ALTE MARTURII SI CÂTEVA CONSIDERATII (3)
Metoda Chicea
M-am nimerit la o sedinta judeteana în care erau analizate
rezultatele dezastruoase ale fermelor zootehnice de stat (productie
scazuta, datorii, lipsa de disciplina, blocaj financiar). Asistând la
discutii, au tinut sa ma întrebe si pe mine cum vad lucrurile. Am
raspuns fara sa stau prea mult pe gânduri.
-E nevoie de metoda Chicea.
-Cum, n-am auzit de economistul asta. Unde e expusa metoda
lui?
-N-ati auzit si nu veti auzi de el. N-a fost scrisa nicaieri, dar a
fost pusa în practica si a reusit sa mentina fermele zootehnice fara
pierderi sau chiar cu beneficii. La baza metodei sta un cunoscut
proverb românesc: “lucrul eu l-as face îndata, n-are cine sa ma bata”
si s-a folosit la fermele zootehnice din judetul Sibiu, unde Chicea era
director si unde se purta ca un zbir cu supusii lui. Dimineata la 5 era
în grajduri. Vai de cine întârzia sau nu-si îngrijea vitele. Ameninta,
destituia si pe mari si pe mici. Destul ca toata lumea îi stia de frica,
dar treaba mergea.
Facea si prostii destule, facând schimbari de care râdeau si
grajdarii (odata a adus jumari de la fabricile de stearina sa le manânce
vacile; altadata sub conducerea lui tot personalul a lucrat o noapte
întreaga la betonarea curtii fermei pentru ca urma sa treaca
Ceausescu în vizita). Cu tot pretul mic cu care erau platite laptele si
carnea, cu toate greselile, fermele se aflau pe linia de plutire,
muncitorii îsi primeau plata si nu-i purtau dusmanie.
Puneti în fruntea zootehniei oameni cu cap, dar cu puterea de
decizie a lui Chicea, decisi sa faca treaba si lucrurile vor merge din
nou bine.
Obiceiul pamântului
Cu câtiva ani în urma am vândut la o avicola o tona de porumb
(autorul acestor rânduri e plugar) si, ajungând la director, ce-mi era
cunoscut, am vrut sa aflu de ce nu merge avicola pe care o conduce,
de se îngloada în datorii.
-Domnule director, din 3 kg de porumb, deci cu 1500 lei pretul
de atunci, obtineti un kg de carne de pasare. Adaugati înca pe atâta
cheltuieli de productie, deci un kg de carne de pasare v-ar costa 3000
lei. La magazinul d-voastra din oras se vinde cu 5000 lei kg. Cum de
totusi lucrati în pierdere?
-Avem un randament mai bun decât cel spus de dumneavoastra,
pentru ca obtinem un kg de carne din 2,5 kg de furaj si totusi lucram
în pierdere. Sunt multe cauze, dar pe una o cunosti si dumneata.
Mi-ati vândut o tona de porumb. Nu stiu daca ati fost sau nu ciupit la
cântar. Porumbul a fost însa dus la fabrica de nutreturi si adus macinat
la ferma. Si acum va întreb: de ce nu cumpara oamenii porci grasi din
satul dumneavoastra? Pentru ca porcii din satul cu FNC manânca
nutreturi de la fabrica. De la fabrica sau de la mine, de unde vor fi fost
aduse, destul ca la gaini nu va ajunge tona de porumb.
-Daca mâine cineva are trebuinta de câteva cofraje de oua sau de
câteva zeci de gaini, se pot obtine fara a le cumpara?
-Da, pot fi obtinute! Dragul meu, se fura si nu pot opri furtul. Si
nu aceste furturi sunt cele mai mari. Acestea sunt simple ciupeli.
Furturile cele mari se fac cu acte în regula, iesindu-se pe poarta
principala.
-Si nu se poate curma furtul?
-Nu se poate! Cel putin eu n-am putut. Am schimbat paza, am
împrejmuit cu sârma ghimpata. I-am dat afara pe suspecti, am apelat
la politie, pentru ca sa constat ca si politia era implicata. Eu sunt
strain de acest sat. Vedeti indivizii din curte cum se agita si alearga
aparent fara rost? Sunt oamenii din sindicat, care mâine vor face o
zarva împotriva mea. Vor veni si ziaristi care vor scrie ce spun ei. Eu
voi fi îndepartat, de altfel nici nu mai vreau sa ramân, va veni
altcineva, care, la rândul lui, daca nu va fi pe pe placul acestora, va fi
alungat ca si mine si obiceiul pamântului va continua.
-Pâna când?
-Ei, asta as vrea sa stiu si eu.
Sa cumparam tot ce-i mai ieftin din strainatate
De ce sa producem noi în tara, de exemplu, zahar scump si sa nu
cumparam zaharul ieftin ce ni se ofera din strainatate? Si lucrul e
valabil pentu orice marfa ce se vinde pe pietele din România: masini,
tractoare, camioane si pâna la ace de cusut si ata. Scoatem carbuni,
fier, cupru si metale nefieroase mult mai scumpe decât cele importate.
Obtinem cereale, fructe, legume mai scumpe decât cele importate.
Portocalele si lamâile sunt mai ieftine decât merele si perele de la noi.
Ne vând turcii oua mai ieftine, americanii curcani, ungurii brânzeturi,
nu cred ca se afla produs pe care nu l-am putea cumpara mai ieftin
decât l-am produce noi.
De aici se poate trage concluzia logica ca e preferabil sa le
cumparam din strainatate decât sa ne mai chinuim noi sa le
producem?
Pe de alta parte, se pare ca acest lucru ne este impus din
strainatate (FMI, Banca mondiala de credit si de toti care au putere sa
ne impuna punctul lor de vedere, dupa interesul lor).
Mergând pe acest fir de judecata, noi n-ar mai trebui sa mai
muncim nimic. Întrebarea e: cu ce platim bunurile cumparate? În
spatele fiecarui bun cumparat se afla o perturbare a unui sector
românesc. Renuntând sa mai producem zahar, muncitorii acestor
fabrici vor ramâne someri, sute de mii de tarani vor ramâne fara un
câstig, Caile Ferate vor stationa vagoanele ce transportau altadata
sfecla pe linie moarta.
Întrebarea cea mai mare este cu ce vom plati bunurile importate?
Cu împrumuturi externe, cum am facut pâna acum?
O poveste cu ciori
O familie de ciori si-ar putea construi cuibul în câteva zile, dar
nu reuseste decât în trei luni. De ce?
Munca începe în februarie. Cioara aduce primul vreasc si îl
asaza pe o ramura, apoi se duce dupa altul. Pâna sa vina cu alt vreasc,
vecina ei îi fura vreascul si îl asaza la cuibul ei. Venita acasa, cioara
pagubasa observa furtul si nu se mai duce dupa alt vreasc, ci asteapta
croncanind ca vecina ei sa plece. Astfel, aceleasi vreascuri circula de
la un cuib la altul luni de zile. Si nu sunt numai doua ciori, ci sute
într-o colonie încât nu se mai stie care e hoata si care pagubasa.
La fel se întâmpla si în economia româneasca. Foarte putini
produc oarecari bunuri, care apoi circula printr-o serie întreaga de
intermediari care toti vor sa câstige de pe urma lor, producatorului
revenindu-i cel mai putin câstig. Din pacate, privatizarea s-a
concretizat în cârciumi si magazine de haine vechi si prea putin în
sectorul de productie de bunuri, si, din putin, putin ramâne oricât l-ai
purta dintr-un loc în altul.
Citind cartea: “Luptatorii din munti: Toma Arnautoiu.
Documente provenite de la Securitate”
de Raluca Voicu Arnautoiu
Citind aceasta carte, ca unul care am fost în aceeasi munti si în
aceeasi calitate de luptator cu arma împotriva regimului comunist, fac
urmatoarele comentarii.
Documentele, într-adevar, sunt autentice, doar provin de la
securitate, dar despre adevarul celor scrise în ele trebuie sa avem
multe rezerve. De la început trebuie spus ca cele mai importante
documente, care ar fi putut arata importanta grupului
Arnautoiu-Arsenescu, lipsesc. E vorba de documentele ce privesc
incursiunile trupelor de securitate în munti împotriva grupului si în
care au fost implicate efective de ordinul regimentelor.
Fara ele, cu greu se poate apreci a lupta de rezistenta a grupurilor.
Nu pot fi luate ca adevarate declaratiile smulse în anchete
chinuitoare. Mai întâi trebuie gândit ca anchetatul avea tot interesul sa
spuna cât mai putin si cât mai departe de adevar, pentru a nu-i implica
pe altii si pentru a nu-si îngreuna propria soarta, dupa cum tot din
interes dadea informatii mai mult sau mai putin adevarate, care i-ar fi
putut usura situatia.
Trebuie adaugat ca anchetele se faceau în conditii chinuitoare.
