VIII
Don Miano, fost
secretar al Secretariatului pentru necredincioşi, se bazează, în cartea "Biserică şi marxism, 1940-1989"*, pe textele papilor, conciliilor,
sinoadelor şi conferinţelor episcopale, de la Pius al IX-lea la Ioan-Paul al
Il-lea, pentru a concluziona limpede că viziunea ateistă a marxismului este
strict opusă viziunii creştine a omului. De la Pius al IX-lea până astăzi
Biserica a refuzat, fără şovăială, teoria materialistă asupra istoriei şi umanismul
închis asupra lui însuşi.
În 1961, „Mater et Magistra", iar în 1963, „Pacem in
terris" au întredeschis,
— s-a spus — posibilitatea unei colaborări între credincioşi şi necredincioşi,
în sensul că oamenii de bună credinţă, binevoitori, ar putea, păstrând
distanţele impuse de discernământ, să găsească puncte comune de înţelegere
atunci când este vorba de a se pune în slujba acelora care suferă.
Paul al Vl-lea, subliniind extinderea şi diversitatea curentelor zise
socialiste şi influenţa lor asupra creştinilor, deosebeşte cu precizie
diferitele nivele de expresie între ideologii şi metodele de analiză. La fel
stau lucrurile pentru marxism, „practicare activă a luptei de clasă, exercitare
colectivă a puterii, ideologie materialistă şi metodă riguroasă de analiză
pretins ştiinţifică".
Biserica, potrivit spuselor lui Ioan-Paul al Il-lea, nu poate admite
doctrina marxistă atee; există o incompatibilitate totală între credinţa
creştină şi filozofia materialistă şi atee. Acceptarea materialismului înseamnă anularea
transcendenţei. Şi cu toate acestea, creştinii sunt chemaţi să colaboreze, în do-meniul
justiţiei sociale, cu toţi oamenii de bună credinţă: Ţinân-du-se la o parte de
ideologiile distructive, credinţa lor nezdruncinată îi va menţine, prin
puterea Duhului Sfânt, pe calea fermă trasată de Biserică, cu principiile ei de
reflecţie, normele ei de judecată şi directivele ei de acţiune: „Respectaţi
omul, întreg omul, căci el este chipul lui Dumnezeu."
Pentru că s-a vorbit atât de mult în ultima vreme de expulzările de spioni
sovietici care operează în Franţa, în Statele Unite, în Marea Britanie etc, se
cuvine să vorbim despre cartea lui Cyrille Henkine „Spionajul
sovietic"**, studiu aprofundat asupra cercurilor de spionaj sovietic
şi manifestărilor sale în ţările occidentale. Henkine, rus de origine, emigrat
la vârsta de optsprezece ani, cu părinţii, la Paris unde îşi termină studiile
la Sorbona, devine militant comunist convins; participă la războiul din
Spania, predă mai târziu franceza în Statele Unite şi se întoarce, la vârsta de
douăzeci şi cinci de ani, în U.R.S.S., unde este recrutat de serviciile speciale.
Aici „se împrieteneşte" cu spionul Rudolf Abel, care va fi personajul
principal al acestei cărţi. Revenit în lumea liberă, prin filiera israeliană în
1973, Henkine este acum comentator politic la „Radio-Libertatea" la
Miinchen.
Punctul central al cărţii „Spionajul sovietic" este deci
biografia lui Rudolf Abel, după adevăratul său nume Willy Fischer, cetăţean britanic
de origine germană, născut în U.R.S.S. „Isprăvile" lui Abel nu pot fi
relatate în câteva rânduri. Ceea ce ne interesează îndeosebi este strategia de
ansamblu a U.R.S.S. faţă de Occident şi eforturile sale susţinute pentru a se
infiltra acolo prin toate mijloacele, spre a-1 înşela,
demoraliza, condiţiona, în vederea unei viitoare înfrângeri militare. Această
strategie, dezvăluită de autor, specialist în materie, este realizată printr-o
mulţime de oameni aparţinând unui sistem unic, care caută punctele slabe ale
lumii occidentale, ceea ce face ca puterea sa să fie direct proporţională cu slăbiciunea
acesteia.
În prefaţa sa la
cartea lui Henkine, Alexandr Zinoviev scrie: „Aceasta nu este o carte despre
spionajul sovietic în Vest ca atare, ci o carte despre funcţionarea globală a
sistemului sovietic faţă de Occident, pe bază de materiale legate de spionaj,
dar depăşind cu mult acest cadru."
_________
* Don Miano: „Eglise
et marxisme, 1940-198(T, Ed. S.O.S., 1980.
** Cyrille Henkine: „L 'espionnage sovietique" (Le cas Rudolf Abel), Ed.
Fayard, 1981 (Cf. Catacombes, Nr. 140, mai 1983).
COMUNISMUL,
NICIODATĂ!
Pericolul comunist
este o cumplită ameninţare care riscă să se transforme în realitate în doar
câteva zile. Franţuzoaicele şi francezii vor avea în curând dificila sarcină
de a-şi decide soarta, soarta ţării lor. De decizia lor depinde aşadar
viitorul copiilor lor, acela al generaţiilor care vor urma.
