Un document nul şi neavenit
Raportul Comisiei Internaţionale pentru Studierea Holocaustului în România
Scriam vara trecută că, de fiecare dată că oligarhia colonială sovietică
aude de organizarea unui Nüremberg al Comunismului, cei vizaţi de un astfel de
proces recurg la şantajul cu antisemitismul, cu care ameninţă insidios întreg
poporul român, punându-i sub acuzaţie acei factori determinanţi ai identităţii
pe care n’au reuşit să-i distrugă pe când ei, rudele şi prietenii lor, oficiau
ca mari preoţi ai marxismului, hărăzind exterminării de către Securitate pe cei
care constituiau coloana vertebrală a neamului nostru, acuzaţi de a întruchipa
valorile care se împotriveau creării „omului nou”, prin dezumanizarea
persoanei, şi turnării poporului român în magma informă a proletariatului
universal ce trebuia să populeze noul imperiul milenar cu capitala la Moscova.
Punctual, articolul nostru era prilejuit de iniţiativa Preşedintelui Iliescu,
care tocmai numise „Comisia Internaţională pentru Studierea Holocaustului în
România”. Iată că „la Commision a pondu son rapport” şi că „l’oeuf
est à la hauteur de notre attente”.
Încrâncenarea împotriva lui Antonescu
şi a regimului politic instaurat de acesta după ce s’a debarasat de legionari,
de care dau dovadă cei pe care D-l Ion Iliescu i-a numit în Comisia
Internaţională pentru Cercetarea Holocaustului în România trebuie privită
la lumina conjuncturii în care ea se manifestă. Antonescu este un subiect
important, dimensiunea lui istorică fiind confirmată de frecvenţa cu care cele
mai diverse şi incompatibile curente fac apel la figura lui spre a se
justifica, într’un sens ca şi în cel opus, şi a dobândi legitimitate socială.
Folosirea imaginii Mareşalului nu este întâmplătoare, astăzi, când este vorba
de a reface statul român şi a reconstrui reputaţia acestuia.
Este
prin urmare firesc ca cei care, prin mandatul de administratori coloniali ai
Moscovei au dobândit poziţii dominante şi prin crimele comise în această
calitate şi-au constituit situaţii privilegiate, să se împotrivească oricărei
iniţiative de natură să le slăbească hegemonia şi să pună în discuţie rolul pe
care l-au jucat în instaurarea şi menţinerea totalitarismului marxist. Ei deţin
şi astăzi puterea în România, controlând nu numai aparatul de stat, dar şi
organizarea discursului politic: ei hotărăsc în continuare ceea ce este legitim
şi ceea ce nu este, terorismul intelectual şi delictul de opinie supravieţuind
desfiinţării Securităţii. Constatăm că membrii reprezentativi ai comisiei
numite de D-l Iliescu provin mai ales din această categorie. Prestigiul pe care
au crezut că-l aduc Comisiei desemnându-l pe D-l Elie Wiesel, un laureat al
Premiului Nobel, ca preşedinte al acesteia, s’a dovedit însă a fi un calcul
greşit. Ştim că D-l Wiesel este foarte contestat printre evrei, în genere, şi
printre cei care au cunoscut Holocaustul nazist, în particular, dar acestea
sunt lucruri asupra cărora nu putem emite păreri, din lipsă de competenţă. În
schimb, cunoaştem bine şi de multă vreme cinismul şi dezinvoltura cu care D-l
Wiesel îşi afişează dispreţul pentru rigoarea morală şi intelectuală. Totuşi,
acest om extrem de blazat reuşeşte să ne surprindă, neglijând faptul că
cinismul este un lux exclusiv rezervat oamenilor deosebit de inteligenţi. Facem
această remarcă pentru că ”Raportul” prezentat de D-sa D-lui Iliescu cuprinde o
serie de gugumănii pe care nici vorba lui Lenin, că ”minciuna, cu cât este mai
gogonată cu atât este mai uşor înghiţită”, nu le face digerabile. Înafară de
aceasta, ”Raportul” este da capo viciat de două tare care-l anulează,
lipsindu-l de orice valoare: 1) voinţa de a avea cu orice preţ dreptate, care
deosebeşte propaganda de respectul pentru Adevăr, şi 2) faptul că cel ce se
erijează, deopotrivă, în judecător şi parte, spre a monopoliza, o dată cu
victimizarea, dreptul de a acuza, pierde orice credibilitate.
