5. RĂPIT DE KGB
ŞI CONDAMNAT LA MOARTE (2)
În gulagul românesc
Comunismul a cultivat omuciderea în masă, după cum o dovedeşte cele cu mult
peste o sută de milioane de oameni nevinovaţi, asasinaţi pe mapamond, fără a
fi culpabilizat, până în prezent, datorită poziţiei obstrucţionise a
“Internaţionalei orbilor” din Europa Apuseană, alcătuită din partidele
comuniste şi socialiste de stânga, care n-au simţit efectele “dictaturii
proletariatului” pe pielea lor şi consideră genocidul comis in numele
ideologiei marxist-leninise ca fiind o invenţie a duşmanilor “clasei
muncitoare”.
Gulagul sovietic este o emanaţie plastică, concretă a esenţei ideologiei
comuniste, ce s-a născut odată cu Statul Sovietic şi s-a dezvoltat evident,
pe timpul lui Iosif Visarionovici Stalin, fiind exportată pe mai bine de o
şesime a Terrei.
Prin întoarcera la orânduirea sclavagistă, Arhipelagul concentraţional
siberian, [unde se practica munca forţată pentru a extermina deţinuţii], a
devenit o maşină de degradare fizică şi morală a fiinţei umane, demonstrând,
explicit, care-i preţul omului în “cea mai avansată orânduire din lume”, cum
se autointitula orânduirea comunistă.
Arhiepiscopul exilului românesc din Europa Apuseană, Victor-Vasile Leu, se
numără printre milioanele de români “reeducaţi” [adică, traumatizaţi
ireversibil psihic şi fizic] sau asasinaţi în închisorile şi lagărele de
muncă forţată din România comunistă, organizat după “modelul” Gulagului
sovietic.
În România, a fost anchetat, înainte de arestarea sa oficială şi până la
eliberare, de peste douăzeci şi unu de anchetatori ai securităţii, tot
timpul detenţiei deoarece era considerat ca fiind “un vechi şi înfocat
duşman al comunismului…de o periculozitate excepţională, imposibil de
reeducat”, după cum stă consemnat în actul de acuzare şi în multe alte
caracterizări trimise către Direcţia Penitenciare, Lagăre şi Colonii,
închisorilor pe unde trecea.
Uneori, era adus la Bucureşti cu ordin special, pentru a fi cercetat, cum a
fost cazul cererii, din 5 martie 1960, făcuta de MAI 0123/b.
În urma experienţei căpătate în împrejurările tragice de la Liublianca,
arhiepiscopul răpit a hotărât să se învinuiască pe sine, deoarece ştia sigur
că va fi omorât.
În consecinţă a declarat numai ceea ce era cunoscut oficial şi putea fi
verificat de torţionari şi nu i-a trădat pe cei care l-au ajutat, pe el şi
pe tatăl său, să răspândească cuvântul lui Dumnezeu şi să apere, în
continuare, până la eliberarea ţării de antrihrist, valorile perene ale
tuturor românilor.
În repetate rânduri prizonerul de conştiinţă le spunea răspicat
torţionarilor:
“- Prin toată propaganda făcută de mine în ziare şi la radio, atacam
duşmănos comunismul, în general, din toate ţările “democratice”, în frunte
cu URSS.
Aceste discursuri le făceam din proprie iniţiativă, în calitatea mea de
episcop.
De aceea eu mă consider cel mai mare duşman al regimului din ţară”, declara
anchetatorilor arhiepiscopul, în interogatoriul din 12 februarie 1954.
Când încercau să-l determine să vorbească despre cei ce l-au ajutat în ţară
să evadeze sau în străinătate să organizeze lupta anticomunistă, să
desconspire pe membrii ce alcătuiau Grupul de Rezistenţă al Episcopilor,
care se opuneau invaziei Antihristului de la Răsărit, se eschiva, folosind
sofisme, schimbând direcţia interogatoriului, refuzând să răspundă, sau,
când nu avea o ieşire, acuza amnezia, spunându-le:
“-Această etapă este confuză în mintea mea!”, pentru a nu-şi divulga
tovarăşii de idealuri şi a se pune în serviciul Anticiristului cum au
făcut-o o parte dintre cei care mai deţin, şi în zilele noastre, diverse
funcţii ierarhice în Sinod şi în conducerea Bisericii Oortodoxe Române.
În urma simulacrului de proces, ordonat de Moscova, prizonierul de război,
răpit în timpul misiunii, a fost învinuit “că a îmbărbătat soldaţii români
împotriva puterii sovietice, că a slujit interesele bisericii care este o
agentură imperialistă”.
După ce l-au condamnat la moarte pentru aşa zisa “crimă de trădare a
patriei” şi la “zece ani închisoare corecţională pentru delictul de trecere
frauduloasă a frontierei”14, înaltul prelat ortodox a contestat, în scris,
motivele invocate de procuror şi acceptate de completul de judecată,
dovedind o ţinută de înaltă demnitate morală şi etică.
Într-un Protest, adresat Procuraturii Generale a R. P. R., condamnatul
replica:
“Subsemnatul Episcop Ortodox Român Leu V. Victor, al Europei Apusene şi al
Orientului Apropiat, Confesor Şef, General de Divizie al grupului de unităţi
militare ortodoxe din Armata Atlanticului, am fost capturat de trupele
Sovietice de pe teritoriul Austriei, în vreme ce mă aflam în exerciţiul
misiunii mele.
Timp de doi ani şi jumătate, de când am fost capturat, am parcurs în Viena,
Moscova, Odessa şi Bucureşti toată gama sistemelor de anchetă comunistă,
suferind mari torturi morale şi fizice.
De la Moscova, în contra voinţei mele de cetăţean Apatrid, am fost adus, cu
forţa, în R. P. R.
