"MIHAI RADULESCU
ISTORIA LITERATURII ROMÂNE DE DETENTIE: MEMORIALISTICA REEDUCARILOR
PRIMA ISTORIE A LITERATURII ROMÂNE DE DETENTIE
(http://www.litdedetentie.as.ro)
În chip firesc, în prima intentie, titlul " Istoriei
Literaturii Române de Detentie" trebuia sa fie:
Istoria Literaturii Române de Detentie sub Comunism ,
fiindca doar acest cuprins aveam de gând sa-l confer
lucrarii de fata, când am început redactarea ei.
Publicarea în perioada de dupa Revolutia din '89 a
numeroase lucrari de memorialistica putându-se încadra
în acest gen a produs material mai mult decât
suficient, în primii sapte ani de editare libera
(1990-1997), material ce impune ordonarea, scoaterea
în evidenta a diferentei specifice, distingându-se
glasurile auctoriale implicate în concertul general,
judecarea contributiei fiecarui scriitor la înaintarea
cunoasterii prin mijloacele osebite ale literaturii,
ca si a timbrului, tonului si modalitatilor estetice
variate ce apropie sau separa un memorialist de
celalalt.
Pe masura ce scriam mi-am amintit ca literatorii
români au mai suferit condamnari politice si în
timpurile anterioare îmbolnavirii natiei de bolsevism
si si-au pus pe hârtie memoriile privitoare la
executarea lor, oferind cititorilor prilejul de a
patrunde, odata cu revenirea personala a celor dintâi
în iad pe calea aducerii aminte, a descinde în varii
universuri concentrationare, ca se numeau Siberia,
Vacaresti, închisorile austro-ungare, ori lagare de
prin alte tari învecinate. Liviu Rebreanu, C. Stere,
G. Topârceanu, Tudor Arghezi, Ioan Slavici, tot atâtea
nume ale caror existenta si creatie a depins partial
si de umbra gratiilor, ori a sârmei ghimpate. A
concepe doar o Istorie a Literaturii Române de
Detentie sub Comunism îi frustra pe unii înaintasi
gloriosi de dreptul de a fi prezenti în ea - prin
excludere cronologica si politica -, desi ei sunt
aceia care au început a hrani cu lucrarile lor acest
gen literar aparte. Daca unii dintre cititori mi-ar
atrage atentia, pe buna dreptate, ca suferinta din
închisorile comuniste nu poate fi comparata cu nici
una anterioara, voi fi de acord, dar voi raspunde ca
eu nu întocmesc o istorie a suferintei românilor în
detentie, ci una a memorialisticii privitoare la ea.
Or, tocmai parintii nostri întru literatura sunt aceia
care au impus publicului cititor român si astfel de
scrieri, facându-le loc în constiinta destinatarilor,
alaturi de cele de fictiune în proza, lirice,
dramaturgice etc.
Dar, oare, în cartile publicate dupa '89, avem de-a
face cu literatura? O apropiere atenta de textele din
zona mentionata impune stergerea impresiei de moment
ca, toate narând acelasi tip de chinuri si de
suferinte morale, în aceleasi locuri de cazna, ele
s-ar distinge greu unul de celalalt (un repros ce le
minimalizeaza în mod curent). Aceasta impresie falsa a
facut ca gustul public sa ajunga mult prea repede la
satiu în privinta lor. O alta acuzatie a celor ce nu
înteleg cât a fost de anevoiasa viata în conditiile
date este ca toate lucrarile insista peste masura
asupra neajunsurilor fiziologice, autobiograful
transformându-se într-un rhyparograf - de la porecla
pictorului grec Pyreicus: pictorul murdariilor. Drept
urmare, lectura literaturii memorialistice de detentie
a fost delasata de curiosi, dupa prea putini ani de
rasfoire. Unul dintre scopurile lucrarii de fata este
sa scoata în evidenta deosebirea calitativa estetica
dintre aceste scrieri, precum si aceea impusa de
oglindirea personalitatilor deosebite ale autorilor în
stil si obiective analizate, prin asta demonstrându-se
si literaturitatea lor.
Aici este locul potrivit sa dau o explicatie la care
nimeni n-a gândit pâna acum - de unde provine si acuza
ca aceste volume sunt scrise fara respect pentru
exprimarea literara, caracteristica, pasa-mi-te, a
literaturii de detentie (sub comunism); caracteristica
ce este incriminata ca scotând-o dintre fruntariile
literaturii se refera la stilul neîngrijit, la lipsa
de interes a autorilor pentru uneltele literatului.
Uneori, cum este cazul, în volumul de fata, cu
marturiile lui Dumitru Gh. Bordeianu sau Oct. Voinea,
editorii au fost datori sa recurga la câte un
stilizator, limbajul în care s-a realizat redactarea
facând mai mult decât dificila accesibilitatea
textului, altfel cutremurator prin continutul
evenimential si analiza psihologica. Faptul ca
majoritatea memorialistilor nu au pregatire filologica
atunci când se aseaza la masa de lucru nu le scuza
repetitiile de cuvinte, ale turnurilor de fraza, ale
starilor afective expuse sau ale starilor psihice
transpuse în exprimare identica. Nu le scuza nici
calitatea exprimarii, nici dezinteresul pentru
plasticitatea expunerii, pentru figura de stil; ori,
dimpotriva, nu le scuza orientarea catre o
plasticitate si unele figuri de stil îndoielnice; nu
le scuza nici dezinteresul pentru organizarea
continutului, pentru investigarea inedita a trairilor,
pentru portretul cu viziune originala, pentru
descrierile de atmosfera, cu alte cuvinte, nu le scuza
saracia întregului s.a.m.d. Exista, totusi, ceva ce
sterge aceste deficiente, mutând tipul respectiv de
literatura în alta zona: acel ceva este constiinta ca
autorii au zacut ani numerosi în atari conditii încât
nu au avut alt prilej de exersare a exprimarii decât
oral si soptit, cu spaima ca puteau fi pedepsiti daca
erau surprinsi facând-o pâna si astfel. Desigur ca
acest mod de a trai si a te rosti a lasat urme de
nesters în maniera lor de a expune, urme de care
suntem datori sa tinem seama. Deci, citind aceste
opere, sa cautam în ele niste împletiri zguduitoare si
de neuitat dintre o oralitate preponderenta si
definitiva (care reprezinta un tip limpede de
literatura) si o aspiratie la ceea ce se întelege
îndeobste prin exprimarea literara în scris,
insuficient educata. Abia dupa ce ne asumam acest
punct de vedere, ne este îngaduit sa distingem dupa
talent memorialistii (o separare impusa de
investigatia speciala facuta de mine - la care
dealtfel nu recurg, din respect pentru suferinta egala
a autorilor cercetati -, însa refuzata de
memorialistii în cauza: ei deseori îsi încep scrierea
prin a statua clar si demn ca nu fac literatura).