Lucruri ce s-ar fi putut spune si scrie într-un sfert de ora erau
consemnate într-una sau mai multe zile si nopti. Ce se întâmpla în
acest interval de timp o arata însasi securitatea: la pagina 130, fiind
vorba de baciul I. Rotaru de la stâna din Coltii Cremenii, se spune
textual: “Susnumitul, pentru a evita anumite marturisiri si-a spintecat
abdomenul si dupa 24 de ore nu a spus nimic“. Semneaza colonelul
M. Nedelcu. Cum putea un anchetat sa aiba cu ce se spinteca? Am
trecut câteva luni mai târziu pe la aceasta stâna. Ancheta s-a facut cu
baioneta timp de o zi si o noapte si n-a fost un singur om, ci 3 ciobani
au fost anchetati astfel.
La pagina 219 e o alta ancheta. Iat-o relatata într-un document al
securitatii: “a fost ridicata fata fugarului Jubleanu Titu în etate 17 ani.
Aceasta a fost batuta, mai mult, i s-a dat foc la partea de jos a
corpului, fiind nevoita sa spuna diferite minciuni“. Sau “locuitorul Ion
Florea a fost tras cu funia de grinda”.
Daca securitatea a tinut sa ramâna aceste marturii consemnate,
cum se vor fi petrecut faptele ramase nescrise?
Cât adevar mai pot contine niste declaratii smulse cu metodele
de mai sus?
Cititorul se va mira ca atât Toma Arnautoiu cât si colonelul
Arsenescu recunosc singuri calitatea de “banda”. La 13 iunie 1961,
colonelul Arsenescu declara: “Nu recunosc caracterul de banda
terorista”. Dupa o saptamâna însa, iscaleste si el o declaratie cu
termenul “banda”.
La pagina 333, în sentinta 107, se scrie: “la 2 sept. 1950 au
atacat un grup de turisti”, dar în alte locuri se spune ca turistii aveau
arme si calitatea de subofiteri de secu ritate. Ca astfel de minciuni sunt
recunoscute de inculpat? Faptul se explica psihologic usor: dupa
anchete nesfârsite, hartuiri, batai, chinuri, fiind constient ca orice ai
scrie tot moartea te asteapta, esti dispus sa iscalesti orice, dorind sa se
termine odata. Si eu am iscalit absurditati destule si chiar ziceam:
“Da, domnule, sa iscalesc! Va place?” Cu astfel de anchete, eu pun la
îndoiala cele scrise de securitate cu privire la moartea lui Chirca Ion,
Gheorghe Mamaliga si Ion Marinescu.
Despre Ion Chirca scrie ca a fost ucis în 1950, dar noi am gasit
oameni care vorbisera cu el în 1951. De asemenea pun la îndoiala
moartea lui Ion Mamaliga si Ion Marinescu în conditiile descrise de
securitate. În acel an, în luna noiembrie, securitatea a adus doi morti
tineri cu barba si arme în satul Lisa, culesi din lacul Urlea, fiind ucisi
în urma unei ciocniri (episod descris în “Brazii se frâng, dar nu se
îndoiesc”). Mortii, la locul acela, nu puteau fi decât ori dintre noi, ori
de la Arnautoi. Dintre noi nu erau. Atunci?
La urma, câteva impresii în calitate de cititor. Consemnez doar
doua aspecte ce se desprind din carte.
1. Greutatile imense ce le-au infruntat Arnautoii. Si noi
fagarasenii am strabatut munti înzapeziti si am mers pe firul apei
iarna, si noi am ajuns în situatii limita cu frica mortii albe (de foame
si frig în zapada), dar ce-au avut de patimit acesti frati de dincolo de
creasta a depasit însasi închipuirea noastra.
2. Al doilea lucru demn de consemnat e dragostea cu care acesti
luptatori au fost înconjurati de catre oamenii din regiune. Sute si sute
de oameni le-au sarit în ajutor. Faceau oamenii închisoare pentru ca
i-au ajutat, se întorceau din închisoare si-i ajutau din nou, stiind bine
ca se expun la moarte. Si azi, cu zeci de morti din familiile lor, întorsi
din puscarii pe brânci, continua sa iubeasca memoria luptatorilor.
Daca exista astfel de oameni, România are un viitor.
Marius Neagoe si Alexandru Viciu
Ma întrebam întruna în lunga noapte comunista ce s-a întâmplat
cu studentimea româna dupa rabufnirea din 1956, de n-a mai dat nici
un semn major de împotrivire fata de regim. Desigur, dupa revolutia
maghiara, regimul a luat cele mai diabolice masuri împotriva
studentilor, în primul rând prin inf iltrarea agentilor securitatii în
rândurile lor si ale cadrelor universitare, reprimând fara mila orice
mugure de împotrivire. Iata cazul studentului Marius Neagoe din anul
V la Facultatea de Medicina din Cluj. Avea 24 de ani.
În ziua de 30 aprilie 1985 era asteptat de parintii sai la Simeria,
acestia sarbatorindu-si nunta de argint. Tatal sau nu era altcineva
decât cunoscutul chirurg dr. Valer Neagoe, medic al C.F.R.-ului.
Marius telefonase parintilor cu ce tren va pleca, dar cu acel tren n-a
sosit acasa, si nici cu trenurile urmatoare. Cu greu, în ziua urmatoare,
tatal îsi gaseste fiul la morga, taiat de tren în apropiere de Câmpia
Turzii. Prezent la autopsia facuta, dr. Neagoe, ca medic al C.F.R-ului
si deci cunoscator al accidentelor de cale ferata, gaseste probe ce duc
la concluzia ca atunci când Marius era calcat de tren, el era mort
demult (cadavrul prezenta urme de lovituri si oase rupte care nu
proveneau de la tren). Ulterior au fost înlocuite fotografii în dosar (în
primele fotografii, piciorul taiat de tren era legat la glezna cu o curea,
iar piciorul din fotografiile ulterioare nu era de aceeasi marime cu
celalalt picior si lipsea cureaua). Mecanicul de locomotiva a vazut un
cadavru pe linie si nu un om viu. Autoritatile constata oficial o
sinucidere.
Colegii de camin l-au vazut pe Marius plecând cu un geamantan
si o sacosa, în totalitatea facultatilor psihice, altii l-au întâlnit pe
strada mergând spre gara, iar colegul lui cel mai bun, Viciu
Alexandru, îl însotea. La despartire, Viciu Alexandru vede cum
Marius este rapit la repezeala de un autoturism ARO. Zadarnic tatal
lui Marius, dr. Neagoe, încearca redeschiderea dosarului, autoritatile
comuniste ramân pe pozitia initiala.
Dupa revolutie, atât tatal cât si colegul lui Marius, de acum dr.
Viciu Alexandru sesizeaza procuratura generala, dar fara raspuns.
Între timp, dr. Viciu Alexandru, martorul rapirii lui Marius de
masina ARO, este calcat de un autoturism la Deva, în conditii foarte
suspecte.
Toate faptele duc la concluzia ca cele doua accidente sunt doua
crime ale aceleiasi securitati.
Dr. Valeriu Neagoe fusese pe vr emuri conducator al studentilor
medicinisti legionari, apropiat al conducatorului studentimii, Viorel
Trifa. Cu câtva timp înainte de uciderea lui Marius, în fata unor
procurori americani si români, el da declaratii despre Viorel Trifa
(Episcopul Valerian din SUA) ce nu sunt pe placul autoritatilor
române.
Mama doctorului Alexandru Viciu îndrazneste sa aduca acum
amanunte revelatoare: “Fiul meu facea parte dintr-o organizatie
anticomunista. Înca din 1984, atât Marius cât si Alexandru au refuzat
sa se înscrie în Partidul Comunist. Amândoi fusesera dusi la
Securitate si audiati zile în sir”. De asemenea, mama lui Alexandru a
fost chemata la Securitate pentru a da declaratii despre fiul ei si
despre Marius. A fost chemata la Decanat, unde i s-a imputat
“conduita morala neloaiala regimului” a fiului ei. Poate arhivele
securitatii ar putea aduce ceva lumina în cazul acestor crime si al
altora ca acestea.
CUM DISPAREA UN LUPTATOR
Procuror Militar...
Proces verbal de executie,
Astazi, 31 octombire 1953 ora 22.
Noi, maiorul de justitie Dumitrescu Nicolae, procuror militar,
având în vedere ordinul nr. 515 din 31 octombrie 1953 al
Tribunalului Militar Teritorial Bucuresti, ne-am deplasat la
penitenciarul Jilava împreuna cu tov. grefier Balan Stefan pentru a
asista la executarea sentintei nr. 34 5/1953 a Tribunalului Militar
Bucuresti, prin care Coman Mircea a fost condamnat la moarte.