Din aserţiunile
fără nicio acoperire cu prinse în Raport sau debitate de
D-l Wiesel cu prilejul prezentării lui, vom reţine, cu titlu de exempu, câteva
din cele care presupun că suntem amnezici, oligofreni, ignoranţi şi lipsiţide
orice demnitate. Funciarele neadevăruri pe care le cuprind constituie desigur,
pentru laureatul premiului Nobel, „nişte amănunte fără importanţă”, cum este şi
povestea cu care nu uită să-şi înduioşeze auditoriul amintind mereu cum a fost
arestat, copil fiind, de „jandarmeria română”, în Aprilie 1944, la Sighetul
Marmaţiei... aflat sub ocupaţie maghiară. Pentru noi este semnificativă, dacă
nu importantă, perseverenta osteneală pe care şi-o dă pentru a ne denigra. În
Raport se spune că „România s’a aflat între acei aliaţi şi colaboratori ai
Germaniei naziste care au avut un plan sistematic de persecutare şi anihilare a
populaţiei evreieşti (...)”, plan pe care, în ciuda climatului inchizitorial şi
a abuzurilor săvârşite în timpul celor două procese ale antisemitismului care
au avut loc la noi - al criminalilor de război, judecaţi în 1946-47 conform
aceloraşi legi speciale care s’au aplicat la Procesul de la Nüremberg”, şi cel
din timpul teroarei staliniste, între 1948 şi 1952 - nimeni nu l-a menţionat
până acuma, pentru evidentul motiv că nu a existat. Mai mult, în cursul
Procesului Eichmann, exemplul României
- ţară în care nu a existat nici măcar portul unui semn distinctiv pentru evrei
- a fost sistematic folosit pentru a dovedi că acele Ţari care refuzau să se alinieze
politicii rasiale şi rasiste a nazismului, puteau s’o facă. O altă „noutate”
este cifra de „între 280.000 şi 380.000 de evrei români şi ucrainieni”
exterminaţi de autorităţile române, militare şi civile, în Basarabia, Bucovina
şi Transnistria ... a căror populaţie evreiască era, la 2-3 luni după trecerea
lor sub administraţia statului român, de 90.000 de oameni. Aici raportul este insultător şi pentru evrei -
care s’au distins printre popoare prin isteţimea, abilitatea şi prudenţa de
care au dat dovadă de-a lungul veacurilor. Avertizaţi de propaganda sovietică,
care exploatase la maximum pogromul de la Iaşi, şi informaţi despre felul în
care erau trataţi de nemţi fraţii lor din Polonia, n’au aşteptat să vină
Wehrmachtul şi a Armata română – pe care mulţi din ei au o atacaseră pe la
spate când se retrăgea, în Iulie 1940 – ci au fugit, refugiându-se în adâncul
Rusiei, unde i-a prins sfârşitul răsboiului. În acelaşi Raport se scrie, fără
cea mai mică jenă, că în România nu s’a făcut încă procesul Holocaustului, deşi
zeci de mii de oameni – chiar şi evrei - au fost condamnaţi pentru
antisemitism! În fine, raportul recunoaşte că procesele împotriva criminalilor
de răsboi, şi în special a lui Antonescu, s’au desfăşurat în condiţii care nu
sunt compatibile cu justiţia, însă susţine că „în ciuda acestor rezerve trebuie
respinse toate încercările de de-legitimizare a procesului (...), împreună cu
încercările de utilizare a documentelor de la proces pentru a dovedi că
procedurile au fost ilegale”. Fără comentarii!
