1 FEBRUARIE 1950. Ziarul
Naţiunea română, care apare la Paris, denunţă maşinaţiile Patriarhiei
române îndreptate împotriva Bisericii greco-catolice persecutate: "Se ştie
că cei şase episcopi uniţi, încarceraţi la Dragoslavele, din octombrie 1948, au
fost recent transferaţi la mănăstirea Căldăruşani, aproape de Bucureşti.
Patriarhul comunist Iustinian Marina i-a vizitat în mai multe rânduri pentru
a-i determina să vină în sânul Bisericii ortodoxe române sau în caz contrar
pentru a-i implica într-un proces-farsă căruia cel al lui Maniu sau Rajk
(Budapesta), sau al celor cincisprezece pastori protestanţi, sau al lui Kostov,
la Sofia, i-ar servi drept model. Principalul acuzat ar fi mitropolitul de
Blaj, Ion Suciu. Metodele pe care le-a folosit, în octombrie 1948, patriarhul
Iustinian Marina pentru a forţa Biserica unită să adere la ortodoxie sunt
suficient cunoscute. Dar el n-a reuşit să convingă pe nici unul dintre cei şase
episcopi uniţi şi pe nici unul dintre preoţii importanţi ai acestei Biserici.
Iustinian n-a reuşit să fie urmat decât de câţiva preoţi compromişi, atât din
punct de vedere moral cât şi din punct de vedere politic, foşti exploatatori ai
ţărănimii române sau vechi tovarăşi de desfrâu ai lui Petru Groza, ca actualul
episcop de Roman şi Huşi, Teofil Herineanu. Prin ceea ce face patriarhul a
reuşit să pună Biserica ortodoxă într-o situaţie delicată şi să transforme
Biserica unită într-o Biserică martir. Dar mai important este faptul că, în
ciuda tuturor eforturilor lui Iustinian Marina pentru a readuce biserica unită
la ortodoxie, adevăraţii români, catolici uniţi sau ortodocşi, preoţi sau laici
au protestat sincer contra procedeelor niciodată cunoscute în istoria Bisericii
ortodoxe române. Poporul român a respectat întotdeauna credinţa altora, iar
Biserica ortodoxă n-a propovăduit decât adevărata dragoste creştină şi nu ura,
prigoana sau persecuţiile între fraţi. În acelaşi timp, şapte sute de preoţi
ortodocşi au fost arestaţi pentru că au refuzat să ia în posesie biserici şi
case parohiale ale fraţilor lor. Aceasta este adevărata atitudine a poporului
român şi nu cea adoptată de patriarhul comunist Iustinian Marina şi de
aşa-zişii savanţi de la Sovrom Patriarhia din Bucureşti.[...] Poporul român,
fie ortodocşi sau catolici uniţi, îi consideră pe patriarhul comunist Iustinian
şi pe cei care l-au ajutat în această nefericită acţiune nişte trădători ai
poporului şi ai Bisericii lor".
1 FEBRUARIE 1972. A avut loc în parlamentul Norvegiei - Storting - o dezbatere având ca temă
persecutarea creştinilor de dincolo de cortina de fier. Cu această ocazie,
ministrul afacerilor Externe, Andreas Cappelen, a subliniat rolul pe care
trebuie să-l joace Organizaţia Naţiunilor Unite în problema apărării
Drepturilor Omului: "Deşi cei mai mulţi dintre noi sunt indignaţi, pe bună
dreptate, din cauza nedreptăţilor comise în lume, ştim bine că, numai prin
mijloacele de care dispunem, avem puţine şanse să redresăm situaţia. Din acest
motiv, guvernul norvegian este de părere că O.N.U. este singurul organism care
poate încerca să găsească o soluţie angoasantelor şi delicatelor probleme pe
care le discutăm. În fiecare an Naţiunile Unite primesc o cantitate
impresionantă de plângeri care semnalează cazuri de violare a drepturilor
omului în legătură cu care se speră ca O.N.U. să ia măsuri. Din păcate, n-a
fost încă posibil să se elaboreze o procedură satisfăcătoare pentru a începe o
acţiune[...]. Cu ocazia sesiunii din 1969 a Comisiei Naţiunilor Unite, s-a
redactat un proiect pentru noi reguli de procedură; acesta prevedea ca un
comitet special desemnat să examineze toate plângerile, pentru a le selecta pe
cele care fac obiectul unei reale încălcări a drepturilor omului. Dar Consiliul
economic şi social al Naţiunilor Unite s-a opus acestei iniţiative, pretinzând
că ea ar constitui o violare a drepturilor suverane ale statelor membre [...].
Stă în puterea noastră doar să constatăm că prăpastia care separă justiţia
ideală de ceea ce fac anumite ţări este adesea prea de netrecut".
1 FEBRUARIE 1973. M. Horev, evanghelic baptist, membru al
Consiliului Bisericilor baptiste neînregistrate, consemna într-o scrisoare
deschisă: "În timpul detenţiei mele în lagăr, am primit de mai multe ori
vizita reprezentantului autorităţilor, care venea din Chişinău. A încercat să
mă convingă să colaborez cu ei, în probleme care privesc Biserica, în general,
sau în legătură cu anumiţi credincioşi, în particular. În acele zile mi-am
amintit de destinul lui Iuda şi al semenilor lui şi am hotărât cu fermitate
următoarele: mai degrabă voi petrece toată viaţa în închisoare, decât să trădez
interesele Bisericii".
2 FEBRUARIE 1967. În sala Melcombinatului din Odessa, a început
procesul credincioşilor N.P.Şevcenko, J.N.Krivoi, S.P.Solovieva, V.I.Alexeieva
(arestaţi de mult timp) G.G.Boruşko, V.T.Timceak şi V.M.Zaborski
(neîncarceraţi, dar cu domiciliu forţat). Toţi erau inculpaţi conform
articolului 138 din Dreptul penal sovietic şi au fost condamnaţi la 3 şi la 2
ani de detenţie în lagăre de muncă. În pledoaria finală, Svetlana Solovieva a
spus, printre altele: "Unul dintre punctele principale ale actului de
acuzaţie este că, conform legilor în vigoare, o comunitate religioasă, oricare
ar fi aceasta, nu poate să-şi exercite practicile religioase, decât dacă este
înregistrată. Or, nu se înregistrează anumite comunităţi, decât cu restricţii
care sunt fundamental opuse credinţei noastre [...]. Nu consider un delict
"difuzarea literaturii noastre". În loc să ne acordaţi libertatea
presei, ne judecaţi pentru o denaturare a Declaraţiei drepturilor omului,
semnată de U.R.S.S. Da, am difuzat scrierile noastre şi voi continua s-o fac,
în măsura posibilului. [...] Îmi faceţi o prea mare onoare considerându-mă
organizatoare. Nu sunt deloc aşa ceva, deşi m-aţi acuzat de asta. Am colegi
care mă depăşesc în plan spiritual şi care au muncit mai mult ca mine. Nu spun
aceste lucruri din frică faţă de voi, ci pentru că mă consider nedemnă de
imensa onoare de a suferi pentru Hristos, Domnul şi Stăpânul meu".
2 FEBRUARIE 1973. Anchetatorul de pe lângă biroul procurorului
regiunii Dondiuşan, R.S.S.Moldova, a redactat "o acuzaţie de crimă"
împotriva credinciosului baptist Fiodor Fedosevici Basko, locuitor al oraşului
Kaloraşovka, din care cităm: "De la începutul anului 1963, cetăţeanul
Basko a început să-şi atragă propriii copii la reuniunile de rugăciune şi şi-a
extins aceste invitaţii la copiii altor credincioşi, mai ales la cei ai
cetăţeanului G.K.Isaac, şi pretindea ca şi alţi creştini să facă la fel. În
1967, F.F.Basko a fost inculpat în virtutea articolului 141, partea întâi, a
Codului crimei al R.S.S.Moldova şi condamnat la doi ani de închisoare".
Urmăririle judiciare i-au lovit tot mai des pe membrii Bisericilor clandestine,
mai ales pe comunităţile baptiste neînregistrate, care n-au dat înapoi din faţa
nici unui sacrificiu, pentru a face cunoscută copiilor Evanghelia. De-a lungul
acestor ultimi ani, ne-au fost aduse la cunoştinţă, în documente primite din
U.R.S.S., prin intermediul Samizdatului religios, numeroase cazuri de inculpare
pentru activitate criminală.