La ora 21.30 am sosit la Penitenciarul Jilava unde am gasit
prezent pe comandantul penitenciarului maior Csacki Ion, maior
Savenco Ilarion din partea autoritatii administrative, Cahane Moise
din M.A.I. si pe capitanul Stanoi Dumitru, comandantul plutonului de
executie. ... La orele 22.00 a fost adus condamnatul Coman Mircea
sub excorta la locul executiei unde a fost identificat. Sentinta de
condamnare la moarte a fost executata prin împuscarea lui Coman
Mircea, astazi 31 octombie 1953 orele 22.
Dupa ce condamnatul a fost executat, medicul Cahane Moise a
constatat moartea condamnatului, constatare verificata si de
procurorul militar.
Drept care s-a încheiat prezentul proces verbal de executie a
sentintei 345/1953.
Tânarul Mircea Coman avea 22 de ani.
Sacul cu dolari (prostia româneasca)
La sediul Asociatiei Fostilor Detinuti Politici din Alba Iulia
soseste un om din Bistra, adica din creierul muntilor Apuseni, cu ceva
treaba, fiind fost prizonier de razboi în Uniunea Sovietica dupa 23
august 1944.
Fiind din satul parintelui Trifa - întemeietorul Oastei Domnului
si al nepotului sau Viorel Trifa, Episcopul Valerian din SUA, l-am
întrebat ce s-a ales sub comunisti de aceasta familie.
- Apoi, ce sa se aleaga, domnule, praful s-a ales. Pe un frate de-al
lui Viorel l-a împuscat securitatea la intrarea dinspre munte în
Câmpeni, la marginea drumului, si pe cumnatul lui l-a omorât în fata
casii, ca sa-i vada cine intra si iesea din oras, si trei zile i-a tinut acolo.
Le-a distrus neamul, asta au facut. Apoi omul continua: Da’ eu zic ca
si ei au fost vinovati, domnule, ca, daca le-a trimes sacii cu dolari
Viorel din America, de ce nu i-a împartit la oameni cum le-a poruncit
popa, si i-au tinut numai pentru ei? Bi ne a fost ca a gasit securitatea
sacii ascunsi la moara lor?
- Ce saci, nene? Ce dolari?
- Pai le-a trimes Viorel, ca a ajuns popa mare în America si a
apucat bine si si-a adus aminte de oameni si le-a trimes trei saci cu
dolari.
- Cum poti crede, nene, asa ceva? Mai întâi, cum putea un român
refugiat sa aiba dolari cu sacul, si cum putea sa-i trimeata fara sa afle
securitatea?
- Ba i-a trimes, domnule, ca si eu i-am vazut. Ne-au chemat la
primarie si ni i-a aratat. Trei saci erau, trei saci plini.
Am încercat zadarnic sa-i explic omului ca lucrul nu era cu
putinta, si ca totul nu era decât o lucratura a securitatii. Zadarnic, nu
l-am putut lamuri si omul s-a întors în munti cu aceeasi convingere
sustinuta de cunoscuta încapatânare moteasca, ca el a vazut saci cu
dolari, pe care i-a gasit securitatea la familia Trifa, si i-a aratat
oamenilor la primarie. Daca un om care trei ani a fost prizonier, deci
om patit si umblat, putea crede în minciuna securitatii, cum sa nu
creada restul satenilor o asemenea tâmpenie? De ce sa te mai miri
când atâta lume (acum, când scriu, în 1992) stie sigur despre Corneliu
Coposu ca s-a însurat cu fata Doinei Cornea, si au mâncat si au baut
bine la Paris si la noi nu s-au gândit? Ce nu poti face cu un popor cu
mintea îmbâcsita în atâta prostie!
Acum (1999), când revad cele scrise mai sus, toti motii sunt
revoltati pe ministrul Basescu ca le-a desfiintat mocanita, singura cale
ferata din muntii Apuseni, singurul drum de iesit în lume al motilor.
Dar tot acum, facându-se alegeri de primari într-un sat pe linia fostei
mocanite, motii au ales primar candidatul partidului lui Basescu.
Sfânta prostie româneasca!
De ce n-a ramas la cratita Doina Cornea
Domnul C.V. Tudor i-a cerut Doinei Cornea sa ramâna la cratita
si sa nu se amestece în viata politica a tarii. Ma simt dator sa raspund
eu pentru Doina Cornea.
Nu a ramas, pentru ca barbatii din familia si satul Ileni-Fagaras,
care azi ar fi putut face politica verticala, nu mai sunt. Au fost ucisi cu
mai bine de 40 ani în urma de comunistii cântati în versuri de acest
domn, pe când era tovaras.
Astfel, studentul Marcel Cornea si feciorul Toma Pârau au murit
cu arma în mâna în lupta de rezistenta în anul 1950. Farmacistul Iacob
Cornea, tatal lui Marcel, nu i-a supravietuit fiului. Inginerul Milea va
fi si el ucis. Un alt taran, Dumitru Cornea, va fi condamnat la moarte
în Orasul Stalin în 1951. Un alt Cornea Gheorghe a scapat doar cu 25
de ani munca silnica. Elevul de liceu Victor Metea va fi condamnat la
moarte si executat în 1957, dupa sapte ani de lupte în Muntii
Fagarasului. Si as putea însira înca numele a zeci de oameni din acest
sat, morti sau iesiti din închisoare cu câte un sfert de plamân sau cu
alte urmari grave.
Nu a ramas Doina Cornea la cratita pentru ca în acest sat
românesc, din care se va ridica “aceasta Sfânta Dumineca a neamului
românesc”, e obiceiul ca atunci când tara este în pericol, femeile sa
fie alaturi de barbati sau chiar sa-i înlocuiasca în lupta, atunci când nu
mai sunt. În 1916, când a ajuns aici armata româna, s-au înrolat din
acest sat nu numai voluntari, dar si voluntare.
Traieste în acest sat Maria Cornea, o copie fidela a Doinei
Cornea, care, ca tânara învatatoare, împreuna cu mama ei si cu alte
femei, a dat tot sprijinul luptatorilor din munti.
Dar femeile din partea locului se pricep si la cratita, domnule
Vadim. Ele stiu sa primeasca oaspeti. Trebuie numai sa le calci pragul
cu gânduri curate si cu bunacuviinta.
Avem conducatorii pe care-i meritam
La cozi, în trenuri, pe strada, unde vezi doi sau trei oameni
agitându-se, poti sti ca vorbesc despre conducatorii tarii ca-s asa cum
sunt. Dar i-am ales noi de buna voie si nesiliti, fratilor! Nu ni i-a
impus nimeni cu forta.
Mi-aduc aminte de o discutie pe vremuri a credinciosilor cu
parintele Arsenie Boca la Manastirea Sâmbata.
- Parinte, se plângea o credincioasa, popa din sat de la noi face
asa si asa...
- Parinte, popa nostru nu-i cum trebuie,...
Parintele Arsenie îi lasa pe toti sa zica ce vor si asculta. La urma
s-a ridicat.
- Sa taceti, aveti popii ce-i meritati! Cum sunteti voi, asa-s si
popii vostri. Daca ati fi voi buni, ati avea popi buni.
Acelasi lucru este si cu oamenii nostri politici, alesi de noi. Ei
sunt oglinda noastra ca popor.
Un popor întelept ar alege un conducator întelept. Oamenii
imorali vor alege un imoral, hotii îl aleg pe unul mai hot ca ei,
mincinosii si credulii pe unul care-i poate prosti mai bine, desfrânatii
pe unul care sa-i întreaca, laudarosii vor iubi un îngâmfat, nebunii pe
unul bun de balamuc, iar prostii pe unul care sa le laude prostia. Vai
de oamenii-oameni care se ratacesc în mijlocul alesilor (si, din fericire
sau din pacate, mai sunt si dintre acestia), ca vor fi imediat
calomniati, alungati, condamnati, desfiintati, devorati spre satisfactia
gloatei care nu suporta pe cineva mai bun ca ei. Valerianstanii,
Moisinii, Lucia Hossu Longin si altii ca ei nu sunt pe gustul nostru.
Orice murdarie la adresa lor e bine primita si luata de buna. Spune un
lucru bun despre ei, si nu vei fi crezut.
Priviti titlurile din ziare. Pare ca tara nu-i alcatuita decât din hoti,
escroci, betivi, criminali, violatori, prostituate si pervertiti sexual. Si
ziarele scriu asa ca acesta-i gustul nostru. Astia suntem noi, societatea
nationala de acuma.
Ascultati ce emisiuni doreste gloata sa auda si sa vada la
televiziunea nationala, ce cântece si filme si atunci nu te mai miri ce
modele sunt prezentate ca demne de urmat în tara lui kikirikimiki si a
lui Super Talk Show, modele care sa ne învete ce sa credem si ce sa
facem.