Aici am constatat o serie de stări revoluţionare, printre care şi crearea,
în timp de pace, a unui Tribunal Militar al Regiunii Bucureşti, în faţa
căruia am fost trimis spre judecată.
În faţa acestei instanţe, am demonstrat pe temeiuri juridice că, în cazul
meu, instanţa este ilegală, am protestat şi fiind forţat am acceptat să fiu
judecat.
În ziua de 20 noiembrie 1954, Tribunalul a pronunţat sentinţa condamnării
mele la moarte, în ziua de 25 curent mi s-a comunicat şi oficial sentinţa,
când mi s-a precizat că nu am dreptul la recurs şi că singurul drept ce-l
mai am este numai formularea unei cereri de graţiere la Prezidiul Marii
Adunări a R. P. R.
Am refuzat cu oroare formula de cerere de graţiere şi în acest sens am dat
şi o declaraţie scrisă.
În conformitate cu uzanţele şi procedurile anterioare, o sentinţă fără drept
de recurs, care are la dosar şi declaraţia condamnatului de renunţare la
cererea de graţiere, trebuie să fie executată în 24 de ore de la pronunţarea
şi comunicarea sentinţei.
Au trecut zece zile de la pronunţare şi cinci zile de la comunicare şi
sentinţa mea nu a fost încă executată”15, preciza prizonierul de război în
protestul său adresat Procuraturii Generale.
Faptul că era hotărât să se sacrifice pentru a apăra izbânda celor ce apărau
demnitatea naţională şi valorile perene ale tuturor românilor împotriva
ofensivei cominterismului moscovit, o evidenţiază, cu prisosinţă, şi
următorul act olograf:
“389
391
06. 12. 54
Dată în faţa noastră,
Căpitan de Justiţe,
(ss) indiscifrabil
Declaraţie
Subsemnatul Episcop Vasile Leu declar că am luat cunoştinţă de sentinţa Nr.
2417/20 XI 954, a Tribunalului Militar Teritorial Bucureşti, prin care am
fost condamnat la moarte şi declar că nu fac cerere de graţiere.
Dată astăzi 6 Decembrie 1954.
† Episcop V. Leu”.
Declaraţie cu autograf
Împotriva voinţei şi ştiinţei lui, la intervenţia avocatului apărării numit
din oficiu, Leon Horovitz, Direcţia Tribunalului Militar, Prezidiul Marii
Adunări Naţionale a R. P. R., la 9 decembrie 1954, i-a comutat condamnarea
la moarte în “muncă silnică pe viaţă”16.
După doi ani de la condamnarea sa la moarte, deţinutul politic Leu Gr.
Vasile a aflat că, în conformitate cu dispoziţiile Decretului nr. 363/1956
are dreptul de a declara recurs legal împotriva sentinţei capitale, după cum
rezultă dintr-o Dovadă de încunoştiinţare, eliberată de comandantul
Penitenciarului din Piteşti, recurs ce i-a fost respins.
Mai apoi, în baza articolului 9 din Decretul 5/1963, prin mandatul de
executare a pedepsei nr. 1872, din 4 ianuarie 1955, penitenciarul Jilava
este anunţat de Tribunalul Militar Teritorial Bucureşti, că deţinutului Leu
Vasile i s-a comutat pedeapsa cu moarte în muncă silnică pe viaţă.
Apoi, în conformitate cu articolul 7 din Decretul 5/1963, i-au comutat
condamnarea de “muncă silnică pe viaţă” la “25 de ani muncă silnică,
pedeapsa expiră la 13 august 1977”17, după cum se preciza într-o Foaie de
transport emisă, la 26 martie 1964, eliberată de Penitenciarul Gherla.
Organele Securităţii au amânat executarea sentinţei, în speranţa că, sub
ameninţarea morţii iminente, arhiepiscopul cruciat va desconspira taina
spovedaniei a unor personalităţi marcante şi va divulga legăturile sale din
ţară şi, în consecinţă, au continuat să-l ancheteze şi să-l tortureze psihic
şi fizic, până în pragul eliberării.
Această formă de tortură securiştii o practicau, fie chemându-l în faţa
diverselor instanţe din afara închisorii, fie la locul de detenţie,
purtându-l, ca pe un colet nedorit, din penitenciar în penitenciar sau
exercitând diverse forme de exterminare fizică şi psihică mai mult sau mai
puţin camunflate, prin interoratorii nesfârşite.
Spre exemplu, căpitanul Niculescu Constantin, la data de 28 mai 1959, a fost
trimis, “în interes de serviciu pentru anchetarea numitului Leu Vasile,
născut la 13 martie 1903, în comuna Oancea, la penitenciarul Jilava”, după
cum se preciza în delegaţia eliberată de forurile sale superioare.
Penitenciarul Jilava, prin ordinul nr. 3981, din 8 aprilie 1960, raporta
Direcţiei Generale a Penitenciarelor, următoarele:
“Menţionăm ca susnumitul Leu Vasile a fost primit, prin transfer, de la
penitenciarul Piteşti pentru a fi pus la dispoziţia MAI 0123/b, pentru
cercetări şi MAI, prin adresa nr. 00840609, din 5 martie 1960, îl depune în
acest penitenciar cu menţiunea să fie transferat la locul de detenţie de
unde a fost transferat”.
Prin cele relatate constatăm că anchetarea lui Vasile Leu s-a prelungit cu
mult după condamnarea sa la moarte.
Condiţiile de detenţie erau dintre cele mai inumane. El a fost încarcerat în
celula zero, de la închisoarea Jilava, ce-şi avea ieşirea numai spre valea
cu piersici, unde se afla locul de execuţie a deţinuţilor.