Cui îi va reveni
răspunderea, dacă tulburătoarea perspectivă a unei eventuale reuşite a stângii
va deveni, la 19 martie, o situaţie ireversibilă? Se va putea oare spune că
francezii nu au fost informaţi asupra a ceea ce un regim comunist doreşte,
ştie şi, în cele din urmă, izbuteşte să realizeze? Doctrina marxist-leninistă a
fost oare ascunsă opiniei publice? Se vor putea oare invoca scuze că nu au fost
auzite strigătele de alarmă? Oare cei ce s-au salvat din toate ţările comuniste
nu au mărturisit ce se petrece în republicile conduse de partidul unic,
torţionar, instalat la putere prin înşelătorie şi menţinut, mai apoi, prin
forţă poliţienească? Vocea lui Sol-jeniţîn şi cele ale atâtor alţi bărbaţi şi
femei care şi-au dat osteneala să descrie şi să analizeze „fenomenul"
comunist, nu i-au convins pe francezi că stânga socialist-comunistă la putere
ar fi o sinistră aventură, asemănătoare aceleia pe care au cunoscut-o toate
ţările de dincolo de cortina de fier şi de bambus?
O carte de curând apărută, care face
apel la bunul simţ şi la înţelepciunea francezilor, este aceea a lui Jules
Moch: „Comunismul, niciodată!"* Autorul face rechizitoriul întemeiat
al maşinăriei comuniste care „prin diferitele sale avataruri, în U.R.S.S.,
China, Iugoslavia,
pretutindeni, întotdeauna — şi la fel s-ar întâmpla în Franţa— duce la
rezultatele cunoscute". Adică la minciună, amoralitate politică şi
socială, crimă, dezastru economic.
Situaţia în Franţa este cu atât mai gravă prin alianţa socialiştilor cu
comuniştii în cadrul Programului comun de guvernare. Or, „orice împărţire a
Puterii cu Partidul comunist", ne avertizează autorul, „este nu numai
sortită eşecului, dar ea nu-i poate conduce pe socialişti decât la a se lepăda
de ei înşişi şi a sacrifica libertatea pe altarul unei efemere unităţi".
Partidele comuniste din toate ţările sunt dominate de P.C.U.S. Cum să nu te
preocupe, scrie Jules Moch, soarta „tovarăşilor de luptă de ieri", care,
„legându-şi singuri destinul de acela al comuniştilor" se expun la „a fi
măturaţi odată cu aliaţii lor atunci când un număr sporit de alegători va fi
înţeles îngrozitorul joc dublu al Moscovei". Acei socialişti pun în
primejdie Franţa, căci „dacă alegerile conferă victoria unei astfel de
coaliţii, va fi fără îndoială ultima manifestare democratică în ţară".
O excepţională
carte de punere în gardă, un apel pentru „a-i deturna pe compatrioţii noştri
de bună credinţă de la a aduce sub o formă oarecare vreun ajutor, de orice fel
ar fi el, comunismului francez".
Orice cetăţean cinstit ar trebui să ţină seamă de mesajul acestei lucrări,
mai ales în momentul alegerii decisive, şi să spună împreună cu Jules Moch: „Comunismul,
niciodată!"
_________
*Jules Moch: „Le communisme, jamais!", Ed. Pion, 1978 (Cf. Catacombes,
Nr. 78-79, martie-aprilie 1978).
Pentru că am trăit
25 de ani în comunism, l-am cunoscut sub toate aspectele sale. Acest lucru îmi
îngăduie să-1 parafrazez pe Jean Madiran* şi să spun: „comunismul este cancerul
omenirii", precizând că ţăranul român numeşte acest cumplit flagel „boala
tristeţii".
Cred că nici cel
mai orbit militant comunist francez, care a fost în Est, nu ar cuteza să
tăgăduiască în faţa propriei sale conştiinţe că privirea tuturor cetăţenilor
întâlniţi este îngrijorată şi întristată.
Singurii a căror expresie face să vibreze lumina speranţei sunt marii
mistici, martirii Bisericilor clandestine. Pentru că ei nu mai trăiesc în
prezent: ei au pătruns deja — datorită jertfei lor pentru credinţă — în
celestele fericiri veşnice.
Suferinţa generală
a situaţiilor pe care ni le împărtăşeşte autorul, ar atârna prea greu asupra
moralului cititorilor, dacă măiestria stilului lui Jean Madiran, justeţea
judecăţilor sale asupra comunismului şi claritatea viziunii sale asupra
viitorului lumii, care se lasă subjugată de totalitarism, nu ar releva o
concepţie atât de solid întemeiată şi nu ar reprezenta un strigăt, nu provocat
de ură, ci ţâşnind din interesul cel mai sincer pe care-1 nutreşte pentru omenire.
Situaţia lipsită de speranţă a ţărilor deja ocupate de comunism nu este
singura noastră preocupare. Sărăcia a izbutit să trezească aici conştiinţele.
în afară de oportunişti, de cinici şi de perverşi, nimeni nu mai crede în
mirajul marxist.
Preocuparea reală ne vine de la
„erezia" care domină lumea occidentală şi care cuprinde Biserica însăşi:
erezia marxismului văzut sub toate aspectele sale şi adoptat din convingere
sau, vai, din snobism, de atâţia oameni!
J. Madiran se
întreabă: „Va trebui oare ca dominaţia comunistă să şefi extins la lumea
întreagă pentru ca lumea întreagă să fie imunizată împotriva mirajului?"