Noua literatura memorialistica a detentiei trebuie
considerata în primul rând ca una didactica, cea mai
importanta literatura didactica elaborata vreodata în
istoria omenirii (cui i se pare exagerata pozitionarea
aceasta, îi voi aminti ca reeducarea - tema volumului
de fata -, constituie un fenomen unic - dupa stirile
de pâna în prezent - în istoria didacticii
universale).
Caracterul didactic al literaturii române
memorialistice de detentie sub comunism reprezinta una
dintre trasaturile definitorii ale acestei specii noi
, pentru analist.
Nu vom întelege acest didacticism ca fiind explicit,
ori macar volitiv totdeauna. El este implicit si, mai
ales, dedus sine qua non din dezastrele umane
relatate, care nu trebuie cu nici un pret sa se mai
repete în viitorul umanitatii. Dar acest caracter nu
este, în intentia autorilor, preponderent, ba as spune
ca, dimpotriva, e necesar un efort pentru a-l
descoperi. Daca vreti, trasatura mentionata constituie
una ce-i priveste pe cititor si cercetator, mai curând
decât pe autori, cei dintâi având datoria sa întrevada
'lectia' indusa de lectura, pentru binele omenirii ce
va sa vina.
Aceasta nevoie pe care o resimt moralistii si
nascocitorii de solutii didactice în vederea
îmbunatatirii omului, într-o lume crestina în care
pasii în aceasta directie, oricât de mari, au adus
modificari nesatisfacatoare ale firii si
mentalitatilor, ale prejudecatilor si temperamentului,
ale prostiei si rautatii, m-a facut s-o înscriu pe
primul loc al trasaturilor memorialisticii de
detentie. Desigur, ea se deduce din trasatura
fundamentala: dezvaluirea adevarului asupra
puscariilor comuniste, anchetelor M.A.I., relatiilor
dintre o politica, deloc egala ei însesi,
unidirectionata întru zdrobirea întemnitatilor, mai cu
încetinitorul ori mai grabita; si asa mai departe.
Dezvaluirea adevarului are, la rândul ei, diverse
subtrasaturi generale pentru toate memoriile de acest
tip:
Omul arestat traieste un soc; socanta va fi purtarea
ofiterilor si subofiterilor M.A.I. cu el - mai ales în
saptamânile de început ale retinerii, pâna ce victima
se obisnuieste cu noua situatie -, ca si 'obiceiurile
neobisnuite' ale 'casei' (în definitiv, prin
'arestare' devenim 'oaspetii' Ministerului de Interne,
nu?). Tot soc reprezinta procesul judiciar,
comunicarea sentintei, ajungerea într-o închisoare de
executie, viata comunitara, pedepsele de aici - si
celelalte.
Cum astfel de socuri s-au repetat, cu extrem de putine
variatii, în fiece viata de condamnat politic, toti
naratorii simt nevoia sa-si comunice trairile
paradoxale. Povestirile lor devin impersonale , în
sensul maiorescian - desi având caracter de unicat
subiectiv pentru fiecare istorisitor -, se vor asemana
cu obstinatie, ca si când s-ar permuta dintr-o carte
într-alta, într-un straniu univers kafkian unde fiece
volum de amintiri constituie o alta posibilitate de
intrare, identica celorlalte 1001 cai de acces.
Disciplina locurilor de detentie era dirijata de la
centru. Ea nu permitea decât un singur tip de
supravietuire (sau de moarte) pe toata întinderea
tarii. Toti detinutii s-au izbit de spectrul excesiv
al foamei, al setei, al lipsei de somn, de caldura, al
lipsei de aer, de igiena, de mijloace de a-ti cârpi
sau înnoi hainele, bocancii; toti s-au izbit de
aceeasi nevoie de comunicare si s-au învatat unii pe
ceilalti alfabetul morse si al surdo-mutilor, în
vederea unei periculoase intrari în contact cu
necunoscutii de alaturi; toti au resimtit dureros
irosirea timpului departe de familie, de carti, de
arta, ori macar de plaiurile natale. Si toti au
înlocuit autoeducatia pe care o continuam în
libertate, dupa absolvirea treptelor scolarizarii, cu
scrierea pe tablite de sapun, pe cioburi, pe talpi de
bocanc, ori prin dezvoltarea memoriei auditive sau a
concentrarii maxime în întoarcerea asupra ta însuti si
a 'scolii amintirilor personale'; toti au suferit
tortura.
- Toti au aflat ce gust are suspiciunea si au recurs
poate, în premiera, la SECRET. Au cunoscut cu mai
multa sau mai putina oroare ce înseamna pornirea catre
invidierea 'grosimii' unei bucatele de pâine din mâna
semenului, chiar daca sentimentul hidos, desi natural,
era rapid reprimat. Toti au degustat cu rezultate
cvasiperfecte ale profesionistului toate chipurile de
temeri, toate gradele intensitatii acestora, toate
etapele invadarii sufletului de catre ele, de la
tremuratul incontinent la incontinenta sfincterelor,
la albirea parului, la îmbolnavirea cordului, unii
ajungând la nebunie, chiar daca majoritatea si-au
contracarat frica, savârsind, pentru a uita de ea,
acte de nesabuit curaj.
- Toti au cunoscut revolta, dorinta de libertate, ura,
dragostea de semen. Toti si-au limpezit descifrarea
dusmanului comun si, într-un proces invers, si-au
adâncit patriotismul. Toti, exceptiile
subîntelegându-se permanent.
- Toti au întâlnit oameni, oameni pe care nu se
asteptasera, nu sperasera, uneori nu dorisera pentru
nimic în lume sa-i întâlneasca. Surpriza agreabila,
dezagrabila, fructuoasa, înjositoare, bogata în
influente benefice sau malefice, adusa de aceste
cunostinte, a marcat destine. Surpriza adusa de
contactul cu bestiile reprezentând represiunea le-a
marcat la fel de puternic - pâna la risipirea mintilor
si infirmitatea fizica, pâna la pierderea vietii.
În aceasta privinta, experienta detinutilor începe sa
se diferentieze, pâna la un punct. Talentul evocator
al memorialistilor, spiritul lor de observatie, forta
lor de recreare a tipurilor umane, deosebeste
relatarile lor. Capacitatea (sau incapacitatea) de a
analiza psihologii si de a se autoanaliza le
faciliteaza apropierea (sau le impune departarea) de
ceea ce întelegem îndeobste prin literatura
psihologica si conduce la o noua trasatura a speciei
discutate: ea ofera (sau trece pe lânga, fara a baga
de seama), ofera material psihologic si antropologic
privitor la om în conditiile subumanitatii.