Episcopul martir, într-un protest, adresat Procuraturii Generale a R. P. R.,
reclama că după anunţarea sentinţei de condamare la moarte “am fost mutat
într-o celulă a fortului Jilava, unde, în plină iarnă, sunt ţinut fără foc,
fără geamuri, pe o rogojină, legat în lanţuri de mărime şi formă medievală,
lanţuri care, din cauza rănilor din război şi a reumatismului, ce mi s-a
agravat foarte tare, nu-mi permit să mai fac nici măcar mişcările strict
necesare pentru necesităţile fizice.
Deoarece eu, atribui acest gest barbar şi neomenos şi-n deosebi amânarea
execuţiei sentinţei mele, unuia din cei douăzeci şi unul de “anchetatori”,
pe care i-am avut în ţară, şi anume ultimului meu anchetator, un domn maior
din Securitate, care a ţinut să vină în celula mea după ce mi s-a comunicat
sentinţa şi după ce mi se puseseră lanţurile, care maior, deşi vedea că are
în faţa sa un om bătrân, bolnav, extenuat de anii grei de puşcărie, doborât
de lanţuri, etc… totuşi a avut ferocitatea ca, în ironie, să mă întrebe:
- Ce faci? Cum te simţi?
I-am răspuns:
- Cu ajutorul lui Dumnezeu, mă simt foarte bine!
Apoi, mi-a cerut să vorbesc despre anumite capitole, despre care nu am vrut
să vorbesc în timpul anchetei, reamintindu-mi că am promis că voi vorbi după
sentinţă.
În faţa acestei cruzimi şi la o astfel de neomenie, am răspuns:
- Eu sunt un om sfârşit, desprins de orice legătură pământească şi puţinele
clipe ce le mai am de trăit le-am rezervat, exclusiv, meditaţiei mele
religioase, pentru purificarea şi mântuirea sufletului şi, în consecinţă, eu
nu spun şi nu mai am nimic de vorbit!
Am remarcat că răspunsul meu l-a enervat şi, demonstrativ, a părăsit
celula.
Pe temeiul celor arătate mai sus, în rezumat:
- Protestez, în numele tuturor Principiilor Umanităţii şi a Civilizaţiei
[din care se susţine că fac parte şi Principiile Civilizaţiei Comuniste] şi
cer ca să înceteze această culminândă barbarie, SĂ SE EXECUTE SENTINŢA
DATÔ18.
Arhiepiscopul Victor Leu avea convingeri ferme, de la care nu l-au abătut
nici cele mai brutale reprimări, insulte sau ademeniri.
În lanţuri fiind, el le spunea anchetatorilor:
“- Îmi dau seama că urmăriţi să aflaţi amestecul meu în serviciul englez de
informaţii. Eu am spus şi repet că nu am făcut nici un fel de spionaj pentru
nimeni…
Sunt un adversar al acestui regim din România care a transformat ţara într-o
închisoare… Am dus această activitate, declara înaltul prelat, străinilor de
neam şi ţară, ce-l judecau, pentru că regimul comunist este o cămaşă de
forţă pe sufletul şi fiinţa neamului românesc…
Nu sunt iresponsabil şi îmi dau seama exact de susţinerile mele.
Consider comunismul ca duşman principal al creştinismului şi de aceea fac
totul indiferent de mine!...”19.
Sentinţa e un fals judiciar comis împotriva legilor internaţionale, pentru a
justifica crima de desnaţionalizare, jefuire şi înrobire a poporului român,
pusă la cale de interese şi oameni străini de neam şi lege.
A se vedea că antroponimele majorităţii celor ce l-au judecat sunt neromâne,
cu excepţia călăului, lt. col. Bădică Ilie, care l-a împuşcat, în ceafă, pe
Lucreţiu Pătrăşcanu, după un simulacru de proces asemănător.
Aceeaşi constatare o poate face şi un neavizat, numai dacă citeşte numele
lotului de comunişti, condus de Ana Pauker, ce a fost judecat, în 1935, la
Craiova.
Etichetat cu sintagma: “deţinut foarte periculos”, înaltul prelat român a
trecut prin penitenciarele din: Piteşti, Văcăreşti, Dej, Gherla, Aiud,
însoţit de dosarul personal nr. 36, compus din peste 49 file.
În aceste peregrinări nefaste arhiepiscopul exilului a fost remarcat de alte
personalităţi ale bisericii, ce se aflau în închisorile comuniste ale
vremii.
Nicolae Steinhardt, în cunoscutul său Jurnal al fericirii, remarca:
“Încep să presimt că Hristos e prezent în puşcărie.
Nu-mi vine să cred că totul poate fi atât de complet, că am parte de atâta
binecuvântat noroc.
Doctorul Voiculescu şi episcopul Leu [tare dărâmat, umblă în cârje, e
înţolit în straie miţoase de baci la o stână de munte înalt] sunt
interogaţi, pe îndelete, de gardienii care, probabil, se plictisesc. Amândoi
sunt batjocoriţi, beşteliţi, insultaţi, înjuraţi şi porcăiţi. Ceilalţi scapă
mai uşor…”.
Uneori, reacţiona la aceste insulte, după cum ne dăm seama dintr-un raport
al unui gardian de la închisoarea batjocorii umane, Piteşti, care comunica
superiorilor săi că deţinutul Leu Vasile, în urma scoterii din camera 82 a
deţinuţilor, la WC, pentru a controla celula, la patul lui Vasile Leu a
găsit mai multe obiecte interzise, un săculeţ cu cârpe, un pieptene, o perie
de haine, un ac confecţionat de el.
Ameninţându-l cu izolarea şi vorbindu-i necuviincios, arhiepiscopul s-a
supărat pentru că “de ce i-am zis eu lui Leu, căci el e un om sfânt şi nu
mi-e mie ruşine să vorbesc cu un episcop în felul acesta, ce, el a păzit
porcii cu mine şi acum întrebuinţez torturi împotriva lui!