Oamenii
conştienţi, informaţi şi oneşti nu vor sta niciodată cu braţele încrucişate
pentru ca avalanşa s-o ia la vale. în măsura posibilului şi după audienţa de
care se bucură, ei luptă pentru a informa opinia publică.
Privim cu amărăciune spre Franţa de mâine. Am dori atât de mult să demascam
jocul satanic, subtil, perfid şi atât de primejdios al P.C. francez, joc ce
antrenează atât populaţia şi pe membrii clerului, cât şi pe cei dornici de
Puterea prezidenţială... Oare exemplele tuturor ţărilor căzute până acum sub
stăpânirea roşie nu au fost suficient de convingătoare pentru ca francezii să
înţeleagă că şi ei sunt pândiţi de aceeaşi farsă şi acelaşi destin funest? Oare
cel care este gata pentru toate compromisurile spre a ocupa, în mai puţin de 24
de ore, fotoliul prezidenţial, nu cunoaşte soarta ridicolă şi cumplită a
copartizanilor săi înşelaţi, închişi, ucişi în ţările în care ei s-au lăsat pe
mâna P.C. în cursul ultimilor 50 de ani ai epocii noastre? Cine îl orbeşte pe
acest personaj dacă nu cumva Satana? Orgoliul orbeşte şi duce la nimicire!...
Ce e de făcut?
Avem datoria de a continua lupta şi, mai ales, de a ne ruga insistent pentru
luminarea minţii francezilor: de la cel mai modest laic până la prelatul
contaminat, de la cetăţeanul naiv, viitoare victimă, până la omul politic cel
mai stângist din zilele noastre.
_________
Jean Madiran: "La vieillesse du monde" (Essai sur le communisme), Ed. Dominique Martin Morin, 1975 (Cf. Catacombes,
Nr. 53, febr. 1976).
Michel Heller şi Alexsandr Nekrich prezintă în „Utopia
la putere"* istoria Uniunii Sovietice din 1917 până în zilele noastre,
adică istoria „transformării Rusiei, a unei ţări şi a unui popor nici mai bune,
nici mai rele decât altele, care îşi aveau particularităţile lor, dar care erau
comparabile cu celelalte state europene, şi aceea a venirii în scenă a
U.R.Ş.S., fenomen încă necunoscut omenirii". Este vorba de venirea la
putere a uneia dintre cele mai stranii utopii, care pretinde să transforme o
întreagă societate prin represiunea revoluţionară, sub autoritatea aşa-zisei
dictaturi a proletariatului, conform strategiei lui Lenin: „Reprimarea
rezistenţei exploatatorilor şi conducerea maselor populare", pentru
nimicirea vechiului aparat de stat prin descompunerea structurilor societăţii
prerevoluţionare (armata, justiţia, administraţia, familia, Biserica, învăţământul,
partidele politice, economia etc).
Deşi Lenin vede în
dictatură soluţia tuturor problemelor politice, economice şi sociale, el se
loveşte treptat de realitate, iar viziunea sa utopică este su.pusă la dure
încercări, ale căror consecinţe încă şi mai dure sunt resimţite de toţi
succesorii săi.
Asistăm astfel, începând din 1918, după
atentatul împotriva lui Lenin, la insurecţiile din Asia Centrală; la răscoala
marinarilor din Kronstadt; la foametea care a lovit 20% din populaţie; la numeroase
procese, înscenate de Stalin, împotriva „duşmanilorpoporului", printre
care figurează chiar Zinoviev, Kamenev, Iagoda, Iejov şi atâţia alţi conducători comunişti;
la deportări şi execuţiile a milioane de oameni nevinovaţi, acuzaţi de
„sabotaj", „trădare", „spionaj" ... Insuccesul acestei utopii
la putere continuă şi după cel de al Doilea Război mondial: foamete în Ucraina
(1947); crearea lagărelor cu regim special (1948); răscoalele deţinuţilor în
lagărele Gulagului; reluarea campaniei antireligioase masive (reînnoită de către
Hruşciov); apariţia mişcărilor de disidenţă printre intelectuali şi muncitori
(Soljeniţîn, Saharov, Grigorenko Amalrik, Marcenko).
În „concluzia"
lucrării lor, Michel Heller şi Alexsandr Nekrich subliniază că Uniunea
Sovietică, inima regimului utopic socialist, a reuşit să impună modelul său
marxist-leninist tuturor ţărilor satelite, care „se aseamănă prin sistemul
partidului unic care conduce totul şi nu răspunde de nimic, prin sistemul
poliţienesc care impregnează întreg ţesutul social, prin nivelul lor scăzut de
viaţă". Aceste state incluse în zona sovietică „repetă fără doar şi poate experienţa
U.R.S.S., aşa cum fetusul uman repetă, în pântecele mamei sale, evoluţia
genului uman".
După parcurgerea celor aproape şase sute de pagini ale acestei lucrări
esenţiale şi pasionante, bazată pe documentele sovietice şi occidentale,
cititorul îşi va însuşi analiza aprofundată a celor doi autori istorici,
conchizând alături de ei că „istoria Uniunii Sovietice este aceea a unei
societăţi şi a unui stat subjugate de un partid, aceea a unui stat care a
subjugat o societate, aceea a unui partid care s-a făcut stăpân pe stat pentru
a crea un tip uman care să-i permită să păstreze veşnic puterea, aceea, în
sfârşit, a unei rezistenţe a omului... însă istoria nu s-a oprit. Amintirea
trecutului ne ajută să păstrăm speranţa".