- Pentru ca, totusi, avem de-a face cu literatura, se
cuvine sa specific faptul ca în majoritatea acestor
carti gasim remarca: nu fac literatura, cu varianta:
îmi cer scuze ca nu sunt pregatit a fi scriitor, ori
dimpotriva: îmi pare rau ca trebuie sa recurg la un
mijloc literar, dar el îmi usureaza comunicarea...
etc.
Ceea ce nu-si dau seama memorialistii înca este ca ei
au trecut la a pune bazele unui stil specific: acela
al memoriilor de detentie , a carui trasatura
stilistica precumpanitoare este oralitatea , motivata,
cum s-a vazut, de faptul ca ani si ani la rând
viitorii memorialisti n-au avut îngaduinta sa citeasca
nici un cuvânt tiparit, nici sa scrie vreunul; în
schimb, s-a dezvoltat o întreaga epopee, noi Iliade si
Odisee, - ce va ramâne pierduta pe totdeauna -, o
literatura a naratiunilor spuse de la gura la ureche
sau în fata unei camere plina cu insi mai mult
adormiti decât treji, atunci când preocuparea era
permisa de gardieni.
Dintre mijloacele literaturii, rar condeie ce sa fie
dotate pentru descrieri si portrete; în schimb, nu
sunt rare scenele cu doua sau mai multe personaje,
uneori mase, vii, colorate, pitoresti, zguduitoare. De
aceea, n-am scapat nici un prilej de a ilustra cartea
de fata cu, mai ales, portrete referentiale (pentru ca
sunt rare) si am urmarit, în toate nuantele
deosebitoare, chipurile lui Sura Bogdanovici si Eugen
Turcanu, întemeietorii reeducarilor pornite în 1949.
Aceasta motiveaza caracterul de antologie comentata al
Istoriei mele (aici mai intervine o motivare:
literatura de detentie a aparut în tiraje minuscule si
s-a vândut mai ales de la om la om, ceea ce face ca
cititorul interesat sa fi izbutit arareori a cumpara
toate cartile cu pricina; drept care, socotesc ca
volumul de fata - si urmatoarele ale Istoriei
Literaturii Române de Detentie - se cade sa
suplineasca aceasta lipsa, oferind curiosilor mostre
esentiale din scrierile discutate).
Dialogurile apar cu zgârcenie în aceasta literatura -
unul dintre autori se scuza de câte ori inventeaza
doua-trei replici, pentru agrementarea lecturii.
Aceasta se datoreaza pariului pe care-l fac
memorialistii cu ei însisi de a fi cât mai fideli
realitatii (ei se socotesc 'martori ramasi în viata',
'emisari ai mortilor amutiti pe vecie'), dialogurile -
gândesc ei pe buna dreptate - anevoie repetând
întocmai spusele de odinioara. Dintre ele, replicile
schimbate cu anchetatorii, procurorii, judecatorii,
paznicii, apar frecvent si la fel de frecvent sunt
similare în toate cartile, fiindca acele specimene
umane în slujba ministerului minciunii si al mortii
(M.A.I.) foloseau limbajul de lemn, încremenit în
stereotipii încarcate cu predilectie de numele
organelor anatomice ale mamelor si ale altor rude si
de la fel de scabroase apelative adresate retinutilor
si detinutilor lipsiti de dreptul la replica.
Meditatia revine cu drag în pagini, ca si teoria
politica. Nu este de mirare: avem de-a face cu
persoane care au gândit si în libertate - de aceea, de
altfel, s-au pomenit îndaratul gratiilor. Oricât de
curios ar parea, ele alcatuiesc armata de gânditori ai
patriei, mai ales aplecati asupra problemelor
democratiei, economiei politice, dreptului, istoriei,
religiei si viitorologiei.
Va sa zica, pentru a reveni de unde am plecat în acest
excurs în teritoriul literaturii de detentie sub
comunisti, intentia mea, ca istoric literar, si-a
extins aria de cuprindere si în trecut, pe masura ce
redactarea cartii înainta. Apoi a survenit o noua
disturbare a activitatii depuse, formulându-se
întrebarea: nu cumva sunt dator sa adopt în expunere
ordinea uzuala unei atari cercetari, anume cea
cronologica? Masa publicatiilor în volum privitoare la
detentia sub comunism (preponderenta în Istoria mea)
se opunea acestei optiuni, daca publicatiile
scriitorilor consacrati o îngaduie. Amintirile
contemporanilor nostri au fost redactate, cu putine
exceptii, dupa 1989. Sigur, au existat chiar si mai
multe variante elaborate în taina si cu mari riscuri
înainte de rasturnarea regimului de asuprire interna;
numai ca ele au disparut, în general, în beciurile
Securitatii si nu au ajuns sa vada lumina tiparului;
or, o istorie nu poate urmari absentele. În cazul
tuturor operelor poetice, acestea au fost concepute si
redactate în însesi temnitele, lagarele, minele, unde
s-au chinuit autorii lor, iar ei rareori si-au amintit
cu precizie anul si locul creatiei - daca au
supravietuit pâna la publicare. A adopta drept
criteriu cronologic anul aparitiei nu contribuie la
luminarea cronologiei, în fiecare an rasarind
numeroase astfel de opuri, a caror trecere prin teasc
nu a depins de ispravirea scrierii, ci de gasirea
editorilor binevoitori la adresa ei, ori de adunarea
banilor necesari procesului foarte costisitor al
concretizarii acestei ultime etape din existenta unei
lucrari. Era posibila o cronologizare a perioadei la
care se refera diversele volume ce ma intereseaza;
dar, ele privesc închisorile, începând cu anul 1941 si
mergând pâna în 1964, (excluzând relatarile despre
Siberia) multi dintre autori acoperind întreaga
perioada; deci, se impunea gasirea unei alte
discriminari. Aceea a anului de nastere a
memorialistilor nu constituie nici ea criteriul,
pentru ca nu în toate cazurile exista date biografice
clare si complete ale scriitorilor. Am recurs la doua
criterii , de alt ordin: unul tematic , sprijinit pe
un altul alfabetic . Prin distingerea tematica a
lucrarilor înteleg gruparea lor, fie geografica (va
exista un volum: Siberiada , în care cap de serie se
gaseste C. Stere; sau: Canalul ), fie plecând de la
caracteristica trairilor (volumul de fata se ocupa de:
Memorialistica Reeducarilor ), fie de la înclinarile
literare prepoderente ale lucrarilor; de pilda: Arta
portretului la... ) s. a. m. d. Iar în fiecare dintre
acestea, de fapt, în cadrul partilor componente - ceea
ce se petrece si în ast prim volum -, autorii vor fi
prezentati în ordine alfabetica, desi titlurile
capitolelor nu vor tine seama de ea. Mi se va reprosa
absenta unui criteriu unic de divizare a Istoriei
Literaturii de Detentie la Români . Îmi asum aceasta
scadere, deoarece mi se pare ca riscul trebuie
acceptat de dragul avantajului adus de defectiunea
mentionata: putinta de a analiza la un loc scriitori
cu problematica identica sau cu aceleasi interese ale
investigarii memorialistice, ceea ce îngaduie
cititorului o privire comparatista asupra operelor
lor.