Daca am fi noi mai buni, am avea preferinte mai bune, mai
frumoase. Oamenii care ne conduc politic, social, moral sunt rai,
pentru ca sufletul nostru, al tuturor, este rau.
O poveste cu furnici
Când eram elev, am citit o carte de sociologie, probabil a
profesorului Traian Braileanu, pe care nu am mai putut-o gasi. În
regimul comunist, sociologia a fost alungata din familia stiintelor
pentru a nu stirbi cumva învatatura marxista.
În aceasta carte erau date multe asemanari dintre
comportamentul uman si cel al furnicilor din musuroi, cel al albinelor
din stup, lucru care, de altfel, pare foarte normal, de vreme ce si
oamenii si furnicile sunt fiinte sociale.
Am retinut unul care mi-a dat mult de gândit o viata. Este vorba
de o descoperire a naturalistului Fabre despre viata unei specii de
furnici. Se prezinta o regina din aceasta specie, însotita de un alai de
trântori, la poarta unei colonii de furnici lucratoare si, prin ce
procedeu nu se stie, ca încânta garda de aparare a musuroiului de-i
lasa sa intre. Ba mai mult, acestia produc în colonie o lovitura de stat,
îsi casapesc propria lor regina, punând-o pe intrusa în locul celei
ucise si aceasta începe sa depuna oua. Numai ca din aceste oua ies
numai regine si trântori din specia intruselor si nici o lucratoare.
Colonia mai traieste atât cât mai vietuiesc vechile lucratoare. Apoi,
cârduri, cârduri, noile parazite parasesc musuroiul si se duc cu alai la
poarta altor colonii de lucratoare, pentru a le distruge în acelasi mod.
De când am citit aceasta descoperire, m-am tot gândit (si am
avut timp destul pentru aceasta) ce învataminte de viata am putea
scoate din acest episod din lumea furnicilor.
Marturisesc ca am ajuns la convingerea ca noi, oamenii,
provenim din animale, dar nu numai din maimute, cum sustine
Darwin. Nu, ci unii provin din lupi, din tigri, din hiene, altii din vulpi,
din iepuri, foarte multi din boi, viespi, arici si asa mai departe. Ma
tem ca noi, românii, ne-am purtat mai tot timpul în istoria noastra ca
furnicile cele proaste. Iata câteva momente istorice, de altfel
cunoscute, ca bunaoara infiltrarea fanariota în rândul boierilor,
negustorilor si clerului din tarile române. În decursul unui secol, mai
toata patura conducatoare era si se comporta dupa moda fanariota.
Pâna si urmasii Brâncovenilor se îmbracau si vorbeau în familie
numai greceste, româneasca folosind-o doar cu rumânii de pe mosiile
lor. Asta în timp ce a treia parte din suprafata agricola a tarii era
gospodarita de calugarii greci si de vechilii lor, iar produsele mosiilor
erau expediate peste Dunare. A fost nevoie de atitudinile lui Tudor,
Gheorghe Lazar, Balcescu si Alexandru Cuza pentru a se ajunge, cât
de cât, la normalitate. Am spus cât de cât, pentru ca cei patru si altii
ca ei s-au distrus pe ei însisi, fara a putea smulge raul din radacina,
caci spre sfârsitul secolului al XIX-lea viata economica a tarii era în
mâinile urmasilor ciocoilor, arendasilor si camatarilor. A fost nevoie
de rascoala de la 1907 ca sa se mai dechida ochii.
Intra în tara în 1930 un aventurier destrabalat, lepadat de însisi
parintii sai (regii Ferdinand si Maria). Intrusul îsi alunga regina si îsi
aduce în schimb amanta, o cocota de profesie. Pe data, clasa
politicianista i se închina, îl lauda si îl lingusesc (regele culturii
românesti, marele strajer, marele cârmaci, primul plugar al tarii),
poetasii si lichelele de orice fel, dupa ce trec prin buduarul cocotei,
de-i pupa mâna, ajung clasa conducatoare a tarii. Înlatura si ucid pe
adevaratii oameni politici neîncovoiati si în 10 ani Carol al II-lea lasa
România pe butuci, pentru ca tara sa se trezeasca din amorteala si
spaima, dar nu într-atât cât sa învete ceva din lectia istoriei. Caci, iata,
nu trec decât 4 ani si istoria se repeta.
Pe tancurile sovietice sau infiltrati în tacere, apar în mijlocul
“musuroiului nostru” figuri noi, cu o melodie noua, si pe data o lume
româneasca învata cazaciocul, de frica sau din interes, si apoi din
convingere. Si o tara întreaga cânta si ridica în slavi numele noilor
veniti. Lichelele se înfig alaturi de ei, scriitorii cânta dupa moda noua,
poetii le ridica versuri, tineretul munceste, cânta si danseaza de dragul
lor. Numele lor apar si vor ramâne în Istoria României: Ana Pauker,
Luca Laslo, Nicolski, Bodnaras si Bodnarenco. De dragul acestora si
la porunca lor, Ciolpanii, Goicii, Marometii, Craciunii si Turcanii fac
muncile murdare, eliminând elita rasarita din glia tarii si ale caror
nume vor ramâne tot atât de necunoscute ca si gropile în care au fost
azvârliti.
Cât priveste istoria actuala a României, situatia este aceeasi ca si
altadata, cu deosebirea ca nu mai este doar un singur grup, ci, pe
lânga cei localnici, vin din toate directiile profitori economici, încât
am ajuns tara de la rascruce de vânturi.
Odraslele noii elite nu mai vor sa munceasca, tineretul educat în
spiritul lui kikirikimiki nu vrea sa ajunga decât fotbalisti vânduti pe
dolari, top-modele pentru a fi cumparate pe piata internationala de
carne vie, orice, numai sa nu munceasca. S-a si format un “mod de
viata românesc” pe care am început sa-l exportam în strainatate, spre
disperarea politiilor de acolo.
Ne-a mai ramas ceva al nostru? Da, ne-a ramas un patrimoniu
cultural îndragit pe vremuri de tot românul de la vârsta cea mai
frageda si pâna la adânci batrâneti. Cred ca este cea mai frumoasa
realizare a poporului nostru, caci a fost construita din imaginatia iesita
din tremurul celor mai curate suflete ce-au trait pe acest pamânt. Ar
putea fi doar închipuit ca un templu nespus de frumos deasupra caruia
stralucea chipul de luceafar al lui Eminescu. Ei bine, aceasta maretie
româneasca începe sa deranjeze si deci trebuie sa fie distrusa. Fiindca
nu îndraznesc dintr-o data sa-i puna dinamita, au luat exemplul
omizilor, cariilor si lacustelor, mustelor... sa-l ciupeasca, sa-l
farmiteze, sa-l sape pe dinauntru si sa-l murdareasca.
Ajuta-ma nevoie
Pe Ion l-a trimis tatal sau pentru prima data singur în padure.
- Dar daca mi se rupe ceva la car, ce fac, tata?
- Te-învata nevoia, Ioane, la fata locului, ce sa faci.
Ion a ajuns în padure, a încarcat lemnele, si, când sa plece, de ce
i-a fost frica, n-a scapat: i s-a rupt o roata de la car. Atunci a început
sa strige cât îl tinea gura:
-Nevoie, hai si ma ajuta, haida repede. Ecoul îi raspundea:
repedeee.. dar Nevoia nu mai venea. Daca a vazut si a vazut Ion, a
chibzuit singur, a taiat un lastar potrivit, l-a asezat sub osia carului, l-a
legat cu lanturi, si, încet, încet, a ajuns acasa.
- N-a venit nici un Nevoie, tata, degeaba l-am strigat. A trebuit sa
ma descurc eu.
- Pai, asta-i Nevoia, Ioane. Sa poti sa te descurci singur.
Aceasta bucata de citire era în toate abecedarele de pe vremuri.
Pesemne guvernantii nostri au lipsit de la lectia în care se citea
aceasta poveste. De 9 ani striga întruna zadarnic dupa ajutor strain si
nu le da prin cap ca lucrurile s-ar putea rezolva aici, la fata locului,
fara ajutor strain si fara umilinta.
Restructurare-privatizare = lichidare si vânzare
Pentru cineva ce priveste dinafara economia româneasca cu
structurarile, restructurarile, planurile, certurile, schimbarile sale, din
toata vorbaria si zarva vede ca totul se reduce pâna la urma la
lichidarea si la vânzarea lor la cumparatori externi. Toata vorbaria,
zarva si vânzoleala nu are alt rost decât sa te faca sa crezi ca îi
adevarat ceea ce ti se spune, si nu ceea ce vezi cu ochii. Se vinde, si
mai ales la straini, tot ce se poate cumpara la orice pret si în orice
conditii. Ce nu se poate vinde se lichideaza si se demoleaza ca sa nu
produca pierderi, parca dupa judecata: “ca sa fii sigur ca o
întreprindere nu produce pierderi, cel mai usor lucru este sa nu mai
fie”. Daca vrei sa moara soarecii, dai foc la moara - cel mai bun lucru.