__________
*Michel Heller et Alexsandr Nekrich: " L 'Utopie au pouvoir (L'Histoire de l'U.R.S.S. de 1917 â nos
jours), Ed. CalmaimLevy, 1982 (Cf. Catacombes, Nr. 128, mai 1982).
Datorită cunoştinţelor sale teoretice acumulate prin studii, cercetări şi
călătorii întreprinse oficial în Uniunea Sovietică, Pierre Lorrain a fost multă
vreme gata să creadă în „bilanţul global pozitiv" al sistemului
marxist-leninist din U.R.S.S.
Căsătorindu-se cu o rusoaică rezidentă de puţini ani în Franţa, Pierre
Lorrain, licenţiat în drept şi specialist în politica externă a Uniunii
Sovietice, a avut ocazia să trăiască timp de trei luni în Rusia, în familia
soţiei sale, şi să descopere treptat aspecte „sui generis" ale vieţii de
zi cu zi a sovieticilor.
Autor al cărţii „Evanghelia după sfântul Marx"*, Pierre Lorrain explică încă de la
începutul lucrării sale cum a reuşit el să cunoască „presiunea ideologică în
viaţa cotidiană din U.R.S.S.", frază care figurează de altfel ca
subtitlu al cărţii sale. „Trebuie să vizitezi U.R.S.S., scrie el, în afara
circuitelor şi constrângerii oficiale, departe de ghizii de la «Inturist», să
vezi viaţa zilnică a sovieticilor de mijloc, să împărţi existenţa lor, chiar
şi pentru puţină vreme, pentru a-ţi da seama că totul este bine după cum spun
martorii, «disidenţi» sau occidentali, care au trăit acolo. (...) Oricine poate
face o călătorie turistică în Uniunea Sovietică. însă turiştii nu văd decât o
măruntă parte a lucrurilor pe care Puterea binevoieşte să le arate: hoteluri de
lux, sanctuarele socialismului şi minunate realizări şi reuşite ale regimului,
cu grijă pregătite în acest scop."
Invitat în oraşe mici, introdus în
cercurile muncitoreşti şi ţărăneşti, autorul adună cu aviditate mărturiile
oamenilor în oraşe mari, ca Leningradul, de pildă, cunoaşte calvarul vieţii la
comun în apartamente în care se înghesuie familiile, având fiecare o încăpere de
aproximativ unsprezece metri pătraţi... La Leningrad a luat contact cu cadre
didactice, ingineri, ziarişti, pensionari, cercetători ştiinţifici. Astfel şi-a
dat seama de adevărul cumplit al aprovizionării alimentare, al folosirii
femeilor ca mână de lucru ieftină etc. Dar ceea ce 1-a frapat cel mai mult a
fost greutatea enormă a presiunii ideologice. „Dogma marxist-leninistă, scrie
Pierre Lorrain, ocupă, la paritate cu coerciţia, un loc privilegiat în sistemul
politic sovietic".
Într-adevăr, conducătorii U.R.S.S. posedă o forţă imperturbabilă care îl
determină pe cetăţean să gândească în felul dorit şi care îl fixează pe linia
trasată de Partid. Această forţă exercită o presiune permanentă asupra
minţilor, punând permanent obstacole în calea dezvoltării spiritului critic şi
supunând gândirea ideologiei Partidului. Această acţiune condusă de Partid este
ceea ce autorul numeşte „Presiunea ideologică", sector psihologic diferit
de cel al propagandei. Căci, ne lămureşte autorul, „presiunea ideologică condiţionează
un anumit tip de atitudine, în timp ce propaganda impune un anumit fel de
idei".
Partidul, care materializează „esenţa mesianică a proletariatului",
conduce din necesitate istorică. El este legitimat de doctrina marxist-leninistă,
care „dă înveliş material ansamblului sistemului sovietic" aşezat în
jurul Partidului. Impunându-şi ideologia tuturor acelora care se găsesc în
stăpânirea sa, el le impune şi limbajul său de presiune ideologică. Care este
metoda? Este generalizarea acestui limbaj în discursuri, texte, articole,
literatură etc, care trebuie să aibă toate aceeaşi amprentă. Pentru a împiedica
elementele oponente să contamineze populaţia „sănătoasă", trebuie urmărite
patru obiective: paralizarea oricărei critici; impunerea caracterului
ireversibil al procesului politic angajat în U.R.S.S.; asigurarea omniprezenţei partidului;
transformarea fiecărui individ, independent de opiniile sale, într-un
instrument obiectiv al politicii Partidului.
Presiunea
ideologică în viaţa de zi cu zi a sovieticilor apare ca insuportabilă, după
lectura cărţii lui Pierre Lorrain. Documentaţia sa impresionantă, luată „pe
viu", ne determină să medităm la viitorul Franţei, dar, mai cu seamă, să
fim alături de popoarele înglobate cu forţa de imperialismul sovietic şi
supuse celui mai îngrozitor supliciu: acela al anihilării iniţiativei
personale şi al zdrobirii totale a personalităţii.
_________
*Pierre Lorrain: "L
'Evangile selon saint Marx" (La pression ideologique dans la vie
quotidienne en U.R.S.S), Ed. Belfond, 1982 (Cf. Catacombes, Nr. 129,
iunie 1982).