Propun confiscarea obiectelor găsite şi pedepsirea lui cu 5 zile izolare
pentru purtare necuviincioasă faţă de personalul penitenciarului”20.
Reprezentanţii antihristului de la răsărit, constatând că umilirea,
înfometarea, ameninţarea cu moartea, nu dau roadele scontate, au încercat
să-l ademenească.
În acest scop, aplicând experienţa pavlovistă a reflexului condiţionat în
dresarea câinilor, au pus la cale un scenariu des întrebuinţat de comunişti
la reeducarea oamenilor.
Au trimis pe Mihai Ralea, o veche cunoştinţă de a sa de la Huşi, împreună cu
alţii, ca să-l convingă pe arhiepiscop să conlucreze cu puterea, după cum
confirmă unul dintre colegii săi de celulă.
“… După şi, mai ales, în cursul Conferinţei, la nivel înalt, de la Geneva,
din 1954, ne-am schimbat din Bandiţi în Domnule deţinut…
În cadrul înţelegerii de la Geneva, era vorba să se facă o vizită bilaterală
între cele două lumi ale globului …
În această scurtă perioadă de timp, sensibilă, şi-a făcut apariţia, în
biroul închisorii, dl. Mihai Ralea, însoţit de alţi tovarăşi, cu scopul de a
sta de vorbă cu episcopul Leu, care se afla şi el acolo închis şi să-i facă,
eventuale, propuneri de colaborare, în cazul că înţelegerea de la Geneva
devine, din nenorocire pentru ei, realitate, preciza un martor ocular.
I-au făcut, într-adevăr, propuneri de colaborare în numele salvării patriei,
a iertării greşelilor, a uitării trecutului, a frăţiei creştine, a binelui
obştesc.
Se cunosc, în această privinţă, talentele de orator ale lui Mihai Ralea.
Dar episcopul Leu a refuzat cu demnitate. Ralea şi-a sporit argumentele,
gestica şi peroraţia, dar în van.
- Leu a rămas Leu! Constata un coleg de detenţie, în amintirile sale.
Întors în celulă, a povestit minunea ce i s-a
întâmplat.
Deţinuţii au râs, alţii s-au cătrănit, Leu însă blestema de zor, cu mâinile
ridicate duhovniceşte în aer, dar cu mare seninătate pe faţă, că domnii
tovarăşi, în frunte cu cuconul Mişu Ralea, stând pe sofale, înfulecau de zor
nişte tartine delicioase, fără a-l pofti şi pe el la o îmbucătură măcar.
- Bate-i, Doamne!
Colaborarea era una, iar tartinele alta.
Probabil că înfulecatul tartinelor făcea parte dintr-o anumită strategie,
era o tactică de a-l aduce pe Leu în ispită, de a-i dovedi că dacă se dă pe
mâna lor va mânca şi el ca lumea, dacă nu, atunci să poftească la gamela cu
zeamă de arpacaş.
Şi iată că, în pofida behaviorismului lui Pavlov, Leu s-a întors la
gamelă, refuzând tartinele…”21, rememora Theohar Mihadaş, în amintirile
sale.
Arhiepiscopul captiv le-a spus, la plecare, tovarăşilor veniţi să-l
ademenească cu funcţii şi onoruri:
- Voi părăsi închisoarea când ultimul preot va fi eliberat! după cum îşi
amintea pastorul Wurmbrand.
Puţini sunt cei care au rezistat la ademenirile făcute de putere. O bună
parte dintre feţele bisericeşt au acceptat să colaboreze cu Securitatea în
timpul detenţie şi după aceea.
Deocamdată se cunosc puţin ierarhi ortodocşi colaboraţionişti.
Informaţiile despre ierarhii ce au pactizat cu Antihristul cominternist
transpar din documentele păstrate în arhivele SRI şi MAI, precum şi din
jurnalele unor oameni autorizaţi ai regimului şi vor spori după
desecretizarea arhivei BOR.
În calitatea sa de şef al Departamentului de Informaţii Externe [DIA],
generalul Ion Mihai Pacepa, în Orizonturi roşii, dezvăluie câteva nume de
ierarhi care au servit cu zel regimul comunist, fiind recompensaţi nu numai
cu onoruri, funcţii şi bani, ci şi cu grade de colonei sau generali ai
Securităţii, după măsura fidelităţii şi promptitudinii cu care-şi executau
misiunile încredinţate.
Despre prezenţa episcopului exilului în închisorile comuniste vorbeşte şi
Antonie Plămădeală.
“Prin 1955 sau 1956, la închisoarea Văcăreşti, m-am întâlnit cu părintele
Vasile Leu, fiul P.S. Grigorie, dacă nu mă înşel.
Era în grupul pastorului Wurmbrand. Nu eram în aceeaşi celulă spital, dar ne
întâlneam la plimbare. Uneori se lăsau deschise celulele, fiind spital, şi
ne vizitam…
Eu auzisem despre el, la Jilava şi am fost bucuros să-l întâlnesc la
Văcăreşti.
Nu i-am pus întrebări şi el mi-a spus cât a vrut. Nu ştiu dacă prin bandaj
m-a văzut. I-am spus că eram monah de la Slatina. S-a bucurat…”22.
În spirit ecumenic, împreună cu pastorul Richard Wurmbrand oficiau, în
închisoare, dese slujbe pentru sufletele credincioşilor.
Momentele de comuniune creştinească sunt surprinse şi de un supraveghetor al
penitenciarului Jilava, în raportul său către superiori.