Antonescu constituie în mod
indiscutabil un model pentru oamenii politici cărora le revine sarcina de a
reface statul român, model de care este cu atât mai mare nevoie cu cât niciuna
din personalităţile care se agită astăzi pe scena vieţii noastre publice nu
inspiră respect, opiniei publice, colegilor din ţară şi omologilor din
străinătate, acest fapt excluzând capacitatea acestei categorii de a reprezenta
cu demnitatea cuvenită România. Nu se poate contesta că Ion Antonescu a fost
conducătorul politic care, prin atitudinea sa personală şi ideea pe care o avea
despre ţara lui, a impus guvernelor şi cancelariilor Marilor Puteri un respect
faţă de România care a conferit statului nostru o demnitate care nu-i mai
fusese recunoscută decât sub domnia lui Carol I. Cu deosebirea însemnată că,
după începerea ultimului Răsboi Mondial circumstanţele ne erau mult mai
defavorabile decât înaintea începerii celui dintâi şi că adversitatea celor
trei imperii cu al căror expansionism eram confruntaţi nu ieşea din limitele
cerute de civilizaţie, o referinţă pe care revoluţiile totalitare o înlocuiseră
cu barbaria absolută. Acest simţ al statului îl impune ca model pe Antonescu,
indiferent de greşelile politice pe care, indiscutabil, le-a făcut şi dincolo
de nimicnicia istoricilor a căror judecată lipsită de independenţă se înclină
în faţa jocurilor politice, ”actualizând trecutul” în funcţie de interesele
puternicilor zilei. Georges Bernanos
spunea că ”statul nu există decât acolo unde sunt oameni care să-l conceapă,
să-i dea un sens şi să-l poată întruchipa, dând poporului o anumită viziune
despre el”. În istoria contemporană a României, Ion Antonescu a fost omul
politic cu cel mai acut simţ al demnităţii naţionale şi cu cea mai precisă idee
despre drepturile fundamentale ale poporului român. El are meritul de a le fi
afirmat valoarea de principii, în circumstanţe deosebit de defavorabile nouă,
luând riscul adversităţii pentru a le impune celor porniţi să le încalce.
Dintre oamenii de stat pe care i-am avut după Întregirea din 1918, el a fost
cel care a posedat, la cel mai înalt grad, convingerea legitimităţii Cauzei
româneşti şi tenacitatea necesară pentru a îndeplini până la ultimele
consecinţe datoria de a lupta pentru ea – incluziv prin sacrificiul de sine.
Eroii, ca şi martirii, se afirmă în situaţii-limită, atunci când viaţa devine
preţul confruntării cu inacceptabilul. Soldatul Antonescu ştia că, în lupta lui
pentru drepturile neamului nostru şi demnitatea României, felul în care el îşi
va întâmpina moartea va ţine viu idealul de dreptate, preschimbând înfrângerea
în triumf, chiar dacă vor trece veacuri până atunci. Aşa cum Ionel Brătianu -
pe care-l cunoscuse bine - ştia că, fără moarte tragică, pilda lui Mihai
Viteazul nu ar fi rodit în sufletul românilor, ducându-i la desăvârşirea
idealului lor de dreptate, în 1918. Astăzi nu avem astfel de oameni în România.
Mai bine spus, după Antonescu - care ne-a arătat, prin felul în care i-a ţinut
piept lui Hitler, care este ideea lui despre statul român şi drepturile românilor
– nu am mai avut pe nimeni care s’o facă. Prima viziune care trebuie să fie
dată poporului despre stat, ca el să fie respectat, este ideea de demnitate,
total străină şi de neconceput pentru indivizii deformaţi de marxism.