Aceasta a iscat o alta dificultate, provenind din
optiunea între tehnicile expunerii posibile mie.
Capitolele se cuvenea sa propuna portrete ale
memorialistilor, biografii si prezentarea lucrarilor
prin rezumari comentate, tocmite de mine? Sau trebuia
sa adopt un stil cvasididactic, acela al ilustrarii
prin citate exemplare? Am ales calea din urma (desi
rau famata) pentru trei motive: mai întâi, fiindca
impresiile mele au prea putina însemnatate în
receptarea publica a operelor în discutie, comparate
cu puterea de impact a unor pagini smulse din
suferinta însasi; în al doilea rând, pentru ca, fiind
vorba despre cea dintâi Istorie a Literaturii de
Detentie ce apare în literatura universala, se cade ca
ea sa puna la dispozitia unor cititori nefamiliarizati
cu materia ei cât mai multe probe pentru judecarea
valorica, istoricul ramânând sa indice doar caile de
apucat de catre cititor în vederea receptarii. Cu atât
mai mult cu cât toate cartile supuse cercetarii,
repet, graiesc, în linii mari, despre aceleasi dureri,
în aceleasi locuri de detentie, produse de aceleasi
minti bolnave ale acelorasi calai din aceleasi centre
de ancheta, penitenciare sau lagare. În al treilea
rând, cum am precizat mai sus, fiindca editiile unor
atari carti sunt mici, vândute unde nu te astepti si
mai putin pe unde le cauti, ele se epuizeaza cu
rapiditate, astfel încât trecerea mea în revista e
datoare sa ofere cititorului care nu cunoaste bine
materia ei si o perspectiva directa asupra scrierilor
discutate. Singurul element cu pondere pentru Istoria
de fata, insist, este personalitatea deosebita a
fiecarui autor, specificul stilului sau, capacitatea
sa personala de a portretiza, a recepta natura,
claustrarea, suferinta, singuratatea, de a-si mai
pastra umorul, de a generaliza, sintetiza, analiza, de
a se confrunta cu semenul si cu Dumnezeu, trasaturi
ce-i deschid drumul catre marea literatura româna. Or,
astfel de distinctii nu se pot face prin 'prezentari',
nici prin 'rezumari si comentarii'. Cuvântul
scriitorului investigat este suprem, în aceasta
perspectiva, fie si acceptând eu blamul
'didacticismului', ori acela ca nu înfatisez
publicului si posteritatii o lucrare eminamente
originala. Autorii se vor dezvalui pe ei însisi, în
cele ce urmeaza; istoricul literaturii va prelua doar
rolul unui ghid, preferând, în cele mai multe cazuri,
sa se ascunda îndaratul operelor citite dimpreuna cu
lectorii sai.
Oprindu-ne la tomul prezent - care este primul al "
Istoriei Literaturii Române de Detentie" doar pentru
ca ororile reeducarilor au percutat cel mai dureros
imaginatia autorului -, operez anumite distinctii
între scriitorii discutati, ce, în linii mari, vor
ramâne valabile si pentru volumele urmatoare, cu
devierile sau capitolele noi impuse de tematica. Ele
coincid cu denumirea partilor componente: Originile;
Aspiratia de a cuprinde întregul (Eseul istoric);
Memorialistica propriu-zisa; Fictiunea . În cea dintâi
diviziune aduc în discutie izvoarele istorice ale
reeducarilor, folosind cea mai veche marturie
concentrationista tiparita pâna astazi, unde, fara a
fi filonul principal focalizat de autorul însemnarilor
zilnice, Onisifor Ghibu, apare problema reeducarii
nationalistilor români, pusa în practica de sovietici
prin mijlocirea unora dintre lagaristi, care se
declarau comunisti si-i îndemnau pe sotii lor de
suferinta sa se înscrie în partidul lor; acestea, sub
obladuirea comenduirii lagarului si în vazul ei.
Scopul si mijloacele - minus teroarea si dezumanizarea
adoptate mai târziu la Pitesti, Gherla, Canal,
Târgu-Ocna - seamana cu ceea ce se va petrece la
Suceava, sub conducerea lui Sura Bogdanovici, la Aiud,
ori la Târgsor, lagarul desemnat pentru reeducarea
elevilor. E necesar sa cunoastem etapele premergatoare
aparitiei unui Eugen Turcanu, care va fi folosit
pentru cele mai inimaginabile torturi aplicate
codetinutilor, cazne a caror explicatie exterioara era
tot reeducarea nationalistilor (caci obiectivele
interioare si bine ascunse au fost cu totul altele:
descoperirea ultimelor secrete pastrate de combatantii
pentru libertate, nedivulgate în anchete, în vederea
extirparii din contemporaneitate a oricarei opozitii
împotriva comunismului, si smulgerea de pe scena
publica si aruncarea printre gunoaiele societatii a
tuturor personalitatilor impuse în aceasta lupta, prin
preschimbarea lor în zdrente umane, slujind regimul în
calitate de calai si de informatori, dupa ce li s-a
impus sa declare cu glas tare, de fata cu martori, nu
doar desprinderea de vechile crezuri si defaimarea
lor, ci si o imoralitate personala nebuneasca,
incurabila si de neexpurgat, ca si pe aceea a tuturor
elitelor dupa modelul carora traisera pâna la
arestare). Celelalte segmente ale lucrarii mele,
neavând meritul descoperii celei dintâi manifestari a
spiritului reeducarilor, cum este cazul cu aceasta
contributie personala la istoria lor (tentativa de
reeducare din lagarul de la Caracal), ci doar meritul
ordonarii si gruparii la un loc, nu socotesc ca sunt
dator sa le explic aici. În schimb, ceea ce am numit
Spiritul profetic aduce o alta contributie personala
importanta, de data aceasta la psihologia creatiei
literare, descoperind în Istoria Literaturii Române
'trairea înainte' (cronologic vorbind), de tip
profetic, a unor evenimente, comportamente si
sentimente specifice numai si numai reeducarilor, mai
ales în ipostaza lor denumita "demascari". Ultimul
cuvânt al autorului , încearca o sinteza a
realitatilor descrise în operele analizate, cea mai
scurta si cuprinzatoare posibil, de tip dramaturgic:
în doua replici si doua indicatii de punere în scena.