“În ziua de 25 mai 1959,, orele 21, deţinutul Leu Vasile, din secţia Spital,
camera 28, a comis următoarele:
La percheziţia făcută, scria un gardian în raportul său, am găsit două
cruci din lemn cu care, în fiecare zi, ţine slujbe religioase cu deţinuţii
din cameră, de asemenea discută probleme internaţionale, spunând că în
curând cele patru mari puteri se vor întîlni şi vor hotărâ retragera ruşilor
şi totodată va cădea regimul.
Propun a fi pedepsit cu 5 zile de izolare sau ieşirea din infirmerie,
deoarece se face instigaţie în cameră”23.
Şi la Jilava, în urma unor abateri similare de la regulametul închisorii,
arhiepiscopul Victor, împreună cu pastorul Richard Wurmbrand şi alţi câţiva
preoţi deţinuţi, au fost pedepsiţi cu Camera neagră.
Acest mijloc de tortură era situat într-o încăpere subterană, fără geamuri,
din adâncul fortului Jilava.
“Apa care picura din tavan făcea ca duşumeaua Camerei negre să fie mereu udă
şi menţinea un frig amarnic, chiar şi vara.
- Trebuie să ne mişcăm tot timpul! s-a auzit o voce în întunericul de
smoală.
În consecinţă, îşi amintea pastorul, am început să mergem în cerc, alunecând
pe duşumeaua noroioasă, şi am ţinut-o aşa timp de câteva ore, până când,
epuizaţi şi plini de vânătăi din cauza căzăturilor, am fost scoşi afară.
Ceilalţi au spus că am avut noroc. Unii deţinuţi erau dezbrăcaţi până la
piele înainte de a fi închişi în Camera neagră.
Se mai povestea că, un grup de optsprezece oameni supravieţuiseră acolo timp
de două zile. Erau cu toţii de vârstă mijlocie sau mai bătrâni.
Ca să nu moară îngheţaţi, au alcătuit un lanţ uman în întuneric. Fiecare din
ei s-a ţinut de cel din faţa lui, în timp ce se învârteau la nesfârşit în
cerc. Când, câte unul se prăbuşea ceilalţi îl trăgeau şi îl forţau să meargă
mai departe”24.
Foamea fiziologică şi teroarea erau practicate, din plin, în toate
închisorile comuniste.
În mai multe rânduri, martirul închisorilor comuniste s-a adresat
Procuraturii Militare din regiunea Cluj, sau altor foruri ale justiţiei,
declarând că refuză hrana şi apa “deoarece am constatat şi verificat că în
penitenciarul Dej, în care mă aflu, se duce o acţiune camumflată de
exterminare a mea fizică şi morală”25.
La închisoarea din Piteşti, spionul sovietic Boris Grunberg, devenit
securistul, cu grad de general, Alexandru Nicolschi, alias Feodorov, agent
al KGB-ului, a iniţiat şi coordonat “reeducarea prin tortură”, având ca
bază de plecare un experiment al pedagogului sovietic Makarenko, aplicat la
deţinuţii de drept comun din Uniunea Sovietică şi extins în Gulag.
Pentru a i se smulge informaţiile ce nu le declarase în timpul anchetelor,
Vasile Leu a fost trimis la Piteşti, spre a fi torturat fizic şi psihic, zi
şi noapte, fără întrerupere, cu ajutorul celor mai barbare şi inimaginabile
metode.
Aici, deţinuţii, printre multe alte umilinţe, erau forţaţi să se
împărtăşească, de Sfintele Paşti, cu propriile excremente, sau erau
“botezaţi” în urină amestecată cu materii fecale.
Arhiepiscopul exilului, indignat de blăstămăţiile săvârşite, non-stop, de
torţionarii securişti, a declarat, la 8 februarie 1957, greva totală a
foamei, întrucât a fost împiedicat să protesteze verbal în faţa procurorului
militar.
Datorită condiţiilor inumane, sănatatea arhiepiscopului se agravează şi,
pentru că era o personalitate de marcă, cunoscut în Lumea Liberă, directorul
general a penitenciarelor, lagărelor de muncă şi colonii, de frica unor
reacţii internaţionale, a ordonat, telegrapfic, sistarea “reeducării” şi
transferarea lui, de urgenţă, la penitenciarul spital din Jilava.
“La primirea sa, Penitenciarul Jilava îl va ţine în condiţii perfecte de
izolare de restul deţinuţilor şi va raporta, conducerii Direcţiei pentru a
primi ordine în privinţa regimului de detenţie”26, se preciza în ordinul Nr.
T. M. 145552, din 15 octombrie 1958, pentru a nu dezvălui ororile săvârşite
de aşa zisul “Experiment Piteşti” sau “Fenomenul Piteşti”.
Fiind deţinut la penitenciarul din Dej, arhiepiscopul captiv, exasperat de
ceea ce i se întâmpla, declară iarăşi greva foamei.
“Declaraţie
Subsemnatul Leu Vasile, născut în comuna Oancea judeţul Covurlui, în 13
martie 1903, fiu lui Grigorie şi Lucreţa, deţinut CR, condamnat MSV, declar
refuzul hranei, fiindcă, prin patru dovezi concrete am constatat că în
contra mea se duce o acţiune de exterminare camunflată de către personalul
din administraţia Penitenciarului Dej.
Menţionez că în ziua de 20 iulie [1962], am raportat că intru în refuz şi
greva foamei şi am cerut să fiu izolat şi să mi se aducă hârtie, ceea ce mi
s-a refuzat.
Acestea sunt motivele pentru care declar refuzul hranei.
Dată, astăzi 27 iulie 1962.
V. Leu”26a.
Comandantul penitenciarului Duma Emilian, a raportat superiorilor, diminuând
o parte din gravitatea acuzaţiilor aduse de deţinutul Vasile Leu, şi a
înaintat Declaraţia sa la Procuratura Regiunii a III-a Militare Cluj.