2 FEBRUARIE 1973. Ziarul Katolicke
novini a făcut public conţinutul conferinţei secretarului general al
Uniunii sacerdotale Frantisek Hochman, la primul congres al Federaţiei
naţionale cehe din Praga. Iată câteva idei semnificative: "Un adevărat
creştin poate, plecând de la propria sa poziţie spirituală, să participe la
procesul istoric de edificare a socialismului. Un asemenea parcurs nu este
singurul posibil. Este necesar însă, pentru că îi apar în faţă aceleaşi
probleme, în esenţa lor asemănătoare cu ale celorlalţi, probleme urgent de
rezolvat. Credinciosul extrage din chiar esenţa credinţei sale înţelegerea procesului construcţiei socialismului. La
oamenii care concep creştinismul trăit ca un punct de sprijin în lupta pentru
pace şi dreptate socială, un mijloc de a asigura tuturor oamenilor o viaţă
demnă, sentimentul religios poate să acţioneze ca o sursă de dinamism şi de
eficienţă. Scopul colaborării între creştini şi marxişti este acest nucleu de
umanitate pe care îl conţin la fel de bine şi doctrina creştină şi socialismul
în forma sa concretă. Aceşti creştini fac
astfel dovada credinţei practice, demonstrând că ei colaborează la
progresul economic şi social, la dezvoltarea ţării, în scopul atingerii unui
nivel de viaţă încă mai înalt. Noul mod de a concepe teologia biblică îi
îndreptăţeşte pe credincioşi să accepte, chiar în forul lor interior - în
conştiinţă - sistemul socialist, şi astfel să facă dovada credinţei practice a
epocii istorice pe care o trăim, umanizând lumea de azi".
3 FEBRUARIE 1948. A fost împuşcat, în Albania, fără cel mai
neînsemnat simulacru de proces, Monseniorul George Volaj, episcop de Sappa. El
nu este singurul martir al Bisericii catolice albaneze. La câteva zile după
această execuţie, a fost împuşcat în aceleaşi condiţii Monseniorul Francois
Gijni, regent al Delegaţiei Apostolice. Mai târziu, în august 1952, s-a stins
din viaţă în închisoare, din cauza sălbaticului regim de torturi la care a fost
supus, Monseniorul Nicolas Vincent Prenhushi, conducătorul Bisericii catolice
din Albania.
Care este scopul guvernului comunist? Să creeze
o Biserică catolică naţională în Albania, supusă ordinelor Partidului şi
oricând gata la orice compromis cu regimul ateu. Deci, o Biserică ostilă
Vaticanului, considerat de ziare drept "principala fortăreaţă a reacţiunii
mondiale, agent important al spionajului american".
4 FEBRUARIE 1975. Ziarul lituanian din Siauliai, Raudonoji Veliava (Drapelul roşu), a publicat un articol intitulat Falşii credincioşi. Aici se scria,
printre altele, despre absenţa de la muncă, în zilele de sărbătoare, a
credinciosului catolic M.Jurevicius care lucrează la Combinatul de instruire
profesională a Asociaţiei orbilor din Lituania, de la Siauliai:
"Mecislovas Jurevicius vrea să pară mai sfânt decât însuşi Papa de la
Roma. El mai vrea probabil să merite cununa de martir. A fost lovit de un atac de turbare antisovietică, mult
timp reprimată; a încercat să-şi ascundă identitatea sub mantaua religiei. În
anii 1944-1945, deposeda oamenii şi serviciile sovietice, cu o puşcă în mâini;
trăgea pe ascuns asupra militarilor Armatei Roşii. În 1950 a fost condamnat la
25 de ani de închisoare". Cu o lună înainte, la 7 ianuarie, la combinatul
Asociaţiei orbilor a avut loc o şedinţă sindicală cu participarea a nouă membri
care au discutat propunerea administraţiei de a-l concedia pe M.Jurevicius din
cauza absenţelor de la muncă. Chemat să se justifice, el a explicat
preşedintelui comitetului profesional, Petrauskas, că zilele în care n-a venit
la lucru au fost - toate patru - sărbători religioase şi, până la proba
contrarie, Constituţia U.R.S.S. garantează tuturor credincioşilor libertatea
religiei. În ceea ce priveşte absenţele, el a precizat, în plus, că a anunţat
dinainte administraţia combinatului că va lipsi şi s-a arătat dispus să le
recupereze în alte zile. La 9 ianuarie 1975, M.Jurevicius a primit următoarea
înştiinţare: "Începând cu 10 ianuarie, ordon ca M.Jurevicius, muncitor
reparator de construcţii de antrepriză, să fie concediat pentru absenţe
nemotivate de la muncă, în virtutea articolului 43, alineatul 4 etc.
Director...".
5 FEBRUARIE 1974. Judecătorul de instrucţie al Parchetului din
districtul Octombrie din Duşanbe a întocmit dosarul "cazului de drept
comun nr.6340" care probează existenţa unei şcoli biblice în casa
baptistului L.I.Reimer, locuitor al oraşului Duşanbe, R.S.S.Tadjikistan. Membru
al Bisericii baptiste, separată de comunitatea baptistă înregistrată şi
controlată de organele puterii, el propovăduia religia în rândurile minorilor,
organiza coruri de copii şi înregistra cântecele pe bandă magnetică. La el
venea un mare număr de copii de vârstă preşcolară pentru a fi educaţi în spirit
religios. În septembrie 1973, aproximativ 150 de copii au fost prezenţi la o
sesiune de învăţământ religios. Doi dintre elevii săi - se menţionează în dosar
- , interogaţi ca martori în procesul care i s-a intentat, s-au dovedit foarte
curajoşi şi plini de credinţă. Fetiţa N.N.Şevcenko a declarat că ea crede în
Dumnezeu şi, în consecinţă, nu merge la cinema şi nu poartă cravata roşie de
pionier. De asemenea ea merge la întâlnirile baptiştilor şi participă la
slujbele religioase. În septembrie 1973 a mers cu părinţii ei la sărbătoarea
religioasă a seceratului. La rândul lui, Boria Janzen nu s-a sfiit să-şi
declare credinţa în Dumnezeu şi prezenţa la întrunirile credincioşilor unde
cântă alături de alţi copii cântece religioase.
6 FEBRUARIE 1972. Şaizeci de baptişti ai bisericii C.E.B. din
Fergana au cerut preşedintelui Consiliului de Miniştri al U.R.S.S.,
A.N.Kosîghin, să se pună capăt urmăririi lui Ghenadi Constantinovici Kriucikov,
preşedintele Cosiliului Bisericilor baptiste care, "după ce şi-a ispăşit
pedeapsa cu închisoarea la care a fost condamnat, nu are posibilitatea să-şi
îndeplinească liber atribuţiile, nici să se deplaseze în libertate ca orice
cetăţean, nici să trăiască liber cu familia, cu copiii săi". Toate acestea
se întâmplă pentru că el este "constrâns să trăiască în condiţii penibile,
ca un om permanent urmărit în propria lui ţară". Acest caz impune următoarea
concluzie: "Noi, credincioşii din Uniunea Sovietică, ţară în care au fost
adoptate legile cele mai umane privind libertatea conştiinţei, suntem foarte
indignaţi deoarece constatăm că aceste legi sunt călcate în picioare de
numeroşi funcţionari [...]. Vă rugăm să daţi comunităţii noastre spirituale, ca
şi tuturor credincioşilor Bisericii C.E.B., posibilitatea să-şi urmeze fără
piedici religia pe teritoriul Uniunii Sovietice".
6 FEBRUARIE 1980. S-a stins din viaţă în Statele Unite părintele
Raymond de Jaegher, eminent colaborator al ziarului Catacombes. Pentru a comemora anii care s-au scurs de la plecarea
sa, reproducem articolul pe care i l-a cosacrat doctorul Ralph Mortensen, în
periodicul R.C.D.A., din New York: "Născut în Belgia, în 1905, părintele
Raymond de Jaegher nu era decât un copil când a primit influenţa părintelui
Vincent Lebbe, misionar catolic în China. Apoi, el s-a pregătit pentru
misionariat prin studii teologice la Universitatea din Louvain. După ce şi-a
dobândit diplomele, a luat vaporul spre China, în 1930, şi a fost hirotonisit
preot în anul următor, la An-Kuo, în China de nord. De atunci, timp de 19 ani a
contribuit la convertirea la creştinism a mai mult de 4000 de adulţi chinezi.