Reiau, în mai putine vorbe, caracteristicile ce cred
ca însotesc aceasta tentativa a mea de a redacta o "
Istorie a Literaturii Române de Detentie" . În cadrul
absentei din panorama istoric literara a unei Istorii
a Literaturii Memorialistice Române, autorul ataca,
începând cu tomul ce-l aveti în mâini, prezentarea
unei parti componente a ei: "Istoria Literaturii
Române de Detentie" . El pune fata în fata
memorialistica de detentie cu operele de fictiune cu
aceeasi tema, creind premizele unei atitudini
comparatiste documentar-literare largita. Autorul
dezvaluie (istoric, vorbind), originile reeducarilor,
în manifestarea lor, pornind tocmai de la o scriere
memorialistica. În al treilea rând, originalitatea
lucrarii consta în aceea ca, în calitate de
comparatist, autorul, gaseste în literatura nationala
opere literare premergând, pe cale profetica, aceeasi
tematica ca si a lucrarilor ce constituie materia
investigatiei sale. În stradania de a încorpora în
Literatura Româna marturisirile de detentie, el ajunge
la procesul care a determinat aparentele scaderi
literare ale acestora, anume la situatia fara iesire
ce a impus autorilor exclusiv naratiunea orala timp de
ani si ani de zile, ajunge la el fara sa lase
lucrarile a ramâne umbrite de aceasta caracteristica ,
ci scotându- le arta de sub obrocul indiferentei. El
este constient ca introducând aceste autobiografii
într-o istorie literara, dobândind calitatea de
revelator al lor pe plan istoric-literar, el devine -
într-un fel - si ucigasul lor, nemaiacceptând
motivatia autorilor când le-au pus pe hârtie (sa
ramâna dovezi ale crimei, în fata posteritatii), ci
acordându-le statutul de care ele nu pot fugi: acela
de a fi definitiv considerate scrieri literare.
Se mai pune o întrebare, legata de momentul ales
pentru redactarea lucrarii de fata: s-a încheiat oare
publicarea de carti de memorialistica a detentiei,
pentru a se trece la o sinteza? Nici vorba sa fie asa;
dimpotriva, nadajduiesc ca fiecare fost detinut va
avea prilejul sa-si nare- ze suferintele direct sau cu
ajutorul altui condei. Lucrarile publicate ulterior se
vor bucura de aceeasi atentie a autorului, în volumele
viitoare ale Istoriei sale, dintre care, tematic,
unele vor constitui doar o completare a unui tom
aparut anterior.
Urmeaza ca altcineva, mai târziu, când se va gasi un
nou cercetator care sa-si dedice viata si energia
recuperarii întregii memorialistici române într-o
lucrare comparatista, sa ajute scrierile asupra
detentiei sa-si gaseasca locul câstigat în teritoriul
mai amplu al ei, unul al constiintei românilor în fata
istoriei contemporane cu ei, ceea ce nu îmi propun eu
aici sa investighez.
MIHAI RADULESCU"
UN CAZ UNIC DE PEDAGOGIE RURALĂ: MONAHUL NICODIM MĂNDIŢĂ
– O mărturie –
Născut la 26 octombrie 1889, în satul Buneşti, comuna Zărneşti, judeţul Argeş, Nicolae Măndiţă, fecior de plugar, a fost de timpuriu interesat de lectură, cea pioasă cu osebire, singura accesibilă în mediul rural de provenienţă. În căutarea ei, crescând în ani, copilandrul venea până în Bucureşti să cumpere cărţi. Este reţinut de stareţul Simeon al Schitului Darvari din capitală ca oprindu-se aici să citească până şi presa, întruna luând note din cele parcurse.
La încheierea stagiului militar, se reangajă, participă la războiul cu Bulgaria şi la Primul Război Mondial, după care, cu pieptul plin de decoraţii, se retrase sub numele: Nicodim, să-şi caute de mântuire în schitul Măgura, din Moldova, alături de care se ridicase un monument închinat eroilor căzuţi în lupte, fraţii săi de arme, pentru a nu-i părăsi în singurătatea somnului de pe urmă.
Darul ales cu prilejul hirotonirii a fost să readucă oamenii la Dumnezeu. Hotărârii de a nu accepta plată pentru slujbele sale i se opunea evlavia populară care tocmai invers înţelegea ‘jertfa’ necesară primirii rugăciunilor. Renunţă la această primă decizie şi, în schimb, luă hotărârea ca orice ban acceptat pentru servicii să-l folosească exclusiv pentru cumpărarea de cărţi de învăţătură creştină menite a fi dăruite credincioşilor. Curând, simţi nevoia să-şi întărească prin mijloace noi, originale, puterea de a converti. Trecu la conceperea de broşuri şi cărţi; pentru tipărirea lor fură folosiţi aceiaşi arginţi adunaţi cu migală prin munca sa de preot.
Tot ce a scris în cursul vieţii a strâns în colecţia: “Biblioteca Ortodoxiei” – nume ales de un credincios analfabet (şi preluat de subsemnatul, cu adăugirea: “Serie Nouă”, pentru publicarea, iniţial, a unor volume de istorisiri privitoare la viaţa ucenicilor săi ţărani, din care să reiasă portretul Duhovnicului tuturora: Nicodim Măndiţă, o epopee a nicodimismului, şcoala Protosinghelului Nicodim Măndiţă realizată cu ajutorul cărţilor redactate de acesta şi răspândite de ucenicii săi).
Cum a izbutit el să convingă inşi cu o cultură redusă la cunoştinţele dobândite în patru, cel mult şapte clase primare, să citească un număr de la început mare de cărţi, pentru ca, ulterior, să treacă la o lectură asiduă, neîntreruptă până la capătul vieţii? Sau, şi mai neaşteptat, această lucrare să fie aplicată asupra unor analfabeţi de vârstă înaintată chiar?
Canonul la care îşi supunea credincioşii, pentru atingerea acestui scop, canonul urmând spovedaniei lor fu, în principal, parcurgerea unui număr impresionant de cărţi, până la şaptezeci şi două, pentru obişnuire, fiecare de câte aproximativ trei sute pagini. Desigur că numărul cărţilor depindea de păcatele mărturisite, ca şi de vârsta aceluia care solicita iertarea. Lista lor o deţinea un număr de ucenici mai înaintaţi; ei o păstrau la dispoziţia noilor veniţi, cărora, eventual, le şi împrumutau tomurile. În cazul când nu s-ar fi găsit cărţile pe nicăieri, se puteau citi şi altele, numai ziditoare să fi fost şi de aceeaşi dimensiune – vreo trei sute pagini de titlu.