În toamna anului 1998, câteva
personalităţi politice americane au adresat - folosind abuziv calitatea lor de
senatori pentru că acţionau ca mandatari salariaţi ai unor terţi şi recurgând
la termeni a căror necuviinţă este greu comaptibilă cu funcţia de care se
prevalau - mesaje de protest preşedintelui Constantinescu, deplorând faptul că
în România se manifestă tot mai mult tendinţa de a-l reabilita pe Mareşalul
Antonescu, căruia i s’ar erija chiar ”un cult”. Faptul că acest demers n’a fost
respins cum s’ar fi cuvenit, din simplă demnitate - nu cu o demnitate ofensată
-, de către oficialităţile române, este o slugărnicie deadreptul indecentă!
Demnitatea de român ar fi ajuns pentru
a le da acestor distinşi intervienenţi răspunsul potrivit, anume că, a stabili
cine este şi cine nu este un erou naţional, şi a decide a cui memorie are
dreptul s’o cinstească, îi aparţine în mod exclusiv poporului român! Reputaţia
de erou, întotdeauna dobândită prin luptă, este rareori recunoscută de duşman.
Să revenim la pretenţiile americanilor de care vorbeam. Va să zică, noi
românii, care nu ne-am permite să-l diminuăm pe generalul George Washington,
amintind dimensiunile lui reale, suntem somaţi să subscriem modului lor grotesc
şi caricatural de a-l prezenta pe Antonescu! Ce-ar spune domniile lor dacă
le-am aminti că Washington n’a fost deloc personajul glorios cu care le place
să se laude? Înainte de a fi eroul Revoluţiei americane a fost un ofiţer dat
afară din armată pentru felonie deoarece, în timpul Răsboiului de Şapte ani,
i-a ucis mişeleşte pe parlamentarii francezi conduşi de Jumonville, care
negociau cu el un armistiţiu. A păstrat aceste apucături incompatibile cu
eroismul şi după ce a devenit comandantul noii armate americane, hotărînd
revenirea la practici sălbatice, abandonate în Europa o dată cu creştinarea
barbarilor, spre pildă uciderea prizonierilor de răsboi – în frunte cu
generalii Burgoyne şi Cornwallis - pe care numai intervenţia fermă a Reginei
Franţei i-a salvat de spânzurătoare, şi capitularea necondiţionată. Este aşadar
evident că, în ochii britanicilor, Washington nu poate trece drept erou! Nu
numai pentru că un felon nu este un gentleman şi pentru că a trădat Anglia, ci
pentru că a fost duşmanul democraţiei moderne - care s’a născut în Parlamentul
de la Westminster, nu în America! – atunci întruchipate de oamenii politici
contra cărora s’a răsvrătit, între altele pentru a instituţionaliza sclavia
negrilor. Deci, după ”standardele europeene”, el nu poate fi ţinut drept un
personaj onorabil. Acestea fiind spuse, este dreptul absolut al americanilor de
a-l mitiza, pentru că aşa se face istoria unei ţări, construind personaje model
în care trebuie să crezi, ca să fii convins de legitimitatea statului şi de
întemeierea dreptului tău de a exista şi de a fi ceea ce eşti în raport cu ceilalţi.
Judecând după criteriile folosite pentru a interzice comemorarea lui Antonescu,
tot un "criminal" a fost, după normele civilizaţiei, şi viitorul om
de stat Menahem Beghin, care şi-a început cariera politică cu o serie de
asasinate, între altele a Contelui Folke Bernadotte, emisarul Crucii Roşii
Internaţionale, venit la Ierusalim pentru a media un armistiţiu între arabi şi
evrei ...