În urma discuţiilor purtate şi angajamentului luat de comandatul
penitenciarului, care şi-a dat cuvântul de onoare că nu există o acţiune de
exterminare oficială, deţinutul Leu Vasile a sistat greva foamei.
Însă a trebuit să o rea la 27 septembrie 1962, după cum rezultă dintr-o altă
declaraţie făcută, la 29 septembrie 1962, în care, arhiepiscopul captiv
declara că “Nu primesc să fiu hrănit artificial şi refuz asistenţa şi
alimentaţia medicală”26b.
În urma acestui conflict, la 26 martie 1964, arhiepisopul exilului a fost
transferat la formaţiunea 0622 Aiud, unde a continuat să fie pedepsit, de
mai multe ori.
Aci, şeful “reeducării” deţinuţilor politici era colonelul Gh. Crăciun,
vestit prin rezultatele obţinute în reciclarea acestora.
El este cel care l-a transformat pe călugărul Valeriu Anania, dintr-un
legionar convins, într-un comunist zelos, membru de nădejde a poliţiei
secrete politice, travestit în sutană, pentru care Nicolae Ceauşescu avea
cuvinte de laudă.
La numai câteva luni de la eliberarea sa din penitenciarul Aiud, călugărul
Valeriu Anania, a fost trimis de Direcţa de Informare Externă a Securităţii
în USA, unde timp de doisprezece ani, v-a organiza dezbinarea diasporei
credincioşilor ortodocşi din America de Nord, furtul de tehnologie,
discreditarea episcopului Valerian Trifa etc. etc.
Nu acelaş lucru s-a întâmplat cu colegul său Vasile Leu.
El a fost torturat la Aiud până în ajunul eliberării după cum rezultă
dintr-o caracterizare, din 15 iulie 1964, făcută de comandantul
penitenciarului Aiud, cu şaisprezece zile înainte de a fi pus în libertate.
În materialul informativ alcătuit de şeful torţionarilor de la Aiud, se
preciza că deţinutul Vasile Leu a fost sancţionat “cu 24 zile izolare, regim
sever, pentru revolte la adresa cadrelor, nerespectarea programului,
păstrarea de obiecte nepermise”26c,
Printre obiectele nepermise se număra şi un săculeţ cu bucăţele de cârpă, pe
care le folosea ca pansamente oftalmologice şi de care, intenţionat, era
privat de torţionarii călăi, fapt ce a dus la orbirea deţinutului de
conştiinţă Leu Vasile.
Cercetând lista obiectelor “interzise”, specificate de rapoartele
supraveghetorilor şi în procesele verbale de predare-primire, făcute cu
ocazia internării sau ieşirii arhiepiscopului Victor Leu din câte un
penitenciar, am remarcat, printre altele şi existenţa în inventarul său a
unui “săculeţ mic cu diferite cârpe şi medicamente”, pe care torţionarii i-l
confiscau cu înverşunare.
În cei doisprezece ani de detenţie, arhiepiscopul Victor Leu a fost un lider
ce a exprimat voinţa liberă a românilor încarceraţi, conştienţi de soarta ce
li-o pregătea “Marele prieten de la răsărit”.
În închisoare fiind, el a continuat să combată comunismul şi să oficieze
slujbe cu ocazia sărbătorilor creştineşti, iar în timpul anchetelor a evitat
sistematic, sub diverse pretexte, să pună în pericol ceea ce construise
tatăl său în ţară şi ceea ce
organizase el în străinătate.
Martirul Bisericii Neamului, a fost ţinut, de multe ori,
în stare de izolare şi obscuritate totală, uneori şi în înspăimântătoarea
Cameră Negră, camera morţii, încât a rămas aproape orb, dar nu a cedat.
El nu se temea de cei care-i ucideau sistematic şi cu metodă trupul,
deoarece ştia că sufletul şi convingerile nu i le pot pulveriza nimeni în
neant.
După Declaraţia din aprilie 1964, a C. C. al P. C. R., când s-a iniţiat
politica naţional-comunistă, arhiepiscopul Victor Leu a fost graţiat, în
baza decretului 411/954, al Consiliului de Stat al R.P. R., şi “a fost pus
în libertate în ziua de 01.08. 1964”27, după cum rezultă dintr-o adresă a
Tribunalului Militar Bucureşti către penitenciarul din Aiud, fără a se
menţiona că toţi deţinuţii politici puşi în libertate cu această ocazie sunt
victime nevinovate ale torţionarilor puşi de Imperiul Răului să îngenuncheze
poporul român în faţa ”Marelui Prieten de la Răsărit”.
Pentru a ascunde adevărata faţă a comunismului, pentru a nu se şti nimic
despre asasinatele şi crimele de conştiinţă săvârşite în cele peste o sută
de închisori şi pentru a se aşterne colbul uitării peste blestemăţiile
făcute la Piteşti şi în lagărele de muncă forţată din România, autorităţile
obligau, pe deţinuţii politici să semneze, la eliberarea lor, următoarele
angajamente împotriva voinţei şi dorinţei lor.
“Formaţiunea 0622 Aiud
Declaraţie
Subsemnatul Leu Gr. Vasile, domiciliat în Bucureşti, str. Gramont, nr. 9
bis, la punerea mea în libertate din penitenciarul Aiud, am luat la
cunoştinţă de faptul că nu am voie să divulg nimic din cele văzute şi auzite
de mine în legătură cu locurile de detenţie pe unde am trecut şi nici despre
deţinuţii rămaşi în locurile de detenţie.
De asemenea, nu voi comunica nimic scris sau verbal rudelor sau altor
persoane despre deţinuţii rămaşi în locurile de detenţie.