Foarte apreciat de chinezii din regiunea sa, a fost ales magistrat în timpul
războiului chino-japonez din 1937-1945. Între anii 1943-1945 a fost prizonier
de război în lagărul de concentrare japonez de la Weihsien. După al doilea
război mondial, din 1945 până în 1949, părintele Jaegher s-a aflat în slujba
Bisericii, la Beijing, şi a luptat contra mareei în creştere a comunismului. În
1949, când şi-a dat seama că era pe lista comuniştilor cu persoane pe care
intenţionau să le execute, a părăsit China înainte ca Shanghaiul să fie luat în
stăpânire de comunişti şi s-a stabilit în S.U.A. Din 1949 până în 1953, Raymond
de Jaegher a fost profesor la Institutul de Studii pentru Extremul Orient de la
Seton Hall University. În anul următor a călătorit cu Ngo Dinh Diem în Statele
Unite şi în Europa. Din 1955 în 1964, a trăit în Vietnam, lucrând cu studenţii
şi publicând documente în engleză, franceză şi chineză. A fondat acolo două
şcoli superioare şi a acţionat energic împotriva instaurării comunismului. În
1964, după asasinarea preşedintelui Diem, a părăsit Saigonul şi a revenit la
New York. În timpul celor şaisprezece ani care au urmat - 1964-1980 - Raymond
de Jaegher a lucrat pentru Fundaţia de prietenie chino-americană din New York.
El a înţeles că lupta contra Internaţionalei comuniste se dă în primul rând în
Statele Unite şi că aceasta este într-o mare măsură un război purtat prin
mijloacele de comunicare şi media. Deoarece New York-ul era centrul media,
părintele Jaegher a considerat că putea să facă mai mult pentru China la New
York, decât oriunde în altă parte. A ţinut conferinţe, a scris, a fost prezent
în programele de radio şi televiziune şi le-a vorbit oamenilor care se
interesau de libertatea din China. A mers deseori la Washington şi a vorbit în
faţa camerelor Congresului american. Îşi avea sediul în biroul directorilor
Centrului de cercetări pentru drepturile religioase şi umane din societăţile
totalitare.
Cu toate că a suferit de cancer în ultimii zece
ani ai vieţii sale, părintele Jaegher a continuat să lucreze până în ceasul
morţii, la 6 februarie 1980".
7 FEBRUARIE 1925. Un ateu sovietic numit Emilian Iaroslavski
(Gubelmann) a fondat celebra Ligă a
necredincioşilor pentru a da o ţinută ireproşabilă "luptei contra
prejudecăţilor religioase", la concurenţă cu creştinismul Bisericii lui
Hristos. "În 1929, scria Nikita Struve în cartea sa Creştinii din U.R.S.S., Liga şi-a lansat propriul ei plan cincinal,
cu obiective nu mai puţin nemăsurate decât cele ale planului cincinal economic.
Bineînţeles, planul nu s-a realizat, dar rezultatele obţinute au fost totuşi
impresionante: în loc de 17.000.000 de membri prevăzuţi pentru 1932, liga a
ajuns doar la 5.500.000; periodicul Ateistul
avea 471.000 de abonaţi, în loc de 1.500.000, Bezbojnik 199.500 de abonaţi, în loc de 250.000, Antireligiosul 31.900 de abonaţi în loc
de 60.000. Totodată s-au difuzat cărţi şi broşuri într-un număr copleşitor;
numai din Manualul antireligiosului s-a
vândut un tiraj de 820.000 de exemplare, de la 1 ianuarie 1933... Iaroslavski,
triumfător, susţinea că numărul real al necredincioşilor se ridica la aproape
30 de milioane de oameni. Aceste succese i-au permis Ligii să lanseze un al
doilea plan cincinal, încă mai ambiţios, pentru că trebuia să se încheie în
1937 prin extirparea totală a sentimentului religios. Planul a fost elaborat cu
o minuţie naivă: în 1932-33 trebuiau lichidate toate semnele exterioare ale
religiei, în 1933-34 trebuiau să dispară toate reprezentările religioase
propagate prin intermediul literaturii şi al familiilor; 1934-35 întreaga ţară
şi mai ales tânăra generaţie trebuiau să fie supuse unei intense propagande
ateiste; în 1935-36 ultimele case de rugăciuni trebuiau să dispară, pentru ca,
în sfârşit, în 1936-37, religia să poată fi vânată în vizuinile sale cel mai
bine ascunse".
7 FEBRUARIE 1967. În sala Melcombinatului din Odessa a luat
sfârşit procesul credincioşilor N.P.Şevcenko, I.A.Krivoi, S.P.Solovieva şi
V.I.Alekseieva. În pledoaria finală, tânăra Svetlana Solovieva (28 ani) a spus,
printre altele: "Am fost acuzată că am falsificat sensul noţiunii libertate a conştiinţei şi s-a vrut
demonstrată ideea că legislaţia referitoare la culte nu este în contradicţie cu
decretul lui Lenin privind separaţia Bisericii de stat, ci dimpotrivă acesta o
concretizează. Bineînţeles, expresia libertate
de conştiinţă poate fi interpretată în diferite moduri, dar pentru statul
nostru, cel mai democratic din lume, este o ofensă ca primăvara credincioşii să
facă o excursie la pădure şi să se comporte, în timpul acestei excursii, ca
nişte credincioşi. Cetăţeanul procuror a vrut să afle în mod special, cu un viu
interes, dacă am cântat sau nu cântece religioase. Dacă am fi cântat cântece
revoluţionare, nu ne-ar fi târât în faţa tribunalului. Nu este vorba despre o
infracţiune faţă de articolul 124 din Constituţia noastră care garantează libertatea conştiinţei şi care ne dă
dreptul să cântăm cântece religioase? S-a vorbit mult aici de ajutoarele
materiale. Punctul 176 prevede: Este
interzis asociaţiilor religioase să acorde ajutor material membrilor lor.
Ţin să declar în faţa tribunalului că nu cunosc măcar un singur stat, chiar şi
dintre cele mai înapoiate, care să îndrăznească să legifereze un lucru
asemănător, şi anume care să aibă dreptul să controleze modul de întrebuinţare
a banilor mei, câştigaţi în mod cinstit, şi să-mi interzică să-i folosesc
pentru a-i ajuta pe nevoiaşi!".
7 FEBRUARIE 1977. Comitetul creştin pentru apărarea drepturilor
credincioşilor în U.R.S.S. comenta astfel apariţia celei de a doua ediţii a
manualului antireligios Sabotaj fără
dinamită, publicat la Editura de stat, la sfârşitul anului l976, de
ziaristul A.Bielov şi de locotenent-colonelul A.D.Şilkin, din direcţia pentru
Moscova şi pentru provincie a K.G.B.: "Titlul cărţii exprimă exact scopul
ei, şi anume că oricine susţine libertatea religiei în U.R.S.S. este un sabotor
ideologic şi un instrument al imperialismului mondial contra ţărilor
socialiste. Sabotorii sunt, mai întâi, organizaţiile religioase din exterior,
amplu angajate în activităţi subversive.[...] Aceste organizaţii şi militanţii
anticomunişti izolaţi sunt instrumente ale mediilor reacţionare occidentale. Ei
sunt agenţi stipendiaţi de imperialism, colaboratorii centrelor de spionaj ale
puterilor occidentale, trădători care au colaborat cu fasciştii în timpul celui
de-al doilea război mondial etc.,etc. Conform părerii autorilor, printre
sabotorii ideologici prin intermediul cărora imperialismul mondial încearcă să
distrugă lumea socialistă este şi literatura religioasă, otravă atrăgător colorată, şi emisiunile religioase de la radio ce
constituie al patrulea front".