Aceste ingerinţe intolerabile aveau drept contrapartidă
gesticulaţiile naţionaliste ale unor publicişti, poeţi şi ”istorici” implicaţi
încă de pe vremea totalitarismului marxist în ”recuperarea antonesciană” -
adică într’o operaţie de diversiune bazată pe folosirea morţilor contra celor
vii, îndreptată contra Rezistenţei Anticomuniste întruchipate de Partidele
Istorice. Este cât se poate de clar că aceste manifestări nu au nimic în comun
cu memoria Mareşalului, nici cu dragostea de Ţară şi de Neam. Este amuzant de
observat că printre promotorii acestor acţiuni se numără şi cei care, la
solicitarea lui Mozes Rosen şi din ordinul lui Ceauşescu, scriau articole
violente, cu caracter rasist, îndreptate contra marelui rabin atunci când
acesta avea nevoie să-şi refacă pe lângă instanţele evreieşti din Occident un
credit recurent compromis de colaborarea cu totalitarismul marxist şi cu URSS.
Aceste personagii joacă şi astăzi rolul atribuit atunci, adevăratele lor
opţiuni politice fiindu-ne dovedite de poziţiile pe care le ocupă în stat, şi
astăzi exclusiv rezervate membrilor oligarhiei coloniale sovietice.
N’am să spun că Antonescu nu a făcut
greşeli grave, sau c’a ştiut să se facă iubit – dovadă că’n ziua de 23 august,
la arestarea lui, niciunul din colaboratorii şi prietenii lui care puteau s’o
facă, n’a încercat să-l salveze. Dar, orice ar spune anumiţi evrei obsedaţi de
mascarea propriilor lor turpitudini din timpul comunismului, Antonescu a fost
acela care i-a salvat pe evreii din România, după cum, dealtfel, reiese în mod
indiscutabil din documentele procesului Eichmann.
Pretinsele ”probe” privitoare la aşa
zisa ”schimbare de atitudine” a Mareşalului, care ar fi avut loc ca urmare a
eşecurilor suferite de Axă la Tobruk şi la Stalingrad, când sorţii isbândei
trecuseră în tabăra Aliaţilor, sunt nişte scorneli rezervate ignoranţilor. În
iunie 1942, deci înainte de începerea acestor bătălii şi chiar înaintea
deportării evreilor, consulatele române au organizat repatrierea evreilor
români aflaţi în Franţa, Belgia, Austria şi Germania, pe seama statului român
care, în acest scop, a pus la dispoziţia lor vagoane special adăogate la garniturile
trenurilor internaţionale. Antonescu fusese ataşat militar la Paris şi la
Londra şi rămăsese, ca toţi românii care luptaseră în primul Răsboi Mondial,
anti-german. De faţă cu nemţii (ei o spun, în rapoartele lor), anglomania sa,
un tic cu care se întorsese de la Londra, era de-a dreptul ostentativă. La 4
Septembrie 1939, a doua zi după isbucnirea răsboiului, s’a întâlnit cu
Generalul Radu Rosetti, al cărui adjunct fusese în 1916-1917 la Marele Cartie
General, cu care - după ce au examinat împreună poziţiile taberelor - a căzut
de acord că Germania nu poate înfrânge Marea Britanie deoarece nu dispune de
resurse umane, financiare, industriale, energetice şi de materii prime
comparabile. În martie sau aprilie 1940, la masă la Sabina Cantacuzino fiind,
era încă convins de superioritatea armatei franceze şi-i dădea lui Gamelin
(şeful Marelui Stat-major francez), pe care din ”genial” nu-l scotea, ”maximum
trei săptămâni pentru a defila cu trupele sale pe Unter der Linden (”calea
triumfală” a Berlinului)”! Alianţa cu Hitler a făcut-o – fără vre’un angajament
scris, deşi a fost cel mai important partener al Germaniei în termeni de
contribuţie la operaţiile militare! - numai pentru că era singura manieră de a
recupera ceea ce se putea din teritoriile pierdute în urma pactului