În cazul că nu voi respecta cele arătate mai sus, am luat la cunoştinţă de
faptul că sunt pasibil a suporta rigorile legilor R. P. R.
Semnătura,
V. Leu
Data 1 august 1964”28.
La eliberarea survenită în urma Declaraţiei din aprilie 1964, foştii
deţinuţi politici, inclusiv clerul, au fost împărţiţi în categorii
distincte, dându-li-se destinaţii diverse.
Colaboraţioniştii au fost folosiţi de Securitate în activitatea de
informare şi diversiune în interiorul ţării şi în diaspora ortodoxă de
pretutindeni, pe când intransigenţii, acei care nu s-au dezis de crezul
politic pentru care s-au sacrificat, au continuat să fie supraveghiaţi, fie
la domiciliile forţate, impuse de Securitate, fie în cadrul comunităţii în
care locuiau.
O altă categorie de deţinuţi politici a fost obiectul obţinerii unor
însemnate sume de valută forte.
Comerţul cu fiinţe umane a fost practicat constant, deliberat de regimul
comunist, atât în etapa dictaturii lui Dej, cât şi în cea a lui Nicolae
Ceauşescu, când au fost vânduţi evrei, germani, români unor asociaţii
caritabile din lume sau statului Israel, Departamentul de Informare Extern
al Securităţii având rolul hotărâtor în negoţul cu sclavii din R. P. R.
O bună parte dintre deţinuţii de conştiinţă, pe care Republica Socialisă
Română îi vindea în Europa Apuseană sau aiurea, [pe sume de la o mie pâna la
zece mii de dolari încarceratul], la punerea lor în libertate, după semnarea
declaraţiei reprodusă mai sus, organele represive continuau să-i terorizeze
şi prin ameninţări de felul:
“- Paşaportul dumneavoastră este gata. Puteţi pleca unde şi când vreţi şi
puteţi predica oricât doriţi. Dar nu vorbiţi împotriva noastră.
Ţineţi-vă de Evanghelie. Altfel vi se va închide gura definitiv.
Putem angaja un gangster, care o va face pentru 1.000 de dolari, sau vă
putem aduce înapoi, cum am făcut-o cu alţi trădători.
Vă putem distruge reputaţia în Occident inventând un scandal legat de bani
sau de viaţa sexuală”29.
E o dezvăluire cinică, a strategiei folosite de Securitate, făcută de homo
sovieticus de la paşapoarte, pe care ideologia marxist-leninistă l-a dotat
cu ochelari de cal, încât toţi acei care văd lumea altfel de cât el, sunt
nişte trădători care trebuiesc exterminaţi.
Modul de a teroriza “duşmanul de clasă”, detaliat mai sus, de un om
competent în materie, a fost aplicat din plin, şi arhiepiscopului exilului
pe tot parcursul vieţii sale încât victimele naive ale răspândacilor credeau
şi transmiteau mai departe calomniile prefabricate de psihologii de la
Departamentul de Dezinformare.
Securitatea ştia că nu a făcut nimic reprobabil în perioada interbelică
deoarece, după aproape doi ani de cercetări, interogări şi informări
specifice, în procesul verbal din 16 noiembrie 1954, la rubrica Condamnări
în trecut, ei au reprodus sentinţa dată de justiţia burgheză: “Achitat”30.
Prin acest verdict, după analiza învinuirilor, justiţa vremii hotăra
netrimitera lui Vasile Leu în judecată penală, pentru că nu era vinovat.
Într-un Program de măsuri întocmit de Securitate se precizau metodele şi
măsurile de racolare a agenţilor din rândul românilor din străinătate şi
compromiterea celor ostili comunismului.
În capitolul III, paragraful 20, litera c, se precizau acţiunile ce vor
trebui întreprinse de cârtiţele plantate de Securitate în străinătate:
“c) În cadrul acţiunilor de derutare şi descurajare a elementelor ostile
din ţară şi străinătate, se vor continua, cu intensitate sporită, măsurile
de creare a unor disensiuni în rândul persoanelor cu rol de conducere, prin
demascarea ca afacerişti, imorali, neloiali principiilor cultelor din care
fac parte etc”28a.
Toate aceste tactici, Securitatea le-a folosit din plin la strivirea,
depersonalizarea sau eliminarea fizică a celor ce se opuneau mentalităţii
omului de tip nou, creat de Moscova, ceea ce a determinat, grave psihotraume
mai multor generaţii.
Activitatea demolantă a torsionarilor Gulagului românesc nu s-a soldat
numai cu peste 300.000 de mii de asasinaţi sau cu până la două milioane de
încarceraţi, ci şi prin terorizarea şi dresarea făcută restului populaţiei
ţării, pe care a transformat-o în turma lui Ce-se-dă sau în cea a lui
Să-se-dea.
Răul, în societatea românească, s-a instalat temeinic pe termen lung, ceea
ce a dus la rămânerea în urmă a României, cu circa un secol, faţă de
dezvoltarea mondială a civilizaţiei.
*
Dacă înainte de capturarea sa de către KGB, arhiepiscopul exilului,
Victor-Vasile Leu, avea o înfăţişare mândră, maiestoasă, ce i-o dădea
credinţa în adevărurile pe care le propăvăduia şi o constituţie de taur, la
ieşirea din captivitate era slab şi ogârjit, dar cu spiritul şi conştiinţa
oţelită de credinţa în Dumnezeu şi în valorile perene ale naţiunii române.
În timpul celor mai grele pătimiri ale detenţiei, sufletul Martirului
Bisericii Neamului s-a ridicat, prin suferinţă, pe culmi ale unei frumuseţi
spirituale nebănuite.