Întocmai ca cel din pilda Evangheliei care a primit un talant si care ca
sa fie sigur ca nu-l va pierde, l-a îngropat. Ba mai rau, pentru ca un
talant îngropat ramâne tot un talant, dar dintr-o întreprindere lichidata
nu mai ramâne nimic. În tara în care e totul de facut: platim oamenii
ca sa nu munceasca. Fara sa vrei, te întrebi: daca vom vinde tot ce se
poate vinde si vom darâma tot ce s-a construit cu atâtea sacrificii, ce
rost vom mai avea noi în România? si unii, si-s multi aceia, socotesc
ca mergem pe drumul cel bun. Aceasta numai daca cineva ar putea
dovedi ca e mai bine ca muncitorii sa fie platiti ca sa nu lucreze, ca e
mai bine ca o fabrica sa fie distrusa sau sa devina proprietatea cuiva
de peste lume, si nu a cuiva din tara sau a statului nostru. Ca e mai
bine sa importam pui din America, faina din Ungaria, oua din Turcia,
si pamântul tarii sa ramâna pustiu, si prin fermele tarii sa bata vântul.
Ca e mai bine sa fii dator si sa platesti dobânda decât sa nu depinzi de
nimeni, ca e mai bine sa gândeasca altii pentru tine, sa-ti porunceasca
ce sa faci si sa nu faci, ca e bine ca unii putini sa stea în pomul din
gradina raiului si cei multi sa coboare la talpa iadului, atunci si numai
atunci ai putea spune ca în economia româneasca ce se face acum, se
face bine.
Bucurati-va ca s-a gasit cine sa va cumpere
Ma nimerisem la Brasov în timpul manifestatiilor muncitorilor
de la Tractorul si de la Uzina de Camioane în ianuarie 1999, care
cereau categoric ca Guvernul sa nu le închida uzinele. Am avut
totdeauna o pretuire deosebita pentru muncitorii brasoveni. Nu erau
muncitori de rând, ci oameni educati, crescuti în scoli echivalente cu
liceul si unde învatau nu numai carte si meserie, dar si demnitate,
mândrie si dragoste de tara. Cu cei tineri, adolescent fiind, mi-am
împletit destinul în fratiile de cruce. Pe atunci se fabricau la Brasov
avioane si arme. Erau foarte mândri de acest lucru. Mi-aduc aminte ce
sarbatoare era în Brasov când se zvonea ca va zbura ultimul prototip
de avion IAR, cum ieseau oamenii din hale, din birouri si din case cu
mâna streasina la ochii atintiti în azur, unde se jucau minunile argintii
maiestrite de ei.
A venit sfârsitul razboiului, României i s-a interzis sa mai fabrice
avioane, muncitorii s-au simtit retrogradati când s-au apucat sa fabrice
tractoare si camioane, dar au facut-o. Au ajuns în cursul anilor sa
fabrice tractoare comparabile cu cele mai bune din lume. Erau
comunisti? Tributul de morti si condamnati dat de muncitorii
brasoveni arata de partea cui erau. Si ce era în sufletul lor au aratat-o
prin revolta din 1987. Si iata-i astazi protestând pe strazile Brasovului
de soarta uzinelor lor.
Ca de obicei, când merg la Brasov, ca si cu cincizeci de ani în
urma, trag la un frate de lupta si suferinta, fost muncitor la Tractorul,
si îl gasesc foarte enervat, gata sa-si descarce sufletul:
- Cum dracu sa-i înteleg pe guvernantii astia? Cum au lasat ca
Uzina sa ajunga împotmolita în datorii? Ca pot ajunge la concluzia sa
închida portile ca nu se gasesc bani pentru pornirea lucrului? Pai,
mi-aduc aminte cum era pe vremea când am început sa fabricam
tractoare si nu avioane. Erau atunci bani? Rusii duceau tot din
România si totusi am facut tractoare. Rabdam foame pe cartela si ne
îmbracam cu tichete. Si acum, când în tara putem obtine tot ce este
necesar pentru uzina si pentru noi, nu se mai poate. Si sa nu iesi în
strada? Ne sfatuiau pâna acum sa ne gasim alta meserie, ca de
exemplu sa ne apucam de turism. M-ai fi vazut pe mine gudurându-ma
la un hotel facând plecaciuni curvelor si îmbogatitilor din lumea
larga? Guvernantii se tem sa nu plece si ai nostri la Bucuresti. (Las ca
nu-i vad pe brasovenii nostri facându-se de râs prin Bucuresti ca
minerii lui Cosma. Nu se duc, ca-s oameni cuminti.) Si uite acuma
aflu ca în piata, ca sa potoleasca multimea, le-au spus muncitorilor sa
se bucure ca s-au gasit cumparatori straini care sa le cumpere uzinele.
Pai asta-i bucurie? Sa recunoastem noi ca nu suntem în stare sa ne
conducem uzina pâna nu ne gasim un stapân strain? Ei îsi închipuie ca
muncitorii trudesc, traiesc si muncesc numai cu gândul la un pumn de
bani si li-e totuna ce fac? Pai, mai tâmpitilor, uzina asta-i casa mea,
chiar daca nu mai lucrez în ea, dar gândul mi-i acolo, acolo mi-am
trait viata. Acolo mi-am dat si doi feciori, unul îi inginer, altu-i
maistru si un ginere tot inginer. Sa-i stiu ca-i cântareste si pretuieste
dupa interesele lui un ins cine stie de unde? Îsi închipuie ca vor fi
bucurosi oamenii nostri si se vor împaca cu soarta ca în locul siglei
UTB sa vada scris pe poarta uzinei cine stie ce corporation? Nu stiu
ce trebuie facut, dar vad acum la batrânete ca nu-i bine ce se face si
ma tem de lucruri si mai rele în tara asta.
Cele 50 de hectare
Când Petru Groza, la porunca comunistilor, a facut reforma
agrara în 1945, împartind mosiile la tarani, a lasat câteva sute din ele
vechilor proprietari sa le lucreze în continuare, socotindu-le
ferme-model, cu gândul ascuns ca peste câtiva ani acestea sa devina
viitoarele gospodarii agricole de stat, cum de altfel s-a si întâmplat.
Fermele model au fost confiscate în 1950, iar proprietarii aruncati în
lagare si închisori si familiile alungate de-abia cu hainele de pe ei.
Azi se încearca de catre un grup de alesi sa li se înapoieze
urmasilor fostilor proprietari cele 50 hectare confiscate atunci. Daca
se va gasi sau nu teren pentru a se aplica legea nu intereseaza, dar prin
promulgarea unei asemenea legi partidele ce o sustin si-au batut foarte
adânc cuie în talpa la sate. Parca nu au uitat în decursul a 50 de ani
nimic din ceea ce trebuia uitat si nu au învatat nimic din ceea ce
trebuia învatat. Din punct de vedere strict economic, aceste viitoare
mosii sunt ca oul în zama, nici nu ajuta si nici nu strica agriculturii
românesti. Au dat însa opozitiei cel mai eficient motiv electoral cu
sperietoarea: “Vin mosierii!” La sate înca nu s-a stins amintirea lui
1907, a arendasului si jandarmului, iar comunismul a crescut generatii
dupa generatii în ura unor mosieri lipsiti de omenie. Si apoi chiar l-ai
fericit pe cineva în zilele noastre dându-i o suprafata de 50 de
hectare? Ce face cu ele? Cum si cu ce le lucreaza? De unde masini
agricole, de unde bani? Îi da statul? Nu-i poate da, pentru ca ar trebui
sa le dea si milioanelor de tarani si nu va avea de unde. S-ar îndatora
bancilor si s-ar îngloda în datorii. Mai rau în zilele noastre nu poti sa
blestemi pe cineva decât sa aiba pamânt si sa-l lucreze.
Si de ce trebuie sa dai o lege pentru a reface o exploatare
agricola mare? O ferma, cum se obisnuieste sa se spuna acuma.
În situatia actuala, cu un minim efort poti deveni în câteva zile
mosier cumparând pamânt pe ales, ca pamântul se vinde la sate cât
vrei si unde vrei numai, sa se gaseasca cumparator. Îl vând batrânii ca
nu-l mai pot lucra, îl vând mostenitorii de la orase si care nu se mai
întorc la sat, îl vând satenii care nu mai vor sa fie plugari, gasind alte
cai de câstig. Îl vând betivii pe bautura. Un hectar de pamânt se vinde
cu 2 sau cel mult 3 milioane si, de se va pune si impozit pe pamânt,
preturile vor fi si mai mici.
De unde milioanele pentru cumparare? Un austriac a cumparat,
în 1998, 40ha teren la 4 km de Alba Iulia, probabil în speranta ca se
va extinde orasul, cu 3 milioane hectarul, si, de-ar fi vrut, s-ar mai fi
gasit destul pamânt de cumparat.