Ribbentrop-Molotov şi de a-i scăpa pe compatrioţii săi de cea mai cumplită
dintre barbariile acestui secol, pe care, ca şi ei, o văzuse de ce este în
stare. Asistase la ororile săvârşite de bolşevici, mai întâi în Moldova unde
victimele au fost ofiţerii şi subofiţerii ruşi, apoi în Basarabia contra
populaţiei civile şi, în fine, în Ungaria lui Béla Khun, unde masacrele
comuniste le-au depăşit în cruzime şi pe cele din Rusia. Ce s’a descoperit în
Bucovina şi Basarabia după un an de stăpânire sovietică – printre altele
uciderea prin gazare a deţinuţilor politici care n’au putut fi evacuaţi – a
confirmat impresiile de după primul Răsboi Mondial. În anticamera biroului pe
care şi-l amenajase la Ministerul de Externe, astăzi sediul guvernului, era o
icoană către care se îndrepta în momentele de încordare, când lipsa soluţiilor
făcea ca deciziile să fie foarte greu de luat; îşi ridica ochii către ea şi,
făcându-şi semnul crucii, spunea cu glas tare: -”Fă Doamne ca nemţii să-i bată
pe ruşi şi englejii pe nemţi!” Interesul vital din acel moment al României l-a
împins pe Antonescu către duşmanul Rusiei sovietice, în acelaş fel cum
interesele Angliei şi ale S.U.A. le-au dus la alianţa cu celălalt totalitarism
pentru că era duşmanul Germaniei naţional-socialiste. Aceste alianţe au fost
pur conjuncturale. Democraţia a fost în mod deliberat sacrificată pentru
obţinerea victoriei militare, şi de către Antonescu, şi de către
Anglo-americani: câştigarea răsboiului putea salva democraţia, pierderea lui
nu. Pragmatismul pe care s'au întemeiat aceste ”alianţe contra naturii” a găsit
cea mai sintetică formulare în ieşirea pe care a avut-o Churchill la Potsdam,
în iulie 1945 când, referindu-se la preferinţa pe care puterile occidentale i-o
acordaseră lui Stalin, faţă de Hitler, a spus: -"I am affraid we chose
the wrong pig!"("mă tem că ne-am înşelat în alegerea porcului”).
Revoltător este că principalii
beneficiari ai acestei opţiuni a lui Antonescu, evreii – nu toţi, dar
reprezentanţi lor cei mai sgomotoşi – şi nu cei pe care ea i-a i-a costat cel
mai scump – românii, care au pierit fără niciun folos pentru ţara lor la Cotul
Donului şi în Siberia – sunt cei care i-o reproşează! Iată ce scrie în această
privinţă, la numai câteva
săptămâni de la revenirea sa din Transnistria unde fusese deportat din motive
politice, unul
din responabilii de frunte al evreilor din România, Dr. Willi Fildermann în
mesajul înmânat Principelui Barbu Ştirbey pentru a fi comunicat
interlocutorilor săi de la
Cairo, unde urma să fie negociată "ieşirea separată a României din
răsboi" (aşa se spunea atunci): "Dacă românii n’ar fi făcut
sacrificiul de a lupta până la Stalingrad, pierzând astfel 300.000 de oameni în
Rusia, atunci, în mod sigur, germanii ar fi ocupat România şi nu se ştie dacă
ar mai exista o populaţie evreiască în această ţară". Nerecunoştiinţa
este şi mai supărătoare atunci când este însoţită de minciună şi de
duplicitate, puse în evidenţă de “discriminarea pozitivă” de care se bucură,
din partea aceloraş cercuri evreieşti, amiralul Horthy, care era şeful statului
maghiar pe când zeci de mii de evrei din Ungaria fugeau în România, unde ştiau
că viaţa nu le va fi pusă în pericol. La fel s’a întâmplat şi cu cei din
Bulgaria, Marcel Şapira fiind dealtfel unul din ei. Deşi Sofia a predat SS-ului, ca şi
Budapesta, populaţia evreiască de pe teritoriile controlate de ea, Bulgaria
este salutată ca ţară în care nu a avut loc Holocaustul, şi nu România - ţara
în care fugeau evreii bulgari pentru a se salva!