În cazul neştiutorilor de carte, canonul presupunea să ...”citească folosindu-se de urechi”! Adică să pună pe alţii să le facă lectura, plătindu-i taman cu banii păstraţi de ei pentru slujbe oferite în vederea iertării păcatelor. Legat de aceasta, insistenţele sale duc la minunata preţuire a cărţilor astfel încât până şi analfabeţii se obişnuiesc a le face dar, dăruirea de cărţi fiind socotită cea mai bine primită jertfă, ca una ce-ţi pune la dispoziţie învăţătorul permanent şi neobosit. Pomana cu mâncare o mistui, cea în obiecte sau veşminte se uzează şi piere; cartea ţi se comunică fără să piardă nimic din prospeţimea învăţăturii.
Cunosc o femeie care, la doisprezece ani, a primit canonul de a citi de patru ori “Noul Testament”. De ce de patru ori? Deoarece copila se presupunea că nu era obişnuită a urmări odată cu parcurgerea rândurilor şi înţelesul celor tipărite. Astfel încât i se oferi metoda pătrunderii sensului prin insistenţa asupra revenirii la text. Înţeleptul ieromonah dorea ca lectura să nu rămână nerodnică, datorită unei cufundări numai parţiale în adâncul textului; el nădăjduia să o sprijine cât mai mult cu ajutorul revenirii iară şi iară asupra cărţii fundamentale, până la o cât mai profundă luminare a cititorului.
Noul pedagog avea de întâmpinat diverse vicii ale lecturii de care nu fusese conştient nici măcar el înainte de a-şi pune în practică tehnica. De pildă, ieromonahul este categoric în recomandarea lecturii corecte, începută de la un capăt şi dusă pănă la celălalt capăt al cărţii şi nu pe apucate după cum o săvârşesc unii adesea.
Acest canon al lecturii permanente nu are numai rostul învăţăturii, căci dacă voim a nu mai păcătui, trebuie să cunoaştem nu numai păcatul, ci şi căile de a-l evita şi înfrânge. El mai are şi ţelul de a te împiedica să păcătuieşti prin aceea că-ţi umple viaţa cu bucurii ce te reţin în casă, la masa la care citeşti. Părintele spunea cuiva: ”Eu, frate, nu ţi-am dat canon să nu-l poţi îndeplini. Ţi-am dat să ai de lucru pentru viitor, ca să te sustrag de la unele păcate mari, cum ar veni de la jocuri, de la petrecerile astea anticreştineşti, dacă mergem la dânsele. Să avem de lucru. Să luăm cartea, să citim, să ne vedem de credinţa noastră”. Mai limpede nici că se poate afla despre acest rost al canonului lecturii: să ne înveţe şi să ne ajute a ne petrece timpul liber în curăţenie şi îmbunătăţire.
“Când poţi, atunci citeşti; cât citeşti, atâta te luminezi”, precizează Maica Mitrodora; adaugă: “Eu umblam cu cartea la buzunar, când mă duşeam la lemne, la pădure, altundeva, mai şitém şi eu pe acolea, câteodată”.
Un alt canon, legat indisolubil de precedentul, era recomandarea menţionată de a se face daruri de cărţi cumpărate anume pentru aceasta. În cazul oamenilor prea săraci ca să îşi îngăduiască a recurge la atari cumpărături, duhovnicul recomanda copierea de cărţi şi dăruirea lor pentru răspândirea învăţăturii. Copierea avea şi un scop personal: ea însoţea lectura, întărind-o pe altă cale, ca un instrument suplimentar de obişnuire cu ea. Copierea mai avea şi un scop obştesc: să răspândească învăţătura din manuscrisele încă netipărite sau a cărţilor epuizate.
Părintele nu dădea lecţii de caligrafie, ortografie şi punctuaţie. Ce nu a învăţat la timp săteanul folosit de el în calitate de copist, neînvăţat rămânea. Totuşi, duhovnicul se sprijinea pe o armie de copişti. Odată hotărât a-l stimula pe unul sau altul la copierea unui manuscris, pentru răspândirea textelor religioase, ieromonahul îi acorda libertate totală în privinţa aplicării regulilor scrierii, bizuindu-se pe cunoştinţele lui mai vechi.
De unde îşi dobândiseră cunoştintele de limba română, temeinice şi fără ezitare, toate aceste ajutoare ale Părintelui Nicodim Mandiţă? Dar de unde avea propriile sale cunoştinţe, în acelaşi domeniu, conducătorul acestui imens secretariat al literaturii pioase? L-am numit pe duhovnic. Nici el nu avusese norocul vreunei şcoli superioare claselor săteşti, când a pornit în odiseea lui cărturărească. Toţi, scriitorul şi ucenicii săi, erau îndatoraţi minunatei şcoli româneşti săteşti de altcândva.
Intrând sub influenţa personalităţii Părintelui duhovnic Nicodim Mandiţă, personalitate cuceritoare şi convingătoare până la reducerea la tăcere a oricăror rezerve, aceşti oameni, ucenicii săi, îşi găsesc portul în rada căruia se simt ...acasă. şi acasă au ajuns cu adevărat! Părintele Nicodim le-a deschis apetitul lecturii şi dragostea pentru carte, cu care luaseră contact în cursul puţinelor clase şcolare urmate. Fascinaţi de puterea lui de creaţie, de închinarea vieţii lui în vederea răspândirii cunoştinţelor ortodoxe, cu mijloace atât de puţin ...ortodoxe (să-mi fie iertat jocul de cuvinte!), de credincioşia ucenicilor lui, rod al aceleiaşi forţe de caracter vădită de călugăr, se afundă la rândul lor în valul binefăcător al influenţei lui. Deodată se simt utili cum nici o altă preocupare nu i-a făcut să se simtă. Se angajează pe Calea Regală a Cărţii. Pentru aceasta îşi jertfesc ceasurile de somn, timpul liber, smuls cu dibăcie numărului zgârcit de ore al zilei, al nopţii, forţa fizică şi întreaga tărie a nădejii în mântuire.
De acum înainte vor deveni copiştii scrierilor Părintelui Nicodim şi difuzorii săi de carte, alături de atâţia şi atâtea alţii şi altele.
Îndemnul la dragostea de cărţi devine talantul încredinţat slugilor; acesta trebuia înmulţit prin răspândirea nobilei pasiuni, ca şi a dorinţei de copiere a cărţilor valoroase, în vederea dăruirii lor pentru ca învăţătura să nu zăbovească niciodată la un singur om.