Acest miracol s-a produs treptat, prin confruntarea arhiepiscopului Victor
Vasile Leu cu Antihristul cominternist şi capcanele întinse de acesta şi
marchează drumul parcurs de la păcat la sfinţenie, după cum o confirmă şi
pastorul Richard Wurmbrand.
“Atinsese o smerenie desăvârşită.
Am remarcat că cei ce se smeresc după ce au păcătuit, pot, adesea, să
reziste la persecuţii mai bine decât creştinii cu o înaltă spiritualitate,
constata pastorul Richard Wurmbrand.
Sfântul Ioan Gură-de-Aur, care a trăit în vremea când aveau loc cursele de
care romane, a spus odată:
- Dacă un car tras de caii Dreptăţii şi Mândriei ar fi alăturat altuia tras
de Păcat şi Smerenie, cred că al doilea car ar ajunge în Rai primul!”31.
Credinţa l-a purificat pe Victor Vasile Leu de toate ispitele omeneşti şi
l-a transformat într-un fervent mărturisitor al cuvântului lui Hristos şi a
adevărurilor naţionale, într-un adevărat păstor de suflete şi de conştiinţe,
într-un monah model, demn de urmat.
Persecuţiile comuniştilor asupra prelatului martir, exercitate cu bâta,
înjurătura, insulta, tortura sau ademenirea, au avut un efect invers de cât
cel scontat de torţionari, l-au transformat într-un mărturisitor devotat,
cum rar se mai poate întâlni printre oamenii trăitori în libertate, o
mândrie a conştiinţei creştine de la Dunăre şi Carpaţi.
Oamenii pot fi suprimaţi oricând, dar idealurile lor niciodată.
Torţionarii nu puteau înţelege că spiritualitatea este un dar Divin pe care
silniciile şi gloanţele nu o pot atinge.
Datorită acestei convingeri ferme, arhiepiscopul exilului, Victor Leu,
devenise invulnerabil, nesocotind ameninţarea glonţului tras în ceafa, ce-l
aştepta zilnic să se producă, în grădina cu persici a penitenciarului de la
Jilava.
Vertical şi demn, arhiepiscopul Victor Leu a trecut prin viaţă, şi n-a
încetat niciodată să-şi ascundă trecutul şi să atace pe veneticii aduşi de
tancurile sovietice, chiar în condiţiile captivităţii de la Lublianca,
Jilava, Piteşti, Aiud, Gherla şi altunde.
Arhiepiscopul martir şi-a dedicat viaţa înfăptuirii jurământului depus la
hirotonisirea sa, că va “sluji, cu timp şi fără timp şi înaintea oricărei
alte acţiuni, numai pe Hristos şi duhul neamului românesc”.
El era convins că izbânda binelui, dreptăţii şi adevărului va apărea cândva
la orizontul societăţii româneşti şi această convingere i-a susţinut
vitalitatea spirituală şi nu a divulgat pe cei care l-au trimis să lupte
împotriva Antihristului şi nici secretele de organizare ale exilului
românesc.
NOTE
14. Corneliu Leu, Cartea episcopilor cruciaţi, Editura Realitatea, 2001, p.
11-12.
15 Ibidem, p. 301.
16. Ibidem, p. 339.
17. Ibidem, p. 12.
18. Ibidem, p.313.
19. Paul Leu, Răpit de KGB şi condamnat la moarte (I, II, III).
Arhiepiscopul exilului Victor Leu, în Crai nou, nr. 3770, din 13 octombrie
2004, 3772, din 18 octombrie 2004 şi nr. 3774, din 19 octombrie 2004, Paul
Leu, Istorie contemporană, Răpit şi asasinat de KGB, în Meridianul Românesc,
Micro Magazin, Weekly News for Romanian-American Community, Anaheim,
California, anul XXXII, vol 9, nr. 400, din 5 martie 2005, rubrica Culte, p.
20. [Versiune clasică] şi Paul Leu, Istorie contemporană, Antihristul
cominternist în ofensivă, în Meridianul Românesc, din 2 aprilie 2005,
Anaheim, California, U. S. A., p. 18-19.
20. Corneliu Leu, Cartea episcopilor cruciaţi, Editura Realitatea, 2001, p.
317.
21. Theohar Mihadaş, Pe muntele Ebal, Editura Culsium, 1990, p. 283-285.
22. Corneliu Leu, Cartea episcopilor cruciaţi, Editura Realitatea, 2001, p.
322.
23. Richard Wurmbrand, Cu Dumnezeu în subterană, Traducere din limba engleză
de Marilena Alexandrescu-Munteanu şi Maria Chilian, Editura Casa Şcoalelor,
Bucureşti, 1994, p. 181.
24. Corneliu Leu, Cartea episcopilor cruciaţi, Editura Realitatea, 2001, p.
334.
25. Ibidem, p. 334.
26. Ibidem, p. 320 şi 327.
26a. Ibidem, p. 332-333.
26b. Ibidem, p. 335.
26c. Ibidem, p. 340.
27. Ibidem, p. 340.
28. Ibidem, p. 341.
28a. Marius Oprea, Banalitatea răului. O istorie a Securităţii în documente,
1949-1989, Studiu introductiv de Dennis Deletan, Polirom, 2002, p.466.
29. Richard Wurmbrand, Cu Dumnezeu în subterană, Traducere din limba engleză
de Marilena Alexandrescu-Munteanu şi Maria Chilian, Editura Casa Şcoalelor,
Bucureşti, 1994, p. 9
30. Vezi: Procesul-verbal, Dosar nr.1872/1954, Tribunalul Militar Teritorial
Bucureşti, în: Corneliu Leu, Cartea episcopilor cruciaţi, Editura
Realitatea, 2001, 274.
31. Richard Wurmbrand, Ibidem, p. 181.