Dar si autohtonii ar putea cumpara pamânt. O casa la sat cât de
cât în stare buna se vinde cu 200-300 milioane lei. Vinzi casa si în
câteva zile esti mosier, dar putini ar face prostia asta. Si în zilele
noastre oamenii pleaca de la sat. Minerii stiu de ce nu se întorc la sat.
Doar de acolo au plecat.
Va deveni în viitor agricultura rentabila, atractiva? Mai întâi,
niciodata din agricultura nu s-a facut avere, nici la noi, nici în alte
tari. Daca în tarile dezvoltate n-ar da statul sprijin agriculturii si daca
agricultorii nu s-ar organiza sa-si apere interesele, s-ar ajunge si acolo
în situatia de la noi.
Si se va mai întâmpla ceva la noi, în viitor: vor trece 10, poate 20
de ani si se va ridica din nou o Ana Pauker, care aratând spre cei cu
50 ha va zice: ”Vedeti-i? O duceti voi rau ca astia au prea mult. Jos
mosierii!”
De altfel, nu-i prea vad bine în viitor nici pe îmbogatitii de orice
fel. Prapastia care se creeaza pe zi ce trece între superîmbogatiti si
proletari nu poate duce decât la zguduiri sociale, la revolte si
nenorociri si pentru unii si pentru altii. Cu o deosebire însa: Aussnitii
viitorului vor avea grija sa aiba conturi în bancile tarilor sigure si vor
fugi cu mâinile în buzunar, viitorii mosieri nu vor putea face acest
lucru, caci ei nu-si vor putea lua pamântul cu ei si vor plati oalele
sparte cum le-au platit cei din 1950.
Dar vom avea legi ca în tarile apusene, unde nu s-au întâmplat
revolte taranesti, nici revolutii proletare. E adevarat, dar acolo nu
numai în legi, dar si-n constiinta oamenilor, proprietatea e
recunoscuta ca un bun de nezdruncinat. În S.U.A., bogatasii se lauda
cu averea lor. La noi, bogatasii îsi ascund starea lor plângându-se
întruna ca Hagi Tudose. Daca John a obtinut cu sute de ani în urma o
suprafata de teren cât de întinsa, nu i-a mai fost luata de nimeni. Chiar
daca John a facut vreo traznaie si a fost spânzurat, proprietatea lui nu
i-a fost confiscata de nimeni. S-ar putea spune ca a fost mai respectata
proprietatea decât proprietarul.
La noi, de câteva sute de ani au fost zeci de revolte, legi agricole,
reforme agrare, contrareforme, împroprietariri, deposedari, confiscari,
reconstituiri. Numai dupa Revolutie au fost votate doua legi agrare si
la sate nu-i liniste. Va fi altfel în viitor? Sa dea Dumnezeu. Eu, pentru
toata întâmplarea, am lasat urmasilor mei prin testament sa nu se faca
nici mosieri, nici miliardari.
Catedrala Mântuirii Neamului
Da, neamul are nevoie de ridicarea unui astfel de lacas. Existenta
noastra ca popor aici si acum pe pamântul Daciei nu e o enigma si un
miracol istoric, ci sigur e o minune a lui Dumnezeu pentru care
suntem datori sa-i multumim. Numai ca, înainte de a zidi o catedrala
din piatra si din sticla, neamul nostru are nevoie de o catedrala a
sufletului, de o viata crestina adevarata atât pentru fiecare român în
parte, cât si pentru neamul întreg. O viata dovedita prin fapte, legi
crestine si dragoste Sa-i deschidem lui Isus, care bate zadarnic sa
intre, poarta sufletului nostru si al tarii. Dar cu cârciumi tot la a doua
casa, cu numarul de divorturi egal cu numarul casatoriilor, cu un
milion de avorturi pe an, tot al patrulea copil nascut, parasit la
maternitate sau în conteinerele de gunoi, cu discoteci si case de
toleranta legale sau ilegale, cu câtiva miliardari din tigarete si afaceri
necurate si milioane de muritori de foame, cu armate de someri în tara
în care totul e de facut, cu superlux la Bucuresti si opinci de guma în
Maramures si-n Apuseni, cu pornografie si trivialitate în ziare si la
televiziune, cu kiki riki miki la ora când copiii ar trebui sa fie la
biserica, cu filme în care se face elogiul desfrâului, scârnaviilor si
sodomiei, cu piese de teatru în care Isus este batjocorit cum n-a fost
de nimeni în decursul a 2000 de ani, cu munca batjocorita si cu hotia
ridicata la rang de virtute, cu... . Zidind o catedrala cu un astfel de
suflet al actualei generatii înseamna a-l rastigni pe Isus a doua oara,
ba mai rau. Dusmanii lui Isus L-au arestat, batut, rastignit, dar L-au
respectat macar mort, mai mult decât s-a pornit sa se faca acum cu
crestinismul în cultura româneasca.
Cu astfel de suflet al neamului, cu astfel de purtari “crestine”
putem sa ridicam ziduri cât muntii, tot degeaba.
Si-ar mai trebui câteva lucruri. Ar trebui ca la baza altarului
catedralei, alaturi de oase de la Calugareni, Roscani, Valea Alba, sa
fie aduse oase lasate de brigada popilor la canal, oase din râpile
cimitirelor saracilor de la Sighet, Aiud, Gherla, Pitesti, Târgu Ocna si
Valea Piersicilor de la Jilava, de acolo unde s-a murit pentru Hristos
si pentru neam. Si de la Posaga, din poiana de unde doi popi au fost
ucisi si îngropati.
Iar atunci când se va pune piatra de temelie si va fi sfintita
catedrala, sa faca slujba niste fete bisericesti (mai traiesc câteva) care
au suferit pentru Hristos în viata lor, care au avut ponoase de pe urma
credintei lor, si nu foloase.
Cum a actionat Securitatea în intentia lichidarii grupurilor de
rezistenta
Cuvântare rostita la memorialul Sighet 1996
Parintele Anania, vorbitorul dinaintea mea, episcop al Vadului si
al Feleacului, ca un fost fugar, vorbea despre situatia în care te temi
de orice zgomot, de orice în jurul tau. Facea remarca: era de preferat
situatia de condamnat celei de fugar. Exista însa si o altfel de cale de
a scapa de teama. Daca pui mâna pe o arma, te însotesti cu alti frati de
idealuri, te legi frate de cruce cu ei pe viata si pe moarte, daca ai
constiinta ca orice cale de a da înapoi este închisa, daca-ti tai orice
punti de întoarcere, daca te asezi între Dumnezeu si neamul tau - asa
cum remarca foarte bine Petre Tutea -, daca ai constiinta ca esti în
acelasi timp ostas al lui Iisus si al neamului tau, daca le faci pe toate
din iubire fata de neamul din care faci parte si ai constiinta ca nu-ti
mai apartii, daca traiesti cu adevarat porunca lui Iisus ca nu este mai
mare lucru decât sa-ti dai viata pentru prietenii tai, atunci ti se asaza
în suflet o liniste, iar grija de viata ta si de destinul tau o lasi în seama
lui Dumnezeu. Îti mai ramâne totusi o grija, aceea ca nu cumva sa-ti
fie frica. Atunci nu numai barbatii, dar si niste firi fragede de fete pot
deveni luptatori si eroi.
În tinerete am citit o scrisoare a Ecaterinei Teodoroiu catre
prietenul ei, care-i ceruse sa se logodeasca pe front, la Marasesti; îi
raspundea: dragul meu, amândoi suntem logoditi cu moartea, ce rost
are sa ne mai logodim? Atunci, daca aceste lucruri le stii, vei întelege
cum o Marie, Maria Plop, mai putea în munti, în Muntii Fagarasului,
sa cânte, mai putea sa iubeasca si sa nasca, si sa-si creasca într-o
pestera copilul. Întelegi cum o tânara, Alexandrina Pop, studenta la
Cluj, prinsa si ranita în lupta, în lotul Dabija, striga atunci când era
dusa prin satele de moti: Treziti-va, motilor!, sau cum eleva Lenuta
Faina, prinsa de o companie de Securitate, li se adresa râzând
ostasilor: Atâtia insi ati venit pentru o mâna de fata?
Promisesem sa vorbesc despre metodele folosite de Securitate
pentru distrugerea grupurilor de rezistenta armata în munti. Voi relata
pe scurt câteva. În primul rând, acolo unde eram semnalizati, se
trimiteau forte, la început mici - în jurul unei companii, unui pluton
sau, mai târziu, al unor regimente. În anii urmatori (cum a fost în anul
1952, când Ceausescu a condus o campanie), muntii erau înconjurati
nu într-un cerc, ci în doua-trei-patru cercuri, ca sa nu scape nimeni.