8 FEBRUARIE 1949. Seara, după citirea sentinţei - scrie
cardinalul Mindszenty în cartea sa intitulată Memorii şi apărută la Editura La
Table Ronde, în 1974, - "m-au aşezat într-o camionetă ale cărei
geamuri erau obturate de perdele. Mă însoţeau trei mareşali şi trei ofiţeri de
poliţie. În timp ce eu păstram tăcerea, ei lăudau succesele mişcării comuniste,
în serviciul ţării pe care o reconstruiau. Întemniţarea mea era, fără îndoială,
unul dintre cele mai mari succese. După o oră de drum, mi-au ordonat să cobor
în curtea închisorii Kobanya şi am fost condus în clădirea spitalului
Inchiziţiei, camera nr. 10. M-au lăsat acolo de la 8 februarie 1949 până la 27
septembrie, acelaşi an. Am remarcat că mă condamnaseră la recluziune şi pentru
asta nu m-au trimis în închisoare. Poate că trupul meu, zdrobit după torturile
pe care mi le-au administrat în strada Andrassy, n-ar mai fi suportat
închisoarea. Poate că au ales un loc asemănător unui spital, deoarece după
drogurile pe care mi le-au dat aveam nevoie de o supraveghere medicală. [...]
Această închisoare era o clădire veche, destinată câtorva mii de deţinuţi. După
cel de-al doilea război mondial, comuniştii au reuşit ca închisoarea să fie
permanent plină cu mai multe mii de deţinuţi. Trăiam la umbra puterii.
Condamnaţii nu erau nicicum lăsaţi în pace în celulele lor. Din trei în trei
luni veneau anchetatori de la Ministerul de Interne care căutau iarăşi
eventualii complici ai deţinuţilor politici, nedescoperiţi până la venirea lor.
Se improvizau interogatorii în celule. Turnătorii aveau de lucru...Oamenii erau incitaţi să denunţe, fie prin
favoruri, fie prin ameninţări. Celui care nu ceda i se reducea din raţia
zilnică de mâncare. Dacă nici această metodă nu dădea rezultate, deţinutul era
ameninţat cu internarea într-un azil de nebuni...".
8 FEBRUARIE 1978. Cardinalul Stefan Wyszinski a adresat
guvernului un memoriu în legătură cu familia poloneză: "Familia devine de
la o zi la alta tot mai izolată. Preocupată exclusiv de problemele sale
materiale, ea se închide într-un egoism îngust. Adesea nu ştie şi nu vrea să
aibă contacte sociale şi astfel se reduce posibilitatea de a găsi un ajutor
pentru a depăşi dificultăţile, se pierde sensul securităţii, se pierd relaţiile
autentice cu semenii. Izolarea micii familii compuse din două generaţii este
adesea sursa conflictelor cu tinerii care au nevoie de contacte cu oameni de
vârste diferite şi nu doar de aceeaşi vârstă, alături de care au tendinţa să se
izoleze de restul lumii. Astfel devine indispensabilă, aici ca şi în alte ţări,
dezvoltarea unor mişcări în beneficiul familiei; mişcări care trebuie să aibă
ca scop ajutorul reciproc între cupluri şi o mai bună educaţie dată copiilor şi
tinerilor. Biserica din Polonia - în pofida dificultăţilor externe - este
foarte angajată în acţiunea întreprinsă pentru a stimula şi favoriza
dezvoltarea unor cercuri de familie care să rupă izolarea căminelor, să le facă
mai aderente la viaţă, capabile să-şi redobândească forţa morală şi să dezvolte
noua cultură a vieţii naţionale".
10 FEBRUARIE 1946. Cardinalul Mindszenty, victimă a atacurilor
furibunde ale jurnaliştilor comunişti, provocate de demonstraţiile ostile
"de pe străzile Budapestei", se apăra astfel în publicaţia catolică Uj Ember: "Preoţii şi fidelii
Bisericii catolice din Ungaria îi aşteaptă pe ziarişti pentru ca aceştia să-şi
scrie articolele destinate cititorilor din ţară sau din străinătate, în funcţie
de adevăr şi de realitatea faptelor, cu deplină obiectivitate. Aceasta este o
exigenţă a Bisericii, dar care trebuie respectată de toată ţara. În ultimul
timp, din păcate, s-a deviat atât de evident de la acest principiu fundamental,
încât eşti obligat să te gândeşti dacă nu cumva avem de-a face cu o atitudine
premeditată. Cardinalul-primat nu caută deloc cearta cu autorităţile laice. El
îşi îndeplineşte cu toate forţele şi din tot sufletul îndatoririle apostolice
şi publice. În funcţia sa, el veghează şi munceşte, luptă şi combate, dar
totdeauna numai în slujba adevărului. Este motivul pentru care opinia publică
îl urmează tot atât de evident pe cât o făcea şi altădată. Dacă puterea laică
respectă, conform principiilor democratice, libertatea şi drepturile Bisericii,
atunci nu poate apărea nici un conflict, cu toate că, în ultima vreme, presa
încearcă să convingă că acest conflict există".
10 FEBRUARIE 1964. Organele poliţiei sovietice l-au arestat pe
călugărul Anatoli Şciur de la mănăstirea din Poceaev. Într-o scrisoare adresată
lui U-Thant, la 25 iulie 1964, îndurerata mamă a acestui călugăr persecutat şi
întemniţat acuza situaţia tragică a tuturor credincioşilor din U.R.S.S., pentru
că autorităţile comuniste "se raportează continuu la Lenin, dar, în
realitate, pun în practică opera lui
Stalin". Iată câteva citate care
demonstrează o impresionantă frumuseţe morală: "Îmi dau seama perfect că
sunteţi copleşit de o multitudine de obligaţii şi preocupări - se adresează ea
secretarului general al O.N.U. - dar o nenorocire care mi-a provocat o mare
durere m-a determinat să vă rog insistent să aveţi bunăvoinţa de a-mi examina
plângerea. Deşi în aparenţă este vorba de o problemă personală, nenorocirea
care m-a lovit nu este doar nenorocirea mea; se regăsesc în ea plânsetele şi
lacrimile întregii populaţii creştine din Ucraina şi din Rusia... Sunt creştină,
mamă a şase copii. Soţul meu şi doi dintre fiii mei au luat parte la marele
război din anii 1941-1945. Soţul meu şi unul dintre fiii mei au fost ucişi.
Celălalt s-a întors. Cel mai tânăr dintre fiii mei, Anatoli, şi-a manifestat
dorinţa de a deveni călugăr. Deşi am trăit în cea mai desăvârşită sărăcie, iar
foamea ne-a chinuit de multe ori, existenţa noastră a fost mai mult sau mai
puţin liniştită. Fiind creştini, n-am fost atraşi de bunurile materiale. Ştim
că existenţa noastră pământească nu este decât trecătoare. Ne consolăm datorită
credinţei mântuitoare în Domnul Iisus Hristos şi a încrederii în fericirea din
viaţa de apoi. Totuşi, în 1961 acest calm aparent a fost distrus. S-a început
prin a-i vâna pe credincioşii din Poceaev şi prin a-i expulza pe călugării din
mănăstire. Această "sarcină ideologică" a fost încredinţată
structurilor K.G.B., la iniţiativa Comitetului Central al Partidului Comunist.
Un număr de credincioşi au fost concediaţi de la locurile lor de muncă; alţii
au fost terorizaţi. Unii au început să-şi practice credinţa în secret pentru a
nu-şi pierde angajamentele de muncă. În ceea ce-i priveşte pe călugări,
situaţia li s-a părut mai simplă: era suficient să-i intimidezi - şi-au spus ei
- pentru ca aceştia să se dea bătuţi. Dar previziunile lor s-au dovedit false.
Călugării, fideli credinţei lor, au îndurat toate formele de
"persuasiune" (bătăi, carceră), dar au refuzat să părăsească
mănăstirea. Atunci comuniştii au trecut la represalii, au operat arestări, i-au
aruncat în închisori, după ce le-au retras dreptul de şedere la mănăstire.
Pentru a-şi masca crimele, au exercitat presiuni morale şi fizice asupra
arhiepiscopului, pentru ca acesta, sprijinind lupta contra religiei, să dea un
simulacru de legalitate acţiunilor lor.