„U.R.S.S.:
prizonierii pentru delict de opinie"*, lucrarea de 200 de pagini publicată de
Amnesty International la Editura Mazarine, prezintă un raport important şi
serios documentat asupra situaţiei disidenţilor de opinie (politică sau
religioasă) în Uniunea Sovietică.
Informaţia asupra
represiunii politice în U.R.S.S. este datorată aproape exclusiv disidenţilor,
care transmit în Occident pe căi clandestine documentaţia pe care se sprijină
orice studiu de acest gen. Fireşte, raportul întocmit de Amnesty International
se limitează la a evoca aproximativ patru sute de persoane arestate în cursul ultimilor
patru ani, numărul real al prizonierilor pentru delict de opinie fiind cu grijă
ascuns de cenzură şi autorităţile oficiale.
Aşa cum am mai scris-o de nenumărate ori, Constituţia sovietică proclamă
libertatea de opinie, dar nişte legi şi decrete speciale opun restricţii
libertăţilor de cuvânt, de acţiune, de asociere, de religie şi chiar de
deplasare; aceste limitări sunt explicitate prin preocupările statului faţă de
acţiunile „antisovietice" sau „antisociale", care ar împiedica
dezvoltarea statului socialist...
Pentru orice delict „antisovietic" disidenţii se pot aştepta la represiuni
diferite, care variază de la filare, percheziţii, interogatorii, pierderea
locului de muncă (mijloace mai curând de intimidare) până la întemniţare şi
judecare. Aceasta ultimă are loc, foarte adesea, cu uşile închise. Prezenţa
avocaţilor este de altfel inutilă: sentinţa este dată dinainte de către K.G.B.
Potrivit
condamnării tribunalului, disidentul poate fi trimis în închisoare sau într-un
lagăr de muncă. Lagărele sunt împărţite în patru regiuni de severitate:
speciale, stricte, întărite sau obişnuite.
La faţa locului
sau în plus faţă de condamnare, există de asemenea exilul (de cinci ani
maximum) pe care condamnatul este obligat să-1 petreacă într-o localitate
impusă, şi sancţiunea de expulzare, care interzice condamnatului să se
reîntoarcă la locul său de reşedinţă vreme de cinci ani maximum, după ispăşirea
pedepsei.
Condiţiile de
viaţă în închisori şi lagăre sunt intolerabile: înghesuiţi în barăci,
prizonierii sunt lipsiţi de aerisire şi încălzire, de hrană, de igienă
elementară şi de tratament medical.
Culmea
perversiunii şi atrocităţii regimului poliţienesc sovietic este totuşi
internarea disidenţilor în spitalele psihiatrice speciale, care se află sub
autoritatea directă a Ministerului de Interne, fiind administrate ca
închisorile. Mulţi dintre prizonierii pentru delict de opinie sunt supuşi aici
unor tratamente „medicale" cu tranchilizante puternice: aminazină,
haloperidol, triftazină, insulina şi sulfazină. Le sunt administrate în
cantităţi excesive, în chip de pedeapsă, sau în scopul de a-i determina să
renunţe la ideile lor. în majoritatea cazurilor, aceşti disidenţi, care sunt
sănătoşi mintal, devin nişte epave care nu au întotdeauna norocul de a-şi
recupera luciditatea de odinioară.
Raportul întocmit de Amnesty
International citează, la capitolul spitalelor psihiatrice, cazul lui Vasili
Şipilov, fost student într-un seminar teologic, condamnat în 1939 pentru
„acţiune contrarevoluţionară", iar zece ani mai târziu declarat „bolnav
mintal". Deţinut din 1960 până în 1979 în spitalul psihiatric special de
la Sîciovka, el auzea zilnic fraza următoare repetată de directoare, doctoriţa Maximova:
„Vei rămâne aici până ce vei renunţa la religia dumi-tale, dacă nu cumva vei fi
ucis mai înainte..." Şipilov a fost eliberat în 1979, după ce a trăit în
astfel de condiţii. Pentru el a intervenit „Comisia de muncă pentru studierea
folosirii psihiatriei în scopuri politice" (asociaţie privată).
Aceste câteva rânduri nu sunt decât un
minim rezumat al raportului întocmit de Amnesty International, o infimă
prezentare a marii tragedii care se petrece în zilele noastre într-o
ţară mare care îşi spune democratică şi umanitară.
________
* Amnesty
International: „U.R.S.S.: Ies prisonniers d'opinion", Ed. Mazarine,
1980 (Cf. Catacombes, Nr. 106-107, iul-aug. 1980).
Incă din introducerea la cartea lui Sergiu Grossu: "În fundul prăpastiei"*, suntem avertizaţi „că nu este vorba de etalarea unor argunnente anticomuniste", ci de realitatea documentelor primite de dimcolo de cortina de fier prin intermediul samizdatului religios, (documente a căror autenticiate vorbeşte de la sine.
Daică vom coborî, la invitaţia autorului, în fundul
prăpastiei acestui univers satanic presărat cu închisori, lagăre de exterminare
şi cerotre psihiatrice, vom fi uimiţi de amestecul K.G.B.-ului în viaţa de zi
cu zi a cetăţenilor, fără a omite pătrunderea sa absolută în exercitarea
cultelor religioase. Eforturile marxist-leniniste pentru a distruge
personalitatea umană, persecuţiile crude împotriva credincioşilor şi sălbatica
propagandă ateistă nu au alt scop decât aduceirea societăţii la nivelul unei
sclavii primitive şi transformarea învăţăimântului într-un soi de meterez al
ateismului.