Dacă se ajungea la o înţelegere cu privire la copiat, acesta nu se făcea pe spezele ucenicului. El primea caiete sau bani să le cumpere, creioane, tocuri, cerneală, peniţe, gumă ş.a.m.d.. Verificarea (sau predarea textelor obţinute prin copiat) avea loc la două-trei săptămâni. Atunci când un ucenic era trimis cu cărţi sau vrun manuscris în altă localitate distantă, duhovnicul său avea totdeauna grijă să-i dea bani de drum în avans.
O ucenică, Anica Ţupu, întrebată ce părere avea dânsa cu privire la rostul şi folosul copierii, mi-a răspuns fără ezitare: “Pentru mântuirea sufletului”! Atitudinea ei lăuntrică faţă de această îndeletnicire nu este aceea cu care s-ar întâmpina un canon. Ea exclamă cu patos că ceea ce făcea îi plăcea; o repetă de mai multe ori din convingere: copia din dragoste, după cum spune. Şi a rămas cunoscută ca una dintre ucenicile care au copiat cel mai mult. Dumneaei a instituit în satul său – după cum au făcut-o toţi ceilalţi ucenici – un sistem de împrumut de carte religioasă ce continuă să funcţioneze şi astăzi, la un sfert de veac după repauzarea scriitorului bisericesc. La fel era activ şi un sistem lărgit de copiere de cărţi pioase, realizată de numeroase persoane, manuscrisele terminate ajungând, la rândul lor, la doritori, sub formă de împrumut.
Iniţial, difuzarea de carte s-a realizat cu raniţa, la spinare. Când banii bine chibzuiţi au început să se adune, s-a cumpărat o căruţă cu un cal; acest vehicol a fost înlocuit de o autodubă. În plus, s-au achiziţionat un aparat de proiecţie cinematografică şi câteva filme cu subiect pios. Intrarea în sala de cinematograf creată ad-hoc în localurile şcolilor săteşti era gratuită. În schimb, acela care dorea să pătrundă în ea cumpăra una sau mai multe broşuri ori cărţi, act ce ţinea locul dobândirii unui bilet.
Părintele Nicodim a fost ajutat de la bun început de Vasile Poeţelea şi de fraţii Ion şi Constantin Măgirescu care au renunţat la orice crâmpei de viaţă personală (căsătorie, slujbă, proprietate proprie ş.a.m.d.) pentru a se dedica răspândirii de carte. Când a sosit momentul, s-au mutat în Bucureşti, în calitate de corectori de carte. Li s-a ataşat Gheorge Palade ca dactilograf şi tehnician în general. Ei făceau comenzi în tipografii şi le urmăreau realizarea, cu simţ critic, cu severitate, cu răspundere, cu acribie, în procesul de producţie a cărţii, tipărită după dactilogramele realizate de cel în urmă numit.
Imaginea scriitorului Nicodim Măndiţă cercetând o carte “cât uşa de mare” – “Pidalionul” – pentru susţinerea cu citate a ideilor puse pe hârtie (“El culegea florile, mierea din flori, când scria la cărţi”), îndeamnă şi pe ucenici la o neastâmpărată curiozitate de a cunoaşte operele fundamentale lăsate de Sfinţii Părinţi, ca şi tipăriturile în limbi străine cu o grafică ieşită din comun sau chiar bibliofilice, ori la cercetarea dicţionarelor de limbă română, a gramaticilor etc., dintr-o smerită dorinţă de a imita viaţa monahului închinată literaturii şi de a-l ajuta. Dealtfel, această curiozitate este scoasă şi ea în evidenţă de o persoană dintre dânşii cu care am schimbat câteva impresii. O face atunci când pomeneşte copierea “Vămilor văzduhului”, scriere de vreo 30.000 pagini, pierdută cu prilejul arestării grupului, în anul 1964: “de-abia aşteptam să mai scriu o foaie, să văd despre şe mai spunea!...”. Osârdia muncii intelectuale – pentru a reveni la ea – îl făcea pe Părintele să sară deseori peste ora mesei, adâncit cum era în meditaţie pe marginea lecturii şi scrierii sale.
Deoarece am pomenit şi pata aruncată asupra vieţilor acestor mari şi neobişnuiţi iubitori de cultură – aducerea lor în faţa tribunalului militar atunci când toţi deţinuţii politici din România fuseseră eliberaţi în temeiul unui decret, trebuie aflat că asta a condus la confiscarea a zeci tone de cărţi şi dactilograme, manuscrise şi copii (cel puţin 3.000 caiete), toate topite după încheierea judecăţii. Atunci au pierit cele 39 volume dactilo, însumând aproximativ 16.000 pagini, din scrierea: “Privelişti apocaliptice”.
Bolnav, în ultima perioadă a vieţii sale, după eliberare, Duhovnicul nu pregeta a-şi împlini datoria faţă de ucenici, deşi “abia se ţinea pe picioare”; dar nu mai ”era bucuros să aibă musafiri”, din pricina ochilor răuvoitori ce-l pândeau cu cine se întâlnea. Securitatea izbutise să frângă stejarul: “Nu mai lucra, nu mai scria. Ce lucra el singur – lucra, da’ nu mai era ce-o fost înainte. Era urmărit.”
Eliberarea din temniţă nu a marcat vreo schimbare de viaţă şi disciplină creştină pentru ucenici. Doar că nu se mai tipăreau sau difuzau cărţi. Ei trăiau în continuare, după cum fuseseră învăţaţi, citind în zori, în cursul zilei, la nămiezi, după-amiaza, serile şi nopţile.
Revoluţia din ‘89 îi mobiliză pe dată pe cei câţiva din Bucureşti. Deschiseră o editură, Agapis, şi reveniră la reeditarea cărţilor Părintelui Nicodim. Cu ajutorul a două autodube, le transportă în vârfurile munţilor, unde difuzorii lor voluntari îi aşteaptă cu nerăbdare. Am însoţit una dintre acestea şi am rămas uluit de dragostea cu care ţăranii români se desfată cumpărând cărţi. Cum şi le împrumută unul altuia, cum le comentează calităţile de fond, realizarea sau nerealizarea tipografică.
