reluare                                                                   

Bucuresti, 9 iunie 2006

 

In atentia Domnului Rosca Ioan.

 

Sunt Dragos Georgescu Barlad.  Ne cunoastem datorita colaborarii ce am avut-o referitoare la procesul comunismului si victimile acestui regim. Sunt venit in tara de cca 2 saptamani. Printre alte actiuni care am dorit si doresc inca sa le realizez este stabilireaadevarului istoric privind lupta anticomunista a studentilor timisoreni din perioada 1945 - 1947,  data la care comunistii au scos din legalitate partidele istorice.

 

 Pentru a va introduce in subiect.  Inca de timpuriu, din 1945 au existat frecvente ciocniri intre coloanele de muncitori comunisti si studenti si elevi, adesea urmate de batai si arestari.In 1946, caminele studentesti din Cluj au fost atacate de bande de huligani, batausi, de tip similar cu cei ce au produs mineriadele, au batut, au distrus, au devastat, . au vrut sa bage frica in studenti care isi manifestau sentimentele lor anticomuniste. Studentii clujeni au declarat greva studenteasca si au cerut si celorlalte univeristati (Iasi, Bucuresti, Timisoara) sa se solidarizeze cu actiunea lor.

La 17 mai 1946, studentii timisoreni au declarat greva pe tot centru universitar.Greva a durat 17 luni si s-a incheiat dupa ce partidele istorice au fost trecute in ilegalitate, deci "Cortina de fier" cazuse peste sperantele noastre, ca am mai putea fi auziti.

 

In 2004 am fost la Timisoara si am vizitat locurile care imi erau dragi si in care am indurat atata suferinta, lipsuri, foamete . ca sa mentinem grava pana atunci cand libertatea si onoarea noastra vor fi asigurata de ordinea si administratia de stat. Presiunile, anchetele, bataile de atunci le consideram ca  provenind din abuzurile puterii locale.

 

La cantina politehnicei, locul in care s-a tinut acea istorica si  mareata adunare care a declarat greva, cu reprezentanti ale tuturor facultatilor din Timisoara, inclusiv corpul didactic si conducerile acestor  facultati, nu purta ca însemn de aducere aminte decat  o singura placa comemeorativa, destul de anosta si ambigua in continut si stearsa partial de vreme si indolenta, referitoare la evenimentele studentesti din anul 1956, care greva, se precizeaza in inscrisul de pe placa precum ca studentii au luptat  pentru "obtinerea unor drepturi politice, economice, sociale si studentesti".  Textul pare redactat de orgnizatia de baza  a PCR-ului.

 

Noi i-am cerut rectorului sa onoreze cel putin printr-o noua placa "Greva studentilor din 1946" si care, in gandirea noastra ar fi trebuit sa aiba urmatorul continut :

Greva studentilor din 1946.

In acest lacas al Cantinei, la 17 iunie 1946, Comitetul Centrului Studentesc din Timisoara a declarat GREVA STUDENTILOR, ca protest si solidaritate cu studentii clujeni ale caror camine au fast devastate si ei agresati de catre formatii comuniste de batausi.  Greva a fost o actiune de mare curaj si demnitate, deoarece protesta împotriva abuzurilor si crimelor regimului comunist. A fost un model de solidaritate a

studentilor de multe etnii si intens sustinuta de simpatia generala a timisorenilor, persoane mature si elevi. 

Aceasta greva a curprins 3000 studenti, a durat 17 luni si a facut nenumarate victime politice în rândul fostilor  participanti.

Din documentele pe care le anexez veti  avea posibilitatea sa constatati ca numai unei datorita unei bune organizari a desinfomarii se pot obtine aceste "stergeri din memorie" a unor etape esentiale in procesul de deconspirare a comunismului.

 

Mai am un fapt estential de declarat,  Timisoara este intr-adevar un oras martir, dar cu siguranta nu datorita prezentei pasive in comunitatea populatiei timisorene a pastorului Laszlo Tockes, ci a unei populatii cu clare si nedisimulate sentimente anticomuniste, ale tinerilor, ale elevilor si mai ales ale studentilor, indiferent de etnia carora apartin, a dragostei  de libertate, de respectarea reciproca a

onoarei, a cinstei si a demnitatii  umane. 

 

Modul in care este prezentata acum "Timisoara, orasul martir", nu face cinste nici unui istoric care trateaza rezistenta populatiei la teroarea comunista incepand cu 1989, si mai ales a domunului istoric Neuman, care pare a fi mai mult un istoric al PCR  mostenit de PSDR. 

 

 Apelez la dvs, pentru ca traiti in mediul in care activeaza multi istorici cinstiti si bine  intentionati si care lupta pentru a repune adevarul in drepturile  sale. 

 

Timisoara  este  un oras  martir, prin populatia sa anticomunista, prin tineretul sau care s-a gasit intotdeauna incadrat in aceasta lupta de afrimare a drepturilor si libertatilor oamenilor, si nu a unor personaje de conjunctura care nu inceteaza a denatura adevarul in scopul de a  ne umili. 

 

 Daca aveti indoieli, urmariti demersurile si discursurile pastorului si a fratelui sau in peregrinarile facute la guvernele si la diaspora din strainatate.  Detalii pot da asupra celor petrecute la  Montreal.

 

Consider ca este de datoria istoriologilor sa aduca adevarata lumina asupra sintagmei :

Timisoara, orasul martir

 

Va cer tot sprijinul pentu a aduce la lumina acest adevar !

Sunt convins ca aveti capacitatea si dorinta de a o face !

 

Cu toata stima,

Dragos Georgescu Barlad

 

Anexez:

Scrisoarea adresata Rectorului  Universitatii Politehnice Timisoara,

Audienta la Rector,

Revista Memoria nr 26, articolul numit  "Timisoara, greva studentilor din 1946", de Cezar Zugravu, pe care nu-l mai anexez din lipsa de conditii locale.