Citiitorul îşi va da seama - de-a lungul întregii lucrări - de necesiitatea ineluctabilă a violenţei pe care Lenin o preconizează în sco]pul supunerii naţiunii prin mijloacele teroarei. Viziunea satanică a sistemului comunist concepută de Lenin este dezvoltată în «Manualul comunist de instrucţiuni asupra războiului psiho-politic», redactat în U.R.S.S. sub auspiciile lui Beria, manual utilizat de studenţii universităţilor sovietice şi pentru formarea cadrelor connuniste din America. Sergiu Grossu insistă asupra acestei concepţii psihopolitice tocmai pentru a sublinia satanismul strategiei pollitice aplicate în Uniunea Sovietică şi de asemenea în cele lalte ţări comuniste. "Dacă vreţi să vi se dea ascultare, să nu faceţi nici un compromis cu omenirea. Dacă vreţi supunerea celorlalţi, arătaţi că sunteţi fără milă. Omul este un animal care în definitiv nu înţelege decât ceea ce înţelege bruta" (Pag. 17)
Iată unul din „principiile" de bază ale filozofiei marxist-leniniste, nemilos pus în practică în închisori şi în lagărele de muncă silnică. Aceste lagăre ale morţii de care vorbesc Soljeniţîn, Mar-cenko, Şifrin şi alţii, nu aparţin „trecutului stalinist". Autorul acestei cărţi prezintă o sumedenie de exemple care se referă la fapte abominabile comise în zilele noastre. Tânărul scriitor Iuri Galan-skov nu s-a stins în 1972 în celebrul lagăr din Mordovia, iar moartea sa nu a fost consecinţa epuizării şi bolii? Dovezile incontestabile dezvăluite în lucrarea „în fundul prăpastiei" demonstrează caracterul satanic al lagărelor de exterminare pe care propaganda sovietică le prezintă ca pe nişte simple lagăre... pentru reeducarea elementelor dereglate de drept comun. Unica lumină a acestei „prăpăstii" din secolul XX vine de la rezistenţa şi mărturia creştinilor întemniţaţi.
Un alt aspect diabolic al viziunii psihopolitice leniniste este acela al „remediilor violente", aplicate în azilele psihiatrice pentru a se ajunge la distrugerea totală a personalităţii umane. „împreună cu aşezămintele pentru bolnavi mintali — se adresa Beria tinerilor americani — aveţi în ţara voastră închisori care pot cuprind un milion de persoane pe care le puteţi ţine fără nici un drept civil şi fără speranţă de eliberare. Iar asupra acestor oameni se pot practica intervenţii şi tratamente chirurgicale, astfel încât să nu redevină niciodată sănătoşi mintal." (Pag. 24) Este exact ceea ce se petrece în prezent în „aşezămintele speciale" din U.R.S.S., în legătură cu care există mărturii înspăimântătoare care poartă data 1976!
Faptele şi exemplele citate în această carte nu pot decât să trezească cea mai mare compasiune în favoarea mulţimii de inocenţi care populează puşcăriile, lagărele şi azilele. Martori sunt aviatorii americani declaraţi morţi de conducerea U.R.S.S., dar care sunt în realitate deţinuţi în regiunea Vorkuta, potrivit declaraţiei lui John Noble. Martori sunt şi cei trei sute de americani, majoritatea prizonieri de război capturaţi în Germania de Est în cursul celui de al Doilea Război mondial, şi care zac într-un lagăr special lângă Arhanghelsk. Martor este şi.cazul tragic al diplomatului suedez Râul Wallenberg, arestat în ianuarie 1945, la Budapesta, de trupele sovietice şi care, de 31 de ani se găseşte — deşi oficial este declarat mort de „infarct miocardic" *- undeva în Uniunea Sovietică, „în lagărele polare din Insula Wrangel sau de la Vorkuta", unde „grupurile de prizonieri sunt transformate în cobai pentru experienţe criminale".
Este absolut sigur că doar o ideologie de
sorginte satanică,a putut reuşi, în câteva decenii, să modeleze Rusia în aşa
fel încât ea să reprezinte astăzi bastionul mondial al despotismului şi al
violenţei.
_________
* Seirgiu Grossu: "Au fond de l'abime" (Le regne de la haine), Ed Apostolat des Eiditions, 1976 (Cf. Catacombes, Nr. 58-59, iul.-aug. 1976).
Editura Seuil, a publicat recent două lucrări care se referă la situaţia actuală din Ungaria comunistă, ţară ocupată de trupele sovietice. Prima este intitulată „Opoziţie"*
Autorul cărţii, Miklos Haraszti, a fost
închis de două ori din pricina scrierilor sale „subversive", dintre care
cea mai importantă este "Plata în acord". Obligat
să-şi abandoneze studiile de filozofie, Miklos Haraszti a devenit, după eliberarea
sa, muncitor la freză, iar, mai târziu, şi-a câştigat libertatea, plecând în
Occident, în „Opoziţie", autorul publică o amplă culegere de
semizdate maghiare, acea presă clandestină care demonstrează lipsa evidentă de
libertate a ţării sale, Aflăm astfel că puterea comunistă, departe de a aplica
Constituţia, care „garantează" categoric libertăţile de cuvânt, presă,
reunire, asociere şi religie, urmăreşte şi pedepseşte cu sălbăticie, prin
organele politiei secrete, pe toţi cei care, prin scrieri bătute la maşină,
demască cu gravitate şi, uneori, cu o amară ironie, realitatea vieţii ungare.