Implor Organizaţia Naţiunilor Unite să-şi
exercite influenţa de care dispune pentru a-i determina pe comunişti să redea
libertatea călugărilor şi tuturor credincioşilor persecutaţi. Cazul fiului meu
nu constituie nicicum o excepţie la Poceaev. Acesta nu este decât o verigă
dintr-un întreg lanţ de crime comise de comunişti".
10 FEBRUARIE 1974. În casa lui F.G. Tişcenko, din oraşul
Frunze, a avut loc serviciul religios cu ocazia căsătoriei fiicelor sale
Nadejda şi Vera Tişcenko cu fraţii Andrei şi Alexandru Isaak. Au asistat la
ceremonie numeroşi invitaţi şi colegi de muncă. Dar bucuria le-a fost umbrită
de câteva prezenţe nedorite: preşedintele adjunct al Comitetului Executiv al
districtului Pervomaiski al oraşului Frunze, delegatul adjunct pentru probleme
religioase de pe lângă Consiliul de Miniştri al R.S.S.Kirghize, instructorul
pentru problemele ideologice de pe lângă Comitetul Executiv orăşenesc
(Gorispolkom) din Frunze, comandantul Miliţiei şi adjunctul său, cu un
detaşament. Toţi aceştia au sosit în şaisprezece vehicule care au înconjurat
cartierul. Miliţienii au vrut să pună mâna pe Y.G.Şorniakov, care tocmai oficia
slujba de cununie, dar credincioşii au împiedicat această acţiune. Este greu de
descris în câteva cuvinte tot ce s-a întâmplat. A fost un adevărat pogrom!
Oamenii miliţiei i-au agresat pe participanţii la ceremonie, provocând o
încăierare în cursul căreia a fost rupt un gard. Trei credincioşi au fost duşi
la postul de miliţie, unde au fost percheziţionaţi pentru a li se confisca
literatură religioasă. Aceste evenimente au provocat indignarea nu numai a
credincioşilor, dar şi a invitaţilor noncredincioşi din oraşul Frunze.
12 FEBRUARIE 1967. Iată ce se poate citi într-o scrisoare
deschisă adresată procurorului general al U.R.S.S. de credinciosul ortodox
Boris Talantov: "Am fost convocat la cartierul general al K.G.B. din
Kirov, unde am fost somat oficial să-mi retrag semnătura de pe scrisoarea
deschisă a credincioşilor din Kirov care
tocmai a fost difuzată şi în străinătate. Drept orice răspuns am
confirmat în scris că eram autorul acestei scrisori ca şi al articolului
adresat ziarului Izvestia şi că îmi
recunoşteam semnătura ca autentică. Am adăugat că eram gata să demonstrez
adevărul tuturor faptelor evocate în aceste texte, deşi nu ştiam cum au ajuns
în străinătate. În aceeaşi zi, oamenii K.G.B.-ului au ridicat din apartamentul
meu întrega mea arhivă, dosarele, manuscrisele filozofice însoţite de
comentarii etc. K.G.B.-ul a promis să-mi restituie toate aceste documente. Până
în acest moment nu mi s-a restituit nimic. Mai târziu, am aflat de la B.B.C. că
tocmai în momentul când mă hărţuiau la K.G.B. pentru a-mi retrage semnătura de
pe scrisoarea deschisă, mitropolitul Nicodim, care se afla la Londra, declara
public că scrisoarea în discuţie era anonimă şi, în consecinţă, fără nici o
valoare, aşa că nu merita să i se acorde încredere. Mitropolitul a declarat
chiar că era dispus să confirme exactitatea declaraţiei sale printr-un jurământ
pe cruce şi pe Biblie".
14 FEBRUARIE 1975. În clasa a 8-a B a şcolii medii din Karmelava,
Lituania, a avut loc o şedinţă a clasei în cursul căreia copilul Antanas şi-a
exprimat îndoiala în legătură cu dulcele
cuvânt libertate, încercând să demonstreze că libertatea, în ceea ce-i
priveşte, nu există. Profesorii şi conducătorii şcolii, în loc să încerce să-i
demonstreze copilului că se înşeală, i-au făcut cunoscut că ar putea să aibă
note proaste la purtare şi că accesul la studiile superioare i-ar putea fi
interzis. Apoi, directoarea s-a închis în biroul ei cu Antanas, sub pretextul
de a-l pune să compună o declaraţie justificativă. "Fiul meu a refuzat să
scrie aşa ceva fără ştirea părinţilor lui - declara într-o plângere cetăţeana
Irena Smetoniene, medic, rezidentă într-un sat din provincia Jonava. Atunci,
directoarea s-a apucat să formeze numere de telefon, ameninţând că o să cheme
Miliţia sau Securitatea pentru a veni cu bastoanele. Îngrozit, copilul a scris
nota de justificare pe care i-a dictat-o directoarea. Apoi i-a chemat în biroul
ei pe alţi elevi, colegi ai lui Antanas, şi, după ce i-a obligat şi pe aceştia
să scrie sub supravegherea ei note justificative, copiii au ieşit din birou
înfricoşaţi şi cu ochii în lacrimi. Tatăl băiatului a venit la şcoală, dar n-a
putut să afle ce s-a întâmplat în biroul directoarei. La sfârşitul trimestrului
al doilea, fiul meu a fost sever mustrat în faţa întregii clase pentru că ar fi
propagat idei reacţionare. Soţul meu
şi cu mine am cunoscut măsurile represive. Am fost deportaţi în Siberia şi
acolo s-au născut copiii noştri. Nu ne mai simţim capabili să le ascundem toate
acestea. Mai mult, suntem convinşi că minciuna şi tăcerea sunt procedee
antipedagogice. Acest adevăr ar impune ca şcoala să trateze toate întrebările
copiilor noştri cu cea mai mare delicateţe. Din nefericire se procedează tocmai
invers, tinerii sunt pedepsiţi şi ameninţaţi atunci când dau dovadă de curaj.
Colegii de clasă ai lui Antanas au fost obligaţi să devină delatori".
16 FEBRUARIE 1975. În periodicul Katolicke noviny, din Bratislava, se pot citi următoarele
declaraţii ale ministrului Miroslav Valek, responsabil cu problemele
ecleziastice, în Slovacia: "Duşmanii socialismului, de la noi şi din
străinătate, şi-au redublat în timpul din urmă atacurile contra Republicii
Socialiste Cehoslovace, chiar şi în ceea ce priveşte relaţiile dintre stat şi
Biserica catolică. Ei afirmă că statul nostru a lichidat, în linii mari, viaţa
religioasă şi autoritatea ecleziastică. Pentru a susţine această temă ei
fabrică diverse documente. În ultimul timp, mediile politice şi ecleziastice
cele mai reacţionare, în colaborare cu diverse grupări de emigranţi s-au
pregătit pentru o adevărată cruciadă modernă. Toţi se cred autorizaţi să
vorbească despre situaţia internă a Bisericii şi despre raporturile dintre stat
şi Biserică. Rezultă cu claritate din opiniile lor şi din diferitele comentarii
pe această temă că nu religia este ceea ce îi interesează, ci dezintegrarea
antisocialistă a cetăţenilor din Republica noastră".