Vrea să adaog despre Mareşal este o
precizare de ordin ştiinţific înainte de a încheia prezentând un text pe care
eu îl consider cel mai semnificativ în privinţa lui Antonescu – pentru că redă
pe scurt viziunea politică a acestui soldat, viziune despre care am văzut, mai
sus, că este una din condiţiile sine qua non ale înseşi existenţei
statului. Mai întâi precizarea: regimul antonescian nu a fost fascist - deci
totalitar - deoarece nu s’a întemeiat pe dictatura unui partid politic; a fost o dictatură militară
clasică, de cea mai permisivă speţă.
O să închei citând un text pe care-l
consider revelator deoarece este manifestarea cea mai grăitoare a ideii pe care
Antonescu o avea despre statul şi neamul său, din a căror slujire şi-a făcut
ambiţia supremă. Tocmai din cauza circumstanţelor tragice ale momentului
istoric. Omul acesta era inteligent şi avea simţul răspunderii. El ştia că
există conjuncturi - spre pildă conjungarea agresiunii externe cu subversiunea
internă - în care regimul democratic este incapabil să asigure integritatea
teritorială, supravieţuirea statului şi chiar fiinţa naţiunii, mai ales dacă
adversarul este o mare putere. Dictatura a fost pentru el o opţiune lucidă, dar
nu o preferinţă politică. Era strict legată de misiunea de sacrificiu pe care
era decis s'o asume cu preţul propriei lui pierderi, aşa cum făcuse şi
Marghiloman pentru a semna Pacea de la Buftea, în 1918. Dacă s’a râs de mareşal
pentru felul în care se desemna pe sine, vorbind la persoana a treia, ca şi
Generalul de Gaulle, această ironie a fost nedreaptă. Aidoma celui care a redat
Franţei simţul demnităţii şi locul în lume, Antonescu îşi iubea ţara până la a
se confunda cu ea. Acest sentiment nu are nimic în comun cu pseudo-amorul de
ţară al agentului sovietic Ceauşescu, care în paranoia lui de vătaf care se
vedea împărat, ajunsese să creadă în minciunile patriotice pe care i-le
fabricau intelectualii linge blide care astăzi sunt senatori! Există serioase
motive să credem că naţionalismul de bâlci al ciubotarului din Scorniceşti este
tot o născocire marxistă, menită să compromită în mod durabil dacă nu definitiv
simţul demnităţii naţionale al românilor. Ceea ce a trecut drept megalomanie la
Antonescu n’a fost decât voinţa de a-şi cinsti patria ridicându-se pe el la cel
mai înalt nivel a ceea ce, în concepţia lui, ţara sa aştepta de la el. A fi
conştient de valoarea ta atunci când totul se prăbuşeşte în jurul tău din cauza
mediocrităţii generale, incapabile de a pricepe situaţia, de a imagina soluţii
şi de a-şi asuma răspunderile, şi ştii că tu poţi face faţă greutăţilor, fie
numai din curaj, pentru că trebuie să le înfrunţi, nu este megalomanie, ci simţ
al realităţii, la cel mai înalt grad, cel al conştiinţei locului unde politica
se întâlneşte cu destinul.
Las acum celor care vor fi cetit
aceste rânduri prilejul să judece singuri cea mai simplă dar şi cea mai
elocventă lecţie de demnitate pe care Antonescu o lasă urmaşilor săi, cei
cărora le va reveni sarcina de a reprezenta interesele reale ale românilor şi
de a asuma în mod cu adevărat responsabil conducerea statului român. Valoarea
acestui text este scoasă în evidenţă de faptul că, după 60 ani, îşi păstrează
intacte, şi valabilitatea, şi actualitatea. Mai mult, după ce l-au ales de mai
multe ori ca şef al statului pe un om care-şi datoreşte ieşirea din anonimat,
statutul social şi prezenţa pe scena politică, inclusiv după 1989, rolului de
mandatar al unei puteri străine, demnitatea lor naţională, atâta câtă le-a mai
rămas după 50 de ani de daltonism marxist, ar trebui să se trezească la citirea
acestui text. Iată deci textul promis - răspunsul Mareşalului la declaraţia de
răsboi pe care Anglia, la cererea Rusiei sovietice, a adresat-o României la 7
decembrie 1941:
”Declaraţia de răsboi nu are niciun
temei.”