O altă lucrare despre Ungaria este semnată de
G. Konrâd şi I. Szelenyi, doi intelectuali specializaţi în
sociologie, care au colaborat vreme de zece ani şi au publicat mai multe
studii, printre care "Evoluţia la putere a intelectualilor"**, profundă
analiză marxistă a sistemului socio-economic pe care se bazează regimul la
putere. Arestaţi pentru ;,agitaţie subversivă" şi eliberaţi după câteva
luni, guvernul le-a oferit posibilitatea să emigreze cu scopul de a se debarasa
de ei. I. Szelenyi este singurul dintre ei care se află
în lumea liberă.
Albert Masnata explică în lucrarea sa " Lumea marxistă sovietică prin ea însăşi"*** fenomenul straniu al lumii sovietice, pornind de la o documentaţie sovietică originală şi de la propriile sale cercetări şi observaţii vreme de ani îndelungaţi. Lucrarea, destinată publicului larg occidental, prezintă obiectiv şi ştiinţific multiplele aspecte ale „fenomenului sovietic" şi trage un semnal de alarmă asupra pericolului iradierii de către marxism-leninism, care „vizează viitorul globului" şi care „şi-a exercitat deja efectele practice îndeosebi în Europa".
După ce prezintă principiile de bază ale „marxism-leninismu-lui", doctrină ştiinţifică şi revoluţionară împotriva capitalismului, autorul se apleacă, cu toată seriozitatea competenţei sale, asupra „principiilor încarnate în realizările înfăptuite sau viitoare", asupra „luptei şi acţiunii ideologice inevitabile pe plan internaţional", asupra „naturii politicii externe a U.R.S.S. şi a ţărilor din obedienţa sa", asupra „relaţiilor economice Est-Vest în cadrul «coexistenţei paşnice», cât şi asupra „marxismului sovietic şi aspiraţiilor sale văzute din exterior".
Profesorul Andre Piettre, de la Institut de France, scrie în prefaţa cărţii: „Cetăţeanul a devenit cu adevărat supus, lucrul statului, în modul său de viaţă, ca şi în drepturile sale (...) Conştiinţele înseşi sunt supuse autorităţii totale a statului, îndeosebi în domeniul religios".
Recomandăm prietenilor
noştri această carte de mare valoare şi foarte importantă pentru informarea
lor.
_________
* Miklos Haraszti: „Opposttion", Ed.
du Seuil, 1979.
** G. Konrad et I. Szelanyi"La
marche aupouvoir des intellectuels"Ed. du Seuil, 1979.
*** Miklos Haraszti: „Opposttion", Ed. du Seuil, 1979. ** G. Konrad et I. Szelanyi"La marche aupouvoir des intellectuels"Ed. du Seuil, 1979.
Câteva rânduri despre două cărţi care zugrăvesc societatea sovietică actuală, această societate în întregime condusă de Partidul comunist,şi de ferocea şi eficacea poliţie denumită K.G.B. Este vorba despre: „... şi vântul se înteţeşte" de Vladimir Bukovski* şi de „Strada proletarului roşu" de Nina şi Jean Kehayan**. Fiecare din aceste lucrări îşi are importanţa ei intrinsecă. Le putem apropia fără a le compara şi fără a le acorda aceeaşi valoare.
Bukovski este tânărul erou al timpului nostru, luptătorul dârz care s-a ridicat încă din adolescenţă împotriva sistemului opresiv şi mincinos din U.R.S.S. Cunoaşterea în profunzime a acestui sistem, care îi repugnă şi pe care în consecinţă îl refuză, îl aduce în universul închis al puşcăriilor, azilelor psihiatrice şi lagărelor de muncă silnică. Considerabila sa lucrare se bazează pe experienţa sa, pe observaţiile şi concluziile formulate înainte şi după exil. Inteligenţa şi perspicacitatea sa, sensibilitatea şi capacitatea sa de a interpreta corect evenimentele, se asociază cu setea sa de libertate, cu caracterul său intransigent, cu generozitatea ideilor sale şi cu irezistibilul său umor.
Cartea lui Bukovski „... şi
vântul se înteţeşte" ar trebui plasată printre cele mai bune anale
contemporane.
Povestirile captivante despre lumea sovietică ale soţilor Kehayan, în pofida aparentei lor bogăţii, nu sunt decât nişte minime treceri în revistă, ţinând seamă de îngrozitoarea realitate care exista în societatea comunistă din U.RS.S. îhtf-âdevări c&se poate oare vedea timp de şapte sute de zile doar, într-o ţară în care oamenii sunt suspicioşi, iar politia este pe urmele lor, deplasările sunt controlate, iar contactul cu străinii interzis?
Niha şi Jeân Kehayan aii tăcut un tur de forţă pentru a aduna documentaţia pe care o expun în cartea lor. Şi câtă sfâşiere afectivă în descoperirile lor în legătură cu o lume pe care au admirat-o şi iubit-o de departe? Oare au văzut şi au înţeles ei totul? Fireşte că im, date fiind împrejurările aride de care s-au lovit.