16 FEBRUARIE 1980. Un moscovit a trimis o scrisoare redacţiei
periodicului La Croix, pentru a
combate concluziile articolului lui Nicolas Lossky Pledoarie pentru Biserica ortodoxă rusă, apărut în aceeaşi revistă,
la 23 ianuarie 1980: " N.Lossky se înşeală cu bună credinţă atunci când
afirmă că puterea sovietică încearcă să-i expună pe episcopii ruşi la dizgraţia
lumii întregi. Dimpotrivă, puterea sovietică este interesată în cel mai înalt
grad ca lumea întreagă să-i considere reprezentanţi credibili ai Bisericii
ortodoxe ruse. Conducătorii U.R.S.S. socotesc că trebuie să organizeze Biserica
lor ortodoxă după modelul regimului comunist: la bază, poporul, a cărui opinie
este neglijabilă; la vârf, o mână de oameni care au în mână puterea ce le dă
dreptul să vorbească în numele Bisericii. În alegerea candidaţilor pentru
sferele înalte ale ierarhiei bisericeşti, totul este luat în considerare, până
la statură, lungimea bărbii, calităţile vocii (a ţine un discurs este o
obligaţie dificilă) etc. În fiecare etapă a acestei selecţii, omul se găseşte
în faţa unei opţiuni şi, pe lângă nivelul compromisurilor impuse treptat, se
poate observa o pedagogie inteligentă. Ar fi o dovadă de naivitate să credem că
ori de câte ori se hotărăşte să accepte un compromis cel în cauză, devotat
Bisericii, înţelege cu claritate ce face sau ce avantaje ar putea rezulta,
pentru Biserică, din una sau alta dintre deciziile pe care le ia. [...] După
această complicată muncă de formare a cadrelor
de lucrători din domeniul religiei ce folos s-ar mai putea trage din
compromiterea lor? Totul a fost bine gândit pentru a-i obliga pe aceşti lucrători să se transforme interior
astfel încât să poată servi interesele puterii sovietice nu de frică, ci din convingere. Şi trebuie să o spunem, cea mai
mare parte dintre episcopii ruşi cred sincer în ceea ce afirmă conform instrucţiunilor".
17 FEBRUARIE 1949. Adunarea naţională a Bulgariei a aprobat Legea privind confesiunile religioase al
cărei text integral a apărut în publicaţia oficială Otecstven Front. Această lege prevede o serie de măsuri legale care au, fără îndoială, scopul de
a distruge metodic Biserica, fie ortodoxă sau catolică.
17 FEBRUARIE 1974. Doi intelectuali sovietici - scriitorul
Evgheni Ternovski şi pictorul Eduard Steinberg - i-au scris mitropolitului
Serafim, contrariaţi de declaraţia acestuia, publicată în ziarul Pravda, referitoare la expulzarea din
U.R.S.S. a lui Alexandr Soljeniţîn: "Este dureros să auzi vocea unui
mitropolit al Bisericii ortodoxe în corul acestor suflete ale tenebrelor care
atacă dreptatea şi adevărul. Aţi aruncat piatra, Monseniore, într-un
persecutat, într-un mare scriitor rus care a demonstrat printr-o viaţă trăită
în suferinţă autenticitatea credinţei sale religioase. Dar tocmai membrii
Bisericii lui Hristos nu vor crede în mărturia pe care aţi depus-o contra lui
Soljeniţîn. Sentimentul dominant care mă copleşeşte citindu-vă declaraţia,
Monseniore, este de teamă pentru dumneavoastră. Un mitropolit al Bisericii
ortodoxe judecă un scriitor creştin persecutat pentru că a pledat de partea dreptăţii. Nu deveniţi astfel un
persecutor? Nu va simţi orice creştin, citind rândurile iritate pe care le-aţi
scris, că Iisus Hristos v-a abandonat, pentru că dumneavoastră aţi fost acela
care l-a abandonat primul? Pretindeţi că vă preocupă să stabiliţi o pace trainică, dar vă înşelaţi: ceea ce faceţi nu este
decât un act de diplomaţie faţă de propria conştiinţă, un act de
slugărnicie".
19 FEBRUARIE 1963. Au început, la Leningrad, lucrările
congresului pansovietic al ziariştilor din domeniul ateismului. "Cu
această ocazie, scria gazeta Nauka i
Religia, a fost creată în cadrul consiliului ziariştilor din U.R.S.S. o
nouă structură: secţia ateistă. Noua
secţie trebuie să realizeze, pentru ziarişti, seminarii pe problemele
ateismului, să promoveze schimburile de experienţă în domeniul propagandei
antireligioase şi să dea o direcţie în ce priveşte formele cele mai adecvate
ale acestei propagande, în sfârşit, să elaboreze o metodă generală a luptei
ateiste. Pentru anul 1963 programul prevede organizarea de seminarii
antireligioase destinate ziariştilor din Ucraina, din Caucaz, din Asia centrală
şi din Republicile baltice". După doi ani, la al doilea congres, se
raporta cu mândrie că: "Nu mai există, în prezent, organe de presă,
posturi de radio sau de televiziune, care să nu fie implicate, într-un fel sau
altul, în problema educaţiei ateiste. În mai multe redacţii ale ziarelor s-au
constituit secţii speciale de ateism. Numărul ziariştilor care simt nobila
vocaţie de a-i elibera pe oameni de iluziile şi de prejudecăţile religiei creşte
constant".
19 FEBRUARIE 1967. Pastorul Vins nota în jurnalul său de
închisoare: "Ne-au transferat în celula de tranzit. E plină. Se află aici
în majoritate moscoviţi, inculpaţi conform ordonanţei din 1966, pentru un
comportament de scandalagii. Toată lumea vorbeşte tare. Domneşte deja acea
stare de spirit febrilă care însoţeşte astfel de călătorii. Două întrebări par
să obsedeze pe toată lumea în mod special: către ce destinaţie ne vor duce?
S-ar putea beneficia de o amnistie? Prin lucarna uşii supraveghetorul citeşte
ţipând numele deţinuţilor şi îi dă fiecăruia raţia de mâncare pentru călătorie:
pâine, zahăr, heringi. După raţia de pâine se poate determina aproximativ
distanţa pe care o vom străbate în această etapă şi regiunea unde ne vom opri.
O pâine rotundă, pentru două zile, înseamnă o destinaţie care se situează
undeva înainte de Ural; două pâini rotunde înseamnă Siberia, Tiumen sau mai
departe... Eu primesc o pâine rotundă, 30 de grame de zahăr şi doi
heringi".
19 FEBRUARIE 1976. Profesorii G.V.Sverbeikin şi E.V.Krupnitskaia,
de la Şcoala nr.3, din oraşul sovietic Blagoveşcensk, au organizat o întâlnire
cu o temă antireligioasă. De asemenea la Şcoala nr.2 copiii credincioşi sunt
obiectul diverselor pedepse: scăderea notelor, spălatul podelelor etc. Pentru
neparticiparea la manifestările antireligioase, directoarea şcolii i-a pus în
vedere părintelui unui elev: "Dacă nu aveţi încredere în educaţia pe care
o dăm copiilor voştri, nu aveţi decât să scrieţi o declaraţie în acest
sens"! Protestând ferm contra acestui mod de a-i educa pe copii şi contra
tuturor ilegalităţilor cărora aceştia le cad victime, părinţii i-au cerut
preşedintelui Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. să fie scutiţi copiii
lor de la următoarele manifestări: 1. Lectura în clasă sau în afara clasei a
unor teme cu caracter antireligios. 2. Exerciţii de cultură fizică în
îmbrăcăminte indecentă. 3.Orice altă manifestare care nu are legătură directă
cu procesul de învăţământ.
20 FEBRUARIE 1975. Paşin-Speranski, ocnaş ortodox, declară:
"Mi-au fost confiscate cărţi religioase. În 1971, Iuri Kramtsov a fost
trimis pentru trei ani în închisoarea din Vladimir, pentru că a împiedicat
confiscarea unei evanghelii. Decretul Ministerului de Interne care permite
deţinuţilor să primească şi să posede literatură publicată în U.R.S.S. nu se
aplică şi credincioşilor sub pretextul că Biserica este o organizaţie privată. Orice fel de literatură religioasă publicată
de Patriarhia Moscovei după instaurarea regimului sovietic este imediat confiscată
de la credincioşi. Astfel, Gabriel Superfin a fost băgat la carceră de către
administraţia din Vladimir pentru că n-a vrut să renunţe la Biblie, la o carte
de rugăciuni şi la trei numere din Jurnalul
Patriarhatului Moscovei, publicate în 1970. Când Superfin a fost scos din
carceră la muncă, administraţia închisorii i-a luat literatura interzisă dintre
lucrurile sale. Această întâmplare l-a determinat pe Superfin să facă o grevă a
foamei prelungită. În a treia zi a grevei acesta cântărea 45 de kilograme şi a
continuat protestul timp de 35 de zile, de la 22 ianuarie, la 26 februarie.
Confruntaţi cu numeroasele proteste ale deţinuţilor politici din închisoare, în
legătură cu acest abuz, procurorul-adjunct al districtului Vladimir,
I.F.Sişugov, a răspuns de trei ori: "Acţiunea administraţiei închisorii
este perfect legală". Administraţia coloniilor de reeducare prin muncă
(ITK) a dat acelaşi răspuns".
