românul din noi
odata si odata se va trezi la realitate si va scoate la lumina
adevaratele
valori ale neamului nostru“, a încheiat Ioan Grecu din Soars.