Cu toate acestea, primjm cu
cea mai mare satisfacţie cartea lor care reprezintă o neobişnuită deschidere a
conştiinţei şi constituie dovada unui curaj evident în faţa schemelor îrţ care
partidele comuniste din lumea întreagă îşi încadrează membrii, în scopul perfid
de a-i aduce într-o bună zi în acelaşi stadiu că acela în care se află milioane
de sovietici.
_______
* Vladimir Buhovski: „... et le vent
reprend ses tours", Ed. Robert Laffont, 1978.
**Nina et Jean Kehayan: "Rue du
proletaire rouge", Ed. du Seuil, 1978 (Cf. Catacombes, Nr.
88-89, ian.-febr. 1979).
MĂRTURISIREA UNUI EŞEC
Născut în România într-o familie foarte modestă, Panait Istrati şi-a petrecut aproape toată viaţa în străinătate, mai ales în Franţa, unde a purtat până în 1929 o luptă acerbă de comunist, alături de Romain Rolland şi de Frederic Lefevre. Revoluţionar entuziast, ziarist şi scriitor de talent, înflăcărat de cele mai utopice idei umanitare, el trăia şi activa pentru a grăbi venirea la putere a comunismului în Franţa, după modelul pe care U.R.S.S. îl furnizase deja, datorită revoluţiei din octombrie 1917. înainte de a merge în vizită în ţara visurilor sale, Uniunea Sovietică, Istrati n-a încetat să omagieze realizările regimului comunist stabilit în Rusia ţarilor. El aştepta cu nerăbdare momentul de a se duce acolo, spre a vedea cu proprii săi ochi miraculoasele schimbări înfăptuite în favoarea muncitorilor şi ţăranilor.
La momentul cuvenit, Istrati, invitat în Uniunea Sovietică, a rămas acolo 16 luni. A profitat de această şedere pentru a cunoaşte în profunzime reformele, noua viaţă a muncitorilor, pe scurt toate beneficiile unui regim în care el credea sincer. Din păcate pentru el, decepţiile şi amărăciunea au început să curgă în valuri. Inteligent, sensibil, înzestrat cu spirit de investigaţie, nimic nu i-a scăpat din acel sumbru tablou care era în realitate regimul bolşevic. Frământările sale în timpul şederii în Rusia au fost de o intensitate incomensurabilă. La întoarcerea sa în Occident, a scris lucrarea: „Spovedaniepentru învinşi"*. Şi, bineînţeles, Panait Istrati a fost definitiv vindecat de ideile sale marxist-leniniste. De-a lungul tuturor paginilor acestei cărţi, el se revoltă împotriva birocraţiei şi nedreptăţii, două din caracteristicile puterii sovietice.
Citând câteva pasaje din „Spovedani epentru învinşi", sentimentele autorului vor reieşi cu claritate, ca şi starea de lucruri care 1-a uluit. „Pleavă care (...) îţi înfigi atât de adânc ghearele în ceafa masei cu căluş la gură, şi care sabotezi astfel cea mai frumoasă operă de justiţie socială..." Şi mai departe: „Prin foame, puşcărie şi uneori chiar cu ciomagul, tu îl asasinezi pe muncitorul (muncitorul!) care refuză să facă sluj în faţa tiranicei tale puteri."
Investigaţiile sale printre muncitori i-au permis să cunoască adevăratul chip al comunismului aplicat. Ce decepţie amară pentru el! „Am cunoscut comunişti sinceri care au luat în serios această datorie de «a lua parte la lupta împotriva birocraţiei» şi care au vrut să meargă până la capătul datoriei lor (...) N-au făcut decât să-şi piardă mijlocul de subzistenţă, scrie Panait Istrati după o convorbire secretă cu nişte muncitori sovietici. O altă interlocutoare îi spune: „în satul nostru comuniştii sunt nişte intriganţi. Doar «politica» şi cu asta basta. Vai de cel care nu gândeşte ca ei..."
Un alt paragraf revelator este cel care se
referă la faimoasa afacere Rusakov: „Mă dusesem în Rusia nu pentru a descoperi o
bunăstare materială (...) Aş fi închis chiar ochii peste absenţa oricărei
bunăstări materiale (...), eram însă ferm convins că din punct de vedere moral,
din punctul de vedere al justiţiei elementare, «dictatura
proletariatului» nu va lăsa nimic de dorit, neputând fi de cât sănătoasă (...),
dreaptă şi cinstită. Monstruoasă revelaţie! (...) în U.R.S.S. clasa muncitoare
este cea mai lovită."
Panait Istrati a fost unul dintre primii
comunişti dezamăgiţi. Mărturia sa, impresionantă prin suferinţa unui suflet
brusc lovit de crunta realitate a lucrurilor, are o valoare istorică de
importanţă capitală. Nimeni nu l-ar putea acuza de „comunism primar" sau
de a fi fost „agent de propagandă capitalistă", dezlănţuit făţiş împotriva
regimurilor „democratice" ale proletarilor. Atunci cum se explică faptul
că oamenii generaţiei sale nu l-au crezut? Şi de ce s-au încăpăţânat ei să
continue o luptă revoluţionară sortită eşecului?
________
* Panait
Istrati: "Confession pour vaincus", reeditare sub auspiciile
Fundaţiei Panait Istrati, 1978 (Cf. Catacombes, Nr. 81, iunie 1978).