Sau în 1953, când s-au apucat de la apus, de lânga Olt, sa cerceteze
munte cu munte pentru a distruge cele doua grupuri care mai erau - al
lui Arnautoiu si al fagarasenilor din nord. Deci prima metoda era a
fortei. Un amanunt: nici unul dintre noi n-a murit - vorbesc de cei din
Fagaras - în lupta directa. Ranit i au fost, dar morti în lupta în munti,
nu. Moartea a aparut în toate cazurile ca fiind provocata de tradare,
aceasta boala, acest cancer al neamului nostru.
A doua metoda a fost infiltrarea în rândurile noastre. Si daca te
poti bate cu o divizie, si stii sa te pazesti si sa scapi, nu te poti apara
de vânzatorul de lânga tine.
O a treia metoda era folosirea câinilor dresati. Începând cu anul
1952, în anii 1953, 1954, la toate actiunile veneau câteva camioane cu
câini, iar unde eram semnalizati, era înconjurat locul, li se dadea
drumul acestor haite. La început erau folositi câini mopsi, buldogi,
apoi s-a trecut la alsacieni, nu stiu din care pricina, si multi oameni
nevinovati au sfârsit încoltiti sau au fost raniti de acesti câini. Noi
n-am patit nimic, pentru ca, daca veneau, îi împuscam.
O alta metoda era formarea de grupuri false de partizani, care sa
ne însele pe noi. Dumnezeu ne-a scapat si ne-am ajutat unul pe altul.
În 1950, grupul Arnautoiu a distrus o astfel de banda care venise
pentru fagaraseni. În 1951, lucrul s-a inversat, o grupa venita pentru
Arnautoiu a fost distrusa de noi. Foarte interesant este ca tradatorii
care au vândut grupul lui Paragina din Vrancea si-au gasit sfârsitul în
Fagaras. S-a folosit otrava. La oamenii care erau stiuti ca ne ajuta li
s-a impus sa ne serveasca burduf de brânza sau bautura cu otrava. Au
folosit femei-sirene care sa ne atraga în cursa, s-au utilizat presiunile
asupra familiei: batai, chinuri de asa manieri încât a doua oara nu mai
era nevoie.
S-au luat apoi ostateci din toate familiile, au fost dusi la
închisoare si s-a anuntat ca nu-i vom mai vedea niciodata daca nu ne
astâmparam. Au trecut apoi la metode mai rafinate. La început
alcatuiau planuri cusute, nu cu ata, ci cu sfoara, de le puteai vedea de
departe, dar mai târziu s-au specializat. Sa dau un exemplu: nici cele
mai sfinte lucruri n-au fost ocolite. Grupul nostru a cazut printr-un
ofiter de Securitate, Niculescu (traieste în Craiova), care a urmat o
scoala de teologie,cursul scurt. A fost hirotonisit preot si a fost trimis
într-un sat de sub munte. Facea serviciile religioase, spovedea
oamenii si la spovedanie întreba - sunt spusele lui, ale acestui ofiter
de Securitate - Nu cumva ai legaturi cu baietii astia din munti, ca
vreau sa-i ajut? Multi n-au stiut, multi si-au dat seama de cursa, pâna
când o femeie a spus: Parinte, daca vrei sa ai legatura în munti,
vorbeste cu profesorul... Atâta mi-a trebuit ca sa stiu de unde sa prind
ata ca sa distrug banda din munti , zicea el.
Au fost si alte metode, pentru ca mestesugul dracului are multe
fete de a se travesti si de a face rau.
La 50 de ani de la greva studenteasca din 1946
Cuvântare rostita la memorialul Sighet, iunie 1996
La 50 de ani, doua pericole pot face ca greva studentimii române
din 1946 sa nu fie privita asa cum a fost.
I. Primul pericol este acela ca greva sa fie catalogata, simplist
sau interesat, ca o ciocnire între doua etnii; româna si maghiara; un fel
de “Târgu-Mures 1990”. Confuzia e usoara prin faptul ca, aproape în
întregime, comunistii din Cluj erau maghiari, dintre care multi,
desigur, nutreau si scopuri iredentiste...
N-a fost o ciocnire între doua etnii, pentru ca:
a) Steagul sub care actionau atacatorii caminului Avram Iancu
era al Partidului Comunist din România, atacul fiind planuit si dirijat
de organizatia locala P.C.R., în strânsa legatura cu C.C. din Bucuresti.
La faurirea planului de razbunare au luat parte si câtiva români.
b) Cu provocatorii s-a solidarizat, din primul moment,
conducerea comunista a Universitatii (rectorul Emil Popovici, decanii
Daicoviciu, Kernbach, Stefanescu-Goang etc.), amenintând si
eliminând pe studentii grevisti.
c) Politia din Cluj, în frunte cu vestitul calau al tineretului
român, Craciun - care aici, la Cluj, si-a facut ucenicia - aresta pe
studentii singuratici si-i trimitea în dube la Turda.
d) Din pacate si armata prin gen. Vasiliu Rascanu, se afla tot de
cealalta parte a baricadei, înconjurând cu patrule cartierul universitar,
aparând pe atacatori si nu pe studenti.
e) Guvernul Petru Groza le patrona pe toate, neluând nici o
masura de aflare si sanctionare a celor vinovati, ba condamnându-i tot
pe studenti.
Împotriva autoritatilor comuniste de toate nivelele a fost
declansata greva, care a avut un caracter anticomunist si
antirevizionist.
II. Al doilea pericol este ca greva sa fie socotita drept ceva în
sine, ea fiind rupta de contextul istoric. Ar fi cam asa: Noi, studentii
clujeni, am manifestat calari si pedestru de 10 mai 1946, alaturi de
toata suflarea româneasca, am cântat, am ovationat, am tinut cuvântari
miscatoare sau am spus poezii (ca bunaoara ale poetului nasaudean
Dale, de pe statuia lui Matei Corvin), ne-am batut cu huliganii si
politia, am strigat: Kali. Trei saptamâni a fost o continua sarbatoare,
nimeni n-a murit, apoi tot noi am încetat greva, fiecare s-a dus la ale
sale, de soarta conducatorilor grevei nu ne-am mai interesat, pentru ca
peste ani sa ne aducem cu drag aminte: ce frumos era pe vremea
studentiei; ma rog, o isprava studenteasca .
În acest context, o amintire. În 1976 eram la Securitatea din
Bucuresti, condamnat înca la moarte. Sunt vizitat în camera de
ancheta de un personaj foarte important (probabil procurorul
Republicii, Ardeleanu), care îmi marturiseste ca si el a fost grevist în
1946.
– Atunci de ce nu sunteti aici cu mine? am întrebat eu.
– Pentru ca în România s-au schimbat multe de atunci, mi-a
raspuns.
– Din pacate, pentru unii ca mine, am zis, nu s-a schimbat nimic.
Oare un astfel de grevist ar avea ce aniversa? Ar fi ceva ca în
viziunea raiului iehovist, unde leul se îmbratiseaza cu mielul, sau ca la
aniversarea Revolutiei, unde ucigasii depun coroane de flori la
mormintele victimelor lor.
La aniversarea grevei, parintele Anania de atunci, azi episcopul
Bartolomeu, îsi aminteste ca unii studenti nu ovationau, care sigur
erau legionari si care ar fi fost împotriva grevei. E nevoie de o
lamurire chiar si peste ani: Toti studentii au fost pentru greva. De
altfel, multi dintre conducatorii grevei, fruntasi în societatea Petru
Maior, erau legionari (Victor Gruita, Nosa, Petru Sabadus, Ovidiu
Cotrus, Oct. Scrob, Rednic, Ritiu). Legionarii n-au ovationat pentru
ca nu era în stilul lor. În adunarile lor nu se batea din palme. Dar nu
numai legionarii nu ovationau. Trebuie stiut ca jumatate din studenti
veneau de pe câmpurile de lupta, purtau uniforme militare si rani înca
nu pe deplin vindecate; multi trecusera si prin închisori. Acestia,
trecuti prin atâtea, nu se puteau entuziasma la niste vorbe, oricât de
frumoase ar fi fost.
Pentru cei ce aveau cât de cât o educatie politica, situatia tarii era
tragica, nu comica. Puteai umili rectoratul, puteai învinge politia, dar
regimul de la Bucuresti ramânea la locul lui si Armata Rosie era la
câtiva pasi.
Nu-l puteau socoti pe Lucretiu Patrascanu patriot si sa-l
ovationeze doar fiindca a rostit niste vorbe fara acoperire: Mai
întâi
sunt român si apoi comunist. Ca ministru al justitiei, acesta
condamnase zeci de generali români la moarte si închisoare si
procesul maresalului Antonescu era înca proaspat.
O buna parte din studentii clujeni, ca de altfel din toata tara, erau
angajati la ora aceea în planuri mult mai serioase, de rezistenta
anticomunista.