21 FEBRUARIE 1976. Credinciosul catolic lituanian Petras Soroka,
domiciliat la Veisiejai, i-a scris procurorului general al ţării: "La 17
februarie, anchetatorul Zinkevicius a venit la şcoală pentru a încerca să-l
oblige pe fiul meu, Gintautas, elev în clasa a şaptea, să mărturisească lucruri
inexistente. Pentru a-şi atinge scopul, a îndrăznit chiar să-l lovească. Când a
ieşit din încăperea unde a fost interogat, Gintautas n-a fost recunoscut de
doamna Vailionene, care îl cunoştea foarte bine. Ieşind de la şcoală, copilul a
încercat să se sinucidă, dar a fost împiedicat de la aceasta de R.Mizaras şi de
un alt elev. Seara, băiatul s-a simţit tot atât de rău. Am chemat medicul de
gardă, care i-a făcut injecţii cu calmante. Trei zile Gintautas n-a putut să se
ducă la şcoală. Medicul i-a eliberat un certificat medical pe care i l-am
înmânat pedagogului clasei".
22 FEBRUARIE 1948. Ziarul comunist Scânteia face cunoscut populaţiei ce fel de libertate religioasă
există în România: "Clerul nostru are de acum înainte exemplul clerului
ortodox din Uniunea Sovietică. Partidul muncitorilor nu poate rămâne indiferent
faţă de prejudiciile suferite de muncitori, prejudicii care rezultă din ideile
mistice cultivate de burghezi şi moşieri". După patru zile, se putea afla
din ziarul Universul în ce consta
importanţa cursurilor speciale pentru preoţi, iniţiate în scopul îndoctrinării
acestora: "Aceste cursuri au devenit necesare, în primul rând pentru a
oferi clericilor o nouă orientare, în armonie cu aspiraţiile democratice ale
maselor populare".
22 FEBRUARIE 1972. S-a stins din viaţă, la vârsta de 86 de ani,
Monseniorul Karel Skupy, episcop de Brno. Slujba de înmormântare a fost
celebrată de Monseniorul Trochta, episcop de Litomerice. La cimitir, ultimele
rugăciuni au fost spuse de Monseniorul Hluch, episcop de Ceske Budejovice.
Cardinalul Koenig, arhiepiscopul Vienei, a fost prezent la funeralii, dar,
conform agenţiei de presă austriece Kath Press, a fost avertizat că
autorităţile cehoslovace îl consideră
prezent la înmormântare cu titlu
privat.
23 FEBRUARIE 1967. Deţinutul I.A.Hell s-a adresat astfel
preşedintelui Prezidiului Sovietului Suprem al R.S.S. Ucraina: "Poporul
ucrainean a trecut prin nenumărate tragedii de-a lungul istoriei sale, în
cursul luptei pentru drepturi elementare, pentru demnitate naţională, pentru
dreptul la existenţă. În lunga listă a acestor tragedii, una dintre cele mai
mari, după execuţiile în masă din anii 30 şi 40, a fost, după părerea mea,
represiunea contra intelectualilor ucraineni din 1965-1966, represiune care n-a
luat o amploare catastrofală numai datorită numeroaselor proteste care au
însoţit-o. În ce mă priveşte, mă număr printre acele persoane judecate şi
condamnate fără să fi avut vreo vină".
23 FEBRUARIE 1974. În cadrul unei întâlniri de la Moscova,
părintele Dimitri Dudko răspundea astfel "sufletului unei fiinţe care
suferă şi nu înţelege": "Da, propaganda antireligioasă mutilează
violent sufletele omeneşti. Ni se repetă mereu aceleaşi lucruri, la şcoală, la
institut, în presă şi în cărţi, ca şi cum s-ar dori să fim hipnotizaţi. Dar,
mai devreme sau mai târziu, trebuie să se producă o repunere în drepturi a
valorilor. Când s-a petercut aşa ceva, spre 27-28 de ani, a fost totuşi foarte
dureroasă. Şi atunci au apărut dificultăţile. Repunerea în drepturi are loc,
dar, din păcate, dispunem de foarte slabe forţe spirituale. Dacă le-am fi
format din copilărie, ar fi fost altceva. Ce avem de făcut? [...] Pot să vă indic o cale: deveniţi religioşi,
cu seriozitate, străduiţi-vă să cultivaţi creştinismul în propria voastră
viaţă. Credeţi-mă, în acest caz nu veţi mai fi niciodată singuri. Ca preot, am
întâlnit multe fiinţe cărora le-am repetat fără încetare că acela care are
încredere în Dumnezeu nu va fi niciodată dezamăgit sau batjocorit. Am fost
deţinut într-un lagăr, am luptat pe front în timpul războiului şi m-am convins
că numai credincioşii (bineînţeles, adevăraţii credincioşi) au forţă vitală,
pot să-şi apere condiţia lor de oameni şi să păstreze imaginea lui
Dumnezeu".
25 FEBRUARIE 1967. Boris Talantov a adresat o scrisoare deschisă
procurorului general al U.R.S.S.:
"Am aflat prin intermediul postului de radio B.B.C. că exact în
momentul în care eram hărţuit la sediul K.G.B. din Kirov, pentru a se obţine
retragerea semnăturii mele, mitropolitul Nicodim, care se afla la Londra,
tocmai declara că documentul pe care îmi pusesem semnătura - o scrisoare - era
anonimă, în consecinţă, fără nici o valoare şi care nu merita nici o atenţie.
(Este vorba despre scrisoarea trimisă, în august 1966, patriarhului Alexei, în
numele credincioşilor din regiunea Kirov, semnată de doisprezece credincioşi,
printre care şi Talantov. Scrisoarea exprima protestele credincioşilor contra
distrugerii şi jefuirii bisericilor.) Mitropolitul a mers mai departe,
declarând că este gata să certifice exactitatea declaraţiei sale printr-un
jurământ depus pe Cruce şi pe Biblie. De asemenea mitropolitul a mai ţinut să
adauge că numele şi adresele persoanelor care au semnat această scrisoare erau
fictive, că în realitate aceste persoane nu există şi, chiar dacă există,
niciodată ele n-ar fi semnat o scrisoare care să fie transmisă în străinătate.
După această emisiune de la B.B.C. am înţeles, în sfârşit, de ce K.G.B.-iştii
au depus atâtea insistenţe pentru ca să-mi retrag semnătura de pe scrisoare. În
calitatea mea de credincios ortodox, am fost profund scandalizat de declaraţia
mitropolitului Nicodim, care nu poate să aibă nici cea mai mică îndoială în
legătură cu autenticitatea scrisorii adresate patriarhului, deoarece el este
acela care conduce departamentul de relaţii externe al Patriarhiei".
25 FEBRUARIE 1973. La Cervonoarmeisk, regiunea Rovno, din Uniunea
Sovietică, credincioşii care au luat parte la o întâlnire de rugăciuni, în casa
lui Tabaciuk, au fost agresaţi şi împrăştiaţi cu brutalitate de membrii unui
grup de civili, în frunte cu preşedintele Sovietului local şi cu locotenentul
de miliţie Cernîi. După împrăştierea credincioşilor, Tabaciuk a fost convocat
la Sovietul local, unde a fost apostrofat şi ameninţat. "Dacă nu încetaţi
să vă întâlniţi - i-a strigat adjunctul comandantului Miliţiei - o să-ţi confiscăm
casa. În ceea ce te priveşte te vom judeca pe loc, aici!".
26 FEBRUARIE 1938. În cartea Noii
martiri ruşi a părintelui Mihail Polski, autorul evocă o noapte de teroare
organizată de N.K.V.D. împotriva clericilor şi credincioşilor din Poltava.