”Regret că atât de puţin s’a înţeles
sbuciumul şi tragedia în care de secole se sbate bravul şi necontenit
încercatul şi nedrept lovitul popor român, care a luptat şi va lupta
întotdeauna pentru a-şi apăra fiinţa şi dreptul său la viaţă, la libertate, la
linişte şi la unire, apărând civilizaţia şi împlinind o misiune de jertfă în
Carpaţi şi pe Dunăre.”
”Marea Britanie nu a mai cunoscut de
secole tragedia şi umilinţele ocupaţiei străine.”
”Noi am trecut de două mii de ani, nu
numai în cursul veacurilor, dar şi în cursul aceluiaşi veac, din luptă în luptă,
din ocupaţie în ocupaţie, din umilinţă în umilinţă, din tragedie în tragedie.”
”Marea Britanie se bate de secole
pentru a cuceri, noi ne batem pentru a ne apăra.”
”În această luptă aspră şi ne egală am
fost de multe ori înfrânţi, am îngenunchiat, dar niciodată n’am cedat, n’am
renunţat.”
”Azi, ca şi în trecut, avem credinţă
în isbânda noastră şi în dreptatea noastră; şi lăsăm conştiinţei universale şi
istoriei să judece şi să ne judece.”
”România primeşte această provocare,
având credinţa nezdruncinată că, luptând împotriva comunismului, ea slujeşte nu
numai crezul naţional, dreptul de conservare şi onoare al poporului român, dar
slujeşte, ca şi în trecut - prin lupta şi jertfa ei – civilizaţia însăşi, de
care Marea Britanie nu poate fi străină.”
Merită să fie amintită, aici,
reacţia ministrului Angliei, Sir Reginald Hoare, care, după primirea acestui răspuns la declaraţia de
răsboi pe care o remisese guvernului român, se lansase în recriminări la adresa
României. Antonescu l-a ascultat politicos şi apoi l-a întrebat: „Dvs. ce-aţi
fi făcut în locul meu?”. „Probabil acelaşi lucru!” i-a răspuns diplomatul
britanic.
Niciun cuvânt din declaraţia
redactată de Antonescu nu este deplasat, de prisos sau depăşit. În ciuda
marilor greşeli politice pe care le-a făcut, el va rămâne în istoria noastră ca
o pildă. Pentru că a reuşit, ca niciun alt om de stat, într’o perioadă atât de
critică pentru ţara noastră, să le impună, prin ţinuta sa demnă şi fermă, atât
lui Hitler cât şi reprezentanţilor celeilalte tabere, respectul faţă de
România.
Niciun om serios şi de bună
credinţă nu-i poate contesta Mareşalului meritul de a fi asigurat, populaţiei
în genere, un nivel de trai cum nu se mai pomenea nicăieri în Europa copleşită
de poverile răsboiului şi izolată de blocada aliată. Precum nu poate contesta
faptul că le-a garantat evreilor o oază de supravieţuire cum numai în Spania –
care, însă, se bucura de avantajele neutralităţii - au mai găsit, ceea ce a
făcut că, pe toată durata răsboiului şi nu numai din ţările vecine, ei s’au
îndreptat către România, unde ştiau că vor fi lăsaţi să trăiască şi nu riscau
să fie predaţi nemţilor. În perioadele de adversitate, când circumstanţele sunt
tragice, a reduce suferinţele la cel mai scăzut nivel posibil înseamnă chiar a
face binele!
Ion Varlam
Bucureşti, 30 Noiembrie 2004.