Iar în organizatiile de lupta studentesti, indiferent ce nume
purtau - Sumane negre, Spic, centre legionare, centre ale ofiterilor
activi sau deblocati - se urmarea o concentrare a rezistentei românesti,
o unire a tuturor românilor în jurul Regelui si al lui Iuliu Maniu; un
refuz de colaborare cu comunistii, la sate si în orase, în fabrici; o
rezistenta sub toate formele, inclusiv armata, în munti.
Pentru toti acestia, greva nu era un scop în sine, ci o etapa
pregatitoare, binevenita, în vederea unor lupte mai importante.
Încetarea grevei s-a facut la cererea conducerii partidelor
national-taranist, liberal si al miscarii legionare, pentru ca România sa
nu aiba de suferit la Conferinta de Pace de la Paris, ce urma sa
înceapa curând. Cu greu si-au calcat pe inima studentii. Unii
conducatori si-au dat demisia, altii si-au dat consimtamântul cu
lacrimi în ochi.
Spiritul grav al actiunii greviste a fost continuat apoi de o parte
dintre studenti, pe trei planuri.
1. În închisori, pentru cei arestati în 1948, în anii urmatori, si
condamnati în procese mamut. Astfel, în Vinerea Mare, în 1949, au
fost condamnati la Cluj în jur de 200 de studenti (între care 30
studente) la mii de ani închisoare. Trebuie amintiti dintre ei Ion
Bohotici, seful centrului studentesc legionar, Costache Oprisan, seful
fratiilor de cruce, capitanul Capota, Aurel Visovan, Ion Gherasim,
Ritiu din Sapânta, Balaniscu, fost elev de aici, de la Sighet, Alexi,
Gotea si Ilies, poetul Dale, Maniu din Nasaud, pentru a nu aminti
decât pe câtiva de aici, de aproape. Au fost si doua grupuri de fete,
dintre care Aspazia Otel si Gica Popa mai traiesc, si care atunci, prin
atitudinea lor, si-au pus în încurcatura judecatorii-calai.
Dintre acesti tineri, cei mai multi si-au lasat trupurile la Pitesti,
Gherla, Aiud, Jilava, la Canal si în alte locuri ale gulagului românesc.
2. Dintre studentii neprinsi la arestari s-au recrutat luptatorii din
diferitii munti ai României.
Eugen Pintea si Axente Pacurariu au cazut la Blaj, Stefan Popa,
Nicu Moldovan, Petru Sabadus, Pavel Mârza au fost în Muntii Galzii.
Titus Onea la Muntele Mare, Marcel Cornea, Laurean Hasiu si Ion
Chiujdea - în Muntii Fagarasului.
Nu trebuie uitate doua studente clujene - Alexandrina Pop, care
va cadea ranita în Muntele Mare din Apuseni si va fi ucisa mai târziu
în trenul mortii, în timp ce-si executa condamnarea, ca si Alexandrina
Teglariu, care a luptat în Muntii Galzii.
3. O mica parte au reusit sa treaca granita, înfruntând închisorile
titoiste. N-au plecat sa se salveze, ci ca sa continue lupta, venind apoi
înapoi. Un fost elev al Sighetului, Iuga, student la matematici, a fost
împuscat la granita italiana.
Ion Golea si studentul ofiter Sabin Mare s-au întors în grupul de
parasutati din 1953, undeva aici, aproape de Sighet, ca sa continue
sub alta forma rezistenta anticomunista.
Pentru toti acestia, ca si pentru altii ca ei, greva studenteasca din
1946, în adevar frumoasa si romantica, a fost numai o etapa în marea
înclestare împotriva comunismului din anii urmatori, o veriga în
marele lant al rezistentei anticomuniste românesti.
1947 - an de pregatire pentru Rezistenta
Armata Anticomunista
Cuvântare ce trebuia citita la Memorialul Sighet, iunie 1997
Comportarea brutala a guvernului comunist, dupa alegerile
furate din 1946, a spulberat ultima speranta de dezvoltare normala a
democratiei în România.
Pentru cunoscatorii tacticii leniniste, era limpede ca se grabea
declansarea revolutiei socialiste, în care toate piedicile din cale
trebuiau înlaturate (inclusiv tovarasii de drum).
Distrugerea partidelor anticomuniste si desfiintarea monarhiei
erau cele mai importante obiective. România ajunse prada fortei
ocupantului si slugilor lui autohtone. Lipsa unei reactii din partea
Occidentului a marit si mai mult lipsa de speranta.
Lumea româneasca se diviza pe zi ce evenimentele negre se
succedau.
Lichelele, de toate conditiile sociale si profesionale, treceau în
rândul lupilor, devenind ei însisi lupi, în stare de orice miselie.
Marea masa a românilor, demoralizata, si-a plecat capul în fata
sortii, ramânând fatalista, ca de atâtea ori în istorie, mângâindu-se cu
o tot mai iluzorie venire a americanilor, acomodându-se cu
stapânirea, ramânând sa se descurce fiecare cum va putea.
Firile tari, cei care puneau soarta tarii deasupra propriei lor vieti,
cei care prin educatia lor crestina si nationala, nu se puteau împaca cu
compromisul si resemnarea, au luat o alta cale: a rezistentei, a luptei.
Era o datorie de onoare de la care nu puteau abdica. În fata fortei
comuniste, trebuia opusa o alta forta, pe masura pericolului ce pândea
fiinta neamului.
În toate mediile vietii românesti s-au constituit puncte de
rezistenta, având ca obiectiv final lupta armata împotriva stapânirii
comuniste.
În centrele militare s-au organizat grupuri de ofiteri activi si
deblocati, cum a fost cel al generalului Carlaont de la Craiova.
Acelasi lucru s-a facut si în cadrul partidelor anticomuniste:
national-taranesc, liberal, legionar. Problema devenise acuta în toate
organizatiile judetene, mai ales în cele de sub munte. Ca exemplu as
da actiunea liberala din Muscel, din care s-a ridicat colonelul
Arsenescu, a national-taranistilor din jurul lui Ilie Lazar, ca si a
studentilor din organizatiile Spic si T.
Miscarea legionara a actionat pe trei fronturi:
1. Organizatiile judetene (ca exemplu, cea a Dobrogei de sub
conducerea fratilor Fudulea, Gogu Puiu si Ciolacu)
2. Centrele studentesti (Centrul Cluj dispunea de circa 500
stdenti sub conducerea maramureseanului Ion Bohotici)
3. Fratiile de Cruce, de sub conducerea lui Constantin Oprisan.
Aici elevii de liceu primeau o educatie crestina si nationala, pentru a
deveni schimbul de mâine al luptatorilor. Existau fratii în toate liceele
din tara (ca de exemplu cea de la liceul din Sighet de sub conducerea
profesorului Aurel Visovan). Erau fratii si în mediile muncitoresti
(Brasov, Bucuresti, Ploiesti, Arad).
În lumea satelor au aparut sute de organizatii anticomuniste,
initiate si alcatuite de intelectualitatea satelor, învatatori, preoti, tarani
deosebiti (ca de exemplu a învatatorilor Pridon si Olimpiu Borzea din
zona Fagarasului)
Între diferite organizatii locale exista o permanenta legatura (ca
de exemplu a capitanului Capota la Cluj cu Centrul Studentesc
legionar si a capitanului Sabin Mare la Fagaras, cu organizatiile
judetene ale partidelor politice)
În 1947 s-a ajuns la o întelegere între partidele istorice,
Rezistenta din Armata si Miscarea legionara si la un Comandament
unic de actiune. Întelegerea a fost transmisa Consiliului National
Român din Franta, care a informat guvernele apusene.
Planul a fost deconspirat de agentii sovietici din serviciile
secrete engleze si americane, dând posibilitatea regimului comunist de
a face arestari la obiect si la timpul potrivit.
Procesul asa-zisei Mari tradari, din 1948, în care au fost
implicati ing Pop, Bujor, Nicolae Petrascu, Nistor Chioreanu, George
Manu, profesorul Margineanu, amiralul Horia Macelaru, alaturi de
sute de luptatori (între care si autorul acestor rânduri) a aratat
existenta unui Comandament Unic al Rezistentei.
Neasteptata desconspirare si - pe atunci - nebanuita cale prin
care au fost informate autoritatile comuniste au avut consecinte grave
asupra rezistentei armate românesti. Nu banuiam ca ne luptam cu o
forta oculta, cu tentacule chiar în tarile apusene, acolo, de unde noi
speram ajutor.
Fara un comandament unic, fara o tactica si o strategie unitara,
redusa numeric la, poate, nici 10% din efectivul initial, Rezistenta
Armata din Muntii României a fost diminuata ca eficienta, dar nu
într-atât încât sa nu înscrie în anii urmatori, prin jertfa luptatorilor, o
pagina glorioasa în Istoria României.