Sunt scriitor şi m-am întrebat cu amărăciune de ce editurile de carte laică românească, încurajatoarele culturii viitorimii, nu izbutesc a se mobiliza în vederea răspândirii acolo unde este nevoie de tipărituri a scrierilor aparţinând clasicilor noştri măcar. Elevii din mediul rural nu au cărţi de nici un fel şi nici cine să-i înveţe frumuseţea şi utilitatea lecturii. Slavă Domnului că, datorită editurii Agapis, cartea pentru care a trudit şi suferit părintele Nicodim nu putrezeşte prin depozite, ci îşi face drum tot mai larg în lumea satelor româneşti. Cultura naţională, datorită acestor cititori, nu moare! Astăzi când mai nimeni din mediul orăşenesc nu mai citeşte, încă mai avem o nădejde de a nu pieri ca naţie: există ţărani care voiesc să înveţe cum să trăiască şi cum să se mântuiască!
Şi cât respect pentru munca intelectuală am găsit în rândurile lor! Am participat, doi ani la rând, în cimitirul mănăstirii Agapia la parastasul scriitorului bisericesc Nicodim Mandiţă, alături de mii de iubitori ai memoriei sale. Editura care-mi publicase o culegere de aforisme din opera sa, a dăruit acolo 2.000 de exemplare, pomană pentru sufletul lui. Voi adăuga că, am fost condus pe la majoritatea ucenicilor în viaţă, pentru a sta de vorbă cu dumnealor, pentru a le cunoaşte amintirile, părerile, regretele, iubirea, pentru a imprima pe bandă magnetică convorbirile purtate cu dânşii, în vederea redactării unor cărţi ce să culmineze cu o biografie a părintelui Mandiţă, extrasă din precedentele. Căldurile mari ale verilor bucureştene nu sunt propice muncii laborioase la computer. Editura mi-a prilejuit să lucrez într-un târg de munte, în apartamentul nefolosit al unui truditor al ei. M-a părăsit imprimanta, atât de necesară pregătirii textelor pentru tipar, editura mi-a răsplătit munca prin cumpărarea uneia noi. Pentru prima oară în viaţă simt utilitatea muncii mele de scriitor, simt că ea bucură pe cineva, simt că îi pasă cuiva de eforturile mele intelectuale şi de risipa puterilor mele fizice – de ce nu? Mă simt important pentru cineva. Mă simt egalul în trăire al cititorilor ţărani. Nu aşa trebuie să se simtă un creator? Mai ales când colaborarea cu editura pleacă de la următoarele principii:
“Să nu vă siliţi să creaţi sau să înfrumuseţaţi o aură Părintelui;
“Să primeze obiectivitatea şi raţiunea faţă de sentiment;
“Să nu uităm că Părintele a fost privit de contemporanii săi şi este privit de unii dintre ai noştri cu superioritate şi de aceea, pentru a nu cădea în ridicol, orice susţinere favorabilă dânsului trebuie să fie foarte echilibrată şi bine fondată;
“Cât priveşte activitatea celor care încearcă să continue opera, trebuie tratată foarte discret şi numai la mare nevoie pomenită.”
Mulţumesc Proniei că mai există ...ţărani şi că aceştia sunt nişte cărturari iubitori de cărturărie! Atâta timp cât ei participă la propăşirea culturii române, nu vom muri, deşi vremurile nu par deloc propice scrisului, învăţăturii, cititului, supravieţuirii...
Portretul întocmit de Anica Ţupu Duhovnicului este complet, concis şi spiritualizat peste măsură: “După chip, după purtare, după glas, mi s-a părut aşa, că-i un înger al lui Dumnezeu.” Scurt pe doi! Ea a tăiat nodul gordian al unei descrieri imposibile, recurgând la o trimitere în ceruri, pentru o mai bună înţelegere a omului... Există un adaos ce-l readuce, însă, pe pământ pe cel portretizat: “mi s-o părut foarte blând şi foarte răbdător şi foarte apropiat de sufletele noastre.”
Atât de blând, răbdător şi înţelegător încât gândea mai întâi la ţinerea în viaţă a păcătosului şi la mulţumirea lui decât la mânia împotriva păcatelor sale. Iar pentru ameliorarea relaţiilor cu el – care a ieşit, prin păcat, din societatea creştină –, părintele se folosea de înseşi cărţile sale pentru obţinerea banilor necesari ajutorării celui cu pricina. O încălcare gravă a moralei e săvârşită de o soră de sânge, mai mică, a Anicăi Ţupu. Atât de mânioasă a fost cea din urmă încât i-a venit fie s-o alunge, fie să părăsească ea însăşi căminul familiei. Dar Duhovnicul, în loc să încurajeze acestea, a hotărât ca Anica s-o iubească pe făptuitoarea încălcării, să aibă grijă de dânsa, să o păzească. Atâta a fost destul ca sora să devină din nou bucuria vieţii povestitoarei. Iar ca duhovnicul să fie sigur că sarcina întreţinerii ei nu-i depăşea ucenicei sale puterea economică, “mi-o dat să vând din cărţi, de două mii de lei”, cum îşi aminteşte ea.
Rolul prezenţei nevăzute a Marelui Duhovnic este acela al magnetului, ca şi al liantului tuturor sufletelor care l-au iubit şi îl iubesc, nu prin meritul lor, ci pe de-a-ntregul datorită chemării lui şi a personalităţii sale fără pereche. Cele ce a izbutit personalitatea părintelui Nicodim, în materie de pedagogie rurală şi creştină este unic. Cred că în toată istoria pedagogică a omenirii nu s-a mers atât de departe cât a făcut-o el, nici măcar de către modelul său dese ori citat în scrierile lui: Pestalozzi. Să zăbovim o ultimă clipă în preajma unui ucenic al său, pentru a asculta o ultimă dată lecţia.
Gheorghe Gavriliu este acela care, neplăcându-i cartea la timpul său, ajunge – după ‘şcoala’ impusă de duhovnicul lui – să afirme răspicat: “La etatea mea de om bătrân, de moşneag, eu atâta pot să vă spun: ŞINE NU ŞITEŞTE GREŞEŞTE”. Şi mai adaugă privitor la duhovnicii toţi: “ŞINE NU DĂ DE ŞITIT GREŞEŞTE”.
Nădăjduiesc ca membrii Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române să audă acest strigăt din urmă şi să sprijine ideea că duhovnicul trebuie să facă educaţia creştinilor, îndemnându-i, învăţându-i, impunându-le să citescă, să-şi cumpere cărţi, să le facă dar, să le copieze, atunci când banii lipsesc. Dacă învăţământul laic a demis de la cinstea de a lupta cu analfabetismul naţional, Biserica, cea dintâi învăţătoare a românilor, e datoare să preia făclia formării concetăţenilor noştri.
MIHAI RĂDULESCU
Pentru cunoaşterea amănunţită a acestei epopei cărturăreşti rurale ortodoxe cautaţi “Povestiri din viaţa Părintelui Nicodim” apăsând aici
www.litdedetentie.as.ro
|