"Clericii au fost arestaţi în bloc - diaconi şi cei care aveau o cât de
modestă funcţie în biserică. Părintele Ivan, oficiant la ultima biserică din
regiune, încă deschisă, a fost şi el arestat, ca şi aceia dintre credincioşii
răspunzători în faţa statului comunist de existenţa unei parohii. În fruntea
clericilor arestaţi s-a aflat episcopul Teodosie şi preotul Kovalenko, de la
parohia Sfântul Nicolae. Pentru că N.K.V.D.-iştii erau prea puţin numeroşi
pentru a face totul în acea noapte, s-a apelat la nişte simpli miliţieni pentru
a se îndeplini planul la arestări (unii miliţieni şi-au cerut iertare de la
feţele bisericeşti arestate). Rudele celor arestaţi în acea noapte le-au adus
pachete până în luna mai. Atunci au fost anunţaţi de către N.K.V.D. că deţinuţii
au fost condamnaţi la zece ani de lagăr cu interdicţia de a avea legături cu
exteriorul. De atunci familiile lor n-au mai ştiut nimic de ei".
27 FEBRUARIE 1949. Patriarhul Bisericii ortodoxe române,
Iustinian Marina, a declarat în faţa a cinci sute de preoţi, reuniţi la Bucureşti: "Regimul de democraţie
populară din ţara noastră ne asigură întreaga libertate de organizare şi
acţiune, fără să se amestece deloc în problemele Bisericii". Această
declaraţie dezonorantă este ecoul servil al unui articol publicat în ziarul comunist Scânteia, din 22 februarie 1948. Autorul articolului considera
că Biserica ortodoxă rusă trebuie să devină modelul urmat cu sfinţenie de
Biserica ortodoxă română şi că partidul muncitorilor de la noi nu mai trebuie
să tolereze ca tocmai muncitorii să fie influenţaţi negativ de ideile
religioase cultivate de burghezia şi moşierimea română.
27 FEBRUARIE 1964. Un fragment din cartea părintelui Werenfried
van Straaten, Acolo unde Dumnezeu plânge: "Satul slovac Likavka
fremăta de lume. Erau şi oameni din împrejurimi, veniţi cu grabă de la distanţe
de kilometri. La capătul a trei ore de aşteptare, un cortegiu funerar a ieşit
din biserică. Sicriul, purtat pe umeri de patru muncitori, prin mulţimea
emoţionată, era acoperit de un patrafir violet şi încadrat de treizeci şi două
de fetiţe îmbrăcate în rochii albe. Parohul, alţi doi preoţi şi sute de
credincioşi ai parohiei urmau sicriul, rugându-se. Likavka celebra simultan
sfârşitul şi începutul vieţii unuia dintre fiii săi; aproape cincisprezece ani
sătenii n-au ştiut nimic despre calitatea lui de preot. Abia după moarte, când
fostul paroh, emoţionat până la lacrimi, i-a acoperit sicriul cu cele mai de
preţ ornamente sacerdotale pe care le-a putut găsi, vestea s-a răspândit cu
repeziciune: Benjamin, muncitor zidar, era preot în clandestinitate. Întreaga
regiune a intrat în efervescenţă. În noaptea care a precedat înmormântarea,
biserica a devenit prea mică pentru a primi mulţimea de credincioşi, veniţi
să-l vegheze pe mort şi să se roage pentru el. Părintele Benjamin nu putuse să
oficieze niciodată o slujbă în biserica lor; iar ei n-au putut să-l sărbătorească
atunci când a intrat în ordinul preoţesc. Benjamin a aparţinut acelei familii
de eroi anonimi, care, fără fast exterior, în secret şi în ilegalitate au
intrat în rândul preoţilor. Oamenii n-au ştiut nimic. Dar acum, când nu mai
avea nimic de ascuns şi când alţi preoţi îi dezvăluiseră secretul, credincioşii
considerau că aveau datoria să onoreze public memoria şi demnitatea concetăţeanului
lor. Şi astfel, înmormântarea părintelui Benjamin a devenit, în această ţară
comunistă, o manifestare de credinţă, de respect pentru sacerdoţiu şi de
devotament pentru Biserica persecutată".
28 FEBRUARIE 1948. În cadrul unei şedinţe de partid, secretarul
general al Partidului Muncitoresc Român, Gh. Gheorghiu-Dej, a declarat că
" Biserica catolică constituie încă singura barieră care stă în calea
instaurării definitive a regimului de democraţie populară în România".
Petre Gherman comentează această
afirmaţie (Sufletul românesc sfâşiat):
"Consecinţa acestei atitudini de dată recentă a
regimului de la Bucureşti faţă de Biserica catolică a fost punerea în practică
de către forţele guvernamentale a unui plan combinat, în vederea aplicării
loviturii decisive. Pentru aceasta comuniştii români au declarat că acei
credincioşi care ar dori să se alăture noului regim de democraţie populară n-ar
putea fi împiedicaţi s-o facă de către episcopii şi clerul lor, vânduţi
imperialismului şi papalităţii.
Comuniştii mai speră să semene
discordia între preoţi şi credincioşi. În realitate, revenirea la ortodoxie a
unor catolici uniţi va fi prezentată ca o amplă mişcare populară, în timp ce
credincioşii care vor rămâne de neclintit în ataşamentul lor faţă de papalitate
vor fi îndepărtaţi. De asemenea, este edificatoare aluzia făcută de
Gheorghiu-Dej la clerul ortodox care n-ar trebui să rămână indiferent la
atitudinea reacţionară a clerului catolic. Această aluzie trădează intenţia
comuniştilor de a exploata complicitatea dintre clericii ortodocşi şi cei
catolici, dispuşi să accepte compromisuri, pentru a lichida Biserica catolică
de rit bizantin".
28 FEBRUARIE 1971. Profesorul V. Cealize i-a trimis o scrisoare
conducătorului Bisericii ortodoxe ruse, părintele Pimen: "Credincioşii din
Narofominsk mi-au cerut ajutorul. De patruzeci de ani, locuitorii acestui oraş
nu au o biserică, dar nu i-a părăsit speranţa de a avea cândva una.
Autorităţile, nerespectând legea, le resping cererile. Cine sunt aceşti oameni care
fac neîncetat demersuri, în numele legii? Ei sunt ortodocşi asemenea celor care
încă din timpuri străvechi au văzut în Biserică şansa unei mângâieri
spirituale; ei sunt asemenea celor care au cerut în zadar binecuvântarea pentru
a trăi şi a suferi de la părinţii lor spirituali. Şi acum, aceşti oameni vor
să-şi regăsească Biserica, şi pentru asta cer binecuvântarea părinţilor lor
spirituali, venind la conducătorul lor, de la care aşteaptă iarăşi
binecuvântarea. Dar, binecuvântarea Excelenţei voastre le-a fost refuzată de
secretarul vostru, părintele Victor. Conform spuselor acestuia, dacă
autorităţile nu sunt de acord să se deschidă o biserică, înseamnă că însuşi
Dumnezeu n-o vrea şi că nu mai au de ce să aştepte binecuvântarea. Ca profan,
toate acestea m-au condus la concluzia că cei care au cerut ajutorul au fost
respinşi de propriii lor părinţi spirituali. Este oare posibil ca Excelenţa
voastră să-i respingă din proprie voinţă pe cei care au venit la el, este
posibil ca Excelenţa voastră să nu le dea binecuvântarea şi sprijinul celor
cărora le este pastor?".
29 FEBRUARIE 1960. Revista umoristică Crocodilul, din Moscova, ilustrează opinia unanimă conform căreia "trimiterea unor conferenţiari atei în campanii şi la dezbateri publice cu reprezentanţi ai cultului n-a dat rezultatele scontate". Astfel în revistă apare o caricatură în care doi bărbaţi şi o femeie, îngenuncheaţi în faţa unui altar, se roagă cu toată sinceritatea: "Doamne, trimite repede în raionul nostru un conferenţiar antireligios". Constantin Grunwald, autorul lucrării Viaţa religioasă în U.R.S.S., trage concluziile: "Judecând după această caricatură, propaganda ateistă a unor asemenea conferenţiari este cea mai eficientă metodă de a face să crească numărul credincioşilor. Muzeele antireligioase nu mai sunt de actualitate. La un moment dat, toţi turiştii erau conduşi prin aceste muzee şi toată Europa vorbea despre ele. Astăzi, nu mai există aşa ceva la Moscova, din câte ştiu. La Leningrad, celebra catedrală Notre-Dame din Kazan...a rămas tributară acestui obicei, dar publicul a renunţat de multă vreme să se mai intereseze de asemenea obiective turistice".